abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_114802149
Je araucana kruisinkjes zijn leuk! Ik denk ook dat die twee bruine hennetjes zijn. Ik had hier vorig jaar namelijk ook een meisje met zo'n witte kop en bruine borst, en die is uitgegroeid tot een mooi tarwe-achtig hennetje. Vond het wel apart dat dat witte gezichtje dus veranderde in een hartstikke bruine kop :P

Misschien leuk om te zien hoe zij is uitgegroeid:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Op dag 1 was ze trouwens helemaal geel :)

[ Bericht 9% gewijzigd door pasopikbijt op 29-07-2012 14:45:27 ]
pi_114806363
quote:
0s.gif Op zondag 29 juli 2012 14:25 schreef pasopikbijt het volgende:
Je araucana kruisinkjes zijn leuk! Ik denk ook dat die twee bruine hennetjes zijn. Ik had hier vorig jaar namelijk ook een meisje met zo'n witte kop en bruine borst, en die is uitgegroeid tot een mooi tarwe-achtig hennetje. Vond het wel apart dat dat witte gezichtje dus veranderde in een hartstikke bruine kop :P

Misschien leuk om te zien hoe zij is uitgegroeid:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Op dag 1 was ze trouwens helemaal geel :)
Ja, het kan heel goed zijn dat deze twee ook die kleur krijgen denk ik :) Volgens mij zijn ze van onze New Hampshire hen (want uit een groot bruin ei) en die ziet er ook (ongeveer) zo uit als de kip op jouw plaatje. Die drie zwarte kuikens zijn naar verwachting van onze zwarte poule de Bresse hen en/of onze zwart-met-een-paar-witte-stipjes kruising-Bresse hen (want uit grote witte eieren). Waar de grijze uit komt weet ik niet precies. Ik hoop dat één van die zwarten ook een hennetje blijkt te zijn. Als het goed is zouden de bruine hennetjes dan groen-achtige eieren moeten gaan leggen, en zo'n zwarte een blauw-achtig ei :Y

Vanmiddag kwam ik er trouwens achter dat één van de kleine Ancona kuikentjes weg is. Kip1 vliegt steeds uit haar stal naar de aangrenzende (varkens)stal die nu leeg staat. Haar kuikentjes kunnen niet allemaal mee komen (onder een hele smalle kier onder de deur door) dus de achterblijvers beginnen dan heel hard te piepen. Kip1 in de stress, sommige kuikentjes bij haar en anderen niet... En dus eentje kwijt. Ik denk dat een rat of poes zijn of haar kans heeft gegrepen. Ik heb de tussenstaldeur nu maar open gezet zodat de kuikentjes ook makkelijk vanuit de ene naar de andere stal kunnen, dan kan Kip1 ze tenminste beschermen (ze beschermde ze helaas ook tegen mij, ondanks mijn goede bedoelingen kreeg ik een kwaaie kip tegen m'n scheenbeen en een snavel in m'n enkel ;( ).
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
  zondag 29 juli 2012 @ 20:06:52 #178
264281 livalo
Parttime internetheldin.
pi_114816245
quote:
0s.gif Op zondag 29 juli 2012 11:50 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Bedankt voor het compliment! O+

Gelukkig maar dat jullie ondanks de allergie toch de konijntjes nog kunnen houden (hoe is het eigenlijk met ze vandaag?). Het scheelt dat je die buiten kan houden natuurlijk, dat is toch moeilijker met honden en katten.

Een allergie lijkt mij vreselijk, het is echt zo'n beetje m'n grootste nachtmerrie :') Het was nog even kantje boord toen ik 8,5 jaar geleden mijn man leerde kennen en hij 1. een beetje bang voor grote honden (en paarden) was, 2. allergisch voor katten, en 3. hooikoorts had! :X Ik ben nog alle dagen blij dat hij er overheen is gegroeid, nu dol is op onze lekkere lompe labrador (hij doet zelfs met veel plezier de gehoorzaamheids- en jachttraining met haar) en geen enkel probleem meer heeft met de katten. Zelfs zijn hooikoorts is bijna helemaal weg sinds we hier wonen. Het lijkt me ook verschrikkelijk om ineens een kind te krijgen bv dat allergisch blijkt voor dieren, dan hebben we een groot probleem met alleen in huis al drie honden en drie poezen; laat staan al het grut buiten. Zelf heb ik gelukkig nergens last van, alleen een klein beetje overgevoelig voor de vacht en het speeksel van de schapen. Laatst zat ik eventjes in de wei en kwam schaap Vita even liefdevol aan mijn wang lebberen, toen ik weer binnen was jeukte m'n hele gezicht :')
Wel fijn dat hij eroverheen gegroeid is! In de tijd dat er hier dus katten rondliepen werd mijn allergie alleen maar erger, dus heb ook niet meer de hoop dat ik eroverheen zal groeien. Wel fijn dat dan zelfs zijn hooikoorts bijna verdwenen is, dat lijkt me zo'n opluchting!
Wat raar dat je trouwens wel overgevoelig bent voor de schapen, dat heb ik dan weer nog nooit gehoord :p. Wel balen als het zulke liefdevolle schapen zijn, dan zit je toch even vast aan de jeuk. Je moet wat overhebben voor de liefde zal ik maar zeggen :D.

Ik heb ze vanmiddag heel eventjes gezien, maar omdat ze sliepen en het regende (en we doen nu alleen het hok van 'boven' open zodat er niet stiekem een konijntje vandoor kan gaan) heb ik het hok maar 10 seconde voorzichtig open gehad en zag ik alleen dit:

Waar zijn ze?


Hoeveel zie ik er en wat zie ik eigenlijk? Ik kan er maar 3 zien (of zijn het er 2?), voor zover ik weet wat ik zie, dus ben benieuwd of nummer 4 nog ergens onder ligt ofzo.


Mijn ouders komen vanavond thuis, en dan gaat papa waarschijnlijk gelijk zo'n extra 'hokje' om de beestjes heen maken. Hij vond het namelijk leuk om te maken, want het is een echte klusser. Ben ook benieuwd hoe ze er morgen bij liggen, hopelijk is het dan mooi weer en kunnen ze ook wat beter op de foto/een kleine check doen met hoe het met de buikjes is. De kleuren worden nu wel duidelijker, en dat is wel heel leuk om te zien!
Op zaterdag 23 januari 2010 18:54 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
JIJ HEKS :'(
pi_114817042
quote:
14s.gif Op zondag 29 juli 2012 20:06 schreef livalo het volgende:

[..]

Wel fijn dat hij eroverheen gegroeid is! In de tijd dat er hier dus katten rondliepen werd mijn allergie alleen maar erger, dus heb ook niet meer de hoop dat ik eroverheen zal groeien. Wel fijn dat dan zelfs zijn hooikoorts bijna verdwenen is, dat lijkt me zo'n opluchting!
Wat raar dat je trouwens wel overgevoelig bent voor de schapen, dat heb ik dan weer nog nooit gehoord :p. Wel balen als het zulke liefdevolle schapen zijn, dan zit je toch even vast aan de jeuk. Je moet wat overhebben voor de liefde zal ik maar zeggen :D.

Ik heb ze vanmiddag heel eventjes gezien, maar omdat ze sliepen en het regende (en we doen nu alleen het hok van 'boven' open zodat er niet stiekem een konijntje vandoor kan gaan) heb ik het hok maar 10 seconde voorzichtig open gehad en zag ik alleen dit:

Waar zijn ze?
[ afbeelding ]

Hoeveel zie ik er en wat zie ik eigenlijk? Ik kan er maar 3 zien (of zijn het er 2?), voor zover ik weet wat ik zie, dus ben benieuwd of nummer 4 nog ergens onder ligt ofzo.
[ afbeelding ]

Mijn ouders komen vanavond thuis, en dan gaat papa waarschijnlijk gelijk zo'n extra 'hokje' om de beestjes heen maken. Hij vond het namelijk leuk om te maken, want het is een echte klusser. Ben ook benieuwd hoe ze er morgen bij liggen, hopelijk is het dan mooi weer en kunnen ze ook wat beter op de foto/een kleine check doen met hoe het met de buikjes is. De kleuren worden nu wel duidelijker, en dat is wel heel leuk om te zien!
Ze zijn al hard gegroeid zeg! De vacht komt al goed door, ze doen het hartstikke goed zo te zien. Ik zie er volgens mij minimaal 3 op de foto, misschien zelfs 4. En het ziet er uit als een heel leuk bont gezelschap, ben benieuwd hoe ze er straks uit zullen zien als ze een week of 3 zijn. Rond de 3-4 weken zijn ze op hun schattigst vind ik; nog zo klein maar al net echte konijntjes O+

Wat betreft mijn schapen'allergie': ik merkte het voor het eerst toen ik Willow in huis nam om met de fles op te voeden (nu ruim 10 jaar geleden). Na een week of wat kreeg ik ineens last van bultjes en jeuk op mijn onderarmen als ik haar op de arm had gehad. Daarna kreeg ik het ook als ik mijn minivarkentje uitgebreid had geaaid (grappig genoeg heb ik bij de grote varkens die we nu hebben nergens last van :? ). Bij de geboorte van lammetjes merk ik het ook, het slijm dat op de pasgeboren lammetjes zit irriteert op m'n onderarmen. En dus ook speeksel zoals toen Vita aan m'n wang likte. Gelukkig gaat het snel over als ik me was met koud water en zeep. Ik laat me er dan ook niet door tegen houden ;)
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_114817083
ik krijg er nu al trek van :9~
pi_114817195
quote:
0s.gif Op zondag 29 juli 2012 20:24 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
ik krijg er nu al trek van :9~
Ksst, ga es niet Livalo pesten }:|

Mijn ouders legden het mij altijd zo uit toen ik klein was: je hebt knuffelkonijnen O+ en opeetkonijnen :Y)

En die van Livalo vallen in categorie #1 als ik het zo inschat ;)
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_114817256
quote:
0s.gif Op zondag 29 juli 2012 20:26 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Ksst, ga es niet Livalo pesten }:|

Mijn ouders legden het mij altijd zo uit toen ik klein was: je hebt knuffelkonijnen O+ en opeetkonijnen :Y)

En die van Livalo vallen in categorie #1 als ik het zo inschat ;)
ow ik dacht dat het kookkonijnen waren ;( -O- sorry borry geef ze een knuf van mij okay met een zacht beetje in de oren O+
  woensdag 1 augustus 2012 @ 16:54:03 #183
264281 livalo
Parttime internetheldin.
pi_114954007
quote:
0s.gif Op zondag 29 juli 2012 20:23 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Ze zijn al hard gegroeid zeg! De vacht komt al goed door, ze doen het hartstikke goed zo te zien. Ik zie er volgens mij minimaal 3 op de foto, misschien zelfs 4. En het ziet er uit als een heel leuk bont gezelschap, ben benieuwd hoe ze er straks uit zullen zien als ze een week of 3 zijn. Rond de 3-4 weken zijn ze op hun schattigst vind ik; nog zo klein maar al net echte konijntjes O+

Wat betreft mijn schapen'allergie': ik merkte het voor het eerst toen ik Willow in huis nam om met de fles op te voeden (nu ruim 10 jaar geleden). Na een week of wat kreeg ik ineens last van bultjes en jeuk op mijn onderarmen als ik haar op de arm had gehad. Daarna kreeg ik het ook als ik mijn minivarkentje uitgebreid had geaaid (grappig genoeg heb ik bij de grote varkens die we nu hebben nergens last van :? ). Bij de geboorte van lammetjes merk ik het ook, het slijm dat op de pasgeboren lammetjes zit irriteert op m'n onderarmen. En dus ook speeksel zoals toen Vita aan m'n wang likte. Gelukkig gaat het snel over als ik me was met koud water en zeep. Ik laat me er dan ook niet door tegen houden ;)
Even een laatste topickaping want ik ga morgen op vakantie voor 10 dagen! Hierna zullen ze al echte konijntjes zijn. Ze doen het super goed (ze eten en slapen, perfect dus) en hebben prachtige kleurtjes. Heb ze alle 4 weer ontdekt, ze slapen echt op elkaar en wassen elkaar ook al. Pap heeft een eigen hokje gemaakt waar moedeer nog wel bij kan, maar waardoor ze extra rust hebben en moeder ook naar beneden kan. Daar is moeders erg blij mee, dus goede tip van het 'huisje' gemaakt van een plank.

Bij deze nog het kleine konijnen fotootje:


Blijf het raar vinden van die allergie, metname omdat het dan je enige allergie is em toch redelijk duidelijk zichtbaar als een allergie.wel fijn dat het smelovergsat dan met water en zeep, her zou pas echt balen zijn als je er de hele dag last van had. Gelukkig heb ik veel allergieen, maar die dan weer niet!

quote:
0s.gif Op zondag 29 juli 2012 20:24 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
ik krijg er nu al trek van :9~
denk niet dat er genoeg vet aan zit! Alleen knuffelbaar dus :D.
Op zaterdag 23 januari 2010 18:54 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
JIJ HEKS :'(
  woensdag 1 augustus 2012 @ 17:09:23 #184
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_114954778
Het lijken wel jonge lapjeskatjes zo met die kleurtjes. :D
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_114958751
quote:
1s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 16:54 schreef livalo het volgende:

[..]

Even een laatste topickaping want ik ga morgen op vakantie voor 10 dagen! Hierna zullen ze al echte konijntjes zijn. Ze doen het super goed (ze eten en slapen, perfect dus) en hebben prachtige kleurtjes. Heb ze alle 4 weer ontdekt, ze slapen echt op elkaar en wassen elkaar ook al. Pap heeft een eigen hokje gemaakt waar moedeer nog wel bij kan, maar waardoor ze extra rust hebben en moeder ook naar beneden kan. Daar is moeders erg blij mee, dus goede tip van het 'huisje' gemaakt van een plank.

Bij deze nog het kleine konijnen fotootje:
[ afbeelding ]

Blijf het raar vinden van die allergie, metname omdat het dan je enige allergie is em toch redelijk duidelijk zichtbaar als een allergie.wel fijn dat het smelovergsat dan met water en zeep, her zou pas echt balen zijn als je er de hele dag last van had. Gelukkig heb ik veel allergieen, maar die dan weer niet!

[..]

denk niet dat er genoeg vet aan zit! Alleen knuffelbaar dus :D.
Wat groeien ze al hard zeg! En ze zijn echt heel schattig, en leuk zo met al die bonte kleurtjes O+ Ben heel benieuwd hoe ze er over 10 dagen bij lopen, dan huppelen ze waarschijnlijk al vrolijk door het hele hok. Veel plezier op vakantie, maar niet vergeten wat nieuwe foto's te maken hoor, als je weer terug bent ;)
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
  zaterdag 18 augustus 2012 @ 21:58:26 #186
264281 livalo
Parttime internetheldin.
pi_115727242
Zoals beloofd de recente foto's. Ze groeien als kool en hebben allerlei kleurtjes. Er zijn er 2 ontzettend harig en punkerig, en er zijn er twee (een zwart 'witte' en de kleine van het stel) die de haren van moeders hebben. De mensen met de hangoren waar ze een weekje heeft geleefd, zijn langs gekomen en hebben bevestigd dat ze op de vader lijken. Het zijn dus tamme konijnen, en dat is een hele geruststelling. Lekker knuffelen met ze dus O+.


Dit zijn ze alle 4 in de ren! We hebben een grote ren erbij gekocht als verlengstuk. Daarin liggen knuffels, grote buizen, een bal, een versterkte kartonnen doos waar ze in kunnen en een verhoging waar alleen mams nog op kan, zodat die ook een beetje rust heeft. Ze springen hier ontzettend veel rond en beginnen ook al echt te knabbelen aan appeltjes, maar zelfs het onkruid tussen de stenen.


Dit zijn de twee 'kortharige'. Het onderdeurtje en de 'zwart witte'. De zwart-witte is de ADHD'er van het stel.


Dit is de ontdekkingsreizig(st)er van het stel. Kon als eerste zelf naar beneden hupsen via het trappetje en zit ook veel op de tweede (van de 3) verdieping het overzicht te houden op broertjes/zusjes.


Hiervoor de 'blonde/oranje', is eigenlijk helemaal niet zo oranje. Aan de andere kant is ze namelijk bijna helemaal zwart op haar achterkant en achterpoot (ze wil alleen niet met de kant op de foto lijkt het wel :P). Bizar om te zien, want het zwarte stopt ook op het midden van de rug. Lijkt zo net alsof het twee konijnen zijn. Heeft ook een wit blesje op d'r hoofd, erg leuk O+. Zoals je ziet erg harig, reageer ook het heftigst op dit konijn wanneer ik knuffel. Maar ze zijn het enorm waard O+.


Mijn favoriet, het onderdeurtje.


3 van de 4, boven na een drukke middag om even bij te komen.


En hier de laatste foto. Nu zie je ook dat degene die tegen de muur aan zit ook enorm fluffy is, en ook super mooi. Hetzelfde witte puntje op het hoofd als zijn mede-fluffy-broertje of zusje.

Dit zijn maar een paar foto's van de miljoenen die ik heb gemaakt, want ze zijn echt leuk! Maar dan heb je een beeld van hoe ze nu zijn. Eentje houden we er sowieso zelf die bij moeder blijft (mits er een meisje bij zit), en als er nog een meisje bij is gaan we toch proberen of die bij het andere konijn past, die in het aparte hok zit. Ook (mits een jongetje) willen de mensen waar moeders een tijdje heeft gewoond en waar de vader leeft, ook heel graag een konijntje! 2 (misschien 3) hebben er dus sowieso een thuis als de geslachten een beetje meehelpen, dus dat is ook wel fijn :).

Nogmaals bedankt voor de tips, het is nu fijn om te zien dat ze zo energiek en lief zijn. Snap goed dat jij ook zoveel foto's post, want ik kan er ook niet genoeg van krijgen O+.

[ Bericht 2% gewijzigd door livalo op 18-08-2012 22:04:31 ]
Op zaterdag 23 januari 2010 18:54 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
JIJ HEKS :'(
pi_115740537
Ohh, wat zijn ze leuk geworden livalo! O+ Ik wil ze knuffelen O+

En ja, het is verslavend hè, dat kleine schattige grut! Ik kan inderdaad ook nooit ophouden met foto's maken (en hier spammen) :')

Fijn ook dat er al 2 à 3 bijna zeker zijn van een huisje :) Maar toch wil ik me er nog eventjes tegenaan bemoeien :@ Een voedstertje bij de moeder laten is een goed idee, dat gaat meestal wel goed. Als de kleine een maand of 5/6 is wordt er soms wat geknokt, maar over het algemeen gaat dat wel weer over. Voldoende ruimte in het hok is wel erg belangrijk, die ren is daar een mooie manier voor. Een jong voedstertje koppelen aan de andere volwassen voedster kan goed gaan, maar kan ook erg mis gaan. Sowieso zou ik wachten tot het jonkie een week of 10 is (minimaal), en dan de tijd nemen en koppelen op neutraal gebied. Zomaar dat kleintje bij de volwassen voedster in het hok zetten kan erg fout aflopen. Als het jonkie in de puberteit raakt kan het alsnog mis gaan, maar als ze voor die tijd eenmaal goede vriendjes zijn is die kans wel kleiner. Hoe meer ruimte ze hebben, hoe meer kans van slagen de koppeling heeft.

Ik weet natuurlijk niet wat de eigenaren van de ram met een jong rammetje willen, maar als ze die willen om bij z'n vader te zetten wil ik daar toch voor waarschuwen. Een jong rammetje (van een week of 8/9/10) koppelen aan een volwassen ram gaat meestal in het begin wel redelijk goed (rammen zijn over het algemeen veel verdraagzamer dan voedsters namelijk) maar zodra het jonge rammetje in de puberteit komt gaat het bijna altijd erg fout. Als het jong geslachtsrijp wordt beginnen ze te rijden en vervolgens te vechten, en i.t.t. twee voedsters zullen twee rammen daar bijna nooit overheen groeien. Zeker als er ergens in de buurt voedsters zijn zodat ze die kunnen ruiken (kunnen dus ook wilde konijnen zijn die langs lopen) wordt er vaak tot bloedens toe of zelfs tot de dood gevochten. Ook veranderingen zoals een ander hok, of een (tijdelijke) verhuizing kunnen de vlam in de pan doen slaan. De enige manier waarop het tussen twee rammen goed kan gaan is als ze in een groep leven met voldoende beschikbare voedsters (niet zo praktisch i.v.m. alle jonkies die je dan krijgt) of als ze in een erg grote ren worden gehouden (denk: >60 m2) met aparte slaap- en schuilmogelijkheden. Een andere mogelijkheid is castratie van beide rammen, maar dat is geen garantie dat ze niet (meer) zullen vechten. En als ze toch gecastreerd zijn of worden kunnen ze beter elk aan een voedster gekoppeld worden omdat dat een betere combinatie is.

Zelf heb ik dit voorjaar meerdere verzoekjes gekregen om twee jonge rammetjes samen te verkopen, maar die mensen heb ik steeds moeten teleurstellen (met uitleg uiteraard). Het gaat veel te vaak mis en ik wil niet het risico lopen dat 'mijn' konijntjes eindigen in een asiel (of erger nog: 'vrij' gelaten in het wild). Die tip zou ik dus zeker mee willen geven: denk er goed over na waar en in welke situatie de kleintjes terecht gaan komen. Mocht je geen geschikt huisje kunnen vinden dan kun je ze ook altijd aanbieden bij een knaagdierenopvang. Het is tenslotte een zwerfkonijn dat jullie in huis hebben genomen, dus haar jonkies zijn niet per sé jullie verantwoordelijkheid. Bij een opvang kunnen ze trouwens ook helpen met het bepalen van de geslachten als ze een week of 7 zijn, mochten jullie dat niet zelf goed kunnen zien. Een dierenwinkel o.i.d. is daar géén goed adres voor, die zien zelf het verschil regelmatig niet en geven meestal ook geen goede voorlichting over konijnen.

Ok, heel verhaal weer :') Sorry :@ Geniet vooral zo veel mogelijk van het kleine grut, voor je het weet zijn ze groot. En veel succes met het vinden van onderdak voor ze allemaal :)
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
  woensdag 22 augustus 2012 @ 12:40:14 #188
264281 livalo
Parttime internetheldin.
pi_115861840
quote:
0s.gif Op zondag 19 augustus 2012 11:02 schreef Miss_Isis het volgende:
Ohh, wat zijn ze leuk geworden livalo! O+ Ik wil ze knuffelen O+

En ja, het is verslavend hè, dat kleine schattige grut! Ik kan inderdaad ook nooit ophouden met foto's maken (en hier spammen) :')

Fijn ook dat er al 2 à 3 bijna zeker zijn van een huisje :) Maar toch wil ik me er nog eventjes tegenaan bemoeien :@ Een voedstertje bij de moeder laten is een goed idee, dat gaat meestal wel goed. Als de kleine een maand of 5/6 is wordt er soms wat geknokt, maar over het algemeen gaat dat wel weer over. Voldoende ruimte in het hok is wel erg belangrijk, die ren is daar een mooie manier voor. Een jong voedstertje koppelen aan de andere volwassen voedster kan goed gaan, maar kan ook erg mis gaan. Sowieso zou ik wachten tot het jonkie een week of 10 is (minimaal), en dan de tijd nemen en koppelen op neutraal gebied. Zomaar dat kleintje bij de volwassen voedster in het hok zetten kan erg fout aflopen. Als het jonkie in de puberteit raakt kan het alsnog mis gaan, maar als ze voor die tijd eenmaal goede vriendjes zijn is die kans wel kleiner. Hoe meer ruimte ze hebben, hoe meer kans van slagen de koppeling heeft.

Ik weet natuurlijk niet wat de eigenaren van de ram met een jong rammetje willen, maar als ze die willen om bij z'n vader te zetten wil ik daar toch voor waarschuwen. Een jong rammetje (van een week of 8/9/10) koppelen aan een volwassen ram gaat meestal in het begin wel redelijk goed (rammen zijn over het algemeen veel verdraagzamer dan voedsters namelijk) maar zodra het jonge rammetje in de puberteit komt gaat het bijna altijd erg fout. Als het jong geslachtsrijp wordt beginnen ze te rijden en vervolgens te vechten, en i.t.t. twee voedsters zullen twee rammen daar bijna nooit overheen groeien. Zeker als er ergens in de buurt voedsters zijn zodat ze die kunnen ruiken (kunnen dus ook wilde konijnen zijn die langs lopen) wordt er vaak tot bloedens toe of zelfs tot de dood gevochten. Ook veranderingen zoals een ander hok, of een (tijdelijke) verhuizing kunnen de vlam in de pan doen slaan. De enige manier waarop het tussen twee rammen goed kan gaan is als ze in een groep leven met voldoende beschikbare voedsters (niet zo praktisch i.v.m. alle jonkies die je dan krijgt) of als ze in een erg grote ren worden gehouden (denk: >60 m2) met aparte slaap- en schuilmogelijkheden. Een andere mogelijkheid is castratie van beide rammen, maar dat is geen garantie dat ze niet (meer) zullen vechten. En als ze toch gecastreerd zijn of worden kunnen ze beter elk aan een voedster gekoppeld worden omdat dat een betere combinatie is.

Zelf heb ik dit voorjaar meerdere verzoekjes gekregen om twee jonge rammetjes samen te verkopen, maar die mensen heb ik steeds moeten teleurstellen (met uitleg uiteraard). Het gaat veel te vaak mis en ik wil niet het risico lopen dat 'mijn' konijntjes eindigen in een asiel (of erger nog: 'vrij' gelaten in het wild). Die tip zou ik dus zeker mee willen geven: denk er goed over na waar en in welke situatie de kleintjes terecht gaan komen. Mocht je geen geschikt huisje kunnen vinden dan kun je ze ook altijd aanbieden bij een knaagdierenopvang. Het is tenslotte een zwerfkonijn dat jullie in huis hebben genomen, dus haar jonkies zijn niet per sé jullie verantwoordelijkheid. Bij een opvang kunnen ze trouwens ook helpen met het bepalen van de geslachten als ze een week of 7 zijn, mochten jullie dat niet zelf goed kunnen zien. Een dierenwinkel o.i.d. is daar géén goed adres voor, die zien zelf het verschil regelmatig niet en geven meestal ook geen goede voorlichting over konijnen.

Ok, heel verhaal weer :') Sorry :@ Geniet vooral zo veel mogelijk van het kleine grut, voor je het weet zijn ze groot. En veel succes met het vinden van onderdak voor ze allemaal :)
Geen probleem hoor dat je 'ertegenaan bemoeid', fijn juist! Wij hebben ons hele leven 2 vrouwtjeskonijnen gehad die elkaar al kenden, dus nooit echt ervaring gehad met kleine konijntjes enzo.
We zitten sowieso nog erg te twijfelen. Vroeger heeft het andere voedstertje altijd een maatje gehad, in tegenstelling tot moeders, en daarom vinden we het nu zo sneu dat ze alleen zit. Ook reageert ze (ze loopt veel door de tuin) bij de ren goed op de kleine konijntjes, maar we willen ook niet zorgen voor teveel stress. Het hok waar ze in zit is wel enorm, en vroeger hebben mijn ouders wel eens gewerkt met 'wennen' door middel van gaas tussen ze in. Maar we twijfelen dus enorm of we niet gewoon een konijn bij moeder laten en dit konijn maar lekker veel los laten lopen en gewoon haar eigen ding laten doen.
De eigenaren van papa hebben al een nieuw hok voor de ram! Ze hebben goede ervaringen met rammen (hebben nu al 2 knuffelhangoren) en willen daarom graag een extra jongetje, zodat ze later misschien wel samen door de tuin kunnen lopen. Ze hebben beloofd dat ze erg goed op hem zullen passen, en het idee van een apart hok daar kwamen ze zelf al mee gelukkig. Maar ze zijn nog niet weg gelukkig O+. Wel naar dat ze na 3 maanden al kinderen kunnen krijgen en pas na 6 maanden 'geholpen' kunnen worden, dus we moeten snel achter de geslachten aan!
Ik zal je nog wel even op de hoogte houden totdat ze allemaal een veilig plekje hebben gevonden, want dat is voor ons ook prioriteit nummer één. Als het aan mijn moeder ligt dan bouwt ze liever de hele achtertuin vol hokken dan dat ze ergens terechtkomen waar we niet weten hoe het met ze zal gaan :'). En deze twee hokken nemen al een hoop ruimte in beslag, haha.

Nog één vraagje trouwens. We hebben een aparte verhoging voor moeders zodat ze daar nog met rust gelaten wordt, maar we zagen dus pas iets.. De slimme van het stel, Dora de ontdekkingsreiziger genoemd, klimt letterlijk als een aap het gaas op zodat hij/zij via die manier bij moeders plankje komt.. We hebben hem nu wat verder van het gaas verplaatst, maar moeten we daar nog wat aan doen? Want moeders krijgt steeds minder haar eigen ruimte omdat de kleintjes alles kunnen, en blijkbaar zelfs kunnen klimmen (het zag er echt heel bizar uit :')). Het hok is nu erg groot, maar tja.. Misschien dat jij nog iets weet? Want af en toe heb ik zo'n medelijden met d'r met de 4 hupsjes.
Op zaterdag 23 januari 2010 18:54 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
JIJ HEKS :'(
pi_115862880
quote:
11s.gif Op woensdag 22 augustus 2012 12:40 schreef livalo het volgende:

[..]

Geen probleem hoor dat je 'ertegenaan bemoeid', fijn juist! Wij hebben ons hele leven 2 vrouwtjeskonijnen gehad die elkaar al kenden, dus nooit echt ervaring gehad met kleine konijntjes enzo.
We zitten sowieso nog erg te twijfelen. Vroeger heeft het andere voedstertje altijd een maatje gehad, in tegenstelling tot moeders, en daarom vinden we het nu zo sneu dat ze alleen zit. Ook reageert ze (ze loopt veel door de tuin) bij de ren goed op de kleine konijntjes, maar we willen ook niet zorgen voor teveel stress. Het hok waar ze in zit is wel enorm, en vroeger hebben mijn ouders wel eens gewerkt met 'wennen' door middel van gaas tussen ze in. Maar we twijfelen dus enorm of we niet gewoon een konijn bij moeder laten en dit konijn maar lekker veel los laten lopen en gewoon haar eigen ding laten doen.
De eigenaren van papa hebben al een nieuw hok voor de ram! Ze hebben goede ervaringen met rammen (hebben nu al 2 knuffelhangoren) en willen daarom graag een extra jongetje, zodat ze later misschien wel samen door de tuin kunnen lopen. Ze hebben beloofd dat ze erg goed op hem zullen passen, en het idee van een apart hok daar kwamen ze zelf al mee gelukkig. Maar ze zijn nog niet weg gelukkig O+. Wel naar dat ze na 3 maanden al kinderen kunnen krijgen en pas na 6 maanden 'geholpen' kunnen worden, dus we moeten snel achter de geslachten aan!
Ik zal je nog wel even op de hoogte houden totdat ze allemaal een veilig plekje hebben gevonden, want dat is voor ons ook prioriteit nummer één. Als het aan mijn moeder ligt dan bouwt ze liever de hele achtertuin vol hokken dan dat ze ergens terechtkomen waar we niet weten hoe het met ze zal gaan :'). En deze twee hokken nemen al een hoop ruimte in beslag, haha.

Nog één vraagje trouwens. We hebben een aparte verhoging voor moeders zodat ze daar nog met rust gelaten wordt, maar we zagen dus pas iets.. De slimme van het stel, Dora de ontdekkingsreiziger genoemd, klimt letterlijk als een aap het gaas op zodat hij/zij via die manier bij moeders plankje komt.. We hebben hem nu wat verder van het gaas verplaatst, maar moeten we daar nog wat aan doen? Want moeders krijgt steeds minder haar eigen ruimte omdat de kleintjes alles kunnen, en blijkbaar zelfs kunnen klimmen (het zag er echt heel bizar uit :')). Het hok is nu erg groot, maar tja.. Misschien dat jij nog iets weet? Want af en toe heb ik zo'n medelijden met d'r met de 4 hupsjes.
Haha, wat een ondernemend beestje die Dora! En fijn dat jullie er goed op letten waar het grut terecht gaat komen, dat zouden meer mensen zo moeten doen ^O^ Oh, en als jullie straks gaan koppelen zijn er in het konijnentopic ook veel mensen die daar nuttige tips voor hebben.

Mijn konijnen hebben normaal gesproken genoeg ruimte zodat ze altijd wel even weg kunnen als ze geen zin hebben in elkaar of de kleintjes, maar ik kan me voorstellen dat het in een iets kleinere ruimte lastig wordt moeders haar rust te geven. Je zou kunnen proberen een redelijk hoog huisje met plat 'dak' te knutselen, en dat in het midden van de ren of het hok ergens te zetten. Dan kan moeders er op springen en als het niet aan het gaas grenst zou ze veilig moeten zijn voor de kleine ontdekkingsreiziger :P Je zou ook nog kunnen proberen een stukje van het hok/ren af te zetten met een afscheiding zoals een plankje o.i.d. Ik weet niet of daar de ruimte voor is, maar zo'n 20-30 cm zou een volwassen konijn makkelijk overheen moeten kunnen springen terwijl dat voor de kleintjes lastig kan zijn (tenzij ze via het gaas er overheen kunnen klauteren natuurlijk ;) ).

------

Al even geen update meer trouwens over onze eigen beestjes, ik kom niet zo vaak meer buiten ivm hernia dus foto's maken wil ook niet zo goed. Veel nieuwe ontwikkelingen zijn er ook al niet.

Kip1 is al enige tijd buiten met haar kuikentjes, ze liet ze in de stal steeds in de steek om zelf te proberen te ontsnappen. Dit heeft een aantal kuikentjes het leven gekost. Uiteindelijk hebben we haar dus met het grut naar buiten gedaan en toen was ze tevreden. Helaas is in de eerste dag buiten het enige overgebleven Ancona kuiken gesneuveld (zwart/wit was schijnbaar toch te opvallend). Ze heeft op dit moment nog 3 kuikens over, een Marans en de twee Welsumers. Inmiddels zijn ze al zo oud dat ze al redelijk zelfstandig zijn. De Araucana-kruisingen doen het super en hebben zich helemaal aangepast aan het buitenleven. Ze hebben er voor gekozen om bij de biggen in te gaan wonen en dat gaat heel goed. Eén van de drie overgebleven oudere plofkippen (de adoptiekuikens van Kip2) had laatst een kapotte poot (was een schaap op gaan staan) en is geslacht. We hebben nu nog 2 grotere over en 5 kleintjes. Binnenkort wordt het tijd voor de Grote Schifting en zullen er een aantal oudere hennen, de plofkuikens en eventuele ongewenste haantjes worden geslacht.

De biggen zijn nog steeds met 5, maar komende woensdag worden de twee heren opgehaald door de kopers. Er was enige vertraging vanwege vakantie en mislopende communicatie maar nu is het toch zo ver. Ze vreten ons de oren van het hoofd, dus het wordt ook hoog tijd dat ze gaan :P Pim mag weer terug naar de andere drie biggen volgende week, zodra Pirate en Vlekkie zijn verhuisd. Met de twee konijntjes is ook alles goed, ze hebben een heel tunnelstelsel gegraven in hun weitje (weg kunnen ze niet, er is gaas ingegraven). Ik ben erg blij dat ze niet dezelfde ziekte hebben gekregen als Roosje.

En verder... de 6 cavia's doen het goed, de hondjes zijn tevreden (Nori groeit als kool en is volgens de trainer een natuurtalentje op de jachttraining O+ ), de poezen dartelen vrolijk rond, geiten en schapen zitten goed in hun zomervacht en Willow is een paar kilo aangekomen (was ook wel nodig). En over een paar weken hopen we een voorzichtig vooruitzicht te hebben op de eerste jonge aanwas voor 2013. Gaat allemaal zo z'n gangetje dus! :)
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_116520229
Maar even een update dan, het voorzichtige vooruitzicht voor jonge aanwas in 2013 is inmiddels al wat minder voorzichtig. Wij hopen namelijk begin april 2013 ons eerste echte Beestenboerderij-baby'tje te kunnen verwelkomen O+ De timing is niet helemaal perfect vanwege mijn hernia, maar op het moment dat we dachten dat we misschien beter even konden stoppen met proberen was het blijkbaar al te laat :') Hoe dan ook, er klopt een hartje en we zijn er allemaal heel erg blij mee!

En ik verwacht dat ik niet de enige zal zijn die deze winter zwanger is op de Beestenboerderij; Pim moet geïnsemineerd worden, we willen eigenlijk schaap Vita en geit Dora laten dekken omdat ze (vooral Vita) anders te oud worden voor een eerste dracht, ongetwijfeld zijn er weer een lading kuikentjes te verwelkomen (voor mijn verjaardag volgende week krijg ik als het goed is namelijk een broedmachine *O* ) en wie weet laten we konijn Jul ook weer dekken. Het wordt een druk voorjaar dus hopelijk met veel jong grut! Hopelijk ben ik tegen die tijd eindelijk weer hernia-vrij en kan ik er onbeperkt foto's van schieten :D
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_116521141
Oh wat leuk! Proficiat!
pi_116527816
Aww lief!! Gefeliciteerd!
Fake it baby - They won't even know!
You can make it ?
Cos everybody knows that that's the way to go
pi_116528434
Wat leuk, gefeliciteerd! Hopelijk is je hernia snel over :) En ook alvast gefeliciteerd met je verjaardag, veel plezier met je broedmachine!
  zondag 9 september 2012 @ 21:46:07 #194
264281 livalo
Parttime internetheldin.
pi_116581483
Wat een super leuk nieuws! Gefeliciteerd! Hopelijk gaat het rond die tijd wat beter met je hernia. Dat wordt dus lekker druk de komende tijd. Fijne verjaardag en succes met de broedmachine (origineel cadeau).
Op zaterdag 23 januari 2010 18:54 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
JIJ HEKS :'(
pi_116606572
Ik heb met heel veel plezier je topic doorgelezen. Echt tof hoe je het allemaal doet zo :)

En natuurlijk van harte gefeliciteerd! *O* En sterkte met de hernia, hopelijk heb je snel minder last.
[i]And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music.[/i]
I loved to discover how unique and strange humanity is. How we are all, deep down, nerdy weirdos.
pi_119507282
quote:
17s.gif Op zaterdag 18 augustus 2012 21:58 schreef livalo het volgende:
Zoals beloofd de recente foto's. Ze groeien als kool en hebben allerlei kleurtjes. Er zijn er 2 ontzettend harig en punkerig, en er zijn er twee (een zwart 'witte' en de kleine van het stel) die de haren van moeders hebben. De mensen met de hangoren waar ze een weekje heeft geleefd, zijn langs gekomen en hebben bevestigd dat ze op de vader lijken. Het zijn dus tamme konijnen, en dat is een hele geruststelling. Lekker knuffelen met ze dus O+.

[ afbeelding ]
Dit zijn ze alle 4 in de ren! We hebben een grote ren erbij gekocht als verlengstuk. Daarin liggen knuffels, grote buizen, een bal, een versterkte kartonnen doos waar ze in kunnen en een verhoging waar alleen mams nog op kan, zodat die ook een beetje rust heeft. Ze springen hier ontzettend veel rond en beginnen ook al echt te knabbelen aan appeltjes, maar zelfs het onkruid tussen de stenen.

[ afbeelding ]
Dit zijn de twee 'kortharige'. Het onderdeurtje en de 'zwart witte'. De zwart-witte is de ADHD'er van het stel.

[ afbeelding ]
Dit is de ontdekkingsreizig(st)er van het stel. Kon als eerste zelf naar beneden hupsen via het trappetje en zit ook veel op de tweede (van de 3) verdieping het overzicht te houden op broertjes/zusjes.

[ afbeelding ]
Hiervoor de 'blonde/oranje', is eigenlijk helemaal niet zo oranje. Aan de andere kant is ze namelijk bijna helemaal zwart op haar achterkant en achterpoot (ze wil alleen niet met de kant op de foto lijkt het wel :P). Bizar om te zien, want het zwarte stopt ook op het midden van de rug. Lijkt zo net alsof het twee konijnen zijn. Heeft ook een wit blesje op d'r hoofd, erg leuk O+. Zoals je ziet erg harig, reageer ook het heftigst op dit konijn wanneer ik knuffel. Maar ze zijn het enorm waard O+.

[ afbeelding ]
Mijn favoriet, het onderdeurtje.

[ afbeelding ]
3 van de 4, boven na een drukke middag om even bij te komen.

[ afbeelding ]
En hier de laatste foto. Nu zie je ook dat degene die tegen de muur aan zit ook enorm fluffy is, en ook super mooi. Hetzelfde witte puntje op het hoofd als zijn mede-fluffy-broertje of zusje.

Dit zijn maar een paar foto's van de miljoenen die ik heb gemaakt, want ze zijn echt leuk! Maar dan heb je een beeld van hoe ze nu zijn. Eentje houden we er sowieso zelf die bij moeder blijft (mits er een meisje bij zit), en als er nog een meisje bij is gaan we toch proberen of die bij het andere konijn past, die in het aparte hok zit. Ook (mits een jongetje) willen de mensen waar moeders een tijdje heeft gewoond en waar de vader leeft, ook heel graag een konijntje! 2 (misschien 3) hebben er dus sowieso een thuis als de geslachten een beetje meehelpen, dus dat is ook wel fijn :).

Nogmaals bedankt voor de tips, het is nu fijn om te zien dat ze zo energiek en lief zijn. Snap goed dat jij ook zoveel foto's post, want ik kan er ook niet genoeg van krijgen O+.
Late to the party, maar wat een schatjes zijn het geworden! O+
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
pi_119508125
Gefeliciteerd nog!

Ik kan niet wachten tot het weer jonge grut tijd is.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_119514628
Dank voor alle felicitaties!

Hier is weinig te melden, we bereiden ons langzaam voor op het komend voorjaar. Komende zaterdag gaat schaap Vita logeren bij een kennis die een mooie ram heeft. Er is contact opgenomen met een inseminator die als alles goed verloopt op 6 december Pim komt insemineren (maar we moeten eerst nog even regelen dat we op tijd Berkshire-sperma uit Ierland kunnen krijgen, en dan hopen dat het niet dood is tegen de tijd dat het hier is). Via-via hebben we in Limburg iemand met een mooie blauwe Vlaamse Reuzen ram gevonden die hopelijk ergens in het nieuwe jaar onze Jul kan dekken (de ram dus, niet die man :P ). En een kennis van een kennis zou hier in de buurt als het goed is nog een dwerggeitenbok moeten hebben waar we Dora over een paar weken heen kunnen brengen. Als alles gaat zoals het moet gaan kunnen we dan in het hele voorjaar van 2013 jong grut verwelkomen: konijntjes rond medio maart, biggetjes en een (meisjes O+ ) baby'tje rond eind maart en begin april, lammetjes rond eind april en geitjes begin/medio mei. We krijgen het dus nog druk genoeg ;)

En aan de andere kant van het spectrum: twee van de biggen (in ieder geval Koetje, en waarschijnlijk Ginger) gaan 17 december naar de slager. Ook zijn de laatste twee plofkippen een week geleden geslacht (3500 en 3700 gram schoon) en binnenkort worden de kruising-Araucana hanen en een paar oude hennen geslacht zodat de kippenpopulatie weer wat ingedamd wordt. En de oudste cavia (een jaar of 6) is ook begin deze maand overleden.

Zo gaat alles hier z'n gangetje, ik zal binnenkort als er iets gebeurd weer eens wat foto's maken :)
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_119515000
He, het nieuws van jouw blijde verwachting had ik helemaal gemist! Wat ja leuk ja!
Hoe is het met de hernia?

Leuk om een update te lezen :Y.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_119516146
Thanks Sigme!

Hernia gaat wel, het ging steeds ietsje beter maar is nu sinds een paar dagen ineens weer veel pijnlijker. Maar ik kan me redelijk redden en hoop dat het straks weer langzaam beter gaat. Gewoon afwachten dus maar :)

Het is alleen wel jammer dat ik niet zo veel bezig kan zijn met de dieren als ik wel zou willen, en dat ik voor een groot deel van hun (en mijn eigen, trouwens :') ) verzorging afhankelijk ben van mijn man en ouders.
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')