Bij 3 basis niet te moeilijk taalgebruik bezigen en niet teveel als bekend veronderstellen. Daar ben ik in de loop der jaren wel achtergekomen. Sowieso zo snel mogelijk de namen van de leerlingen leren (bijv. door middel van een klassenplattegrond). Bij hun belevingswereld blijven en interesse tonen in wat hen bezighoudt. Werk aan een positieve band met hen. Wees, zeker in het begin, consequent - dus doe wat je zegt.quote:Op zondag 2 september 2012 15:43 schreef Dragonberry het volgende:
Deze week begin ik voor het eerst met lesgeven aan 3 vmbo basis/kader. Ben benieuwd! Hebben jullie nog tips?
Ja, je moet alleen oppassen dat het dan geen kat-en-muis-spelletje gaat worden, of dat de leerling zich in de zeik gezet voelt door de docent. Maar als je van jezelf niet zo grappig bent, moet je deze strategie niet toepassen - dan wordt het alleen maar een afgang voor jezelf.quote:Op maandag 3 september 2012 20:49 schreef mane het volgende:
Daarnaast zorgen dat jij altijd grappiger bent dan zij. . En adrem, waardoor je ze even op hun plek kunt zetten. Is voor mij toch altijd de beste strategie.
Hier kan ik me wel in vinden ja . Ook dat "boos spelen". Ik ben eigenlijk nooit écht boos in de les.quote:Soms een beetje te teugels laten vieren, en de meisjes wat laten giechelen en dan weer duidelijk zijn en zeggen wat er moet gebeuren. Sowieso is het duidelijk uitspreken van je verwachtingen en wat voor jou de grenzen zijn, heel belangrijk. En als het echt te gek wordt, boos spelen. En leerlingen na laten blijven. Je tanden laten zien, maar ook eens een kletspraatje maken hier en daar. Dan ben je aardig doch duidelijk en rechtvaardig. Dat waarderen ze meestal. Het is een beetje een spel van geven en nemen.
Ik ben me ervan bewust dat dit iets heel persoonlijks is, en dat het niet werkt als het niet bij je past, en dat het ook nauw luistert. Wat ik misschien meer bedoel te zeggen is: een bepaalde 'luchtigheid' in de omgang met de leerlingen of in het reageren op dit soort situaties kan wel helpen. Met die luchtigheid relativeert je het een beetje en kun je ondertussen toch heel doelgericht de regie naar je toe halen. Het maken van een grapje is dus niet het doel zelf, of een leerling op z'n plek zetten, het gaat er voor mij om dat je de regisseur blijft door luchtigheid in te zetten.quote:Op maandag 3 september 2012 21:40 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ja, je moet alleen oppassen dat het dan geen kat-en-muis-spelletje gaat worden, of dat de leerling zich in de zeik gezet voelt door de docent. Maar als je van jezelf niet zo grappig bent, moet je deze strategie niet toepassen - dan wordt het alleen maar een afgang voor jezelf.
De eerste jaren voor de klas had ik dat nog wel, en nu alleen nog heel sporadisch. Ik merk dat ik alleen nog echt boos kan worden als ik merk dat een leerling een andere leerling echt heel gemeen/naar behandelt.quote:Hier kan ik me wel in vinden ja . Ook dat "boos spelen". Ik ben eigenlijk nooit écht boos in de les.
Ja, dat binnenkomen is als moment heel belangrijk en fijn. Dan kun je meteen even contact maken.quote:Op maandag 3 september 2012 21:41 schreef Hippos het volgende:
Ik denk dat de aspecten die je beschrijft ook wel bij me passen. Ik geef nog niet zo heel lang les (4 jaar) maar vooral ervaring met bovenbouw wat eigenlijk prima gaat. Alleen merk ik dat ik klas 2 het lastigste vind. Ik had ze nu zitten volgens mijn plattegrond maar kan inderdaad de jongensrij uit elkaar halen om wat meer rust te krijgen. Het ad rem reageren lukt me de ene keer wel, soms niet. Dat ligt echt aan hoe je als persoon bent denk ik. Maar ik doe mijn best en ik merk ook dat een groot aantal leerlingen het wel naar hun zin hebben en lekker werken, en zeker als ze binnenkomen en 'goedemorgen meneer' zeggen...
Ja inderdaad. Soms zie ik dat er - in mijn ogen - te zwaar of overdreven wordt gereageerd, waardoor problemen ontstaan of opgeblazen worden, wat eigenlijk helemaal niet hadden hoeven gebeuren.quote:Op maandag 3 september 2012 22:14 schreef mane het volgende:
een bepaalde 'luchtigheid' in de omgang met de leerlingen of in het reageren op dit soort situaties kan wel helpen. Met die luchtigheid relativeert je het een beetje en kun je ondertussen toch heel doelgericht de regie naar je toe halen.
"Vandaag gaan we oefenen met héél stil en zelfstandig werken".quote:Op dinsdag 4 september 2012 06:30 schreef kwakz0r het volgende:
ik heb de hele nacht doorgetrokken om mijn proefschift zo goed als af te schrijven. en nu moet ik over anderhalf uur voor de klas.
iemand tips?
oh ja, ik drink geen koffie
(gelukkig maar 3 uurtjes)
nounou, wat een toon! eerstegraads nederlands is wel degelijk een tekortvak, en er zijn soms subsidies voor scholen, dan krijgen ze het geld dat ze voor een zij-instromer betalen weer terug.quote:Op vrijdag 7 september 2012 10:48 schreef FlameScorpion het volgende:
Ik denk dat er genoeg aanbod is van leraren Nederlands met bevoegdheid, en in deze tijd van de crisis denk ik dat een school er niet happig op gaat zijn om 4x 7000 euro neer te tellen voor iemand die even lerares wilt worden.
je kunt idd pas echt gaan zoeken vanaf eind maart 2013. maar: ik vind de kans dat je wordt aangenomen niet zo klein. ik ben destijds ook zonder bevoegdheid aangenomen. 13 brieven verstuurd in 2 weken, 8 uitnodigingen voor gesprek, 2 gesprekken gevoerd, 2 keer uitgenodigd voor een tweede gesprek, binnen een maand een baan en de rest van de gesprekken gecancelled...quote:Op vrijdag 7 september 2012 15:08 schreef Naamah het volgende:
Lijkt me ook niet. Ten eerste om het geld niet, ten tweede omdat ze jou zonder enige ervaring of opleiding ook niet zomaar aan zullen nemen. Tijdens je opleiding alvast gaan werken kan wel, maar dat is wat anders.
Qua vacatures is dit zo ongeveer de slechtste tijd. Alles is voor de zomervakantie al vervuld en het duurt nog wel even voor alle zwangerschapsverloven en langdurige ziekmeldingen eraan komen. Van de vacatures die ik voorbij zie komen is het grootste deel overigens vmbo, tweedegraads havo/vwo (onderbouw) zie ik nauwelijks.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |