Zo, hier zijn we weer. Met hopelijk een projectje dat ik wel aankan. De 133 bleek toch teveel werk, dus we hebben afgelopen week een fiat 126 aangeschaft. Deze mooie bolide is in 1991 door fsm gemaakt - een echte Polski fiat dus.
De fiat hebben we in Polen gekocht zo'n 150 km vanaf de Duitse grens. Ik zag hem toevallig al op de Poolse marktplaats staan, de contactgegevens waren een beetje vaag dus we zijn eerst bij een andere gaan kijken in dezelfde plaats.
Die bleek helemaal rot inclusief kale banden en het contactslot was ook stuk. Verder moest hij aangeduwd worden, wat voor ons niet handig was als we er ook mee terug moesten rijden naar Nederland. Uiteindelijk kwam de eigenaar (of nouja eigenlijk 3 eigenaren, een groepje jongens die voor de hobby die maluchy doorverkochten) ermee dat ze nog een garage hadden met nog meer fiatjes en of we daar wilden kijken.
Daar aangekomen voldeden er twee aan de criteria: gebouwd voor 1996 in verband met het ontbreken van de lambda sonde en hij moest in redelijke staat zijn zodat ie rijdend naar NL zou kunnen. De groene die we zagen was eigenlijk al via een veiling via marktplaats verkocht, maar de koper had nog niets van zich laten horen. Helaas bleek de accu dood en was er niemand die startkabels mee had
. Zodoende hebben de jongens nog geprobeerd de fiat aan te duwen maar dat faalde.
Uiteindelijk zijn we met de blauwe vertrokken. Hij had een mooi schoon blokje, reed verder als een zonnetje en remde goed. Dat misten we vooral in die andere fiat, dus de keus was snel gemaakt. Omgerekend 375 euro voor betaald. Daarnaast kon ik gelijk gaan tanken, kon maar net met heel veel moeite bijna 17 liter in. Benzineprijzen lagen in Polen wat lager, dus dat was lachend tanken.
Dit is hem:
De eerste rit bedroeg 125 km terug naar Zielona Góra, waar we een overnachting geregeld hadden. De fiat heeft een luchtgekoeld motortje, dus we zijn na ongeveer 50 km gestopt om even te kijken hoe het ervoor stond. Heb constant 80 gereden, dus hij was goed warm geworden.
Motor zag er goed schoon uit. We hebben even 10 minuten met de klep open gestaan om de motor af te laten koelen en zijn daarna doorgereden naar het hotel. Toen nogmaals gekeken en bleek dat de motor een aantal druppels olie zweette. Nouja goed, is niet per sé een ramp. Hij was waarschijnlijk zulke snelheden toch niet gewend.
De volgende dag zouden we teruggaan naar Nederland. Eerst maar eens flinke boodschappen gedaan en ook heel goedkoop ruitenwissers ingeslagen (6 paar voor in totaal ¤12,50). Ook wilden we graag nog wat motorolie halen. Wij dus naar de shell, waar de pompbediende vertelde dat hij zelf ook een maluch had. Na een korte inspectie van zijn kant zei hij dat de auto in goede staat is. Een klein rot plekje kunnen vinden die we zelf niet eens gezien hadden: in de kofferbak onder het reservewiel. Verder heeft hij voor ons de kentekenplaat even goed vastgezet, want die schoot er bijna onderuit. Nog wat tips meegekregen en we konden weer op weg. Hulde trouwens aan de Polen die allemaal behulpzaam waren, ook uiteindelijk tijdens de rit naar Nederland zijn we in Duitsland nog door een aantal Poolse mensen aangesproken.
Tijdens een aantal tussencontroles is gebleken dat de motor toch meer olie lust dan dat we aanvankelijk gedacht hadden. Hij heeft in totaal bijna een liter extra gedronken. Het blok werd ook ondergedruppeld. Ik vermoed puur door het feit dat ik hem tot waanzin heb gedreven door 100-105 te rijden.
Goed, we hebben Nederkand gehaald en hij wisselt nu zo om de tijd tussen onze stoep en de oprit van mijn ouders. Verder heb ik het blok even weer schoongemaakt en het ziet ernaar uit dat hij geen olie meer lekt. Het zal dus wel overdruk zijn door de snelheid toen.
Zo stond hij er vandaag bij met zijn grote broer (de 133 links):
Ik zou graag willen dat hij binnen nu en een periode van ongeveer 1,5 maand op Nederlands kenteken komt te staan. Heb op de website van het RDW gelezen dat het mogelijk is om de apk over te nemen, dus dan zou hij tot december in ieder geval mogen rijden. Wel wil ik de banden vervangen aangezien die overal droogtescheurtjes vertonen. Daarnaast mag er ook een stuurkogel vervangen worden. Ook hele nieuwe olie zal de fiat wat goed doen, dus dat moet ook nog gebeuren. Ten slotte het gat ten hoogte van het reservewiel lassen.
Verder nog wat aandachtspuntjes:
- Er is aan de kilometerteller geknoeid, die liep tijdens de rit naar Polen ineens 10.000 km verder door en daarnaast heb ik een klein barstje in het ruitje van het dashboardding ontdekt.
- Het interieur klopt niet helemaal: voorstoelen en achterstoelen zijn niet gelijk. Daarnaast is de achterkant een keer vervangen geweest en zit er nu een hoes overheen. Deze hoes kan ik niet verwijderen tenzij ik met een kapotgeknipte-nepleer-variant wil blijven zitten.
- Ik had nieuwe banden besteld. Deze zijn vandaag geleverd, maar ik had van te voren niet goed gecheckt of ik tubeless velgjes heb. Niet dus. Ik ga dus opzoek naar andere velgen. Moet even de juiste steek opzoeken ,maar ik vermoed dat de velgjes van een cinquecento ook wel zouden passen.
- Het blok rammelt ergens tegen een metaalstukje aan, wat een irritant geluid produceert. Ik heb zo gauw de oorzaak vandaag niet kunnen vinden. Maargoed, dat is geen struikelpunt waaraan nu gewerkt moet worden.
Dit is alsnog een lap tekst geworden, respect voor diegenen die het helemaal willen uitlezen. Ik hoop in ieder geval veel plezier te hebben aan mijn nieuwe fiatje in de toekomst. En oja, ik lach me rot wat betreft de kosten: verzekering komt uit op ongeveer 20 euro en belasting op 12 in de maand. Verder laat ik een mooie uitlaatgassengeur achter, jeeuh
Buziak,