abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 31 mei 2012 @ 19:45:07 #126
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_112277620
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2012 19:25 schreef CG het volgende:
Ik ben bezig met een opleiding tot eerstegraads en hoop deze binnenkort af te ronden.

Is het verstandig ook op tweedegraads functie te solliciteren, of doe ik mezelf daar mee te kort? En hoe zit het met de arbeidsvoorwaarden als je een eerstegraads bent, maar een tweedegraads functie vervuld?
tweedegraads functies zijn in eerste instantie LB functies. Maar intern solliciteren op LC is niet uitgesloten per definitie - je kans is meestal wel kleiner.

en je hebt wel kans dat er op school ook echt geen eerstegraads uren voor je zijn en komen, tenzij er bijvoorbeeld iemand met pensioen gaat.

ik ben ook eerstegrader (bijna klaar) en ik zou alleen onderbouw en mavo echt vervelend gaan vinden op den duur. je bent toch opgeleid voor de bovenbouw, en dat merk ik wel in de lessen.

één brugklasje en een 3H vind ik prima, maar verder heb ik graag meer bovenbouw klassen, en dat kan vaak niet als er echt een tweedegraads functie is.

in een eerstegraads functie begin je overigens ook vaak in LB!
Kwak
pi_112277695
Dus. Stuur ik vandaag mijn examens 5HAVO op, komt er nog een correctie op het correctievoorschrift. Moet de 2e corrector dit dan oplossen :? Derde keer examens nakijken en ik krjig nog stress van dit soort dingen :') .
pi_112277995
Die tweede corrector ziet dat dan toch wel? Komt wel goed joh. ^O^ .
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_112278152
Jawel toch? Ik ben vorig jaar namelijk helemaal niet gebeld door de 2e corrector omdat hij geen verbeteringen had en dat vond ik zo apart. Dus dan dit jaar misschien zelf maar even bellen ofzo.

Oh en ik ben gesloopt van drie dagen Taaldorp in de gymzaal. Maar wat is het toch een leuk project om te doen! Leerlingen waren enthousiast, hebben hun best gedaan, waren érg onder de indruk van de native speakers waar ze mee moesten praten en hebben hard gewerkt om een echt dorpje te bouwen. Ik ben trots op ze O+.

Maar dit was de vierde keer en volgend jaar mag iemand anders het een keertje organiseren :') .

[ Bericht 14% gewijzigd door #ANONIEM op 31-05-2012 19:55:43 ]
pi_112278240
CG: zeker alleen reageren op 1e graads functies. Geef wel aan dat je best ook onderbouw wilt doen. Maar je bent nu eenmaal opgeleid voor 1e graad. Als je eenmaal als 2e grader zou zijn aangenomen kom je heel moeilijk daar van af. Het is namelijk financieel lekker voordelig voor een school. Het is dus beter direct op een 1e graads functie te solliciteren.

Je zal merken dat je zonder ervaring op dit moment misschien wel gesprekken krijgt maar dat ze mensen met meer ervaring aannemen. In oktober als het nieuwe schooljaar is begonnen zitten de scholen krap en dan krijg je een kans. Neem die kans! (ik spreek uit ervaring).

ik ben ook eerste grader en het is wat kwakz0r zegt, je begint toch ook vaak in lb schaal.
Ik heb daardoor dit jaar geen bovenbouw kunnen lesgeven omdat die klassen al verdeeld waren. Maar wel de toezegging dat ik dat komend jaar wel zou krijgen. Dus volgend jaar ben ik gewoon een echte 1e grader (in een lb schaal).

Succes met afronding. Probeer je studie uiterlijk augustus te hebben afgerond, want het scheelt als je daar niet meer om hoef te denken als je in het nieuwe schooljaar begint met lesgeven!
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_112278401


[ Bericht 100% gewijzigd door DevilsAndDust op 31-05-2012 19:59:52 ]
Still a little bit of your face I haven't kissed.
  donderdag 31 mei 2012 @ 20:29:35 #132
246109 JochemP
Bakt de lekkerste koekjes
pi_112279964
Vandaag samen met medestagiair voor het eerst een (halve) les Engels gegeven aan een 3-Havo klas. Wel spannend omdat ik pas 18 ben (en mijn medestagiair zelfs pas 17) en die klas maar een paar jaartjes jonger. Maar voor een eerste les mag ik zeker niet ontevreden zijn, ook de stagebegeleider was erg positief :)
pi_112317642
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2012 19:54 schreef Razztwizzle het volgende:
Jawel toch? Ik ben vorig jaar namelijk helemaal niet gebeld door de 2e corrector omdat hij geen verbeteringen had en dat vond ik zo apart. Dus dan dit jaar misschien zelf maar even bellen ofzo.

Oh en ik ben gesloopt van drie dagen Taaldorp in de gymzaal. Maar wat is het toch een leuk project om te doen! Leerlingen waren enthousiast, hebben hun best gedaan, waren érg onder de indruk van de native speakers waar ze mee moesten praten en hebben hard gewerkt om een echt dorpje te bouwen. Ik ben trots op ze O+.

Maar dit was de vierde keer en volgend jaar mag iemand anders het een keertje organiseren :') .
Een goede tweede corrector doet dat gewoon. Ik stuur maandag de boel op...ik haat altijd als een tweede corrector veel gaat zeuren (onterecht), heb ik vorig jaar meegemaakt. Ben benieuwd.
pi_112378068
Wie van jullie zijn docenten die al van vroeg af aan weten dat ze docent wilde worden? Toen ik van de middelbare school af kwam stond docent namelijk in mijn top 3 van beroepen wat ik heel graag juist niet wilde worden. Na wat geklooi met een verkeerde studiekeuze ben ik vervolgens een taal gaan studeren en uiteindelijk sta ik nu dus voor een klas. Ik moet zeggen dat het best uitdagend is om voor de klas te staan, maar ik zie mijzelf dit niet tot mijn pensioen (als dat nog bestaat dan) doen. Wat ik voor nu het meest uitdagende vind is lesstof goed aanbieden en de groepen voldoende aan te kunnen sturen. Volgens mij gaat dit na verloop steeds beter en ben ik dus bang dat die uitdaging die het met zich meebrengt dan afzwakt. Is dat een verkeerd beeld wat ik heb?

Voor nu is dit is dan ook de reden dat ik ervoor ga kiezen om niet een master te gaan volgen die zich richt op het onderwijs maar meer op bedrijfsleven. Ik weet wel dat je door zou kunnen stromen tot afdeling/locatie/regioleider enz, alleen zie ik het niet zitten om eerst zo lang 25 lessen per week te geven.
  zondag 3 juni 2012 @ 13:15:44 #135
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_112378269
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 13:10 schreef Montresor het volgende:
Wie van jullie zijn docenten die al van vroeg af aan weten dat ze docent wilde worden? Toen ik van de middelbare school af kwam stond docent namelijk in mijn top 3 van beroepen wat ik heel graag juist niet wilde worden. Na wat geklooi met een verkeerde studiekeuze ben ik vervolgens een taal gaan studeren en uiteindelijk sta ik nu dus voor een klas. Ik moet zeggen dat het best uitdagend is om voor de klas te staan, maar ik zie mijzelf dit niet tot mijn pensioen (als dat nog bestaat dan) doen. Wat ik voor nu het meest uitdagende vind is lesstof goed aanbieden en de groepen voldoende aan te kunnen sturen. Volgens mij gaat dit na verloop steeds beter en ben ik dus bang dat die uitdaging die het met zich meebrengt dan afzwakt. Is dat een verkeerd beeld wat ik heb?

Voor nu is dit is dan ook de reden dat ik ervoor ga kiezen om niet een master te gaan volgen die zich richt op het onderwijs maar meer op bedrijfsleven. Ik weet wel dat je door zou kunnen stromen tot afdeling/locatie/regioleider enz, alleen zie ik het niet zitten om eerst zo lang 25 lessen per week te geven.
als je een master doet kun je les gaan geven in de bovenbouw, dat vind ik zelf veel leuker en uitdagender dan de onderbouw.

ik wilde vroeger naar de pabo, ging engels studeren, en wilde niet voor de klas (juist omdat iedereen altijd had gezegd dat ik dat vast zou gaan doen). na 4 jaar als AIO aan de uni wilde ik juist heel graag voor de klas.

eerlijk gezegd denk ik niet dat ik dit tot mijn 65e ga doen... nu is klassenmanagement nog een uitdaging in sommige groepen, is mentoraat een grote uitdaging, en nu vind ik het nog leuk om op teamlid-niveau mee te denken en te werken, maar na 10 jaar schoolfeesten, pauzesurveillance, vergaderingen en vooral dat eeuwige k*tnakijkwerk ben ik denk ik wel toe aan iets nieuws...
Kwak
  zondag 3 juni 2012 @ 15:12:19 #136
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_112383084
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 13:10 schreef Montresor het volgende:
Wie van jullie zijn docenten die al van vroeg af aan weten dat ze docent wilde worden? Toen ik van de middelbare school af kwam stond docent namelijk in mijn top 3 van beroepen wat ik heel graag juist niet wilde worden. Na wat geklooi met een verkeerde studiekeuze ben ik vervolgens een taal gaan studeren en uiteindelijk sta ik nu dus voor een klas. Ik moet zeggen dat het best uitdagend is om voor de klas te staan, maar ik zie mijzelf dit niet tot mijn pensioen (als dat nog bestaat dan) doen. Wat ik voor nu het meest uitdagende vind is lesstof goed aanbieden en de groepen voldoende aan te kunnen sturen. Volgens mij gaat dit na verloop steeds beter en ben ik dus bang dat die uitdaging die het met zich meebrengt dan afzwakt. Is dat een verkeerd beeld wat ik heb?

Voor nu is dit is dan ook de reden dat ik ervoor ga kiezen om niet een master te gaan volgen die zich richt op het onderwijs maar meer op bedrijfsleven. Ik weet wel dat je door zou kunnen stromen tot afdeling/locatie/regioleider enz, alleen zie ik het niet zitten om eerst zo lang 25 lessen per week te geven.
Toen ik in mijn examenjaar tijdens het het verplichte gesprekje met de decaan te horen kreeg dat ik met mijn eerste keuze (studie Engels) niet veel anders zou kunnen dan voor de klas staan, heb ik heel hard geroepen 'dat nooit!'. Ik vond leraren maar trieste stumpers en het idee dat ik ook na school/studie nog op een school zou rondlopen, vond ik ronduit vreselijk.
Ik heb toen een economische opleiding gedaan en een paar jaar in het bedrijfsleven gewerkt, om er achter te komen dat ik daar ook niet gelukkig van werd... Een paar jaar ouder en wijzer geworden heb ik alsnog de lerarenopleiding Engels gedaan, aangevuld met een master, en ik sta nu alweer 7 jaar met veel plezier voor de klas. Of ik dit tot mijn 67 ga/wil volhouden weet ik nog niet, dat zie ik tegen die tijd wel weer. Voorlopig heb ik een heel leuke baan met een prima salaris en fantastische collega's, en dat is mij heel wat waard. Overigens geef ik 'slechts' 15 lessen per week, daarnaast heb ik de nodige andere taken. Dit zorgt voor meer afwisseling en daarnaast ook nog meer mogelijkheden voor de toekomst.
  zondag 3 juni 2012 @ 18:46:39 #137
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_112391607
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 13:10 schreef Montresor het volgende:
Wie van jullie zijn docenten die al van vroeg af aan weten dat ze docent wilde worden?
Ik :@

quote:
Wat ik voor nu het meest uitdagende vind is lesstof goed aanbieden en de groepen voldoende aan te kunnen sturen. Volgens mij gaat dit na verloop steeds beter en ben ik dus bang dat die uitdaging die het met zich meebrengt dan afzwakt.
Het blijft m.i. uitdagend om stof steeds weer op een prikkelende manier aan te bieden. Het zijn steeds andere klassen, maar in de loop der tijd ben ik steeds meer gaan experimenteren om mezelf "op scherp" te houden.

quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 13:15 schreef kwakz0r het volgende:
eerlijk gezegd denk ik niet dat ik dit tot mijn 65e ga doen... nu is klassenmanagement nog een uitdaging in sommige groepen, is mentoraat een grote uitdaging, en nu vind ik het nog leuk om op teamlid-niveau mee te denken en te werken, maar na 10 jaar schoolfeesten, pauzesurveillance, vergaderingen en vooral dat eeuwige k*tnakijkwerk ben ik denk ik wel toe aan iets nieuws...
Er zijn nog wel meer zaken die het schoolse leven boeiend kunnen houden. Wanneer het klassenmanagement geen "uitdaging" meer is, betekent dat toch gewoon dat je zaakjes lekker lopen? Dan kun je je aandacht tenminste op andere zaken richten. Ik vond het net prettig als het mentoraat voor mij gesneden koek was. Ik geef nu nog 18 lessen, daarnaast zit ik vol met taken - zoals bijvoorbeeld de PR. Dat zorgt bij mij voor genoeg afwisseling om het nog wel een jaartje of tig uit te houden.

Een functie als teamleider ambieer ik op het moment absoluut niet. Ik wil mijn tijd graag grotendeels in het klaslokaal doorbrengen, niet op een kantoortje, of in vergaderruimtes.

[ Bericht 1% gewijzigd door Baba-O-Riley op 03-06-2012 19:03:44 ]
.
pi_112437387
Morgen begint het gebel voor de 2de correctie...ik haat het werk. Ben benieuwd wanneer ik word gebeld...
pi_112483991
Gewoon even nieuwsgierig, wat is jullie ideale rooster of wat geven jullie door aan rooster wensen? En welke redenen zitten daar achter?

Ik mag nu voor het eerst wat doorgeven en twijfel echt enorm. Lessen verdelen over drie of vier dagen (vier geeft meer relaxte dagen, maar ja, twee vrije dagen is ook wel fijn). En welke dag als vrije dag te kiezen. Ik heb nu donderdag en dat bevalt goed, maar maandag vrij zou ik ook helemaal niet verkeerd vinden (in het weekend echt weekend hebben, maandag alles voorbereiden). Maar maandag zijn leerlingen misschien wel iets rustiger en dat is dan ook niet verkeerd, of lijkt dat maar zo? En woensdag zou ook wel een fijne dag zijn, rustpuntje middenin de week.

Argh, weet het gewoon niet. Neig nu naar niks doorgeven en ze er maar wat moois van laten maken, maar dat is misschien ook niet helemaal handig :):)
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
  dinsdag 5 juni 2012 @ 17:59:56 #140
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_112484320
Ik zou nooit de maandag kiezen vanwege het feit dat de leerlingen rustiger zouden zijn. Dat is namelijk niet het geval. Ik vond de woensdag wel fijn als vrije dag. Dat brak zo lekker de week. Mijn roosterwens is dat ik op donderdagmorgen niet ingepland ben, voor vergaderingen van de PR-club. En dat gebeurt dan ook.
.
pi_112485086
Ik laat me verrassen. Elke dag heeft wel zo zijn voor- en nadelen, denk ik.

Als er een bepaalde dag in de week waarvan je weet dat er meestal vergaderingen plaatsvinden, zou ik die dag niet als vrije dag kiezen, trouwens. Bij ons is dat de dinsdag. Eén keer raden wie er zeer regelmatig op haar vrije dag naar school mag. :+.
Still a little bit of your face I haven't kissed.
  dinsdag 5 juni 2012 @ 18:19:33 #142
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_112485114
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2012 17:50 schreef Naamah het volgende:
Gewoon even nieuwsgierig, wat is jullie ideale rooster of wat geven jullie door aan rooster wensen? En welke redenen zitten daar achter?

Ik mag nu voor het eerst wat doorgeven en twijfel echt enorm. Lessen verdelen over drie of vier dagen (vier geeft meer relaxte dagen, maar ja, twee vrije dagen is ook wel fijn). En welke dag als vrije dag te kiezen. Ik heb nu donderdag en dat bevalt goed, maar maandag vrij zou ik ook helemaal niet verkeerd vinden (in het weekend echt weekend hebben, maandag alles voorbereiden). Maar maandag zijn leerlingen misschien wel iets rustiger en dat is dan ook niet verkeerd, of lijkt dat maar zo? En woensdag zou ook wel een fijne dag zijn, rustpuntje middenin de week.

Argh, weet het gewoon niet. Neig nu naar niks doorgeven en ze er maar wat moois van laten maken, maar dat is misschien ook niet helemaal handig :):)
ik heb nu 0,6 fte, dat kan makkelijk en mag ook in 3 dagen. ik heb maandag en donderdag vrij, vind ik ideaal!

als ik 4 dagen werk wil ik liever de donderdag dan de maandag vrij, maar ik moet even afwachten hoe het volgend schooljaar gaat. toen ik roosterwensen opgaf ging ik uit van 0,6 fte, maar vandaag mocht ik mutatieformulier voor 0,8 fte tekenen *O* de school bezuinigt maar ik heb uitbreiding *O* dus ik weet niet welke dag ze voor me vrij gaan roosteren....
Kwak
  dinsdag 5 juni 2012 @ 18:20:17 #143
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_112485155
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2012 18:18 schreef DevilsAndDust het volgende:
Ik laat me verrassen. Elke dag heeft wel zo zijn voor- en nadelen, denk ik.

Als er een bepaalde dag in de week waarvan je weet dat er meestal vergaderingen plaatsvinden, zou ik die dag niet als vrije dag kiezen, trouwens. Bij ons is dat de dinsdag. Eén keer raden wie er zeer regelmatig op haar vrije dag naar school mag. :+.
ah, bij ons plannen ze vergaderingen steeds op andere dagen, zodat iedereen wel eens de sjaak is. :Y
Kwak
pi_112486706
Ach ja, ik vind het niet zo erg. Het is niet wekelijks. Als we op een andere dag zouden vergaderen, moeten er meerdere mensen er apart voor naar school komen, nu alleen ik.

Weet iemand trouwens hoe het zit met die verdeling van het aantal dagen dat je werkt en hoe veel fte je hebt?
Still a little bit of your face I haven't kissed.
  dinsdag 5 juni 2012 @ 18:57:47 #145
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_112486767
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2012 18:56 schreef DevilsAndDust het volgende:
Ach ja, ik vind het niet zo erg. Het is niet wekelijks. Als we op een andere dag zouden vergaderen, moeten er meerdere mensen er apart voor naar school komen, nu alleen ik.

Weet iemand trouwens hoe het zit met die verdeling van het aantal dagen dat je werkt en hoe veel fte je hebt?
dat staat in de CAO, even zoeken!
Kwak
  dinsdag 5 juni 2012 @ 19:00:44 #146
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_112486903
Kwak
pi_112487114
quote:
14s.gif Op dinsdag 5 juni 2012 19:00 schreef kwakz0r het volgende:
[ afbeelding ]
Dank je!

Dat zou betekenen dat ze me vijf dagen mogen inroosteren volgend jaar. Ik hoop toch echt wel op een vrije dag...
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_112490072
Sinds dat ik als vierdeklasser een groep derdeklassers help met wiskunde als tutor op mijn eigen school, denk ik erover om zelf ook docent te worden. Het lijkt me best een leuk beroep. Het is misschien een rare vraag (en rare wens, dat ik dit nu al overweeg), maar hoe verhoudt het loon van een eerstegraads bètadocent zich tot de andere lonen die hij/zij zou kunnen verdienen? Ik weet dat je moet doen wat je leuk vindt, maar ik ben hiernaar wel benieuwd. En is het zo dat je echt pas in je masterfase je bezighoudt met docent worden, of kan je hier al eerder mee beginnen?

Nouja, mijn beroeps/studiewensen zijn best breed en wisselen snel, maar ik vond dit wel een goede plaats om hiernaar te informeren. Lees trouwens met plezier mee hier :)!
pi_112497913
Ik mag ook voor het eerst keuzes aan gaan geven.
Ik draai nu 0,88 fte en dat hebben ze mooi in 3,5 dagen (7 dagdelen) weten te plannen. Hulde aan de roostermaker, want het mag in 9.
Ik hoop volgend jaar toch ook 1 dag vrij te hebben. Nu is dat de vrijdag en dat vind ik op zich wel prettig.
Je kan nog eens naar de markt en je hebt een soort van lang weekend.
Maar goed iemand anders wil misschien volgend jaar de vrijdag vrij. Ik vind het niet heel erg, maar liever niet de maandag, want dan zijn de winkels laat open.

Vergaderingen zijn dit jaar op dinsdagen (dan is iedereen ook op school), maar misschien heb ik volgend jaar ook andere bijeenkomsten op dinsdagmiddag. Maar dat hangt er vanaf of de school niet uit dat samenwerkingsverband wordt getrapt.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
  donderdag 7 juni 2012 @ 13:27:13 #150
318842 Descendent
Ja hoor, heb je hem ook weer..
pi_112564993
Een tweede tijdelijke verlenging; mag dat? (vragen ik en veel van mijn collega's ons af? )
Dus: contract; tijd verlenging (na een jaar) en dan weer tijdelijke verlenging (na een jaar)
CAO is niet heel erg duidelijk daarover. :{
Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van vijf minuten met een gemiddelde stemgerechtigde
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')