abonnement Unibet Coolblue
pi_115176714
De originele foto's op m'n smartphone waren nogal onderbelicht. Die dofheid komt door de instagram-effecten. Hieronder zie je een andere (onbewerkte) foto. De eend zelf kwam uit een soort kant-en-klaar pakket van de toko. Het was een doos (8,25 euro, 400 gram) waar een mooi stuk vacuum sealed eend in zat inclusief bot, en wat pancakes en hoisinsaus. De eend heeft een half uur in de oven gezeten, en vervolgens nog 2 minuten onder de grill om hem een knapperig korstje te geven.
  maandag 6 augustus 2012 @ 10:57:52 #152
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_115176885
Oooh, kant-en-klare eend. Ja, die krijg je nooit glimmend. Vandaar.
Maar euh, je hebt dus eend opgewarmd, pannenkoekjes opgewarmd, saus in een schaaltje gedaan en komkommerreepjes gesneden en vindt dat kookkunst? *grin*

Evengoed wel lekker! :Y)
pi_115176985
Het was het beste kant-en-klaar pakket ever. En op een drukke zondag in een half uur peking duck op tafel is geen kookkunst, maar wel er-rug lekker. (maar natuurlijk niet zo lekker als de peking duck rolls in de royal mandarin, die zijn zo lekker!)
  maandag 6 augustus 2012 @ 11:07:28 #154
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_115177194
Helemaal met je eens. Ik heb het ook een keer uitgeprobeerd en vond het ook verrassend goed te doen: kant-en-klare pekingeend uit de vriezer.
  dinsdag 7 augustus 2012 @ 11:44:20 #155
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_115231544
quote:
Omnomnom :9

Dat ga ik binnenkort ook eens maken O+
  dinsdag 7 augustus 2012 @ 11:59:38 #157
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_115234399
Ziet er lekker uit! Ik wil vanavond aziatisch koken. Ik heb gisteren toevallig een kokosnoot gehaald (vrij veel vocht erin). Kan ik die ook in deze soep gebruiken als (gedeeltelijke) vervanging voor kokosmelk uit een blikje? Weet je ook nog een passend groentebijgerecht voor de vitamines?
  dinsdag 7 augustus 2012 @ 13:32:15 #159
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_115235902
Het kokoswater kun je wel gebruiken, in plaats van het water. Het zal een extra kokossmaak geven, maar je hebt nog steeds kokosmelk nodig. Die je trouwens ook zelf kunt maken natuurlijk, van het witte vruchtvlees. (meer daarover hier: kokosmelk. Daar vind je ook een illustratief filmpje)

Ja, bijpassend groentengerecht heb ik zelf nog niet gevonden. Heb een paar keer geprobeerd (veel) paksoi en tauge in de soep te verwerken, maar dat is toch minder. Beter ernaast inderdaad. Kan dan van alles zijn natuurlijk. Taugesalade lijkt me lekker of een andere rauwkostachtige salade. Dubbelgedopte sojaboontjes, ook lekker. Ja, ik weet het niet, ik heb (nog) geen favoriete combinatie gevonden. Misschien is dit wel lekker erbij:


Gegrillde Haricot Verts

Gewoon wat haricot verts "insmeren" met wat olie, zout erover en keihard grillen. (eventueel eerst blancheren als je niet van knapperige boontjes houdt)
pi_115237889
Ik ga de kokosmelk zelf proberen te maken, heb de kokosnoot toch liggen. Ben benieuwd of je veel smaakverschil proeft met uit blik.
  dinsdag 7 augustus 2012 @ 15:20:47 #161
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_115240514
Dat verwacht ik wel! :Y
pi_115241210
Ik kook voor 5 personen. Hoeveel kokosmelk moet ik ongeveer door de curry laksa doen?
  dinsdag 7 augustus 2012 @ 16:49:06 #163
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_115244396
Dat staat wel op de verpakking van de laksa currypasta. Of ga je die zelf maken?
Maar ik zou denken zo'n 60-130ml per persoon?

Ik zou dan 2 van deze zakjes kopen:


Curry Laksa Pasta van BH
pi_115254167
Ze hadden geen laksa bij m'n toko (alleen van koningsvogel maar die raadde de vriendelijke Vietnamees me af omdat hij die niet lekker vond). Hij tipte me matsaman curry met aardappelen en stokbrood zoals ze in Vietnam eten. Ik had haast, dus heb de matsaman met gedroogde sojabonencake 8-) , groene mini-paksoi, citroengras, paprika, taugé en stirfried noodles gemaakt.


Commentaar van de eters was: te pittig, te zout, (4 theelepels suiker en 3/4 theelepel zout toegevoegd) en "ik weet niet wat het is maar ik vind het niet zo lekker ook al houd ik wel van curry". Ik vond t zelf net iets te pittig, maar verder prima. Volgende keer dus maar klassiek met hardkokende aardappelen en vlees.

Heel aardig van de winkelier die met me meedacht was dat hij 3 A4'tjes had geprint voor me toen ik afrekende met een recept voor banh trang cuon.
pi_115257659
Taartje voor de verjaardag van mijn oudste dochter morgen.
Drie lagen, twee vullingen: zelfgemaakte banketbakkersroom en masacarponeaardbeicreme. Na morgen volgt als ik er aantoe kom een foto met een stuk eruit, de binnenkant is ook best mooi ;)





pi_115258027
Very nice MarMar, mooie zijkant!
  woensdag 8 augustus 2012 @ 00:07:53 #167
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_115270756
Een Vietnamees, die geen Prima Taste Singapore laksa heeft (schande!), de Indonesische laksa van Koningsvogel niet lekker vindt (terecht) en dan enige Thaise curry aanbeveelt die verdacht veel op een Indiase curry lijkt en dus zo'n beetje het verste van een Singapore laksa af staat.

Ik wil niet lullig doen, maar je foto en omschrijving zien eruit als een zielloze, Hollandse "ik-pleur-maar-wat-bij-elkaar-smurrie". Aardappelen èn noodles tegelijk? Paksoi èn paprika èn tauge? Had je een een pak roerbakgroenten gescoord?

Morgen heb ik vast spijt van mijn kribbige reply, maar echt, doe dan gewoon niet net alsof je laksa wilt maken. :-(
pi_115274114
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2012 00:07 schreef RobinOok het volgende:
Een Vietnamees, die geen Prima Taste Singapore laksa heeft (schande!), de Indonesische laksa van Koningsvogel niet lekker vindt (terecht) en dan enige Thaise curry aanbeveelt die verdacht veel op een Indiase curry lijkt en dus zo'n beetje het verste van een Singapore laksa af staat.

Ik wil niet lullig doen, maar je foto en omschrijving zien eruit als een zielloze, Hollandse "ik-pleur-maar-wat-bij-elkaar-smurrie". Aardappelen èn noodles tegelijk? Paksoi èn paprika èn tauge? Had je een een pak roerbakgroenten gescoord?

Morgen heb ik vast spijt van mijn kribbige reply, maar echt, doe dan gewoon niet net alsof je laksa wilt maken. :-(
Even voor de duidelijkheid:

1 Je mag me best even op m'n plaat zetten als dat nodig is. Ik kan best aardig koken, alleen ben ik helemaal nieuw in de Aziatische keuken en al doende leert men.

2 De matsaman was niet bedoeld als vervanger voor de laksa, maar als een alternatief gerecht dat hij lekker vond. Hij raadde aan (zoals jij dit ook aangeeft op je blog) dit te combineren met aardappelen en vlees (en stokbrood, zo schijnen de Vietnamezen dit te eten). Ik was een eigenwijze Hollander in tijdsnoods die de aardappelen, varkensvlees en stokbrood bij gebrek aan een supermarkt in de buurt achterwege moest laten. Ik ging improviseren en dacht dat matsaman curry te vergelijken is met doorsnee currypasta. Vandaar dat ik matsaman kruidenpasta combineerde met ingrediënten die ik normaliter lekker vind in een curry (taugé, paprika én paksoi dus) en de voor mij onbekende gedroogde sojabonencake als alternatief voor vlees. Het resultaat was er ook naar, volgende keer dus strakker je aanwijzingen op je blog volgen en wie weet komen er dan vanzelf lekkere (authentieke) Aziatische gerechten op tafel :)

[ Bericht 15% gewijzigd door rhubarb op 08-08-2012 01:27:19 ]
pi_115308311
Ravioli van zalm en saus met dragon en cognac (al was deze wat te dun dus liep meteen weg -O- )




[ Bericht 7% gewijzigd door Crack_ op 08-08-2012 21:42:38 ]
Baby darling doll face honey
pi_115326614


Dit waren alledrie de taarten, appeltaart met noten, chocomoussetaart (uiteraard met zelfgemaakte mousse) en de "meisjes"taart


En hier de binnenkant van de meisjestaart :) met een laagje zelfgemaakte banketbakkersroom, waaronder een klein laagje jam en de tweede vulling is aardbeienmascarponecreme.
  donderdag 9 augustus 2012 @ 10:50:29 #171
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_115327927
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2012 01:09 schreef rhubarb het volgende:
volgende keer dus strakker je aanwijzingen op je blog volgen en wie weet komen er dan vanzelf lekkere (authentieke) Aziatische gerechten op tafel :)
:D *bloos*

Weet je, zo werkt het bij mij ook hoor. Ik flans ook wel eens een curry (of iets anders) in elkaar met de ingredienten die ik dan toevallig in huis heb en is het dan best te eten, maar je merkt het gewoon, dat het niet zo goed is als beproefde, klassieke combinaties. Mijn vader is daar helemaal goed in, die volgt nooit een recept, is altijd eigenwijs (en een beetje laks) en daarom is het resultaat 9 van de 10 keer maar zozo. Best te eten, niks wezenlijks mislukt, maar gewoon geen ziel of zo, het mist dan net die wow-factor.
pi_115329855
klopt hoor, ik snap dan ook eerlijk gezegd nooit waarom zoveel mensen trots roepen. ´ik volg nooit recepten, alles gaat op gevoel!´

Liever volg ik een recept wat ik hier en daar wat aanpas aan mijn persoonlijke voorkeuren dan dat ik maar wat doe. Zulke ´gevoelsgerechten´ missen zo vaak diepte en smaak. Er zijn denk ik maar een handjevol mensen die dat écht kunnen. Al die hobbykokkies die roepen dat ze dat kunnen geloof ik nooit zo :P
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_115330154
quote:
0s.gif Op donderdag 9 augustus 2012 11:53 schreef DarkElf het volgende:
klopt hoor, ik snap dan ook eerlijk gezegd nooit waarom zoveel mensen trots roepen. ´ik volg nooit recepten, alles gaat op gevoel!´

Liever volg ik een recept wat ik hier en daar wat aanpas aan mijn persoonlijke voorkeuren dan dat ik maar wat doe. Zulke ´gevoelsgerechten´ missen zo vaak diepte en smaak. Er zijn denk ik maar een handjevol mensen die dat écht kunnen. Al die hobbykokkies die roepen dat ze dat kunnen geloof ik nooit zo :P
Ik doe dat inderdaad ook, een recept volgen maar aanpassen aan mijn persoonlijke smaak. Dat noem ik dan wel weer ''op gevoel koken'', dus wie weet leidt dat af en toe tot wat verwarring ;)

Mensen die ''in principe'' nooit recepten volgen heb ik zelden iets echt lekkers zien koken.
pi_115330378
quote:
0s.gif Op donderdag 9 augustus 2012 12:02 schreef Selestha het volgende:

[..]

Ik doe dat inderdaad ook, een recept volgen maar aanpassen aan mijn persoonlijke smaak. Dat noem ik dan wel weer ''op gevoel koken'', dus wie weet leidt dat af en toe tot wat verwarring ;)

Mensen die ''in principe'' nooit recepten volgen heb ik zelden iets echt lekkers zien koken.
Dat ja. Ik weet inmiddels wel welke smaken ik wel en niet graag duidelijk in m'n gerechten proef, dus als ik dan een interessant recept zie kan ik dat prima aanpassen. Of als ik wat random ingrediënten heb dan kijk ik vaak even via google of er ooit al iemand geweest is die die combinatie geprobeerd heeft of op z'n minst een deel van die combinatie en dan gewoon daarna met dat recept als leidraad een beetje knutselen. De ene keer een succes, de andere keer inderdaad niet :')
Ja doei.
pi_115338998

Trifle met Oreo cookies, slagroom, chocomouse, frambozen, bosbessen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')