abonnement Unibet Coolblue
pi_110737824
Ik meen mij ter herinneren dat op de verbinding Arnhem - Tiel tot enkele jaren terug 's avonds na een bepaald uur geen treinen maar NS-bussen reden. Ik kan mij niet meer herinneren of dit elke dag zo was, alleen in het weekend of slechts op 1 dag per week wegens vaste werkzaamheden. Wie helpt mij m'n geheugen op te frissen? Ik zit nu in buslijn 199 Sneek - Heerenveen als afsnijder (of concurrent) van het spoor Sneek - Leeuwarden - Heerenveen (net zo snel).
pi_110738250
En ook bus 199 rijdt de komende 40 minuten voor mij alleen (à ~ ¤90 per uur). Ach er komt binnenkort een nieuwe concessie in Friesland, dan zullen alle buslijnen 's avonds wel een belbus worden. Uitgestorven gebied hier.
  dinsdag 24 april 2012 @ 21:10:14 #213
315433 ZwartmetSuiker
Kennis = macht
pi_110739909
Hoek van Holland station is ook altijd erg druk als de zon niet schijnt.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
  dinsdag 24 april 2012 @ 21:13:55 #214
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_110740193
Almere Strand wanneer de Libelle zomerweek weer voorbij is. ^O^
pi_110740434
Enschede de Eschmarke, elk moment vd dag
pi_110740506
Heb eigenlijk nog wel een vraag. In een nieuwsbericht (weet even niet meer waar) las ik dat de TRDL nog een noodoproep had gedaan. Nou las ik in een post van Monopoly dat het eigenlijk een soort telefoon is die afgaat en beantwoordt moet worden. Bij een noodoproep stel ik me eigenlijk voor dat het een soort alarmsignaal is dat de machinist de trein direct stil moet zetten, maar dat is dus blijkbaar niet zo? Hoe werkt zo'n noodoproep nou dan?
  Heeft over alles een mening 2022 dinsdag 24 april 2012 @ 21:31:45 #217
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_110741631
Zo'n noodoproep is meer een broadcast aan iedereen die het hoort 'ALL SYSTEMS HALT" denk ik.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_110742184
Volgens mij is dat een bepaald geluid en/of een berkcht pp een schermpje, zo kan ik mij herinneren toen ik eens naast een machinist zat die een noodoproep kreeg.
  dinsdag 24 april 2012 @ 21:38:48 #219
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_110742226
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 april 2012 21:18 schreef WhiteJoker het volgende:
Heb eigenlijk nog wel een vraag. In een nieuwsbericht (weet even niet meer waar) las ik dat de TRDL nog een noodoproep had gedaan. Nou las ik in een post van Monopoly dat het eigenlijk een soort telefoon is die afgaat en beantwoordt moet worden. Bij een noodoproep stel ik me eigenlijk voor dat het een soort alarmsignaal is dat de machinist de trein direct stil moet zetten, maar dat is dus blijkbaar niet zo? Hoe werkt zo'n noodoproep nou dan?
Het is vrij simpel.

Een treindienstleider heeft de verantwoordelijkheid over een bepaald gebied. Als er gevaar dreigt, kan de trdl een alarmoproep plaatsen met een knop op het telefoontoestel. Dan gaat in de cabine van alle treinen die in dat gebied rijden een luid alarmsignaal af dat een seconde of zeven duurt. Zodra een machinist dat signaal hoort, moet hij direct vol in de remmen en op zicht gaan rijden. Daarna kan de treindienstleider een boodschap spreken, die ook door al die machinisten wordt gehoord. Dat zijn korte, bondige boodschappen. Als ik alle treinen op een bepaald baanvak wil laten stoppen, zeg ik "Alle machinisten tussen x en y: zet direct uw trein stil". Als een overweg gestoord is, zeg ik "Alle machinisten tussen x en y: overweg x gestoord".

Daarna neem ik veiligheidsmaatregelen, zodat er niet zomaar nieuwe treinen veilig kunnen krijgen richting het gevaarpunt. Terwijl ik daarmee bezig ben, blijft het alarm in mijn gebied aan staan. Treinen die mijn gebied binnenrijden, krijgen dan gelijk die alarmtoon te horen, zonder het bericht. Pas als ik mijn maatregelen heb genomen, zet ik het alarm weer uit.

Een machinist kan ook een alarmoproep doen, dan gaat er de trdl een luide alarmtoon. Ik neem de telefoon op en kan als normaal een gesprek voeren met de machinist. Alle andere machinisten in hetzelfde gebied krijgen ook de alarmtoon en kunnen meeluisteren met het gesprek.

Een alarmoproep kan niet in de treincabine worden onderbroken, onderdrukt of zachter gezet. Het geluid komt allemaal over de speaker, dus de machinist hoeft bij een alarmoproep niet "op te nemen".
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
<a href="https://regenrace.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >regenrace of niet?</a>
pi_110742273
quote:
14s.gif Op dinsdag 24 april 2012 21:10 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Hoek van Holland station is ook altijd erg druk als de zon niet schijnt.
Station HvH Strand bedoel je? Ik meen dat dat station ook tot een aantal jaar geleden ook alleen in de warmere maanden werd bediend.

Wikipedia zegt mij dat het in de wintermaanden nu zo'n beetje het enige station in de grote Randstad is wat maar 1x per uur wordt bediend.
  Heeft over alles een mening 2022 dinsdag 24 april 2012 @ 21:41:15 #221
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_110742409
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 april 2012 21:38 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Terwijl ik daarmee bezig ben, blijft het alarm in mijn gebied aan staan. Treinen die mijn gebied binnenrijden, krijgen dan gelijk die alarmtoon te horen, zonder het bericht.
Gaan die dan niet massaal bellen "TRDL WTF is going on??!!" :?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 24 april 2012 @ 21:43:11 #222
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_110742556
quote:
3s.gif Op dinsdag 24 april 2012 21:41 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Gaan die dan niet massaal bellen "TRDL WTF is going on??!!" :?
Machinisten snappen dat de trdl het bij een alarmoproep druk genoeg heeft en gaan niet direct bellen.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
<a href="https://regenrace.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >regenrace of niet?</a>
pi_110742730
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 april 2012 21:38 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Het is vrij simpel.

Een treindienstleider heeft de verantwoordelijkheid over een bepaald gebied. Als er gevaar dreigt, kan de trdl een alarmoproep plaatsen met een knop op het telefoontoestel. Dan gaat in de cabine van alle treinen die in dat gebied rijden een luid alarmsignaal af dat een seconde of zeven duurt. Zodra een machinist dat signaal hoort, moet hij direct vol in de remmen en op zicht gaan rijden. Daarna kan de treindienstleider een boodschap spreken, die ook door al die machinisten wordt gehoord. Dat zijn korte, bondige boodschappen. Als ik alle treinen op een bepaald baanvak wil laten stoppen, zeg ik "Alle machinisten tussen x en y: zet direct uw trein stil". Als een overweg gestoord is, zeg ik "Alle machinisten tussen x en y: overweg x gestoord".

Daarna neem ik veiligheidsmaatregelen, zodat er niet zomaar nieuwe treinen veilig kunnen krijgen richting het gevaarpunt. Terwijl ik daarmee bezig ben, blijft het alarm in mijn gebied aan staan. Treinen die mijn gebied binnenrijden, krijgen dan gelijk die alarmtoon te horen, zonder het bericht. Pas als ik mijn maatregelen heb genomen, zet ik het alarm weer uit.

Een machinist kan ook een alarmoproep doen, dan gaat er de trdl een luide alarmtoon. Ik neem de telefoon op en kan als normaal een gesprek voeren met de machinist. Alle andere machinisten in hetzelfde gebied krijgen ook de alarmtoon en kunnen meeluisteren met het gesprek.

Een alarmoproep kan niet in de treincabine worden onderbroken, onderdrukt of zachter gezet. Het geluid komt allemaal over de speaker, dus de machinist hoeft bij een alarmoproep niet "op te nemen".
Helder ^O^ Bedankt!

Dus als de TRDL de ramkoers van de twee treinen toevallig eerder had opgemerkt was die oproep mogelijk op tijd geweest en had het voorkomen kunnen worden? Dat is overigens geen verwijt naar de TRDL, die heeft het al druk genoeg en vertrouwt (terecht) op zijn systemen.
pi_110742830
Hoevaak wordt zo'n alarmoproep in je gebied (wat is in ditgeval gebied? Twee baanvakken of de hele provincie Groningen?) gedaan? Om wat voor soort redenen worden alarmoproepen geplaatst door TRDLs en machinisten?
pi_110743085
Zo te zien al bij overweg storingen, dus wss ook bij aanrijdingen, wissels die niet in controle zijn etc..
  dinsdag 24 april 2012 @ 21:51:17 #226
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_110743239
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 april 2012 21:46 schreef Bitlord het volgende:
Hoevaak wordt zo'n alarmoproep in je gebied (wat is in ditgeval gebied? Twee baanvakken of de hele provincie Groningen?) gedaan? Om wat voor soort redenen worden alarmoproepen geplaatst door TRDLs en machinisten?
In mijn gebied komt het niet zo heel vaak voor. Een gebied kan varieren, soms is dat alleen station Leeuwarden, soms twee baanvakken tegelijk (bijvoorbeeld naar Delfzijl en Roodeschool of naar Harlingen en Stavoren).

Trdl's plaatsen meestal een alarmoproep als een trein op een gevaarpunt afrijdt en daarbij geen sein herroepen kan worden (meestal op de vrije baan dus). Een gevaarpunt kan van alles zijn: een aanrijding van een andere trein, een gestoorde overweg, een aangevaren brug, etc.

Machinisten plaatsen vooral een alarmoproep als ze een aanrijding hebben.


quote:
0s.gif Op dinsdag 24 april 2012 21:49 schreef b2py het volgende:
Zo te zien al bij overweg storingen, dus wss ook bij aanrijdingen, wissels die niet in controle zijn etc..
Bij wisselstoringen hoeft het meestal niet, dan valt er wel een sein af.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
<a href="https://regenrace.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >regenrace of niet?</a>
  Heeft over alles een mening 2022 dinsdag 24 april 2012 @ 21:53:29 #227
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_110743540
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 april 2012 21:43 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Machinisten snappen dat de trdl het bij een alarmoproep druk genoeg heeft en gaan niet direct bellen.
Okee, en wat gebeurt er dan? :?

"Okee, shit hits de fan, ik ga stil staan en ik hoor wel als ik aan de beurt ben"? Zoiets?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 24 april 2012 @ 21:53:50 #228
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_110743573
Dat telefoontoestel van ons is trouwens best tof. Allemaal sneltoetsen om allerlei instanties te kunnen bellen (KLPD, SMC, NS, buurtreindienstleiders) en ik kan rechtstreeks een treinnummer bellen, waar die ook is in Nederland. Verder heb ik natuurlijk de alarmknop, maar ik kan ook een algemene oproep plaatsen: da's zonder alarmtoon.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
<a href="https://regenrace.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >regenrace of niet?</a>
  dinsdag 24 april 2012 @ 21:54:17 #229
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_110743619
quote:
5s.gif Op dinsdag 24 april 2012 21:53 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Okee, en wat gebeurt er dan? :?

"Okee, shit hits de fan, ik ga stil staan en ik hoor wel als ik aan de beurt ben"? Zoiets?
Op zicht rijden. En als ik hem echt stil wil hebben, bel ik hem alsnog op.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
<a href="https://regenrace.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >regenrace of niet?</a>
  dinsdag 24 april 2012 @ 21:57:14 #230
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_110743886
Vragen? Geen vragen? Dan ga ik pitten, de wekker gaat om 5 uur.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
<a href="https://regenrace.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >regenrace of niet?</a>
pi_110743943
Vragenuur komt morgen weer, slaap zacht Ziggy! Breng de treinen weer veilig thuis morgen! ;)
  Heeft over alles een mening 2022 dinsdag 24 april 2012 @ 21:58:10 #232
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_110743947
pit ze ziggy :W
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 24 april 2012 @ 22:36:52 #233
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_110747144
Truste ziggy3, bedankt voor je wederom interessante uitleg! :Y

Over de alarmoproep gesproken, de alarmoproep was één van de factoren die een rol speelde bij het ongeluk in Gare de Lyon in 1988 waarbij 56 doden vielen. :{
pi_110747233
Kun je met je eigen mobiel ook naar een trein bellen of is dat een ander netwerk? Abders even je vaste trein(telefoon)nummer in je mobiel opslaan, kun je vragen of ie wacht als je zelf te laat op het station bent!
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 24 april 2012 @ 22:39:04 #235
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_110747361
Zou je wel willen, maar het lijkt me niet handig als de mcn telkens zit te bellen omdat jantje, pietje en klaasje nog mee willen, terwijl ze vijf minuten te laat zijn _O-
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 24 april 2012 @ 22:41:22 #236
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_110747596
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 april 2012 22:37 schreef Bitlord het volgende:
Kun je met je eigen mobiel ook naar een trein bellen of is dat een ander netwerk?
Dat is een ander netwerk, ook qua technologie. Het is namelijk GSM-R, een uitgebreide versie van het GSM-protocol waarmee je mobiele telefoon ook werkt. GSM-R is uitgebreider omdat het meer veiligheidscontroles e.d. bevat, en het bevat eigenschappen die spoorwegspecifiek zijn.

"Vroegah" had ieder land zijn eigen communicatiesysteem, zo had Nederland Telerail. Sinds een aantal jaar is dat Europabreed gestandaardiseerd op GSM-R.

GSM-R is zelfs zo uitgebreid dat je in principe met een wissel kunt bellen :s)
pi_110748453
Niet trouwens een idee om al die boeiende verhalen van ziggy3 naar de OP te copyen? Zeker die van afgelopen topics
pi_110751609
Wie bepaalt hoevaak per uir een station aangedaan dient te worden. Ik moet van Utrecht naar Houten en kan kiezen uit 23:41 of 0:55. Dat is meer dan een uur uiteen. Tussen een grote stad en een van haar satelietsteden, in de randstad.

Vroegâh reed er na acht of negen uur 's avonds een regelmatige halfuursdienst. Niet dit soort belachelijks.
  dinsdag 24 april 2012 @ 23:49:38 #239
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_110751809
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 april 2012 23:45 schreef Fixers het volgende:
Wie bepaalt hoevaak per uir een station aangedaan dient te worden.
De opdrachtgever van de concessie bepaalt dat. In het geval van het Hoofdrailnet betreft dat het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Helaas is de huidige HRN-concessie zodanig slap opgesteld dat er weinig dwingende factoren zijn: een punctualiteitseis, en een klanttevredenheidseis.

De bedieningsplicht is volgens mij minstens 1x per uur voor ieder station, wellicht gelden er nog wat uitzonderingen voor de laatste trein van de dag e.d.. Inhoudelijk ken ik de concessie verder niet.
pi_110752185
Ik zit momenteel in een trein die een klein beetje verdwaald is :o
Er staat met grote witte letters "Zwolle <-------> Kampen" op de zijkant geplakt, maar hij rijdt van Enschede naar Nijverdal :P
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')