abonnement Unibet Coolblue
pi_111998572
quote:
6s.gif Op donderdag 24 mei 2012 16:26 schreef Treinhomo het volgende:

[..]

;(
Daar hadden we toch ergens een lijst van?
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_111999624
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2012 23:09 schreef Kees22 het volgende:

Daar hadden we toch ergens een lijst van?
:Y en soewielsoe is wel een originele versie van dat woord, die had ik nog niet gezien :D
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_112000312
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2012 08:02 schreef yyyentle het volgende:
Als eerste of ten eerste? :{
Ik heb geleerd (wellicht zelf bedacht?) dat bij "als eerste" en "ten eerste" ook (tenminste) een "als tweede" of "ten tweede" komt. Ik vind "als/ten eerste" gebruiken zonder een "tweede" nogal fout. Maar dat is mijn gevoel; ik ken de regels daaromtrent niet.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_112002324
Is dat niet alleen bij 'ten eerste'? Dat zeg ik trouwens ook maar vanuit mijn eigen gevoel, hoor ;)
pi_112005700
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 mei 2012 00:11 schreef Sosha het volgende:
Is dat niet alleen bij 'ten eerste'? Dat zeg ik trouwens ook maar vanuit mijn eigen gevoel, hoor ;)
Op de eerste plaats :D
  vrijdag 25 mei 2012 @ 07:22:44 #156
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_112005725
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2012 23:33 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Ik heb geleerd (wellicht zelf bedacht?) dat bij "als eerste" en "ten eerste" ook (tenminste) een "als tweede" of "ten tweede" komt. Ik vind "als/ten eerste" gebruiken zonder een "tweede" nogal fout. Maar dat is mijn gevoel; ik ken de regels daaromtrent niet.
Voor 'als eerste' lijkt me dat zeker geen stelregel.

Als eerste kwam hij de kamer binnen.

Als eerste ga ik thuis de kat eten geven. Wat ik daarna doe, weet ik nog niet.

Enzovoort, en zo verder.
The love you take is equal to the love you make.
pi_112005825
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 mei 2012 07:22 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Voor 'als eerste' lijkt me dat zeker geen stelregel.

Als eerste kwam hij de kamer binnen.

Als eerste ga ik thuis de kat eten geven. Wat ik daarna doe, weet ik nog niet.

Enzovoort, en zo verder.
Zelf zou ik zeggen: in de eerste plaats of ten eerste, anders lijkt het of er ook nog een tweede is die de kat eten gaat geven, maar dat is gevoel.
  vrijdag 25 mei 2012 @ 08:19:26 #158
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_112006246
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 mei 2012 07:36 schreef yyyentle het volgende:

[..]

Zelf zou ik zeggen: in de eerste plaats of ten eerste, anders lijkt het of er ook nog een tweede is die de kat eten gaat geven, maar dat is gevoel.
Dat is de mogelijke dubbelzinnigheid. Heel vaak kan taal op meer dan maar een manier worden geïnterpreteerd. Toch zijn we als taalgebruikers vaak heel goed in staat om op basis van context en logica de juiste interpretatie te kiezen.

Ik voorzie in het geval van de kat geen enkel probleem..
The love you take is equal to the love you make.
pi_112006555
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 mei 2012 08:19 schreef Lienekien het volgende:

Ik voorzie in het geval van de kat geen enkel probleem..
Je mag het ook gebruiken en invullen zoals je zelf wilt hoor. Of het correct Nederlands is, waag ik te betwijfelen en dat mag gelukkig ook.

quote:
Toelichting

Het voegwoord als kan worden gebruikt vóór zelfstandig-naamwoordgroepen en in combinatie daarmee in de zin een functie vervullen die het midden houdt tussen die van een bijstelling, een bepaling van gesteldheid en een bijwoordelijke bepaling van hoedanigheid. In dergelijke combinaties ('als-bepalingen') heeft als veel weg van een voorzetsel, maar het wordt beschouwd als onderschikkend voegwoord (van hoedanigheid). Voorbeelden:

(1) Als eerste nam hij het woord.

(2) Hij voerde het woord als oudste zoon.

(3) Zij heeft hem nog als kind gekend. ('toen hij nog een kind was, kende zij hem al', maar ook: 'toen zij nog een kind was, kende zij hem al')

(4) Je kunt een stuiver gebruiken als schroevendraaier. ('een stuiver kan worden gebruikt als schroevendraaier')

(5) Als blijk van waardering gaf de directeur hem bij zijn afscheid een gouden horloge. (het gouden horloge is het blijk van waardering dat hij bij zijn afscheid van de directeur kreeg)

Uit deze voorbeeldzinnen blijkt dat de als-bepaling betrekking kan hebben op het onderwerp van de zin (1 en 2), zowel op het onderwerp als op een ander zinsdeel (3) en bovendien alleen op een ander zinsdeel dan het onderwerp, bijvoorbeeld het lijdend voorwerp (4 en 5). Zinnen als (3) en de voorbeeldzin uit de vraag zijn dan ook dubbelzinnig.

De andere voorbeeldzinnen zijn alleen niet dubbelzinnig omdat andere interpretaties dan die welke het meest voor de hand liggen, niet in overeenstemming zijn met onze kennis van de wereld: in (1) en (2) is het niet voorstelbaar dat het woord de hoedanigheid heeft van 'eerste' of 'oudste zoon'; in (4) is het niet voorstelbaar dat 'jij' in de hoedanigheid van schroevendraaier een stuiver gebruikt en in (5) is het niet voorstelbaar dat de directeur optreedt in de hoedanigheid van 'blijk van waardering', noch dat 'hij' in de hoedanigheid van 'blijk van waardering' een horloge heeft gekregen.

Als verschillende interpretaties mogelijk zijn en het gebruik van een als-bepaling gemakkelijk tot misverstand aanleiding kan geven, raden wij aan een andere formulering te kiezen, bijvoorbeeld Het eerste wat u ziet... in plaats van Als eerste ziet u...

Zie ook

Eerst en vooral
Vooreerst / in de eerste plaats
http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/52/

quote:
Hoe herken je structuur in de tekst?
Lees de paragraaftitels, de eerste zinnen van de belangrijkste paragrafen en tussenkopjes. Deze vertellen waar de tekstdelen over gaan en meestal is dat voldoende om de belangrijkste ideeën te begrijpen.
Let op signaalwoorden waarmee de auteur de structuur en gedachtegang aangeeft. Er zijn verschillende soorten signaalwoorden: Opsomming: ten eerste, en, eveneens, zowel ... als, tevens, daarbij, vervolgens, bovendien, verder, ook, een andere, daarnaast, ten slotte, tot slot.
Toelichting/voorbeeld: zoals, bijvoorbeeld, zo, een voorbeeld, dat blijkt uit, dat komt voor bij, ter illustratie, onder andere, neem nou, u kent het wel, ter verduidelijking.
Volgorde: eerst, vervolgens, dan, daarna, later, voorafgaand, toen, terwijl, voordat, nadat, zodra, intussen, vroeger.
Oorzaak/gevolg: door, waardoor, daardoor, doordat, zodat, te danken aan, te wijten aan, als gevolg van, dientengevolge, had als gevolg, wegens.
Doel/middel: om ... te, door te, door middel van, met behulp van, opdat, daarmee, daartoe, teneinde, met als doel, daarvoor.
Voorwaarde: als, indien, mits, wanneer, tenzij, stel dat, in het geval, aangenomen dat.
Reden/verklaring: want, omdat, dat blijkt uit, hierom, derhalve, aangezien, vanwege, wegens, namelijk, immers, daarom.
Vergelijking: net als, zoals, evenals, hetzelfde als, in vergelijking met, vergeleken met.
http://www.leren.nl/cursu(...)leren/structuur.html

In een topic waar je anderen de maat neemt, moet je het zelf wel goed doen natuurlijk he! c_/
  vrijdag 25 mei 2012 @ 13:15:12 #160
125267 spijkerbroek
Bron-Yr-Aur
pi_112015109
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 mei 2012 07:22 schreef Lienekien het volgende:
Voor 'als eerste' lijkt me dat zeker geen stelregel.

Als eerste kwam hij de kamer binnen.

Als eerste ga ik thuis de kat eten geven. Wat ik daarna doe, weet ik nog niet.

Enzovoort, en zo verder.
Hmm dat klopt dan ook wel weer.
Het impliceert dat er nog iets volgt, maar dat hoeft (afhankelijk van de context) niet genoemd te worden.
Ik dacht meer aan vergaderingen/presentaties. Als iemand tijdens een niet al te formeel werkoverleg "ten eerste" zegt en het daarbij laat, dan kan ik het niet nalaten om te vragen naar "het tweede". Vaak kijken ze me dan aan met een glazige blik, omdat er geen tweede punt is :D
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  vrijdag 25 mei 2012 @ 13:38:24 #161
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_112015930
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 mei 2012 13:07 schreef Lambiekje het volgende:

lichaamsprocessen, lichaamssappen, zijn geheel anders. Het is gewoon geen repenstatief model om op te testen.

Lambiekje, altijd vermakelijk.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  vrijdag 25 mei 2012 @ 14:59:52 #162
125267 spijkerbroek
Bron-Yr-Aur
pi_112018823
quote:
7s.gif Op vrijdag 25 mei 2012 14:54 schreef Henk_van_Ingrid het volgende:
Dat is een optie (net als vis hihihihi) maar ik wil natuurlijk iets berijken vanuit het internet, dat gaat lasticher in China!
Lastich, zo'n rijger.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_112037736
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 mei 2012 07:22 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Voor 'als eerste' lijkt me dat zeker geen stelregel.

Als eerste kwam hij de kamer binnen.

Als eerste ga ik thuis de kat eten geven. Wat ik daarna doe, weet ik nog niet.

Enzovoort, en zo verder.
Ik lees het ook als een soort van volgordelijke benoeming ten opzichte van wat er in het gezegde staat. Daarmee bedoel ik:
"Als eerste (van degenen die de kamer binnenkwamen) kwam hij de kamer binnen."
"Als eerste (van degenen die de kat eten geven) ga ik de kat eten geven."
Als het wordt bedoeld als "Eerst... (en dan ...)" dan zou ik zelf inderdaad gewoon "Eerst..." zeggen. Waarom dan die dubbelzinnigheid over je afroepen, als het ook gewoon duidelijk kan (en nog korter ook). :D
Geluk is een richting,
geen punt
---Loesje---
  zaterdag 26 mei 2012 @ 00:16:46 #164
131644 Wickedangel
Na mij de zondvloed
pi_112040220
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 mei 2012 21:55 schreef ikveranderhemniet het volgende:
Op het moment dat ik thuis was na school heb ik via ING het beschuldigde bedrag betaald
Erst kommt das Fressen und dann kommt die Moral
pi_112042482
quote:
7s.gif Op vrijdag 25 mei 2012 22:38 schreef SpecialK het volgende:
Ik raad mensen in dit topic aan om zich te beseffen dat ze maar 1 leven hebben. Een kort leven. Elke seconde telt.

Niet origineel maar het lijkt wel of dit als een ziekte om zich heen grijpt. Waar er wel zich moet staan, staat het niet, en waar dat niet moet, staat het er wel. Ik bedenk me, ik besef me, ik realiseer.

En nog zo iets: het wegvallen van het hulpwerkwoord worden. Dit moet mooier.

|:( :r
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_112042560
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 mei 2012 23:12 schreef Pandora73 het volgende:

[..]

Ik lees het ook als een soort van volgordelijke benoeming ten opzichte van wat er in het gezegde staat. Daarmee bedoel ik:
"Als eerste (van degenen die de kamer binnenkwamen) kwam hij de kamer binnen."
"Als eerste (van degenen die de kat eten geven mijn activiteiten) ga ik de kat eten geven."
Als het wordt bedoeld als "Eerst... (en dan ...)" dan zou ik zelf inderdaad gewoon "Eerst..." zeggen. Waarom dan die dubbelzinnigheid over je afroepen, als het ook gewoon duidelijk kan (en nog korter ook). :D
Mwa, voor hetzelfde probleem zijn er soms meerdere oplossingen.
En, zoals je duidelijk maakt, een groot deel van de gedachten wordt niet opgeschreven, maar draagt wel bij aan de vorming van de zin.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_112043666
Er is volgens mij geen slowchat en ik wil er nou niet een apart topic aan wijden, dus ik vraag het hier ff als sportliefhebber :P

quote:
Ajax houdt koploper AZ in het zicht. De regerend landskampioen won zondagmiddag de topper met PSV (2-0) en heeft nu weer een punt minder dan de Alkmaarders......
Ik heb dit nooit echt gesnapt. Met regerend landskampioen wordt in een zin als deze toch AZ bedoeld omdat je die ploeg het laatst noemt? Of zit dat anders?

Ajax was op moment van schrijven (nu nog steeds maargoed) regerend landskampioen. Dus als mijn gedachte juist is, dan is bovenstaande quote fout.

Aan de andere kant: je hebt wel Ajax als onderwerp, je begint er mee. Dus het leest ook wel logisch weg dat je met "regerend landskampioen" Ajax bedoeld. Wat is de precieze regel?
Movistar oh Movistar!
Team Movistar Topic
  zaterdag 26 mei 2012 @ 05:32:28 #168
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_112044061
quote:
12s.gif Op zaterdag 26 mei 2012 03:00 schreef RemcoW23 het volgende:
Er is volgens mij geen slowchat en ik wil er nou niet een apart topic aan wijden, dus ik vraag het hier ff als sportliefhebber :P

[..]

Ik heb dit nooit echt gesnapt. Met regerend landskampioen wordt in een zin als deze toch AZ bedoeld omdat je die ploeg het laatst noemt? Of zit dat anders?

Ajax was op moment van schrijven (nu nog steeds maargoed) regerend landskampioen. Dus als mijn gedachte juist is, dan is bovenstaande quote fout.
In de eerste zin zeg je iets over 020, daar ga je in de 2e zin mee verder
!!! Go 49-ers !!!
pi_112044097
quote:
12s.gif Op zaterdag 26 mei 2012 03:00 schreef RemcoW23 het volgende:
Er is volgens mij geen slowchat en ik wil er nou niet een apart topic aan wijden, dus ik vraag het hier ff als sportliefhebber :P

[..]

Ik heb dit nooit echt gesnapt. Met regerend landskampioen wordt in een zin als deze toch AZ bedoeld omdat je die ploeg het laatst noemt? Of zit dat anders?

Ajax was op moment van schrijven (nu nog steeds maargoed) regerend landskampioen. Dus als mijn gedachte juist is, dan is bovenstaande quote fout.

Aan de andere kant: je hebt wel Ajax als onderwerp, je begint er mee. Dus het leest ook wel logisch weg dat je met "regerend landskampioen" Ajax bedoeld. Wat is de precieze regel?
Met "regerend landskampioen" wordt de huidige landskampioen bedoeld. Of dat nu Ajax, AZ of een derde is, is uit deze context niet op te maken (maar wel duidelijk is dat het PSV en "de Alkmaarders" niet zijn). Er wordt dus van uitgegaan dat men al weet wie de "regerend landskampioen" en wie "de Alkmaarders" zijn (of er staat nog meer voor of na deze quote dat het uitlegt).
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  zaterdag 26 mei 2012 @ 06:50:55 #170
342301 Boterbartje
kwaliteitsuser
pi_112044150
quote:
0s.gif Op donderdag 17 mei 2012 16:08 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Zoals mijn jongste zus laatst zei: Oude koeien horen ook helemaal niet in de sloot!
Fout. Na een dubbelepunt begin je niet met een hoofdletter.
Op 8 september 2013 schreef Yreal het volgende: Boterbartje is een kwaliteitsuser
Op 2 april 2015 17:54 schreef Joosie200 het volgende: The Boterbartje experience™, dat is 100% kwaliteit voor een kleine prijs.
pi_112049980
quote:
7s.gif Op zaterdag 26 mei 2012 06:50 schreef Boterbartje het volgende:

[..]

Fout. Na een dubbelepunt begin je niet met een hoofdletter.
;)
dubbelepunt > dubbele punt!
En de fout is een andere: het weglaten van de aanhalingstekens. Het is namelijk directe rede.
zei: "Oude sloot." De zin tussen de aanhalingstekens is een complete zin, met hoofdletter en punt.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  zaterdag 26 mei 2012 @ 14:29:20 #172
342301 Boterbartje
kwaliteitsuser
pi_112050511
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 mei 2012 14:04 schreef Kees22 het volgende:

[..]

;)
dubbelepunt > dubbele punt!
En de fout is een andere: het weglaten van de aanhalingstekens. Het is namelijk directe rede.
zei: "Oude sloot." De zin tussen de aanhalingstekens is een complete zin, met hoofdletter en punt.
Oh grutjes dit is echt een taalnazi topic :')
Ik vlucht snel voordat ik op alles wat ik zeg verbeterd ga worden :P

Sowieso typ ik steeds slechter Nederlands, ik vraag me af of het iets te doen heeft met dat ik al een tijdje geen Nederlands meer gesproken heb?
Op 8 september 2013 schreef Yreal het volgende: Boterbartje is een kwaliteitsuser
Op 2 april 2015 17:54 schreef Joosie200 het volgende: The Boterbartje experience™, dat is 100% kwaliteit voor een kleine prijs.
  zaterdag 26 mei 2012 @ 14:31:57 #173
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_112050577
quote:
7s.gif Op zaterdag 26 mei 2012 14:29 schreef Boterbartje het volgende:

[..]

Oh grutjes dit is echt een taalnazi topic :')
Ik vlucht snel voordat ik op alles wat ik zeg verbeterd ga worden :P

Sowieso typ ik steeds slechter Nederlands, ik vraag me af of het iets te doen heeft met dat ik al een tijdje geen Nederlands meer gesproken heb?
Misschien moet je dan juist blij zijn met mensen die je verbeteren.

En ja, in dit topic zemelen we over taal. Mag het?
The love you take is equal to the love you make.
  zaterdag 26 mei 2012 @ 14:33:28 #174
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_112050606
En ik heb altijd geleerd dat je na een dubbele punt wel met een hoofdletter begint.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
pi_112050990
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 mei 2012 14:33 schreef Lord_Vetinari het volgende:
En ik heb altijd geleerd dat je na een dubbele punt wel met een hoofdletter begint.
Zoals vrijwel altijd in het Nederlands: ja en nee.
http://www.onzetaal.nl/ta(...)tter-na-dubbele-punt
;)

quote:
Gedachten staan overigens níét tussen aanhalingstekens, dus na woorden als denken en peinzen komt een kleine letter:

Bij het wegrijden bedacht ze: ik heb mijn telefoon niet bij me!
:?
Waarom dat nu dan weer?
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')