zondag 22 april 2012 @ 23:58:09 #1
109533 MichielPH
Let maar niet op mij.
pi_110658579
registreer om deze reclame te verbergen
Lief dagboek,

Gister heb ik wat zitten spelen op een macbook en daarmee scroll je met een touchpad net zoals je tegenwoordig op een smartphone scrollt, dus alsof het scherm een traagheid bezit. Het scherm scrollt door en het stuitert. Voelde heel natuurlijk.

Ik hoef geen oplossing voor Windows, maar gewoon antwoord op de vraag: waarom werkt dit op laptops dan zo kut? Een patent leek me niet, aangezien het op Android en Windows Phone ook gewoon mag/werkt. Waarom?
'To alcohol, the cause of and the solution to all of life's problems' - Homer J. Simpson
  maandag 23 april 2012 @ 00:00:24 #2
241156 M1stral
Denim Connaisseur
pi_110658671
Mijn Asus kan het anders ook gewoon. Ligt meer aan de drivers voor je muis/pad. Niet zozeer aan Windows zelf.
Op dinsdag 11 oktober 2011 23:06 schreef zwartemarktplaats het volgende:
Als Momotaro een voetbalteam was dan had jij waarschijnlijk een stadionverbod :P
Momotaro Deep Indigo Contest Blog
  maandag 23 april 2012 @ 00:05:04 #3
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_110658852
Je bedoelt het gedrag van de muisaanwijzer zelf, of bijvoorbeeld scrollen door webpagina's?
♥ Rozen zijn rood ♥
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❦Kristel, ik hou van jou! ❦
  maandag 23 april 2012 @ 00:14:40 #4
109533 MichielPH
Let maar niet op mij.
pi_110659182
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 00:00 schreef M1stral het volgende:
Mijn Asus kan het anders ook gewoon. Ligt meer aan de drivers voor je muis/pad. Niet zozeer aan Windows zelf.
Ohja. Ik had voor scrollen met 2 vingers een ander programma gedownload, die beter reageerde dan de standaard synaptics driver, maar die geen traagheid simuleerde. My bad.

De standaard driver ondersteunt doorscrollen en stuiteren blijkbaar wel inderdaad, maar dat gedrag is toch om te janken? Alsof het een eerste testversie is.
'To alcohol, the cause of and the solution to all of life's problems' - Homer J. Simpson
  maandag 23 april 2012 @ 00:14:59 #5
109533 MichielPH
Let maar niet op mij.
pi_110659198
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 00:05 schreef __Saviour__ het volgende:
Je bedoelt het gedrag van de muisaanwijzer zelf, of bijvoorbeeld scrollen door webpagina's?
Het scrollen van webpagina's :)
pi_110659483
De nieuwe Ultrabooks hebben wel een wat betere touchpad, maar het werkt nog steeds niet zo lekker als op een MacBook. Ik snap ook niet waarom andere merken dit niet gewoon kunnen namaken en waarom het eigenlijk altijd kut werkt.
pi_110660092
In een MacBook is het niet beperkt tot webpagina's hè, eigenlijk alle Apps werken ermee.
Photoshop bijv. Werkt echt super fijn zo.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_110660585
Is niet mogelijk met Windows. Daarom is een van de verkooppunten van een Macbook ook het touchpad.
  maandag 23 april 2012 @ 01:00:23 #9
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_110660630
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 00:58 schreef FailRabbit het volgende:
Is niet mogelijk met Windows. Daarom is een van de verkooppunten van een Macbook ook het touchpad.
Denk je nu serieus dat het door het touchpad komt? De touchpad geeft alleen electrische signaaltjes door. Hoe een pagina scrollt n.a.v. die signaaltjes heeft niets meer met de touchpad te maken
He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
He named this world: Forbidden Paradise
pi_110660651
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 01:00 schreef twiFight het volgende:

[..]

Denk je nu serieus dat het door het touchpad komt? De touchpad geeft alleen electrische signaaltjes door. Hoe een pagina scrollt n.a.v. die signaaltjes heeft niets meer met de touchpad te maken
Zo simpel is het niet. doh.
Op vrijdag 27 april 2012 23:21 schreef AldoTheApache het volgende:
_O_ jij bent de grootste baas op FOK!
Aller tijden :D _O_ _O_
pi_110660787
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 01:00 schreef twiFight het volgende:

[..]

Ik bedoel natuurlijk het totaalpakket. Je hoeft er niet meteen als een wilde op te springen. :P
  maandag 23 april 2012 @ 01:09:48 #12
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_110660856
quote:
1s.gif Op maandag 23 april 2012 01:06 schreef FailRabbit het volgende:

[..]

Ik bedoel natuurlijk het totaalpakket. Je hoeft er niet meteen als een wilde op te springen. :P
Dat kan, maar het is dus prima mogelijk met windows. De vraag is: waarom zouden ze? Na tientallen jaren windows heb ik nog nooit mensen horen zeggen dat ze voor een ander OS kiezen omdat een lijstje niet doorscrollt na een veeg met een vinger/muis. Het is een gimmick, een gimmick die weliswaar in de smaak valt bij smartphone kopende jeugd, maar voor de rest dient het geen doel in een OS.
He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
pi_110660898
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 01:09 schreef twiFight het volgende:

[..]

Dat kan, maar het is dus prima mogelijk met windows. De vraag is: waarom zouden ze? Na tientallen jaren windows heb ik nog nooit mensen horen zeggen dat ze voor een ander OS kiezen omdat een lijstje niet doorscrollt na een veeg met een vinger/muis. Het is een gimmick, een gimmick die weliswaar in de smaak valt bij smartphone kopende jeugd, maar voor de rest dient het geen doel in een OS.
Mag jij de OP een programma geven waardoor je net zo scrollt als met een Macbook. Of iemand het wil of niet is zijn eigen mening toch?
  maandag 23 april 2012 @ 01:12:08 #14
152283 totalvamp
High as a kite!
pi_110660905
quote:

[..]

Nouja ik vind het anders wel erg handig vergeleken normale laptops. Ik ben nu niet echt een Apple fan, maar de controls via het touchpad komen in de buurt van een laptopmuis.
pi_110660906
quote:

[..]

Nee, is helemaal niet prima mogelijk. De hardware heeft in dit geval meer invloed dan de software.
pi_110660940
quote:
Het is een gimmick, een gimmick die weliswaar in de smaak valt bij smartphone kopende jeugd, maar voor de rest dient het geen doel in een OS.
En vanwege een dergelijk standpunt is OS X nog steeds veel gebruiksvriendelijker dan Windows. Het is een optelsom van veel kleine handigheidjes die het 'm doen. En kinetisch scrollen is wel degelijk beter, het kost veel minder moeite om grotere afstanden te scrollen terwijl je toch nauwkeurigheid behoudt (je kan het effect tegenhouden door het touchpad aan te blijven raken, of een zwiep geven om ver te scrollen)
  maandag 23 april 2012 @ 01:16:25 #17
109533 MichielPH
Let maar niet op mij.
pi_110661003
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 01:13 schreef Henno het volgende:

[..]

En vanwege een dergelijk standpunt is OS X nog steeds veel gebruiksvriendelijker dan Windows. Het is een optelsom van veel kleine handigheidjes die het 'm doen. En kinetisch scrollen is wel degelijk beter, het kost veel minder moeite om grotere afstanden te scrollen terwijl je toch nauwkeurigheid behoudt (je kan de vertraging tegenhouden door het touchpad aan te blijven raken, of een zwiep geven om ver te scrollen)
Exact. Ik zou het ook niet willen kleineren tot een gimmick. Scrollen is één van de dingen die ik het meest op mijn laptop doe en dan mag dat naar mijn idee veel beter werken dan dat het nu doet.

Dat het een hardwareprobleem zou zijn: af en toe sprint hij echt 3 pagina's heen en weer, terwijl ik nauwelijks scroll, dat zou er prima uitgefilterd kunnen worden; zo veel kan je niet eens scrollen met 1 beweging.
  maandag 23 april 2012 @ 01:18:26 #18
109533 MichielPH
Let maar niet op mij.
pi_110661047
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 01:01 schreef Wootism het volgende:

[..]

Zo simpel is het niet. doh.
Het zit meer in die buurt dan jij denkt. Met een programma wat ik heb is het scrollgedrag al een stuk verbeterd en dat is dus software bovenop de drivers.
  maandag 23 april 2012 @ 01:20:53 #19
152283 totalvamp
High as a kite!
pi_110661094
Eerste hit op google, lijkt me wel iets voor een laptop

http://astutephoto.blogsp(...)er-scrolling-in.html
  maandag 23 april 2012 @ 01:28:54 #20
109533 MichielPH
Let maar niet op mij.
pi_110661241
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 01:20 schreef totalvamp het volgende:
Eerste hit op google, lijkt me wel iets voor een laptop

http://astutephoto.blogsp(...)er-scrolling-in.html
Die heb ik dan ook al geïnstalleerd en dat is het toch nèt niet. Sowieso ondersteunt dit geen kinetic/inertial scroll. Daarnaast vroeg ik me ook vooral af waarom dit niet standaard in Windows zit.
pi_110661259
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 01:18 schreef MichielPH het volgende:

[..]

Het zit meer in die buurt dan jij denkt. Met een programma wat ik heb is het scrollgedrag al een stuk verbeterd en dat is dus software bovenop de drivers.
Nou het is meer dat ik tot nu toe nog nergens een touchpad ben tegengekomen die zo accuraat is als die van de Macbook. + dat de structuur van de glazen oppervlakte erg fijn is. Allemaal hardwarematig.
  maandag 23 april 2012 @ 01:44:40 #22
109533 MichielPH
Let maar niet op mij.
pi_110661513
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 01:29 schreef Wootism het volgende:

[..]

Nou het is meer dat ik tot nu toe nog nergens een touchpad ben tegengekomen die zo accuraat is als die van de Macbook. + dat de structuur van de glazen oppervlakte erg fijn is. Allemaal hardwarematig.
Dat laatste is zeker waar, de structuur is erg fijn. Hoe accuraat het touchpad hardwarematig is, kan je echter niet zeggen door het met 1 set drivers en 1 OS te testen, je weet namelijk niet waar de accuratie verloren gaat. Dit kan direct bij het aanraken van het oppervlak gebeuren, op driverniveau of bijvoorbeeld op softwareniveau. Sowieso kan ik bijna pixelprecies de cursor bewegen, qua hardware lijkt het touchpad dus voldoende accuraat.
  maandag 23 april 2012 @ 01:45:21 #23
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_110661529
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 01:29 schreef Wootism het volgende:

[..]

Maar nu praat je over andere dingen. Het ging over kinetic scrolling, maar nu heb jij het over precisie en scructuur van het materiaal, overigens twee dingen die net zo goed mogelijk zijn in Windows, dat is echt niet OS afhankelijk. Prima dat je macbooks fijner vindt vanwege bovenstaande redenen, maar dat betekent dus niet dat een ander OS het niet kan.

quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 01:13 schreef Henno het volgende:

[..]

En vanwege een dergelijk standpunt is OS X nog steeds veel gebruiksvriendelijker dan Windows. Het is een optelsom van veel kleine handigheidjes die het 'm doen. En kinetisch scrollen is wel degelijk beter, het kost veel minder moeite om grotere afstanden te scrollen terwijl je toch nauwkeurigheid behoudt (je kan het effect tegenhouden door het touchpad aan te blijven raken, of een zwiep geven om ver te scrollen)
Dat kun je vinden, alhoewel het toch user preference blijft. Maar dat is een eindeloze discussie. Grote afstanden scrollen doe ik uberhaupt niet, dan type ik de eerste paar letters van de naam in en sta ik gelijk op het resultaat dat ik zoek cq. dicht in de buurt. Voor een smartphone zie ik de voordelen wel, aangezien je daar geen hardware keyboard hebt (meestal), maar voor een computer zie ik kinetic scrolling echt niet voor meer verkoopcijfers zorgen.
  maandag 23 april 2012 @ 02:06:43 #24
109533 MichielPH
Let maar niet op mij.
pi_110661805
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 01:45 schreef twiFight het volgende:

Dat kun je vinden, alhoewel het toch user preference blijft. Maar dat is een eindeloze discussie. Grote afstanden scrollen doe ik uberhaupt niet, dan type ik de eerste paar letters van de naam in en sta ik gelijk op het resultaat dat ik zoek cq. dicht in de buurt. Voor een smartphone zie ik de voordelen wel, aangezien je daar geen hardware keyboard hebt (meestal), maar voor een computer zie ik kinetic scrolling echt niet voor meer verkoopcijfers zorgen.
Ze hebben het geprobeerd te implementeren en hierin hebben ze naar mijn idee gefaald: vaker dan 3 van de 10 keer reageert het niet zoals ik verwacht. Niet omdat ik absurde verwachtingen heb, maar omdat hij soms echt maar wat willekeurigs doet. Op een macbook heb je daadwerkelijk een keuze, namelijk wel of geen inertie, waarbij beiden naar verwachting werken. Maar belangrijk: ze hebben het dus wel geprobeerd, de intentie was er wel.

Wat Henno ook zegt, dat het een optelsom is: dat leidt blijkbaar wel tot hogere verkoopcijfers, om die optelsom wordt de mac namelijk geroemd. Andere redenen zorgen ervoor dat Apple geen marktleider zijn.
pi_110661961
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 01:28 schreef MichielPH het volgende:

[..]

Die heb ik dan ook al geïnstalleerd en dat is het toch nèt niet. Sowieso ondersteunt dit geen kinetic/inertial scroll. Daarnaast vroeg ik me ook vooral af waarom dit niet standaard in Windows zit.
Begrijp ik het goed dat je geen zwiep kan doen of verkleinen/vergroten dmv 2 vingers systeem met datgeen wat je hebt geinstalleerd? Wat is het nut dan tov de standaard synaptic driver? 2 vingers ipv 1? Dat is alles?

Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')