quote:
Op woensdag 2 mei 2012 01:04 schreef Frank_Drebin het volgende:[..]
Ja in mijn andere uitleg, zelfs een beetje in deze is dat nadenken beïnvloedt door 2000 jaar geloof, voor het westen dus christendom. Dat nadenken is dus irrationeel, niet rationeel. Natuurlijk laten mensen zich veelal leiden door emotie maar voor dit soort kwestie hebben we dus wetenschap, dan kunnen we het verklaren. En begrijpen we de emoties en waar moralistische ideeën vandaan komen. En kunnen heel eerlijk tegen onszelf zijn.
Ik bedoel dit niet als vrijbrief om vreemd te gaan, ik bekijk het slechts met wetenschappelijk bril, wat iedereen hier eigenlijk zou moeten die niet direct betrokken is. Je kunt afstand nemen, objectief zijn, en daar is ratio te vinden.
Keurige posts Frank. Waren de mensen maar stoïcijnen en maakten ze uitsluitend gebruik van hun intellect. Dingen zoals moraal en emoties zouden zo een eigen plekje vinden en totaal geen issue zijn. Wat dat betreft ben ik het wel eens met het christendom. Het vlees is uitermate zwak, de mens zal nooit zijn dierlijke kant kunnen opgeven.