In 2008-2009 maakte ik deel uit van het bestuur van een studievereniging. Samen met nog twee personen ben ik als bestuurder ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. In september 2009 is het bestuur - zonder rechtsgeldige ALV - overgedragen aan nieuwe bestuursleden.
Wij hebben toen aangedrongen op het aanpassen van de gegevens bij de KVK, maar de nieuwe bestuursleden hadden steeds geen tijd, en uiteindelijk is dit nooit gebeurd, erg stom van onze kant, alhoewel we er echt achteraan hebben gezeten. De relaties tussen het oude en nieuwe bestuur zijn altijd slecht geweest, en geen van ons is na het bestuursjaar nog bij de vereniging betrokken geweest.
De nieuwe bestuursleden zijn een aantal jaar actief geweest, en zijn afgelopen jaar gestopt. Ze hebben de vereniging met een flinke schuld achtergelaten, terwijl wij het met een positieve balans hebben overgedragen.
Vandaag kwam ik hier achter, doordat de onderwijsinstelling belde dat er een deurwaarder op de stoep stond. Er schijnen feesten georganiseerd te zijn, en de eigenaar van de club heeft nooit betaald gekregen. Ik heb contact gehad met onze opvolgers, en ze erkennen dat de rekening nooit betaald is, maar claimen (letterlijke quote): "wij zijn niet juridisch aansprakelijk en hebben geen zin om te betalen, zoek het maar uit". Vandaag bleek ook dat een aantal leden nog steeds geld terugkrijgen van een reis die is geannuleerd.
Ik werd echt pissig van de onbeschofte instelling. Als bestuur hebben we enorm hard gewerkt om de vereniging te laten groeien, en onze opvolgers verneuken het binnen twee jaar (geen actieve leden meer, geen activiteiten, geen nieuw bestuur, verneukte relatie met de onderwijsinstelling) en laten ons ook nog eens met een restschuld zitten. Juridisch hebben ze misschien gelijk, maar het zou ze iig sieren om hun verantwoordelijkheid over hun bestuursperiode te nemen. Het gesprek ging over in een scheldpartij over en weer, maar dat is niet relevant voor dit topic...
Nu is het onze eigen schuld dat we nooit bij de KVK zijn uitgeschreven, maar ik vermoed dat dit ook betekent dat de opvolgers officieel geen tekenbevoegdheid hebben, waardoor we de contracten ongeldig kunnen verklaren, en de schuldeisers de schuld kunnen laten verhalen op de voormalige "bestuursleden"?
Mijn vraag is of dit vermoeden juist is, en of er andere manieren zijn om de schuld op onze opvolgers te verhalen?Alvast bedankt
[ Bericht 0% gewijzigd door _dirkjan_ op 27-04-2012 23:42:54 ]