Beste Fokkers,
Voor de doorbraak van een draagmuur tussen de woonkamer en de keuken heb ik een constructieberekening en tekening laten maken door een erkend constructeur.
Nu ik zo ver ben om de doorbraak te laten realiseren en ik verschillende aannemers heb laten komen. Een tweetal aannemers trekt juistheid de constructietekening van de constructeur in
vraag twijfel. Omdat hun uitleg nogal logisch klinkt, begin ik nu ook te twijfelen. Ik zal morgen meteen contact opnemen met de constructeur maar zou ook graag jullie mening eens willen weten. Misschien zitten er wel constructeurs / bouwkundigen onder ons?
Onderstaand zien jullie de constructieberekening en de daarbij behorende tekening. Op de onderstaande tekeningen zie je bij punt 1. de oplegplaat waar de stalen ligger op zou moeten komen te liggen. Hier is dus de centreerplaat & een centreerstrip getekend. De centreerstrip is bij punt 1. in de lengte richtig getekend. Bij punt 2. echter, is deze strip ineens in de breedte richting getekend?
Daarnaast is het volgens de twee aannemers zo dat je bij het plaatsen van een stalen balk ter vervanging van een draagmuur geen gebruik moet maken van een centreerstrip. Dit creëert volgens hun een puntsbelasting waardoor over helling / kanteling kan ontstaan waardoor de binnenmuur weggedrukt kan worden (klinkt logisch). Deze werkwijze zou volgens hun toegepast moeten worden bij het bouwen van bruggen maar niet inpandig.
Verder vraagt zich een van de twee aannemers af waarom er een gebruik wordt gemaakt van een centreerplaat van maar liefst 2 cm dik. Dit is volgens hem veel te veel en absoluut overbodig. De oplegging van 30cm wordt tevens door beide aannemers in twijfel getrokken. Volgens hen is een oplegging van 15 - 20cm ruim binnen de norm.
De aannemers stellen het volgende voor: Het plaatsen van een stalen ligger met tussen het plafond en de liggen een speciaal constructievilt. De ligger komt aan weerszijden (eventueel met nogmaals constructievilt er tussen) op een stalen oplegplaat te liggen en wordt vervolgens met een speciale krimpvrije mortel afgewerkt.
Graag zou ik eens jullie mening willen horen over het bovenstaande. Zijn jullie het eens met de aannemers en de door hun voorgestelde werkwijze of heeft de constructeur het toch bij het juiste eind? Alvast bedankt.

[ Bericht 1% gewijzigd door unlimitedzxr op 02-05-2012 08:23:58 ]