abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 3 mei 2012 @ 20:42:15 #1
195885 shiz
ŻŻŻŻŻ
pi_111101853


Waar vind je lenzen te koop?
http://google.nl/shopping
http://ebay.nl (of .de / .co.uk , of je zet 'wereldwijd' aan)
http://pricewatch.tweakers.nl
http://geizhals.at/eu/?o=35

Game on!
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  vrijdag 4 mei 2012 @ 18:12:25 #2
343879 LolaLovesYou
Je bent een schatje!
  vrijdag 4 mei 2012 @ 18:20:24 #3
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_111137943
quote:
Pixelpeepers r us
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_111188038
quote:
Wel verrekt handig!! :9
  maandag 7 mei 2012 @ 02:36:35 #5
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_111236248
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 mei 2012 18:20 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Pixelpeepers r us
Joah.. beter neem je zo'n lens een dagje mee op pad als je er interesse in hebt. Dat is veel waardevoller dan pixeltjes vergelijken achter je computer.
Huilen dan.
  FOK!fotograaf maandag 7 mei 2012 @ 16:26:44 #6
364681 over_hedge
pi_111252640
Vraagje, ik mag een lens uitzoeken voor mijn camera. Maar ik heb hier niet genoeg verstand van om een goede keuze te maken. Zouden jullie mij kunnen helpen?

Ik wil een zoom lens. Ik heb nu een 135mm lens. En wil nu eentje een stuk verder kan zoomen en mooie fotos maakt. Ik heb tussen de 250 en 350 euro. Ik ben in het bezit van een canon 550D. Maar waar moet ik nou echt opletten als ik een lens uitzoek? Ik heb zelf gezocht en ik kwam op deze uit: http://www.digicamshop.nl(...)f-4-5-6-iii-usm.html

Is dit een goede keus? Of zeg je nee echt niet doen. Iemand tips? :)

of deze: http://www.digicamshop.nl(...)oduct_specifications

[ Bericht 11% gewijzigd door over_hedge op 07-05-2012 16:48:39 ]
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
  maandag 7 mei 2012 @ 16:48:38 #7
195885 shiz
ŻŻŻŻŻ
pi_111253514
Na m'n Minolta MD Rokkor 50mm f/1.7 vandaag ook m'n Zenit M42 Helios 44M-4 58mm f/2.0 binnengekregen. Focus is smooth maar gaat zwaar, hoort denk ik bij het ontwerp. Verder in tip-top-staat. Nu alleen wachten op die verdammte FOTGA-mountadapters uit Hong Kong. :P Ondertussen in gesprek over een Minolta MD Rokkor 28mm f/2.8 en een Pentax-M PX 50mm f/1.4, hopelijk kan ik daar ook een leuke deal van maken. :Y

@ over_hedge? Wat ga/wil je er precies mee doen?
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  FOK!fotograaf maandag 7 mei 2012 @ 16:51:15 #8
364681 over_hedge
pi_111253614
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 16:48 schreef shiznuts het volgende:
Na m'n Minolta MD Rokkor 50mm f/1.7 vandaag ook m'n Zenit M42 Helios 44M-4 58mm f/2.0 binnengekregen. Focus is smooth maar gaat zwaar, hoort denk ik bij het ontwerp. Verder in tip-top-staat. Nu alleen wachten op die verdammte FOTGA-mountadapters uit Hong Kong. :P Ondertussen in gesprek over een Minolta MD Rokkor 28mm f/2.8 en een Pentax-M PX 50mm f/1.4, hopelijk kan ik daar ook een leuke deal van maken. :Y

@ over_hedge? Wat ga/wil je er precies mee doen?
Meenemen op vakanties. Portret fotos maken. En fotos in de natuurlijk maken zoals in het bos, dierentuin. Dat soort dingen. De lens die ik nu heb merk ik vaak dat ik dingen dichter bij wil halen en dit dan niet gaat.
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
  maandag 7 mei 2012 @ 17:01:34 #9
195885 shiz
ŻŻŻŻŻ
pi_111253991
Ik heb geen ervaringen met die lenzen, maar ik kan je wel vertellen dat beeldstabilisatie (i.v.m. bewegingsonscherpte) wel erg veel uitmaakt op zulke focallengths. :Y Daar de 75-300 die ontbreekt is de 55-250 een betere keuze zou ik zeggen. Ik zou ook ff naar Tamron en Sigma kijken... al denk ik dat de 55-250 met IS best al goede bang-for-buck is.
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_111257141
ik heb vorige week mijn eerste SLR camera gekocht, een canon 550D en daarbij een 50mm f1.8 objectief. Nu ben ik nog op zoek naar een zoomlens waarmee ik (wind)honden wil fotograferen tijdens wandelingen. Enig idee welke lens daar het beste voor is??

Ik wil een lichtsterke lens en heb zelf de volgende lenzen geselecteerd:

Sigma 70-200mm f/2.8 II APO EX DG MACRO HSM - Canon
Sigma 70-200mm F2.8 EX DG OS HSM Canon/AF
Canon EF 70-200mm f/2.8 L USM
Tamron 70-200mm F2.8 SP Di-LD Canon
  maandag 7 mei 2012 @ 18:56:16 #11
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_111257737
Je budget ligt zo rond de 1000 euro zie ik?

Eerlijk gezegd weet ik niet of de lenzen die je hebt er geschikt voor zijn. Heb je wel eens met een 70-200 objectief gewerkt? Ik weet namelijk niet hoe ver de honden bij je vandaan zijn. Misschien moet je naar een 300 mm lens toe. Ik zou iig eens zo'n lens huren of lenen zodat je het bereik een beetje leert kennen.

Waarom wil je trouwens specifiek een lichtsterk objectief? Je zou bijvoorbeeld ook een f/4 lens kunnen kopen. Met f/2.8 is je dof kleiner wat met snelbewegende objecten (en dat zijn je honden volgens mij :P ) nog wel eens tegen je zou kunnen werken. En van het geld wat je over houd kan je een lens met IS kopen.

Edit: Een optie voor als je meer zoom voor weinig nodig hebt is deze: http://tweakers.net/price(...)f5-63-apo-dg-os-hsm-(sigma).html
Al heeft ie ook wel wat nadeeltjes.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_111258675
Meer zoom dan 200mm heb ik niet nodig en ik begreep dat het beeld alleen maar minder scherp wordt bij meer zoom. We hadden nog een analoge lens van 35mm-135mm f/3.5-4.5 liggen en die heb ik van het weekend uitgeprobeerd,dat ging prima, beetje meer zoom is wel welkom, vandaar 70-200mm

Wat f/2.8 betreft, ik ken iemand die een Tamron f/2.8 lens heeft en hem voor het zelfde doeleinde gebruikt en ik vind het zo mooi dat de er zoveel licht in de foto's zit, ben een absolute leek verder maar oké zo kom ik er dus op....

Moet er misschien ook nog bij vertellen dat ik kunstschilder ben en de foto's dan weer gebruik voor mijn schilderijen en het me voornamelijk over de hondenkoppen gaat.

Wat IS betreft, dan heeft toch te maken met de camera en niet met wat je fotografeert?

Als het nodig is heb ik er 1000 euro voor over, maar die bovenste Sigma kost bv 585 klinkt iets beter Maar ik wil dus gewoon goed spul hebben...
  maandag 7 mei 2012 @ 19:23:59 #13
343879 LolaLovesYou
Je bent een schatje!
pi_111258689
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 18:56 schreef kanovinnie het volgende:
Je budget ligt zo rond de 1000 euro zie ik?

Eerlijk gezegd weet ik niet of de lenzen die je hebt er geschikt voor zijn. Heb je wel eens met een 70-200 objectief gewerkt? Ik weet namelijk niet hoe ver de honden bij je vandaan zijn. Misschien moet je naar een 300 mm lens toe. Ik zou iig eens zo'n lens huren of lenen zodat je het bereik een beetje leert kennen.

Waarom wil je trouwens specifiek een lichtsterk objectief? Je zou bijvoorbeeld ook een f/4 lens kunnen kopen. Met f/2.8 is je dof kleiner wat met snelbewegende objecten (en dat zijn je honden volgens mij :P ) nog wel eens tegen je zou kunnen werken. En van het geld wat je over houd kan je een lens met IS kopen.

Edit: Een optie voor als je meer zoom voor weinig nodig hebt is deze: http://tweakers.net/price(...)f5-63-apo-dg-os-hsm-(sigma).html
Al heeft ie ook wel wat nadeeltjes.
Ik denk dat 2.8 juist wel te adviseeren is.
Je kan altijd je diafragma groter zetten als je niet de extreme Bokeh/DOF wilt.
Maar voor andere omstandig heden en foto situaties kan de f2.8 het verschil maken,
want ik neem aan dat als je 1000 euro voor een lens wilt uit geven je wel meer doet dan rennende honden fotograferen.

De 70-200 2.8 lenzen zijn namelijk om hun 2.8 ook erg populair als portret lenzen wat hem toch meer all around maakt als een f4 lens.
Dan kun je net zo goed de goedkoopste 70-300mm lens van canon kopen wat overigens echt geen slechte lens is.
Ik heb hem dan gewonnen want ik had zelf ook een 70-200mm gekocht, maar heb niet echt behoefde aan een tele buiten dierentuin bezoekjes.

Ik kan je nog wel adviseren even te kijken met welke lens je het dichtste op je object kan scherp stellen. Dit kan met dieren fotografie soms best handig zijn.
  maandag 7 mei 2012 @ 19:26:52 #14
343879 LolaLovesYou
Je bent een schatje!
pi_111258799
quote:
7s.gif Op maandag 7 mei 2012 19:23 schreef whoola het volgende:
Meer zoom dan 200mm heb ik niet nodig en ik begreep dat het beeld alleen maar minder scherp wordt bij meer zoom. We hadden nog een analoge lens van 35mm-135mm f/3.5-4.5 liggen en die heb ik van het weekend uitgeprobeerd,dat ging prima, beetje meer zoom is wel welkom, vandaar 70-200mm

Wat f/2.8 betreft, ik ken iemand die een Tamron f/2.8 lens heeft en hem voor het zelfde doeleinde gebruikt en ik vind het zo mooi dat de er zoveel licht in de foto's zit, ben een absolute leek verder maar oké zo kom ik er dus op....

Moet er misschien ook nog bij vertellen dat ik kunstschilder ben en de foto's dan weer gebruik voor mijn schilderijen en het me voornamelijk over de hondenkoppen gaat.

Wat IS betreft, dan heeft toch te maken met de camera en niet met wat je fotografeert?

Als het nodig is heb ik er 1000 euro voor over, maar die bovenste Sigma kost bv 585 klinkt iets beter Maar ik wil dus gewoon goed spul hebben...
Ik zou als ik jouw was dan toch even hier kijken:
http://www.the-digital-pi(...)&FLIComp=0&APIComp=0

Dan kun je zien wat het verschil is in beeld per lens door ze naast elkaar te vergelijken.
Net als bij de opticien gewoon kijken welke je beter vind/mooier. En of je met de lens foutjes van een goedkopere kan leven of dat je dan liever 200 euro meer betaald voor net iets meer midden/hoek scherpte.


Ik zou ook even op kieskeurig.nl kijken ipv tweakers, hun zijn voor objectieven vaak meer up to date en overzichtelijker dan andere prijsvergelijkers.


IS is trouwens image stabelizer.
  maandag 7 mei 2012 @ 19:29:06 #15
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_111258881
quote:
7s.gif Op maandag 7 mei 2012 19:23 schreef whoola het volgende:
Meer zoom dan 200mm heb ik niet nodig en ik begreep dat het beeld alleen maar minder scherp wordt bij meer zoom.
Ja en nee. Bij slechtere lenzen wordt het beeld slechter naarmate je meer keer zoom hebt. Een 70-200 is daarom kwalitatief beter dan 18-200.
Mocht je teveel geld hebben kan je een 400 mm of zelfs 800 mm lens kopen. Die zijn en hartstikke duur, maar evengoed nog steeds goed.
quote:
We hadden nog een analoge lens van 35mm-135mm f/3.5-4.5 liggen en die heb ik van het weekend uitgeprobeerd,dat ging prima, beetje meer zoom is wel welkom, vandaar 70-200mm
Ok, ik wilde alleen weten of je er ervaring mee had. Toch is het aan te bevelen om een keer een 70-200 te lenen.
quote:
Wat f/2.8 betreft, ik ken iemand die een Tamron f/2.8 lens heeft en hem voor het zelfde doeleinde gebruikt en ik vind het zo mooi dat de er zoveel licht in de foto's zit, ben een absolute leek verder maar oké zo kom ik er dus op....
Heb je een voorbeeld daarvan? Een goed belichte foto die met f/2.8 als met f/4 geschoten is heeft evenveel licht in de foto.
quote:
Moet er misschien ook nog bij vertellen dat ik kunstschilder ben en de foto's dan weer gebruik voor mijn schilderijen en het me voornamelijk over de hondenkoppen gaat.

Wat IS betreft, dan heeft toch te maken met de camera en niet met wat je fotografeert?
Bij sommige merken zit IS in de camera, bij andere niet. IS=Image Stabilisation. De lens stabiliseerd het beeld waardoor er je foto scherper blijft.
quote:
Als het nodig is heb ik er 1000 euro voor over, maar die bovenste Sigma kost bv 585 klinkt iets beter Maar ik wil dus gewoon goed spul hebben...
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 19:23 schreef LolaLovesYou het volgende:

[..]

Ik denk dat 2.8 juist wel te adviseeren is.
Je kan altijd je diafragma groter zetten als je niet de extreme Bokeh/DOF wilt.
Maar voor andere omstandig heden en foto situaties kan de f2.8 het verschil maken,
want ik neem aan dat als je 1000 euro voor een lens wilt uit geven je wel meer doet dan rennende honden fotograferen.

De 70-200 2.8 lenzen zijn namelijk om hun 2.8 ook erg populair als portret lenzen wat hem toch meer all around maakt als een f4 lens.
Dan kun je net zo goed de goedkoopste 70-300mm lens van canon kopen wat overigens echt geen slechte lens is.
Ik heb hem dan gewonnen want ik had zelf ook een 70-200mm gekocht, maar heb niet echt behoefde aan een tele buiten dierentuin bezoekjes.

Ik kan je nog wel adviseren even te kijken met welke lens je het dichtste op je object kan scherp stellen. Dit kan met dieren fotografie soms best handig zijn.
Je bedoeld de minimale scherpstelafstand? Die is iets van 1.4 meter of 2 meter bij zulke lenzen dacht ik.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  maandag 7 mei 2012 @ 19:31:41 #16
343879 LolaLovesYou
Je bent een schatje!
pi_111258991
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 19:29 schreef kanovinnie het volgende:

Je bedoeld de minimale scherpstelafstand? Die is iets van 1.4 meter of 2 meter bij zulke lenzen dacht ik.
Ja klopt, maar die 0,5 meter verschil kan net zoals die ruime punt meer lichtgevoeligheid/scherpte diepte een foto maken of kraken. En vooral als je portretten schiet en dieren is het altijd een prettige feature om te hebben.


Ik heb trouwens het idee dat u een beetje anti scherpte diepte bent,
heel veel mensen vinden dat mooi en hebben die lichtgevoeligheid nodig.
Je zegt nu dat een goed belichte foto net zo licht is op f4 als f2.8 maar dat is echt onzin!
f2.8 is simpel weg lichter en kun je dus met hogere sluitertijd en lagere ISO schieten zodat je met een goede lens betere object scherpte en minder ruis krijgt dan met f4 hoe je het ook wendt of keert, je krijgt een grotere scherpte diepte maar daar kan een goede fotograaf hele mooie dingen mee. Dus ik denk dat deze persoon een f4 adviseren niet het beste is om te doen als ze hoge kwaliteit wilt vast leggen.

[ Bericht 16% gewijzigd door LolaLovesYou op 07-05-2012 19:37:19 ]
pi_111262371
quote:
Ik zou als ik jouw was dan toch even hier kijken:
http://www.the-digital-pi(...)&FLIComp=0&APIComp=0
dat is idd handig!

Ik denk dat het misschien een beter idee is als ik eerst een lens leen...

bedankt voor de reacties
  maandag 7 mei 2012 @ 20:53:11 #18
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_111262958
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 19:31 schreef LolaLovesYou het volgende:

[..]

Ja klopt, maar die 0,5 meter verschil kan net zoals die ruime punt meer lichtgevoeligheid/scherpte diepte een foto maken of kraken. En vooral als je portretten schiet en dieren is het altijd een prettige feature om te hebben.

Ik heb trouwens het idee dat u een beetje anti scherpte diepte bent,
Nee hoor!
quote:
heel veel mensen vinden dat mooi en hebben die lichtgevoeligheid nodig.
Je zegt nu dat een goed belichte foto net zo licht is op f4 als f2.8 maar dat is echt onzin!
Euh?
quote:
f2.8 is simpel weg lichter en kun je dus met hogere sluitertijd en lagere ISO schieten zodat je met een goede lens betere object scherpte en minder ruis krijgt dan met f4 hoe je het ook wendt of keert,
Dat is ook zo?
Mijn punt is alleen dat een foto die op f/4 met een sluitertijd van 1/60 met ISO 400 net zo helder is als een foto van f/2.8 op 1/60 met een ISO van 200. Dat je dan minder korrels hebt bij f/2.8 is meer dan logisch, maar als je overdag foto's maakt is er toch zoveel licht dat je die extra stap niet zo snel nodig zult hebben.
Ik stomp mijn 70-200 vaak af naar 5.6 tot 11. Zolang mijn sluitertijd maar >1/400 blijft. Zeker met sport.
quote:
je krijgt een grotere scherpte diepte maar daar kan een goede fotograaf hele mooie dingen mee.
Een kleinere toch?
quote:
Dus ik denk dat deze persoon een f4 adviseren niet het beste is om te doen als ze hoge kwaliteit wilt vast leggen.
Ja, een goede fotograaf kan daar hele mooi dingen mee. Maar is Whoola een goede fotograaf? Sowieso, wat is de definitie van een goede fotograaf? En is het handig om een kleine DOF te hebben als je bezig bent met bewegende dieren? Is f/4 meteen lagere kwaliteit? De meeste lenzen zijn vol open helemaal zo scherp nog niet.
De canon 70-200 f/4 schijnt scherper te zijn dan de f/2.8...
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  FOK!fotograaf maandag 7 mei 2012 @ 22:10:32 #19
364681 over_hedge
pi_111267792
http://www.digicamshop.nl(...)o1-digital-58mm.html
zo`n ding. Werkt dat nou goed? Of is het zonde van je geld.
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
  maandag 7 mei 2012 @ 22:18:24 #20
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_111268249
Ken je niet iemand met een pola filter? Zodat je 'm kan lenen?
Ze schijnen best een verschil te maken, maar ik heb ze zelf nooit gebruikt. Ik vind dat er nog genoeg te leren valt voordat ik me aan een polafilter ga wagen. Dan heb ik nog iets waar ik op moet letten.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  maandag 7 mei 2012 @ 22:19:01 #21
195885 shiz
ŻŻŻŻŻ
pi_111268288
Een circular polarizer filter werkt erg goed ja. :Y
Je kunt daarmee bijvoorbeeld door het wateroppervlak heen kijken.
Je kunt bijvoorbeeld ook de weerspiegeling in de lak van de auto laten verdwijnen.
Ook de kleurintensiteit/tone en reflecties veranderen.
Gebruik 'em echter alleen als je er een doel mee wilt bereiken, niet standaard omdat je foto's er zo punchy mee worden of iets.
Op YouTube vind je wel goede video's die het effect laten zien.
De beste video/uitleg die ik gezien heb kwam van Karl Taylor, was een bonusvideo van z'n gratis cursus dSLR fotografie.

Sidenote: na wat extra details, foto's en korting een deal bereikt voor de Minolta MD Rokkor 28mm f/2.8 en Pentax-M PX 50mm f/1.4. Excited! :D Dan heb ik voorlopig wel weer genoeg om mee te spelen... O-)

-edit- hier iets wat wel aardig het nut weergeeft (vanaf 1:44 zo'n beetje met video examples) en wat ik vergeten ben te zeggen dat het ook aardig werkt wanneer de atmosfeer wat heiig is om dat fletse grijze uit je landschap bijvoorbeeld te halen.


[ Bericht 10% gewijzigd door shiz op 07-05-2012 22:31:36 ]
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_111273613
Deze zoomlens nog goedkoper? :@
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 8 mei 2012 @ 00:15:52 #23
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_111274005
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 22:19 schreef shiznuts het volgende:

Sidenote: na wat extra details, foto's en korting een deal bereikt voor de Minolta MD Rokkor 28mm f/2.8 en Pentax-M PX 50mm f/1.4. Excited! :D Dan heb ik voorlopig wel weer genoeg om mee te spelen... O-)

Hé Shiz. Als je een beetje into vintageglas bent en dat ben je , dan mag onderstaand pannekoekje eigenlijk niet in je collectie ontbreken.

Het is de Industar50-2 3.5/50mm, een voor Russische begrippen uiterst compact lensje dat er totaal niet uitziet en, zeker op een cropcam, ver boven verwachting presteert, het wordt nog dwazer als je zo'n ding op een stapel pdraad-tussenringen zet, je hebt dan een no-budget-macrolens waarvan ik zo her en der op interpret al redelijk verbazende dingen heb gezien. Een m4/3 wordt zo ongeveer broekzakwaardig met zo'n minitieus lensje erop.
KMZ heeft ze in schandalige aantallen geproduceerd en ze kosten derhalve geen.....sterker nog, een drol is er nog kostbaar bij :')
Zoek als je er een voor weinig wilt hebben niet op liefhebberssites, maar gewoon op marktbay of eplaats naar een Zenit E, meestal zit er daar wel een aan vast, met zo'n Zenit kun je bijvoorbeeld je tuinmeubilair voor omwaaien behoeden.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  dinsdag 8 mei 2012 @ 00:16:27 #24
195885 shiz
ŻŻŻŻŻ
pi_111274022
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 00:05 schreef Blue_Panther_Ninja het volgende:
Deze zoomlens nog goedkoper? :@
Hoe wil je de EF-S 18-55 IS II nog goedkoperderder hebben dan dat? :P

Kijken kun je op Ebay/Marktplaats. Vaak is het verschil tussen body only en kit body+lens maar een euro of 30 en kopen mensen de kit dan maar, hoewel ze, of die lens al hebben, of er geen nut voor hebben. ;) Dan kun je die dus in feite in nieuwstaat overkopen, maken zij er wat winst op in principe en is hun body uiteindelijk goedkoper uitgevallen.

@ Ouwesok: oeh, die is fijntjes! Met stroop of poedersuiker! :Y)
Ga daar ook eens naar kijken. Da's natuurlijk altijd goedkoop. Wederom tnx.
Compactheid, hoewel met een GH2, is altijd fijn. Macro is natuurlijk ook leuk om mee te spelen.
En inderdaad, zo'n vintage Minolta XG-1 staat best leuk (deco). Had ook al bijna een Canon A-1 in huis gehaald (voor de lens).

- editorial - Hum, de Industar-61 L/Z M42 50mm f/2.8 lijkt ook wel heul erg leuk voor macro. En nu kwam ik ook nog comments over Jupiters en MIR-objectieven tegen... :P Echt slecht voor m'n nachtrust, die oude lensjes uittjekken, 'k ga maar eens liggen.

[ Bericht 18% gewijzigd door shiz op 08-05-2012 03:40:44 ]
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  dinsdag 8 mei 2012 @ 00:40:19 #25
343879 LolaLovesYou
Je bent een schatje!
pi_111274823
Zelf het Dilemma,
groot hoek prime nodig om toch mijn groepen en locatie fotografie makkelijker te maken,
aanvulling op 200mm, 135mm, 85mm, 50mm.
De 35mm valt eigenlijk een beetje af, ik wil hoe dan ook ooit ergens een 35mm L 1.4 halen.
Maar om nu dan binnen mijn budget van 500 euro een mindere te gaan kopen is een beetje onzin.

Sigma 20mm 1.8 508,-
Canon 20mm 2.8 440,-

Sigma 24mm 1.8 479,- [Deze staat niet in de Image Quality Comparison, vind ik deze nou net wat]
Canon 24mm 2.8 389,-

Sigma 28mm 1.8 345,-
Canon 28mm 2.8 188,-
Canon 28mm 1.8 419

Canon 35mm f2 248,-

[quote]0s.gif Op maandag 7 mei 2012 20:53 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Ik ben hoe dan ook niet echt te spreken over de huidige 24-70 en 70-200 2.8 [IS loze] lenzen van canon.
Maar de 70-200 2.8 is wel scherper op 200mm dan de f4 over het gehele beeld.
En ja ik versprak me ,kleiner, cursist van mij zegt het altijd verkeert om, erg hoe snel je zoiets overneemt.

Bewegende dieren op 2.8 is echt geen probleem. Met f4 krijg je als je niet goed kunt mikken net zo veel onscherpte op de punten die je scherp wilt als met 2.8. Het enige verschil is dat je je minder hoeft te storen aan de rommel en random heid in de achtergrond die je afleid van je object.
pi_111275566
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 00:16 schreef shiznuts het volgende:

[..]

Hoe wil je de EF-S 18-55 IS II nog goedkoperderder hebben dan dat? :P

Kijken kun je op Ebay/Marktplaats. Vaak is het verschil tussen body only en kit body+lens maar een euro of 30 en kopen mensen de kit dan maar, hoewel ze, of die lens al hebben, of er geen nut voor hebben. ;) Dan kun je die dus in feite in nieuwstaat overkopen, maken zij er wat winst op in principe en is hun body uiteindelijk goedkoper uitgevallen.

Ik koop wel nieuw. :9

Enne,hoe maak je nou flits mechanisme van EOS 30D goed open ? :@

[ Bericht 3% gewijzigd door Blue_Panther_Ninja op 08-05-2012 05:14:21 ]
  FOK!fotograaf dinsdag 8 mei 2012 @ 10:03:03 #27
364681 over_hedge
pi_111279798
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 22:19 schreef shiznuts het volgende:
Een circular polarizer filter werkt erg goed ja. :Y
Je kunt daarmee bijvoorbeeld door het wateroppervlak heen kijken.
Je kunt bijvoorbeeld ook de weerspiegeling in de lak van de auto laten verdwijnen.
Ook de kleurintensiteit/tone en reflecties veranderen.
Gebruik 'em echter alleen als je er een doel mee wilt bereiken, niet standaard omdat je foto's er zo punchy mee worden of iets.
Op YouTube vind je wel goede video's die het effect laten zien.
De beste video/uitleg die ik gezien heb kwam van Karl Taylor, was een bonusvideo van z'n gratis cursus dSLR fotografie.

Sidenote: na wat extra details, foto's en korting een deal bereikt voor de Minolta MD Rokkor 28mm f/2.8 en Pentax-M PX 50mm f/1.4. Excited! :D Dan heb ik voorlopig wel weer genoeg om mee te spelen... O-)

-edit- hier iets wat wel aardig het nut weergeeft (vanaf 1:44 zo'n beetje met video examples) en wat ik vergeten ben te zeggen dat het ook aardig werkt wanneer de atmosfeer wat heiig is om dat fletse grijze uit je landschap bijvoorbeeld te halen.
Dankje! :) Ik ga die lens bestellen samen met die filter. en een uv filter want die heb ik ook nog niet. :P

Edit: En ga meteen heel die cursus eens doen. :) Ik maak best mooie fotos (al zeg ik het zelf ) Alleen echt veel verstand van de rest heb ik er niet van.

nog keer edit: Toch nog even verder gezocht, en ga denk ik toch voor deze http://www.digicamshop.nl(...)oduct_specifications :)

[ Bericht 5% gewijzigd door over_hedge op 08-05-2012 11:22:52 ]
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
  dinsdag 8 mei 2012 @ 12:58:20 #28
195885 shiz
ŻŻŻŻŻ
pi_111285745
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 01:11 schreef Blue_Panther_Ninja het volgende:

[..]

Ik koop wel nieuw. :9
Lijkt me handig inderdaad. :Y)
quote:
Enne,hoe maak je nou flits mechanisme van EOS 30D goed open ? :@
Heuh? Je bedoelt hoe de pop-up flash pop-upt? Hierboven een foto van de EOS 30D (gepost door Ouwesok, met klein plat lensje erop. Naast de type-aanduiding [EOS 30D] zit een rond knopje met een bliksemschicht. Die is daarvoor.
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 10:03 schreef over_hedge het volgende:

[..]

Dankje! :) Ik ga die lens bestellen samen met die filter. en een uv filter want die heb ik ook nog niet. :P
Leuke tool is het. :Y Ik had nog geen ervaring met uitwisselbare lens camera's, maar heb er wel meteen een UV-filter bijgeluld zodat de lensfront vanaf dag 1 beschermd is.
quote:
Edit: En ga meteen heel die cursus eens doen. :) Ik maak best mooie fotos (al zeg ik het zelf ) Alleen echt veel verstand van de rest heb ik er niet van.
Die gratis cursus is best informatief en nuttig en Karl Taylor doet dat best geinig. Niet dat ik nu opeens geneigd ben zo'n geavanceerde cursus aan te schaffen. :P
quote:
nog keer edit: Toch nog even verder gezocht, en ga denk ik toch voor deze http://www.digicamshop.nl(...)oduct_specifications :)
Wat dat betreft... wat kano hier zegt is natuurlijk ook wel waar:
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2012 19:29 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Ja en nee. Bij slechtere lenzen wordt het beeld slechter naarmate je meer keer zoom hebt. Een 70-200 is daarom kwalitatief beter dan 18-200.

[..]
Dus denk ik dat je altijd nog beter voor die 55-250 IS kunt gaan.
Maar again, ik heb verder geen ervaring met die lenzen helaas. :P
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  dinsdag 8 mei 2012 @ 13:01:00 #29
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_111285828
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 10:03 schreef over_hedge het volgende:

[..]

Dankje! :) Ik ga die lens bestellen samen met die filter. en een uv filter want die heb ik ook nog niet. :P

Edit: En ga meteen heel die cursus eens doen. :) Ik maak best mooie fotos (al zeg ik het zelf ) Alleen echt veel verstand van de rest heb ik er niet van.

nog keer edit: Toch nog even verder gezocht, en ga denk ik toch voor deze http://www.digicamshop.nl(...)oduct_specifications :)
Ik ben wel benieuwd naar jouw foto's ^O^
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 12:58 schreef shiznuts het volgende:

[..]

Lijkt me handig inderdaad. :Y)

[..]

Heuh? Je bedoelt hoe de pop-up flash pop-upt? Hierboven een foto van de EOS 30D (gepost door Ouwesok, met klein plat lensje erop. Naast de type-aanduiding [EOS 30D] zit een rond knopje met een bliksemschicht. Die is daarvoor.

[..]

Leuke tool is het. :Y Ik had nog geen ervaring met uitwisselbare lens camera's, maar heb er wel meteen een UV-filter bijgeluld zodat de lensfront vanaf dag 1 beschermd is.

[..]

Die gratis cursus is best informatief en nuttig en Karl Taylor doet dat best geinig. Niet dat ik nu opeens geneigd ben zo'n geavanceerde cursus aan te schaffen. :P

[..]

Wat dat betreft... wat kano hier zegt is natuurlijk ook wel waar:

[..]

Dus denk ik dat je altijd nog beter voor die 55-250 IS kunt gaan.
Maar again, ik heb verder niet ervaring met die lenzen helaas. :P
Eens, beter een 18-55 en 55-250 dan een 18-200. ^O^
Alhoewel die van Nikkor dan wel weer goed schijnt te zijn.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  FOK!fotograaf dinsdag 8 mei 2012 @ 13:20:41 #30
364681 over_hedge
pi_111286390
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 13:01 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Ik ben wel benieuwd naar jouw foto's ^O^

[..]

Eens, beter een 18-55 en 55-250 dan een 18-200. ^O^
Alhoewel die van Nikkor dan wel weer goed schijnt te zijn.
http://relderson.deviantart.com/gallery/ daar staan er een aantal :)
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
pi_111292961
sinds een week de gelukkige eigenaar van een 7d (wat een ding!!) + 50mm 1.4 *O*
ik wilde al heel lang, maar kwam er nooit echt van en nu heb ik sinds 3 weken een zoontje en moest het komen :P een 50mm genomen omdat ik hem de lens in de eerste instantie wil gebruiken voor (portret) opnames van mn baby boy.

wel twee vraagjes:

1 Ik wil nog een zonnekap halen voor mn lens en de bijpassende is de ES-711. maar werkt dit wel ivm de crop factor? moet ik niet een kap voor een 85mm hebben?

2 Wil ook nog een goede 20mm prime hebben. daar ga ik nog research naar doen en ik zag in het topic ook al een post staan, maar als iemand ergens goede (en vooral slechte) er ervaringen mee heeft zijn die altijd welkom!

Thanks and happy clicking! :Y
  dinsdag 8 mei 2012 @ 17:21:56 #32
343879 LolaLovesYou
Je bent een schatje!
pi_111295938
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 16:09 schreef IJsmuts het volgende:
sinds een week de gelukkige eigenaar van een 7d (wat een ding!!) + 50mm 1.4 *O*
ik wilde al heel lang, maar kwam er nooit echt van en nu heb ik sinds 3 weken een zoontje en moest het komen :P een 50mm genomen omdat ik hem de lens in de eerste instantie wil gebruiken voor (portret) opnames van mn baby boy.

wel twee vraagjes:

1 Ik wil nog een zonnekap halen voor mn lens en de bijpassende is de ES-711. maar werkt dit wel ivm de crop factor? moet ik niet een kap voor een 85mm hebben?

2 Wil ook nog een goede 20mm prime hebben. daar ga ik nog research naar doen en ik zag in het topic ook al een post staan, maar als iemand ergens goede (en vooral slechte) er ervaringen mee heeft zijn die altijd welkom!

Thanks and happy clicking! :Y
Als je wat meer all around schiet is een 35mm te adviseren. :0
  dinsdag 8 mei 2012 @ 17:26:11 #33
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_111296114
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 16:09 schreef IJsmuts het volgende:
sinds een week de gelukkige eigenaar van een 7d (wat een ding!!) + 50mm 1.4 *O*
ik wilde al heel lang, maar kwam er nooit echt van en nu heb ik sinds 3 weken een zoontje en moest het komen :P een 50mm genomen omdat ik hem de lens in de eerste instantie wil gebruiken voor (portret) opnames van mn baby boy.

wel twee vraagjes:

1 Ik wil nog een zonnekap halen voor mn lens en de bijpassende is de ES-711. maar werkt dit wel ivm de crop factor? moet ik niet een kap voor een 85mm hebben?

2 Wil ook nog een goede 20mm prime hebben. daar ga ik nog research naar doen en ik zag in het topic ook al een post staan, maar als iemand ergens goede (en vooral slechte) er ervaringen mee heeft zijn die altijd welkom!

Thanks and happy clicking! :Y
Cropfactor heeft niets met je zonnekap te maken. Maar ik snap je redenatie.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_111297188
@ LolaLovesYou > een mooie 35mm moet er idd ook nog komen. 20mm wil ik graag voor landschapsfotografie, maar een mooie allround prime moet er zeker ook nog komen.

@ Kanovinnie > thanks voor je reply (ben nog een beetje digi foto beet, dit is mn eerste digitale camera, voorheen altijd een F100 gebruikt)
  dinsdag 8 mei 2012 @ 18:17:47 #35
343879 LolaLovesYou
Je bent een schatje!
pi_111298106
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 17:54 schreef IJsmuts het volgende:
@ LolaLovesYou > een mooie 35mm moet er idd ook nog komen. 20mm wil ik graag voor landschapsfotografie, maar een mooie allround prime moet er zeker ook nog komen.

A ja, ik zit ook met dat dilemma en een budget, op de vorige pagina staat een lijst :')
De 35mm valt eigenlijk al af omdat ik een 35mm L wil gaan kopen.. maar ja dan nog...hele lijst.
pi_111300867
quote:
Ja, een goede fotograaf kan daar hele mooi dingen mee. Maar is Whoola een goede fotograaf?
Nee, Whoola bakt er weinig van...

Heb vandaag een camera met een 70-300mm lens geleend en zag meteen het nut van de IS in, verder nog eens wat foto's bekeken van iemand die met de kit lens 50-250mm van Canon zijn gemaakt en als ik zulke plaatjes zou kunnen schieten zou ik heel tevreden zijn.

Dus ik zou de Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS II kunnen aanschaffen, maar helemaal in het begin van dit topic werd gezegd dat Tamron 70-300mm f/4-5.6 SP Di VC USD dan toch een iets betere keus is plus wat meer zoom en dan is er ook nog de Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM

En misschien zijn er nog andere mogelijkheden, iemand een idee welke ik het beste zou kunnen nemen?
pi_111302963
Neem ook nog even het verschil in gewicht mee. De Tamron is 765 gram, dat is een redelijk bulky unit om mee rond te lopen. De 55-250 weegt bijna de helft. Het lijken allebei bang-for-bucks lensjes te zijn. Grootste nadeel aan de canon vind ik zelf de manuele focus. Geen afstandsschaal, je draait aan de frontring, geen idee wat je aan het doen bent. Bovendien gaat dat veel te licht. Dat is bij de tamron beter voor elkaar. Iets waar je alleen maar last van hebt bij fotografie in het donker. En zelfs dan lukt het na wat gepruts nog wel. Wat nou precies het verschil is tussen 250 en 300mm kun je hier zien: http://www.tamron.eu/en/lenses/focal-length-comparison.html
pi_111317610
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 12:58 schreef shiznuts het volgende:

[..]

Lijkt me handig inderdaad. :Y)

[..]

Heuh? Je bedoelt hoe de pop-up flash pop-upt? Hierboven een foto van de EOS 30D (gepost door Ouwesok, met klein plat lensje erop. Naast de type-aanduiding [EOS 30D] zit een rond knopje met een bliksemschicht. Die is daarvoor.
Ik zie het nu,bedankt in ieder geval. :9
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 00:15 schreef Ouwesok het volgende:
[ afbeelding ]
Wat voor schoudertas moet ik gebruiken?Te veel opties.Niet meer dan ¤50 8)7

[ Bericht 2% gewijzigd door Blue_Panther_Ninja op 09-05-2012 00:42:29 ]
  woensdag 9 mei 2012 @ 00:52:15 #39
195885 shiz
ŻŻŻŻŻ
pi_111318737
Dat probleem had ik ook! :P Gelukkig had papa Shiz nog ergens een soort van traveldocuments/wallet/phone safekeeper shoudertasje liggen die ik nu gebruik als toploader en voor m'n accessoires, werkt perfect en kostte niks. Geen padding of ruimte voor een andere lens, maar dat hoefde ook niet zo nodig. Als 'de camera maar draagbaar, compact, niet opzichtig (diefstal) en stof/spatwater-proof mee kon. ;)

Mocht je dat geluk nu niet hebben of wil je wat van deugdelijke kwaliteit, dan wil je het liefste natuurlijk een Löwepro of soortgelijks. Op Marktplaats, maar vooral ook Ebay en Amazon kun je wel aardige deals vinden. ;) Maar ik denk toch dat je zulke dingen beter in persoon moet zien, dus eerst langs een fotozaak en kijken wat je het beste bevalt. En ik haal veel direct uit China ( zoek merkloos spul via www.chinaprices.us 'camera bag' of 'dslr bag' ), dus ik dacht: "Wat?! Hoe duur zijn is zo'n lullig tasje?" toen ik bij die camerastore waar ik m'n camera ophaalde ff meteen rondkeek voor een tasje. Ook m'n broers vriendin zei dat ze niks onder de 20,- euro kon vinden. Maar van 20,- ~ 50,- moet wel lukken. 'k Zou zeggen, bedenk hoeveel ruimte je nodig heb, ga in de winkel eens kijken hoe dat in de praktijk eruitziet en werkt en vergelijk online nog eens prijzen en tassen in dezelfde categorie.
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_111320574
quote:
0s.gif Op woensdag 9 mei 2012 00:52 schreef shiznuts het volgende:
Dat probleem had ik ook! :P Gelukkig had papa Shiz nog ergens een soort van traveldocuments/wallet/phone safekeeper shoudertasje liggen die ik nu gebruik als toploader en voor m'n accessoires, werkt perfect en kostte niks. Geen padding of ruimte voor een andere lens, maar dat hoefde ook niet zo nodig. Als 'de camera maar draagbaar, compact, niet opzichtig (diefstal) en stof/spatwater-proof mee kon. ;)

Mocht je dat geluk nu niet hebben of wil je wat van deugdelijke kwaliteit, dan wil je het liefste natuurlijk een Löwepro of soortgelijks. Op Marktplaats, maar vooral ook Ebay en Amazon kun je wel aardige deals vinden. ;) Maar ik denk toch dat je zulke dingen beter in persoon moet zien, dus eerst langs een fotozaak en kijken wat je het beste bevalt. En ik haal veel direct uit China ( zoek merkloos spul via www.chinaprices.us 'camera bag' of 'dslr bag' ), dus ik dacht: "Wat?! Hoe duur zijn is zo'n lullig tasje?" toen ik bij die camerastore waar ik m'n camera ophaalde ff meteen rondkeek voor een tasje. Ook m'n broers vriendin zei dat ze niks onder de 20,- euro kon vinden. Maar van 20,- ~ 50,- moet wel lukken. 'k Zou zeggen, bedenk hoeveel ruimte je nodig heb, ga in de winkel eens kijken hoe dat in de praktijk eruitziet en werkt en vergelijk online nog eens prijzen en tassen in dezelfde categorie.
Morgen aliexpress.com checken. :P
  woensdag 9 mei 2012 @ 06:37:01 #41
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_111321659
quote:
0s.gif Op woensdag 9 mei 2012 00:52 schreef shiznuts het volgende:
Dat probleem had ik ook! :P Gelukkig had papa Shiz nog ergens een soort van traveldocuments/wallet/phone safekeeper shoudertasje liggen die ik nu gebruik als toploader en voor m'n accessoires, werkt perfect en kostte niks. Geen padding of ruimte voor een andere lens, maar dat hoefde ook niet zo nodig. Als 'de camera maar draagbaar, compact, niet opzichtig (diefstal) en stof/spatwater-proof mee kon. ;)

Mocht je dat geluk nu niet hebben of wil je wat van deugdelijke kwaliteit, dan wil je het liefste natuurlijk een Löwepro of soortgelijks. Op Marktplaats, maar vooral ook Ebay en Amazon kun je wel aardige deals vinden. ;) Maar ik denk toch dat je zulke dingen beter in persoon moet zien, dus eerst langs een fotozaak en kijken wat je het beste bevalt. En ik haal veel direct uit China ( zoek merkloos spul via www.chinaprices.us 'camera bag' of 'dslr bag' ), dus ik dacht: "Wat?! Hoe duur zijn is zo'n lullig tasje?" toen ik bij die camerastore waar ik m'n camera ophaalde ff meteen rondkeek voor een tasje. Ook m'n broers vriendin zei dat ze niks onder de 20,- euro kon vinden. Maar van 20,- ~ 50,- moet wel lukken. 'k Zou zeggen, bedenk hoeveel ruimte je nodig heb, ga in de winkel eens kijken hoe dat in de praktijk eruitziet en werkt en vergelijk online nog eens prijzen en tassen in dezelfde categorie.
Dat laatste vind ik toch wel zo goedkoop.... Wel willen voelen en kijken, maar er niet voor willen betalen...
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  woensdag 9 mei 2012 @ 07:53:38 #42
223565 Benelli
Hallo Dikke Rupsen!
pi_111322133
quote:
0s.gif Op woensdag 9 mei 2012 06:37 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Dat laatste vind ik toch wel zo goedkoop.... Wel willen voelen en kijken, maar er niet voor willen betalen...
Vind ik ook. :{
Op een Solex, op een Solex, zit je als een miljonair.
Je hoeft alleen maar op te stappen en dan maar fietsen, zonder trappen.
pi_111323624
Kansloos idd.. support je lokale shop, anders is er in de toekomst geen winkel meer waar je je shit uit kan proberen.

Verder, apparatuur van een paar honderd euro hebben, maar te beroerd zijn om meer dan een paar tientjes uit te geven aan een fatsoenlijke tas :N
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
  woensdag 9 mei 2012 @ 10:59:02 #44
195885 shiz
ŻŻŻŻŻ
pi_111326038
Moet je vooral vinden ook, maar als je niet vergelijkt hoe weet je dan of iets een deugdelijke prijs heeft? Gaan jullie altijd af op het eerste beste wat je tegenkomt zonder verder een besef te hebben hoe dat het op de markt doet? Nog niet eens puur voor de prijs maar qua model, gewoon om je een gevoel van dimensie te geven en het is niet alsof een winkel alle soorten tassen heeft, dat is vaak erg beperkt, dan kun je het design en kwaliteit vergelijken met soortgelijke tassen. Vind het wel heel kort door de bocht om dat te veroordelen, maar ok, to each their own.
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_111326071
quote:
quote:
Ja, een goede fotograaf kan daar hele mooi dingen mee. Maar is Whoola een goede fotograaf?
Nee, Whoola bakt er weinig van...

Heb vandaag een camera met een 70-300mm lens geleend en zag meteen het nut van de IS in, verder nog eens wat foto's bekeken van iemand die met de kit lens 50-250mm van Canon zijn gemaakt en als ik zulke plaatjes zou kunnen schieten zou ik heel tevreden zijn.

Dus ik zou de Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS II kunnen aanschaffen, maar helemaal in het begin van dit topic werd gezegd dat Tamron 70-300mm f/4-5.6 SP Di VC USD dan toch een iets betere keus is plus wat meer zoom en dan is er ook nog de Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM

En misschien zijn er nog andere mogelijkheden, iemand een idee welke ik het beste zou kunnen nemen?
quote:
Neem ook nog even het verschil in gewicht mee. De Tamron is 765 gram, dat is een redelijk bulky unit om mee rond te lopen. De 55-250 weegt bijna de helft. Het lijken allebei bang-for-bucks lensjes te zijn. Grootste nadeel aan de canon vind ik zelf de manuele focus. Geen afstandsschaal, je draait aan de frontring, geen idee wat je aan het doen bent. Bovendien gaat dat veel te licht. Dat is bij de tamron beter voor elkaar. Iets waar je alleen maar last van hebt bij fotografie in het donker. En zelfs dan lukt het na wat gepruts nog wel. Wat nou precies het verschil is tussen 250 en 300mm kun je hier zien: http://www.tamron.eu/en/lenses/focal-length-comparison.html
Dat gewicht is ook nog een goede, maar daar heb ervaren dat het snel went dus daar wil ik het niet op af laten hangen.

Bedoel je de manuele focus van de 55-250 of de 70-300?
  FOK!fotograaf woensdag 9 mei 2012 @ 11:14:11 #46
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_111326572
quote:
0s.gif Op woensdag 9 mei 2012 10:59 schreef shiznuts het volgende:
Moet je vooral vinden ook, maar als je niet vergelijkt hoe weet je dan of iets een deugdelijke prijs heeft? Gaan jullie altijd af op het eerste beste wat je tegenkomt zonder verder een besef te hebben hoe dat het op de markt doet? Nog niet eens puur voor de prijs maar qua model, gewoon om je een gevoel van dimensie te geven en het is niet alsof een winkel alle soorten tassen heeft, dat is vaak erg beperkt, dan kun je het design en kwaliteit vergelijken met soortgelijke tassen. Vind het wel heel kort door de bocht om dat te veroordelen, maar ok, to each their own.
Over het algemeen heeft een doorsnee camerawinkel toch de knappere tassen. Chinese rotzooi die na 2 maanden kapot is of geen steun biedt zul je er niet/nauwelijks vinden. Je krijgt deskundig advies (is mijn ervaring) en je kan lekker rondneuzen, rondkijken, testen, voelen, nog meer testen, vergeiljken, etc.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
  woensdag 9 mei 2012 @ 12:14:16 #47
343879 LolaLovesYou
Je bent een schatje!
pi_111328906
Ik vind tassen een beetje een probleem met bepaalde evenementen~!

Ik heb zelf een vrij kleine tas gekocht bij de NewYorker en daar zelf met matras foam een frame in gemaakt waar mijn bodies en lenzen mooi in passen.
Het is vooral op bruiloften gewoon verschrikkelijk om met zo'n groot zwart ding rond te slepen.
Best als je natuurlijk vogeltjes schiet in het natuurpark om de hoek.
Maar als ik daar sta met me nette jurkje en lievige lak schoentjes met zo'n turtel pack op me rug...

Ik ben nu aan het sparen om leren cases te kopen.
Ik heb al een berg lens kokers die ik best vaak gebruik ipv een tas als ik de natuur in ga.


http://ciesta.co.kr/ciesta9_com/inc/product-02.inc

[ Bericht 8% gewijzigd door LolaLovesYou op 09-05-2012 12:27:32 ]
pi_111329119
Voor reportagewerk zoals evenementen en bruiloften ben je beter af met een compacte schoudertas. Als je een toeter van een lens mee moet nemen voor in de natuur ben je weer blijer met een goeie rugzak.

"De" perfecte fototas bestaat niet.

De meesten (ook hier) die al wat langer fotograferen hebben meerdere tassen, en gebruiken de tas die het beste past bij wat ze op dat moment gaan schieten.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
  FOK!fotograaf woensdag 9 mei 2012 @ 12:20:29 #49
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_111329175
Ik heb voornamelijk kort materiaal, maar ik wil mijn camera ook wel eens los in mijn rugzak doen als ik alleen een camera mee wil. Dingen als flitser, extra lensmateriaal e.d. heb ik dan niet nodig.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_111353111
quote:
0s.gif Op woensdag 9 mei 2012 11:00 schreef whoola het volgende:

[..]

[..]

Dat gewicht is ook nog een goede, maar daar heb ervaren dat het snel went dus daar wil ik het niet op af laten hangen.

Bedoel je de manuele focus van de 55-250 of de 70-300?
De 55-250. Maar eerlijk, de manuele focus heb je zelden nodig. Hij is eigenlijk hetzelfde opgebouwd als de 18-55 kitlens (in tegenstelling tot wat je veel hoort geen verkeerd lensje). Iets anders is dat de hele voorkant meedraait of je nu manueel of automatisch focust. Zeker in het geval van een polafilter iets om rekening mee te houden. Wordt je trouwens al heel snel erg handig in. Bovendien gebruik ik het polafilter haast nooit op die lens. Hij is al niet zo lichtsterk, en met dat filter haal je er nog eens iets van 2 stops vanaf. Moet je weer compenseren met iso want je wil zeker bij tele wat korte sluitertijden. Dit geldt ook voor de tamron trouwens. De tamron is gewoon iets luxer uitgevoerd. Volgens mij draait daar de voorkant niet mee, dikkere scherpstelring en afstandsschaal. Google anders nog even met de zoekterm vs. lens A vs lens B. Kom je zo in wat discussiefora waar beide lenzen met elkaar vergeleken worden.
pi_111362667
Email van digicamshop klantenservice,wat betreft cameratas. :P

quote:
Beste Dhr. Blue_Panther_Ninja,

Hartelijk dank voor uw e-mail met ticketnummer: 721880

Ik heb twee voorstellen voor u geselecteerd:

http://www.digicamshop.nl(...)exton-110-zwart.html

http://www.digicamshop.nl(...)202-camerabag-m.html

Hieronder vind u de link voor alle cameratassen die wij hebben voor dit toestel. Die zijn misschien groter en dan past de zoomlens er gelijk bij in.

Ik hoop u hiermee voldoende geholpen te hebben. Heeft u toch nog vragen? Neem dan gerust weer contact met ons op.

Met vriendelijke groet,


Medewerker Klantenservice

Digicamshop.nl

Oudedijk 94
3061 AM Rotterdam
klantenservice@Digicamshop.nl
Tel: 010 7988986
Fax: 010 2125351
Bekijk de nieuwste Coolblue-folder: meer dan 80 shops, meer dan genoeg keuze.


[ Bericht 0% gewijzigd door Blue_Panther_Ninja op 10-05-2012 21:32:54 ]
pi_111365707
quote:
0s.gif Op donderdag 10 mei 2012 00:41 schreef Blue_Panther_Ninja het volgende:
Email van digicamshop klantenservice,wat betreft cameratas. :P

[..]

haal even die mail weg, of op z'n minst haar naam :{
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_111369328
quote:
De 55-250. Maar eerlijk, de manuele focus heb je zelden nodig. Hij is eigenlijk hetzelfde opgebouwd als de 18-55 kitlens (in tegenstelling tot wat je veel hoort geen verkeerd lensje). Iets anders is dat de hele voorkant meedraait of je nu manueel of automatisch focust. Zeker in het geval van een polafilter iets om rekening mee te houden. Wordt je trouwens al heel snel erg handig in. Bovendien gebruik ik het polafilter haast nooit op die lens. Hij is al niet zo lichtsterk, en met dat filter haal je er nog eens iets van 2 stops vanaf. Moet je weer compenseren met iso want je wil zeker bij tele wat korte sluitertijden. Dit geldt ook voor de tamron trouwens. De tamron is gewoon iets luxer uitgevoerd. Volgens mij draait daar de voorkant niet mee, dikkere scherpstelring en afstandsschaal. Google anders nog even met de zoekterm vs. lens A vs lens B. Kom je zo in wat discussiefora waar beide lenzen met elkaar vergeleken worden
Heb gegoogled en kwam op een forum terecht waar ze idd bovenstaande lenzen vergeleken en ze helemaal lyrisch waren over de Tamron t.o.v. de Canon. Er staan ook super mooie foto's op, dus ik ben om en ga de lens kopen, nu alleen nog leren fotograferen :@

Bedankt voor je tips ^O^
  FOK!fotograaf donderdag 10 mei 2012 @ 14:49:08 #54
364681 over_hedge
pi_111377863
Ik sta op het punt om deze: http://www.digicamshop.nl(...)oduct_specifications te kopen
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
pi_111378892
Ik zou het niet doen.. tenzij je echt niet kan wisselen, je per se het volledige bereik nodig hebt, het je enige lens is die je mee wil nemen (vakantie) en altijd genoeg licht hebt om te fotograferen.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
  FOK!fotograaf donderdag 10 mei 2012 @ 15:28:27 #56
364681 over_hedge
pi_111379375
quote:
0s.gif Op donderdag 10 mei 2012 15:17 schreef Ener-G het volgende:
Ik zou het niet doen.. tenzij je echt niet kan wisselen, je per se het volledige bereik nodig hebt, het je enige lens is die je mee wil nemen (vakantie) en altijd genoeg licht hebt om te fotograferen.
Welke zou jij kopen dan die ongeveer die prijs heeft? En ik heb maar 1 lens. Dit zal mijn tweede lens dus zijn. En ik wil wel een zoomlens. en liefst 1tje met groothoek.
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
  donderdag 10 mei 2012 @ 15:43:38 #57
223565 Benelli
Hallo Dikke Rupsen!
pi_111379981
Welke heb je nu? En je wil een zoomlens met groothoek, dat is je standaardlens ook al. Of bedoel je dat je een telelens wil? In dat geval is het combineren van tele en groothoek in één lens (zoals de Sigma die je op het oog had) een optie, maar niet de beste. Zo'n lens blijft een compromis; op de 'uiteinden' zal de lens in de regel aanzienlijk minder goed presteren qua scherpte, vervorming e.d. dan een lens met een kleiner bereik.

Zoals Ener-G zegt; alleen doen als je niet wil of kán wisselen van lens en alleen als je altijd genoeg licht heb of een losse flitser hebt. Deze lenzen zijn namelijk nooit erg lichtsterk.
Op een Solex, op een Solex, zit je als een miljonair.
Je hoeft alleen maar op te stappen en dan maar fietsen, zonder trappen.
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 10 mei 2012 @ 15:45:40 #58
2057 Tokus
www.metalfan.nl
pi_111380070
zo, morgen de fototas mee naar het werk, omdat dan m'n fisheye binnenkomt en ik er gelijk wat mee wil gaan spelen :D
Nothing lasts forever but the certainty of change
  FOK!fotograaf donderdag 10 mei 2012 @ 15:51:45 #59
364681 over_hedge
pi_111380340
quote:
0s.gif Op donderdag 10 mei 2012 15:43 schreef Benelli het volgende:
Welke heb je nu? En je wil een zoomlens met groothoek, dat is je standaardlens ook al. Of bedoel je dat je een telelens wil? In dat geval is het combineren van tele en groothoek in één lens (zoals de Sigma die je op het oog had) een optie, maar niet de beste. Zo'n lens blijft een compromis; op de 'uiteinden' zal de lens in de regel aanzienlijk minder goed presteren qua scherpte, vervorming e.d. dan een lens met een kleiner bereik.

Zoals Ener-G zegt; alleen doen als je niet wil of kán wisselen van lens en alleen als je altijd genoeg licht heb of een losse flitser hebt. Deze lenzen zijn namelijk nooit erg lichtsterk.
Oke :) Denk dat ik hem koop. En dan daarna verder ga sparen voor nog een andere lens erbij. 1tje voor portret fotografie. Een losse flitser wil ik er sowieso nog bij gaan kopen.
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
  FOK!fotograaf donderdag 10 mei 2012 @ 16:08:42 #60
364681 over_hedge
pi_111380971
Ik bedoel trouwens http://www.digicamshop.nl(...)dc-os-hsm-canon.html die lens. Liet volgens mij de verkeerde link zien :P
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
pi_111381288
Dan nog, het blijft een compromislens. Alleen gebruiken als het echt echt niet anders kan. Wat voor lens heb je nu al in je bezit trouwens?
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
  FOK!fotograaf donderdag 10 mei 2012 @ 16:21:45 #62
364681 over_hedge
pi_111381476
quote:
0s.gif Op donderdag 10 mei 2012 16:17 schreef Ener-G het volgende:
Dan nog, het blijft een compromislens. Alleen gebruiken als het echt echt niet anders kan. Wat voor lens heb je nu al in je bezit trouwens?
Ik heb gewoon niet het geld om voor elke soort fotografie een aparte lens te kopen. Het is ook een hobby en om beter te worden. Ik heb nu een 55-135mm lens. Welke weet ik niet precies.. Kan helaas ook niet kijken nu omdat mijn ouders mijn camera meegenomen hebben naar peru.

Heb net iemand gesproken die deze lens ook gehad heeft en die zei dat het een goede lens is om mee te beginnen.
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
pi_111382017
Als je al 370 euro stuk wil slaan voor die Sigma 18-200 dan kan je dat beter besteden aan een losse 18-55 IS II en een 55-250 IS II. Kost je ongeveer even veel :)
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
  FOK!fotograaf donderdag 10 mei 2012 @ 16:40:51 #64
287763 SP22
pi_111382184
Die 55-250 is mijn favo lens. Doe ik bijna alles mee!
pi_111396005
quote:
0s.gif Op donderdag 10 mei 2012 16:08 schreef over_hedge het volgende:
Ik bedoel trouwens http://www.digicamshop.nl(...)dc-os-hsm-canon.html die lens. Liet volgens mij de verkeerde link zien :P
Lekker duur!

quote:
0s.gif Op donderdag 10 mei 2012 07:45 schreef Leipo666 het volgende:

[..]

haal even die mail weg, of op z'n minst haar naam :{
Al gedaan
  vrijdag 11 mei 2012 @ 21:52:31 #66
195885 shiz
ŻŻŻŻŻ
pi_111439915
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 00:15 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Hé Shiz. Als je een beetje into vintageglas bent en dat ben je , dan mag onderstaand pannekoekje eigenlijk niet in je collectie ontbreken.
- plaatje -
Het is de Industar50-2 3.5/50mm, een voor Russische begrippen uiterst compact lensje dat er totaal niet uitziet en, zeker op een cropcam, ver boven verwachting presteert, het wordt nog dwazer als je zo'n ding op een stapel pdraad-tussenringen zet, je hebt dan een no-budget-macrolens waarvan ik zo her en der op interpret al redelijk verbazende dingen heb gezien. Een m4/3 wordt zo ongeveer broekzakwaardig met zo'n minitieus lensje erop.
KMZ heeft ze in schandalige aantallen geproduceerd en ze kosten derhalve geen.....sterker nog, een drol is er nog kostbaar bij :')
Zoek als je er een voor weinig wilt hebben niet op liefhebberssites, maar gewoon op marktbay of eplaats naar een Zenit E, meestal zit er daar wel een aan vast, met zo'n Zenit kun je bijvoorbeeld je tuinmeubilair voor omwaaien behoeden.
Nog bedankt voor die tip! Net een Ebay-berichtje. Had eerder een bod gedaan op zoeentje die in de best mogelijke (als nieuw) staat verkeerde. Voor 29,99 USD (incl. verz.) komt 'ie nu mijn kant op. O-) En een Italiaan op Ebay mailde dat 'ie m'n Pentax-M 50mm f/1.4 en Minolta MD Rokkor 28mm f/2.8 op de post heeft gedaan.

Gisteren m'n Fotga lensmount (MD -> M4/3) ontvangen. Ben niet echt blij met hoe lastig 'ie in de body schroeft, maar goed, 't werkt. Was een bewolkte dag en zou van tijd tot tijd regenen, dus ben erop uit gegaan, in de haven, rondom het station en in de stad wat sfeerplaatjes schieten met de Minolta Rokkor MD 50mm f/1.7. De 50mm bood wat uitdagingen, als eerste wilde ik een oldschool trein op de foto zetten, maar ik kon eigenlijk niet ver genoeg naar achter gaan om 'em er netjes op te krijgen, binnenstad is eigenlijk ook te krap voor zo'n lens, nu begrijp ik waarom Canon/Nikon-mensen zweren bij een allround 35mm (ben benieuwd of de 28mm in zulke situaties uitkomst biedt). Ook wilde ik voornamelijk lekkere bokeh toepassen, maar gooi je 'em wijd open op een bewolkte dag waar de wolken als megagrote softbox lichtbron dienen, dan kreeg ik zelfs met 1/4000e sluitertijd nog overbelichte plaatjes. Moest je low light condities opzoeken wilde je wijd open schieten! Best een challenge en eyeopener dus. :P Wat me dan weer erg meeviel was het handmatige focussen. Vrijwel alle foto's zijn spot-on.
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 11 mei 2012 @ 22:45:59 #67
2057 Tokus
www.metalfan.nl
pi_111442590
yey, m'n nieuwe lensje is er

Nothing lasts forever but the certainty of change
pi_111451350
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 22:45 schreef Tokus het volgende:
yey, m'n nieuwe lensje is er

[ afbeelding ]
Wel mooi!! :+
pi_111454723
[quote]0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 22:45 schreef Tokus het volgende:
yey, m'n nieuwe lensje is er [quote]

wat een bijzondere lens... kan me wel wat voorstellen bij een vissenoog, maar ik heb geen beeld van wat voor foto's daarmee gemaakt worden, kan je niet wat plaatsen :s)
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 12 mei 2012 @ 14:05:42 #70
2057 Tokus
www.metalfan.nl
pi_111457928
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 11:55 schreef whoola het volgende:

wat een bijzondere lens... kan me wel wat voorstellen bij een vissenoog, maar ik heb geen beeld van wat voor foto's daarmee gemaakt worden, kan je niet wat plaatsen :s)


ik heb nog niet zo heel veel tijd gehad, maar dit was gister even om te testen, op het werk uit het raam (raam open, half er uit hangend....).
Nothing lasts forever but the certainty of change
  zaterdag 12 mei 2012 @ 16:30:48 #71
195885 shiz
ŻŻŻŻŻ
pi_111462456
Nu nog een Osdorp rap eronder ofzo... :P (skate- en rapclips denk ik dan altijd aan :D ).

Maar eh, leuk lensje inderdaad. :D 8mm.
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 12 mei 2012 @ 16:44:03 #72
2057 Tokus
www.metalfan.nl
pi_111462832
quote:
14s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 16:30 schreef shiznuts het volgende:
Nu nog een Osdorp rap eronder ofzo... :P
vinden ze vast tof, in Rotterdam.....
Nothing lasts forever but the certainty of change
  zaterdag 12 mei 2012 @ 17:27:40 #73
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_111464122
Ben op zoek naar een lichtsterk 15-35 mm prime (dus iets in die range).

Eisen:
Goedkoop
Stevig
Moet op Canon passen, 400D (eventueel met adapter)
Scherp

Mag MF zijn. Mag 3rd party zijn. Ik wil gewoon een lensje van een paar tientjes om mee te spelen. Suggesties?
Adapterringen etc is ook geen probleem zolang het maar geen slappe boel gaat worden.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_111466722
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 14:05 schreef Tokus het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

ik heb nog niet zo heel veel tijd gehad, maar dit was gister even om te testen, op het werk uit het raam (raam open, half er uit hangend....).
dank je, heeeeel apart effect, lensje voor de liefhebber ;)
  zaterdag 12 mei 2012 @ 23:03:39 #75
343879 LolaLovesYou
Je bent een schatje!
pi_111475963
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 17:27 schreef kanovinnie het volgende:
Ben op zoek naar een lichtsterk 15-35 mm prime (dus iets in die range).

Eisen:
Goedkoop
Stevig
Moet op Canon passen, 400D (eventueel met adapter)
Scherp

Mag MF zijn. Mag 3rd party zijn. Ik wil gewoon een lensje van een paar tientjes om mee te spelen. Suggesties?
Adapterringen etc is ook geen probleem zolang het maar geen slappe boel gaat worden.
Sigma 30mm f1.4. Is geen full frame lens maar befaamd om wat het doet voor de prijs en zijn bouw kwaliteit. Als hij ff was had ik hem ook gehaald.

http://www.fotoklein.nl/C(...)R-CANON-85126300272/

http://www.flickr.com/groups/sigma30mm/


en ander kom je bij deze:
http://www.kieskeurig.nl/(...)rgen/167047/#prijzen


Ik zou even marktplaats voor beide checken, vooral de sigma staat er nog wel eens op als mensen over stappen op ff
pi_111483840
wat zijn die prijzen gestegen zeg :o

'k heb m'n laatste lens zo'n 1,5 jaar geleden gekocht en dat was toen redelijk goed geprijsd, maar als je het nu ziet: bijv. 24-70 na cashback zo'n 1150euro :{ volgens mij was die 2 jaar geleden zonder cashback rond de 980euro... ben blij dat ik nu niks meer hoef, wat een geld...
  zondag 13 mei 2012 @ 09:57:11 #77
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_111484165
Ik zag laatst een advertentie voor een objectief met een diafragma van 0.8
Hoe kan dat?
Life is what you make it.
  zondag 13 mei 2012 @ 10:04:57 #78
343879 LolaLovesYou
Je bent een schatje!
pi_111484259
quote:
2s.gif Op zondag 13 mei 2012 09:57 schreef Schanulleke het volgende:
Ik zag laatst een advertentie voor een objectief met een diafragma van 0.8
Hoe kan dat?
Zijn waarschijnlijk objectieven voor beveilegings camera's.
Moet je maar eens googelen, met een hele hoop gefriemel kun je ze met adapters op je dslr krijgen.

Een vriendin had een f1.0 voor canon gemaakt met een beveilegings lens en voor haar afstudeer project deze steeds aan verschillende fotografen die ze kenden gegeven om als eind resultaat te laten zien wat elk er mee ging doen.
Omdat het zo stijl bepalend is.

x-ray, microscoop en video lenzen vallen hier ook onder.
pi_111484276
quote:
0s.gif Op zondag 13 mei 2012 10:04 schreef LolaLovesYou het volgende:

[..]

Zijn waarschijnlijk objectieven voor beveilegings camera's.

nop, noktor heeft een f/0.9 geloof ik.. en da's gewoon voor op de SLR
  zondag 13 mei 2012 @ 10:07:25 #80
343879 LolaLovesYou
Je bent een schatje!
pi_111484288
quote:
7s.gif Op zondag 13 mei 2012 10:06 schreef andreas612 het volgende:

[..]

nop, noktor heeft een f/0.9 geloof ik.. en da's gewoon voor op de SLR
Ja Zeiss heeft ook ooits een f0.75 lens gemaakt,
maar dit was volgens mij ook video.


Hou er rekening mee dat met de echt DSLR lenzen in die range meestal het een en ander aan gewicht kan komen kijken :0
Volgens mij had Leica een f0.8 van 10 kg of zo?
pi_111484385
Geen idee, maar die f/0.95 lensen zijn in iedergeval niet zwaarder dan een normale 50mm.. (van f/1.4 a 1.2 oid).. dus valt mee.
  zondag 13 mei 2012 @ 10:25:14 #82
343879 LolaLovesYou
Je bent een schatje!
pi_111484542
Beste tip, gewoon de film lenzen die ook op je dslr kunnen in de gaten te houden.
Want daar komen de meeste lenzen onder de f1.2 vandaan.
Canon is natuurlijk bezig met de C serie, met een lijn EF mounts. Dus met wat geluk AF met ultra speed. Jammer van de prijzen :0
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 13 mei 2012 @ 10:33:58 #83
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_111484718
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 17:27 schreef kanovinnie het volgende:
Ben op zoek naar een lichtsterk 15-35 mm prime (dus iets in die range).

Eisen:
Goedkoop
Stevig
Moet op Canon passen, 400D (eventueel met adapter)
Scherp

Mag MF zijn. Mag 3rd party zijn. Ik wil gewoon een lensje van een paar tientjes om mee te spelen. Suggesties?
Adapterringen etc is ook geen probleem zolang het maar geen slappe boel gaat worden.
Binnen het budget is die Sigma 1.4/30mm al niet echt haalbaar meer.
Die opgeleukte C-mountlenzen vormen een mogelijkheid, hoewel die inmiddels ook al tot geldverdienconcept zijn verheven en voor 'een speeltje' al wat aan de prijzige kant worden voor een kwaliteit waar je van moet houden.
nee, slecht hoor je me niet zeggen, maar op zijn minst 'apart'
Mijn tip: Zoek op marktplaats of evilbay of waar dan ook naar een 28mm uit MF-tijden en laat daarvoor een adaptertje uit Hong Krom of China overkomen, bij voorkeur zo een met een chip die je AF-sensor beduvelt zodat die keurig aangeeft wanneer je scherpte hebt. Met wat zoekwerk kun je voor een paar tientjes een kwalitatief heel puik stukkie glas aan je spiegelreflex hangen.
En met een Canon EF geldt dat bijna alles pas te maken is, behalve Minolta MC/MD en Canon FD/FL
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_111535134
quote:
0s.gif Op zondag 13 mei 2012 10:25 schreef LolaLovesYou het volgende:
Beste tip, gewoon de film lenzen die ook op je dslr kunnen in de gaten te houden.
Want daar komen de meeste lenzen onder de f1.2 vandaan.
Canon is natuurlijk bezig met de C serie, met een lijn EF mounts. Dus met wat geluk AF met ultra speed. Jammer van de prijzen :0
Hoe duur dan??
  maandag 14 mei 2012 @ 16:27:07 #85
195885 shiz
ŻŻŻŻŻ
pi_111537037
De C500 is een echte camera voor film en is net uit... natuurlijk uit te rusten met Cinema (C) EOS lenzen... De primes hebben een EF-mount dus kun je de filmlenzen ook op fotocamera's mikken... of dat voor iedereen een ideaal plan is een tweede.
quote:
The Canon CN-E24mm T1.5 L F (EF mount) and CN-E50mm T1.3 L F (EF mount) lenses are scheduled to be available in late July 2012. The CN-E85mm T1.3 L F (EF mount) lens is scheduled to be available in late August. They will have an estimated list price of $6,800 each.
Zelf zou ik wel wat lichtsterk Leica-glas (Noctilux, Summilux, Summicron) en de twee MFT Voigtländer f/.95's willen hebben, want die zijn spectaculair _O_ , maar jammer genoeg ook erg spectaculair geprijsd. Dan zit je voor een enkele lens opeens in de prijsrange 1000 ~ 9.000,- EUR. :X Een afgeleide SLR Magic Noktor is niet opeens veel goedkoper ofzo: www.noktor.com .

Waarom niet gewoon legacy/vintage lenzen die in goede staat verkeren..? Genoeg f/1.2, f/1.4, f/1.7, f/1.8, f/2 spul te vinden (zelf de Minolta MD Rokkor 50mm f/1.7, Fujian C 35mm f/1.7, Zenit M42 Helios 44M-4 58mm f/2, Pentax-M 50mm f/1.4, Minolta MD Rokkor 28mm f/2.8 en Zenit M42 Industar 50-2 50mm f/3.5 om mee te spelen). Ja, dan heb je geen elektronische controle in de meeste gevallen en moet je alles handmatig doen, maar daar is ook nog niemand een mindere fotograaf van geworden denk ik. :P Je houdt de kosten zo ook laag, zulke lenzen kosten vaak nog geen 50,- euro en hebben een heel eigen karakter. Heb je wat meer uit te geven zijn de standaard lenzen van de merken van f/1.4 en f/1.8 ook erg leuke koopjes en met alle gemakken en kwaliteit voorzien.
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_111541953
9K voor een lens?WTF :P
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 14 mei 2012 @ 19:44:50 #87
2057 Tokus
www.metalfan.nl
pi_111546328
quote:
11s.gif Op maandag 14 mei 2012 18:24 schreef Blue_Panther_Ninja het volgende:
9K voor een lens?WTF :P
ach, er is onlangs een camera verkocht voor 2,16 miljoen ;)

http://www.bbc.co.uk/news/entertainment-arts-18050363
Nothing lasts forever but the certainty of change
  maandag 14 mei 2012 @ 19:59:47 #88
195885 shiz
ŻŻŻŻŻ
pi_111547205
Ja, die kon ik niet laten liggen (hij werd hier geveild). :P

Zo'n Leica S2, Hasselblad H4D-60 of Pentax 645D doet het trouwens ook niet slecht.
Verschil moet er wezen.

Grappig trouwens, kwam van Gordon Laing een blogpost tegen: http://www.cameralabs.com/features/Working_holiday/ . Wil reizen met werken (hij runt Cameralabs.com) combineren en is met z'n familie op rondreis. Grappig om te zien dat hij kiest voor de Panasonic GX1 als main camera voornamelijk vanwege de lenzen die hij daarop kan mikken.
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_111568315
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 19:44 schreef Tokus het volgende:

[..]

ach, er is onlangs een camera verkocht voor 2,16 miljoen ;)

http://www.bbc.co.uk/news/entertainment-arts-18050363
Geef maar die 2 miljoen! :9
  woensdag 16 mei 2012 @ 01:53:50 #90
195885 shiz
ŻŻŻŻŻ
pi_111611148
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 22:45 schreef Tokus het volgende:
yey, m'n nieuwe lensje is er

[ afbeelding ]
Is een Amazon-bliksemdeal van morgen vandaag, de 8mm Walimex Pro Fish-eye Nikon-mount: http://www.amazon.de/gp/product/B005T25RXE?smid=A3JWKAKR8XB7XF . Om de prijs te weten moet je er om 17:00 bij zijn. FYI: vorige keer was de Walimex 85mm f/1.4 (235,- eur) binnen 5 minuten uitverkocht.
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  woensdag 16 mei 2012 @ 09:50:31 #91
343879 LolaLovesYou
Je bent een schatje!
pi_111614560
Zo 35mm lens binnen, nu de twijfel of ik 135mm of 85mm ga kopen.
Budget van 500,- -snik-
die ik wil hebben, 775 euro :D
pi_111616934
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 09:50 schreef LolaLovesYou het volgende:
Zo 35mm lens binnen, nu de twijfel of ik 135mm of 85mm ga kopen.
Budget van 500,- -snik-
die ik wil hebben, 775 euro :D
Geld teveel ?? :P
  woensdag 16 mei 2012 @ 11:12:56 #93
343879 LolaLovesYou
Je bent een schatje!
pi_111617240
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 11:05 schreef Blue_Panther_Ninja het volgende:

[..]

Geld teveel ?? :P
Nee nieuwe lenzen nodig. Mijn set is zo'n 7 jaar oud.
Helft moest weg omdat ik over ben gegaan naar FF,
ook ff zoom lenzen die ik had want ik vind zoomen niks op ff.

Eind deze zomer officieel fotografie bedrijf starten, nu gratiz werken voor portfolio ontwikkeling met FF.
Dus ik heb alles behalve geld te veel.
Anders had ik al heel wat lenzen gehad. Maar die sigma 85mm 1.4 geprobeerd toen ik mijn 35mm ging halen. Ik wil niet meer zonder.

Ook huilen met de pet op zo'n ervaring.
  zaterdag 19 mei 2012 @ 11:54:34 #94
76542 jack4ya
bê-ê-êh
pi_111736277
Waar vind ik vandaag (of deze week) de goedkoopste Canon 10-22mm.
Regio Hilversum, dus tot A'dam/Utrecht,Amersfoort... daarna gaat benzine nogal wegen...
  zaterdag 19 mei 2012 @ 15:01:17 #95
195885 shiz
ŻŻŻŻŻ
pi_111741499
http://www.camera.nl/Cata(...)4-5-USM-13803043099/
Afhaalprijs 704,- euro. ( via, daar zijn die links in de OP goed voor ;) )
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_111748351


[ Bericht 52% gewijzigd door jaeky op 19-05-2012 18:45:21 ]
fyi: cycli van 27d, O op cd 16, LF is 11d
  FOK!fotograaf zondag 20 mei 2012 @ 00:27:15 #97
245494 Peter_Aragorn
pi_111766740
¤550 voor een Nikkor 80-200mm f/2.8 AF-D een goede prijs? Draaizoom natuurlijk
  zondag 20 mei 2012 @ 01:19:59 #98
255392 De_Taartjesfee
Hoardin' like a hoarder
pi_111768788
Ik ben op zoek naar een leuke tele/zoomlens :-) Ben ooit eens begonnen met een Tamron 70-300mm maar die is compleet op :)
Hoef er niet per se macro mee te kunnen fotograferen, daar heb ik een apart objectief voor.
Budget ergens rond de 350.
Ik dacht zelf aan een Sigma 70-300mm f/4-5.6 DG OS
Is dat wat of is er in die prijsklasse iets beters te krijgen?
I`m not weird. I`m limited edition.
  zondag 20 mei 2012 @ 08:09:35 #99
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_111772889
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2012 00:27 schreef Peter_Aragorn het volgende:
¤550 voor een Nikkor 80-200mm f/2.8 AF-D een goede prijs? Draaizoom natuurlijk
Bij konijnberg kost hij het dubbele

http://www.fotokonijnenbe(...)uZjrACFUi_zAods1CzpA
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 20 mei 2012 @ 08:59:48 #100
76542 jack4ya
bê-ê-êh
pi_111773120
Ik heb nu gisteren wat gespeld met de lens... Nu wil ik de lens (10-22mm) even 'streng' nalopen.
Hoe doe ik dat het best. Is daar een 'handleiding' voor? Ik ken alleen de back/front focus test, maar wellicht is er wat breders...

Tweede vraag, naast de nieuwe, heb ik nog mijn 18-270mm Tamron. Beide gaan mee naar de VS. Nu ben ik geneigd om nog een (hoya?) ND filter te kopen. Gradient of instelbaar. Om de luchten wat te temperen. Daar loop ik het meest tegen aan eigenlijk...
Ben ik hiervoor nog te veel noob, zijn er betere manieren, wat denken jullie.
En op welke lens zouden jullie m zetten? De canon zal ws wat extra vignettering krijgen, maar is beter voor de landschappen, de tamron vv.

En ik wil al vrij lang een pola filter (marumi), voor de 'seksie' blauwe luchten (sue me), die kan dan weer beter op de Tamron... toch? (Omdat ik begreep dat dat op een WA lens niet echt lekker wil?)

[ Bericht 28% gewijzigd door jack4ya op 20-05-2012 09:18:33 ]
  zondag 20 mei 2012 @ 09:04:17 #101
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_111773151
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2012 08:59 schreef jack4ya het volgende:
Ik heb nu gisteren wat gespeld met de lens... Nu wil ik de lens (10-22mm) even 'streng' nalopen.
Hoe doe ik dat het best. Is daar een 'handleiding' voor? Ik ken alleen de back/front focus test, maar wellicht is er wat breders...
Print een dambord en lijnenpatroon uit en hang die prints aan een muur, maak daar een foto van en ga pixelpeepen
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  FOK!fotograaf zondag 20 mei 2012 @ 09:09:38 #102
245494 Peter_Aragorn
pi_111773197
quote:
1s.gif Op zondag 20 mei 2012 08:09 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Bij konijnberg kost hij het dubbele

http://www.fotokonijnenbe(...)uZjrACFUi_zAods1CzpA
ik bedoel meer: iemand er ervaring mee en is hij dat geld waard.
  zondag 20 mei 2012 @ 09:12:25 #103
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_111773215
quote:
1s.gif Op zondag 20 mei 2012 09:09 schreef Peter_Aragorn het volgende:

[..]

ik bedoel meer: iemand er ervaring mee en is hij dat geld waard.
Heb er geen ervaring mee, maar hij komt goed uit deze test
http://www.photozone.de/n(...)-test-report?start=1
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 20 mei 2012 @ 22:25:19 #104
255392 De_Taartjesfee
Hoardin' like a hoarder
pi_111807645
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2012 01:19 schreef De_Taartjesfee het volgende:
Ik ben op zoek naar een leuke tele/zoomlens :-) Ben ooit eens begonnen met een Tamron 70-300mm maar die is compleet op :)
Hoef er niet per se macro mee te kunnen fotograferen, daar heb ik een apart objectief voor.
Budget ergens rond de 350.
Ik dacht zelf aan een Sigma 70-300mm f/4-5.6 DG OS
Is dat wat of is er in die prijsklasse iets beters te krijgen?
iemand?
I`m not weird. I`m limited edition.
  zondag 20 mei 2012 @ 22:36:19 #105
195885 shiz
ŻŻŻŻŻ
pi_111808461
Je hebt een... Canon/Nikon camera?
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  zondag 20 mei 2012 @ 22:38:20 #106
255392 De_Taartjesfee
Hoardin' like a hoarder
pi_111808616
Canon 40D
I`m not weird. I`m limited edition.
  zondag 20 mei 2012 @ 22:39:34 #107
195885 shiz
ŻŻŻŻŻ
pi_111808699
Is de Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS II niks voor je?
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  zondag 20 mei 2012 @ 22:44:10 #108
255392 De_Taartjesfee
Hoardin' like a hoarder
pi_111809047
Weet ik niet? Is dat een betere aanschaf dan de Sigma? De OS van die laatste spreekt me wel aan moet ik zeggen.
I`m not weird. I`m limited edition.
  zondag 20 mei 2012 @ 22:50:14 #109
195885 shiz
ŻŻŻŻŻ
pi_111809467
Nou ja, in het begin van dit topic ging het zo ongeveer over die range, moet je even teruglezen, kon me herinneren dat de Canon 55-250 goeie bang for buck was. :Y
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  zondag 20 mei 2012 @ 23:19:57 #110
255392 De_Taartjesfee
Hoardin' like a hoarder
pi_111811460
Ik zal eens teruglezen, bedankt voor je tip :)
I`m not weird. I`m limited edition.
pi_111832214
quote:
Alleen deze zoomlens en ik ben helemaal blij. :9
pi_111858205
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2012 22:25 schreef De_Taartjesfee het volgende:

[..]

iemand?
ik heb pas de Tamron AF SP 70-300/4.0-5.6 Di VC USD voor Canon gekocht, heeft ook beeldstabilisatie en ben er helemaal blij mee, maar ik weet alleen niet of hij goed/minder goed is dan de Sigma :Y :N

http://www.digitalstreet.nl/product_info.php?products_id=19088
pi_111878150
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 23:28 schreef whoola het volgende:

[..]

ik heb pas de Tamron AF SP 70-300/4.0-5.6 Di VC USD voor Canon gekocht, heeft ook beeldstabilisatie en ben er helemaal blij mee, maar ik weet alleen niet of hij goed/minder goed is dan de Sigma :Y :N

http://www.digitalstreet.nl/product_info.php?products_id=19088
Misschien 1tje van Canon zelf checken? :P
  FOK!fotograaf woensdag 23 mei 2012 @ 10:00:12 #114
245494 Peter_Aragorn
pi_111916121
Wat vinden jullie van de 'Nikkor AF-D 180mm F2.8 IF-ED'? Heb binnenkort eerste bruiloft en wilde eerst voor de 80-200 gaan. Deal daarvan is afgeketst helaas, maar daarna kwam ik dit objectief tegen (voor een leuke prijs, niet nieuw natuurlijk, wel de nieuwste versie). Zal waarschijnlijk 80% van de bruiloft met mijn 24-70 kunnen schieten, maar moet ook wel wat tele hebben.
pi_111918364
Een 180mm prime vind ik wel heel erg beperkend voor een bruiloft, dan moet je wel precies op de juiste afstand kunnen staan.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
  woensdag 23 mei 2012 @ 11:16:48 #116
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_111918500
Ik zou het niet doen. Als je die 70-200 van je vader kunt lenen, dan is dat een betere optie. Bruiloft, veel mensen, soms kun je niet ver genoeg naar voren of naar achteren stappen. Heb je twee bodies? Dat zou schelen, want red je het niet met 180mm dan pak je weer gewoon je 24-70 op de andere body.

Lijkt mij frustrerend...
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
  FOK!fotograaf woensdag 23 mei 2012 @ 11:17:52 #117
245494 Peter_Aragorn
pi_111918541
Hmm daar hebben jullie een punt. Ik heb op die dag wel twee body's inderdaad.

Mijn vader is dan helaas op vakantie, dus van hem lenen zal niet lukken. Nu ff aanlkloppen bij mijn oom.

Maar overall: hoe is die 180mm?
  woensdag 23 mei 2012 @ 11:23:59 #118
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_111918749
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 11:17 schreef Peter_Aragorn het volgende:
Hmm daar hebben jullie een punt. Ik heb op die dag wel twee body's inderdaad.

Mijn vader is dan helaas op vakantie, dus van hem lenen zal niet lukken. Nu ff aanlkloppen bij mijn oom.

Maar overall: hoe is die 180mm?
Het is een goede lens, maar in de praktijk is het niet geschikt voor zo'n dynamische omgeving. Je wilt toch een bepaalde kadrering hebben en met zo'n prime, heeft Ener-G gelijk, moet je precies goed staan.
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
pi_111918790
Ik zou voor die bruiloft gewoon een 70-200VRII huren, maar dat ben ik :)
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
  FOK!fotograaf woensdag 23 mei 2012 @ 11:26:49 #120
245494 Peter_Aragorn
pi_111918842
Nja dan leen ik die van mijn oom dan :) Heeft hem ook...
  woensdag 23 mei 2012 @ 11:27:29 #121
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_111918867
...en je geld uitsparen voor een eigen 70-200 2.8. Iemand riep ook al eerder dat die Sigma's best goed zijn en gunstiger geprijsd.
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
  FOK!fotograaf woensdag 23 mei 2012 @ 11:28:28 #122
245494 Peter_Aragorn
pi_111918901
Haha dat is nog wel even weg, zeker als ik de Nikon wil kopen. Man man man, wat is die duur zeg...
  woensdag 23 mei 2012 @ 11:33:34 #123
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_111919100
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 11:28 schreef Peter_Aragorn het volgende:
Haha dat is nog wel even weg, zeker als ik de Nikon wil kopen. Man man man, wat is die duur zeg...
...mja, dat is een 24-70 ook... en een D700... en een 14-24... Een 70-200 VRI is nu tweedehands te vinden voor ~1000,-
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
  FOK!fotograaf woensdag 23 mei 2012 @ 11:42:05 #124
245494 Peter_Aragorn
pi_111919437
Klopt. Maar de 70-200VRII zet wel te noot hoor. VRI schijnt op FX niet zo goed te zijn. Daarnaast wil ik nu gewoon geen ¤1000 besteden aan een lens. Zo'n grote prioriteit heeft het nu ook weer niet.

Ach ik probeer hem wel te lenen van mijn oom en anders huur ik hem wel bij Konijnenberg. Wel ga ik ff een SB-700 kopen van de week :)
  woensdag 23 mei 2012 @ 18:01:15 #125
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_111935818
Barrel distortion, Klopt dat dat het minder wordt naarmate je je diafragma afstompt?
Volgens een collega wel, maar 't leek mij een sterk verhaal. Ik kan het zelf zo niet op google vinden.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_111940741
Het lijkt me sterk dat het diafragma er iets mee te maken heeft, wel eventueel zoom of zelfs focusafstand, maar niet het diafragma. Ik hoor het graag als het wel zo is :-)
  woensdag 23 mei 2012 @ 21:52:37 #127
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_111947230
Hij zei ook dat DSLR een factor 1.5 in zoom hebben tov SLR's en geloofde niet dat een FF camera sensor even groot is als de oude film.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 24 mei 2012 @ 00:06:25 #128
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_111955293
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 18:01 schreef kanovinnie het volgende:
Barrel distortion, Klopt dat dat het minder wordt naarmate je je diafragma afstompt?
Volgens een collega wel, maar 't leek mij een sterk verhaal. Ik kan het zelf zo niet op google vinden.
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 21:52 schreef kanovinnie het volgende:
Hij zei ook dat DSLR een factor 1.5 in zoom hebben tov SLR's en geloofde niet dat een FF camera sensor even groot is als de oude film.
Ik heb de diagnose geloof ik wel zo ongeveer gesteld :')
Een FF-sensor is 24x36mm, net als good-old-kleinbeeld.
Die faktor is niet in zoom, maar in gebruikte beeldhoek (ik herken een klok/klepel-constructie)
Vertekening, of ie nou tonvormig, kussenvormig of zelfs walvisvormig is, is een eigenschap van een lens die je niet kunt wegdiafragmeren hoe graag je ook zou willen.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  maandag 28 mei 2012 @ 00:21:14 #129
195885 shiz
ŻŻŻŻŻ
pi_112111544
Little heads-up, misschien EF-liefhebbers hiervoor: 14mm f/2.8 Walimex Pro fisheye (as seen here: http://www.amazon.de/gp/product/B002YCF4RG?smid=A3JWKAKR8XB7XF ).

Morgen 17:00 als blitzangebot. Misschien dat er een leuke prijs uitrolt.
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  dinsdag 29 mei 2012 @ 10:07:22 #130
223565 Benelli
Hallo Dikke Rupsen!
pi_112157613
Ik zat me een tijd lang te oriënteren op de Canon 24mm F/1.4 (versie I of II), maar zie nu als aantrekkelijk alternatief de Sigma 30mm F/1.4. Iemand ervaring met deze lens? Of misschien zelfs iemand die er één te koop heeft? ;)

Als ik de reviews lees is hij voor z'n geld erg goed. Ik wil hem op een 7D gaan gebruiken, voornamelijk op reis, als enige lens.
Op een Solex, op een Solex, zit je als een miljonair.
Je hoeft alleen maar op te stappen en dan maar fietsen, zonder trappen.
pi_112159115
Ik heb met beide lenzen geen ervaring, maar ik vind het verschil tussen 24 en 30mm vrij fors....?
Ik zou persoonlijk vrij ongelukkig worden van 1 prime om alles mee te doen, maar goed :P
  dinsdag 29 mei 2012 @ 11:08:04 #132
223565 Benelli
Hallo Dikke Rupsen!
pi_112159338
Ik wil me juist expres beperken, ik merk dat ik daar veel doordachter van ga fotograferen :) En ik wil licht reizen, omdat ik alleen een trekkingrugzak meeneem met daarin een fototasje.
Op een Solex, op een Solex, zit je als een miljonair.
Je hoeft alleen maar op te stappen en dan maar fietsen, zonder trappen.
pi_112178471
Heb net zoomlens besteld voor mijn Canon :9

Lekker gratis verzending!

[ Bericht 34% gewijzigd door Blue_Panther_Ninja op 29-05-2012 18:42:20 ]
pi_112179042
8)7 8)7 8)7
  dinsdag 29 mei 2012 @ 19:16:08 #135
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_112180740
dat is toch gewoon de standaard bulklens?

zoomlens zie ik als iets met grotere aantallen :P. vanaf 150 mm ofzo
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
  dinsdag 29 mei 2012 @ 19:18:34 #136
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_112180863
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  dinsdag 29 mei 2012 @ 19:19:25 #137
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_112180909
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 mei 2012 19:16 schreef Erosjuhhh het volgende:
dat is toch gewoon de standaard bulklens?

zoomlens zie ik als iets met grotere aantallen :P. vanaf 150 mm ofzo
Zoom is variabele brandpuntsafstand
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 3 juni 2012 @ 21:01:12 #138
315433 ZwartmetSuiker
Kennis = macht
pi_112398123
Ik heb de vraag al eerder gesteld maar ik heb nu wel geld over voor de fotografiehobby.

Ik heb een Nikon D40 met kitlens (18-55mm) en ik kan er opzich wel leuke foto's mee maken maar ik wil een stap verder. Ik zoek nu een objectief vanaf 18mm tot ongeveer 100/130mm. Ik zie er twee; de 18-105 en de 18-135. Ik fotografeer voornamelijk auto's, wat is een betere keuze? Ik koop sowieso tweedehands in ieder geval, budget tot ¤200 ongeveer.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
  zaterdag 9 juni 2012 @ 12:23:10 #139
315433 ZwartmetSuiker
Kennis = macht
pi_112652994
Niemand die ervaring heeft met deze objectieven?
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
  zondag 10 juni 2012 @ 21:54:44 #140
195885 shiz
ŻŻŻŻŻ
pi_112713287
Misschien toch even kijken naar Ken z'n lijst?
http://www.kenrockwell.com/nikon/nikkor.htm

Via Google zullen wel veel ervaringen te vinden zijn, ik kan je helaas niet veel wijzer maken verder. ;)
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  zondag 10 juni 2012 @ 23:05:14 #141
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_112717913
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 mei 2012 19:16 schreef Erosjuhhh het volgende:
dat is toch gewoon de standaard bulklens?

zoomlens zie ik als iets met grotere aantallen :P. vanaf 150 mm ofzo
Jij bent in de war met het begrip 'tele'.
Life is what you make it.
  maandag 11 juni 2012 @ 21:34:25 #142
70397 ik_jij_en_jou
Viva La Raza!
pi_112759624
Hier ook een upgrade ontwikkeling voor mn Nikon D7000 eindelijk :)

De 70-300vr en 18-105vr gaan de deur uit.

Wat blijft er over van de huidige kit:

35mm 1.8 :Y

Waarom een upgrade:

Ik wil graag weer lichtsterke lenzen met schitterende dof.
En dit is misschien financieel gezien de laatste upgrade die mogelijk is als we reëel zijn.

Wat zou ik graag willen:

• 17-55 2.8
• 70-200vr1 2.8

Persoonlijk denk ik dat ik het alleen met de 70-200 wel af zou kunnen, maar een beetje zoom is soms wel handig en de vrouw moet er ook mee om kunnen blijven gaan.
Je hebt het maar over een paar stapjes voor of achteruit, maar als het dan toch moet dan maar een lekkere lichtsterke lens.

De 70-200 VR1 puur omdat we toch wel op DX blijven de komende jaren en de VR2 qua kosten niet haalbaar is.

Ook gekeken naar een lens die "kleiner" gaat dan 17mm en dan in combi met de 35 1.8, maar dan is het weer minder werkzaam voor de andere gezinsleden ;)

De 24-70 2.8 is ook erg leuk, maar met de 17-55 heb ik op mijn DX bijna hetzelfde brandpunt als op FX en die stap zit er de komende jaren toch niet in.
Dan verkopen we het DX glas wel weer.

Waarom deze post:

Ik staar en lees me al maanden blind op deze lenzen, dus misschien hebben jullie een goede opmerking waarom niet of wel deze stukjes glas :)

Alles zal tweedehands aangeschaft worden, dus we hebben het over een budget van +/- 1800
If I don't make it in heaven I'll run shit in Hades
pi_112895137
quote:
0s.gif Op zondag 10 juni 2012 21:54 schreef shiznuts het volgende:
Misschien toch even kijken naar Ken z'n lijst?
http://www.kenrockwell.com/nikon/nikkor.htm

Via Google zullen wel veel ervaringen te vinden zijn, ik kan je helaas niet veel wijzer maken verder. ;)
Handige site! Hij zegt dat ik beter de 18-200mm kan halen.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
  maandag 18 juni 2012 @ 11:08:27 #144
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_113042785
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2012 21:34 schreef ik_jij_en_jou het volgende:
Hier ook een upgrade ontwikkeling voor mn Nikon D7000 eindelijk :)

De 70-300vr en 18-105vr gaan de deur uit.

Wat blijft er over van de huidige kit:

35mm 1.8 :Y

Waarom een upgrade:

Ik wil graag weer lichtsterke lenzen met schitterende dof.
En dit is misschien financieel gezien de laatste upgrade die mogelijk is als we reëel zijn.

Wat zou ik graag willen:

• 17-55 2.8
• 70-200vr1 2.8

Persoonlijk denk ik dat ik het alleen met de 70-200 wel af zou kunnen, maar een beetje zoom is soms wel handig en de vrouw moet er ook mee om kunnen blijven gaan.
Je hebt het maar over een paar stapjes voor of achteruit, maar als het dan toch moet dan maar een lekkere lichtsterke lens.

De 70-200 VR1 puur omdat we toch wel op DX blijven de komende jaren en de VR2 qua kosten niet haalbaar is.

Ook gekeken naar een lens die "kleiner" gaat dan 17mm en dan in combi met de 35 1.8, maar dan is het weer minder werkzaam voor de andere gezinsleden ;)

De 24-70 2.8 is ook erg leuk, maar met de 17-55 heb ik op mijn DX bijna hetzelfde brandpunt als op FX en die stap zit er de komende jaren toch niet in.
Dan verkopen we het DX glas wel weer.

Waarom deze post:

Ik staar en lees me al maanden blind op deze lenzen, dus misschien hebben jullie een goede opmerking waarom niet of wel deze stukjes glas :)

Alles zal tweedehands aangeschaft worden, dus we hebben het over een budget van +/- 1800
24-70 op een DX vind ik net niet wijd genoeg. Zou ik idd eerder voor een 17-55 gaan. FX komt aardig naar de betaalbare granzen toe met een D600 in de geruchten, dus misschien moet je FX niet te snel afschrijven ;)

Hebben mensen ervaringen met de Carl Zeiss cleaning kit?
http://www.cameratools.nl(...)s-lens-cleaning-kit/

Niet heel erg duur, en misschien de moeite waard om het te proberen. Ik heb m iig besteld en schijnt goed te werken en mild te zijn voor allerlei coatings. (Alhoewel de Nano-Crystal coatings van Nikon aan de binnenkant schijnen te zitten; voor filters mss wel belangrijk).
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
  FOK!fotograaf maandag 18 juni 2012 @ 11:13:58 #145
364681 over_hedge
pi_113042986
Ik vraag het ook maar even hier.

Mijn baas komt net naar mij toe met 2 lensen en zegt: Ik gebruik ze niet meer dus jij mag ze hebben.

Maar hier zit een Titanium Super Wide Angle Fisheye lens 0.42X Ik had geen idee wat dit was. Nu blijkt het niet echt een lens te zijn maar een adapter die je op een lens kan zetten. Alleen hier heb je een ring nodig in de goede maat, er zit er 1tje bij maar die is maar voor 58mm lensen. Weet iemand waar ik een goede ring kan kopen? Heb al zitten zoeken maar kan ze nergens vinden. Of kan het echt alleen maar op een 52 of 58mm lens?

Hier staat wat meer informatie http://www.new-zealand-ph(...)ngle-macro-lens.html
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
  maandag 18 juni 2012 @ 11:26:10 #146
195885 shiz
ŻŻŻŻŻ
pi_113043396
Je hebt step-up en step-down ringen...
www.ebay.nl/sch/i.html?_t(...)p+ring+58mm&_sacat=0
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  FOK!fotograaf maandag 18 juni 2012 @ 11:31:16 #147
364681 over_hedge
pi_113043558
quote:
0s.gif Op maandag 18 juni 2012 11:26 schreef shiznuts het volgende:
Je hebt step-up en step-down ringen...
www.ebay.nl/sch/i.html?_t(...)p+ring+58mm&_sacat=0
De adapter is 52mm dus dan zou http://www.amazon.com/Ado(...)Filter/dp/B0002YBX2I die goed moeten zijn? :)
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
  maandag 18 juni 2012 @ 11:38:28 #148
195885 shiz
ŻŻŻŻŻ
pi_113043774
Dat mag ik wel aannemen ja. :P Dat is het idee erachter.
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  FOK!fotograaf maandag 18 juni 2012 @ 11:41:31 #149
364681 over_hedge
pi_113043880
quote:
0s.gif Op maandag 18 juni 2012 11:38 schreef shiznuts het volgende:
Dat mag ik wel aannemen ja. :P Dat is het idee erachter.
Oke tnxs! :) Nu nog even een Nederlandse webshop vinden die dat verkoopt :P
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
  maandag 18 juni 2012 @ 11:46:10 #150
195885 shiz
ŻŻŻŻŻ
pi_113044025
Uit de OP:
http://google.nl/shopping
http://ebay.nl (of .de / .co.uk , of je zet 'wereldwijd' aan)
http://pricewatch.tweakers.nl
http://geizhals.at/eu/?o=35

Denk dat je het beste via Ebay uit Duitsland of Engeland kunt halen. :Y
Of gewoon ff in persoon langs een fotospecialzaak uiteraard.

Bij wideangle en step-downs kun je trouwens wel vignetting verwachten, just for info.
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  FOK!fotograaf maandag 18 juni 2012 @ 12:18:05 #151
364681 over_hedge
pi_113045217
quote:
0s.gif Op maandag 18 juni 2012 11:46 schreef shiznuts het volgende:
Uit de OP:
http://google.nl/shopping
http://ebay.nl (of .de / .co.uk , of je zet 'wereldwijd' aan)
http://pricewatch.tweakers.nl
http://geizhals.at/eu/?o=35

Denk dat je het beste via Ebay uit Duitsland of Engeland kunt halen. :Y
Of gewoon ff in persoon langs een fotospecialzaak uiteraard.

Bij wideangle en step-downs kun je trouwens wel vignetting verwachten, just for info.
Lijkt wel of ze in Nederland nergens te krijgen zijn. Vind er heel veel. maar niet van 67 naar 52. Grote nadeel van e bay enzo is dat ik hem voor de 28e nodig heb. En die levertijden lang zijn.
Ook bij foto klein enzo. Maar zal eens langs een foto speciaalzaak gaan om te vragen of ze daar die ringen hebben. :) Dankje
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
pi_113052479
Iemand ervaring met lensbaby lenzen?
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 18 juni 2012 @ 15:30:53 #153
2057 Tokus
www.metalfan.nl
pi_113053145
ja ik heb er een (al een jaar of 4), maar de keren dat ik 'm gebruikt heb zijn op 1 hand te tellen. het lijkt leuk, maar het is meer zo'n soort gadget waar je eigenlijk niks aan hebt.
Nothing lasts forever but the certainty of change
pi_113162187
Tamron SP AF 70-200 F2.8
Klote AF ( traag en niet precies ) maar zodra je de tijd neemt krijg je heel mooie plaatjes
Aangezien ik landschappen en onweer en party's doe is dit een fijne lens voor mij

Plaatje 100% crop @ F4 @ 200MM ( eigenlijk 318 IVM APS C ) EOS 500D ISO400


Uitsnede foto
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 20 juni 2012 @ 21:43:55 #155
2057 Tokus
www.metalfan.nl
pi_113162458
ja optisch is dat ding erg goed. maar ik kon er juist niks mee door die trage AF.
Nothing lasts forever but the certainty of change
pi_113162568
quote:
0s.gif Op maandag 18 juni 2012 15:30 schreef Tokus het volgende:
ja ik heb er een (al een jaar of 4), maar de keren dat ik 'm gebruikt heb zijn op 1 hand te tellen. het lijkt leuk, maar het is meer zo'n soort gadget waar je eigenlijk niks aan hebt.
ah, want ik had al zeer vette beelden gezien, nu is het meeste zo'n 'zuig' effect in die foto, dan krijg je van die foto's waar je niet te lang naar moet kijken anders ga je spacen.. dat vind ik dus niet mooi, maar nu hadden ze die edge 80 (je hebt 'm niet toevallig? :D ) opzetstuk (nog zoiets, zonder composer is ie niet te gebruiken, ben je dus iets van 500 eu kwijt :( ) die zorgt voor een hele kleine scherptediepte, nog meer dan bijv. een 85mm 1.2 van canon zou doen.. en dan zonder die zuiging in je foto.. dat lijkt me dus echt wel vet, en dan veel omzetten naar zwart/wit.. maar hoe zou die kwaliteit zijn van die lenzen/opzetstukken?

Dus dit soort foto's:





pi_113162792
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 21:43 schreef Tokus het volgende:
ja optisch is dat ding erg goed. maar ik kon er juist niks mee door die trage AF.
Tsja , ik vind het een relaxt ding
Voor 350 Euro van Ebay geplukt
AS Zaterdag ga ik een band op de Foto zetten , kijken hoe dat gaat !
Die foto's zal ik dan ook even posten
Ik kom van de kitlens , dit is mijn eerste aankoop.

Volgende op de lijst een 30MM Prime op F 1.4 , wie heeft tips ? bugdet 400 tot max 500 scherpte is wat ik zoek
Oud glas mag ook , AF is handig maar hoeft niet.
pi_113162933
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 21:49 schreef Martinovibes het volgende:

[..]

Tsja , ik vind het een relaxt ding
Voor 350 Euro van Ebay geplukt
AS Zaterdag ga ik een band op de Foto zetten , kijken hoe dat gaat !
Die foto's zal ik dan ook even posten
Ik kom van de kitlens , dit is mijn eerste aankoop.

Volgende op de lijst een 30MM Prime op F 1.4 , wie heeft tips ? bugdet 400 tot max 500 scherpte is wat ik zoek
Oud glas mag ook , AF is handig maar hoeft niet.
duidelijk de sigma dan lijkt me, wat is het 350 euro geloof ik.. is f/1.4 en schijnt erg goed te zijn :)
pi_113163072
quote:
7s.gif Op woensdag 20 juni 2012 21:52 schreef andreas612 het volgende:

[..]

duidelijk de sigma dan lijkt me, wat is het 350 euro geloof ik.. is f/1.4 en schijnt erg goed te zijn :)
Ik neem dat deze geschikt is voor full frame want daar wil ik later wel naartoe.
Sigma 30mm f/1.4 EX DC Lens

De 50MM F 1.4 schijnt het ook goed te doen
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 20 juni 2012 @ 21:58:49 #160
2057 Tokus
www.metalfan.nl
pi_113163261
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 21:49 schreef Martinovibes het volgende:

[..]

Tsja , ik vind het een relaxt ding
Voor 350 Euro van Ebay geplukt

dat is geen geld, zeg!
maar nee, voor mij was de AF te traag omdat ik voornamelijk concerten fotografeer, waar je niet echt lang kan wachten tot de focus goed staat.
Nothing lasts forever but the certainty of change
pi_113163264
jup, geschikt voor FF
pi_113163439
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 21:58 schreef Tokus het volgende:

[..]

dat is geen geld, zeg!
maar nee, voor mij was de AF te traag omdat ik voornamelijk concerten fotografeer, waar je niet echt lang kan wachten tot de focus goed staat.
ja , daar was ik ook erg blij mee anders had die 30MM prime er niet in gezeten.
@ Andreas.
Mooi , ff nog wat reviews lezen en plaatjes geschoten met die lens bekijken.
Alvast bedankt! en succes met deze mooie hobby!
pi_113163768
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 22:03 schreef Martinovibes het volgende:

[..]

ja , daar was ik ook erg blij mee anders had die 30MM prime er niet in gezeten.
@ Andreas.
Mooi , ff nog wat reviews lezen en plaatjes geschoten met die lens bekijken.
Alvast bedankt! en succes met deze mooie hobby!
477 pagina's met voorbeeldfoto's :D

http://photography-on-the(...)hp?t=141274&page=477
pi_113221654
Gisteren de Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS II besteld. Na een wekeendje schieten met een 300mm lens, wilde ik ook een zoomlens hebben. Even een vriend geraadpleegd en wat reviews gelezen en kwam deze lens dus tegen. Heb `m voor ¤140 op eBay besteld (volgens mij ruim ¤100 uitgespaard).

Lijkt me een prima lens als toevoeging op m`n standaard 18-55mm kit lens en voor een prikke op de kop weten te tikken :)
  vrijdag 22 juni 2012 @ 08:02:54 #165
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_113222755
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 21:54 schreef Martinovibes het volgende:

[..]

Ik neem dat deze geschikt is voor full frame want daar wil ik later wel naartoe.
Sigma 30mm f/1.4 EX DC Lens
[ afbeelding ]
De 50MM F 1.4 schijnt het ook goed te doen
Ik heb hem, hij is goed, maar alleen beter dan de nikon of canon 1.4 50mm in de eerste twee a drie stops. Vanaf 2.8 worden de nikon of canon weer beter. Het objectief is geoptimaliseerd voor lage dieptescherpte en groot diafragma.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_113223780
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 21:54 schreef Martinovibes het volgende:

[..]

Ik neem dat deze geschikt is voor full frame want daar wil ik later wel naartoe.
Sigma 30mm f/1.4 EX DC Lens
[ afbeelding ]
De 50MM F 1.4 schijnt het ook goed te doen
Nee, niet geschikt voor fullframe. Zie de DC aanduiding :)

Qua mount past het wel, maar deze meneer mevrouw is daar ook achteraf pas achter gekomen :P

[ Bericht 1% gewijzigd door Ener-G op 22-06-2012 11:04:18 ]
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
  vrijdag 22 juni 2012 @ 10:00:20 #167
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_113225076
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2012 09:12 schreef Ener-G het volgende:

[..]

Nee, niet geschikt voor fullframe. Zie de DC aanduiding :)

Qua mount past het wel, maar deze meneer is daar ook achter gekomen :P
Mevrouw ;)
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
  vrijdag 22 juni 2012 @ 10:26:34 #168
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_113225813
Iemand ervaring met extenders? Ik zit te kijken naar een TC 17EII (1.7x) en een TC 20EIII (2x) voor mijn 70-200 in concertsituaties op een D700 (max aan iso wat ik gebruik is vaak 4000). Er zijn zoveel reviews geschreven door natuurfotografen die ze allemaal terugdraaien naar f/8 maar ben benieuwd wat voor resultaten je bereikt op f/4.8 (1.7x) en f/5.6 (2x).
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
pi_113350395
Donderdagavond m`n Canon 55-250mm lens besteld, maandagochtend stond de postbode op aan de deur. Hulde aan de verkoper in Hong Kong. Slechts ¤140 voor deze lens.
Hopelijk vandaag op pad om wat te schieten, maar voor zover ik hem tot nu toe uitgeprobeerd heb is het een prima lens! :)
pi_113363744
iemand hier ervaring mee?? http://link.marktplaats.nl/571020022
  maandag 25 juni 2012 @ 14:45:02 #171
195885 shiz
ŻŻŻŻŻ
pi_113364556
Van wat ik in het algemeen lees:
quote:
Don't use those "cheap" 0.5x or 0.45x converter.
I tried one before (cheap - RM2xx), horrible optics.
Mega corner distortion, blurring everywhere else.
quote:
A 0.45x wide angle converter would "convert" a 28mm lens to about 13mm, which is almost fish-eye in effect. To create such an effect with with credible results would require really good optics (and expensive to manufacture).

That is why the credible brand names has only come up with 0.7x wide angle converter and not "wider" than that (e.g. 0.5x, 0.45x).
Het is denk ik niet meer dan 'geinig'. En als je voor de gein wilt gaan, vind je goedkopere shizzle op Ebay. Ik denk niet dat omdat dat spul daar over de 75 euro moet kosten die dingen opeens (veel) beter zijn dan een goede kwaliteit wide angle macro converter op eBay die er overigens precies hetzelfde uitzien en ook metaal-alluminium behuizing en multi-coated glas hebben.

Was er eergisteren ook naar aan het kijken, want het alternatief is een Walimex Pro/Rokinon/Samyang/Vivitar/Falcon/Polar/Opteka/Bower 7.5mm f3.5 van zo'n 250,- euro.
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_113369096
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2012 14:31 schreef whoola het volgende:
iemand hier ervaring mee?? http://link.marktplaats.nl/571020022
een fisheye van 69 euro?

als je een 500D oid in die serie hebt zou ik 'm er niet op zetten.. te pauper kwaliteit, maar leuk om te proberen lijkt me.. ? 'k gebruik m'n fisheye eigenlijk altijd wel als ik op stap ben, maar die is wat beter dan die 69eu variant.
  maandag 25 juni 2012 @ 16:41:54 #173
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_113370674
Heb een Walimex 14mm op FF, das vergelijkbaar met, wat is het, 8mm op crop? Heerlijk objectief om mee te spelen. Is na de 24-105 mijn meestgebruikte lens.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 25 juni 2012 @ 16:43:07 #174
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_113370740
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2012 14:31 schreef whoola het volgende:
iemand hier ervaring mee?? http://link.marktplaats.nl/571020022
Het is mij een raadsel wat de verkoper nu eigenlijk concreet verkoopt
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 25 juni 2012 @ 17:46:30 #175
195885 shiz
ŻŻŻŻŻ
pi_113374091
Goddang it. Nu zag ik weer iemand op de lokale marktplaats hier een nieuwe Walimex Pro 7.5mm f/3.5 voor MFT/M/43 verkopen voor 200,- euro. Volgens mij wordt dat ergens deze week een nieuwe lens voor Shiz ophalen. :P o|O

Ik zou de Olympus M.Zuiko 9-18mm f/4.0-f/5.6 wel willen, maar die is een stuk duurder. Zelfde verhaal voor de Tokina 11-16mm f/2.8 en Sigma 10-20mm f/4-f/5.6 die tevens niet in MFT/M4/3 mount verkrijgbaar zijn.
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_113381587
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2012 16:43 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Het is mij een raadsel wat de verkoper nu eigenlijk concreet verkoopt
Volgens mij voorzetfilters met groothoek/macro effect.
  maandag 25 juni 2012 @ 20:26:29 #177
195885 shiz
ŻŻŻŻŻ
pi_113382044
Ja joh, je weet wel, dezelfde dingen als voor de camera van je telefoon..

.. maar dan voor op je dure camera/lenzen.

Die hij verkoopt is gewoon deze.

[ Bericht 26% gewijzigd door shiz op 25-06-2012 20:32:42 ]
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  maandag 2 juli 2012 @ 18:54:42 #178
328321 alledaagsewaanzin
Life your life to the fullest
pi_113682665
Ik weet niet of het in dit topic thuishoort, alhoewel ik denk van wel...

Komt ie, ik zoek een goede filter voor mijn canon 550d, aangezien ik in het zonnige Spanje ook fotos wil maken en hierbij liever geen kleurvervaging o.i.d. wil door de zon..
Ik heb 2 lenzen van canon zelf(18-55&50mm 1.8f) en een tamron telelens(70-300) en sigma fx(10-22), dus ik vroeg me af als ik dan één filter voor allen kan gebruiken of dat ik meer moet bestellen..
  maandag 2 juli 2012 @ 19:05:30 #179
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_113683205
Polarisatiefilter maakt de kleuren voller, verder proberen de fotos vroeg in de ochtend te nemen, dan is het licht mooier
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 2 juli 2012 @ 22:37:27 #180
328321 alledaagsewaanzin
Life your life to the fullest
pi_113694973
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2012 19:05 schreef Pietverdriet het volgende:
Polarisatiefilter maakt de kleuren voller, verder proberen de fotos vroeg in de ochtend te nemen, dan is het licht mooier
Oké, en dan heb ik nog een vraagje, past één op alle lenzen van mij denk je? Of alleen op canonmerk lenzen?
En heb je eentje waarvan je zegt, deze is goed
  maandag 2 juli 2012 @ 22:42:52 #181
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_113695302
Hangt van de filtermaat van je lenzen af. Welke heb je?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  maandag 2 juli 2012 @ 22:43:37 #182
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_113695340
70-200 f/4 is 67mm
70-200 f/2.8 is 77 mm
18-55 is 55mm uit mijn hoofd
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  maandag 2 juli 2012 @ 23:31:58 #183
328321 alledaagsewaanzin
Life your life to the fullest
pi_113698246
Oké prima, ik moet er dus ff een paar halen, thanks..ik zal kamera express ff afstruinen
  dinsdag 3 juli 2012 @ 01:45:38 #184
195885 shiz
ŻŻŻŻŻ
pi_113702749
Of gewoon een grote polarizing filter. :P
Ik heb genoeg video's gezien waarbij fotografen eenvoudigweg een filter met de vrije hand voor de lens hielden. :Y
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  dinsdag 3 juli 2012 @ 06:32:48 #185
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_113704091
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2012 23:31 schreef alledaagsewaanzin het volgende:
Oké prima, ik moet er dus ff een paar halen, thanks..ik zal kamera express ff afstruinen
Of verloopringen gebruiken.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  dinsdag 3 juli 2012 @ 12:24:13 #186
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_113710393
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2012 18:54 schreef alledaagsewaanzin het volgende:
Ik weet niet of het in dit topic thuishoort, alhoewel ik denk van wel...

Komt ie, ik zoek een goede filter voor mijn canon 550d, aangezien ik in het zonnige Spanje ook fotos wil maken en hierbij liever geen kleurvervaging o.i.d. wil door de zon..
Ik heb 2 lenzen van canon zelf(18-55&50mm 1.8f) en een tamron telelens(70-300) en sigma fx(10-22), dus ik vroeg me af als ik dan één filter voor allen kan gebruiken of dat ik meer moet bestellen..
Met groothoek kunnen die polarizers nog wel eens vignettering geven. Elk filter natuurlijk, maar polarizers zijn net iets dikker. Ik weet niet of er een geschikt filter voor je Sigma te vinden is. Voor de zoomlens zou ik er ook niet aan beginnen, omdat je toch al snellere sluitertijden moet hebben en filters licht wegnemen. Dan de 50mm f/1.8, ik weet niet waarvoor je deze gebruikt maar echt handig voor vakantiefoto's is het denk ik niet, misschien voor portetten in de buitenlucht met fel licht oid. Uiteindelijk zou ik voor een polarisatiefilter voor je 18-55 gaan, als je deze lens inderdaad het meest als walk-around lens er op hebt zitten.
  dinsdag 3 juli 2012 @ 16:04:40 #187
328321 alledaagsewaanzin
Life your life to the fullest
pi_113718402
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juli 2012 12:24 schreef Visitor.Q het volgende:

[..]

Met groothoek kunnen die polarizers nog wel eens vignettering geven. Elk filter natuurlijk, maar polarizers zijn net iets dikker. Ik weet niet of er een geschikt filter voor je Sigma te vinden is. Voor de zoomlens zou ik er ook niet aan beginnen, omdat je toch al snellere sluitertijden moet hebben en filters licht wegnemen. Dan de 50mm f/1.8, ik weet niet waarvoor je deze gebruikt maar echt handig voor vakantiefoto's is het denk ik niet, misschien voor portetten in de buitenlucht met fel licht oid. Uiteindelijk zou ik voor een polarisatiefilter voor je 18-55 gaan, als je deze lens inderdaad het meest als walk-around lens er op hebt zitten.
Ja, nouja inderdaad is de standaard lens(18-55) mijn walk-around lens, en de portret is niet echt eentje voor nodig.
En als de groothoek en de zoomlens ook niet nodig zijn, dan word het slechts ééntje.
  dinsdag 3 juli 2012 @ 16:59:12 #188
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_113721015
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juli 2012 16:04 schreef alledaagsewaanzin het volgende:

[..]

Ja, nouja inderdaad is de standaard lens(18-55) mijn walk-around lens, en de portret is niet echt eentje voor nodig.
En als de groothoek en de zoomlens ook niet nodig zijn, dan word het slechts ééntje.
Je moet het natuurlijk zelf weten, maar ze zijn nogal duur en als ik mijn UV met polarisatiefilter wissel (geen 2 tegelijk ivm vignet) ben ik langer bezig dan met een lens wisselen.

quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juli 2012 01:45 schreef shiznuts het volgende:
Of gewoon een grote polarizing filter. :P
Ik heb genoeg video's gezien waarbij fotografen eenvoudigweg een filter met de vrije hand voor de lens hielden. :Y
Dat zou misschien nog wel kunnen, maar als je een beetje een zware lens hebt dan heb je echt wel 2 handen nodig om te stabiliseren, zeker in het tele-bereik waar al je trillingen worden versterkt.
  vrijdag 13 juli 2012 @ 11:42:03 #189
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_114146547
Ik heb een Canon 500D met 15-85 EF-S USM en 55-250 EF-S zoomlenzen (en nog wat andere meuk). Nu vind ik dat de 15-85 echt een ontzettend fijne lens is; bij focussen en zoomen blijft het voorste lensdeel in dezelfde orientatie (ivm filters), hij zoomt ontzettend smooth en USM is heerlijk snel. Toch gebruik ik met regelmaat nog de 55-250 maar ik vind het dus irritant dat hij zo 'schokkerig' zoomt en dat de focus het voorste lensdeel meedraait. Ik zag de Canon 70-300 IS USM in de mediamarkt, maar die heeft dat ook; is er geen canon zoom-telelens voor dit bereik die dezelfde kwalificaties heeft als de 15-85, en die ook qua stevigheid in de buurt komt? Ik zag dat er wel wat L-lensen zijn, maar dat is wat overkill op mijn 500D.
pi_114147296
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juli 2012 12:24 schreef Visitor.Q het volgende:

[..]

Met groothoek kunnen die polarizers nog wel eens vignettering geven. Elk filter natuurlijk, maar polarizers zijn net iets dikker. Ik weet niet of er een geschikt filter voor je Sigma te vinden is. Voor de zoomlens zou ik er ook niet aan beginnen, omdat je toch al snellere sluitertijden moet hebben en filters licht wegnemen. Dan de 50mm f/1.8, ik weet niet waarvoor je deze gebruikt maar echt handig voor vakantiefoto's is het denk ik niet, misschien voor portetten in de buitenlucht met fel licht oid. Uiteindelijk zou ik voor een polarisatiefilter voor je 18-55 gaan, als je deze lens inderdaad het meest als walk-around lens er op hebt zitten.
Op groothoek moet je uberhaubt uitkijken met een polarisatie filter omdat de beeldhoek dan zo groot is dat de het licht in de foto niet overal dezelfde polarisatie heeft en je donkere strepen krijgt di eje praktisch niet wegkrijg in nabewerking. Vooral op 10mm ga je moeilijk wegkomen met een polarisatie filter.



Op groothoek zou ik eerder neigen naar een nd grad filter om een betere balans tussen luchten en voorgrond te krijgen (maar niet in alle gevallen toepasbaar).
  vrijdag 13 juli 2012 @ 11:58:56 #191
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_114147369
En je moet de dunne variant hebben. En die is duurder.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_114149782
Wow, dat is wel een mooi voorbeeld van een polacone idd
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
  zaterdag 14 juli 2012 @ 23:21:03 #193
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_114212482
Ik kom even klagen. Voorheen, toen ik nog een Nikon D70 had, was mijn 50 mm 1.8 mijn lievelingsobjectief. Nu krijg ik er nauwelijks meer een scherp plaatje mee op mijn D7000. Hoe is zoiets mogelijk!
En nee, ik heb mijn klacht niet voorbereid en heb ook geen voorbeeldfoto's klaarstaan, daar gaat het me nu niet om.

Een ander ding: ik ben vrij content met de kitlens van mijn D7000, de Nikon AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR. Vooral het zoombereik stelt me tevreden. Scherpte is op zich goed, maar ik zou toch graag een objectief hebben dat wat betere dof biedt. Vandaar ook mijn frustratie tav de 50mm. Wat zouden mijn beste opties zijn volgens de kenners.
Life is what you make it.
  zaterdag 14 juli 2012 @ 23:58:54 #194
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_114214260
Je objectief justeren, geen idee hoe je dat op een nikon doet, maar vanwaar van een D70 naar een D 7000?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_114214797
'nauwelijks meer een scherp plaatje' is wel heel erg ruim omschreven.

Die D7000 heeft ook een berg meer megapixels waardoor je foto onscherper lijkt als je hem 1 op 1 bekijkt.

Die 50/1.8 moet (zeker afgestopt) toch wel behoorlijk scherp kunnen. Zaak is dus om uit te zoeken of het front/backfocus is, (boek/liniaal fotograferen), bewegingsonscherpte ivm andere/foute lichtmeting (exifs spitten), of iets anders.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
  zondag 15 juli 2012 @ 01:05:02 #196
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_114216529
quote:
0s.gif Op zondag 15 juli 2012 00:14 schreef Ener-G het volgende:
'nauwelijks meer een scherp plaatje' is wel heel erg ruim omschreven.

Die D7000 heeft ook een berg meer megapixels waardoor je foto onscherper lijkt als je hem 1 op 1 bekijkt.

Die 50/1.8 moet (zeker afgestopt) toch wel behoorlijk scherp kunnen. Zaak is dus om uit te zoeken of het front/backfocus is, (boek/liniaal fotograferen), bewegingsonscherpte ivm andere/foute lichtmeting (exifs spitten), of iets anders.
Is ook zo, ik had gewoon even behoefte om te zeuren. Het lijkt of de focus veel trager is geworden en niet meer overeen komt met wat ik door de zoeker zie. Een liniaal oid fotograferen is een goed idee.
Ik zal er eens werk van maken als ik binnenkort vakantie heb.

@ Piet: De D70 had ruim 50.000 sluiterbewegingen gemaakt en ik vond dat ik een nieuwe, betere camera verdiende. Vandaar. Na een jaartje D7000 ben ik daar ook héél erg blij mee!
Life is what you make it.
pi_114220499
waar vind je het aantal sluiterbewegingen/foto's dat je geschoten hebt...?? Ik heb een D3100, maar kan het nergens vinden.. Klopt dat of zoek ik op verkeerde plek?!
everyone's a critic...
even you ! !
  zondag 15 juli 2012 @ 11:04:48 #198
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_114222082
IMG_45216?

Anders hier: http://www.nikonshuttercount.com/
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_114234659
Staat in de EXIF info van iedere foto.
Bestandsnaam is verder niet te vertrouwen omdat je die kunt resetten, en omdat ie opnieuw begint als ie rond is zeg maar :)
  vrijdag 27 juli 2012 @ 00:10:25 #200
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_114703412
Ik heb deze week gelukkig wel weer wat scherpe plaatjes uit mijn 50 mm geperst, de liefde bloeit weer op. Ik zit alleen nog wel te kijken naar een kitlensvervanger.
Zij hier mensen die ervaring hebben met de Tamron 17-50mm Ni F/2.8 SP Di II VC (Nikon) of de Sigma 17-50mm F2.8 DC EX OS HSM (Nikon). Ik heb ook overwogen om me dood te laten bloeden op de Nikon alternatieven, maar in de reviews krijg ik niet het beeld dat je dan voor een (ruim) dubbele prijs, ook veel betere prestaties krijgt.
Ik hou me zeer open voor ervaringen met iedere kitlensvervanging voor de Nikon, want ik kom er even niet helemaal uit. Ik slinger wat tussen de Tamron en de Sigma, het is maar net welke review je leest.
Life is what you make it.
  vrijdag 27 juli 2012 @ 23:10:11 #201
195885 shiz
ŻŻŻŻŻ
pi_114742645
Ik wil stiekem de Tokina 11-16mm f/2.8. Echter 't is nogal lastig de trigger over te halen, want hoewel 'ie goed is... goedkoop is 'ie niet echt en dan ook een non-native mount (ik heb een m43-camera) zonder manual aperture control... hmm... kweenie. Zijn verder niet echt aantrekkelijke wideangle (zoom)lenzen a la de Tokina. De Rokinon 7.5mm f/3.5 had ik naar gekeken, maar is me té wijd en té inflexibel...

Tegelijkertijd ook naar een 'Sankor 16D 2x anamorphic lens' of soortgelijk iets aan het kijken. Lijkt me ook wel mooi. :D
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 28 juli 2012 @ 01:51:31 #202
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_114753155
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juli 2012 23:10 schreef shiznuts het volgende:
Ik wil stiekem de Tokina 11-16mm f/2.8. Echter 't is nogal lastig de trigger over te halen, want hoewel 'ie goed is... goedkoop is 'ie niet echt en dan ook een non-native mount (ik heb een m43-camera) zonder manual aperture control... hmm... kweenie. Zijn verder niet echt aantrekkelijke wideangle (zoom)lenzen a la de Tokina. De Rokinon 7.5mm f/3.5 had ik naar gekeken, maar is me té wijd en té inflexibel...
Het gebrek aan goede en betaalbare groothoekzooms is nog steeds een kwelling voor zowel m4/3 als andere spiegellozen. Meest bruikbare ding dat ik momenteel voor groothoek inzet is mijn Zenitar 16mm die op de 4/3 en m4/3 nog steeds een aangename 900 beeldhoek geeft.
Het zou denk ik best wel een gat in de markt zijn als Samyang een lens zou uitbrengen die op een cropsensor iets door de 1000 heen prikt.
quote:
Tegelijkertijd ook naar een 'Sankor 16D 2x anamorphic lens' of soortgelijk iets aan het kijken. Lijkt me ook wel mooi. :D
Hou er bij gebruik van een anamorfoot rekening mee dat je voor weergave het beeld ook weer uit elkaar moet trekken.
Vroegâh zette je dan diezelfde anamorfoot waarmee je had opgenomen op de projector en je had breder dan breedbeeld.
Anamorfoten waren vroeger al schreeuwend duur. Daarom zijn ze vrij zeldzaam en dat maakt ze tegenwoordig nog steeds duur 8)7
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  zaterdag 28 juli 2012 @ 02:16:55 #203
195885 shiz
ŻŻŻŻŻ
pi_114753816
Haha, thanks. :D

Niemand staat te trappelen om onbenutte stukjes markt op te vullen lijkt het inderdaad. Echt jammer voor degene die wat meer uit fotografie wil halen, maar aan de beurs gebonden is, hopelijk verandert daar zich nog wat. :Y

Van wat ik heb begrepen: je legt anamorphic vast op 4:3 een zet er speciale anamorfische settings m.b.v. firmware op. Dan in post alles terugstrechen naar origineel widescreen inderdaad. Dan eventueel wat croppen als het té wijd is naar je smaak. Ik zag aardig wat mensen met Bolexjes, Isco's en dergelijke in de weer. Maar de 1.5x's zijn überzeldzaam en zo zo duur. Dan maar 2x á la Sankor 16D. De cinematische feel van de aspect ratio, de streched bokeh en de horizontale flares geven wel een erg gaaf karakter aan de shots. Is weer eens iets anders. Nachtje over slapen. :P
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  maandag 30 juli 2012 @ 23:59:13 #204
195885 shiz
ŻŻŻŻŻ
pi_114877284
quote:
0s.gif Op maandag 30 juli 2012 23:56 schreef shiznuts het volgende:
'k Heb net een 2x anamorphic lens op de kop getikt. :P

Wat doet het:

Hoe/wat?

Is weer eens iets anders, kon het niet laten. Ben benieuwd. Nu nog ff kijken naar adapters...
't Is een Kalart Victorscope 2x. Hier foto's met die anamorphic lens:
http://www.flickr.com/photos/modulartechnix/6646500223/
http://www.flickr.com/photos/modulartechnix/6647108147/
http://www.flickr.com/photos/modulartechnix/6647107761/

Lijkt me best gaaf voor foto- en videografie. :D
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_115506391
Iemand die van zijn Nikon 70-200 F2.8 VR1 af wil?
PM me :)
Eskimo Joe
pi_115516697
Hoihoi,

Ik twijfel enorm tussen de Nikor 55-200 en de 55-300 ik denk dat het een mooie aanvulling is op mijn 18-55.

Zijn ze qua snelheid een beetje te vergelijken met de 18-55 en hoe zit het met licht?

Ik ben een beginner dus sorry als ik stomme vragen stel. Maar ik heb al gezocht op Google en zie door de bomen het bos niet meer.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_115518244
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2012 16:35 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Hoihoi,

Ik twijfel enorm tussen de Nikor 55-200 en de 55-300 ik denk dat het een mooie aanvulling is op mijn 18-55.

Zijn ze qua snelheid een beetje te vergelijken met de 18-55 en hoe zit het met licht?

Ik ben een beginner dus sorry als ik stomme vragen stel. Maar ik heb al gezocht op Google en zie door de bomen het bos niet meer.
Welke van de boven genoemde twee je ook kiest, ik zou je adviseren om sowieso de VR versie te nemen (volgens mij heeft de 55-300 altijd VR).

Ook zou ik op marktplaats kijken naar goede tweedehandse want vooral de 55-200 wordt veel tweedehands aangeboden!

Als ik zou moeten kiezen zou ik voor de 55-300 gaan.

PS: kijk ook eens of je een goede tweedehandse 70-300vr kunt vinden, heb er persoonlijk nooit mee gefotografeerd, maar wordt door velen geprezen om zijn kwaliteiten.
Eskimo Joe
pi_115518318
70-300VR is super en zwaar ondergewaardeerd. Erg fijn objectief!
pi_115518616
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2012 17:11 schreef Mercan het volgende:

[..]

Welke van de boven genoemde twee je ook kiest, ik zou je adviseren om sowieso de VR versie te nemen (volgens mij heeft de 55-300 altijd VR).

Ook zou ik op marktplaats kijken naar goede tweedehandse want vooral de 55-200 wordt veel tweedehands aangeboden!

Als ik zou moeten kiezen zou ik voor de 55-300 gaan.

PS: kijk ook eens of je een goede tweedehandse 70-300vr kunt vinden, heb er persoonlijk nooit mee gefotografeerd, maar wordt door velen geprezen om zijn kwaliteiten.
70-300 heb ik naar gezocht idd. Maar niet te vinden tweedehands. En nieuw boven mijn budget helaas.

Ik ga sowieso voor VR :)

Is die 300 nog een beetje snel.. Vergelijkbaar met de 18-55 en hoe zit het met licht.

Ja sorry noob alarm :@
I solemnly swear i'm up to no good
pi_115519166
quote:
1s.gif Op maandag 13 augustus 2012 17:20 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

70-300 heb ik naar gezocht idd. Maar niet te vinden tweedehands. En nieuw boven mijn budget helaas.

Ik ga sowieso voor VR :)

Is die 300 nog een beetje snel.. Vergelijkbaar met de 18-55 en hoe zit het met licht.

Ja sorry noob alarm :@
Snelheid: voor normaal gebruik voldoende denk ik. Bijna alle nieuwe Nikon lenzen zijn dan de 18-55, deze zal in alle opzichten beter zijn.

Licht ? verklaar je nader?

Welke camera ga je hem op gebruiken?

[ Bericht 2% gewijzigd door Mercan op 13-08-2012 17:37:59 ]
Eskimo Joe
pi_115519572
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2012 17:31 schreef Mercan het volgende:

[..]

Snelheid: voor normaal gebruik voldoende denk ik. Bijna alle nieuwe Nikon lenzen zijn dan de 18-55, deze zal in alle opzichten beter zijn.

Licht ? verklaar je nader?

Welke camera ga je hem op gebruiken?
Bedoel qua licht sterkte :) ik ga hem gebruiken op de D5100 :) en ik moet er gewoon wat beesten mee kunnen fotograferen :) merk bij m'n hond vaak dat ik wat zoom tekort kom en dat is behoorlijk frustrerend.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_115519794
quote:
1s.gif Op maandag 13 augustus 2012 17:41 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Bedoel qua licht sterkte :) ik ga hem gebruiken op de D5100 :) en ik moet er gewoon wat beesten mee kunnen fotograferen :) merk bij m'n hond vaak dat ik wat zoom tekort kom en dat is behoorlijk frustrerend.
Lichtsterk zijn ze geen van alle, de 55-300 en de 70-300 zijn beide van f4.5 - 5.6.
Lichtsterke lenzen zullen ver boven je budget liggen.
Eskimo Joe
pi_115519894
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2012 17:47 schreef Mercan het volgende:

[..]

Lichtsterk zijn ze geen van alle, de 55-300 en de 70-300 zijn beide van f4.5 - 5.6.
Lichtsterke lenzen zullen ver boven je budget liggen.
Zolang het niet echt slechter is dan de 18-55 ben ik al lang tevreden haha. Die veel duurdere lenzen komen nog wel... Ooit.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_115520204
quote:
1s.gif Op maandag 13 augustus 2012 17:50 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Zolang het niet echt slechter is dan de 18-55 ben ik al lang tevreden haha. Die veel duurdere lenzen komen nog wel... Ooit.
Lenzen zijn prima tweedehands te koop. Niks mis mee.
Als ik jou was zou ik voor de tweedehandse gaan.

Sommige grote fotografie winkels hebben ook tweedehands lenzen (soms met garantie), dit kan ook een optie zijn, het hoeft niet altijd van marktplaats.
Eskimo Joe
  maandag 13 augustus 2012 @ 18:00:32 #215
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_115520298
@think-pinkk: ik heb ook een d5100 en heb een 70-300 van Sigma die ik gebruik voor beestjes. top ding, en.niet duur
verder heb ik ook een 18-55 die ik alleen gebruik voor landschappen.
standaard zit er een 50mm 1.8 op :)
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
pi_115520730
http://audio-tv-foto.mark(...)3D%3D&fta_ind=2&fs=1

Wat een link...

Maar ik heb die gevonden. Zal dat wat zijn?
I solemnly swear i'm up to no good
pi_115521035
Is de 70-300 VR.
Kijk goed of het glas aan beide kanten kras/stof vrij is.
Kijk of de AF goed werkt.

Afhankelijk van de prijs, is het goede keuze.
Misschien dat Peter_Aragorn beter weet een realistische prijs is voor een tweedehandse.
Eskimo Joe
pi_115521079
Heb de mijne destijds voor ¤270 gekocht en voor ¤300 weer verkocht. Is gewoon een ontzettend degelijk objectief dat mooie plaatjes schiet.
pi_115521097
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2012 18:22 schreef Mercan het volgende:
Is de 70-300 VR.
Kijk goed of het glas aan beide kanten kras/stof vrij is.
Kijk of de AF goed werkt.

Afhankelijk van de prijs, is het goede keuze.
Misschien dat Peter_Aragorn beter weet een realistische prijs is voor een tweedehandse.
Hij ligt in dort dus kan niet echt even gaan kijken.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_115525261
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2012 17:13 schreef Peter_Aragorn het volgende:
70-300VR is super en zwaar ondergewaardeerd. Erg fijn objectief!
Ik heb een 70-300 hier liggen maar doe er eigenlijk vrij weinig mee. Heb hem nu denk ik een keer of 5 gebruikt? En hij is gewoon te zwaar voor mij, krijg last van mn pols.
Maar het is geen nikon VR, sigma met nikonfitting. Staat dus ook op de nominatie tot verkoop, ik wil een 35 of 55 1.8 hebben :)
pi_115535775
Net met de 55-200 gespeeld. Van de week eens kijken voor de 55-300 en dan beslissen. Dan komt de 70-300 later wel.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_115549154
Ik heb net de posts van think pink en de antwoorden gelezen. Zelf merk ik ook dat ik vaak zoom tekort kom als ik een foto wil maken van dieren, mensen, landschap, gebouwen, objecten etc..

Is dit wat:
http://www.mediamarkt.nl/(...)9,350654,193331.html

Iets andere specs en bijna 2x zo duur:
http://www.mediamarkt.nl/(...)9,350654,193827.html
( deze is met AF, volgens mij is dat wel belangrijk? )

Heeft VR zoals werd aangegeven in bovenstaande posts, maar is volgens mij redelijk goedkoop. Het is mij onduidelijk of dit een goede of slechte is aangezien de prijs. Ook wat hierboven al werd gezegd wil ik graag dezelfde kwaliteit als mijn 18-55 standaard lens bij mijn D5100 geleverd.

Alvast bedankt :)
pi_115549390
Lekker voor die eerste gaan, die heeft ook AF-S hoor :)
Kwalitatief gezien past die 50-300VR al prima in het straatje van je 18-55 kitlens. Wat diafragmabereik betreft is er ook geen verschil.

De 70-300VR is scherper (voordeel van een fullframe lens op DX), heeft betere VR en snellere autofocus. Of je de 2x zo hoge prijs waard vindt, is helemaal aan jezelf.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
pi_115550358
Weet iemand "of" en "waar" ze originele Nikon 70-200 2.8 vr1 statief gondels verkopen?

En eventueel goede imitatie?
Eskimo Joe
pi_115550469
Ik heb ze net beide vergeleken op de website van mediamarkt en zie bar weinig verschil als rookie.

1e
G ED AF-S DX VR II
2e
G ED-IF AF-S VR

( hier zit het verschil in ? )

Equivalente brandpuntsafstand bij kleinbeeld
82.5 - 450mm
105 - 450mm

Groepgetal
11
12

quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2012 11:24 schreef Ener-G het volgende:
Lekker voor die eerste gaan, die heeft ook AF-S hoor :)
Kwalitatief gezien past die 50-300VR al prima in het straatje van je 18-55 kitlens. Wat diafragmabereik betreft is er ook geen verschil.

De 70-300VR is scherper (voordeel van een fullframe lens op DX), heeft betere VR en snellere autofocus. Of je de 2x zo hoge prijs waard vindt, is helemaal aan jezelf.
Die snellere autofocus en betere VR. Heb je die nodig voor statisch fotograferen ? Mijn 18-55 kitlens vind ik snel genoeg en de VR vind ik ook goed genoeg om vanuit de hand te fotograferen.
pi_115551138
Nu ga ik weer twijfelen. Zucht. Lastig dit.
I solemnly swear i'm up to no good
  dinsdag 14 augustus 2012 @ 12:30:27 #227
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_115551395
De Ueberlens is natuurlijk de 2.8 70-200
http://www.photozone.de/n(...)-test-report?start=2
Maar het gaat niet om de spullen, het gaat er om wat je er mee doet. Ik fotografeer ook met veel plezier met mijn panasonic Lumix
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_115551661
HiddenResponse> het verschil is het focusbereik inderdaad, bij de ene begint ie bij 55mm, en bij de andere op 70mm. Het kleinbeeld equivalent is dan 55x1.5=82,5mm vs. 70x1.5=105mm.

Groepgetal is gewoon het aantal glaselementen in het ding, dat zegt niet zoveel verder.

Als je de 18-55 al prima vind werken zou ik gewoon de 55-300 nemen. De 70-300 is door de snellere AF wat beter geschikt voor bewegende dingen zoals sport of een rennende hond.

Verder is de 70-300 omdat er groter glas in zit (het is een FX lens) een stuk groter en zwaarder, iets wat ook wel handig is om te weten. Soms is een compactere lichtere lens (voorzover je daar van kan spreken bij een telelens) prettiger.

Betere VR is altijd wel prettig, zeker omdat je met langere focuslengtes gaat werken dan je 18-55. Maar zoals ik al zei, het is helemaal aan jou om te bepalen of de 2x zo hoge prijs je waard is.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
pi_115552133
Ik ga toch is kijken voor die 70-300 ik word bang van die langzame focus verhalen. Ik maak foto's van veel bewegende dingetjes.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_115552635
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2012 11:57 schreef Mercan het volgende:
Weet iemand "of" en "waar" ze originele Nikon 70-200 2.8 vr1 statief gondels verkopen?

En eventueel goede imitatie?
Neem aan dat je alleen de gondelVOET bedoelt?? De gondel zelf zit als het goed is vast aan het objectief ;) Voetjes zijn bij nikon zelf te bestellen voor een belachelijk bedrag (link) dus ik zou eens ergens kijken naar een OEM versie ;)

als je toch de hele gondel wilt/moet vervangen dan zou ik even naar Nikon Service Center rijden
pi_115553974
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2012 13:04 schreef Uncle het volgende:

[..]

Neem aan dat je alleen de gondelVOET bedoelt?? De gondel zelf zit als het goed is vast aan het objectief ;) Voetjes zijn bij nikon zelf te bestellen voor een belachelijk bedrag (link) dus ik zou eens ergens kijken naar een OEM versie ;)

als je toch de hele gondel wilt/moet vervangen dan zou ik even naar Nikon Service Center rijden
Thnx voor de info!

Iemand enig idee of een OEM versie bestaat en waar die te koop zijn?

[ Bericht 3% gewijzigd door Mercan op 14-08-2012 14:32:45 ]
Eskimo Joe
pi_115554058
Zijn er forum leden die in de buurt van Arnhem / Nijmegen wonen met een Nikon 70-200 VR1 bij wie ik de lens eens zou mogen bekijken.
Eskimo Joe
pi_115556706
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2012 12:37 schreef Ener-G het volgende:
HiddenResponse> het verschil is het focusbereik inderdaad, bij de ene begint ie bij 55mm, en bij de andere op 70mm. Het kleinbeeld equivalent is dan 55x1.5=82,5mm vs. 70x1.5=105mm.

Groepgetal is gewoon het aantal glaselementen in het ding, dat zegt niet zoveel verder.

Als je de 18-55 al prima vind werken zou ik gewoon de 55-300 nemen. De 70-300 is door de snellere AF wat beter geschikt voor bewegende dingen zoals sport of een rennende hond.

Verder is de 70-300 omdat er groter glas in zit (het is een FX lens) een stuk groter en zwaarder, iets wat ook wel handig is om te weten. Soms is een compactere lichtere lens (voorzover je daar van kan spreken bij een telelens) prettiger.

Betere VR is altijd wel prettig, zeker omdat je met langere focuslengtes gaat werken dan je 18-55. Maar zoals ik al zei, het is helemaal aan jou om te bepalen of de 2x zo hoge prijs je waard is.
Daar had ik eigenlijk nog niet eens bij nagedacht dat wanneer je verder inzoomt die VR toch wel een belangrijke rol speelt. Dit plus de snellere AF betekent voor mij eigenlijk dat de lens het toch wel waard is. Wel 200 euro duurder en zwaarder, maar volgens mij wel handig zodat je later geen spijt krijgt.

Ben benieuwd of je de mediamarkt verpakkingen open krijgt zodat je ze eerst kan proberen en evt retourneren.
pi_115564861
Klopt het dat bij de mediamarkt vaak de zonnekap niet meegeleverd wordt?
I solemnly swear i'm up to no good
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 14 augustus 2012 @ 20:21:33 #235
2057 Tokus
www.metalfan.nl
pi_115570048
nee, Mediamarkt levert ook gewoon wat er normaal in de doos hoort te zitten.
Als de zonnekap wel op de doos genoemd staat, maar niet in de doos zit, ga je ermee terug.
Nothing lasts forever but the certainty of change
pi_115570120
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 augustus 2012 20:21 schreef Tokus het volgende:
nee, Mediamarkt levert ook gewoon wat er normaal in de doos hoort te zitten.
Als de zonnekap wel op de doos genoemd staat, maar niet in de doos zit, ga je ermee terug.
Ah oke omdat op de ene site wel staat dat hij bijgeleverd wordt en bij de ander niet :)
I solemnly swear i'm up to no good
pi_115625044
70-300 is besteld nu afwachten.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_115630891
Met VR?
pi_115634448
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 02:16 schreef shiznuts het volgende:
Haha, thanks. :D

Niemand staat te trappelen om onbenutte stukjes markt op te vullen lijkt het inderdaad. Echt jammer voor degene die wat meer uit fotografie wil halen, maar aan de beurs gebonden is, hopelijk verandert daar zich nog wat. :Y

Van wat ik heb begrepen: je legt anamorphic vast op 4:3 een zet er speciale anamorfische settings m.b.v. firmware op. Dan in post alles terugstrechen naar origineel widescreen inderdaad. Dan eventueel wat croppen als het té wijd is naar je smaak. Ik zag aardig wat mensen met Bolexjes, Isco's en dergelijke in de weer. Maar de 1.5x's zijn überzeldzaam en zo zo duur. Dan maar 2x á la Sankor 16D. De cinematische feel van de aspect ratio, de streched bokeh en de horizontale flares geven wel een erg gaaf karakter aan de shots. Is weer eens iets anders. Nachtje over slapen. :P
Komende Photokina gaat Sigma met m43 lensen komen. Sigma kennende zit daar een wideangle tussen.

Daarbij, zowel panasonic als Olympus hebben al een mooie groothoek zoom. De Panny is wel erg duur ...

Ik gok op een sigma 10-20 voor ongeveer 400 euro in september. Kan dan mooi op mijn nieuwe g5!
Cuz I'm praying for rain, And I'm praying for tidal waves
I wanna see the ground give way.I wanna watch it all go down.
Mom please flush it all away.I wanna watch it go right in and down.
I wanna watch it go right in. Watch you flush it all away.
pi_115634537
Oeh, dat zou perfect zijn. :9~
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_115635808
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 06:32 schreef Peter_Aragorn het volgende:
Met VR?
Met vr 2 :)
I solemnly swear i'm up to no good
pi_115638238
quote:
11s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 10:48 schreef shiznuts het volgende:
Oeh, dat zou perfect zijn. :9~
Maar wat is er mis met de Olympus 9-nogwat voor m43? Is ook een goede lens.
Cuz I'm praying for rain, And I'm praying for tidal waves
I wanna see the ground give way.I wanna watch it all go down.
Mom please flush it all away.I wanna watch it go right in and down.
I wanna watch it go right in. Watch you flush it all away.
pi_115638294
quote:
1s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 11:30 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Met vr 2 :)
Top _O_
pi_115638425
quote:
1s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 12:49 schreef Peter_Aragorn het volgende:

[..]

Top _O_
Ik wou dat ze hem is gingen verzenden ^^
I solemnly swear i'm up to no good
pi_115639255
quote:
1s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 12:47 schreef Hoppahoppa het volgende:

[..]

Maar wat is er mis met de Olympus 9-nogwat voor m43? Is ook een goede lens.
Veel Olympus-dingen zijn voor 43 niet m43. Die ze wel hebben begint pas bij 9mm f4.0 en eindigt bij 18mm f/5.6. De Tokina 11-16mm vond ik zo perfect omdat 'ie door de hele range f2.8 biedt! En ik ben een echte SZ (superzeikerd) en het design van de Olympus-lenzen met antraciete elementen staat me niet aan.

Maar dat is inderdaad de vraag niet of de range er is (hier een lijst van beschikbare (m)43-lenzen tot 10mm). :P Maar de lichtsterkte, mount (en dus electronic aperture (en focus) control), features (handmatige stappenloze aperture, stabilisatie?). De Sigma zal dan eigenlijk de 43-versie omtoveren voor MFT en zal uiteindelijk dan inderdaad niet veel verschillen met de Olympus.
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_115688022
Ik heb mijn 70-300 binnen :D
I solemnly swear i'm up to no good
  vrijdag 17 augustus 2012 @ 20:53:39 #247
195885 shiz
ŻŻŻŻŻ
pi_115694177
Ik kan mezelf wel voor m'n kop slaan. :D De postbode was vannochtend geweest en of de deurbel deed het niet of ik ben erdoorheen geslapen, briefje dat ik m'n Kalart Victorscope 1.5x anamorphische lens de volgende werkdag af kan komen halen, oef, maandag dus. ;( Nu moet ik toch eerst ergens (Vid-Atlantic ofzo een bevestigingstool bestellen, maar toch).
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2012 17:42 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Ik heb mijn 70-300 binnen :D
Haha 'komt later wel' zei je? :9 Und? :D
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 17 augustus 2012 @ 21:22:59 #248
2057 Tokus
www.metalfan.nl
pi_115695260
of ze waren te bedonderd om te wachten tot je de deur opendoet en duwen direct zo'n briefje in je bus.
Nothing lasts forever but the certainty of change
pi_115703547
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2012 20:53 schreef shiznuts het volgende:
Haha 'komt later wel' zei je? :9 Und? :D
Uhm ja haha het is gewoon echt een goede. Lens en tja dan maar ff wat rustiger aan doen. Vandaag vooral in en rond het huis geweest dus weinig kunnen proberen. Morgen het veld maar eens in :-)
I solemnly swear i'm up to no good
pi_115879364
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 21:58 schreef Tokus het volgende:

[..]

dat is geen geld, zeg!
maar nee, voor mij was de AF te traag omdat ik voornamelijk concerten fotografeer, waar je niet echt lang kan wachten tot de focus goed staat.
Zoals beloofd nog wat fotos gemaakt met de Tamron F 2.8 70-200 van de band die ik op de foto heb gezet in een lokale kroeg.
Het Is IDD vrij lastig, veel hunten maar heel slecht is het ook niet
Fotos van de band Coverage en nog een 100% crop van de maan
Probleem met de band was dat er geen front light was , dat maakte het nog extra lastig





[ Bericht 3% gewijzigd door Martinovibes op 22-08-2012 20:37:19 ]
pi_115947434
Laatst een nieuwe Nikkor lens gekocht. Was een moeilijke keuze.
Ik heb al een aantal lichtsterke telelenzen (afs 80-200 f2.8, 135 f2.0, 85 f1.8) die ik op mijn D700 gebruik en voor mijn komende vakantie op de Galapagos volgend jaar wil ik een lens die een redelijk bereik heeft, maar toch ook optisch van goede kwaliteit is. Tevens moet de lens een behoorlijke brandpuntafstand hebben (200mm of meer). Ik kan de 80-200 gebruiken met een 1.7 nikon teleconverter en dat levert op zich goede resultaten op.
Het zeer grote nadeel is dat dat ding behoorlijk zwaar is (1500 g met converter) en je dat ding de hele dag moet meesjouwen en ik vaak de camera gericht zal hebben op wildlife.
Tweede nadeel is dat je niet dichterbij scherp kan stellen dan 1,8 meter ofzo. Dus als de beesten dichtbij komen kan je niet fotograferen. En ze komen dichtbij.

Heb verschillende lenzen op de site van kenrockwell bekeken en de prijzen op konijnenburg. Hij moest ook betaalbaar zijn (minder dan 1000 euro).

Heb zitten denken aan de 24-120 F4, de afs 24-85 F3.5-F4.5 om zo het gat in bereik op te vangen. Nadeel is dat je dan lenzen moet wisselen en je altijd de verkeerde lens op hebt voor wat je wilt fotograferen. Ook blijf ik de zware lens houden.

Ik heb uiteindelijk gekozen voor de 28-300VR F3.5 - F5.6. Deze heeft een groot bereik. Zou optisch van goede kwaliteit zijn en kan ik ook gebruiken op mijn oude D90.

Ik heb een test gedaan om te kijken hoe de nieuwe lens het er van af brengt op beide cameras in vergelijking met de zeer goede 80-200 F2.8 op de D700.

Ik ben niet ontevreden.
De scherpte is zeer goed. Afhankelijk van het shot is deze op 300mm net zo goed als de 80-200. De 28-300 geeft wel een beetje een paarsige gloed, de 80-200 geeft natuurlijkere kleuren, maar dit is wel wat weg te werken in photoshop.

Ik heb geprobeerd voor het vergelijk de brandpuntafstanden gelijk te houden, maar 200mm op de D90 met crop factor geeft niet helemaal hetzelfde beeld als 300mm op de D700. Daarom hier de foto's met de maximale brandpuntafstand.

Hier wat voorbeelden.
D90 met 28-300vr lens op 300mm


D700 met afs 80-200mm met Nikon 1.7 TCII op 310mm


D90 met 28-300vr lens op 300mm


D700 met 80-200mm en 1.7 TCII op 340mm


En een normale foto met de d700 en de 80-200 lens met tc1.7 die er toevallig op zat (340mm).


Ook de 28-300mm op de D700 geeft goede resultaten. Maar voor mijn trip neem ik beide bodies mee en ik ben er nog niet over uit op welke body ik hem ga gebruiken. Want ik ben positief verrast door de kwaliteit op de D90. Wel minder licht en snel een hogere iso nodig en dan krijg je weer snel ruis, dat heb je niet met de D700.

Al met al een zeer mooie en scherpe lens en een mooi groot bereik.

[ Bericht 1% gewijzigd door merry77 op 24-08-2012 12:45:48 ]
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_115947833
Die 80-200 heb ik ook. Mooie lens maar ik gebruik hem heel erg weinig tot eigenlijk nooit... Als iemand interesse heeft, mag hij voor ¤600-¤650 weg.

[ Bericht 1% gewijzigd door Peter_Aragorn op 24-08-2012 13:37:37 ]
pi_115948175
heb je een schuifzoom of een draaizoom?
De draaizoom werkt namelijk erg lekker. Ik zou zelf geen schuifzoom kopen.

Dit is een hele scherpe lens voor sport fotografie. Zeker net zo goed als de nieuwe 70-200 f2.8
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
  FOK!fotograaf vrijdag 24 augustus 2012 @ 13:03:40 #254
89055 CompuMess
Bzzz ?!?
pi_115948192
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2012 12:52 schreef Peter_Aragorn het volgende:
Die 80-200 heb ik ook. Mooie lens maar ik gebruik hem heel erg weinig tot eigenlijk nooit... Als iemand interesse heeft, mag hij voor ¤600 weg.
PM is de deur uit...
Ja, ik heb ook een zooi spullen om ploaties mee te maken...
Fotooz
- Fotowerk Indian Summer Festivals -
pi_115949393
Draaizoom is het. Is idd fijn voor sport, maar ik maak nooit foto's van sport :+
Wil me toesplitsen op portret/reportage/bruiloft vanaf nu. En voor portret is de 80-200 niet de beste. Heb ook een 24-70 en die is ideaal als all-rounder op een bruiloft heb ik al wel gemerkt.
pi_115951995
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 augustus 2012 13:34 schreef Peter_Aragorn het volgende:
Draaizoom is het. Is idd fijn voor sport, maar ik maak nooit foto's van sport :+
Wil me toesplitsen op portret/reportage/bruiloft vanaf nu. En voor portret is de 80-200 niet de beste. Heb ook een 24-70 en die is ideaal als all-rounder op een bruiloft heb ik al wel gemerkt.
Ben ik niet helemaal met je eens, voor portret zou ik de 80-200 altijd verkiezen boven de 24-70. Helemaal omdat je ze gebruikt op een FX camera. Op een DX zou de 24-70 nog wel gaan ivm de crop-factor.

Maar zo heeft iedereen zijn eigen voorkeur natuurlijk!
Eskimo Joe
pi_115952129
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2012 13:02 schreef merry77 het volgende:
heb je een schuifzoom of een draaizoom?
De draaizoom werkt namelijk erg lekker. Ik zou zelf geen schuifzoom kopen.

Dit is een hele scherpe lens voor sport fotografie. Zeker net zo goed als de nieuwe 70-200 f2.8
Jij gebruikt de D90 en de D700.
Ik vroeg me af of er veel verschil in de uiteindelijke foto zichtbaar is tussen beide camera's?

PS: foto's op 200 ISO natuurlijk, want hoge ISO is de D700 een absolute winnaar!
Eskimo Joe
pi_115952867
Gebruik mijn 70-300 nu heel veel.. En wat een heerlijke lens is dat :D
I solemnly swear i'm up to no good
pi_115952882
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2012 14:35 schreef Mercan het volgende:

[..]

Ben ik niet helemaal met je eens, voor portret zou ik de 80-200 altijd verkiezen boven de 24-70. Helemaal omdat je ze gebruikt op een FX camera. Op een DX zou de 24-70 nog wel gaan ivm de crop-factor.

Maar zo heeft iedereen zijn eigen voorkeur natuurlijk!
Klopt, maar om zo'n lens nu enkel voor portret te gebruiken. Dan heb ik liever een 85 1.8 of 105 f2 DC. Is voor portret ook genoeg. Rest van een bruiloft kan ik makkelijk met de 24-70 doen. Is me de vorige keer opgevallen althans.
pi_115955869
PA: voor portretten is de 85 f1.8 een HEERLIJKE lens. Zowel op DX als FX. Echt een aanrader. Beter dan een 24-70.

@Mercan: Ik heb de FX gekocht omdat ik sportfotografie doe binnen in hallen. Dus alle licht dat je kan pakken is belangrijk. De chip van de D700 is volgens mij dezelfde als die van de D90.
Een ander voordeel van de D700 is dat deze meer frames per seconde kan nemen met de batterij pack. Ook voor mij belangrijk.

Kalitatief gezien is er volgens mij weinig verschil tussen de D90 en D700. Evenveel pixels. Zelfde processor. De D700 gebruikt compact flash en de D90 gebruikt SD kaartjes. Allebei zelfde accu's EN-EL3 (erg handig voor mij).
D700 is wat groter en wat zwaarder en voelt duidelijk wat meer een pro camera. Sommige knopjes zitten op andere plaatsen en is erg wennen voor mij. Vooral het uitvergroten op het scherm is irritant als ik snel tussen de camera's wissel.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
  vrijdag 24 augustus 2012 @ 16:13:27 #261
247356 infp2009
More cowbell!
pi_115956045
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2012 16:09 schreef merry77 het volgende:
De chip van de D700 is volgens mij dezelfde als die van de D90.
...uuuhhh...
"Faith is making a virtue out of not thinking."
"Capitalism is a system wherein man exploits man. And communism — is vice versa.”
pi_115956538
dacht ik tenminste. Allebei Expeed. Of ben ik verkeerd?
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_115956611
Ja 85 f1.8G of de 105 f/2 DC lens. Ff kijken welke het zal worden :)

Ennuh: de sensor van de D700 is wel een stukje beter hoor, zeker als het om
Low Light gaat...
pi_115958313
Peter-Aragorn: weet ik. Daarom heb ik de D700. Maar de vraag was hoe het verschil is bij normaal licht.
En dan maakt het volgens mij weinig uit. Is allebei volgens mij "Expeed" verwerking.
Het verschil in licht zit hem in de pixel grootte niet in de manier van verwerking. Dat laatste heeft invloed op de kwaliteit van de foto.
De grotere pixels theoretisch gezien ook.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_115958567
True.

Mja eerst kijken of ik de 80-200 voor een leuk bedrg kwijt kan.
pi_115962085
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2012 14:55 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Gebruik mijn 70-300 nu heel veel.. En wat een heerlijke lens is dat :D
Gelukkig,
Zoals Peter_Aragorn al aangaf, het is een gewoon een goede lens!
Laat eens wat resultaat foto's zien!
Eskimo Joe
pi_115962096
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2012 16:09 schreef merry77 het volgende:
PA: voor portretten is de 85 f1.8 een HEERLIJKE lens. Zowel op DX als FX. Echt een aanrader. Beter dan een 24-70.

@Mercan: Ik heb de FX gekocht omdat ik sportfotografie doe binnen in hallen. Dus alle licht dat je kan pakken is belangrijk. De chip van de D700 is volgens mij dezelfde als die van de D90.
Een ander voordeel van de D700 is dat deze meer frames per seconde kan nemen met de batterij pack. Ook voor mij belangrijk.

Kalitatief gezien is er volgens mij weinig verschil tussen de D90 en D700. Evenveel pixels. Zelfde processor. De D700 gebruikt compact flash en de D90 gebruikt SD kaartjes. Allebei zelfde accu's EN-EL3 (erg handig voor mij).
D700 is wat groter en wat zwaarder en voelt duidelijk wat meer een pro camera. Sommige knopjes zitten op andere plaatsen en is erg wennen voor mij. Vooral het uitvergroten op het scherm is irritant als ik snel tussen de camera's wissel.
Ok thnx!
Eskimo Joe
pi_115962174
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 augustus 2012 16:26 schreef Peter_Aragorn het volgende:
Ja 85 f1.8G of de 105 f/2 DC lens. Ff kijken welke het zal worden :)

Ennuh: de sensor van de D700 is wel een stukje beter hoor, zeker als het om
Low Light gaat...
Ik zou voor de 85 f1.8 af-s gaan, rond de 400 euro nieuw.
Zag er laatst 1 op marktplaats, maar dat was een uitzondering, deze is 2de hands moeilijk te krijgen.

Ik kom ook wel vaak fotografen tegen die de Nikon 105 f2.8 VR micro als portret lens gebruiken, 105mm is fijn voor portret, en de lens is echt super scherp!
Eskimo Joe
pi_115963622
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2012 18:52 schreef Mercan het volgende:

[..]

Ik zou voor de 85 f1.8 af-s gaan, rond de 400 euro nieuw.
Zag er laatst 1 op marktplaats, maar dat was een uitzondering, deze is 2de hands moeilijk te krijgen.

Ik kom ook wel vaak fotografen tegen die de Nikon 105 f2.8 VR micro als portret lens gebruiken, 105mm is fijn voor portret, en de lens is echt super scherp!
Ja daar ga ik denk ik ook voor. Maar eerst mijn 80-200 verkopen :)
  vrijdag 24 augustus 2012 @ 19:40:29 #270
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_115963958
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2012 18:52 schreef Mercan het volgende:

[..]

Ik zou voor de 85 f1.8 af-s gaan, rond de 400 euro nieuw.
Zag er laatst 1 op marktplaats, maar dat was een uitzondering, deze is 2de hands moeilijk te krijgen.

Ik kom ook wel vaak fotografen tegen die de Nikon 105 f2.8 VR micro als portret lens gebruiken, 105mm is fijn voor portret, en de lens is echt super scherp!
Het zijn natuurlijk geweldige lenzen, en, ze zijn zeer waarde vast.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_115973388
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2012 18:50 schreef Mercan het volgende:

[..]

Gelukkig,
Zoals Peter_Aragorn al aangaf, het is een gewoon een goede lens!
Laat eens wat resultaat foto's zien!
Ik ben nog niet zo;n hele goede fotograaf :@

Maar deze heb ik gemaakt met die lens van mijn hond





I solemnly swear i'm up to no good
  vrijdag 24 augustus 2012 @ 22:32:55 #272
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_115974069
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2012 22:21 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

Ik ben nog niet zo;n hele goede fotograaf :@

Maar deze heb ik gemaakt met die lens van mijn hond

[ afbeelding]afbeelding ]

[ afbeelding]afbeelding ]

[ afbeelding]afbeelding ]
Met de lens van je hond? En dat vond je hond wel oké? :)

Prima foto's hoor. :)
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_115974234
quote:
10s.gif Op vrijdag 24 augustus 2012 22:32 schreef Ringo het volgende:

[..]

Met de lens van je hond? En dat vond je hond wel oké? :)

Prima foto's hoor. :)
Je leest niet goed Haha. Er staat met die lens van mijn hond :p
Dus met die lens (de 70-300) heb ik een foto gemaakt van mijn hond ^^ lol

En dankjewel :D
I solemnly swear i'm up to no good
  vrijdag 24 augustus 2012 @ 22:39:46 #274
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_115974542
Ah zo. :)

Zulke foto's worden spannender als je meer van zijn lijf laat zien. Minder inzoomen of verder weg gaan staan. De hond staart nu nogal droevig in het luchtruim, maar misschien kwam ie wel woest & uitgeput uit het water springen. Het is mooi als de foto een verhaal vertelt.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_115974861
quote:
14s.gif Op vrijdag 24 augustus 2012 22:39 schreef Ringo het volgende:
Ah zo. :)

Zulke foto's worden spannender als je meer van zijn lijf laat zien. Minder inzoomen of verder weg gaan staan. De hond staart nu nogal droevig in het luchtruim, maar misschien kwam ie wel woest & uitgeput uit het water springen. Het is mooi als de foto een verhaal vertelt.
Die foto's heb ik ook wel. En eigenlijk zit hij heel geïntrigeerd naar de bal te kijken die mijn vriend vast heeft. Ik wou wat foto's van zijn koppie hij heeft zo'n mooi koppie <3.. Vind ik dan hè.. Maarja het is ook mijn hond
I solemnly swear i'm up to no good
pi_115975510
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2012 22:21 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Ik ben nog niet zo;n hele goede fotograaf :@

Maar deze heb ik gemaakt met die lens van mijn hond

[ afbeelding]afbeelding ]

[ afbeelding]afbeelding ]

[ afbeelding]afbeelding ]
Leuke foto's!
Om inspiratie op te doen mbt compositie kun je ook eens op flickr kijken naar hoe andere fotografen hun huisdier op de foto zetten!
Eskimo Joe
pi_115975582
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2012 22:58 schreef Mercan het volgende:

[..]

Leuke foto's!
Om inspiratie op te doen mbt compositie kun je ook eens op flickr kijken naar hoe andere fotografen hun huisdier op de foto zetten!
Ik kijk weleens op 500px :) idd om te kijken wat je nou allemaal kunt enzo. Dat hele nabewerken met bijv. Lightroom moet ik ook nog leren.

En dankjewel :D
I solemnly swear i'm up to no good
  vrijdag 24 augustus 2012 @ 23:00:28 #278
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_115975607
Btw, vraag. Ik ga morgen een Ricoh KR-5 Super II kopen, analoge SLR. Zit een standaardlens bij, Rikenon 50mm f/2.
Klopt het dat ik op deze Ricoh ook Pentax-lenzen kan zetten? Ik ben nl. op zoek naar een goeie (zeer betaalbare) groothoeklens voor die camera, iemand adviezen of tips?
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_115986688
quote:
2s.gif Op vrijdag 24 augustus 2012 23:00 schreef Ringo het volgende:
Btw, vraag. Ik ga morgen een Ricoh KR-5 Super II kopen, analoge SLR. Zit een standaardlens bij, Rikenon 50mm f/2.
Klopt het dat ik op deze Ricoh ook Pentax-lenzen kan zetten? Ik ben nl. op zoek naar een goeie (zeer betaalbare) groothoeklens voor die camera, iemand adviezen of tips?
Volgens mij past zo ongeveer alles met een K-mount daar wel op.
  zaterdag 25 augustus 2012 @ 13:58:32 #280
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_115988898
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 augustus 2012 12:23 schreef DonJames het volgende:

[..]

Volgens mij past zo ongeveer alles met een K-mount daar wel op.
Correct, de K bajonet is nooit veranderd wat vatting betreft
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 25 augustus 2012 @ 14:01:18 #281
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_115988970
quote:
2s.gif Op vrijdag 24 augustus 2012 23:00 schreef Ringo het volgende:
Btw, vraag. Ik ga morgen een Ricoh KR-5 Super II kopen, analoge SLR. Zit een standaardlens bij, Rikenon 50mm f/2.
Klopt het dat ik op deze Ricoh ook Pentax-lenzen kan zetten? Ik ben nl. op zoek naar een goeie (zeer betaalbare) groothoeklens voor die camera, iemand adviezen of tips?
Kijk eens naar de Walimex 14mm, heb hem aan mijn canon, heel mooi degelijk objectief, gestoken scherp.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_116078864
Ik heb afgelopen zaterdag nog wat foto;s gemaakt. omdat iemand vroeg om wat meer lichaam :)


DSC_0004 by Thinkk-Pinkk, on Flickr


DSC_0005 by Thinkk-Pinkk, on Flickr


DSC_0009 by Thinkk-Pinkk, on Flickr


DSC_0017 by Thinkk-Pinkk, on Flickr


DSC_0027 by Thinkk-Pinkk, on Flickr


DSC_0071 by Thinkk-Pinkk, on Flickr


DSC_0108 by Thinkk-Pinkk, on Flickr


DSC_0138 by Thinkk-Pinkk, on Flickr

Weet iemand misschien ook of je bij flickr in een keer een url hebt voor alle foto's neer te zetten uit een map op een foto? Nu heb ik namelijk bij iedere foto apart de link gevraagd.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_116080377
quote:
Nee dat je wel de foto's meteen zoals nu krijgt te zien :)
I solemnly swear i'm up to no good
pi_116080948
Kan niet dacht ik.
pi_116081502
quote:
0s.gif Op maandag 27 augustus 2012 20:39 schreef Peter_Aragorn het volgende:
Kan niet dacht ik.
Ah jammer maar dan hoef ik niet verder te zoeken
I solemnly swear i'm up to no good
pi_116099112
Hallo mensen, ik zag niet zo snel een ander topic voor aankoopadviezen en om nu een apart topic te openen alleen om te vragen welke lens het beste bij mijn wensen past.... Dus ik dacht, ik probeer het hier.

Ik heb een Canon EOS 450D. Deze heb ik al een tijdje, maar door omstandigheden (twee kleine kinderen) ben ik er de laatste twee jaar niet echt aan toegekomen om verder te hobbyen.
Ik ben niet op zoek naar het beste van het beste, maar iets van voldoende kwaliteit voor iemand die graag op verschillende gelegenheden net iets mooiere foto's maakt. Nu zul je zeggen, had dan een bovengemiddelde compacte camera gekocht met iets meer instelmogelijkheden, maar laat ik nu net het spelen met alle instellingen en het begrijpen hiervan heel erg leuk en interessant vinden. Dus de keuze voor een dslr is een zeer bewuste. Nou, wat is de vraag nu eigenlijk........

Ik ben op zoek naar een nieuwe lens ( duh :') ). Ik ben op zoek naar een goede allrounder. Eentje die ik voor de meeste disciplines wel kan inzetten. Zoals portretten, maar ook gebouwen en landschappen. Superzoom is niet nodig, ben ik niet naar op zoek. Een vriend van me wees me op de Canon EF-S 17-85, maar ik lees her en der in reviews dat er nog wel wat op de lens aan te merken is. Donkere hoeken, krommingen die er niet zijn en onscherpe foto's. Ik heb op dit moment de volgende lens op het oog: Sigma 17-70mm f2.8-4 DC Macro OS HSM . Is dit een goed alternatief voor de 17-85 van Canon? Of adviseren jullie om toch ook een andere lens in beraad te nemen? Mijn budget ligt tussen de 300 en 400 euro.\

Alvast bedankt.
  dinsdag 28 augustus 2012 @ 11:20:09 #288
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_116099849
Een allrounder is altijd een compromis tussen kwaliteit, prijs en range. De Sigma is zo een compromis, net als de canon. Dat is niet iets slechts, integendeel, de Sigma is een mooi objectief voor het geld.
Een betere lens is de Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 USM, maar die is ook weer ruim buiten je budget.
Waar fotografeer je nu mee?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_116103340
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2012 11:20 schreef Pietverdriet het volgende:
Een allrounder is altijd een compromis tussen kwaliteit, prijs en range. De Sigma is zo een compromis, net als de canon. Dat is niet iets slechts, integendeel, de Sigma is een mooi objectief voor het geld.
Een betere lens is de Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 USM, maar die is ook weer ruim buiten je budget.
Waar fotografeer je nu mee?
Dat zeg ik liever niet :')

Nee grapje, ik heb ervoor gekozen om eerst mijn camera goed te leren kennen en pas later naar lenzen te kijken. Dus op dit moment heb ik de Canon 18-55 kitlens en een sigma 55-200 zoomlens. Beiden uit de onderste regionen van de markt. Ik heb alleen (zoals gezegd door omstandigheden) niet de kans gekregen om echt verder te gaan met het selecteren van een prettige lens die past bij wat ik ermee wil doen. Ik heb nu ook wel redelijk goed door hoe alle instellingen werken en hoe ik deze het best kan selecteren. En nu pas heb ik de tijd en ruimte om een stapje verder te gaan (helaas). Maar ik blijf een ambitieloze hobbyist. Ik verwacht geen haarscherpe discovery magazine kwaliteit. Ik verwacht mooie foto's voor thuis aan de muur of in een fotoboek.
  dinsdag 28 augustus 2012 @ 13:19:58 #290
195885 shiz
ŻŻŻŻŻ
pi_116103697
Dat is toch alleen maar goed? Ga je een lens kopen die overal wordt aangeschreven en hartstikke duur is en je komt erachter dat hetgeen jij foto's van maakt, het daar eigenlijk niet geschikt voor is, dan heb je dus een miskoop gedaan. Het is altijd een goed idee te beginnen met een kitlens en dan te kijken, wat ontbreekt daaraan en waar heb IK het meeste baat bij. :D
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  dinsdag 28 augustus 2012 @ 13:33:35 #291
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_116104169
Waarom geen prime in plaats van een zoomlens? Lichtsterk, compact, voordelig in aanschaf. Een 35mm (f/2) doet het prima op een crop, zowel portret als scene.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_116105448
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2012 13:33 schreef Ringo het volgende:
Waarom geen prime in plaats van een zoomlens? Lichtsterk, compact, voordelig in aanschaf. Een 35mm (f/2) doet het prima op een crop, zowel portret als scene.
Gevoelsmatig werkt het wat prettiger wanneer ik iets op het moment ook enigszins dichterbij kan halen. Daarbij wil ik niet alles moeten croppen.
  dinsdag 28 augustus 2012 @ 15:55:30 #293
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_116109632
Ik heb jarenlang met de kitlens gewerkt, simpelweg omdat de kwaliteit goed genoeg was op dat moment. Pas toen ik een 1 serie kocht moest ik een andere groothoek en heb de 17-40 gekocht. Was toen al jaren verder.
Ik heb heel lang de kitlens gebruikt icm een 70-200L F4, dat is een hele goeie lens voor een redelijke prijs en die had ik alleen omdat ik daar kwaliteit nodig had. Als je het simpel wil houden, maar toch iets beter wil, dan zou ik (uiteindelijk) voor de lens gaan die Pietverdriet al noemt en mocht je echt graag een telezoom erbij willen hebben, dan zou ik een (gebruikte) 75-300 IS kopen. Als die nog bestaat, maar dat lijkt me een fijne lens, heb er ooit even mee gespeeld en het viel me niet tegen.

Overigens zeg ik maar wat, je moet gewoon lekker kijken wat het je waard is, het is onzin om allerlei dure lenzen te kopen als je het niet nodig hebt. Nogmaals ik heb jaren tot volle tevredenheid gewerkt met de kitlens en vond het verschil naar de 17-40L tegenvallen. Ik denk dat ik exemplarisch geluk had met die kitlens, want ik heb ook rommel zien langskomen.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_116109724
Voor je budget is er nieuw niets te vinden dat beter is dan de kitlens. Wil je meer zoombereik, meer lichtsterke of meer scherpte?

De Tamron 17-50 2.8 vc komt qua prijs in de buurt, is lichtsterk, maar nauwelijks scherper dan de kitlens, als hij het al is. De sigma met dezelfde specs als de Tamron is optisch beter, maar ook duurder.

De sigma 17-70 die je noemt vind ik persoonlijk erg slecht. Heb er twee op mijn oude camera gehad en was niet bij met de scherpte en de kleuren. Maar dat kan persoonlijk zijn...
Cuz I'm praying for rain, And I'm praying for tidal waves
I wanna see the ground give way.I wanna watch it all go down.
Mom please flush it all away.I wanna watch it go right in and down.
I wanna watch it go right in. Watch you flush it all away.
pi_116110587
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 augustus 2012 15:57 schreef Hoppahoppa het volgende:
Voor je budget is er nieuw niets te vinden dat beter is dan de kitlens. Wil je meer zoombereik, meer lichtsterke of meer scherpte?

De Tamron 17-50 2.8 vc komt qua prijs in de buurt, is lichtsterk, maar nauwelijks scherper dan de kitlens, als hij het al is. De sigma met dezelfde specs als de Tamron is optisch beter, maar ook duurder.

De sigma 17-70 die je noemt vind ik persoonlijk erg slecht. Heb er twee op mijn oude camera gehad en was niet bij met de scherpte en de kleuren. Maar dat kan persoonlijk zijn...
Zoombereik is van secundair belang. Daar heb ik eventueel de aparte zoomlens voor en de kitlens. Belangrijkste vind ik de lichtsterkte en scherpte. Het voordeel van deze lens zoals ik het zag, is dat het een beetje van twee werelden is. Betere lichtsterkte en een iets beter zoombereik. Over scherpte heb ik alleen maar kunnen lezen, maar tot nog toe heb ik alleen positieve reviews gelezen. Ik ben blij met je reactie, omdat ik er natuurlijk wel iets op vooruit wil gaan en niet 400 euro uit wil geven, omdat ik nu een lens heb die mijn twee bestaande combineert maar uiteindelijk geen betere foto's aflevert. Ik verwacht wel scherpere foto's met een 1 op 1 (of nagenoeg) kleurbeeld. Maar wat je zegt is eigenlijk geld in je zak houden en doorsparen? ;)
  dinsdag 28 augustus 2012 @ 16:21:04 #296
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_116110777
Als je voor lichtsterkte gaat en graag met wijd open lens scherpe foto's schiet, is een prime echt de betere optie.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  dinsdag 28 augustus 2012 @ 16:26:11 #297
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_116110998
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2012 14:09 schreef Robar het volgende:

[..]

Gevoelsmatig werkt het wat prettiger wanneer ik iets op het moment ook enigszins dichterbij kan halen. Daarbij wil ik niet alles moeten croppen.
Stapje vooruit, stapje achteruit?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 28 augustus 2012 @ 16:27:09 #298
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_116111044
Die kitlens is een uitstekend objectief, zeker als je naar de prijs kijkt.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_116111779
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2012 16:17 schreef Robar het volgende:

[..]

Zoombereik is van secundair belang. Daar heb ik eventueel de aparte zoomlens voor en de kitlens. Belangrijkste vind ik de lichtsterkte en scherpte. Het voordeel van deze lens zoals ik het zag, is dat het een beetje van twee werelden is. Betere lichtsterkte en een iets beter zoombereik. Over scherpte heb ik alleen maar kunnen lezen, maar tot nog toe heb ik alleen positieve reviews gelezen. Ik ben blij met je reactie, omdat ik er natuurlijk wel iets op vooruit wil gaan en niet 400 euro uit wil geven, omdat ik nu een lens heb die mijn twee bestaande combineert maar uiteindelijk geen betere foto's aflevert. Ik verwacht wel scherpere foto's met een 1 op 1 (of nagenoeg) kleurbeeld. Maar wat je zegt is eigenlijk geld in je zak houden en doorsparen? ;)
Ja. De 15-85 is weliswaar niet lichtsterker, maar wel scherper al is het verschil niet verschrikkelijk ten opzichte van de kitlens. Zoals Piet zegt, die kitlens is gewoon erg behoorlijk. Met de 15-85 win je vooral qua bereik en kleuren.

De allerbeste standaardzoom voor aps-c zoals jouw camera is de Canon 17-55 2.8. Die is echter veel duurder. De Sigma 17-50 2.8 is waarschijnlijk de bestbuy in deze klasse snelle standaardzooms. Ik zou daarvoor doorsparen als ik je overwegingen lees.
Cuz I'm praying for rain, And I'm praying for tidal waves
I wanna see the ground give way.I wanna watch it all go down.
Mom please flush it all away.I wanna watch it go right in and down.
I wanna watch it go right in. Watch you flush it all away.
pi_116111868
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2012 16:21 schreef Ringo het volgende:
Als je voor lichtsterkte gaat en graag met wijd open lens scherpe foto's schiet, is een prime echt de betere optie.
Maar primes is niet ieders ding. Ik heb ook prima primes, maar alleen voor specifieke doelen. Als walkaround gebruik ik ook altijd een zoom.
Cuz I'm praying for rain, And I'm praying for tidal waves
I wanna see the ground give way.I wanna watch it all go down.
Mom please flush it all away.I wanna watch it go right in and down.
I wanna watch it go right in. Watch you flush it all away.
pi_116112481
Bedankt voor alle adviezen. Heb ik echt wat aan gehad ^O^
Ik wacht nog even en kijk volgend jaar weer verder met een wat hoger budget.
  FOK!fotograaf dinsdag 28 augustus 2012 @ 17:55:11 #302
48846 Xilantof
I keep you in the holes
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')