pi_111124609
registreer om deze reclame te verbergen
Kabinet bekijkt verlaging belastingvrije reisvergoeding
dinsdag 24 januari 2012 08:28

Staatssecretaris Frans Weekers (VVD, Financiën) en minister Melanie Schultz van Haegen (VVD, Verkeer) onderzoeken een verlaging van de belastingvrije reiskostenvergoeding per kilometer. Een verlaging zou goed zijn tegen files en de overheid geld opleveren.

Het kabinet overweegt minder reiskosten te vergoeden
Bekijk ook Dwarse Rozendaal: Hoezo asfalt helpt niet tegen fileprobleem?

Dat meldt dagblad BN De Stem dinsdag.

Op dit moment mag een werkgever werknemers 19 cent per kilometer vergoeden zonder dat er belasting hoeft te worden betaald. Weekers en Schultz van Haegen zouden overwegen dit te verminderen naar 12 tot 13 cent.

De maatregel zou de overheid geld besparen en bovendien files verminderen. Voor de zomervakantie moet het onderzoek zijn afgerond.

Vierhonderd euro
Volgens de ANWB kost de maatregel de gemiddelde werknemer, die 29 kilometer van zijn werk woont en 45 weken werkt, 400 euro per jaar. Het zou de overheid zo'n 1,5 miljard euro per opleveren. De automobilistenvereniging is kritisch.

Weekers schrijft in een brief aan de Tweede Kamer dat er nog geen inschatting is te geven van inkomstenderving voor werknemers. Er is nog geen concreet plan.

Belasting
Ook kunnen bedrijven er bijvoorbeeld voor kiezen alsnog 19 cent per kilometer uit te betalen. De kosten blijven dan beperkt tot belasting over de 6 of 7 cent die het kabinet minder vergoedt. Weekers is wel van mening dat 'fiscaal instrumentalisme tot een minimum moet worden beperkt'.

Een groep van 52 grote werkgevers, onder meer ABN AMRO, KPN, KLM en Schiphol, stelt dinsdag aan het kabinet voor werknemers die met de fiets of het openbaar vervoer naar hun werk gaan, fiscaal te belonen. Weekers noemt dit idee interessant, meldt De Telegraaf.

Door Marlou Visser
pi_111125153
lijkt me een prima maatregel, waarom zou de staat uberhaupt mee moeten betalen aan de reiskosten?
Supra Groningam Nihil
Mijn tienduizendste post
Mijn vijftienduizendste post
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
  vrijdag 4 mei 2012 @ 13:01:41 #3
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_111125231
Dit plan is natuurlijk al oud, het huidige plan wat er ligt wil de volledige vergoeding afschaffen. In dat geval kost het een werknemer die 29 kilometer van zijn werk afwoont en 45 weken per jaar werkt zo'n 990 euro per jaar.
Echter wie zo'n 48 weken per jaar werkt (genoeg mensen die echt maar 20 vakantiedagen per jaar hebben) en 50 kilometer van zijn werk woont levert gewoon even 1800 euro per jaar in.

En de minister maar denken dat mensen dichterbij gaan wonen? Denkt ze nu echt dat die mensen voor de lol in de file staan? Beetje rare gedachtegang en tekenend voor de manier waarom de politiek geen contact meer heeft met de realiteit.
http://youtu.be/KhaYSb1zbFs
"Never try and catch a falling knife. Wait for it to hit the ground then pick it up. The same applies to falling housing prices"
  vrijdag 4 mei 2012 @ 13:01:49 #4
37663 Scrummie
Niet Netsplitter.
pi_111125236
quote:
3s.gif Op vrijdag 4 mei 2012 13:00 schreef Deetch het volgende:
lijkt me een prima maatregel, waarom zou de staat uberhaupt mee moeten betalen aan de reiskosten?
Om te zorgen dat men aan het werk blijft en dus belastingcentjes oplevert? Ik zeg maar wat hoor.
  vrijdag 4 mei 2012 @ 13:03:08 #5
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_111125312
quote:
3s.gif Op vrijdag 4 mei 2012 13:00 schreef Deetch het volgende:
De staat betaald niet mee, de kosten worden betaald door het bedrijf. Een bedrijf betaald geen belastingen over de gemaakte kosten van de bedrijfsvoering, alleen over de winst wordt belasting betaald :7

De staat wil nu de vergoeding voor gemaakte kosten (meestal niet eens kostendekkend) gaan aanmerken als een vorm van inkomen, total bull shit natuurlijk.
"Never try and catch a falling knife. Wait for it to hit the ground then pick it up. The same applies to falling housing prices"
  vrijdag 4 mei 2012 @ 13:07:08 #6
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_111125497
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2012 13:01 schreef Scrummie het volgende:

[..]

Om te zorgen dat men aan het werk blijft en dus belastingcentjes oplevert? Ik zeg maar wat hoor.
De politiek lijkt niet te begrijpen dat als je mensen verder plukt, dit schade gaat opleveren in andere delen van de economie. Want dat geld gaan ze natuurlijk uit eigen zak ophoesten en kan vervolgens niet meer op de interne markt uitgegeven worden. M.a.w. de consumentenbestedingen zullen met een gelijk bedrag dalen, een bedrag waarvan de overheid via BTW, loon, winstbelasting en accijnzen sowieso een groot deel van zou krijgen. Echt... zinloze korte termijnvisie van een kleptocratische roverheid die weigert in het eigen vlees te snijden.
  vrijdag 4 mei 2012 @ 13:11:47 #7
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_111125719
Een andere leuke manier van extra graaien is het verhogen van de accijnzen op alcohol... heeft men in 2003 ook al eens geprobeerd en het heeft gefaald. In 2006 werden de accijnzen weer verlaagd omdat het resultaat van hogere accijnzen was dat het totaal aan geheven accijnzen lager kwam te liggen dan voorheen.

Maar goed.... het collectieve geheugen van kabinetten en de tweede kamer is maar een paar jaar.... dus vinden ze telkens het wiel weer opnieuw uit :')

Gebrek aan innovatie, analytisch vermogen en de creativiteit om daadwerkelijk problemen bij de bron op te lossen is kenmerkend voor onze parlementaire democratie :{
  vrijdag 4 mei 2012 @ 13:17:08 #8
241330 A-mineur
Zware akkoorden.
pi_111125976
Ik vind dat ze dit niet moeten doen, zeker niet met deze hoge brandstof prijzen. Het is opzich niet verkeerd om mensen te motiveren om via het OV, of met de fiets te reizen, maar nu worden mensen zoals ik (de werkende mens, buiten eigen regio) gepakt. Ik zou graag dichterbij wonen om tevoet/fiets naar de zaak te gaan, maarja.. dan moet er wel een fatsoenlijke woningmarkt zijn zonder wachtlijsten van 10 jaar.
To doom or not to doom
  vrijdag 4 mei 2012 @ 13:28:11 #9
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_111126502
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2012 13:17 schreef A-mineur het volgende:
Ik vind dat ze dit niet moeten doen, zeker niet met deze hoge brandstof prijzen. Het is opzich niet verkeerd om mensen te motiveren om via het OV, of met de fiets te reizen, maar nu worden mensen zoals ik (de werkende mens, buiten eigen regio) gepakt. Ik zou graag dichterbij wonen om tevoet/fiets naar de zaak te gaan, maarja.. dan moet er wel een fatsoenlijke woningmarkt zijn zonder wachtlijsten van 10 jaar.
Het OV is in grote delen van Nederland totaal geen concurrent van de auto, eigenlijk is alleen in bepaalde delen van de randstad het OV 'redelijk' geregeld. Voor wie op de fiets kan komen (zeg dat je minder dan 10km van je werk woont) word vaak al reeds geen reiskostenvergoeding betaald door de werkgever.

De arbeidsmobiliteit in Nederland is bar slecht.... komt grotendeels ook door de totaal verziekte mobiliteit op de woningmarkt... een gedrocht wat mede ontstaan is door jarenlang wanbeleid van onze overheid.
  vrijdag 4 mei 2012 @ 19:43:34 #10
269262 PalmRoyale
Life's a bitch.
pi_111141186
Maar op 12 september gewoon weer lekker op de VVD stemmen mensen!
Fish like little silver knives
Make the cuts on my inside
Yeah let him feast my heart is big
My heart is big, my blood will slide in metal studs
pi_111143123
Op zich goede maatregel, maar zoals hierboven al genoemd is dit rampzalig als het gedrocht van een woningmarkt in NL niet eens wordt aangepakt.
De woningmarkt in NL is gewoon zo enorm verziekt zo'n maatregel als dit gewoon averechts werkt.
  vrijdag 4 mei 2012 @ 20:29:11 #12
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_111143237
Ze zouden het om moeten draaien.

Hij dichter je bij je werk woont, hoe meer je krijgt. Hoe verder weg, hoe minder.
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Religie is als taal, een basisbehoefte voor een maatschappij, iedereen spreekt zijn eigen dialect en even verder op begrijp je niet meer wat de ander zegt.
  vrijdag 4 mei 2012 @ 21:56:36 #13
354343 sorcees
ouwe gamer
pi_111148410
Een slechte zaak deze maatregel, de reiskosten vergoeding is een kosten vergoeding, je maakt kosten om op je werk te komen de deze worden (deels) door de werkgever vergoedt, die mag je niet als inkomen beschouwen en belasten.
Als er ver en veel met de auto gereden wordt om op het werk te komen verdient de overheid ook al meer dan voldoende aan de accijns op de brandstof.
ZX spectrum > Amiga 500 > PC > PC > PC > Wii > PS3 > ICS
pi_111149235
Wat jammer is van het huidige akkoord, is dat het wel de lastne voor mensen die wekren enorm verzwaart, maar van minde ruitgeven is geen sprake.

Ja, je eigen risico omhoog...

Maar echte lagere uitgaven; amper. Weer focussen op de kerntaken veiligheid, zorg, onderwijs en infraxtructuur? Amper. Treurig. En het kabinet hierna gaat weer niets doen, behalve symboolpolitiek.
Whatever...
pi_111151497
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2012 21:56 schreef sorcees het volgende:
Een slechte zaak deze maatregel, de reiskosten vergoeding is een kosten vergoeding, je maakt kosten om op je werk te komen de deze worden (deels) door de werkgever vergoedt, die mag je niet als inkomen beschouwen en belasten.
Als er ver en veel met de auto gereden wordt om op het werk te komen verdient de overheid ook al meer dan voldoende aan de accijns op de brandstof.
In een land waar je gewoon kan verhuizen zonder problemen ben ik het niet met je eens, want het is dan je eigen keuze om ver van je werk te wonen.

Echter in NL is dat niet zo, en daar ligt het echte en grootste probleem van dit land. De oorzaak hiervan is de overheid, die doelbewust, met voorbedachte redenen en structureel dit probleem heeft veroorzaakt en weigert om dit aan te pakken.
pi_111152906
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2012 21:56 schreef sorcees het volgende:
Dit dus. Maar het is wel een lekker makkelijk melkkoetje dus ik voel de bui al hangen.
De kilometervergoeding van 28 cent is imho ook al jaren te laag, door het belastingvrij te maken was het nog enigszins te doen. Met de fiets te werk, laat me niet lachen. Als dat een optie was had ik dat heus wel gedaan.
Weekers weet het leuk in te pakken. Laten we wachtgeld extra gaan belasten, dat motiveert leden van gevallen kabinetten wat actiever naar een baan te zoeken ;)

Welke partijen steunen dit voorstel nog meer?
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
pi_111153182
Ik vind het een prima idee. Zal tot minder files leiden en daar heb ik alleen maar profijt van. Heerlijk straks die lege snelwegen :D
pi_111153901
Ik wordt alleen maar blijer van mijn lease auto :) Met een 14% auto word het eind van het jaar helemaal dolle pret :D

Ik heb tedoen met mensen die door de verziekte huizenmarkt gedwongen zijn om met eigen vervoer lang te reizen voor woon-werk.

Het mag wel duidelijk zijn dat er door deze regeling geen kilometer minder gereden word. Er zal WEL bespaard worden op een avondje stappen of lekker uiteten.
pi_111153987
Dit gaat ook op voor OV toch? Zou ons zo'n 1500 euro netto per jaar kosten.
En nog meer als leerlingenvervoer er ook onder valt..
pi_111154282
Ik denk dat er juist wel VEEL MINDER gereden gaat worden in de auto hierdoor :)
pi_111154639
Misschien wordt er meer gecarpoold maar mensen moeten toch op hun werk kunnen komen?
  vrijdag 4 mei 2012 @ 23:45:51 #22
354343 sorcees
ouwe gamer
pi_111154668
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2012 22:45 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

In een land waar je gewoon kan verhuizen zonder problemen ben ik het niet met je eens, want het is dan je eigen keuze om ver van je werk te wonen.
Onzin, weet je wel wat verhuizen kost?
En wat is met het werk van je partner?
En de kinderen staan ook niet te juichen.
En je sociaal leven, vrienden, verenigingen etc.

Nee verhuizen om op de reiskosten te besparen is zelden een optie.
Alleen als je gedwongen wordt naar de andere kant van (ons toch wel kleine) Nederland te gaan werken zit er niets anders op.
ZX spectrum > Amiga 500 > PC > PC > PC > Wii > PS3 > ICS
pi_111154842
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2012 23:37 schreef antfukker het volgende:
Ik denk dat er juist wel VEEL MINDER gereden gaat worden in de auto hierdoor :)
Yes!
Want mensen hoeven straks toch niet meer op hun werk te komen!
Oh... wacht... :-p
pi_111155615
Ik vind dit geen slecht idee. Ik ben normaal gesproken geen fan van de reiskostenvergoeding. Je zoekt een baan, je vindt een baan, je gaat naar je werk. Is het te ver, kun je verhuizen, of een andere baan zoeken. Het zijn pas reiskosten als je naar een andere werkplek moet, bijv naar een klant, omdat je je daaraan niet kunt aanpassen. Is je werk te ver: a) zelf dokken b) verhuizen c) nieuwe baan zoeken. Keuze genoeg lijkt me.

Ik zie enige nut van een OV/fiets vergoeding. Het geeft prikkels om vervoersmiddelen met negative neveneffecten te vermijden.
pi_111160885
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 mei 2012 23:50 schreef GekkeR het volgende:

[..]

Yes!
Want mensen hoeven straks toch niet meer op hun werk te komen!
Oh... wacht... :-p
Mensen die 10km van hun werk af wonen zullen sneller de fiets pakken. En daarnaast: Geld kun je maar 1 keer uitgeven. Er zullen mensen zijn die 50-100 euro hierop achteruit gaan

Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')