donderdag 26 april 2012 @ 20:14:45 #1
351717 Compoantje
Elke 2 weken een pizza Inferno
pi_110830112
registreer om deze reclame te verbergen
Ok, ik heb dus net een boete gekregen. 91 euro, kutzooi.... Waaronder dus ook 6 euro's administratiekosten.

Ik ben zelf fel tegenstander van die administratiekosten, dus wat als ik ze nu niet betaal?
Ik weet dat je er nu tegen in beroep kunt gaan enzo, maar hoe gaat dat dan?
Krijg ik dan herinneringen en verhogingen thuis gestuurd en moet ik daarna naar de rechtzaal ofzo?

Want voor al dat gedoe heb ik geen tijd, want ik zit nu ook in m'n examentijd.
Dus hoeveel gedoe zit erbij als je er tegenin beroep gaat?
Mijn project: 'Project 79-K'.
Bekend van Pownews, Geenstijl en de Wereld Draait Door: Idioot in de trein. Heb ik eindelijk mijn feem.
pi_110830194
Ik dacht dat het al niet meer mocht die 6 euro?
Geen idee wanneer dat in zou gaan tho.
Maar als die moeite die je er in moet stoppen, is die 6 euro echt niet waard.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  donderdag 26 april 2012 @ 20:16:13 #3
373352 MrBaas
Here's your boss
pi_110830205
als je bijvoorbeeld nu maar 85 euro betaalt dan gaat er 6 euro naar de administratiekosten en 79 euro naar de boete. Dus je komt dan nog 6 euro tekort aan de boete.
pi_110830233
Tegen de administratiekosten kun je geen bezwaar maken.
  donderdag 26 april 2012 @ 20:17:00 #5
351717 Compoantje
pi_110830243
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2012 20:16 schreef bambino het volgende:
Ik dacht dat het al niet meer mocht die 6 euro?
Geen idee wanneer dat in zou gaan tho.
Maar als die moeite die je er in moet stoppen, is die 6 euro echt niet waard.
De adm. kosten staan nog steeds op die brief, dusja. Ik denk dat ik ze nog gewoon moet betalen.

En inderdaad, zoveel moeite wil ik er ook niet voor doen, vooral nu niet.
Bekend van Pownews, Geenstijl en de Wereld Draait Door: Idioot in de trein. Heb ik eindelijk mijn feem.
  donderdag 26 april 2012 @ 20:17:10 #6
50772 RealBizkit666
Golf V 2.0TFSI @ 147kW : 200PK
pi_110830252
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2012 20:14 schreef Compoantje het volgende:
Ok, ik heb dus net een boete gekregen. 91 euro, kutzooi.... Waaronder dus ook 6 euro's administratiekosten.

Ik ben zelf fel tegenstander van die administratiekosten, dus wat als ik ze nu niet betaal?
Krijg ik dan herinneringen en verhogingen thuis gestuurd en moet ik daarna naar de rechtzaal ofzo?

Want voor al dat gedoe heb ik geen tijd, want ik zit nu ook in m'n examentijd.
Dus hoeveel gedoe zit erbij als je er tegenin beroep gaat?
Als je goed leest, zul je de boete sowieso moeten betalen, ook al ga je in bezwaar. Als je vervolgens het bezwaar wint, dan krijg je je geld terug.

Succes. :)
  donderdag 26 april 2012 @ 20:17:37 #7
351717 Compoantje
pi_110830274
quote:
1s.gif Op donderdag 26 april 2012 20:16 schreef Morodeepdelver het volgende:
Tegen de administratiekosten kun je geen bezwaar maken.
Dat was toch laatst veranderd?
  donderdag 26 april 2012 @ 20:17:55 #8
351717 Compoantje
pi_110830285
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2012 20:17 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Als je goed leest, zul je de boete sowieso moeten betalen, ook al ga je in bezwaar. Als je vervolgens het bezwaar wint, dan krijg je je geld terug.

Ja, maar wat moet je daar voor doen?
  donderdag 26 april 2012 @ 20:19:13 #9
50772 RealBizkit666
pi_110830366
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2012 20:17 schreef Compoantje het volgende:

[..]

Ja, maar wat moet je daar voor doen?
Een bezwaar brief maken en opsturen.
Mocht dat niet helpen, dan kun je er waarschijnlijk wel een rechtzaak van maken. Hoe dit dan werkt, weet ik niet. Misschien dat het juridisch loket, of je rechtsbijstand je kan helpen daarmee.
pi_110830395
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2012 20:17 schreef Compoantje het volgende:

[..]

Dat was toch laatst veranderd?
Nee, een hoogleraar had een rechtzaak aangespannen en heeft deze gewonnen. De uitspraak was echter individueel en dus niet in het algemeen van toepassing.
  donderdag 26 april 2012 @ 20:21:02 #11
351717 Compoantje
pi_110830487
Oja, dit lees ik nu trouwens:

Er staat:

Niet eens met de opgelegde sanctie?
Dan kunt u schriftelijk beroep instellen bij de off. van justitie. U kunt geen beroep instellen tegen de adm. kosten. U bent NIET verplicht het volledige bedrag te betalen, zolang uw beroepschrift in behandeling is. De beroepstermijn eindigt op 6 jun 2012.
  donderdag 26 april 2012 @ 20:21:59 #12
351717 Compoantje
pi_110830552
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2012 20:19 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Een bezwaar brief maken en opsturen.
Mocht dat niet helpen, dan kun je er waarschijnlijk wel een rechtzaak van maken. Hoe dit dan werkt, weet ik niet. Misschien dat het juridisch loket, of je rechtsbijstand je kan helpen daarmee.
quote:
1s.gif Op donderdag 26 april 2012 20:19 schreef Morodeepdelver het volgende:

[..]

Nee, een hoogleraar had een rechtzaak aangespannen en heeft deze gewonnen. De uitspraak was echter individueel en dus niet in het algemeen van toepassing.
Hmm.. ok. Dus als ik het zo lees moet je er dus veel te veel moeite voor doen, en misschien dat het ook nog niet eens helpt.
  donderdag 26 april 2012 @ 20:22:15 #13
39093 jitzzzze
Banaan in je oor
  donderdag 26 april 2012 @ 20:22:19 #14
50772 RealBizkit666
pi_110830769
Nieuwsbericht over de hoogleraar:
http://www.nu.nl/binnenla(...)n-bij-bekeuring.html
  donderdag 26 april 2012 @ 20:30:51 #16
351717 Compoantje
pi_110831008
In de eerste link staat dit:
quote:
Betaal verkeersboete op tijd

Als u binnenkort ‘post uit Leeuwarden’ ontvangt, betaal dan vooralsnog alleen het bedrag van de bekeuring. Gebruik daarvoor niet de bijgevoegde acceptgirokaart, maar maak het bedrag zelf over onder vermelding van het beschikkingsnummer. Betaal wel op tijd! Wacht vervolgens op bericht van het CJIB. Zij zullen u uiteindelijk via een dwangbevel (waarvan de kosten afhangen van de hoogte van de boete) tot betaling van de administratiekosten dwingen. Ga vervolgens direct in beroep tegen het dwangbevel van de administratiekosten onder verwijzing naar de uitspraak van de rechter.
Het CJIB is in hoger beroep gegaan tegen de uitspraak van de rechter. Zolang de uitslag daarvan nog niet bekend is, blijft het CJIB kosten berekenen. Het is dus nog even afwachten of u inderdaad geen administratiekosten meer hoeft te betalen.
In de 2e link dit:
quote:
Dat signaal heeft de Amsterdamse rechter nu gegeven. Daarbij haakt de rechter aan bij de mening van het parlement dat een burger niet voor straf hoeft te betalen. Voor een werkstraf of gevangenisstraf worden de kosten doorberekend. Volgens de rechter mag er geen uitzondering gelden voor het computersysteem voor het innen van bekeuringen.
Oftewel, als ik zo'n bezwaarbrief heenstuur, en verwijs naar de uitspraak van de rechter (waar die ook staat) dan hoef ik niet te betalen.
?
pi_110839901
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2012 20:17 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Gelul.

De regeling is tegenwoordig dat als je je boete betaalt, je daarmee verklaart dat je akkoord gaat met de beschikking. Als je niet akkoord gaat met de beschikking, teken je bezwaar aan. Je hoeft het bedrag dan dus niet te betalen.
  donderdag 26 april 2012 @ 22:41:48 #18
351717 Compoantje
pi_110841172
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2012 22:24 schreef Agorias het volgende:

[..]

Gelul.

De regeling is tegenwoordig dat als je je boete betaalt, je daarmee verklaart dat je akkoord gaat met de beschikking. Als je niet akkoord gaat met de beschikking, teken je bezwaar aan. Je hoeft het bedrag dan dus niet te betalen.
Dus ik kan straks een bezwaarschift opsturen, zonder dat zij mij over een paar week een verhoging sturen?
  donderdag 26 april 2012 @ 22:58:06 #19
351717 Compoantje
pi_110842457
Ik heb nog even gegoogled, maar dit bericht is geplaatst op 27 feb. (1week later als de vorige links)
http://www.powned.tv/nieu(...)sten_boete_blij.html

Dus, je moet nog gewoon blijven betalen. Omdat het "een indivuele zaak" betreft. Kutflikkers.

Hier kan ik me zo kwaad om maken he! Je moet kosten betalen die niet terecht zijn, en wat kun je er verdomme aan doen? Niets! Stelletje zakkenwassers.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_110842494
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2012 22:41 schreef Compoantje het volgende:

[..]

Dus ik kan straks een bezwaarschift opsturen, zonder dat zij mij over een paar week een verhoging sturen?
Ja. Je bezwaarschift wordt door de OvJ gehonoreerd of niet. Als hij niet wordt geaccepteerd krijg je een nieuwe acceptgiro van het CJIB toegestuurd.
pi_110842692
Hou er overigens rekening mee dat de reactie op je bezwaarschift, vanaf de uiterlijke datum dat het bezwaarschrift kan worden ingediend, 15 weken op zich kan laten wachten. Deze termijn kan nog verlengd worden met 10 weken.
  donderdag 26 april 2012 @ 23:06:26 #22
351717 Compoantje
pi_110843019
Dus het handigste is om eerste de boete te betalen, om daarna in dat bezwaarschrift aan te tekenen voor restitutie van die administratiekosten?
En als het het schriftelijk bezwaarschrift afwijzen (waar ik wel van uitga) gebeurt er verder niets meer.
pi_110843200
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2012 20:14 schreef Compoantje het volgende:

Nee, no way dat een bedrijf heel veel kosten gaat maken voor 6 euro. Je kunt de administratiekosten dus ook gewoon niet betalen. Je krijgt misschien nog een brief of 2 maar daarna hoor je ze nooit meer. Maar goed, eerlijk is anders.
Cool story bro.
pi_110843470
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2012 23:08 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Nee, no way dat een bedrijf heel veel kosten gaat maken voor 6 euro. Je kunt de administratiekosten dus ook gewoon niet betalen. Je krijgt misschien nog een brief of 2 maar daarna hoor je ze nooit meer. Maar goed, eerlijk is anders.
We hebben het hier niet zomaar over een bedrijf.... :')

Ze laten echt niet over zich heenlopen en zullen er gewoon een incassobureau opzetten als je niet betaald.
  donderdag 26 april 2012 @ 23:13:05 #25
351717 Compoantje
pi_110843479
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2012 23:08 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Nou, ik weet wel zeker dat ze je voor die 6 euro brieven + verhogingen sturen. Dan hebben ze laatst bij m'n vader ook gedaan. Die had toen gewoon geen adm. kosten betaald.
pi_110843541
CJIB... laat maar inderdaad.
Cool story bro.
  donderdag 26 april 2012 @ 23:15:04 #27
351717 Compoantje
pi_110843578
Dit vond ik ook nog op het internet: http://boeteservice.nl/index.php?option=com_php&Itemid=26

Ik denk dat dat handiger is. Gewoon via iemand anders bezwaar aantekenen en al het gedoe aan hun overlaten.
Het is dan wel 10 euro, maar dat betaal ik liever als die zinloze 6 euro flikkerkosten van de Nederlandse kutoverheid.
pi_110848685
Je had je natuurlijk ook gewoon aan de regels kunnen houden, dan hoefde je ook geen administratieve kosten te betalen...
pi_110848736
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 april 2012 02:12 schreef tetsuo-shima het volgende:
Je had je natuurlijk ook gewoon aan de regels kunnen houden, dan hoefde je ook geen administratieve kosten te betalen...
Administratieve kosten rekenen is vreemd omdat de organisatie die de boete oplegt al op publieke wijze gefinancierd worden. Het rekenen van administratiekosten is een vorm van private financiering en dat past niet bij een overheidsorganisatie.
"Using transport policy for just about any purpose is not a sign that one takes a broad view of the possible objectives, it is merely a manifestation of a narrow view of the available means."
  vrijdag 27 april 2012 @ 07:02:48 #30
39093 jitzzzze
Banaan in je oor
pi_110849552
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2012 23:13 schreef Compoantje het volgende:

[..]

Nou, ik weet wel zeker dat ze je voor die 6 euro brieven + verhogingen sturen. Dan hebben ze laatst bij m'n vader ook gedaan. Die had toen gewoon geen adm. kosten betaald.
als je het antwoord al weet, wat kom je hier dan eigenlijk nog doen?
pi_110867947
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 april 2012 02:12 schreef tetsuo-shima het volgende:
:')
  vrijdag 27 april 2012 @ 19:04:34 #32
50772 RealBizkit666
pi_110872214
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2012 22:24 schreef Agorias het volgende:

[..]

Gelul.

Niet bij een mulder zaak. Wel bij andere zaken, maar daar staat dan ook dat je geen verhoging krijgt, maar dat je meteen wordt gedaagd. ;)
quote:
De Wet mulder draait de zaak om. Eerst betalen en dan pas verhaal bij de kantonrechter halen. In het kort komt de procedure op het volgende neer:

Bij een constatering van een gedraging in strijd met een verkeersvoorschrift kan de politie bij beschikking een administratieve sanctie opleggen, bestaande uit een geldsom. Men ontvangt thuis een accept-giro. De sanctie heeft de vorm van een beschikking (een bestuursrechtelijke term). Tegen deze beschikking kan de betrokkene protesteren. Dit kan hij doen door beroep aan te tekenen bij de officier van justitie. Dit beroep op de officier heeft een opschortende werking. Geeft de officier niet thuis, dan kan degene die moet betalen alsnog beroep aantekenen bij de kantonrechter. Voor de behandeling bij de kantonrechter dient de betrokkene zekerheid te stellen (een bedrag te betalen om er zeker van te zijn dat er betaald wordt). De hoogte van dat bedrag is gelijk aan de boete. Tegen de beslissing van de kantonrechter staat nog cassatie open bij de Hoge Raad.
Hoe je het ook draait, je zult altijd moeten betalen voordat je gehoord wordt.

En de officiele wettekst:
http://www.flitsservice.n(...)tmulder_wettekst.php
quote:
Artikel 26

4. Degene aan wie de administratieve sanctie is opgelegd, is een griffierecht verschuldigd. De griffier wijst de indiener van het verzetschrift op de verschuldigdheid van het griffierecht en deelt hem mee dat het verschuldigde bedrag binnen twee weken na de dag van verzending van zijn mededeling dient te zijn bijgeschreven op de rekening van de rechtbank dan wel ter griffie te zijn gestort. Indien het bedrag niet binnen deze termijn is bijgeschreven of gestort, wordt het verzet niet-ontvankelijk verklaard, tenzij redelijkerwijs niet kan worden geoordeeld dat de indiener in verzuim is geweest.

[ Bericht 23% gewijzigd door RealBizkit666 op 27-04-2012 19:12:48 ]
pi_110938832
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 april 2012 19:04 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Niet bij een mulder zaak. Wel bij andere zaken, maar daar staat dan ook dat je geen verhoging krijgt, maar dat je meteen wordt gedaagd. ;)

[..]

Hoe je het ook draait, je zult altijd moeten betalen voordat je gehoord wordt.

En de officiele wettekst:
http://www.flitsservice.n(...)tmulder_wettekst.php

[..]

Nee.

Ik heb toevallig laatst nog bezwaar aangetekend tegen een (mulder) boete. Ik heb het bedrag niet betaald. Mijn bezwaar werd niet geaccepteerd en ik kreeg een nieuwe acceptgiro opgestuurd. Zonder een verhoging.

Jouw stukje tekst gaat over het betalen van het griffierecht. Er kan pas sprake zijn van griffierecht zodra je je zaak laat voorkomen bij de rechter. Dit gebeurt dus nadat jouw bezwaar door de officier van justitie is afgekeurd. Griffierecht dient inderdaad vooraf betaald te worden. Als de rechter je in het gelijk stelt krijg je het griffierecht terugbetaald.

Schematisch ziet het er zo uit:
1. je ontvangt een boete
2. je bent het niet eens en tekent bezwaar aan bij de Officier van Justitie (diegene die jou een sanctie oplegt; het openbaar ministerie, niet de rechter dus).
3. de officier van justitie geeft je gelijk, of geeft je geen gelijk. Je hebt gelijk --> je hoeft niet te betalen. Je hebt geen gelijk --> je krijgt een nieuwe acceptgiro opgestuurd. Mocht je het niet eens zijn met de beslissing van de officier van justitie is er de mogelijkheid om de zaak te laten voorkomen voor de RECHTER. De rechter staat dus als onafhankelijke partij tussen jou en het OM in.

--> je laat de zaak voorkomen bij de rechter
4. je betaalt vooraf griffierecht (gelijk aan het boetebedrag)
5. de rechter oordeelt in het voordeel van het OM of in het voordeel van jou. Als jij gelijk krijgt krijg je het bedrag terug.
6. als de rechter je ongelijk geeft kan je nog in cassatie (zie dit als hoger beroep) bij de Hoge Raad.

[ Bericht 4% gewijzigd door Agorias op 29-04-2012 19:03:48 ]
  zondag 29 april 2012 @ 19:47:49 #34
50772 RealBizkit666
pi_110940820
Juist. Dus je zult moet betalen anders wordt je niet gehoord...

Hoe je het noemt is totaal niet boeiend. Zonder geld neer te leggen kom je niet bij de rechter...

Bij een niet Mulder werkt het anders, daar wordt je gedaagd als je niet betaald maar hoef je ook niets vooruit te betalen.
pi_110941304
quote:
1s.gif Op zondag 29 april 2012 19:47 schreef RealBizkit666 het volgende:
Juist. Dus je zult moet betalen anders wordt je niet gehoord...

Hoe je het noemt is totaal niet boeiend. Zonder geld neer te leggen kom je niet bij de rechter...

Bij een niet Mulder werkt het anders, daar wordt je gedaagd als je niet betaald maar hoef je ook niets vooruit te betalen.
Hoe je het noemt is juist totaal wel boeiend.

Bezwaar (bij OvJ) = niet betalen
Verzet (bij rechter) = wel betalen.

Het gaat hier om bezwaar dus hoeft er niet betaald te worden.

Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')