Zoals ik al zei liep het ook gisteren niet helemaal van een leien dakje. Zo trof ik de keuken om 06.00 aan:

De nieuwe koudwaterleiding was al op maat, maar moest nog aangesloten worden. De warmwaterleiding moest nog pas gemaakt worden.
Maar voordat ik daaraan zou beginnen wilde ik nog 'even' het kozijn eruit halen om te vervangen door een exemplaar van 230cm. Ten eerste vinden we het raampje boven de deur lelijk en ten tweede is 200cm geen fijne hoogte als je 1.99m bent

Dus de zaag erin, weliswaar erg vroeg, maar ik had al gehoord dat de buren eruit waren. Eerst de horizontale delen doorgezaagd:

Vervolgens voorzichtig proberen het kozijn los te wrikken. Die zat dus met flinke ankers in de muur gemetseld, dus ook de zijkanten doorgezaagd en wrikken maar. Er bleven nog wat stukken staal uitsteken, dus afslijpen... slijptol spint op en halverwege t staal stop ie ermee. Stuk. Dood. Gelukkig al een oud apparaat, maar niet handig. Met wat buigwerk ook de laatste delen eruit gehaald en wat een ruimte!

De stucadoor liet even op zich wachten, maar ik had nog genoeg te doen. Met name het aansluiten van de nieuwe waterleidingen op de oude zou een lastige klus worden. De sleuven zaten niet op exacte dezelfde hoogte en bovendien zat het gas nog in de weg.
Druk met solderen en daar was de stucadoor, voor ik het wist was mn keuken geel:

quote:
Mja, half werk... omdat de stucadoor niet alleen wilde voorstrijken en profielen plakken wilde hij meteen beginnen met opzetten van stuc. Daar had ik dus niet op gerekend en uiteindelijk is het leidingwerk zonder mantel de muur in gegaan... Niet de bedoeling, maar goed, ik ben benieuwd hoe snel die aantasting echt intreed.
Het plafond is erg mooi geworden en de onderste laag is alvast opgezet:

Om 18.30 kwam mn vader nog even eten en helpen met het nieuwe kozijn. Alvast in de grondverf gezet alleen nog even op maat zagen en plaatsen. We waren net voor het onweer klaar met zagen en konden binnen verder, om 22.00 zat alles erin.
Nog even de afvoer lijmen voordat deze straks helemaal dichtgesmeerd werd

Niet de meest elegante oplossing, maar de schuine, kapotte buis is gefixt met een verloop en wat 45 graden bochten om alles enigszins recht te krijgen:

Om 23.00 in bed en om 5.40 ging de wekker weer. Mn vader bleef weer een nacht hier, dus ik was de wek service

Flinke mok thee mee en hij ging weer naar t werk. Ik had nog even een randje onderaan weggekapt, dus moest voorstrijken. Bovendien was het koofje boven de deur nieuw, dus ook daar een mooie gele laag overheen:

Dat was dus 07.00 vanochtend. Straks de laatste foto's, maar eerst weer aan de slag met kastjes... heel veel kastjes... en nog meer karton