pi_111187343
registreer om deze reclame te verbergen
Ik moet tig akkoorden oefenen, maar vind het lastig en vervelend en ook nog heel lang duren. :-((

(''welke noten zitten er in C7, F7, Bb7 Eb7,Ab7, Db7 t/m Cm7b5 , , Gb dim etc)

Een nieuw liedje leren is wel leuk, maar hoe stampen jullie die akkoorden er op een beetje leuke en efficiënte manier in?

graag tips..
pi_111187413
oefenen,oefenen,oefenen....en niet ineens een heel nummer willen onthouden,maar stukje voor stukje...
....stiekem toch wel....
  zondag 6 mei 2012 @ 00:05:19 #3
74065 Burdie
Twitter ergo sum!
pi_111188094
Welk instrument speel je? Of wil je het in theorie weten?
Akkoorden zitten logisch in elkaar, dus je hoeft alleen de logica te onthouden en dan kan je in principe elk akkoord reproduceren.
www.prettyplease.nl & www.scentsational.nl
Op maandag 3 augustus 2009 21:59 schreef LePetitColonel het volgende:
ik snap dit niet hoor we zitten midden in een crisis en schijnbaar hebben mensen tijd om allerlei flauwekul in te typen op internet.
pi_111188881
ik speel trompet en sinds een tijdje dus om het een beetje te kunnen begrijpen heb ik me verdiept in de piano die hier thuis staat. De logica van de opbouw van de akkoorden snap ik wel een beetje, maar tijdens een nummer heb je weinig tijd om te kunnen berekenen welke noten er in Gb dim zitten en die dus goed klinken

ik ben benieuwd hoe jij het voor elkaar gekregen hebt om de akkoorden snel te kunne lezen zonder domweg de noten in je hoofd te stampen
  zondag 6 mei 2012 @ 00:38:37 #5
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_111189596
Geen idee hoe het op een trompet gaat.

Met een gitaar is het vrij gemakkelijk. Patroontje met je vingers maken en dan schuiven :).
pi_111195954
@Twee Grolsch :
Bij gitaar lijkt het me makkelijker als je akkoorden speelt.
Maar met solo's spelen moet je toch weten welke noten je bijvoorbeeld in een Db dim akkoord kunt spelen.
pi_111195988
Figuurtjes leren, maar pas nadat je weet hoe je akkoorden opbouwt. Anders weet je een paar figuurtjes en weet je niet waar elders op de hals je hetzelfde akkoord kunt spelen.

De meest gangbare akkoorden zijn niets anders dan stapeling van tertsen.
Op internet valt hier veel over te vinden. Musictheory.net is goed voor beginners.

-edit- oh, je speelt trompet, vergeet de eerste alinea.
Hax Pax Max Deus Adimax
pi_111198118
Inderdaad, weten hoe akkoorden in elkaar zitten helpt een stuk. Maar ik begrijp dat je wilt improviseren? Dat doe ik meestal op gehoor, niet teveel bij nadenken, veel doen. Vaak blijf je dan automatisch binnen een bepaald akkoord/schema, soms zit er een dissonant tussen die toch goed klinkt. (en soms klinkt het gewoon niet ;) )

Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')