quote:
Nee.
Ik heb toevallig laatst nog bezwaar aangetekend tegen een (mulder) boete. Ik heb het bedrag niet betaald. Mijn bezwaar werd niet geaccepteerd en ik kreeg een nieuwe acceptgiro opgestuurd. Zonder een verhoging.
Jouw stukje tekst gaat over het betalen van het griffierecht. Er kan pas sprake zijn van griffierecht zodra je je zaak laat voorkomen bij de rechter. Dit gebeurt dus nadat jouw bezwaar door de officier van justitie is afgekeurd. Griffierecht dient inderdaad vooraf betaald te worden. Als de rechter je in het gelijk stelt krijg je het griffierecht terugbetaald.
Schematisch ziet het er zo uit:
1. je ontvangt een boete
2. je bent het niet eens en tekent bezwaar aan bij de Officier van Justitie (diegene die jou een sanctie oplegt; het openbaar ministerie, niet de rechter dus).
3. de officier van justitie geeft je gelijk, of geeft je geen gelijk. Je hebt gelijk --> je hoeft niet te betalen. Je hebt geen gelijk --> je krijgt een nieuwe acceptgiro opgestuurd. Mocht je het niet eens zijn met de beslissing van de officier van justitie is er de mogelijkheid om de zaak te laten voorkomen voor de RECHTER. De rechter staat dus als onafhankelijke partij tussen jou en het OM in.
--> je laat de zaak voorkomen bij de rechter
4. je betaalt vooraf griffierecht (gelijk aan het boetebedrag)
5. de rechter oordeelt in het voordeel van het OM of in het voordeel van jou. Als jij gelijk krijgt krijg je het bedrag terug.
6. als de rechter je ongelijk geeft kan je nog in cassatie (zie dit als hoger beroep) bij de Hoge Raad.
[ Bericht 4% gewijzigd door Agorias op 29-04-2012 19:03:48 ]