abonnement Unibet Coolblue
pi_111031381
Vraag: Ik heb 3 jaar geleden een oude kast geschilderd en in huis geplaatst. Per vandaag zie ik ineens dat er allemaal gaatjes in de (oude) open kast zitten. Nu kwam ik ook een stilzittend beestje tegen, die na google-en op afbeeldingen inderdaad de houtworm bleek te zijn (gelijkenis met dit beestje: http://www.milieucentraal(...)-bestrijden/houtworm (foto rechts boven). Blijkbaar zaten er dus reeds larven in de kast voor behandeling, die nu hun weg naar buiten aan het knagen zijn.

1 plank heeft inmiddels een gaatje of 80, en de andere plank (boekenkast) enkelen.

Nu kan ik de kast gaan behandelen, met bijv. HG X tegen houtworm, maar ik denk dat ik deze beter weggooi.

Nu mijn vraag: Alleen de kevers vliegen uit en larven kunnen alleen hout dat direct in contact staat met de kast aantasten. Nu ben ik dus een kevertje tegen gekomen al op de kast en in de omgeving.

Nu heeft ons huis (1932) houtenvloeren, en plafonds. Er ligt wel tapijt op de vloeren, maar de ondervloer is naar mijn weten onbehandeld verder. Nu weet ik het houtsoort van de kast en de vloeren hieronder niet, maar hoe ernstig moet ik mij zorgen maken dat ook vloeren (waar tapijt op ligt) en/of andere houten delen (die wel geschilderd zijn) aangetast zijn/worden? Of is het 99% van de keren zo dat alleen de kast aangetast is/wordt en het weghalen van de kast veelal voldoende is? Of komen ze ook gemakkelijk bij vloeren? etc.? Preventief de vloeren (naden bijv.?) al behandelen (bijv. met HG X tegen houtwormen?)

Groet,

van iemand die zich toch wat zorgen maakt!
  Redactie Frontpage woensdag 2 mei 2012 @ 11:17:56 #2
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_111031633
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 11:10 schreef hansbraber het volgende:
Vraag: Ik heb 3 jaar geleden een oude kast geschilderd en in huis geplaatst. Per vandaag zie ik ineens dat er allemaal gaatjes in de (oude) open kast zitten. Nu kwam ik ook een stilzittend beestje tegen, die na google-en op afbeeldingen inderdaad de houtworm bleek te zijn (gelijkenis met dit beestje: http://www.milieucentraal(...)-bestrijden/houtworm (foto rechts boven).
Ik zie alleen een foto linksboven :+
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_111031807
Ik zou die kast waar houtworm zitten meteen van huis pleuren.
Anders moet je een ongediertebestrijding inhuren voor je vloeren, die is dure grap.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_111031939
Inderdaad bedoelde ik linksboven.

En de kast gaat vanavond nog de deur uit.

De vraag voor mij is primair:
- Hoe groot is de kans dat een houtworm kever (die ik dus gezien heb ook) de vloer onder een tapijt ook weet te vinden na uitvliegen?

Ofwel: als kast eruit is, toch tapijt en andere plekken eens open trekken om te kijken of er iets is of is de kans wel heel klein dat er iets is gebeurd/zal gebeuren wanneer alles verder geschilderd is en/of bedekt met tapijt.

(en 't is toch juist dat de foto de uitgevlogen kever is die dus op zoek ik naar een 'maatje' om te paren en nieuwe eitjes te leggen, de kans dat ze dan eitjes leggen in dezelfde kast is groot, maar die is geschilderd, dus is het hout nu minder interessant..... dus waar gaan ze dan heen/zijn ze dan heen gegaan).
pi_111034876
In het geval van houtworm, kan je noooit te veel controleren... Als dat klote beestje in je vloeren gaat zitten, ben je de sjaak...
Een goed begin is het halve werk
Maar een goed begin is maar de helft
pi_111036144
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 11:27 schreef hansbraber het volgende:
Inderdaad bedoelde ik linksboven.

En de kast gaat vanavond nog de deur uit.

De vraag voor mij is primair:
- Hoe groot is de kans dat een houtworm kever (die ik dus gezien heb ook) de vloer onder een tapijt ook weet te vinden na uitvliegen?

Ofwel: als kast eruit is, toch tapijt en andere plekken eens open trekken om te kijken of er iets is of is de kans wel heel klein dat er iets is gebeurd/zal gebeuren wanneer alles verder geschilderd is en/of bedekt met tapijt.

(en 't is toch juist dat de foto de uitgevlogen kever is die dus op zoek ik naar een 'maatje' om te paren en nieuwe eitjes te leggen, de kans dat ze dan eitjes leggen in dezelfde kast is groot, maar die is geschilderd, dus is het hout nu minder interessant..... dus waar gaan ze dan heen/zijn ze dan heen gegaan).
De kans blijft sterk aanwezig dat het beestje in je vloeren is gekropen, Advies van mijn kant laat een goede bestrijdingsexpert langs komen om alles na te laten lopen. En vergeet niet een kiertje is voor die beestjes genoeg om onder je vloer te komen en als het nodig is gaan ze zelfs door je schilderwerk heen.

Wat je zelf even kunt doen is met een fel wit licht je vloeren zeer nauwkeurig na te kijken op sporen terwijl de kamer verdonkert is.
  Admin donderdag 3 mei 2012 @ 00:26:19 #7
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_111069143
Schopje naar klussen
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.


Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  donderdag 3 mei 2012 @ 11:50:44 #8
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_111078495
Die kast is hopelijk al afgevoerd door het grofvuil.
Met een oud huis waarin veel hout verwerkt is kun je eigenlijk geen risico's nemen TS, oud hout, dat vinden die beestjes bijzonder smakelijk - ik zou zeker een professionele deskundige/ongediertebestrijding inschakelen.
Waarschijnlijk/hopelijk valt de schade wel mee, maar 'better safe than sorry'.
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
pi_111079908
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2012 11:27 schreef hansbraber het volgende:
De vraag voor mij is primair:
- Hoe groot is de kans dat een houtworm kever (die ik dus gezien heb ook) de vloer onder een tapijt ook weet te vinden na uitvliegen?

Ofwel: als kast eruit is, toch tapijt en andere plekken eens open trekken om te kijken of er iets is of is de kans wel heel klein dat er iets is gebeurd/zal gebeuren wanneer alles verder geschilderd is en/of bedekt met tapijt.
Mocht je de beruchte gaatjes ontdekken: ik gebruikte > 5 jaar geleden Xylamon houtwormdood. Ik gebruikte een injectiespuitje met naald, om alle gaatjes in de balken even mee vol te spuiten. Geen verse/actie houtworm meer gezien .
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  donderdag 3 mei 2012 @ 12:37:03 #10
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_111080116
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2012 12:30 schreef blomke het volgende:

[..]

Mocht je de beruchte gaatjes ontdekken: ik gebruikte > 5 jaar geleden Xylamon houtwormdood. Ik gebruikte een injectiespuitje met naald, om alle gaatjes in de balken even mee vol te spuiten. Geen verse/actie houtworm meer gezien .
Een minder positief geluid hier;

In het vakantiehuis van mijn ouders zit houtworm en daar is een professioneel bedrijf bijgekomen. Die geven een garantie en dat is maar goed ook, want het is nu al drie jaar achtereen teruggekomen. Nog geen einde aan.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')