quote:
Op dinsdag 1 mei 2012 15:17 schreef Zienswijze het volgende:[..]
Elk volk heeft geweld op haar naam staan, ook Indiers. Het verschil is echter dat westerse landen onder andere door geweld (Indianen bijvoorbeeld) aan hun welvaart zijn gekomen; andere landen doen het veelal op eigen kracht zonder grote genocides op andere volkeren achter te laten.
Vandaar dat eigenlijk alleen westerse landen of flink vooruit geholpen koloniën een fatsoenlijk welvaartsniveau kennen? Beetje vreemde redenatie hoor maar dat zou kunnen.
quote:
En dan kan het westen nu wel "schijnheilig" doen dat het het beste met de mensenrechten voor over heeft. Het westen is daarentegen één van de cultuurgebieden (zo niet hét cultuurgebied) dat de mensenrechten het meeste geschonden heeft.
Want buiten het westen was men zo aardig voor elkaar? Het zou heel mooi zijn wanneer dat klopte maar je bent hier wat optimistisch

.
quote:
Het is enkel sinds de grote genocide op de Europese joden dat het westen mensenrechten - op papier - hoog in acht neemt, hoogstwaarschijnlijk vanwege schuldgevoelens.
Aha

. Overigens is deze stelling historisch gezien niet juist maar ik geloof niet dat je je daar erg druk om maakt

quote:
Op dinsdag 1 mei 2012 15:12 schreef Zienswijze het volgende:[..]
Je doelt op China of Turkije? China of Turkije omvatten niet de gehele niet-westerse wereld, net zoals Griekenland niet de gehele westerse wereld omvat.
Ze hebben allen een flinke achterstand

.
quote:
Ik noem bijvoorbeeld een Singapore of Hong Kong, dat haar banken niet zo heeft laten ontsporen, en wiens groeimodellen beter dan die van de Amerikanen zijn.
Stadsstaatjes als vergelijkingsmateriaal nemen is niet zo heel logisch. We vergelijken die toch ook niet met Monaco?
quote:
En dan denk jij natuurlijk komt hij weer met zijn Singapore-riedeltje dat geen democratie kent. Het gaat mij in dit geval enkel om economische groeimodellen: daar is het westen zeker niet superieur in, anders zou het westen niet in een crisis zijn beland.
Bizarre eenzijdige benadering die je er erg creatief aan de haren bijsleept moet ik zeggen.
[..]
quote:
Wie laat hun bevolking creperen?
Dat gebeurt in vele delen van het door jou bejubelde 'niet-westen', jij hebt geen problemen met kinderen verkopen of in onderpand geven, ik heb daar wat meer problemen mee

.