pi_110700569
registreer om deze reclame te verbergen
Ik maak het nu best vaak mee dat mensen zonder een doctor-titel/PhD colleges geven. Is dit een nieuwe trend aan het worden?
  maandag 23 april 2012 @ 23:09:57 #2
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_110700628
Lijkt me een logisch gevolg van de wens om kleinere werkgroepen te hebben. In de eerste studiejaren lijkt me niks mis te zijn met colleges van een promovendus.
pi_110700666
Ik heb het over colleges waar 300+ mensen aanwezig zijn. Lijkt mij eerlijk gezegd not done.
  maandag 23 april 2012 @ 23:10:56 #4
199256 kwiwi
kwien kwiwi
pi_110700678
Heb wel eens colleges gehad van iemand die met z'n PhD bezig was, geen klachten over verder. Die was juist heel goed :Y Waarschijnlijk omdat ie nog niet zo ingebakken zat :') Maar laatst een keer van een studentassistent. Allejezus wat was dat slecht.
  maandag 23 april 2012 @ 23:11:30 #5
34299 davako
Vash the Stampede
pi_110700706
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 23:09 schreef GlowMouse het volgende:
Lijkt me een logisch gevolg van de wens om kleinere werkgroepen te hebben. In de eerste studiejaren lijkt me niks mis te zijn met colleges van een promovendus.
Dit. Als de wens om persoonlijke begeleiding groter in combinatie met grotere klassen is dit misschien wel de enige oplossing.
"If your uncle jack helped you off an elephant, would you help your uncle jack off an elephant?"
pi_110700808
Als je 3de-jaars bent zou je qua inhoud makkelijk een 1e-jaars vak kunnen geven. Alleen moet de persoon in kwestie wel de juiste presentatieskills en didactische vaardigheden hebben
gr gr
  maandag 23 april 2012 @ 23:18:11 #7
199256 kwiwi
kwien kwiwi
pi_110701002
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 23:13 schreef Quyxz_ het volgende:
Als je 3de-jaars bent zou je qua inhoud makkelijk een 1e-jaars vak kunnen geven. Alleen moet de persoon in kwestie wel de juiste presentatieskills en didactische vaardigheden hebben
Dit vind ik wat overdreven. Ik vraag me echt heel erg af of 3e jaars de theorie wel goed genoeg begrijpen om er les in te kunnen geven. Ze zijn natuurlijk vaak nog heel breed opgeleid, terwijl je van een docent diepgang verwacht, ook in het eerste jaar. Iedereen kan wel uit een boek voorlezen zonder er verder echt op in te gaan, maar dat is geen lesgeven (m.i.).
pi_110701212
Nouja het is niet dat je echt didactisch beter onderlegd bent op het moment dat je een doctorsgraad hebt. Afgaande op mezelf is het enige echte verschil dat je het vaker gedaan hebt en niet meer zo zenuwachtig bent. Het wordt pas verschillend op het moment dat je een bko haalt, maar zelfs dat niet per se, want dat is toch meer een administratief iets waar alleen de echte clueless mensen wat aan hebben.
For you, the day I graced your village was the most important day of your life
  maandag 23 april 2012 @ 23:25:56 #9
337465 Bram_van_Loon
Wegens boete voor een ander
pi_110701374
Het is in ieder geval goedkoper.
Ik neem aan dat jullie een studentenvertegenwoordiging hebben die betrokken wordt bij het onderwijsbeleid? Ik zou een van hen dit eens laten aansnijden.
Het kan best dat een niet-gepromoveerde beter doceert dan een gepromoveerde maar het lijkt me tcoh niet in het belang van de studenten wanneer dit veel gebeurt.

quote:
Voor werkcolleges lijkt me dat inderdaad geen probleem. Aan mijn universiteit worden hoorcolleges altijd door een gepromoveerd iemand gegeven (vaker wel dan niet de hoogleraar, vooralsnog in ieder geval), bij werkcolleges zijn docenten betrokken maar daarvoor worden ook promovendi ingeschakeld. Voor 2 vakken, als ik het mij goed herinner, werden ook studentassistenten als extra hulp ingeschakeld (vragen beantwoorden van studenten die individueel of met hun buren werken), mijn ervaring met hen is minder positief maar ik ben dan ook niet een student die naar de bekende weg vraagt (simpelweg een formuletje of algorithme toepassen) dus ik denk dat ik ook niet zo tot de doelgroep behoort waarvoor die studentassistenten worden ingeschakeld.

[ Bericht 4% gewijzigd door Bram_van_Loon op 23-04-2012 23:59:10 ]
Vervoegen van werkwoorden: http://www.dr-lex.be/info-stuff/werkwoorden.html
Samenstellingen: www.spatiegebruik.nl/
pi_110701490
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 23:18 schreef kwiwi het volgende:
terwijl je van een docent diepgang verwacht, ook in het eerste jaar. Iedereen kan wel uit een boek voorlezen zonder er verder echt op in te gaan, maar dat is geen lesgeven (m.i.).
Met z'n eigen onderzoek kan een docent zo'n vier colleges vullen, de rest is allemaal uit een boek, vertellen wat anderen hebben gedaan.

quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 23:25 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Aan mijn universiteit worden hoorcolleges altijd door een gepromoveerd iemand gegeven (vaker wel dan niet de hoogleraar, vooralsnog in ieder geval)
Ik snap daar overigens weinig van. De professor zoveel onderwijs geven vind ik uitermate inefficient. Het is hetzelfde als dat de manager een machine staat te bedienen.
  maandag 23 april 2012 @ 23:31:23 #11
337465 Bram_van_Loon
pi_110701653
Ik moet mezelf even corrigeren: aan mijn faculteit ...
Ik kan niet voor heel de TU/e spreken, de faculteiten zijn daar redelijk autonoom al is er wel wat dwang van hogerhand om zich te conformeren (OGO en dat soort shit).

quote:
Ik snap daar overigens weinig van. De professor zoveel onderwijs geven vind ik uitermate inefficient.
Ik had mijn mening nog even voor mezelf gehouden.
Ik ben er voorstander van dat diegeen met een dr.-graad die het best doceert de lessen verzorgt. In een enkel geval zal dat de hoogleraar zelf zijn, meestal zal het een collega zijn. Binnen een faculteit kan worden bekeken wie dat graag doet, vervolgens kijk je wie van de geïnteresseerden het ook goed doen. Iemand die niet graag doceert zal het normaal gesproken sowieso niet goed doen.
Indien gewenst (vooral voor de masterfase van de opleiding?) kan de hoogleraar dan aan het einde van een lesperiode alsnog wat gastcolleges geven voor eigen onderzoek.
pi_110701664
Een PhD is een doctor maar geen dokter.
Jesus saves but death prevails.
  maandag 23 april 2012 @ 23:32:09 #13
163216 bioloogje
Meneer Bioloogje voor jou!
pi_110701696
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 23:10 schreef kwiwi het volgende:
Heb wel eens colleges gehad van iemand die met z'n PhD bezig was, geen klachten over verder. Die was juist heel goed :Y Waarschijnlijk omdat ie nog niet zo ingebakken zat :') Maar laatst een keer van een studentassistent. Allejezus wat was dat slecht.
Hehe, heb een huisgenote die het vak presentation skills heeft mogen geven. Dat kind is autistisch en als zij 1 ding niet kan, is het presenteren en begeleiden. :')
Op maandag 19 juli 2010 00:44 schreef aychelle het volgende:
tuurlijk geloof ik dat, helaas ben jij uniek in je soort, hihi
Op maandag 20 september 2010 17:20 schreef GotC het volgende:
Het zou nog leuker zijn als bioloogje online was :+
  maandag 23 april 2012 @ 23:33:08 #14
199256 kwiwi
kwien kwiwi
pi_110701738
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 23:28 schreef speknek het volgende:

[..]

Met z'n eigen onderzoek kan een docent zo'n vier colleges vullen, de rest is allemaal uit een boek, vertellen wat anderen hebben gedaan.

4 colleges vullen is nog altijd beter dan 0 ;) En een 3e jaars kan niet eens vertellen wat anderen hebben gedaan, omdat hij/zij zich daar niet in verdiept heeft, een promovendus wel door het onderzoek.
  maandag 23 april 2012 @ 23:34:23 #15
337465 Bram_van_Loon
pi_110701796
quote:
Een PhD is een doctor maar geen dokter.
No shit Sherlock. ;)

quote:
Hehe, heb een huisgenote die het vak presentation skills heeft mogen geven. Dat kind is autistisch en als zij 1 ding niet kan, is het presenteren en begeleiden.
Het is niet automatisch omdat je autistisch bent dat je daarom niet kan presenteren maar laten we daar niet verder over discussiëren in deze draad.
  maandag 23 april 2012 @ 23:34:36 #16
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_110701804
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 23:25 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Voor 2 vakken, als ik het mij goed herinner, werden ook studentassistenten als extra hulp ingeschakeld (vragen beantwoorden van studenten die individueel of met hun buren werken), mijn ervaring met hen is minder positief
Mijn ervaringen zijn ook niet altijd positief, maar dat had te maken met het aannamebeleid (iemand die eerder voor het betreffende vak een 8 haalde aannemen ipv iemand die een 9,5 had gekregen omdat de docent diegene met een 8 aardiger vindt).
  maandag 23 april 2012 @ 23:38:22 #17
337465 Bram_van_Loon
pi_110702008
Aan mijn faculteit hoef je ook niet per se zeer hoge cijfers te halen om studentassistent te worden. De studentassistenten moeten voor een totaalpakket kiezen, een ander onderdeel van dat totaalpakket is een mentoraat. Ik zou liever hebben dat voor beide taken andere mensen zouden worden geselecteerd. Ik zou zeer goed mensen kunnen helpen met calculus maar ik denk dat ze mij beter niet het mentoraat laten doen en voor anderen geldt weer het omgekeerde.
pi_110702115
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 23:34 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Mijn ervaringen zijn ook niet altijd positief, maar dat had te maken met het aannamebeleid (iemand die eerder voor het betreffende vak een 8 haalde aannemen ipv iemand die een 9,5 had gekregen omdat de docent diegene met een 8 aardiger vindt).
Middelmatige studenten kunnen zich beter inleven in de gedachtegang van de typische student.
  maandag 23 april 2012 @ 23:42:34 #19
337465 Bram_van_Loon
pi_110702238
quote:
Middelmatige studenten kunnen zich beter inleven in de gedachtegang van de typische student.
Vaak wel maar niet noodzakelijk.
Ik neem aan dat jij met middelmatig op een 8 doelt?
  maandag 23 april 2012 @ 23:42:55 #20
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_110702252
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 23:08 schreef Warren het volgende:
Ik maak het nu best vaak mee dat mensen zonder een doctor-titel/PhD colleges geven. Is dit een nieuwe trend aan het worden?
Over welk vak heb je het nu eigenlijk? Was dat college zo slecht dan?
  maandag 23 april 2012 @ 23:44:22 #21
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_110702321
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 23:38 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Aan mijn faculteit hoef je ook niet per se zeer hoge cijfers te halen om studentassistent te worden. De studentassistenten moeten voor een totaalpakket kiezen
bij ons worden ze voor een specifiek vak ingehuurd
pi_110702604
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 23:42 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Vaak wel maar niet noodzakelijk.
Ik neem aan dat jij met middelmatig op een 8 doelt?
Nee, maar GlowMouse kennende hij wel.
  maandag 23 april 2012 @ 23:51:36 #23
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_110702658
quote:
1s.gif Op maandag 23 april 2012 23:50 schreef speknek het volgende:

[..]

Nee, maar GlowMouse kennende hij wel.
precies, met een 8 beheers je de stof onvoldoende
pi_110702791
Overigens is het eerder de trend aan het worden dat aios geen les geven, omdat er bijna geen eerstegeldstroom (door de universiteit betaalde aios die zichzelf terugverdienen met college geven) aios meer zijn, maar meer externe en door het nwo betaalde aios, die niet altijd (soms zelfs uitdrukkelijk niet) onderwijsverplichting hebben.

Op het moment dat aios bursalen danwel slaven naar Amerikaans systeem worden, zal dit weer omklappen.

[ Bericht 0% gewijzigd door speknek op 24-04-2012 08:24:13 ]
  maandag 23 april 2012 @ 23:58:45 #25
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_110703009
nwo-beurzen moeten dan ook worden afgeschaft

Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')