quote:
Giro-baas: 'Ik droom van start in VS'
'Ik wil in de toekomst alle toppers aan de start van de Giro', zegt Girobaas Michele Acquarone. 'Het moet een droom zijn van elke ronderenner om alle drie de rittenwedstrijden aan zijn palmares toe te voegen. Er is nog een lange weg af te leggen, maar ik geloof er in dat de Giro weldra opnieuw tot de verbeelding spreekt.'
Vorig jaar was er veel kritiek op de Giro: te zware ritten, te lange verplaatsingen, te gevaarlijk. Toch start de wedstrijd dit jaar in Denemarken waarna opnieuw een lange transfer volgt. Bent u niet in hetzelfde bedje ziek als uw voorganger?
'Er is inderdaad opnieuw een buitenlandse start, maar dat houdt daarom niet meteen in dat de Giro te zwaar is. Ik ben bereid om toe te geven dat we vorig jaar fouten hebben gemaakt. Niet alleen de renners klaagden, ook de journalisten... en terecht. De transfers waren te lang, het was te hectisch en bij momenten gevaarlijk. Kijk: we zoeken naar een juist evenwicht: de Giro is altijd de zwaarste rittenwedstrijd geweest. Dat moeten we behouden, maar de kunst bestaat erin om voortaan een koers te creëren die zowel voor sprinters, klimmers, als voor vrijbuiters aantrekkelijk is. Ik zou het fantastisch vinden als Mark Cavendish dit jaar de Giro uitrijdt en de rode puntentrui wint.'
Twee jaar geleden startte u in Nederland. Nu in Denemarken. Zijn er nog landen waar u van droomt?
'De keuze voor het Scandinavische land is weloverwogen. We brengen het 'festival van de Giro' naar een plaats die strategisch goed ligt. Bezoekers uit België, Nederland, Duitsland, Noorwegen kunnen gemakkelijk de Giro bijwonen en er van de atmosfeer proeven. En ik wil zelfs meer, in de toekomst wil ik buiten Europa treden.'
Hoezo?
'Ik droom van een start in de Verenigde Staten.'
Is dat geen waanzin?
'Niet helemaal. Kijk: zo'n start is zeer duur en met de huidige economische crisis is het geen optie. Maar als het wielrennen zich steeds verder blijft mondialiseren, moet de Giro ook mee in die evolutie. Als we de crisis zijn ontgroeid en het wielrennen haar problemen heeft aangepakt, moet dat realiseerbaar zijn. Een start in de VS, vervolgens een paar etappes op Amerikaanse bodem en daarna vliegen de renners 's nachts, in business class naar Italië. Dan doen we het een paar dagen rustig aan in Italië, enkele korte en vlakke etappes om de jetlag te overwinnen en daarna vliegen we er weer in. Ik denk echt dat het mogelijk is.'