pi_110921564
registreer om deze reclame te verbergen
Na lang lurken in dit subforum eindelijk een project om met jullie te delen.

Toen ik 8 jaar geleden hier kwam wonen trof ik een standaard keuken aan. Omdat ik met studenten hier ging wonen vond ik het prima. Nu ik echter samenwoon met mijn vriendin en wij beide graag koken is het tijd om de oude keuken eruit te gooien. Daarnaast begint de keuken in verval te raken, dus: handen uit de mouwen!

Zo was de keuken:

keuken_start_3.jpg
keuken_start_2.jpg
keuken_start_1.jpg

Omdat ik doordeweeks eigenlijk niet vaak thuis ben heb ik 2 weken terug alvast een voorsprong gemaakt voor de verbouwing. Als eerst moest de verwarming eraan geloven:

keuken_d-2_1.jpg

Een week geleden begonnen met het uitruimen van de kasten. Omdat de keuken wel operationeel moest blijven begonnen met de bovenkasten. In eerste instantie wilde ik alleen de deuren eraf halen:

keuken_d-1_1.jpg

Gelukkig kwam een vriend langs, en met een extra paar handen gaat het hard:

keuken_d-1_3.jpg
keuken_d-1_4.jpg

Om mn vriendin blij te maken moesten ook de schrootjes eraan geloven:

keuken_d-1_6.jpg
keuken_d-1_8.jpg

En dit was eigenlijk de status waar we gisteren mee verder zijn gegaan. Na een gezellig feestje en een overnachting aan het Veluwemeer was het tijd om de rest van de keuken te ontmantelen.

Er is al weer een hoop gebeurd, maar gedurende de dag zullen er meer foto's volgen tot ik weer up-to-date ben.

Nu eerst de boel voorbereiden, om 10.00 gaat de boorhamer het gevecht aan met 2 lagen vloertegels (sorry buurman).

[ Bericht 1% gewijzigd door solidworks op 29-04-2012 19:50:39 (plaatjes gefixt) ]
pi_110921785
Nou Solidworks ik ben benieuwd hoe het eindresultaat zal zijn... Het project op zich is al leuk om aan te pakken...
Als ik naar je "naam" kijk heb je je keuken met Solidworks uitgewerkt, althans daar ga ik van uit. Heb je misschien een tekening van hoe je keuken er uiteindelijk uit gaat zien of wat je plannen zijn om het te verwezenlijken?

Succes Nick
pi_110921926
Niks gedaan met solidworks... eerlijk gezegd nog nooit mee gewerkt ;)

Ik had nog een screenshot van hoe de keuken er ongeveer uit komt te zien:

keuken_front.jpg

Heb hem met de IKEA keuken tool gemaakt. De kastjes zijn van IKEA, de apparatuur is van SMEG.
De deuren van de koelkast kloppen nog niet, die moeten namelijk aangepast worden aan de koelkast.

Aan de andere wand komt nog een wandkast met daarin een inbouwmagnetron, maar die is moelijk te maken met de keukentool, omdat dat een samenstelling is van bovenkastjes.
pi_110922348
Nog nooit met Solidworks gewerkt en toch het naam gebruiken... Maak me enigszins een beetje nieuwsgierig hahaha... Maar dat terzijde..

Als ik zo vrij mag zijn om een tip te geven.... Theoretisch is het mogelijk om een lade (rechts van je keuken) langs een muur te plaatsen. Maar daarbij moet je echt goed kijken of de lade exact evenwijdig langs het muur loop. Is dat niet dan bestaat er een grote kans dat je lade bij het opentrekken langs je muur schaaft. Let dus goed op dat je je lade goed evenwijdig langs je rechter muur laat lopen. Eventuele oplossing is een 18mm paslatje.

Aan je tekening te zien is je lade een losse onderdeel en zal dan op een aantal plaatsen bevestigd moeten worden op je muur. Zodanig bevestigen dat het kastje niet meer beweegt als je je lade intensief gebruik. Bij vele bewegingen zullen je kitnaden op je blad scheuren en niet waterdicht zijn.
Normaal loop een blad door en heeft een kast stabiliteit door dat kasten onderling en onder het blad bevestigd worden.

Ik werk het liefst met paslatten omdat bestaande muren niet waterpas staat en niet recht zijn. In Daarmee hef je de oneffenheden op en zullen (in jou geval de maat van je fornuis) altijd tussen passen.

Nu ik toch over je fornuis begin, wees voorzichtig met een fornuis dat lager dan je werkblad staat. Je heb je fornuis exact tussen twee kasten staan. Hierdoor moet je heel goed opletten dat je niet al te grote pannen/grote wokpan gebruik. Het vuur onder zal via de onderkant van je panbodem naar buiten geleiden. Kans dat je kasten aan de zijkant zwart en in het ergste geval verschroeid wordt aanwezig is.

Wat ik niet zie is je afzuigkap/wazemkap, maar daar zal je wel aangedacht hebben ;)

Ik hoop dat je er wat aan heb.

Succes

Gr Nick

[ Bericht 9% gewijzigd door nicklatu op 29-04-2012 10:34:45 ]
pi_110922766
Paslatten heb ik nog niet meegenomen in de tekening. Maar de wanden worden ook opnieuw gestucced, dus hopelijk een beetje haaks. Het kastje wordt aan beide zijden aan de muur bevestigd.

Heb het standaard IKEA fornuis erin gezet, voor mijn fornuis heb ik stelpoten waarmee ik m tot 1 cm boven mijn werkblad kan krijgen. Het fornuis is een SMEG SNL90MFX7.

De afzuiger heb ik er inderdaad ook niet ingetekend. Het is een SMEG KSET910X. In de beschrijving staat dat er 65cm tussen het fornuis en de afzuiger moet zitten... mja... helaas heb ik maar 62cm volgens mij... maar we zullen eens zien :P

Ik kwam net nog iets leuks tegen bij de afvoer... zal straks wel foto's uploaden. Er is hier door de vorige bewoners behoorlijk geprutst.

We gaan de buren nog eens even opschrikken!
pi_110925391
Ik ben toch benieuwd wat voor een verrassing je bent tegengekomen.... Foto... Foto... Foto :) :6
pi_110941273
quote:
10s.gif Op zondag 29 april 2012 12:31 schreef nicklatu het volgende:
Ik ben toch benieuwd wat voor een verrassing je bent tegengekomen.... Foto... Foto... Foto :) :6
Laatst zei mn vriendin dan de afvoer stonk... dus ik de zwanenhals schoongemaakt... niks hielp.
Dus bij het afbreken van de keuken kwam ik het afvoerpijpje tegen:

keuken_d2_sup1.jpg

Ik vond het maar een raar pijpje dus nadere inspectie was noodzakelijk. Even door de kruipruimte om de onderkant te inspecteren wees uit dat er een 75 mm buis moest zitten. Een beetje friemelen aan het pijpje bracht het volgende aan het licht:

keuken_d2_sup2.jpg

Dramatisch... een loden pijpje van 40 mm was in de afvoer van 75 mm geschoven, beetje verbogen en verder was het open. Nouja, open, het was vooral gevuld met prut, zwarte stinkende slurrie!

Vandaag maar even de tijd genomen om het beton rond de afvoer te beitelen. Voorlopig maar een prop erin. Morgen maar fatsoenlijk de afvoer monteren.
pi_110943225
Gisteren de laatste apparaten en kastjes verwijderd:

keuken_d1_1.jpg

Begonnen met het afbikken van de tegels:

keuken_d1_3.jpg

Na een dag hakken en zagen was dit het startpunt van vanochtend:

keuken_d2_2.jpg

Achter de tegels zat een flinke laag stuc die het leidingwerk verborg. Na een paar uur flink hakken kwamen de leidingen los.

keuken_d2_4.jpg

Vervolgens was het de beurt aan de vloer. Mn vader is erg bedreven in het slopen van vloeren. Geheel tegen verwachting in was de eerste vloer er na 20 minuten uit. De vloer die daar onder lag duurde iets langer, maar toch na een half uur was het klusje geklaard.

keuken_d2_5.jpg

Vandaag het oude leidingwerk eruit gehaald en begon in de centraaldoos op het plafond driftig te knippen en oude bekabeling te verwijderen. Trok er een flink stuk draad uit, maar waar het vandaan kwam... niet uit de centraaldoos! THE FUCK! Met een trekveer wat leidingen nagelopen en uiteindelijk de boel aan elkaar geknoopt. Vooralsnog werkt het prima...

Voor vanavond staat het uittekenen van het leidingwerk op de planning. Dan kan morgen begonnen worden met het aanleggen van de nieuwe waterleidingen en elektra. Hopelijk zonder problemen ;)
pi_110952600
Leuk project! Waar staat het huis als ik vragen mag?
Klussen deel 1 en 2
pi_110956833
quote:
0s.gif Op maandag 30 april 2012 00:09 schreef sheonlydreams86 het volgende:
Leuk project! Waar staat het huis als ik vragen mag?
Het huis staat in Breda.
  maandag 30 april 2012 @ 09:52:05 #11
132767 lipje
verrekte koekwaus :')
pi_110957523
die loden leidingen gaan wel vervangen worden?
pi_110958870
Even volgen, ik ga binnenkort precies hetzelfde doen.
Je houdt niet van half werk iig ;)
K&W / De hoekmaisonette van Junkiexp #2
In Rotterdam verdienen ze 't, in Den Haag verdelen ze 't en in Amsterdam smijten ze 't over de balk.
pi_110961197
Nou ik moet je zeggen dat je huis lijkt op mijn eerste koopwoning... Laat me raden: Als je door de voordeur komt dan heb je rechts je toilet, daarnaast de trap en daarna de kelder en tegenover de kelder deur een deur naar je woonkamer.... Tegenover je voordeur is de deur naar je keuken???

Wat ik toen gedaan heb is de deur naar de keuken dicht gemetseld en een nieuwe gat gemaakt (toogje) van 1.50 meter breed. Hierdoor creëerde ik een mogelijkheid om een hoekkeuken te maken...

Om een toog te maken betrek je je woonkamer met je keuken wat ruimtelijk overkomt...

Nou heel veel succes... Ik heb weer jeuk aan mijn handen om weer een keukenproject aan te nemen zeg...

Gr NickLatu
pi_110974405
quote:
0s.gif Op maandag 30 april 2012 09:52 schreef lipje het volgende:
die loden leidingen gaan wel vervangen worden?
Het was een loden buisje voor de afvoer. Lekker makkelijk, beetje buigen, kneden en het past... NOT!
Maar die is er inmiddels uit, zit tijdelijk een prop in en morgen lijm ik de nieuwe afvoer erop. Redden wat er te redden valt.

quote:
0s.gif Op maandag 30 april 2012 12:30 schreef nicklatu het volgende:
Nou ik moet je zeggen dat je huis lijkt op mijn eerste koopwoning... Laat me raden: Als je door de voordeur komt dan heb je rechts je toilet, daarnaast de trap en daarna de kelder en tegenover de kelder deur een deur naar je woonkamer.... Tegenover je voordeur is de deur naar je keuken???

Wat ik toen gedaan heb is de deur naar de keuken dicht gemetseld en een nieuwe gat gemaakt (toogje) van 1.50 meter breed. Hierdoor creëerde ik een mogelijkheid om een hoekkeuken te maken...

Om een toog te maken betrek je je woonkamer met je keuken wat ruimtelijk overkomt...

Nou heel veel succes... Ik heb weer jeuk aan mijn handen om weer een keukenproject aan te nemen zeg...

Gr NickLatu
Indeling klopt, is een standaard tussenwoning. Prima voor 4 studenten, een zee van ruimte als je met zn tweeen bent ;)

Zo weer een foto update, eerst even uitblazen op de bank.
pi_110976512
Vandaag weinig foto's... de keuken heeft de hele dag vol stof gehangen. Alle dozen zijn geboord en alle leidingen gefreesd. Zo makkelijk als de vloer eruit ging gisteren, zo lastig ging het boren vandaag. Wat een ellende, steen was keihard! Zelfs het frezen wilde op een gegeven moment niet meer. Vervangen van de schijfjes deed wonderen ;)

Ook de voorbereidingen voor het water zijn klaar. Verder alvast een gat gemaakt voor de buitenkraan.

De foto's zijn een beetje gaar, even snel genomen, morgen hopelijk betere foto's.

Leidingen in de muur gefreesd:

keuken_d3_2.jpg

keuken_d3_1.jpg

Nieuwe elektra voor de kast met magnetron:

keuken_d3_3.jpg

Wat staat er morgen op het programma;
* Afmaken van de elektra
- Dozen boren voor de nieuwe lichtschakelaars (vergeten)
- PVC leidingwerk afmaken
* Waterleidingen solderen
* Alle gaten dichtsmeren
* Nieuw deurkozijn naar de gang

Wat klote is dat de loodgieter niks van zich heeft laten horen. Dus zit nu nog met een gasleiding die behoorlijk in de weg zit. Als ik morgen voor 9u niks gehoord heb zoek ik een ander...

Heb lijkt me vrij eenvoudig. Maar geen idee of ik de pijp gewoon af kan zagen en er gewoon een nieuwe kraan op kan knellen.

Toch lijkt het me verstandig om het door een gerenommeerde loodgieter te laten doen. Maar dan moet die wel iets van zich laten horen.
pi_111074083
2 lange dagen achter de rug, het verliep niet allemaal volgens de planning.

Dinsdag eerst begonnen met het weghalen van oude elektra. Een weinig sjieke oplossing om het schuurtje van stroom te voorzien en om een buitenlamp aan te sluiten:

keuken_d4_1.jpg
keuken_d4_2.jpg

Het het wegknippen van dit bakje ellende heb ik de nieuwe dozen geplaatst waar de nieuwe groepen naartoe zullen lopen:

keuken_d4_3.jpg
keuken_d4_4.jpg

Met name de dozen bij de vloer waren lastig, de baksteen was keihard en ook het boren door de vloer viel tegen. Het maken van de pijpjes door de vloer heeft me wel wat tijd gekost, er moet immers nog een stugge kabel doorheen dus kan niet te scherpe hoeken maken. Hier teveel tijd aan besteed. Gelukkig zat alles er toch voor de lunch in:

keuken_d4_5.jpg

Het probleem met de loodgieter was ook opgelost. Ik had nog niks gehoord, dus was op zoek gegaan naar een nieuwe loodgieter, want dat leek me niet een heel makkelijke opgave.

De eerste telefoontjes:

"Deze week, haha, neeeee, dat kan niet... Kan het halverwege volgende week?"

Uiteindelijk een groot installatie bedrijf gevonden, die wilde wel kijken of ze een monteur konden sturen. Maar dat zou ik nog wel horen... Wel gezegd dat ze dat snel moesten laten weten omdat ik anders weer verder moet zoeken.

Om 11.45 belt de eerste loodgieter dat hij er om 17.00 is. MOOI! Want de grote installateur had ook niks van zich laten horen. Bel ik netjes op om te zeggen dat het niet meer hoeft. Snauwt die mevrouw me af.

- Ho eens even, we zijn nu bijna 4 uur verder en ik heb nog niks gehoord. Zo makkelijk is het niet om een loodgieter te vinden.
"Nouja, in ieder geval bedankt voor het afbellen"
- Nog een prettige dag :)

Daarna ging de dag snel voorbij. Had sinds de middelbare school al niet meer gesoldeerd maar het ging eigenlijk prima. Heb 1 muurplaat en een stukje buis verkloot, maar had a) niet goed geschuurd
en b) lelijk gewiebeld waardoor het scheurde.

Stukje van het resultaat:

keuken_d4_6.jpg

's Avonds zou mn vader nog helpen met het dichtsmeren van de leidingen en het wachten was op de loodgieter. Omdat hij niet meteen nieuwe draad kon tappen heeft hij de leiding afgedopt zodat we er wel bij konden.

Voor ik het wist was het donker en was het meeste werk gedaan. Om 08.00 zou de stucadoor voor komen strijken en omdat mn vader om 5.45 eruit moest vond ik dat een prima tijd om de laatste dingen voor te bereiden.
pi_111084498
Zoals ik al zei liep het ook gisteren niet helemaal van een leien dakje. Zo trof ik de keuken om 06.00 aan:

keuken_d5_1.jpg

De nieuwe koudwaterleiding was al op maat, maar moest nog aangesloten worden. De warmwaterleiding moest nog pas gemaakt worden.

Maar voordat ik daaraan zou beginnen wilde ik nog 'even' het kozijn eruit halen om te vervangen door een exemplaar van 230cm. Ten eerste vinden we het raampje boven de deur lelijk en ten tweede is 200cm geen fijne hoogte als je 1.99m bent ;)
Dus de zaag erin, weliswaar erg vroeg, maar ik had al gehoord dat de buren eruit waren. Eerst de horizontale delen doorgezaagd:

keuken_d5_2.jpg

Vervolgens voorzichtig proberen het kozijn los te wrikken. Die zat dus met flinke ankers in de muur gemetseld, dus ook de zijkanten doorgezaagd en wrikken maar. Er bleven nog wat stukken staal uitsteken, dus afslijpen... slijptol spint op en halverwege t staal stop ie ermee. Stuk. Dood. Gelukkig al een oud apparaat, maar niet handig. Met wat buigwerk ook de laatste delen eruit gehaald en wat een ruimte!

keuken_d5_3.jpg

De stucadoor liet even op zich wachten, maar ik had nog genoeg te doen. Met name het aansluiten van de nieuwe waterleidingen op de oude zou een lastige klus worden. De sleuven zaten niet op exacte dezelfde hoogte en bovendien zat het gas nog in de weg.

Druk met solderen en daar was de stucadoor, voor ik het wist was mn keuken geel:

keuken_d5_4.jpg

quote:
2s.gif Op maandag 30 april 2012 10:56 schreef junkiexp het volgende:
Even volgen, ik ga binnenkort precies hetzelfde doen.
Je houdt niet van half werk iig ;)
Mja, half werk... omdat de stucadoor niet alleen wilde voorstrijken en profielen plakken wilde hij meteen beginnen met opzetten van stuc. Daar had ik dus niet op gerekend en uiteindelijk is het leidingwerk zonder mantel de muur in gegaan... Niet de bedoeling, maar goed, ik ben benieuwd hoe snel die aantasting echt intreed.

Het plafond is erg mooi geworden en de onderste laag is alvast opgezet:

keuken_d5_5.jpg
keuken_d5_6.jpg

Om 18.30 kwam mn vader nog even eten en helpen met het nieuwe kozijn. Alvast in de grondverf gezet alleen nog even op maat zagen en plaatsen. We waren net voor het onweer klaar met zagen en konden binnen verder, om 22.00 zat alles erin.

Nog even de afvoer lijmen voordat deze straks helemaal dichtgesmeerd werd ;)
Niet de meest elegante oplossing, maar de schuine, kapotte buis is gefixt met een verloop en wat 45 graden bochten om alles enigszins recht te krijgen:

keuken_d5_7.jpg

Om 23.00 in bed en om 5.40 ging de wekker weer. Mn vader bleef weer een nacht hier, dus ik was de wek service :P Flinke mok thee mee en hij ging weer naar t werk. Ik had nog even een randje onderaan weggekapt, dus moest voorstrijken. Bovendien was het koofje boven de deur nieuw, dus ook daar een mooie gele laag overheen:

keuken_d6_1.jpg

Dat was dus 07.00 vanochtend. Straks de laatste foto's, maar eerst weer aan de slag met kastjes... heel veel kastjes... en nog meer karton ;)
pi_111092070
Je hebt je koperen leidingen niet voorzien van een mantelbuis?
  donderdag 3 mei 2012 @ 17:12:51 #19
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_111092147
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2012 17:11 schreef klipper het volgende:
Vroeg ik me ook al af....
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_111092451
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2012 17:11 schreef klipper het volgende:
Klopt
pi_111092520
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2012 17:20 schreef solidworks het volgende:

[..]

Klopt
euhm... niet bang voor scheuren?? want die gaan er wel komen in je muur... en daarnaast word je koper nu aangetast, maar de heren hierboven weten dat beter dan ik :)
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
pi_111092693
quote:
2s.gif Op donderdag 3 mei 2012 17:21 schreef RanTheMan het volgende:

[..]

euhm... niet bang voor scheuren?? want die gaan er wel komen in je muur... en daarnaast word je koper nu aangetast, maar de heren hierboven weten dat beter dan ik :)
Mja, gelukkig zit het allemaal achter de kastjes. Koperaantasting heb ik niet zoveel informatie over kunnen vinden. Als dat 10 jaar duurt denk ik toch niet meer dat ik hier woon :')
pi_111092764
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2012 17:26 schreef solidworks het volgende:

[..]

Mja, gelukkig zit het allemaal achter de kastjes. Koperaantasting heb ik niet zoveel informatie over kunnen vinden. Als dat 10 jaar duurt denk ik toch niet meer dat ik hier woon :')
euhm, jij hebt kastjes die op je aanrechtblad staan?
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
pi_111092966
Er loopt 1 verticale leiding achter de wand
  donderdag 3 mei 2012 @ 18:18:37 #25
116562 boertie
Zonder hoofdletter dus.
pi_111094827
Mwoa. Met dat aantasten van het koper zal het nog wel meevallen. Vorige week heb ik een badkamervloertje eruit getikt waar het koper ook zonder mantelbuis ingestort was. de oude badkamer was zeker 15 jaar oud en aan de leidingen was niets te zien van aantasting oid.
Jeuj. Nieuwe user icon.
pi_111097652
Tvp
  donderdag 3 mei 2012 @ 21:14:43 #27
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_111103787
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2012 19:28 schreef xaban06 het volgende:
Tvp
:')
pi_111104337
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2012 18:18 schreef boertie het volgende:
Mwoa. Met dat aantasten van het koper zal het nog wel meevallen. Vorige week heb ik een badkamervloertje eruit getikt waar het koper ook zonder mantelbuis ingestort was. de oude badkamer was zeker 15 jaar oud en aan de leidingen was niets te zien van aantasting oid.
Maakt nog al een verschil of de leidingen in de cement of in de knauf zijn gelegd,gips tast koper aan.
Maar in beide gevallen hoort koper in een mantelbuis
pi_111104387
Het nieuwe kozijn, mooit geel gemaakt:

keuken_d6_1.jpg

De stucadoor was mooi op tijd en al snel zat er een mooie laag stuc op de wanden:

keuken_d6_2.jpg

Terwijl ik een pakketje ophaal bij een distributeur gaat de stucadoor onvermoeibaar verder:

keuken_d6_4.jpg

Rond een uur of 6 was de stucadoor klaar, het resultaat was een prachtig. Strakke wanden, helemaal glad. Hierbij het eindresultaat:

keuken_d6_7.jpg

En van de andere kant:

keuken_d6_6.jpg

Ben erg tevreden met het resultaat. Benieuwd hoe snel het droogt en hoe het er dan uitziet.

Morgen wederom een 'rustige' dag. Alles even opruimen en schoonmaken, dan de grote gaten vullen zodat we het weekend kunnen egaliseren en tegelen. Verder even kijken in de kruipruimte, grondhout voor de elektrabuizen vastmaken.

Ook komen morgen de nieuwe groepenkast en de wandcontactdozen. Daarnaast wordt ook keukenapparatuur gebracht. Leuke dag met pakjes!

quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2012 19:28 schreef xaban06 het volgende:
Tvp
Ook plannen voor een nieuwe keuken?
pi_111104611
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2012 21:25 schreef exlurker het volgende:

[..]

Maakt nog al een verschil of de leidingen in de cement of in de knauf zijn gelegd,gips tast koper aan.
Maar in beide gevallen hoort koper in een mantelbuis
Nu zit ik alleen nog wel met de vraag hoe snel dat optreed...
pi_111110860
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2012 21:30 schreef solidworks het volgende:

[..]

In een droge omgeving, tergend langzaam, de kans dat de keuken er dan nog staat is vrij klein.
In een vochtige omgeving kan dit vele malen sneller zijn.

Maar hoe lang het gaat duren blijft altijd de vraag, dit kan jaren zijn, maar ook enkele jaren.
Een mantelbuis wordt toegepast om verschillende redenen, bovengenoemd is er een van, uitzetten en krimpen van de leiding is een tweede.

Vaak gaat het gewoon goed, maar ja geldt dat ook voor jouw installatie, dat is en blijft de vraag, waarop alleen de tand des tijds uitsluitsel over kan geven.
  donderdag 3 mei 2012 @ 23:31:16 #32
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_111111819
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2012 21:30 schreef solidworks het volgende:

[..]

Los van aantasting, zit je met het probleem van krimp en uitzetting. Gips en cement zijn niet 'flexibel'. Kalkmortel daarentegen kan nog een bepaalde vervorming opvangen.
Je zou dus last van scheurvorming kunnen krijgen. Kunnen, niet zeker dus. Maar juist om die onzekerheid weg te nemen is het gebruikelijk de leiding in een mantelbuis te leggen.

Succes met de voortgang van je project, ben erg benieuwd hoe het gaat worden.
pi_111116802
quote:
10s.gif Op donderdag 3 mei 2012 21:14 schreef error_404 het volgende:

[..]

:')
wat? :(
pi_111116811
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2012 21:26 schreef solidworks het volgende:

Ook plannen voor een nieuwe keuken?
Een heel nieuw huis :) Wordt eind van dit jaar opgeleverd. Vind het altijd wel 'informatief' om project topics te volgen :)
  vrijdag 4 mei 2012 @ 16:48:14 #35
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_111134749
Gata allemaal lekker vlot zeg.

Wat je ontwerp van je nieuwe keuken betreft... Al overwogen om de ruimte onder de kastjes te gebruiken ? Ipv een gewone plint die daar doorgaans word geplaatst zou je lades kunnen overwegen tussen de pootjes.
Ik heb het onlangs bij iemand gezien en die heeft daar een behoorlijk ruimte winst mee geboekt voor alle shit die je wel wilt hebben in je keuken maar niet vaak gebruikt.
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_111142248
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2012 16:48 schreef klusfoobje het volgende:

Wat je ontwerp van je nieuwe keuken betreft... Al overwogen om de ruimte onder de kastjes te gebruiken ? Ipv een gewone plint die daar doorgaans word geplaatst zou je lades kunnen overwegen tussen de pootjes.
Ik heb het onlangs bij iemand gezien en die heeft daar een behoorlijk ruimte winst mee geboekt voor alle shit die je wel wilt hebben in je keuken maar niet vaak gebruikt.
Als de ruimte zeer beperkt is in de keuken is dat natuurlijk altijd het overwegen waard; is dat trouwens iets wat je standaard bij het uitzoeken van een keuken kunt kiezen ?

Of moet je daar zelf achteraf onder je keuken eigenhandig lades maken ?
Een leven met electriciteit, onder hoogspanning opstaan, met weerstand naar je werk,
tegen de stroom inwerken, geladen naar huis gaan, Contact zoeken met je partner ...
en dan een opsodemieter krijgen !
pi_111177203
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2012 20:06 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Als de ruimte zeer beperkt is in de keuken is dat natuurlijk altijd het overwegen waard; is dat trouwens iets wat je standaard bij het uitzoeken van een keuken kunt kiezen ?

Of moet je daar zelf achteraf onder je keuken eigenhandig lades maken ?
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/70025525/
pi_111196303
Afgelopen 2 dagen vooral het stucwerk zien drogen. Vrijdagavond egaliseer over de vloer gestort. Gisteren bezig geweest met het leidingwerk in de kruipruimte. Vandaag de vloer leggen.

quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2012 16:48 schreef klusfoobje het volgende:

Ik heb gekozen voor hoge bovenkasten, dan kan daar alles opgeslagen worden wat we eigenlijk niet vaak gebruiken. Bovendien kan ik overal vrij makkelijk bij (1.98m).

Wel had ik gedacht aan een soort van uittrekbaar opstapje. Mijn vriendin is niet heel groot, 1.67m, dus die zou het wel handig vinden. Maar nu er aan de andere zijde een kast komt voor het servies is dat eigenlijk ook niet nodig.

quote:
Dat zie er wel praktisch uit, zeker als je weinig ruimte hebt in je keuken.
pi_111201772
Succes ! enne je bent gekrompen :P van 1.99 naar 1.98 ;)
soms moet je iets achter laten om verder te komen, soms moet je heel veel achter je laten om een ander mens te worden
pi_111202022
quote:
2s.gif Op zondag 6 mei 2012 13:55 schreef Muks het volgende:
Zo scherp als bedorven mosterd :P
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_111207062
quote:
2s.gif Op zondag 6 mei 2012 13:55 schreef Muks het volgende:
Overdag krimp je altijd een beetje... de vorige keer heb ik 'sochtends gemeten ;)
pi_111214166
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 15:57 schreef solidworks het volgende:

[..]

Overdag krimp je altijd een beetje... de vorige keer heb ik 'sochtends gemeten ;)
van al het sjouwen en fysiek werken ga je krom lopen/staan ten minste ik wel.. Op vrijdag loop ik weer rechtop, maar zondag avond bijna in een rollator model :)
pi_111223866
quote:
2s.gif Op zondag 6 mei 2012 18:24 schreef RanTheMan het volgende:

[..]

van al het sjouwen en fysiek werken ga je krom lopen/staan ten minste ik wel.. Op vrijdag loop ik weer rechtop, maar zondag avond bijna in een rollator model :)
Dat laatste komt van de drank ;)
pi_111224166
quote:

[..]

Niet alleen door de tijdsverschillen van meten hoor, leeftijd speelt ook een rol.
  maandag 7 mei 2012 @ 17:18:53 #45
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_111254499
quote:

[..]

de laatste tijd is het ook weer wat kouder he, dan word alles wat kleiner :)
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
  maandag 7 mei 2012 @ 17:21:17 #46
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_111254563
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 mei 2012 03:23 schreef xaban06 het volgende:

[..]

wat? :(
Een tvp man, kom op he! :')
pi_111374773
Leuk, ik lees mee want zelf ook aan de klus in de keuken!

Grappig wij plaatsen ook een Smeg fornuis + achterwand + afzuigkap. Alleen dan van 60 cm ipv 90
Realiteit is een illusie die ontstaat bij een gebrek aan alcohol
pi_111405376
quote:
10s.gif Op maandag 7 mei 2012 17:21 schreef error_404 het volgende:

[..]

Een tvp man, kom op he! :')
Ik snap 'm niet.
pi_111761393
Zo, daar ben ik weer... Afgelopen dagen (week) is er veel veranderd.

Het stucwerk wilde niet zo hard drogen, dus het schilderen moest even wachten. Heb de vloer geëgaliseerd en daarna begonnen met tegelen:

keuken_d7_1.jpg
Handig was mn tegelzaag:

keuken_d7_2.jpg
Prima apparaat, 5 tientjes en de hele dag plezier van gehad. Bovendien goed bruikbaar voor een volgende tegelklus ;)

Aan het einde van de dag zag het er zo uit:

keuken_d7_3.jpg

Nadat de vloer erin lag moest meteen de meterkast eraan geloven, met een ferme ruk was de deur eraf (voor Vonkenboer):

keuken_d7_4.jpg

keuken_d7_5.jpg

Het houtwerk zat met stalen spijkers in de muur, dacht dat ik die er wel even uit zou trekken... Daar dacht mijn hamer anders over nadat ik eraan ging hangen. KNAK! Ik op de grond, de hamer in tweeën en de spijker nog fier in de muur... Met een vuistje een flinke klap erop om de spijker dan maar af te breken.

Doordeweeks toch een keer naar huis gereden om te voegen. Was wel even een pittige klus, meteen 3 keer de tegels geboend maar de volgende ochtend (05.15) zag het er nog erg wit uit. Gelukkig heeft O+ de andere dagen hard gepoetst en het weekend zag het er prachtig uit!

Dat weekend (afgelopen weekend) met een kennis de nieuwe groepenkast geïnstalleerd, hij de groepenkast en ik de kabels door de kruipruimte:

keuken_d7_6.jpg

Een van de volgende klussen wordt het opknappen van de hal, dus dan meteen een mooie nieuwe kast er omheen timmeren.

Zaterdag overdag alle elektra aangelegd en savonds de eerste keer gewit. Zondags de schoonfamilie over de vloer, altijd handig een extra paar handen. 's Ochtends met mn vriendin de muren voor de tweede keer gewit. Hierdoor konden we voor de lunch nog de wand op kleur schilderen.

Terwijl de dames boodschappen doen steken de mannen de handen uit de mouwen... en drinken bier ;) Eerst hebben we de wandkast in elkaar gezet, de kastjes op zich waren zo klaar, alleen de panelen eromheen waren wat meer werk. Gelukkig hadden we een goede cirkelzaag dus kaarsrecht gezaagd. Na de kast was de ombouw voor de koelkast geplaatst en daarna was de dag al weer voorbij:

keuken_d7_7.jpg

Deze week begonnen met de custom elementen. Allereerst begonnen met het maken van de verhoging van de vaatwasser:

keuken_d7_8.jpg

Vervolgens 2 bovenkastjes modificeren zodat ik de afzuiger van 90cm breed erin kan hangen:

keuken_d7_9.jpg

Gisteren begonnen met het plaatsen van het gootsteenkastje en de ladekast. Vandaag het een en ander vastgezet en de rest gepast:

keuken_d7_10.jpg
Het paste allemaal precies... het had geen mm breder moeten zijn!

Morgen de onderkasten vastzetten en de bovenkastjes bevestigen. Apparatuur installeren en dan is het grootste gedeelte af.

Nu eerst maar eens slapen, morgen weer een lange dag voor de boeg ;)
pi_111766830
ziet er goed uit :)

Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')