abonnement Unibet Coolblue
pi_116313203
Ik heb die van Teitler wel gelezen, en heb er vooral in m'n tweede jaar veel aan gehad. Het eerste jaar was puur overleven. Ik wist het allemaal wel, maar kon het echt nog niet toepassen door alle nieuwe indrukken, nieuwe situaties, etc.. Het jaar daarna was ik veel bewuster bezig met orde, toen had ik daar ook ruimte voor.

De afgelopen dagen heb ik steeds elke dag wel iets gedaan voor school om er weer in te komen. Ik ben zo onrustig :') laat het maar weer komen, dat schooljaar, ik ben klaar met de vakantie! De eerste week is nu voorbereid, planners zijn gemaakt en al een paar toetsen. Overigens werk ik in zo'n grote sectie (11 juffen Engels) dat we de luxe hebben dat iedereen maar één jaarlaag hoeft te coördineren qua toetsen en planners. Ik doe H4, en dat is al werk genoeg, dus Kwak, ik snap dat je het druk hebt :o !

Vooral week twee gaat druk worden voor mij, dan zijn de audities voor de onderbouwmusical én heb ik een ouderavond na een dag van 8:30 tot 16:30 lesgeven :{ . Ik heb die dag niet eens tijd om te stemmen bedenk ik me nu! Dus die week ga ik dan deze week maar grotendeels vast voorbereiden, dan is dat ook weer klaar. Al met al wel Zen, eigenlijk. Heb het gevoel overzicht te hebben.

Kijken hoe lang ik dat volhoud :')

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 02-09-2012 18:04:16 ]
  zondag 2 september 2012 @ 18:37:03 #277
137815 mriekz
Praatgraag.
pi_116314603
Even iedereen succes wensen die morgen weer begint!
Het is toch altijd weer even je draai vinden, na al dat uitslapen en lui doen ;)
He who feels he is too small to make a difference, has never been bitten by a mosquito.
  zondag 2 september 2012 @ 23:18:23 #278
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_116331147
Ik heb er ondertussen twee weekjes op zitten,dus zit weer helemaal in het schoolse ritme.

quote:
0s.gif Op zondag 2 september 2012 15:43 schreef Dragonberry het volgende:
Deze week begin ik voor het eerst met lesgeven aan 3 vmbo basis/kader. Ben benieuwd! Hebben jullie nog tips?
Bij 3 basis niet te moeilijk taalgebruik bezigen en niet teveel als bekend veronderstellen. Daar ben ik in de loop der jaren wel achtergekomen. Sowieso zo snel mogelijk de namen van de leerlingen leren (bijv. door middel van een klassenplattegrond). Bij hun belevingswereld blijven en interesse tonen in wat hen bezighoudt. Werk aan een positieve band met hen. Wees, zeker in het begin, consequent - dus doe wat je zegt.
.
pi_116337320
@Razz: ja het is ook veel... gelukkig wel kleine jaarlagen. collega doet de andere helft van de bovenbouw en 3V, andere collega's elk een jaarlaag in de onderbouw of 2...

ik heb deze week ouderavond, maar gelukkig die dag al om 14.50 klaar met lesgeven, ga tussendoor denk ik wel even naar huis.

vandaag script doorlezen met de cast van de musical *O* ik doe ook mee in een komische rol. leuk, collega's en ll. samen een grote musicalproductie, ik doe voor t eerst mee.
Kwak
pi_116357681
Ik ben ook alweer een dikke week bezig. Tot nu toe geen grote problemen, alleen een tweede klas. VWO, een erg drukke klas (30 man) maar vooral druk in gedrag. Giechelen, lachen en hier en daar kleine mannetjes die zich willen bewijzen.

Toen 1 leerling vandaag opeens vroeg of we nog een vis gingen ontleden (wat we niet doen) gingen meteen 5 dames erop in. En dus wat jongetjes die erg met zichzelf en hun buurman bezig zijn. Ik moet daar enorm aan wennen aangezien ik bovenbouw gewend bent...iemand nog tips voor dit soort drukke klasjes?
pi_116360413
Plattegrond aanpassen? Zo dat je die paar 'mannetjes' beetje uit elkaar haalt. En bijvoorbeeld bij je in de buurt zet, zodat je ze snel, 1 op 1, even kunt aanspreken. Daarnaast zorgen dat jij altijd grappiger bent dan zij. :+ . En adrem, waardoor je ze even op hun plek kunt zetten. Is voor mij toch altijd de beste strategie. Zoals met die vis ontleden, daar kun je natuurlijk wel even leuk op in gaan. En na wat grappen en grollen kun je het gesprek daarna weer terugbrengen naar de stof die je wel wilt behandelen.

Soms een beetje te teugels laten vieren, en de meisjes wat laten giechelen en dan weer duidelijk zijn en zeggen wat er moet gebeuren. Sowieso is het duidelijk uitspreken van je verwachtingen en wat voor jou de grenzen zijn, heel belangrijk. En als het echt te gek wordt, boos spelen. En leerlingen na laten blijven. Je tanden laten zien, maar ook eens een kletspraatje maken hier en daar. Dan ben je aardig doch duidelijk en rechtvaardig. Dat waarderen ze meestal. Het is een beetje een spel van geven en nemen.

Dit zijn de dingen die ik doe. Maar het werkt voor iedereen anders, natuurlijk.
The real is always way ahead of what we can imagine.
  maandag 3 september 2012 @ 21:40:50 #282
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_116363498
quote:
2s.gif Op maandag 3 september 2012 20:49 schreef mane het volgende:
Daarnaast zorgen dat jij altijd grappiger bent dan zij. :+ . En adrem, waardoor je ze even op hun plek kunt zetten. Is voor mij toch altijd de beste strategie.
Ja, je moet alleen oppassen dat het dan geen kat-en-muis-spelletje gaat worden, of dat de leerling zich in de zeik gezet voelt door de docent. Maar als je van jezelf niet zo grappig bent, moet je deze strategie niet toepassen - dan wordt het alleen maar een afgang voor jezelf.

quote:
Soms een beetje te teugels laten vieren, en de meisjes wat laten giechelen en dan weer duidelijk zijn en zeggen wat er moet gebeuren. Sowieso is het duidelijk uitspreken van je verwachtingen en wat voor jou de grenzen zijn, heel belangrijk. En als het echt te gek wordt, boos spelen. En leerlingen na laten blijven. Je tanden laten zien, maar ook eens een kletspraatje maken hier en daar. Dan ben je aardig doch duidelijk en rechtvaardig. Dat waarderen ze meestal. Het is een beetje een spel van geven en nemen.
Hier kan ik me wel in vinden ja :) . Ook dat "boos spelen". Ik ben eigenlijk nooit écht boos in de les.
.
pi_116363548
Ik denk dat de aspecten die je beschrijft ook wel bij me passen. Ik geef nog niet zo heel lang les (4 jaar) maar vooral ervaring met bovenbouw wat eigenlijk prima gaat. Alleen merk ik dat ik klas 2 het lastigste vind. Ik had ze nu zitten volgens mijn plattegrond maar kan inderdaad de jongensrij uit elkaar halen om wat meer rust te krijgen. Het ad rem reageren lukt me de ene keer wel, soms niet. Dat ligt echt aan hoe je als persoon bent denk ik. Maar ik doe mijn best en ik merk ook dat een groot aantal leerlingen het wel naar hun zin hebben en lekker werken, en zeker als ze binnenkomen en 'goedemorgen meneer' zeggen...
pi_116365322
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 21:40 schreef Baba-O-Riley het volgende:

Ja, je moet alleen oppassen dat het dan geen kat-en-muis-spelletje gaat worden, of dat de leerling zich in de zeik gezet voelt door de docent. Maar als je van jezelf niet zo grappig bent, moet je deze strategie niet toepassen - dan wordt het alleen maar een afgang voor jezelf.
Ik ben me ervan bewust dat dit iets heel persoonlijks is, en dat het niet werkt als het niet bij je past, en dat het ook nauw luistert. Wat ik misschien meer bedoel te zeggen is: een bepaalde 'luchtigheid' in de omgang met de leerlingen of in het reageren op dit soort situaties kan wel helpen. Met die luchtigheid relativeert je het een beetje en kun je ondertussen toch heel doelgericht de regie naar je toe halen. Het maken van een grapje is dus niet het doel zelf, of een leerling op z'n plek zetten, het gaat er voor mij om dat je de regisseur blijft door luchtigheid in te zetten.

quote:
Hier kan ik me wel in vinden ja :) . Ook dat "boos spelen". Ik ben eigenlijk nooit écht boos in de les.
De eerste jaren voor de klas had ik dat nog wel, en nu alleen nog heel sporadisch. Ik merk dat ik alleen nog echt boos kan worden als ik merk dat een leerling een andere leerling echt heel gemeen/naar behandelt.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_116365537
quote:
7s.gif Op maandag 3 september 2012 21:41 schreef Hippos het volgende:
Ik denk dat de aspecten die je beschrijft ook wel bij me passen. Ik geef nog niet zo heel lang les (4 jaar) maar vooral ervaring met bovenbouw wat eigenlijk prima gaat. Alleen merk ik dat ik klas 2 het lastigste vind. Ik had ze nu zitten volgens mijn plattegrond maar kan inderdaad de jongensrij uit elkaar halen om wat meer rust te krijgen. Het ad rem reageren lukt me de ene keer wel, soms niet. Dat ligt echt aan hoe je als persoon bent denk ik. Maar ik doe mijn best en ik merk ook dat een groot aantal leerlingen het wel naar hun zin hebben en lekker werken, en zeker als ze binnenkomen en 'goedemorgen meneer' zeggen...
Ja, dat binnenkomen is als moment heel belangrijk en fijn. Dan kun je meteen even contact maken.
Je hebt het over een 'jongensrij'. Dat klinkt inderdaad als iets om te veranderen. Beetje meer balans en verdeling over de klas werkt vast beter. Ook voor de sfeer in de groep. Je hoeft ook niet altijd ad rem te reageren, - en het is zeker niet zo dat ik dat altijd kan of doe! - soms is negeren/niet reageren zelfs veel beter.
The real is always way ahead of what we can imagine.
  maandag 3 september 2012 @ 22:22:02 #286
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_116365694
quote:
2s.gif Op maandag 3 september 2012 22:14 schreef mane het volgende:
een bepaalde 'luchtigheid' in de omgang met de leerlingen of in het reageren op dit soort situaties kan wel helpen. Met die luchtigheid relativeert je het een beetje en kun je ondertussen toch heel doelgericht de regie naar je toe halen.
Ja inderdaad. Soms zie ik dat er - in mijn ogen - te zwaar of overdreven wordt gereageerd, waardoor problemen ontstaan of opgeblazen worden, wat eigenlijk helemaal niet hadden hoeven gebeuren.
.
pi_116373668
ik heb de hele nacht doorgetrokken om mijn proefschift zo goed als af te schrijven. en nu moet ik over anderhalf uur voor de klas.

iemand tips?

oh ja, ik drink geen koffie :')

(gelukkig maar 3 uurtjes)
Kwak
pi_116373811
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 06:30 schreef kwakz0r het volgende:
ik heb de hele nacht doorgetrokken om mijn proefschift zo goed als af te schrijven. en nu moet ik over anderhalf uur voor de klas.

iemand tips?

oh ja, ik drink geen koffie :')

(gelukkig maar 3 uurtjes)
"Vandaag gaan we oefenen met héél stil en zelfstandig werken".
pi_116373812
En goed zeg!!
  dinsdag 4 september 2012 @ 07:23:40 #290
20211 Da_Ripper
Follow your bliss
pi_116373848
Lees-lesje
Succes
Wat je vindt, ...
pi_116383440
tenx, de eerste twee uur gingen nog wel, derde uur was ik poepchaggo, en erg kortaf, maar 5 havo heeft wel braaf zitten werken en nakijken in stilte O+

ik moet overigens volgende week nog een keer iets inleveren, maar dat is als het goed is geen nachtwerk meer ;)
Kwak
pi_116394862
Wat is lesgeven toch ontzettend leuk!

Vandaag mn eerste lessen weer gegeven, en echt genoten. Een tweedejaarsgroep en twee groepen eerstejaars. Ze deden echt goed mee allemaal, het was leuk en ze hebben ook nogbwat geleerd. Een meisje zei zelfs aan het eind 'Wat een leuk vak is dit.' >:)
pi_116452877
Nou, de lerarenopleiding Engels is van start! Meteen vol erin, en maar zien of het wat wordt. Heb zin in mijn eerste stage, helaas moet ik nog februari wachten....

En ik vond Hoefnagel ontzettend slecht geacteerd, vooral de leerlingen
pi_116455571
Kwestie waar ik met mezelf nog niet over uit ben en waar ik graag wat meningen van anderen hoor.

Ik ben laatstejaars student van de docentenopleiding Nederlands, moet nog wat vakken afronden in m'n eigen tijd het eerste half jaar en het tweede half jaar doe ik m'n LIO-stage. Nu is eind vorig studiejaar vanuit een andere opleidingengroep van m'n hogeschool gevraagd aan ouderejaars studenten van de opleiding communicatie en de docentenopleiding Nederlands om als student-assistent aan de slag te gaan. Een paar uurtjes per week spelling, interpunctie, stijlfouten en dergelijke geven als voorbereiding op de taaltoets. Het gaat echt om ingeplande lessen en voor de studenten ben ik gewoon hun docent (alhoewel ongetwijfeld gaat rondzingen dat de lessen spelling verzorgd worden door student-assistenten).

Ik twijfel nog een beetje over aanspreekvormen, is dat gewoon met mevrouw en u of met mijn voornaam en jij. Wat dat betreft vind ik hbo-docenten toch altijd een slag apart en zit ik daar natuurlijk zelf ook een beetje met een dubbelrol. Ik ben student aan de hogeschool, maar in dit geval gewoon hun docent. Heb deze week m'n twee klassen gehad, tot nu toe een positieve eerste indruk, had alleen niet voldoende tijd om mezelf voldoende voor te stellen, aangezien we gelijk het jaar zijn begonnen met een diagnostische toets, waarbij het uur wel een officieel tentamenmoment was.

Ben wel erg blij dat ik deze ervaring mag meemaken. Ben heel benieuwd hoe het is om op het hbo les te geven en wellicht vind ik het wel zo leuk, dat ik hier voor wil doorleren als ik daar op de een of andere manier financiën voor weet te vinden (maar dat is een zorg voor later). Zo niet, dan is dit ook een ervaring die toch zeker cv-waardig is.
I reject reality and substitute my own
pi_116481506
Heb geen ervaring met lesgeven op het hbo, maar werkcolleges op de uni met student-assistenten waren meestal heel relaxed qua sfeer, dus ook gewoon aanspreken met je en de voornaam. Wat doen je collega's? Ik zou proberen me daar zoveel mogelijk bij aan te sluiten.

En hoe groot is het leeftijdsverschil ongeveer? Aan jonge docenten op de middelbare school wordt vaak geadviseerd om wel aan te laten spreken met u en mevrouw, maar ik kan me in jouw geval voorstellen dat het leeftijdsverschil nog kleiner is en dat het dan juist een beetje krampachtig wordt.

Maar leuk om zo ervaring op te doen inderdaad!
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_116488409
Ik kom even om advies vragen.

Ik overweeg om na mijn promotie docent te worden in het voortgezet onderwijs, bij wijze van plan B (ja, ik ben er ook zo één). Is het tegenwoordig nog een realistische verwachting dat je een baan kunt krijgen als bijvoorbeeld docent Nederlands en je op kosten van de school een tweedegraads bevoegdheid kunt halen? Ik kom zo weinig vacatures tegen, en al helemaal geen vacatures waarin die optie opengelaten wordt.

Welke stappen moet ik zetten om aan de bak te komen? Is er een beter platform om vanuit te zoeken dan bijvoorbeeld Volkskrant Banen?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_116491797
Ik denk dat er genoeg aanbod is van leraren Nederlands met bevoegdheid, en in deze tijd van de crisis denk ik dat een school er niet happig op gaat zijn om 4x 7000 euro neer te tellen voor iemand die even lerares wilt worden.
pi_116494154
Nee, dat gaat een school niet voor je betalen vrees ik.

Is zoiets niet wat voor jou, Claudia?

http://universitairebachelors.nl/kopopleiding/
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_116500359
Lijkt me ook niet. Ten eerste om het geld niet, ten tweede omdat ze jou zonder enige ervaring of opleiding ook niet zomaar aan zullen nemen. Tijdens je opleiding alvast gaan werken kan wel, maar dat is wat anders.

Qua vacatures is dit zo ongeveer de slechtste tijd. Alles is voor de zomervakantie al vervuld en het duurt nog wel even voor alle zwangerschapsverloven en langdurige ziekmeldingen eraan komen. Van de vacatures die ik voorbij zie komen is het grootste deel overigens vmbo, tweedegraads havo/vwo (onderbouw) zie ik nauwelijks.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_116504111
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 september 2012 10:48 schreef FlameScorpion het volgende:
Ik denk dat er genoeg aanbod is van leraren Nederlands met bevoegdheid, en in deze tijd van de crisis denk ik dat een school er niet happig op gaat zijn om 4x 7000 euro neer te tellen voor iemand die even lerares wilt worden.
nounou, wat een toon! eerstegraads nederlands is wel degelijk een tekortvak, en er zijn soms subsidies voor scholen, dan krijgen ze het geld dat ze voor een zij-instromer betalen weer terug.

Ik zou echt voor eerstegraads gaan, Claudia. Of heb je geen Nederlands gestudeerd? soms kun je in 2 of 3 jaar alsnog master NL en eerstegraads bevoegdheid halen, maar dan moet je wel meer zelf betalen.

In principe betalen scholen vaak alleen het collegegeld voor de daadwerkelijke lerarenmaster eerstegraads. ook kun je daar de lerarenbeurs voor aanvragen. bij ons op school betalen ze nog wel je collegegeld (niet het mijne want ik was al begonnen bij een andere school).
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 september 2012 15:08 schreef Naamah het volgende:
Lijkt me ook niet. Ten eerste om het geld niet, ten tweede omdat ze jou zonder enige ervaring of opleiding ook niet zomaar aan zullen nemen. Tijdens je opleiding alvast gaan werken kan wel, maar dat is wat anders.

Qua vacatures is dit zo ongeveer de slechtste tijd. Alles is voor de zomervakantie al vervuld en het duurt nog wel even voor alle zwangerschapsverloven en langdurige ziekmeldingen eraan komen. Van de vacatures die ik voorbij zie komen is het grootste deel overigens vmbo, tweedegraads havo/vwo (onderbouw) zie ik nauwelijks.
je kunt idd pas echt gaan zoeken vanaf eind maart 2013. maar: ik vind de kans dat je wordt aangenomen niet zo klein. ik ben destijds ook zonder bevoegdheid aangenomen. 13 brieven verstuurd in 2 weken, 8 uitnodigingen voor gesprek, 2 gesprekken gevoerd, 2 keer uitgenodigd voor een tweede gesprek, binnen een maand een baan en de rest van de gesprekken gecancelled...

houd er wel rekening mee dat je niet meer dan 9-15 uur echt erbij kan werken, het is zo zwaar in het begin... dat betekent als je (zoals ik destijds) je eindslaris als starttrede krijgt je moet rekenen op een inkomen van 900 tot 1200 euro netto in de maand, en als je in de eerste trede moet beginnen tussen de 700 en 1000 euro netto...

gepromoveerd zijn levert wél wat op, ik weet zeker dat mijn promotie (nou ja, ik ben bíjna klaar nu) me geholpen heeft deze baan te krijgen. directeuren met een eerstegraads achtergrond zijn er dol op om een beetje mooie pronk te maken bij de inspectie met hun hoogopgeleide docenten ;)
Kwak
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')