Kopspijkers persifleerde hem ooit prachtig, maar dat terzijde.
Over eventueel vervolgen:
Het is een ingewikkelde kwestie feit blijft dat Karremans weinig kon doen; de blauwhelmen hadden regelmatig om steun gevraagd wat ze niet kregen. Hijzelf zat naar mijn mening in een tamelijk benarde positie waar hij niet uit kon komen, althans niet met bruut geweld. Om de boel niet volledig uit de klauwen te laten, of ik moet eigenlijk zeggen, niet uit de klauwen te laten lopen voor zijn manschappen - want het volk is daar afschuwelijke dingen aangedaan natuurlijk - heeft hij zich wellicht wat soft en terughoudend gedragen.
Of je hem dat kwalijk kunt nemen, ik denk het van niet, hij handelde naar zijn eigen goeddunken en er is inmiddels aangetoond dat hogerhand veel fouten heeft gemaakt. Hij was daar ter plaatse de hoogste officier maar ik vind niet dat je hem de situatie kwalijk kunt nemen. Hij stond gewoon machteloos.
Dit Youtubefilmpje als voorbeeld om aan te tonen hoe bang Karremans was. Er staat ook een redelijke uitleg bij de beschrijving de moeite waard om te lezen.
Over verhoren/getuigen:
Dat lijkt mij geen slechte zaak, hij sprak veel met de leider Mladic (pikant detail: bij zijn vertrek kreeg hij een lamp van Mladic) en hij heeft veel rapporten van eigen manschappen ter plaatse gekregen. Ook heeft hij er zelf dingen aanschouwd. Het lijkt me dus als getuige een waardevol persoon.