quote:
Op dinsdag 8 mei 2012 17:40 schreef ShaneoftheDead het volgende:@ MartijnvanOsfest
Dus geen Metal Stage, geen Blues Stage en geen Meduza? En dan nog willen promoten voor meer diversiteit van zowel muziek als het publiek? Dat waren juist drie van de leukste tenten/podia (de originele Meduza dan)!
En dat wordt toevallig bekend gemaakt daags na het verlopen van de early-bird korting? Ik heb mijn ticket al een aantal weken binnen maar voel mij op z'n zachts gezegd nogal genaait dat dit nu pas vermeld wordt.
Kun je me op z'n minst vertellen dat de metalcage er dit jaar weer is? Niet dat dat nou zo'n succes was vorig jaar, maar dat is toch weer beter dan niks. Of ja, beter dan 1 dagje metal op dag 0?
Sziget blijft zeker een van de meest diverse festivals, ook al moet helaas afscheid genomen worden van deze podia en waarschijnlijk ook van de metal cage. Het aantal internationale metal-acts blijft echter ongeveer gelijk (Metal Day 0 en Ministry, Amon Amarth en Korn zijn er ook nog). Electronische acts zullen er ook genoeg te zien zijn, daarvoor gaat de A38 's nachts langer door met DJ's. De veranderingen lijken voor wat betreft line-up dus eigenlijk alleen effect te hebben op de blues, maar ook daarvan zal zeker nog wel iets overblijven. Blijven naast blues en metal daarnaast verder nog over: rock (heel veel verschillende soorten), dance (heel veel verschillende soorten), folk, hiphop, reggae, punk, klezmer, pop, ska, latin, chill-out, ambient, taiko, bossa nova, etc. Ook de diversiteit in de afkomst van bands is weer enorm, met bijvoorbeeld een act uit Japan op de Main Stage, een act uit Nieuw-Zeeland op de A38-stage en een hele reeks ongebruikelijke landen voor Europese festivals op de World Music Stage.
Natuurlijk is een tent als de A38 anders dan de originele Meduza, maar zoals al eerder aangegeven kon die juist door de populariteit eenvoudigweg niet meer gehandhaafd blijven. Van Sziget heb ik echter wel te horen gekregen dat ze op allerlei manieren gaan proberen de podia en festivaltenten dit jaar wat mooier te maken dan vorig jaar, dus ik heb goeie hoop dat de nieuwe tenten beter bevallen dan bijvoorbeeld de Meduza van afgelopen jaar.
Ik snap dat je je bedenkingen hebt bij de timing van dit nieuws, maar het is niet zo dat de festivalorganisatie deze beslissingen al maanden geleden heeft genomen en de bekendmaking bewust heeft uitgesteld tot na de early-bird verkoop. Het is wel zo dat Sziget lange tijd in onzekerheid is geweest over een aantal dingen, waardoor Sziget bij de meest recente tegenslagen uiteindelijk zeer snel daar consequenties aan heeft kunnen verbinden. Natuurlijk is het jammer dat dat moet, maar de festivalorganisatie heeft maar heel weinig tot geen invloed gehad op hetgeen deze veranderingen veroorzaakt heeft.
Ondanks de tegenslagen en de consequenties daarvan ben ik er wel van overtuigd dat het weer een prachtig festival zal worden. Juist deze zomer denk ik dat zal blijken wat de echte kracht is van Sziget. Die kracht zit niet zozeer in bepaalde podia, die zit volgens mij juist in de diversiteit en het feit dat er op Sziget zoveel te ontdekken en te beleven is.