donderdag 3 mei 2012 @ 23:02:15 #1
351717 Compoantje
Elke 2 weken een pizza Inferno
pi_111110115
registreer om deze reclame te verbergen
Tja, ik wil me ff wat meer verdiepen in luidsprekers, versterkers, etc. Oftewel geluidsystemen, en dan bedoel ik voor 1 van mijn auto's.
Ik heb net ff snel opgezocht op internet over dit fenomeen, maar er zijn wel heel veel dingen waar je rekening mee moet houden.
Uitgangsvermogen, RMS, ohms, maximaal belastbaar vermogen, etc.

Wie kan mij simpel vertellen wat voor versterker er op wat voor speaker aangesloten moet worden?

Bij. Als ik 2 subwoofers heb die elks een uitgangsvermogen van 1200 watt hebben, en daarnaast nog 4 kleinere speakers van 500 watt. Totaal dus 4400 Watt.

Wat voor versterkers moet ik hier bij hebben?
Voor de 2 subwoofers een versterker met 2 uitgangen die elks een uitgangsvermogen hebben van 1000/1200 watt en voor de kleinere speakers een versterker met een uitgangsvermogen van ongeveer 1800/2000 watt?

Of ligt het allemaal niet zo simpel?
Mijn project: 'Project 79-K'.
Bekend van Pownews, Geenstijl en de Wereld Draait Door: Idioot in de trein. Heb ik eindelijk mijn feem.
pi_111110236
Het aantal Watt zegt geen fuck. Je moet kijken of het aantal Ohm overeenkomt, dat is veel belangrijker.
  donderdag 3 mei 2012 @ 23:04:29 #3
20849 FredvZ
Uw tafelzoutkorrel
pi_111110253
Heb je het nou over nominaal (RMS) vermogen of maximaal vermogen?
  donderdag 3 mei 2012 @ 23:05:10 #4
134515 Wisheh
Bitch, please.
pi_111110297
Kijk eerst maar eens met wat voor merk je te maken hebt. China merken zetten nogal snel dat ze 1200 watt leveren maar ik de praktijk komt er met geluk net 100 uit. Dit kan je snel genoeg zien aan hoeveel ampere zekeringen erin zitten. Een 20 ampere zekering zal natuurlijk nooit 1000 watt (mogen) leveren.

4400 watt is trouwens 4,4 Kw. Dan mag je ook aardige kabels, accu's en dynamo's hebben wil je dat trekken. Ik had al moeite met 1 Kw op me standaard accu met 50mm2 laskabel.

[ Bericht 23% gewijzigd door Wisheh op 03-05-2012 23:10:34 ]
She's got style she's got grace, takes a cumshot to the face, she's a lady
  donderdag 3 mei 2012 @ 23:07:04 #5
222073 Apuleius
Aggressive dirty talk
pi_111110408
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2012 23:04 schreef Saekerhett het volgende:
Het aantal Watt zegt geen fuck. Je moet kijken of het aantal Ohm overeenkomt, dat is veel belangrijker.
Als je het te laag neemt en je zet volume hoog, dan gaat je versterker aan kaf. Trekken je speakers het eindtorretje aan flarden.
000010110000101000001101 Maar als ik post dat ik een ongestelde negroïde non in haar kut kots mag het wel. (©) tong80
  donderdag 3 mei 2012 @ 23:08:23 #6
66714 YuckFou
*nu niet, nooit niet*
pi_111110481
quote:
1s.gif Op donderdag 3 mei 2012 23:02 schreef Compoantje het volgende:
Tja, ik wil me ff wat meer verdiepen in luidsprekers, versterkers, etc. Oftewel geluidsystemen, en dan bedoel ik voor 1 van mijn auto's.
Ik heb net ff snel opgezocht op internet over dit fenomeen, maar er zijn wel heel veel dingen waar je rekening mee moet houden.
Uitgangsvermogen, RMS, ohms, maximaal belastbaar vermogen, etc.

Wie kan mij simpel vertellen wat voor versterker er op wat voor speaker aangesloten moet worden?

Bij. Als ik 2 subwoofers heb die elks een uitgangsvermogen van 1200 watt hebben, en daarnaast nog 4 kleinere speakers van 500 watt. Totaal dus 4400 Watt.

Wat voor versterkers moet ik hier bij hebben?
Voor de 2 subwoofers een versterker met 2 uitgangen die elks een uitgangsvermogen hebben van 1000/1200 watt en voor de kleinere speakers een versterker met een uitgangsvermogen van ongeveer 1800/2000 watt?

Of ligt het allemaal niet zo simpel?
Het is allemaal redelijk simpel:
Uitgangsvermogen: het vermogen wat een versterker aan de uitgang levert
RMS: continu vermogen
Ohm: de weerstand die een luidspreker electrisch gezien biedt aan een versterker, dit moet min of meer matchen, dus 8 Ohm luidspreker aan een versterker geschikt voor 8 Ohm en geld m.n voor lage impedanties (weinig Ohm) omdat de impedantie geen vaste maar een gemiddelde waarde is en bij lage tonen nog wel eens lager wil zakken, 0 Ohm is geen weerstand en wordt door je versterker gezien als kortsluiting waardoor hij stuk gaat.
Maximaal belastbaar vermogen is de maximale hoeveelheid Watt die een luidspreker kan verdragen, meestal voor een korte tijdsduur...
daarnaast raad ik je aan als je meer dan 4Kw in je auto gaat bouwen alvast een setje gehoorapparaatjes en oordoppen aan te schaffen omdat het bizar veel vermogen voor zo'n kleine ruimte is.. :7
Op maandag 6 februari 2012 19:39 schreef dadgad het volgende:
"Hun angst is dat wij wakker worden en de leugen inzien."
  donderdag 3 mei 2012 @ 23:23:16 #7
351717 Compoantje
pi_111111396
quote:
14s.gif Op donderdag 3 mei 2012 23:08 schreef YuckFou het volgende:

[..]

Het is allemaal redelijk simpel:
Uitgangsvermogen: het vermogen wat een versterker aan de uitgang levert
RMS: continu vermogen
Ohm: de weerstand die een luidspreker electrisch gezien biedt aan een versterker, dit moet min of meer matchen, dus 8 Ohm luidspreker aan een versterker geschikt voor 8 Ohm en geld m.n voor lage impedanties (weinig Ohm) omdat de impedantie geen vaste maar een gemiddelde waarde is en bij lage tonen nog wel eens lager wil zakken, 0 Ohm is geen weerstand en wordt door je versterker gezien als kortsluiting waardoor hij stuk gaat.
Maximaal belastbaar vermogen is de maximale hoeveelheid Watt die een luidspreker kan verdragen, meestal voor een korte tijdsduur...
daarnaast raad ik je aan als je meer dan 4Kw in je auto gaat bouwen alvast een setje gehoorapparaatjes en oordoppen aan te schaffen omdat het bizar veel vermogen voor zo'n kleine ruimte is.. :7
Dus kortom: het aantal ohms van de versterker moet minder of gelijk zijn aan het aantal ohms van de speakers en subwoofers die je erop aansluit?
Als ik dus een 8ohms versterker heb kan ik daar bijv. 2 4ohms subwoofers op aansluiten.
Het maakt dan niet uit of die subwoofers 10.000 watt per stuk zijn?

Tja, t zijn misschien domme ragen maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Er zijn zoveel dingen waar je rekening mee moet houden, hoe moet je ooit kunnen weten wat je moet aanschaffen? :P
Bekend van Pownews, Geenstijl en de Wereld Draait Door: Idioot in de trein. Heb ik eindelijk mijn feem.
  donderdag 3 mei 2012 @ 23:24:30 #8
351717 Compoantje
pi_111111457
En het is niet bedoeld om het elke keer vol open te zetten. Ik wil nie doof worden namelijk. :P
Ik laat het wel knallen op meetings etc., maar dan moet het dus ook echt goed knallen. Vandaar dat ik ook iets zoek wat duizenden Watts heeft.
  donderdag 3 mei 2012 @ 23:25:39 #9
152283 totalvamp
High as a kite!
pi_111111509
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2012 23:24 schreef Compoantje het volgende:
En het is niet bedoeld om het elke keer vol open te zetten. Ik wil nie doof worden namelijk. :P
Ik laat het wel knallen op meetings etc.
Dit heb ik nooit begrepen :P Voor mij zouden meetings juist gaan over welke auto het snelst is, niet welke het hards klinkt xD
pi_111111513
Underpoweren kan speakers opblazen dus moet wel goeie versterker hebben met goeie speakers.
  donderdag 3 mei 2012 @ 23:30:39 #11
351717 Compoantje
pi_111111773
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2012 23:25 schreef TonyTonyChoppa het volgende:
Underpoweren kan speakers opblazen dus moet wel goeie versterker hebben met goeie speakers.
Ja, ik moet dus geen speaker/subwoofer van 1000 watt aansluiten op een versterker van 1500 watt, want anders blaast die versterker mijn speaker/subwoofer op?
  donderdag 3 mei 2012 @ 23:32:29 #12
351717 Compoantje
pi_111111886
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2012 23:25 schreef totalvamp het volgende:

[..]

Dit heb ik nooit begrepen :P Voor mij zouden meetings juist gaan over welke auto het snelst is, niet welke het hards klinkt xD
Je hebt het allebei. Ik kwam er een paar weken terug ook achter dat ik het leuk vind om naar auto's te kijken/luisteren die enorme geluidsystemen in hun kofferbak hebben. Nog wel kleintjes vergeleken bij wat ik van plan ben, maar toch. Het is leuk om zoiets te hebben. :P
pi_111112501
Meeste subwoofers hebben een eigen powered amp.

dus alleen aantal watt rms per channel en ohm's is belangrijk.
pi_111115817
Versterker altijd 1.5 meer vermogen dan de RMS waarde van je luidsprekers
De RMS waarde is namelijk een gemiddelde waarde en aangezien muziek nooit een continue gelijkmatig signaal is werkt het dus als volgt.
Voorbeeld :tussen 2 bassdrums zit een periode waarin minder energie zit in het signaal.
De bassdrum zelf zal misschien wel op 900watt zitten maar tussen de basdrums zit bijv een dal van 300watt , pak daar het gemiddelde van en dan heb je 600watt maar je versterker moet wel die 900watt kunnen leveren
Als je versterker dat niet kan gaat ie clippen en speel je de speaker aan bonken.
Ik draai met onze PA zelfs 1050 watt( en dat zijn echte watts) op een sub van 600watt RMS, word warm maar gaat niet stuk al jaren niet.

Car speakers altijd 4 Ohm nemen , dit heeft met de versterkers te maken
Een versterker die op 12 V veel vermogen moet leveren heeft intern een voeding die de spanning eerst omhoog transformeert voordat de eindtrap gevoed kan worden.
Om flink vermogen te maken heb je gewoon een hoge spanning nodig omdat je anders niet genoeg stroom hebt, bij 8 OHM moet die spanning 2 keer zo hoog zijn , daarom zijn car speakers altijd 4 Ohm of zelfs lager want....bij het omhoog transformeren van de spanning treden verliezen op en die wil je zoveel mogelijk voorkomen.

Vastzittend aan speakers van 4 Ohm zit een lager rendement , dat is een bouwtechnisch en elektrotechnisch probleem
Als je speakers gaat kopen kijk dan altijd naar het rendement van de speakers want........
Voor elke 3 DB extra rendement heb je de helft minder versterker vermogen nodig en dat is op 12V heel , heel belangrijk! als je kan kiezen uit een woofer van 88db /1watt meter of 91db 1/meter met verder ongeveer dezelfde specs moet je ALTIJD voor de 2e gaan. ( 91 DB is trouwens nog steeds een hele lage waarde maar voor Car audio vrij normaal )

Als je echt hard wil spelen zou ik voor PA woofers voor het laag ( en ook voor mid en hoog PA speakers ) kiezen , die hebben een hoge gevoeligheid gecombineerd met een hoge Xmax en hoge BL factor ( Xmax is de uitslag van de conus en de BL factor is de stevigheid van de conus in combinatie met de aandrijving dus de spoel en de magneet) , kijk naar merken als RCF-BEYMA-18SOUND-Paudio-CIARE enz enz , vaak zitten er complete bouwtekeningen bij voor een bassreflex behuizing , vaak zijn er ook 4 OHM versies beschikbaar.

Gebruik een actieve crossover , ik persoonlijk zou daar zelfs een 12 >230 V omvormer voor gebruiken en een PA crossover gebruiken ( zoals de Behringer DCX 24/96)
Je kan dan heel strak ( steil ) filteren waardoor de belastbaarheid van je systeem toeneemt en je dus harder kan .

Voor vragen > PM

Nog een Tip maak goed gebruik van de wet van OHM , zeer belangrijk !
wetvanohm.gif

[ Bericht 0% gewijzigd door Martinovibes op 04-05-2012 01:54:12 ]
  zaterdag 5 mei 2012 @ 03:45:50 #15
351717 Compoantje
pi_111160176
Ik zal me eerst eens veel meer gaan verdiepen in het onderwerp geluidsinstallatie's. Misschien dat ik het dan allemaal wat beter snap.

Ik opende dit topic om een simpele uitleg te krijgen, maar ik denk niet dat die er is :P Niet voor een leek in ieder geval.
Er zijn zoveel dingen waar je rekening mee moet houden..

Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')