abonnement Unibet Coolblue
pi_111615934
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 22:43 schreef Norrage het volgende:
Vraagje: Wat zijn nou jullie sites om het goed bij te houden en zo? DIe sites uit de OP zijn allemaal een beetje out-dated en zo....is er een soort pitchfork, of 3voor12 ofzo voor Jazz/?
Ik check NPR altijd en een paar programma's op WFMU. Weet uit mijn hoofd niet welke dj's jazz draaien maar kan daar later op terugkomen.

http://www.npr.org/music/genres/jazz-blues/ ze hebben ook een blog, A Blog Supreme, die vrij regelmatig geupdate wordt.
  woensdag 16 mei 2012 @ 10:42:09 #77
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_111616062
quote:
1s.gif Op woensdag 16 mei 2012 10:38 schreef emokid het volgende:

[..]

Ik check NPR altijd en een paar programma's op WFMU. Weet uit mijn hoofd niet welke dj's jazz draaien maar kan daar later op terugkomen.

http://www.npr.org/music/genres/jazz-blues/ ze hebben ook een blog, A Blog Supreme, die vrij regelmatig geupdate wordt.
Jongen, doe nou niet zo stoer, jij komt net kijken
pi_111617337
Ik volg wat anime series en er is een serie nu gaande over de liefde voor jazz muziek. Erg toffe serie, al helemaal de Official Sound Track!


In het midden is het totaal anders dan de originele... (1:57)


Al is de originele wel lekkerder.

Etc... Check de related video's op Youtube :s)

[ Bericht 12% gewijzigd door Qunix op 16-05-2012 11:27:32 ]
pi_111618098
Over anime en jazz gesproken.. De soundtrack van Cowboy Bebop is ook aardig, van The Seatbelts.
pi_111618264
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 11:32 schreef emokid het volgende:
Over anime en jazz gesproken.. De soundtrack van Cowboy Bebop is ook aardig, van The Seatbelts.
Zekers!
Zelfde componist namelijk.
pi_111618624
Vind nextbop wel een aardige blog voor nieuwe jazz.
http://nextbop.com/
"If you want to present to be different from the past, study the past." - Spinoza
pi_111618927
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 11:46 schreef Os__ het volgende:
Vind nextbop wel een aardige blog voor nieuwe jazz.
http://nextbop.com/
^O^
Ik ben jullie suggesties allemaal aan het liken op facebook :) (lijkt me de makkelijkste manier om dan updates te krijgen enz o :P)
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_111619350
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 11:32 schreef emokid het volgende:
Over anime en jazz gesproken.. De soundtrack van Cowboy Bebop is ook aardig, van The Seatbelts.
Oh en check ook jazz x hiphop de soundtrack van Samurai Champloo:





Sowieso Japanse hiphop hebben veel jazz invloeden. Nujabes _O_ en vele andere _O_

[ Bericht 5% gewijzigd door Qunix op 16-05-2012 12:14:58 ]
pi_111619808
Nujabes :N Veel te vroeg gestorven.
pi_111619897
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 12:20 schreef emokid het volgende:
Nujabes :N Veel te vroeg gestorven.
Eens. Hij had zoveel niet afgemaakte werk dat andere artiesten waarmee hij samengewerkt heeft 2 albums hebben gereleased. Één eigen album in november 2011 en een verzameling.
  donderdag 17 mei 2012 @ 21:28:08 #86
80832 DrDurden
Filmed In Todd-AO
pi_111681897
Hier een nieuwe jazzfan :). Hoewel ik wel een beetje bekend was met wat jazz (voornamelijk via film en zo) luister ik het pas een paar dagen, en ik moet zeggen dat het meeste wat ik gehoord heb (voornamelijk uit de lijst in de OP, dus Miles Davis, Duke Ellington, enz.), echt geweldig vind. Wel heb ik wat moeite om alle albums uit die vrij kleine afbeeldingen te ontcijferen, dus ik vroeg me af of iemand een lijstje van die albums had? Verder is er volgens mij zo ontzettend veel te ontdekken, dat ik voorlopig wel even bezig ben met gewoon luisteren, en dan vanzelf de dingen te ontdekken die ik echt de moeite waard vind. Maar goed, ik vind het wel ontzettend tof :).
The last man on Earth sat in a room. There was a knock upon the door.
  donderdag 17 mei 2012 @ 21:53:02 #87
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_111683085
de albums in de OP :

miles davis - kind of blue
john coltrane - a love surpreme
eric dolphy - out to lunch
Wayne Shorter - Speak No Evil
Charles Mingus - Mingus Mingus Mingus Mingus Mingus

Art Blakey & The Jazz Messengers - Free for All
Wes Montgomery - The Incredible Jazz Guitar of Wes Montgomery
Sonny Rollins - Saxophone Colossus
Duke Ellington - Money Jungle
Pharoah Sanders - Black Unity

Sun Ra - Space Is the Place
Cannonball Adderley - Somethin' Else
Chick Corea - Now He Sings, Now He Sobs
Freddie Hubbard - Red Clay
Horace Silver - Song for my Father

[ Bericht 14% gewijzigd door fripper op 17-05-2012 22:09:18 ]
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
  donderdag 17 mei 2012 @ 22:06:05 #88
56758 Aschkael
Hitler bad, Aschkael good
pi_111683723
dat zijn klassieke albums. Meestal helpt het ook wel om na te gaan waar je muzikale voorkeur ligt in andere genres. Ik heb een hardcore (punk) achtergrond dus de extremere jazz varianten spraken mij vanaf het begin meer aan dan die klassiekers.

Maar goed, prijs je gelukkig je kan nog veel moois ontdekken de komende jaren...enjoy.
= there is a light that never goes out =
  donderdag 17 mei 2012 @ 23:17:15 #89
80832 DrDurden
Filmed In Todd-AO
pi_111687686
Fripper, dank je wel :). Ga gauw eens kijken wat van dat lijstje me allemaal interesseert.

quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 22:06 schreef Aschkael het volgende:
dat zijn klassieke albums. Meestal helpt het ook wel om na te gaan waar je muzikale voorkeur ligt in andere genres. Ik heb een hardcore (punk) achtergrond dus de extremere jazz varianten spraken mij vanaf het begin meer aan dan die klassiekers.

Maar goed, prijs je gelukkig je kan nog veel moois ontdekken de komende jaren...enjoy.
Nou ja, een muzikale voorkeur heb ik niet echt. Ik luister vooral naar pop en rock, en ook een beetje klassieke muziek (of modern, dat ook) en ook filmmuziek, waar af en toe ook goede jazzmuziek voor werd geschreven, in de jaren '60 en '70. Dus ik denk dat ik gewoon veel verschillende soorten jazz beluister, uit veel verschillende periodes, en zo er zelf een beetje achter kom wat een favoriet genre binnen de jazz zou kunnen zijn. Ik kan een hoop verschillende dingen waarderen, in ieder geval, dus voorlopig ben ik bezig met mijn eigen gebiedje binnen die enorm grote wereld van jazz af te bakenen, zeg maar.
The last man on Earth sat in a room. There was a knock upon the door.
pi_111688912
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 23:17 schreef DrDurden het volgende:
Fripper, dank je wel :). Ga gauw eens kijken wat van dat lijstje me allemaal interesseert.

[..]

Nou ja, een muzikale voorkeur heb ik niet echt. Ik luister vooral naar pop en rock, en ook een beetje klassieke muziek (of modern, dat ook) en ook filmmuziek, waar af en toe ook goede jazzmuziek voor werd geschreven, in de jaren '60 en '70. Dus ik denk dat ik gewoon veel verschillende soorten jazz beluister, uit veel verschillende periodes, en zo er zelf een beetje achter kom wat een favoriet genre binnen de jazz zou kunnen zijn. Ik kan een hoop verschillende dingen waarderen, in ieder geval, dus voorlopig ben ik bezig met mijn eigen gebiedje binnen die enorm grote wereld van jazz af te bakenen, zeg maar.
Wat spreekt je voorlopig het meest aan? Hou je van improvisatie? Wil je veel blazers? Moet het bezwerend zijn? Of wil je het juist erg opzwepend hebben, soort van big-band jazz? Ben je ook geinteresseerd in bijvoorbeeld solo-piano (Keith Jarrett _O_)? Moet het een beetje experimenteel zijn en mogen de muzikanten af en toe eens uit de slof schieten?Je moet altijd een beetje vanuit je huidige smaak proberen te zoeken, want het genre is verder echt veels te groot. Dus wat dat betreft heeft Aschkael gelijk. Je moet ergens beginnen, en vanuit daar kan je wel weer verder bouwen.
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
  donderdag 17 mei 2012 @ 23:47:33 #91
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_111689485
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  donderdag 17 mei 2012 @ 23:57:41 #92
80832 DrDurden
Filmed In Todd-AO
pi_111689977
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 23:36 schreef Norrage het volgende:

[..]

Wat spreekt je voorlopig het meest aan? Hou je van improvisatie? Wil je veel blazers? Moet het bezwerend zijn? Of wil je het juist erg opzwepend hebben, soort van big-band jazz? Ben je ook geinteresseerd in bijvoorbeeld solo-piano (Keith Jarrett _O_)? Moet het een beetje experimenteel zijn en mogen de muzikanten af en toe eens uit de slof schieten?Je moet altijd een beetje vanuit je huidige smaak proberen te zoeken, want het genre is verder echt veels te groot. Dus wat dat betreft heeft Aschkael gelijk. Je moet ergens beginnen, en vanuit daar kan je wel weer verder bouwen.
Poeh, erg lastig om te zeggen. Miles Davis (die twee albums die ik geluisterd heb, in ieder geval) vond ik wel erg goed, zeker 's avonds, of wanneer het rotweer is, om te luisteren. Verder, en dit zijn twee moderne voorbeelden, vond ik Polar Bear en Zubatto Syndicate erg lekker klinken. Maar ja, dit zijn twee totaal verschillende typen van jazz, geloof ik, dus dit zal misschien niet erg veel helpen :P. Kijk, ik ken verder niet zo veel, dus wat dat betreft wil ik niets van te voren afschrijven, en vind ik het ook lastig om zelf met wat voorbeelden te komen. Van Keith Jarret heb ik een nummer geluisterd (misschien niet representatief voor z'n gehele werk, maar goed) en ik denk dat dat toch net even iets te hoog gegrepen is voor me. Van alleen een piano krijg ik ook een beetje zo'n "pianist in een restaurant" gevoel, maar kom gerust met voorbeelden om me van dat beeld af te helpen :).
Dus, redelijk toegankelijke jazz, in verschillende varianten is denk ik waar ik momenteel naar op zoek ben.
The last man on Earth sat in a room. There was a knock upon the door.
  vrijdag 18 mei 2012 @ 00:10:46 #93
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_111690544
Vijf totaal verschillende jazzplaten, alle heel toegangelijk:

Charles Mingus - Pithecanthropus Erectus
John Coltrane - My Favorite Things
Stan Getz - Focus
Bill Evans & Jim Hall - Undercurrent
Thelonious Monk - Brilliant Corners
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_111690642
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 23:57 schreef DrDurden het volgende:

[..]

Poeh, erg lastig om te zeggen. Miles Davis (die twee albums die ik geluisterd heb, in ieder geval) vond ik wel erg goed, zeker 's avonds, of wanneer het rotweer is, om te luisteren. Verder, en dit zijn twee moderne voorbeelden, vond ik Polar Bear en Zubatto Syndicate erg lekker klinken. Maar ja, dit zijn twee totaal verschillende typen van jazz, geloof ik, dus dit zal misschien niet erg veel helpen :P. Kijk, ik ken verder niet zo veel, dus wat dat betreft wil ik niets van te voren afschrijven, en vind ik het ook lastig om zelf met wat voorbeelden te komen. Van Keith Jarret heb ik een nummer geluisterd (misschien niet representatief voor z'n gehele werk, maar goed) en ik denk dat dat toch net even iets te hoog gegrepen is voor me. Van alleen een piano krijg ik ook een beetje zo'n "pianist in een restaurant" gevoel, maar kom gerust met voorbeelden om me van dat beeld af te helpen :).
Dus, redelijk toegankelijke jazz, in verschillende varianten is denk ik waar ik momenteel naar op zoek ben.
Nou dan kan ik je denk ik wel adviseren, want voorlopig komt je smaak nog met de mijne overeen dan ;)

Sun Ra zoals hierboven gepost is een goede. Dat is misschien nog wel mijn favoriete van de "traditionele" jazz artiesten (alhoewel hij ook heeel erg ontraditioneel is geweest :P) zoals bijvoorbeeld:

Verder om een voorbeeld te geven van Keith Jarrett (Dat is echt geen cafe-piano jazz, het is echt briljant in de opbouw en de spanning): (dit is van het misschien wel allerberoemdste (piano)jazz album ooit.

Charles Mingus: ook wel een behoorlijk grote held. Van de wat rauwere, emotionelere, hardere jazz. Gaat ook alle kanten op. Dit is misschien een mooi voorbeeld van wat ouder/traditioneler werk:

Medeski, Martin & Wood...ook persoonlijke favorieten van me en hele grote in het genre van de wat meer elektronische en rockende funk-jazz:

Ik ben een ongelooflijk groot fan van Miles Davis, en niet zozeer vanwege zijn traditionele werk (ook natuurlijk) maar juist voor de banen die hij is ingeslagen en de nieuwe genres binnenin de jazz die hij praktisch is begonnen. Zoals fusion-jazz-rock als op op Tribute to Jack Johnson:

Een andere grootheid in zijn genre (en misschien wel de artiest waar ik (na Jarrett en Miles Davis het eerst voor ben gevallen) is Pat Metheny. Weer een hele andere soort van jazz. Hele zwoele, bijna skyradio achtig klinkende jazz maar oh zo toegankelijk en toch zo ontzettend meesterlijk en genre ontstijgend:

Hier ben je wel weer even zoet mee denk ik. Ringo noemt ook goed werk. Stan Getz en Bill Evans zijn ook enorme helden, en Thelonious Monk natuurlijk ook.

En vergeet Dave Brubeck niet (maar als je deze nog niet kent dan, dan...heb je nog een hoop te doen ;)):
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
  vrijdag 18 mei 2012 @ 17:21:33 #95
80832 DrDurden
Filmed In Todd-AO
pi_111709961
Zo, ik kan voorlopig wel vooruit :D. In ieder geval bedankt iedereen voor dit begin, en nu natuurlijk erg veel luisteren of het wat voor mij is.
The last man on Earth sat in a room. There was a knock upon the door.
pi_111710722
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 mei 2012 17:21 schreef DrDurden het volgende:
Zo, ik kan voorlopig wel vooruit :D. In ieder geval bedankt iedereen voor dit begin, en nu natuurlijk erg veel luisteren of het wat voor mij is.
Succes. Ook in de OP heb ik geprobeerd zoveel mogelijk (toegankelijke) genres (binnen de jazz) op te sommen. En in die laatste post van mij ook. Dus er zal zeker wel wat voor je tussen zitten :)
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_111711213
Deze vraag kunnen we overigens wel breder trekken. Krijg vaak genoeg de vraag met welke albums je 'moet' beginnen. Wat zouden jullie daarop zeggen?
Een top 10 lijkt mij wel een goede representatie.
"If you want to present to be different from the past, study the past." - Spinoza
pi_111711296
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 mei 2012 17:53 schreef Os__ het volgende:
Deze vraag kunnen we overigens wel breder trekken. Krijg vaak genoeg de vraag met welke albums je 'moet' beginnen. Wat zouden jullie daarop zeggen?
Een top 10 lijkt mij wel een goede representatie.
Nouja, die albums in het OP-plaatje ^O^

Maar we kunnen wel eens top 10 maken, per persoon, van wat wij er zelf van denken? Wat zijn de echte klassieke albums die iedereen moet hebben geluisterd als je jezelf jazz-fan wilt noemen? Dan kunnen we dat misschien combinen in een nieuwe OP en een soort jazz-les ^O^
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
  vrijdag 18 mei 2012 @ 19:15:22 #99
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_111714462
Leuk plan , ik zal er eens over nadenken...
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
pi_111716064
We kunnen met een lijst beginnen en dan elke week er 2 nieuwe instoppen en er 2 uithalen. En dan steeds gerenommeerde fokkers deze keuzes laten maken. En dat noemen we dan "denk anders, reken maar van jazz"
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')