abonnement Unibet Coolblue
pi_111756041
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 mei 2012 21:24 schreef GlowMouse het volgende:
Je krijgt 2x = pi - (pi/2 - 3x) + k*2pi, welke - gaat er naar rechts?
Sorry. Ik bedoelde naar links.

quote:
0s.gif Op zaterdag 19 mei 2012 21:24 schreef thenxero het volgende:
Je mag altijd beide leden met -1 vermenigvuldigen als je dat bedoelt
Dat is het natuurlijk... Wat stom dat ik dit niet zelf kon bedenken. Dank u!
pi_111756943
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 mei 2012 21:26 schreef Aardappel2610 het volgende:

[..]

Sorry. Ik bedoelde naar links.

[..]

Dat is het natuurlijk... Wat stom dat ik dit niet zelf kon bedenken. Dank u!
Je moet bedenken dat als je hebt:

sin α = sin β,

dat dan geldt:

α = β + 2kπ ∨α = (π - β) + 2kπ, k ∈ Z

Edit: ik zie dat je dat kennelijk al had bedacht.
pi_111760035
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 18:25 schreef thabit het volgende:

[..]

Is in het algemeen niet te doen, alleen in speciale gevallen. Dit soort kwadratische recursies spelen zelfs een belangrijke rol in de chaostheorie. Je kunt er ook fractals mee maken, zoals de Mandelbrotverzameling.

Een voorbeeld van eentje die nog wel te doen is (ik verklap de oplossing nog niet):
a1 = 1/3, an+1 = 2an2 - 1.
Ik zie je post nu pas, leuke post wel :)
Ik moest eerlijk gezegd even op wolfram spieken voor de identiteit sin2 x - cos2 x = -2cos2 x, maar ik ben er uit geloof ik:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zonder die hint van Riparius weet ik niet of ik het zou snappen :)

[ Bericht 4% gewijzigd door kutkloon7 op 19-05-2012 22:47:59 ]
pi_111760962
Vet dat dat met zo'n goniometrische substitutie kan. Ik had zo'n substitutie denk ik nooit zelf bedacht. :P
pi_111762161
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 mei 2012 22:51 schreef thenxero het volgende:
Vet dat dat met zo'n goniometrische substitutie kan. Ik had zo'n substitutie denk ik nooit zelf bedacht. :P
Het kan eenvoudiger, daarom gaf ik kutkloon ook goniometrische identiteiten als hint.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 0% gewijzigd door Riparius op 19-05-2012 23:19:36 ]
pi_111762374
Dat is wel netjes ja. Maar ik gebruik die identiteiten te weinig om ze te kunnen onthouden, meer dan sin²+cos²=1 en wat spelen met sin en cos is niet zo vaak nodig :P
pi_111762383
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 mei 2012 23:13 schreef Riparius het volgende:

[..]

Het kan eenvoudiger, daarom gaf ik kutkloon ook goniometrische identiteiten als hint.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Slim, ziet er een stuk minder mysterieus uit :)

(Had ik maar even de moeite genomen om het als cosinus op te schrijven, ik had er nog aan gedacht :') )

[ Bericht 5% gewijzigd door kutkloon7 op 19-05-2012 23:24:46 ]
pi_111763603
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 21:40 schreef Riparius het volgende:

[..]

De vergelijkingen die je geeft stellen in de driedimensionale ruimte vlakken voor, geen lijnen, dus hier gaat het al fout.

Het idee is dat je eerst een normaalvector n bepaalt van je vlak V. Dat is een vector die loodrecht op het vlak staat. Is nu v = (x,y,z) een willekeurige vector met eindpunt in je vlak V en v0 = (x0,y0,z0) een vaste vector met eindpunt in je vlak, dan is vector v - v0 evenwijdig aan je vlak en staat deze verschilvector dus loodrecht op je normaalvector n, zodat het inproduct van v- v0 en n gelijk is aan nul:

(1) n∙(v - v0) = 0

En dus geldt ook:

(2) n∙v = n∙v0

Een vaste vector v0 met eindpunt in je vlak V ken je al omdat je immers de drie punten A,B en C kent die in vlak V liggen, zodat je hier voor v0 bijvoorbeeld de vector a = (2,0,0) zou kunnen nemen zodat x0 =2, y0 = 0 en z0 = 0.

De kunst is nu om een geschikte normaalvector n = (a,b,c) te bepalen want dan kun je voor (1) schrijven:

(3) a(x - x0) + b(y - y0) + c(z - z0) = 0,

en voor (2) kun je schrijven:

(4) ax + by + cz = ax0 + by0 + cz0,

en (3) of (4) is uiteraard de gezochte cartesische vergelijking van je vlak. Om nu een geschikte normaalvector n = (a,b,c) en daarmee de waarden van a,b en c te vinden kun je bedenken dat n loodrecht staat op zowel de verschilvector b - a als de verschilvector c - a, aangezien deze beide verschilvectoren evenwijdig zijn aan vlak V. En dus moet het inproduct van n = (a,b,c) met zowel b - a = (-2,3,0) als c - a = (-2,0,4) gelijk zijn aan nul. Dit geeft:

(5a) -2a + 3b = 0
(5b) -2a + 4c = 0

Hier heb je twee lineaire vergelijkingen in drie onbekenden a, b en c, en dus lijkt het alsof je nog één lineaire vergelijking tekort komt. Maar dat is niet zo, want als we n met een scalar vermenigvuldigen, dan hebben we nog steeds een vector die loodrecht op vlak V staat, dus zijn a,b,c niet eenduidig bepaald. Dat is ook meteen duidelijk uit de cartesische vergelijking (3) want als je hier beide leden met een getal ongelijk nul vermenigvuldigt, dan heb je nog steeds een geldige cartesische vergelijking van je vlak V.

We kunnen nu met (5a) en (5b) de waarde van a en b uitdrukken in c. Uit (5b) volgt dat a = 2c en substitutie hiervan in (5a) levert b = (4/3)∙c en dus hebben we n = (2c, (4/3)∙c, c). Kiezen we nu bijvoorbeeld c = 3, dan krijgen we n = (6, 4, 3). Op grond van (3) wordt de cartesische vergelijking van je vlak V nu:

(6) 6(x - 2) + 4(y - 0) + 3(z - 0) = 0,

en uitwerken hiervan geeft:

(7) 6x + 4y + 3z = 12

Je kunt nu door invullen gemakkelijk controleren dat de coördinaten van de punten A, B en C inderdaad aan (7) voldoen. Overigens hadden we in dit speciale geval de vergelijking van het vlak direct uit het hoofd kunnen opschrijven in de vorm (1/2)∙x + (1/3)∙y + (1/4)∙z = 1 omdat van elk van de drie gegeven punten A resp. B resp. C alleen de x- resp. y- resp. z-coördinaat ongelijk is aan nul. Maar in het algemeen is dat uiteraard niet zo als je de cartesische vergelijking van een vlak door drie gegeven punten op moet stellen.
Zie je post nu pas, dank!
"Social order at the expense of liberty is hardly a bargain."
pi_111801965
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 mei 2012 22:51 schreef thenxero het volgende:
Vet dat dat met zo'n goniometrische substitutie kan. Ik had zo'n substitutie denk ik nooit zelf bedacht. :P
Ik heb nog wel een klassieker voor je (niet door mij bedacht dus) waar je eens je tanden in kunt zetten:

We hebben een halve bol, waarvan we de straal voor het gemak gelijk aan één veronderstellen. Deze halve bol verdelen we nu door een vlak evenwijdig aan het deelvlak in twee delen met gelijke inhoud. Bereken de afstand van het deelvlak tot het middelpunt van de halve bol.

Gevraagd wordt een exacte uitdrukking voor de bedoelde afstand, dus geen numerieke benadering.
pi_111804957
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2012 21:06 schreef Riparius het volgende:

[..]

Ik heb nog wel een klassieker voor je (niet door mij bedacht dus) waar je eens je tanden in kunt zetten:

We hebben een halve bol, waarvan we de straal voor het gemak gelijk aan één veronderstellen. Deze halve bol verdelen we nu door een vlak evenwijdig aan het deelvlak in twee delen met gelijke inhoud. Bereken de afstand van het deelvlak tot het middelpunt van de halve bol.

Gevraagd wordt een exacte uitdrukking voor de bedoelde afstand, dus geen numerieke benadering.
Nasty, ik dacht aan een simpele benadering, maar dan blijf ik hangen op de vergelijking h3-3h+1=0
pi_111810740
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2012 21:06 schreef Riparius het volgende:

[..]

Ik heb nog wel een klassieker voor je (niet door mij bedacht dus) waar je eens je tanden in kunt zetten:

We hebben een halve bol, waarvan we de straal voor het gemak gelijk aan één veronderstellen. Deze halve bol verdelen we nu door een vlak evenwijdig aan het deelvlak in twee delen met gelijke inhoud. Bereken de afstand van het deelvlak tot het middelpunt van de halve bol.

Gevraagd wordt een exacte uitdrukking voor de bedoelde afstand, dus geen numerieke benadering.
Is het antwoord sin(1/3) ?
pi_111810980
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2012 23:10 schreef thenxero het volgende:

[..]

Is het antwoord sin(1/3) ?
Nee.
  zondag 20 mei 2012 @ 23:13:58 #163
302030 Amoeba
Floydiaan.
pi_111811013
Staaltje primitiveren?

(Wentelen om de x-as?)
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
  zondag 20 mei 2012 @ 23:15:46 #164
302030 Amoeba
Floydiaan.
pi_111811138
Ofwel wentelen om de x-as.

De inhoud van die halve bol is 2/3pi
Dus met behulp van primiteren berekenen voor welke x coordinaat dit 1/3pi is?
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
  zondag 20 mei 2012 @ 23:21:56 #165
302030 Amoeba
Floydiaan.
pi_111811582
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2012 21:49 schreef Don_Vanelli het volgende:

[..]

Nasty, ik dacht aan een simpele benadering, maar dan blijf ik hangen op de vergelijking h3-3h+1=0
Ik kom uit op a3 -3a + 3 = 0
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
pi_111811847
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2012 23:21 schreef Amoeba het volgende:

[..]

Ik kom uit op a3 -3a + 3 = 0
Die heeft als enige reële oplossing iets van -2...
  zondag 20 mei 2012 @ 23:29:49 #167
302030 Amoeba
Floydiaan.
pi_111812012
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2012 23:26 schreef thenxero het volgende:

[..]

Die heeft als enige reële oplossing iets van -2...
Wat doe ik fout?
De inhoud van een bol is 4/3pi. De inhoud van de halve bol met middelpunt M op de oorsprong (0 , 0). dus 2/3pi.

Dan neem ik de formule x2 + y2 = 1, druk x uit in y.
Dus x = wortel(1-y2)

Integraal van 0 tot a = 1/3 pi
Je moet de functie kwadrateren, dus die wortel valt mooi weg. De primitieve is dan toch x-1/3x3
Nou van 0 tot a. Blijft over:

a-1/3a3 = 1/3 (pi valt weg)
vermenigvuldigen met 3 en overhevelen naar een kant?
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
pi_111812218
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2012 23:29 schreef Amoeba het volgende:

[..]

Wat doe ik fout?
De inhoud van een bol is 4/3pi. De inhoud van de halve bol met middelpunt M op de oorsprong (0 , 0). dus 2/3pi.

Dan neem ik de formule x2 + y2 = 1, druk x uit in y.
Dit is de formule van een cilinder, niet van een bol.
  zondag 20 mei 2012 @ 23:34:16 #169
302030 Amoeba
Floydiaan.
pi_111812248
quote:
2s.gif Op zondag 20 mei 2012 23:33 schreef kutkloon7 het volgende:

[..]

Dit is de formule van een cilinder, niet van een bol.
:')
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
pi_111812330
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2012 23:34 schreef Amoeba het volgende:

[..]

:')
Een bol is 3-dimensionaal, en je hebt nergens een z-coordinaat in je formule gebruikt.
  zondag 20 mei 2012 @ 23:36:15 #171
302030 Amoeba
Floydiaan.
pi_111812352
quote:
2s.gif Op zondag 20 mei 2012 23:33 schreef kutkloon7 het volgende:

[..]

Dit is de formule van een cilinder, niet van een bol.
Om exact te zijn. Dit is de formule van de eenheidscirkel, wat bij wentelen om de x-as een bol geeft.
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
  zondag 20 mei 2012 @ 23:36:55 #172
302030 Amoeba
Floydiaan.
pi_111812390
quote:
2s.gif Op zondag 20 mei 2012 23:35 schreef kutkloon7 het volgende:

[..]

Een bol is 3-dimensionaal, en je hebt nergens een z-coordinaat in je formule gebruikt.
Nope. Ik geef de integraal. Ik ga uit van een tweedimensionale figuur die ik vervolgens om de x-as ga wentelen. Dit geeft dus de inhoud van een bol!
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
pi_111812415
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2012 23:36 schreef Amoeba het volgende:

[..]

Om exact te zijn. Dit is de formule van de eenheidscirkel, wat bij wentelen om de x-as een bol geeft.
Ah, ok. Dan begrijp ik gewoon niet helemaal wat je precies deed :P
  zondag 20 mei 2012 @ 23:41:35 #174
302030 Amoeba
Floydiaan.
pi_111812645
Het antwoord is ongeveer 0,347296
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
  zondag 20 mei 2012 @ 23:47:09 #175
302030 Amoeba
Floydiaan.
pi_111812964
Godverdomme, ik vermenigvuldig 2x met 3 bij c. Inderdaad, de vergelijking is x^3 - 3x + 1 = 0
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')