abonnement Unibet Coolblue
  zondag 22 april 2012 @ 18:50:23 #1
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_110641499
Welkom in deel 27 van ons gezellige docententopic.
Een topic bedoeld voor mensen die in het onderwijs werkzaam zijn: nieuwe docenten, studenten aan de lerarenopleiding, docenten die al wat jaartjes voor de klas staan... Kortom, iedereen die het onderwijs een warm hart toedraagt.
.
  zondag 22 april 2012 @ 19:09:51 #2
163216 bioloogje
Meneer Bioloogje voor jou!
pi_110642163
Wow nooit geweten dat dit topic er is... :o

Net nu ik gestopt ben met een lerarenopleiding. :D
  zondag 22 april 2012 @ 20:42:36 #3
318842 Descendent
Ja hoor, heb je hem ook weer..
pi_110646679
TVP dan maar.

Vaak is het trouwens wel zo dat nieuwe docenten (als in docenten die voor t eerste jaar op een school zitten) het een stuk lastiger hebben dan docenten die langer op een school zitten; maaar het hele gezeur van 'Onderzoeken' dat docenten basisvaardigheden missen komt op mij over als theoretische pennenlikkerij. :P
Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van vijf minuten met een gemiddelde stemgerechtigde
pi_110646880
Volgensmij is wel eens bewezen (...met onderzoek) dat een beginnend docent er 6 jaar over doet om zich alle vaardigheden een beetje meester te maken. Sommige vaardigheden zal je nooit helemaal in de vingers krijgen (en anderen weer wel) en je blijft zoekende en groeiende. Het komt vooral aan op begeleiding. Dat mis ik wel eens, het moet te snel in een te korte tijd en dat pakt lang niet altijd even goed uit.
pi_110648129
Er is toch zo'n theorie dat je als je een vaardigheid echt wil beheersen (of dat nou een sport, of het bespelen van een muziekinstrument of wat dan ook is), je er minstens 10.000 uur in moet steken? Nou, dat is dus zo'n beetje tien jaar voor de klas staan :) Fijne gedachte.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_110648434
Ik heb serieus een leraar die na 15 jaar lesgeven nog steeds zenuwachtig is tijdens elke les :') :')
  zondag 22 april 2012 @ 21:09:20 #7
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_110648575
Wat Hippos zegt heb ik ook wel eens ergens gelezen. Volgens mij zit er zeker een kern van waarheid in. Na 5 á 6 jaar heb je alle situaties die in een klas kunnen gebeuren wel voor je kiezen gehad. Ook heb je "vlieguren" gemaakt en is je truukendoos gaandeweg behoorlijk gevuld. Dan hoef je niet meer meteen met een kanon op een mug te schieten, of leerlingen voor minieme vergrijpen uit de les te sturen.

quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 20:42 schreef Descendent het volgende:
Vaak is het trouwens wel zo dat nieuwe docenten (als in docenten die voor t eerste jaar op een school zitten) het een stuk lastiger hebben dan docenten die langer op een school zitten
Lijkt me logisch - je mist een hele hoop ervaring, je wordt stevig getest door de leerlingen, plus je krijgt te maken met de zogenaamde "praktijkschok", waar de lerarenopleidingen nogal graag mee gooien.

quote:
; maaar het hele gezeur van 'Onderzoeken' dat docenten basisvaardigheden missen komt op mij over als theoretische pennenlikkerij. :P
Hmm, dat weet ik nog niet, hoor.. Ik zie bij beginnende docenten en ook stagiaires dat ze soms dingen doen en zeggen, waarvan ik denk: "Dat zou je toch moeten wéten?!".

Kijken jullie trouwens dadelijk ook naar "Ik ben VMBO" op Nederland 3? Ben benieuwd!

[ Bericht 1% gewijzigd door Baba-O-Riley op 22-04-2012 21:19:38 ]
.
  zondag 29 april 2012 @ 23:34:43 #8
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_110951166
Voor de rest nog iemand gekeken naar "Ik ben VMBO"?
.
  zondag 29 april 2012 @ 23:46:10 #9
374034 havoboy014
Van mavo naar havo 5 :p
pi_110951690
En hoe bevalt het werk docenten :') :* is de klas nog te houden voor mij nog 3 weken en dan klaar met school eindexamens :'( ;(
pi_110952015
quote:
0s.gif Op zondag 29 april 2012 23:34 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Voor de rest nog iemand gekeken naar "Ik ben VMBO"?
Deze moet ik nog even terugkijken, was weg vanavond. Maar ik volg het zeker, voor mij nog extra leuk/interessant omdat ... nou ja, laten we het erop houden dat ik de school waar het is opgenomen vrij goed ken :)
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_110957885
ik heb vooral moeite met een paar derde klassen die nog 7,5 weken les hebben en waarvan het voor een deel niet meer hoeft omdat ze het vak toch niet gaan kiezen. Vreselijk irritant voor diegenen die wel gaan kiezen.
Denk nog maar eens een so-tje er tussen door ga gooien. Want ook al kies je het niet moet je je nog wel even inzetten.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
  maandag 30 april 2012 @ 11:18:35 #12
374034 havoboy014
Van mavo naar havo 5 :p
pi_110959480
quote:
0s.gif Op maandag 30 april 2012 10:12 schreef merry77 het volgende:
ik heb vooral moeite met een paar derde klassen die nog 7,5 weken les hebben en waarvan het voor een deel niet meer hoeft omdat ze het vak toch niet gaan kiezen. Vreselijk irritant voor diegenen die wel gaan kiezen.
Denk nog maar eens een so-tje er tussen door ga gooien. Want ook al kies je het niet moet je je nog wel even inzetten.
Lijkt mij ook verstandig :P spreek uit ervaring ben zelf ook bijna een student
  maandag 30 april 2012 @ 16:57:54 #13
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_110966400
ik word een beetje bleek als ik denk aan alles wat nog moet gebeuren in die laatste weken, aan toetsen (en dus nakijkwerk) en aan stof. ik zit heel erg vast in de jaaropbouw van mijn ervaren collega's en ik zou zelf de zwaartepunten iets anders leggen. ga ik ook doen volgend jaar.
Kwak
  maandag 30 april 2012 @ 20:29:36 #14
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_110972168
Ik kan vanaf nu wel rustig aan doen eigenlijk. De examenklassen zijn weggevallen, en met de andere klassen lig ik ruim op schema. Alleen zie ik weer op tegen het jaarlijkse examen-nakijk-festijn, inclusief tweede correctie. Ik kan niet wachten tot alle examens digitaal worden afgenomen. Druk op de knop en klaar.

-> Kan een modje dit topic misschien weer "Centraal" maken?
.
pi_110976720
Digitaal een examen invullen valt niet mee zogauw er formules moeten worden opgeschreven (het kan maar het gaat veel trager) of er moet worden getekend dus ik denk dat je nog lang gaat mogen wachten alvorens alle examens digitaal worden afgenomen. Misschien voor het vak wat jij geeft? :)

Is dat "Ik ben VMBO" een PR-campagne zoals "Vet VMBO" was?

[ Bericht 0% gewijzigd door Bram_van_Loon op 02-05-2012 19:00:49 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  woensdag 2 mei 2012 @ 18:05:37 #16
373887 ajanseaj
aardrijkskunde
pi_111048406
Hallo,

Wie kan mij iets vertellen over de opleiding tweedegraads leraar aardrijkskunde. Het gaat om de opleidingsinstituut NHL te Leeuwarden. Ik hoorde dat het vak literatuur in het Engels is. Geld dit dan eventueel voor je hele opleidingsperiode.
Ik wil deze opleiding in Deeltijd doen. Mensen met ervaring?

Alvast bedankt
2 de graad aardrijkskunde halen
  woensdag 2 mei 2012 @ 18:13:15 #17
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_111048647
quote:
0s.gif Op maandag 30 april 2012 22:07 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Digitaal een examen invullen valt niet mee zogauw er formules moeten worden opgeschreven (het kan maar het gaat veel trager) of er moet worden getekend dus ik denk dat je nog lang gaat mogen wachten alvorens alle examens digitaal worden afgenomen. Misschien voor het vak wat jij geeft? :)
Voor mijn vak bestaan er al een aantal digitale examens, maar nog niet voor alle leerwegen. Nask gaat dit jaar ook voor het eerst digitaal bij ons (VMBO), en daar hebben ze toch ook wel eens formules bij nodig..

quote:
Is dat "Ik ben VMBO" en PR-campagne zoals "Vet VMBO" was?
Ja, nu staat er elke aflevering een leerling centraal.
.
  woensdag 2 mei 2012 @ 19:07:56 #18
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_111050809
quote:
Nask gaat dit jaar ook voor het eerst digitaal bij ons (VMBO), en daar hebben ze toch ook wel eens formules bij nodig..
Echt handig gaat het in ieder geval niet. Voor formules is het lastig tenzij je slimme software hebt en dan nog gaat het trager. Tekeningen kan je al helemaal niet handig maken zonder pen of potlood. Je kan wat gaan spelen met Paint maar snel zal het niet gaan en precies zal het niet zijn.
Hoe kan je bijv. toetsen of dat de leerling vectoren kan optellen (dit is hopelijk een realistisch voorbeeld voor VMBO-tl) zonder hem een tekening te laten maken, zo zijn er veel voorbeelden te noemen.

Het zal van het vak en het niveau afhangen in hoeverre er mogelijkheden zijn om de computer in te zetten bij examinering, ik hoop dat ze niet het niveau gaan verlagen (van alles niet vragen, geen open vragen) omdat ze per se het examineren via de computer erdoor willen drukken.
Voor een vreemde taal of geschiedenis kan je natuurlijk wel nu al gemakkelijk de computer gebruiken.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_111268257
Is er hier iemand die Duits geeft (of er gewoon heel goed in is, mag ook) en mij met iets lesgerelateerds even kan en wil helpen?
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
  dinsdag 8 mei 2012 @ 20:06:54 #20
318842 Descendent
Ja hoor, heb je hem ook weer..
pi_111303533
Een management dat niet (of erg autistisch) communiceert; een onderwijsinspectie die.... een laag slagingspercentage.... krimp.....
Ik wil errug graag een andere werkgever volgend jaar.... ;(
Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van vijf minuten met een gemiddelde stemgerechtigde
  dinsdag 8 mei 2012 @ 20:12:36 #21
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_111303895
Tja, ik vind het ook wel spannend worden met die krimp. Zal overal een probleem gaan worden, zo lijkt het. En dan die verhalen over die honderdduizend collega's die binnen afzienbare tijd met pensioen zouden gaan, blabla, dat hoor ik ook al 10 jaar.

Dat lage slagingspercentage, volgens mij heeft dat er ook mee te maken dat steeds meer leerlingen "hoger" geduwd worden dan waar ze thuishoren. Een havo-leerling "die het mag proberen op atheneum", een vmbo-basis leerling "die we een plekje op kader wel gunnen", en dan op de examens op de bek gaan. Wensen van ouders?
.
pi_111306534
Ik werk op een gymnasium en vooralsnog groeien wij alleen maar. Wat ook lastig is als je tegelijkertijd moet bezuinigen... dat betekent dus: nog minder tijd/uren voor bepaalde taken. En volle klassen natuurlijk. Maar goed, 't is lastig klagen (en dat doe ik ook niet) als je om je heen dus verhalen hoort over ontslagen en mensen die failliet gaan.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_111349515
Baalmoment. Heel veel tijd aan een mentorleerling besteden. Leerling staat er niet goed voor, dus realistisch de opties bespreken: Wat als het niet lukt? Dan HAVO? Nog een keer dit schooljaar mag niet want is al een keer gedoubleerd.

En vervolgens een mail krijgen van vader dat ik HAVO niet mag bespreken omdat dat demotiverend zou werken. Echt. Realiteitszin, kom er maar in :') !

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 09-05-2012 20:30:01 ]
pi_111349810
Maar je bent wel een goede mentor.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_111350683
quote:
0s.gif Op woensdag 9 mei 2012 20:25 schreef Razztwizzle het volgende:
Baalmoment. Heel veel tijd aan een mentorleerling besteden. Leerling staat er niet goed voor, dus realistisch de opties bespreken: Wat als het niet lukt? Dan HAVO? Nog een keer dit schooljaar mag niet want is al een keer gedoubleerd.

En vervolgens een mail krijgen van vader dat ik HAVO niet mag bespreken omdat dat demotiverend zou werken. Echt. Realiteitszin, kom er maar in :') !
Hebben we dezelfde mentorleerling? Ik heb er ook in 5V. Gaat het misschien nét redden maar gaat dat zeker nat in 6V. Dus al laten doorschemeren dat 5H een optie is en ook aan ouders gemaild. Kreeg de exacte reactie terug zoals hierboven...mailtje zou demotiverend werken...maar als ik in juli met 5H zou komen weet ik zeker dat ik zou lezen 'waarom horen we dit nu pas?'
pi_111351759
Je bent gewoon de boodschapper van het 'slechte nieuws'. Een ondankbare taak. Het hoort erbij.

[ Bericht 29% gewijzigd door mane op 10-05-2012 01:39:59 ]
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_111361514
Als het gymnasium haar zo moeilijk afgaat waarom zou het atheneum dan wel soepel gaan? Het niveau is hetzelfde. Kan zo iemand dan niet beter afzakken naar het HAVO dan enkel Latijn of Grieks te mogen inruilen voor een ander vak?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_111362526
Ook die optie is overwogen, maar als advies stemde de meerderheid van de docentenvergadering voor 3 VWO. Het niveau is wat 'ons' betreft niet hetzelfde omdat we bij alle vakken een vwo-plus opleiding aanbieden.
The real is always way ahead of what we can imagine.
  donderdag 10 mei 2012 @ 01:18:19 #29
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_111363660
Tja, lees toevallig dit topic. Ben vanwege puberen bijna een keer blijven zitten op het VWO/gymnasium en toen toch met twijfel en de gunst van het schoolbestuur overgegaan in de 3e (bespreekgeval want stond een 3 voor wiskunde).

En toen toch uiteindelijk met de op 1 na beste cijfers van de school en soms zelfs het hoogste cijfer voor iets in 6 jaar geslaagd voor het gymnasium. Omdat de school mij m'n pubertijd gunde. Het kan raar lopen.

Ik moest gewoon volwassen worden, rijpen.
pi_111364122
Ik gun een leerling dat ook natuurlijk. Maar het is ook de taak van docenten om advies uit te brengen. En twee keer blijven zitten, en dan eventueel in de vijfde of zesde nog overstappen, is geen pretje.

Ik haal vanwege gevaar voor herkenning het verhaal weer weg. :) .
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_111364573
quote:
Ook die optie is overwogen, maar als advies stemde de meerderheid van de docentenvergadering voor 3 VWO. Het niveau is wat 'ons' betreft niet hetzelfde omdat we bij alle vakken een vwo-plus opleiding aanbieden.
Verschil tussen VWO en VWO+?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_111364868
Ik heb niet zoveel zin om steeds in discussie te moeten of bij alles op deze manier uitleg te moeten geven aan jou, Bram. Daar is dit topic niet voor bedoeld. Heb ik al eens eerder aangegeven ook.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_111365438
Niet zo opgefokt reageren, ik liet maar eventjes uit beleefdheid weten dat ik hier een draad over heb geopend aangezien ik naar deze opmerking van jou verwijs. Een beleefdheid die ik de volgende keer achterwege zal laten als het jou betreft. Als je niet mee wil discussiëren dan vind ik dat prima, dan doen we het wel zonder jou. :)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  donderdag 10 mei 2012 @ 18:01:54 #34
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_111385696
quote:
0s.gif Op donderdag 10 mei 2012 07:08 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Als je niet mee wil discussiëren dan vind ik dat prima, dan doen we het wel zonder jou. :)
:{

[ Bericht 6% gewijzigd door Baba-O-Riley op 10-05-2012 18:11:23 ]
.
pi_111386035
Pff kwam er vandaag achter dat mijn leerlingen nog een project hebben waardoor ik geen lestijd meer heb....... Geef alleen donderdag en vrijdag les. Echt balen, want ik moet nog een PO en een SO doen. Hadden ze wel even aan mij mogen doorgeven.
  donderdag 10 mei 2012 @ 18:11:56 #36
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_111386075
En dat stond nergens vermeld (jaaragenda, PTA)?
.
pi_111386344
quote:
0s.gif Op donderdag 10 mei 2012 18:11 schreef Baba-O-Riley het volgende:
En dat stond nergens vermeld (jaaragenda, PTA)?
Wel natuurlijk van de vakanties, maar niet de projecten ...
pi_111386751
quote:
0s.gif Op donderdag 10 mei 2012 07:08 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Niet zo opgefokt reageren, ik liet maar eventjes uit beleefdheid weten dat ik hier een draad over heb geopend aangezien ik naar deze opmerking van jou verwijs. Een beleefdheid die ik de volgende keer achterwege zal laten als het jou betreft. Als je niet mee wil discussiëren dan vind ik dat prima, dan doen we het wel zonder jou. :)
Ik ben niet opgefokt; ik vind de manier waarop je in deze reeks reageert niet altijd even aangenaam. Dit is een topic voor (aanstaande) docenten: om ervaringen uit te wisselen, met elkaar mee te denken, soms even te spuien, etc. Voor zover ik weet ben jij geen (aanstaande) docent, maar je hebt wel meningen/vragen/opmerkingen over het onderwijs en die ventileer je hier steeds. Dat is volgens mij niet de bedoeling en het draagt naar mijn idee niet bij aan een prettige 'sfeer' hier.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_111386885
quote:
0s.gif Op donderdag 10 mei 2012 18:10 schreef larry_flynt het volgende:
Pff kwam er vandaag achter dat mijn leerlingen nog een project hebben waardoor ik geen lestijd meer heb....... Geef alleen donderdag en vrijdag les. Echt balen, want ik moet nog een PO en een SO doen. Hadden ze wel even aan mij mogen doorgeven.
Communicatie binnen school is vaak lastig he. Soms komen allerlei toch onverwachte zaken ineens door je planning heen fietsen: een sportdag die verplaatst wordt, een onverwacht project, een rooster dat gewijzigd moet worden. Flexibel zijn is een toverwoord. En je niet te druk maken als het toch anders loopt dat je had gedacht.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_111389981
Hallo :W

Ik ben een lurker (die in de afgelopen paar weken alle topics heeft gelezen) die overweegt om later ook het onderwijs in te gaan. Als maatschappelijke stage (ik zit in V/G3) heb ik oudere allochtone vrouwen Nederlandse les gegeven, en dat is me zeer goed afgegaan! Bovendien vond ik het erg leuk! Ik kreeg allemaal commentaren als "Je bent een geboren leraar!" en "Wat doe je het goed zeg, voor je eerste keer! En je bent nog maar dertien? :o ", dus ik speel steeds meer met de gedachte om docent te worden, hetzij op de middelbare school, hetzij aan de universiteit. De vakgebieden klassieke talen en natuurkunde interesseren mij heel erg (en ik loop ook bij alle drie de vakken voor). Af en toe leg ik iemand iets uit, wat ook goed gaat. Ik dacht dus, laat ik mij ook even introduceren :W
  donderdag 10 mei 2012 @ 20:24:44 #41
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_111392041
hoi maarten-pieter, welkom, en wat leuk dat je nu al dit idee hebt!

@ de rest: ik heb ook een leerling die niet wil horen dat ze misschien beter naar m3 kan. Moeder overstuur, kind overstuur, zelfs na ophelderende gesprekken dat we haar echt niet opgegeven hebben (maar wel willen dat ze zich voorbereidt op een keuze als het niet lukt), etc. -O- sowieso een pittige mentorweek gehad. en dan loop ik ook nog eens achter op allerlei andere taken (nakijken, toetsen maken, brieven maken voor leerlingen wiens ouders het rapport niet zijn komen halen en nog geen contact hebben opgenomen).

Ik geloof dat ik vrijdag maar gewoon tot half zes op school blijf om alles af te maken.
Kwak
pi_111394947
Het is niet vreemd dat onderwijs hoog scoort op de burn-out lijst... ;) Ik zat maandag van 07.20 tot 16.45 in het gebouw, toen begon ik na te denken dat dat eigenlijk niet helemaal normaal is :P
  donderdag 10 mei 2012 @ 21:40:39 #43
246109 JochemP
Bakt de lekkerste koekjes
pi_111396365
Vandaag op stage een 3vmbo-les geobserveerd waarbij geen schrijntje respect aanwezig was voor de docente. Jongen die aan het eten was in de klas en daarop aangesproken werd smeet eten door de klas, schold de docent uit voor k*nkerhoer en zeikwijf en verliet het lokaal. Dat soort dingen... -O-
pi_111397123
quote:
7s.gif Op donderdag 10 mei 2012 21:15 schreef Hippos het volgende:
Het is niet vreemd dat onderwijs hoog scoort op de burn-out lijst... ;) Ik zat maandag van 07.20 tot 16.45 in het gebouw, toen begon ik na te denken dat dat eigenlijk niet helemaal normaal is :P
Ik vandaag van 7:45 tot 21:30. Win :') . Morgen tot 18:00. Maar ach, straks zes weken lang relaxen O+ .
pi_111397275
quote:
0s.gif Op donderdag 10 mei 2012 21:40 schreef JochemP het volgende:
Vandaag op stage een 3vmbo-les geobserveerd waarbij geen schrijntje respect aanwezig was voor de docente. Jongen die aan het eten was in de klas en daarop aangesproken werd smeet eten door de klas, schold de docent uit voor k*nkerhoer en zeikwijf en verliet het lokaal. Dat soort dingen... -O-
Oeioei. Dat is niet best. Hebben jullie de les nabesproken? Was dit een ervaren docent? Of betrof het een andere stagiaire?
The real is always way ahead of what we can imagine.
  donderdag 10 mei 2012 @ 22:28:27 #46
246109 JochemP
Bakt de lekkerste koekjes
pi_111398628
quote:
2s.gif Op donderdag 10 mei 2012 21:59 schreef mane het volgende:

[..]

Oeioei. Dat is niet best. Hebben jullie de les nabesproken? Was dit een ervaren docent? Of betrof het een andere stagiaire?
Was een ervaren docente. Na afloop kwam de leerling terug met een uitgestuurd-briefje waarop hij zich moest verantwoorden. Ik vond het niet prettig om hier bij te blijven dus ben weggegaan. Heb haar verder niet gesproken die dag. Ik moet zeggen dat ze er zelf niet echt van op leek te kijken. Alsof het wel vaker gebeurde...
  vrijdag 11 mei 2012 @ 18:12:57 #47
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_111428856
quote:
0s.gif Op donderdag 10 mei 2012 22:28 schreef JochemP het volgende:

[..]

Was een ervaren docente. Na afloop kwam de leerling terug met een uitgestuurd-briefje waarop hij zich moest verantwoorden. Ik vond het niet prettig om hier bij te blijven dus ben weggegaan. Heb haar verder niet gesproken die dag. Ik moet zeggen dat ze er zelf niet echt van op leek te kijken. Alsof het wel vaker gebeurde...
Ik kan beamen dat dit soort dingen wel vaker gebeuren, je werkt tenslotte toch met pubers. Of het inherent aan het vmbo is durf ik niet te zeggen, ik heb niet zo veel ervaring buiten vmbo bbl/kbl om (op mijn eigen schoolcarriere na natuurlijk).

Overigens, als je vandaag 100 leerlingen hebt gezien en er ging er één over de rooie, moet je niet vergeten dat er 99 niet over de rooie zijn gegaan. Met andere woorden; zie ook de positieve zaken! ;)
pi_111430080
Mijn onderwijsinstelling heeft 150 euro loon ingehouden vanwege de staking op 6 maart. Nu heb ik me wel opgegeven als staker maar ik had die dag geen lessen. Bond reageerde net simpel: dan kunnen ze ook niets inhouden (geen ingeroosterde werkzaamheden). Dus nu ga ik maar eens proberen die 150 euro weer terug te krijgen...
pi_111430287
quote:
0s.gif Op donderdag 10 mei 2012 22:28 schreef JochemP het volgende:

[..]

Was een ervaren docente. Na afloop kwam de leerling terug met een uitgestuurd-briefje waarop hij zich moest verantwoorden. Ik vond het niet prettig om hier bij te blijven dus ben weggegaan. Heb haar verder niet gesproken die dag. Ik moet zeggen dat ze er zelf niet echt van op leek te kijken. Alsof het wel vaker gebeurde...
Kan natuurlijk ook schijn zijn dat de docent onaangedaan leek. Soms is het gewoon het handigst om dat soort dingen wel correct af te handelen (leerlingen eruit sturen), maar verder niet al te veel onder de indruk te reageren.

En Hippos, dat hoor ik van meer mensen. Of althans, mensen die die dag maar een of twee uur lesgeven en waarbij ook ruim 130 euro salaris is ingehouden. Klopt niet natuurlijk. Succes met terugkrijgen!
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_111452403
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 mei 2012 18:12 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Ik kan beamen dat dit soort dingen wel vaker gebeuren, je werkt tenslotte toch met pubers. Of het inherent aan het vmbo is durf ik niet te zeggen, ik heb niet zo veel ervaring buiten vmbo bbl/kbl om (op mijn eigen schoolcarriere na natuurlijk).

Overigens, als je vandaag 100 leerlingen hebt gezien en er ging er één over de rooie, moet je niet vergeten dat er 99 niet over de rooie zijn gegaan. Met andere woorden; zie ook de positieve zaken! ;)
Tja, ik weet niet, maar als een leerling mij voor kankerhoer uitmaakt, zal er toch wel meer gebeuren dan ' een briefje' halen. Dan lijkt een schorsing me op zijn plaats. Zo gaat het op mijn school nu en zo ging het ook op de scholen waar ik eerder heb gewerkt. Een docent uitschelden kan in mijn ogen echt niet en dan mag je dat als docent ook wel laten blijken. Als zoiets vaker gebeurt, zou ik daar niet aan kunnen wennen, denk ik. Het is mij gelukkig nog nooit overkomen. Laatst was zoiets wel aan de hand met een leerling die een docente uitschold bij ons op school, maar die is dus (het was een zesdeklasser) uitgesloten van examentraining. Lijkt me een normale straf voor zoiets. Ik blijf het heel absurd vinden dat een leerling zich zo uit naar een docent.

Verder ging het tijdens deze les niet om een leerling die zich misdroeg, maar had de hele klas geen respect voor de docente. Dat maak ik op uit het verhaal. Als dit allemaal als normaal wordt gezien op een vmbo dan vind ik dat nogal schokkend.

Overigens heb ik ook lesgegeven aan vmbo-ers en havo-ers, maar dit soort verhalen ken ik niet (als in: dat het erbij hoort en vaak voorkomt).

[ Bericht 4% gewijzigd door mane op 12-05-2012 09:51:56 ]
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_111456743
Ben gelukkig zelf nog nooit uitgescholden door een leerling, maar weet wel dat er van de week een leerling geschorst is omdat ze bedreigende taal uitsloeg tegen een collega van me.
Vind ook dat je als schoolleiding zo moet handelen, anders geef je niet het signaal af dat het op jouw school uit den boze is om docenten zo respectloos te handelen en laat je ook niet merken dat je het opneemt voor de docent in kwestie.
pi_111457312
Als oud-VWO/gymnasiumdocente wil ik nog even reageren op de vraag of atheneum wel realistisch is als gymnasium niet lukt. Mijn ervaring is dat leerlingen die in klas 2 of 3 gym voor talloze vakken onvoldoende staan in 50% van de gevallen atheneum prima halen en in 50% van de gevallen ook daar nat gaan. Kortom: alles kan. Soms lagen Latijn en Grieks als een molensteen op de schouders van zo'n leerling en bloeide ie volledig op toen dat niet meer hoefde en hij meer tijd kon besteden aan de andere vakken. Die leerlingen slaagden dan gewoon zonder onvoldoendes voor het atheneum.
Soms had een leerling gewoon algemeen te weinig motivatie of algemeen geen VWO-niveau, dan probeerden ze het een jaartje op het atheneum en stapten daarna alsnog over naar HAVO.

Qua burnouts: dat bericht van afgelopen week was inderdaad wel schokkend. Niet alleen heeft het onderwijs als sector de meeste burnouts, daarbinnen is het voortgezet onderwijs ook nog eens topscoorder: 25%. Posters in dit topic: bewaak uw grenzen en schaar u in de groep van die overige 75% (nog altijd de ruime meerderheid!).

En qua scheldpartijen/agressie: mijn indruk is dat dat enorm verschilt per school. Op de school waar ik werkte kwam het weinig voor en werd er fors tegen opgetreden, op de school waar een vriend heeft gewerkt (hij is nu wijselijk overgestapt naar een andere) heerste een "ach ja dat hoort erbij"-sfeer onder zowel docenten als directie.
  zaterdag 12 mei 2012 @ 15:03:19 #53
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_111459721
quote:
2s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 09:45 schreef mane het volgende:
Ik blijf het heel absurd vinden dat een leerling zich zo uit naar een docent. Verder ging het tijdens deze les niet om een leerling die zich misdroeg, maar had de hele klas geen respect voor de docente
Inderdaad absurd. Dan vind ik wel dat die docente dan ook eens bij zichzelf te rade moet gaan. Waarom heeft die klas geen respect? Heeft ze geen overwicht, heeft ze 'het niet in de vingers' (bijv. verkeerde reacties op gebeurtenissen?), is het een moeilijke klas.. etc..

quote:
Als dit allemaal als normaal wordt gezien op een vmbo dan vind ik dat nogal schokkend.
Wordt absoluut niet als normaal beschouwd op het VMBO!

quote:
Overigens heb ik ook lesgegeven aan vmbo-ers en havo-ers, maar dit soort verhalen ken ik niet (als in: dat het erbij hoort en vaak voorkomt).

[quote]0s.gif Op zaterdag 12 mei 2012 13:40 schreef ShadyLane het volgende:
Op de school waar ik werkte kwam het weinig voor en werd er fors tegen opgetreden, op de school waar een vriend heeft gewerkt (hij is nu wijselijk overgestapt naar een andere) heerste een "ach ja dat hoort erbij"-sfeer onder zowel docenten als directie.
Slappe hap daar dan!

[ Bericht 1% gewijzigd door Baba-O-Riley op 12-05-2012 15:17:56 ]
.
pi_111471907
Ik wil volgend jaar misschien de minor educatie gaan doen voor wiskunde. Twijfel hier wel nog enorm over, of het gaat lukken qua studiedruk (moet er dan minstens één, liefst twee, normale wiskundevakken naast doen, anders heb ik meer dan een jaar studievertraging), maar ook omdat ik niet weet of het lesgeven op zich wel wat voor mij is.

Aan de ene kant vind ik het echt heel leuk om wiskunde uit te leggen aan anderen. Op de middelbare school is wiskunde vooral trucjes leren, terwijl wiskunde veel leuker is als je ziet wat er allemaal achter zit. Maar dan overschat ik leerlingen misschien een beetje (die nemen misschien ook maar wat graag genoegen met de trucjes, als ze op die manier een voldoende kunnen halen).
pi_111488397
Hanneke, is dat de minor waarbij je meteen je tweedegraads bevoegdheid haalt? Lijkt me best pittig om die te doen en tegelijkertijd nog gewone vakken naast te moeten volgen! Ik weet niet waar je studeert, maar is er niet een oriënterende cursus waarbij je ook al een aantal dagen stage gaat lopen en wat lesonderdelen geeft? Zou kijken of je met zoiets kan beginnen. Realiseer je verder dat het leuk vinden om wiskunde uit te leggen aan anderen een hele mooie en goede basis is om het onderwijs in te gaan, maar dat je uiteindelijk maar een klein deel van je tijd daar echt mee bezig bent. De rest gaat op aan orde houden, administratieve rompslomp, planningen maken, voortgang bijhouden, leerlingen motiveren, etc.

Ik ben overigens blij dat het schooljaar nog maar een paar weken duurt (vijf lesweken, hoezee!). Ik ben een paar weken geleden begonnen met een vervanging op een nieuwe school en het is érg pittig.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
  maandag 14 mei 2012 @ 12:35:13 #56
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_111528902
ik ben een beetje op... ik heb het echt minder druk sinds ik een dagje minder werk, maar toch, sinds de meivakantie (wat geen hele relaxte vakantie was) ben ik het zat... ben echt aan het aftellen naar de zomer...

weet niet zo goed hoe het komt. heb het vooral nog echt vreselijk druk op school tot eind juni, maar ik lijk ook een beetje het overzicht kwijt ofzo. p**p.
Kwak
  maandag 14 mei 2012 @ 15:54:11 #57
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_111535692
quote:
“Uit cijfers van het ministerie van Onderwijs blijkt dat in 2006 ruim 93 procent van de havo-, vwo- en vmbo-scholieren zijn diploma haalde. Vorig jaar was dat nog slechts 90,5 procent. De dalende slagingspercentages komen vooral voor rekening van de schooltypen die de laatste jaren juist aan populariteit (meer leerlingen) wonnen: havo en vwo.

Een van de verklaringen is volgens het ministerie het feit dat relatief veel leerlingen met een vmbo-diploma moeite hebben met het onderwijsniveau na hun overstap naar de havo. Dit geldt ook voor leerlingen die doorstromen van havo naar vwo, of van het vmbo naar het mbo. Met andere woorden: de schooltypen sluiten onvoldoende op elkaar aan. Dat is een veelgehoorde klacht in het Nederlandse onderwijs.
bron: http://www.nrc.nl/nieuws/(...)holieren-die-zakken/

Zo'n conclusie, daar zakt toch je broek van af. Misschien hebben die leerlingen de capaciteiten niet om de HAVO te doen? In al mijn klassen (havo, atheneum, gymnasium) zit zo'n 20% dat een niveau lager hoort.
Die idiote overwaardering hier in Nederland van theoretisch onderwijs ligt hieraan ten grondslag. Je zal maar naast het hockeyveld staan en moeten vertellen dat Jan-Karel op het VMBO zit en later timmerman gaat worden...

Dat mensen van VMBO naar MBO moeilijkheden ondervinden, dat lijkt me dan wel een echt probleem.

En dan dit:
quote:
Chanine Drijver, voorzitter van LAKS, zei hier eerder over:

“De minister snijdt zichzelf hiermee in de vingers. Door de strengere eisen zal de schooluitval toenemen, terwijl ze dit juist wil tegengaan en van vroegtijdige schoolverlaters een nieuw speerpunt heeft gemaakt.”
Nee, je moet inderdaad gewoon de norm verlagen. En dan de universiteiten en HBO's opschepen met ladingen studenten die het niveau niet aankunnen. En dan daar ook gewoon de norm aanpassen. En dat dan over 20 jaar ieder diploma niks meer waard is. Echt een goed idee. ^O^

[ Bericht 8% gewijzigd door ErikT op 14-05-2012 16:06:55 ]
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
  maandag 14 mei 2012 @ 16:12:36 #58
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_111536389
punt blijft wel, het centraal examen Engels toetst alléén leesvaardigheid. Het SE toetst álle vaardigheden. We mogen met de cijfers voor de andere vaardigheden gemiddeld al niet meer dan een halve punt verschillen van de cijfers voor leesvaardigheid, terwijl het echt onvergelijkbaar is. Bovendien mag een kind leesvaardigheid nu ook niet meer compenseren met de andere vaardigheden.

Prima dat het niveau bewaakt moet worden, maar ik vind dit niet kloppen met de inhoud van het vak, en wat een kind moet kunnen aan het eind van de middelbare school.
Kwak
  maandag 14 mei 2012 @ 16:23:36 #59
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_111536878
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_111539307
Baba, ik las dat op jouw school mensen vooral in één team/afdeling lesgeven. Hoe bevalt dit? Bij ons op school zijn er namelijk ook issues rond de teams, en ik zit in de medezeggenschapsraad :P
  maandag 14 mei 2012 @ 17:39:55 #61
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_111540205
quote:
2s.gif Op maandag 14 mei 2012 17:17 schreef Maarten-Pieter het volgende:
Baba, ik las dat op jouw school mensen vooral in één team/afdeling lesgeven. Hoe bevalt dit? Bij ons op school zijn er namelijk ook issues rond de teams, en ik zit in de medezeggenschapsraad :P
Zo, dan heb je flink veel topics teruggelezen, hahaha.. Maar 't klopt inderdaad. Wij werken op onze school met afdelingsteams, we hebben er 8. De docenten die in zo'n team zitten, geven ongeveer 70% van hun lessen in "hun" team. Dus bijv. in team onderbouw havo, geven deze docenten het grootste deel les aan 1, 2 en 3 Havo.
Persoonlijk vind ik dit wel prettig werken, omdat je binnen zo'n team heel gericht aan onderwijskundige zaken kunt werken, de lijntjes tussen de docenten zijn korter. Wanneer je met z'n allen in een team aan dezelfde klassen lesgeeft, kun je ook snel inspelen op problemen die bijv. binnen een klas spelen. Heb je binnen een team alle neuzen dezelfde richting op staan, dan kun je echt wel veel bereiken als team. Meer dan wanneer je bijv. alleen secties hebt die het alleenrecht hebben.
Nadeel: soms wel wat frictie tussen wat secties willen en wat in een team besloten wordt. Én het feit dat je, wanneer je bijv. in team bovenbouw Havo zit, je waarschijnlijk geen lessen meer hebt in onderbouw vmbo, of bovenbouw atheneum, maar alléén in bovenbouw Havo.
Zo een beetje duidelijk? :)
.
pi_111542773
Omdat onze school gaat fuseren met de zusterschool en de afdelingen opnieuw worden verdeelt mag ik meedenken over een nieuwe opzet van het gymnasium. Ik hoor graag jullie meningen t.a.v. gymnasium versus atheneum.
-Wat is volgens jullie het kenmerkende verschil tussen een gymnasium leerling en een atheneum leerling?
-Is het zo dat bij gymnasium lessen (dus een klas met alleen gymnasium leerlingen) je een andere didactiek en pedagogiek gebruikt dan in een klas met alleen atheneum leerlingen?
-Hoe voorkom je als organisatie dat het gymnasium binnen een havo/vwo school te elitair wordt?

We hebben wel ideeën, maar ik hoor graag jullie input :)
pi_111543265
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 17:39 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Zo, dan heb je flink veel topics teruggelezen, hahaha.. Maar 't klopt inderdaad. Wij werken op onze school met afdelingsteams, we hebben er 8. De docenten die in zo'n team zitten, geven ongeveer 70% van hun lessen in "hun" team. Dus bijv. in team onderbouw havo, geven deze docenten het grootste deel les aan 1, 2 en 3 Havo.
Persoonlijk vind ik dit wel prettig werken, omdat je binnen zo'n team heel gericht aan onderwijskundige zaken kunt werken, de lijntjes tussen de docenten zijn korter. Wanneer je met z'n allen in een team aan dezelfde klassen lesgeeft, kun je ook snel inspelen op problemen die bijv. binnen een klas spelen. Heb je binnen een team alle neuzen dezelfde richting op staan, dan kun je echt wel veel bereiken als team. Meer dan wanneer je bijv. alleen secties hebt die het alleenrecht hebben.
Nadeel: soms wel wat frictie tussen wat secties willen en wat in een team besloten wordt. Én het feit dat je, wanneer je bijv. in team bovenbouw Havo zit, je waarschijnlijk geen lessen meer hebt in onderbouw vmbo, of bovenbouw atheneum, maar alléén in bovenbouw Havo.
Zo een beetje duidelijk? :)
Jazeker, ik ga het meenemen. Als ik jullie variant bekijk, is onze variant daar een slap aftreksel van...

We hebben nu vier teams (brugklas, mavo, havo en vwo) met ieder een conrector en het blijkt toch uit een evaluatie dat die teams redelijk tegenvallen. De teams zijn niet daadkrachtig genoeg door communicatieproblemen en onduidelijke doelstellingen. Ik meen dat het systeem alleen effectief kan werken als het ver doorgezet is. Als een docent namelijk 70% van zijn/haar lessen op die afdeling geeft, is zo'n docent meer betrokken en kan hij/zij meer visie ontwikkelen.

@Hippos: geen zorgen, ik reageer daar later nog wel op, ik heb nu weinig tijd ;)
  maandag 14 mei 2012 @ 19:10:03 #64
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_111544310
quote:
2s.gif Op maandag 14 mei 2012 18:52 schreef Maarten-Pieter het volgende:
We hebben nu vier teams (brugklas, mavo, havo en vwo) met ieder een conrector en het blijkt toch uit een evaluatie dat die teams redelijk tegenvallen. De teams zijn niet daadkrachtig genoeg door communicatieproblemen en onduidelijke doelstellingen.
Ik denk dat je dan de teams kleiner moet maken. Een team dat de héle havo- of atheneumtak moet beheren, dat is te groot. Er gebeurt teveel in de diverse klassen. Ik zou daarom opteren voor een onderbouwteam en een bovenbouwteam, voor zowel havo als atheneum - en eventueel ook nog voor de mavo-tak. In een kleiner team kun je de doelstellingen nog duidelijker neerzetten.

quote:
Als een docent namelijk 70% van zijn/haar lessen op die afdeling geeft, is zo'n docent meer betrokken en kan hij/zij meer visie ontwikkelen.
Precies.
.
pi_111547183
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 16:12 schreef kwakz0r het volgende:
punt blijft wel, het centraal examen Engels toetst alléén leesvaardigheid. Het SE toetst álle vaardigheden. We mogen met de cijfers voor de andere vaardigheden gemiddeld al niet meer dan een halve punt verschillen van de cijfers voor leesvaardigheid, terwijl het echt onvergelijkbaar is. Bovendien mag een kind leesvaardigheid nu ook niet meer compenseren met de andere vaardigheden.

Prima dat het niveau bewaakt moet worden, maar ik vind dit niet kloppen met de inhoud van het vak, en wat een kind moet kunnen aan het eind van de middelbare school.
Dat vind ik wel terechte kritiek. Maar wat betreft de nieuwe eis van een 5,5 gemiddeld vind ik het absurd dat mensen en scholen moord en brand roepen. Het is absurd dat in voorgaande jaren leerlingen met een lager gemiddelde voor CE dan een 5,5 toch konden slagen, door te compenseren met een relatief makkelijk SE. Dat vind ik als 'algemeen principe'.

De manier waarop het CE bij VMT wordt gedaan, lijkt me wel iets waar opnieuw naar gekeken kan worden. Het is natuurlijk al jaren zo. Voor mij was dat een voordeel, want tekstverklaring vond ik een eitje. Of het nu in Duits, Frans, Nederlands of Russisch was, ik kon er wel wat van maken. En dat was vrij lullig voor die leerlingen die mij in de klas de baas waren in spreekvaardigheid en woordenschat. Uiteindelijk slaagde ik toch met een hoger eindgemiddelde.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_111547315
quote:
7s.gif Op maandag 14 mei 2012 18:43 schreef Hippos het volgende:
Omdat onze school gaat fuseren met de zusterschool en de afdelingen opnieuw worden verdeelt mag ik meedenken over een nieuwe opzet van het gymnasium. Ik hoor graag jullie meningen t.a.v. gymnasium versus atheneum.
-Wat is volgens jullie het kenmerkende verschil tussen een gymnasium leerling en een atheneum leerling?
-Is het zo dat bij gymnasium lessen (dus een klas met alleen gymnasium leerlingen) je een andere didactiek en pedagogiek gebruikt dan in een klas met alleen atheneum leerlingen?
-Hoe voorkom je als organisatie dat het gymnasium binnen een havo/vwo school te elitair wordt?

We hebben wel ideeën, maar ik hoor graag jullie input :)
Hier kan ik heel veel over vertellen, en met mij veel andere docenten op mijn school. Ik denk eigenlijk dat je het beste eens langs moet gaan bij gymnasia om eens een kijkje in de keuken te nemen. Als je meer wilt weten, moet je me maar even een berichtje sturen.
The real is always way ahead of what we can imagine.
  dinsdag 15 mei 2012 @ 19:14:12 #67
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_111591323
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_111592201
quote:
7s.gif Op maandag 14 mei 2012 18:43 schreef Hippos het volgende:
Omdat onze school gaat fuseren met de zusterschool en de afdelingen opnieuw worden verdeelt mag ik meedenken over een nieuwe opzet van het gymnasium. Ik hoor graag jullie meningen t.a.v. gymnasium versus atheneum.
-Wat is volgens jullie het kenmerkende verschil tussen een gymnasium leerling en een atheneum leerling?
-Is het zo dat bij gymnasium lessen (dus een klas met alleen gymnasium leerlingen) je een andere didactiek en pedagogiek gebruikt dan in een klas met alleen atheneum leerlingen?
-Hoe voorkom je als organisatie dat het gymnasium binnen een havo/vwo school te elitair wordt?

We hebben wel ideeën, maar ik hoor graag jullie input :)
Ik heb even je vragen beantwoord (ik zit zelf in Gymnasium 3) ;)

- Zeker binnen een scholengemeenschap is het Gymnasium een bewuste keuze van de leerling. Afgezien van het feit dat je met Latijn ontzettend goed nauwkeurige en analytische vaardigheden aanleert, kies je niet zomaar voor het Gymnasium. Het toont aan dat je echt wat met je diploma wil en niet op de gemakkelijkste manier met een vwo-diploma van school wil komen. Gymnasiasten zijn veelal mensen die echt willen leren omdat ze inzien dat het hunzelf helpt, en niet omdat het moet. Het klinkt elitair, maar als ik tussen andere mede-gymnasiasten zit krijg ik echt het idee dat mensen op het Gymnasium ook echt beduidend slimmer zijn.
- Vakinhoudelijk: atheneïsten volgen veelal gewoon het boek, gymnasiasten werken het boek snel door, doen alleen de oefeningen die echt wat toevoegen (dus niet degene die iets voor de zoveelste keer herhalen) en werken daarbij met allerlei projecten. Bijvoorbeeld bij Engels: wij besteden pakweg de helft van de lessen aan het boek en de helft aan spreekoefeningen, documentaires, etc.
- Pedagogisch: gymnasiasten zijn naar mijn idee rustiger en afwachtender dan atheneïsten, doen niet kinderachtig over dingen die net even niet uitkomen en kunnen, volgens docenten, ook als volwassener worden beschouwd.
- Op veel zaken kun je gewoon blijven samenwerken met het vwo. Doe dat ook vooral, zodat het niet een heel ander deel van de school wordt. Doe echter wel activiteiten die aan de identiteit herinneren (Wij hadden recentelijk met de hele afdeling een Gymnasiumdag waarbij we over een hele dag een aantal te kiezen workshops volgden. Na een maaltijd presenteerden een aantal workshops hun bevindingen.), gymnasiasten blijken het sfeertje onderling toch veel prettiger te vinden dan met atheneïsten (wat ik ook heb).

Stel vooral je vragen, ik ben daar ook mee bezig (althans: versterking van het Gymnasium) :P

@Baba-O-Riley: gisteravond is het idee toch wel vrij snel afgedaan met het argument dat docenten het toch een stuk minder leuk vinden om maar op één afdeling les te geven. Hoe is dat bij jullie?
pi_111607790
Hallo allemaal,

Ik ben Daan :) En ik ben op zoek naar mensen die werkzaam zijn als docent in het middelbaar of beroepsonderwijs. Zijn hier docenten aanwezig die mij willen helpen met mijn onderzoek voor mijn studie?

Ik zou graag een paar korte vragen willen stellen over de begeleiding van leerlingen op de desbetreffende scholen voor de laatste opdracht zodat ik kan afstuderen. En dan moeten jullie denken aan vragen over mentoren, speciale zorg, de wijze waarop er omgegaan wordt met handelingsplannen. Enzovoort :)

Wil iemand mij helpen?

Groet, Daan
pi_111608966
In het kader van welke opleiding? En hoe wil je die vragen stellen? Een interview? Mail?
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_111610172
Oh sorry, dat had ik inderdaad nog wel even kunnen vermelden.

Ik volg zelf een lerarenopleiding.4de jaar nu. Bijna klaar :) En voor mijn specialisatie ben ik bezig met een rapport over de begeleiding van leerlingen op het VO en MBO. Dus vandaar :)

Kan gewoon via de mail. Of via een privé bericht. Ik heb al een aantal docenten 'live' geinterviewd tijdens mijn LiO, maar wat meer input is natuurlijk altijd fijn.
pi_111610253
quote:
Wat is volgens jullie het kenmerkende verschil tussen een gymnasium leerling en een atheneum leerling?
Ik denk dat het zeker niet alleen om intelligentie gaat. Mijn beide sibs konden naar het gymnasium, een op basis van het schooladvies en dat toetsje van het CITO en een omdat die werd gevraagd door het plaatselijke gymnasium na een goed eerste schooljaar op een atheneum. Beiden weigerden omdat ze het te elitair vonden, ze vonden het fijner om naar de HAVO/VWO-school te gaan. Het zal wellicht ook samenhangen met de vriendjes en vriendinnetjes waarvan er meer naar de HAVO/VWO-school gaan.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_111621476
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 00:59 schreef danielle2903 het volgende:
Oh sorry, dat had ik inderdaad nog wel even kunnen vermelden.

Ik volg zelf een lerarenopleiding.4de jaar nu. Bijna klaar :) En voor mijn specialisatie ben ik bezig met een rapport over de begeleiding van leerlingen op het VO en MBO. Dus vandaar :)

Kan gewoon via de mail. Of via een privé bericht. Ik heb al een aantal docenten 'live' geinterviewd tijdens mijn LiO, maar wat meer input is natuurlijk altijd fijn.
Je mag me best pm'en, dan zal ik kijken of ik overal een antwoord op weet (kan bij voorbaat al zeggen dat ik waarschijnlijk niet van alles precies weet over hoe het op mijn school geregeld is). Kan wel zijn dat je pas na het weekend antwoord krijgt, of je moet snel zijn met pm sturen.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
  woensdag 16 mei 2012 @ 14:56:03 #74
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_111625753
Stuur maar PM'etje.
.
  woensdag 16 mei 2012 @ 14:59:36 #75
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_111625877
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 16:12 schreef kwakz0r het volgende:
punt blijft wel, het centraal examen Engels toetst alléén leesvaardigheid.
VMBO-TL heeft ook nog schrijfvaardigheid, een brief schrijven. Héérlijk ook met de tweede correctie.. pff... Wat dat betreft vind ik de digitale examens voor Engels veel fijner: er zit luister-, schrijf- én leesvaardigheid in. Dat schrijven is dan niet zo uitgebreid als zo'n brief, maar het zit er wel nog in.

quote:
Het SE toetst álle vaardigheden. We mogen met de cijfers voor de andere vaardigheden gemiddeld al niet meer dan een halve punt verschillen van de cijfers voor leesvaardigheid, terwijl het echt onvergelijkbaar is.
Klopt, ik vind 't ook bullshit. Er wordt alleen nog maar naar cijfertjes gekeken, en wat je eigenlijk aan vakkennis doet is niet meer interessant. In theorie zou je vier of vijf jaar lang alléén maar leesvaardigheid hoeven te doen: geen grammatica, geen miljarden woordjes leren, geen zinnetjes laten leren - alleen maar lezen. Want dát vragen ze op examen.
.
pi_111632119
SE telt nog steeds mee als helft van je eindcijfer op je diploma, dat is toch niet niets? Laat staan dat de dingen die voor het SE tellen en die je daarvoor moet kunnen/kennen voor niets zouden zijn. Het gewicht van het CE ten opzichte van het SE is wat dat betreft niet veranderd. Je moet alleen wel gemiddeld, over al je vakken genomen, een 5,5 halen voor het CE. Dat is 'het enige'. Dus ja, als dat betekent dat je misschien iets meer moet gaan oefenenen in leesvaardigheid, dan moet je dat misschien doen. Maar dat maakt die andere vaardigheden niet onbelangrijk want die vormen dan nog steeds de helft van je eindcijfer.
The real is always way ahead of what we can imagine.
  woensdag 16 mei 2012 @ 22:54:50 #77
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_111646092
quote:
2s.gif Op woensdag 16 mei 2012 17:35 schreef mane het volgende:
SE telt nog steeds mee als helft van je eindcijfer op je diploma, dat is toch niet niets?
Het ging me even púúr om wat op het eindexamen gevraagd wordt.
.
pi_111649302
Top mensen! Ik stuur jullie morgen een berichtje. Alvast bedankt!
pi_111658218
quote:
0s.gif Op zondag 13 mei 2012 13:12 schreef Naamah het volgende:
Hanneke, is dat de minor waarbij je meteen je tweedegraads bevoegdheid haalt? Lijkt me best pittig om die te doen en tegelijkertijd nog gewone vakken naast te moeten volgen! Ik weet niet waar je studeert, maar is er niet een oriënterende cursus waarbij je ook al een aantal dagen stage gaat lopen en wat lesonderdelen geeft? Zou kijken of je met zoiets kan beginnen. Realiseer je verder dat het leuk vinden om wiskunde uit te leggen aan anderen een hele mooie en goede basis is om het onderwijs in te gaan, maar dat je uiteindelijk maar een klein deel van je tijd daar echt mee bezig bent. De rest gaat op aan orde houden, administratieve rompslomp, planningen maken, voortgang bijhouden, leerlingen motiveren, etc.
Ja, dat orde houden vind ik nog wel een beetje spannend of ik dat wel zou kunnen. En misschien is middelbare school voor mij nog wel iets té kort geleden.

Ik heb van de week een gesprek gehad met iemand van die minor, ik kan nu de eerste twee maanden colleges volgen voor didactiek enzo, en de bijbehorende stage over een half jaar uitspreiden. Dan kan ik na dat half jaar als het echt niks is er mee stoppen (en 12 EC innen), maar anders kan ik in het tweede half jaar de minor afronden. Wel een fijne (veilige) optie leek me :)
pi_111674260
quote:
2s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 19:32 schreef Maarten-Pieter het volgende:

[..]

Ik heb even je vragen beantwoord (ik zit zelf in Gymnasium 3) ;)

- Zeker binnen een scholengemeenschap is het Gymnasium een bewuste keuze van de leerling. Afgezien van het feit dat je met Latijn ontzettend goed nauwkeurige en analytische vaardigheden aanleert, kies je niet zomaar voor het Gymnasium. Het toont aan dat je echt wat met je diploma wil en niet op de gemakkelijkste manier met een vwo-diploma van school wil komen. Gymnasiasten zijn veelal mensen die echt willen leren omdat ze inzien dat het hunzelf helpt, en niet omdat het moet. Het klinkt elitair, maar als ik tussen andere mede-gymnasiasten zit krijg ik echt het idee dat mensen op het Gymnasium ook echt beduidend slimmer zijn.
- Vakinhoudelijk: atheneïsten volgen veelal gewoon het boek, gymnasiasten werken het boek snel door, doen alleen de oefeningen die echt wat toevoegen (dus niet degene die iets voor de zoveelste keer herhalen) en werken daarbij met allerlei projecten. Bijvoorbeeld bij Engels: wij besteden pakweg de helft van de lessen aan het boek en de helft aan spreekoefeningen, documentaires, etc.
- Pedagogisch: gymnasiasten zijn naar mijn idee rustiger en afwachtender dan atheneïsten, doen niet kinderachtig over dingen die net even niet uitkomen en kunnen, volgens docenten, ook als volwassener worden beschouwd.
- Op veel zaken kun je gewoon blijven samenwerken met het vwo. Doe dat ook vooral, zodat het niet een heel ander deel van de school wordt. Doe echter wel activiteiten die aan de identiteit herinneren (Wij hadden recentelijk met de hele afdeling een Gymnasiumdag waarbij we over een hele dag een aantal te kiezen workshops volgden. Na een maaltijd presenteerden een aantal workshops hun bevindingen.), gymnasiasten blijken het sfeertje onderling toch veel prettiger te vinden dan met atheneïsten (wat ik ook heb).

Stel vooral je vragen, ik ben daar ook mee bezig (althans: versterking van het Gymnasium) :P

@Baba-O-Riley: gisteravond is het idee toch wel vrij snel afgedaan met het argument dat docenten het toch een stuk minder leuk vinden om maar op één afdeling les te geven. Hoe is dat bij jullie?
Bedankt voor de input alvast. Het probleem bij ons huidige gymnasium dat er teveel leerlingen zijn die leerproblemen of gedragsproblemen hebben. Als je kijkt naar de 2 klassen gymnasium die in klas 2 er nu zijn presteren veel leerlingen niet goed. Ik heb ze even lesgegeven (zwangerschapsverlof) maar ik zag ook al dat je bepaalde leerlingen hebt die prima resultaten hebben maar ook velen die door allerlei problemen (van ADHD tot leerproblemen) maar niet mee kunnen komen. Daarom zijn we hard aan het nadenken over de pedagogische en didactische aanpak. Hoe kun je ze het beste bereiken, je kunt een gymnasium klas niet lesgeven als een 2 havo klas (bijvoorbeeld). De nieuwe locatie gaat net als onze huidige locatie wel de themadagen overnemen (verdieping) maar we begrijpen heel goed dat we geen gymnasium kunnen stichten zoals het Erasmiaans Gymnasium of het Marnix Gymnasium, daar zijn wij de school niet voor en dat willen we ook niet zo zijn. Ook heb ik gemerkt dat de methodes die we gebruiken vaak veel te simpel en te rechtlijnig voor de gymnasium leerlingen zijn. Dus er moet meer nieuw materiaal ontwikkelt worden, daar ben ik ook al achtergekomen.
  donderdag 17 mei 2012 @ 19:23:06 #81
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_111675591
quote:
2s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 19:32 schreef Maarten-Pieter het volgende:
@Baba-O-Riley: gisteravond is het idee toch wel vrij snel afgedaan met het argument dat docenten het toch een stuk minder leuk vinden om maar op één afdeling les te geven. Hoe is dat bij jullie?
Ik denk dat dat een kwestie van gewenning is, hoor. De werkdruk neemt af, omdat je je nu kunt richten op een bepaalde afdeling of parallelklassen. Had je in een "teamloos tijdperk" eerst een havo-brugklas, dan 3 atheneum, vervolgens 2 vmbo en dan nog een gymnasiumbrugklas - met al hun eigen afspraken, planners, etc. ; in een "team tijdperk" heb je alle lessen binnen bijv. de havo-onderbouw. De afspraken zijn gelijk en eenduidig, (en als het goed is heb je die ook nog eens binnen je eigen team gemaakt), de voorbereidingstijd is minder, want: minder diversiteit in klassen en als je met minder docenten aan een klas lesgeeft, kun je sneller optreden als er iets in die klas speelt.

Een collega van mij was eerst heel erg tegen het werken in teams. Hij hield wel van die versnippering (m.a.w. eerst brugklas atheneum, dan 3 vmbo, en dan 2 havo), maar sinds hij in een team werkt, dus gericht op één afdeling, vindt hij het toch wel prettig.
.
pi_111755992
Baba-O-Riley heeft me al fantastisch geholpen! Zijn er nog meer docenten die willen helpen? :)
  zaterdag 19 mei 2012 @ 21:35:52 #83
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_111756631
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 mei 2012 21:25 schreef danielle2903 het volgende:
Baba-O-Riley heeft me al fantastisch geholpen! Zijn er nog meer docenten die willen helpen? :)
Ja hoor, stuur maar een PM.
pi_111797944
quote:
14s.gif Op zaterdag 19 mei 2012 21:35 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Ja hoor, stuur maar een PM.
Super! Je hebt een PM. :)
  zondag 20 mei 2012 @ 20:34:43 #85
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_111799547
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2012 20:15 schreef danielle2903 het volgende:

[..]

Super! Je hebt een PM. :)
Heb ik net een heel stuk getypt, klik ik de reactie per ongeluk weg... Ik zal morgen nogmaals een poging doen!
pi_111859371
Bedankt alvast. Geweldig dat je wilt helpen!
  woensdag 23 mei 2012 @ 22:13:10 #87
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_111948480
Ok, ik maak me heel erg druk om iets:

Ik vrees met grote vrezen wat de school wil doen komend jaar, volgende week is er een personeelsvergadering, ze willen ons zoveel mogelijk lessen ipv taken geven, maar wettelijk mag dat helemaal niet, heb de CAO er al op nageslagen (alleen als 2/3e meerderheid van het personeel het er mee eens is en dan nog twijfel ik aan de geldigheid). ze gooien het op bezuinigingen en ontslagen voorkomen, en gaan natuurlijk een beroep doen op ieders hart voor de school.

er is mij al eerder gezegd dat ik niet meer dan 0,6 aanstelling kan krijgen, maar ik hoorde vanmiddag dat ze me in kladvoorstel voor 22 lesuren hebben opgeschreven. Officieel nog niet gehoord tegen welke werktijdfactor dat is, en ik hoop dat het gewoon klopt en 0,88 is, maar ik dacht dus niet dat ik die 0,88 fte ga lesgeven op een 0,6 aanstelling. Ze hebben me dit jaar al een uur gepiepeld!

Heb namelijk tot 1 maart 0,84 gewerkt op 0,8 aanstelling en reken maar niet dat ik dat uitbetaald krijg want is gewoon weggeschreven als taakuren, waarvan ik er 40 teveel heb gedraaid dit jaar, maar die kunnen ineens niet uitgekeerd (want nooit als voorkeur opgegeven omdat ik elders werkzaam was op moment van formuliertje invullen,en ook mijn werkdrukverlaging is op die manier in de taakuren meegegaan ipv uitgekeerd) en ze mogen ook niet meegenomen worden naar volgend jaar). Als je taakuren tekórt komt (omdat de school bijvoorbeeld onvoldoende taken voor je heeft) neem je het tekort wel mee naar een jaar later, en moet je dan ineens extra lessen geven o.i.d. - dat doen ze nu al bij collega's.

Als ze het op deze manier bij mij proberen ben ik weg. Op t HBO verdien ik anderhalf keer zoveel met betere arbeidsvoorwaarden ook nog...

Verdomme ik kan echt wel janken dat het onduidelijk blijft tot 4 juni...
[/spoiler]
Kwak
pi_111959234
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 22:13 schreef kwakz0r het volgende:
Ok, ik maak me heel erg druk om iets:

Ik vrees met grote vrezen wat de school wil doen komend jaar, volgende week is er een personeelsvergadering, ze willen ons zoveel mogelijk lessen ipv taken geven, maar wettelijk mag dat helemaal niet, heb de CAO er al op nageslagen (alleen als 2/3e meerderheid van het personeel het er mee eens is en dan nog twijfel ik aan de geldigheid). ze gooien het op bezuinigingen en ontslagen voorkomen, en gaan natuurlijk een beroep doen op ieders hart voor de school.
Bij ons is ook een rare procedure geweest. Het personeel moest stemmen om de deskundigheidsbevordering terug te brengen naar 50% van wat afgesproken is. 2/3e deel van het OP moest er mee accoord gaan, maar dat is ruimschoots niet behaald. Dit plan wordt dus niet uitgevoerd.
Gevolg: Bepaalde taken worden niet meer vergeven en tijdelijke contracten worden niet verlengd.

Ik heb dit een paar keer besproken met de onderwijsbond waar ik lid van ben (en tevens ook met mijn MR-colega's aangezien ik in de MR zit) en het schijnt allemaal zo te mogen. Ze hebben me allerlei artikels laten zien waarin staat dat dit mag.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  donderdag 24 mei 2012 @ 10:06:52 #89
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_111960662
en ophelderende mail van de teamleider gehad

het zou gaan om 20% taakuren inleveren voor lesgeven, ik zou met een slag om de arm wel 0,8 aanstelling krijgen en dan 2 uur per week meer moeten lesgeven (is een halve klas, dus het scheelt niet zozeer in werkdruk maar wel iets in salaris), maar daar kan ik wel mee leven, voor nu. ik laat dan wél mijn werkdrukverlcihting uitbetalen, dat kunnen ze me niet verbieden en dan voelt t als een soort bonus voor die uren ofzo :')

eerst maar eens afwachten of die uitbreiding doorgaat (áls die doorgaat hebben ze wel echt iets voor me gedáán want in principe krijgt niemand uitbreiding :@ ik had 0,8 voor ik vanwege proefschrift en afstuderen een dagje inleverde, toen zeiden ze nog dat ze me dan geen 0,8 meer konden teruggeven...)
Kwak
pi_111968728
Wat zijn jullie ervaringen met zij-instromers? Ik heb een WO bachelor bedrijfskunde en wil eigenlijk wel het onderwijs in. Als ik de lerarenopleiding economie aan de universiteit van Leiden wil gaan volgen moet ik echter eerst een master bedrijfskunde of economie hebben voordat ik aan die (2-jarige) master mag gaan beginnen. Ik wil niet nog een aantal jaar fulltime studeren, dat heb ik wel gehad.

Een oud teamgenootje van me is jaren geleden in het voortgezet onderwijs begonnen zonder opleiding. Zij volgde via die school een avondopleiding terwijl zij al les gaf (wiskunde). Zoiets lijkt mij erg fijn omdat ik gewoon aan de slag wil en niet eerst nog een opleiding wil doen waar ik verder niets mee wil voordat ik dan de master kan doen die ik wél wil. Heeft het zin om een sollicitatie in te sturen terwijl ik geen bevoegdheid heb? Ik wil wel mijn lesgeefbevoegdheid halen uiteraard, maar in combinatie met werken.
RitseB: Dat leer je nog wel, koei heeft altijd gelijk
  donderdag 24 mei 2012 @ 15:21:29 #91
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_111972324
@koei: heb ik ook gedaan, niet als zij-instromer, gewoon de opleiding zelf betaald en erbij gestudeerd, maar houd er rekening mee dat je

- maximaal 2 jaar onbevoegd voor de klas mag staan volgens de nieuwe regels, je moet in elk geval daarna bezig zijn met de opleiding om uitstel te krijgen
-je alleen een eerstegraads bevoegdheid kan krijgen als je die master economie of bedrijfskunde alsnog haalt
-je naast de opleiding geen fulltime baan voor de klas kunt draaien, tenzij je een burnout wilt. onderschat de zwaarte van het werk niet, en ook niet van het studeren en werken...
Kwak
pi_111972994
Koei, op het hbo kun je vaak sowieso zonder enige lesbevoegdheid instromen (afh van ervaring in t werkveld en opleidingsniveau). Je krijgt dan (meestal) van de school een cursus aangeboden.

Mgoed, dan moet je wel op t hbo les willen geven. En geloof dat jij meer t vo ziet zitten?
pi_111979914
Het gaat mij idd om VO. Ik hoef niet perse een eerstegraads bevoegdheid, enkel tweedegraads is voorlopig voldoende. Mocht ik meer willen dan kan dat altijd nog. En mijn plan was ook niet om gelijk 1 fte te gaan werken, want dat lijkt me zeker in combinatie met een avondopleiding erg pittig. Maar kwakz0r, ben jij tegelijk met je opleiding ook aan de slag gegaan of daarna pas? En had je daarvoor al een master afgerond?
RitseB: Dat leer je nog wel, koei heeft altijd gelijk
  donderdag 24 mei 2012 @ 19:25:47 #94
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_111981600
Op het vmbo (bbl/kbl) heb ik niet zulke goede ervaringen met zij-instromers. Leuk dat mensen heel erg thuis zijn in een bepaald vakgebied, maar ordetechnisch/pedagogisch/vakdidactisch is het vaak een ramp.

[ Bericht 0% gewijzigd door TheSilentEnigma op 24-05-2012 19:47:55 ]
  donderdag 24 mei 2012 @ 19:26:27 #95
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_111981618
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2012 19:25 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Op het vmbo (bbl/kbl) heb ik niet zulke goede ervaringen met zij-instromers mee. Leuk dat mensen heel erg thuis zijn in een bepaald vakgebied, maar ordetechnisch/pedagogisch/vakdidactisch is het vaak een ramp.
Daar ben ik het wel mee eens, ja.
.
pi_111981720
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 22:13 schreef kwakz0r het volgende:
Ok, ik maak me heel erg druk om iets:

Ik vrees met grote vrezen wat de school wil doen komend jaar, volgende week is er een personeelsvergadering, ze willen ons zoveel mogelijk lessen ipv taken geven, maar wettelijk mag dat helemaal niet, heb de CAO er al op nageslagen (alleen als 2/3e meerderheid van het personeel het er mee eens is en dan nog twijfel ik aan de geldigheid). ze gooien het op bezuinigingen en ontslagen voorkomen, en gaan natuurlijk een beroep doen op ieders hart voor de school.

er is mij al eerder gezegd dat ik niet meer dan 0,6 aanstelling kan krijgen, maar ik hoorde vanmiddag dat ze me in kladvoorstel voor 22 lesuren hebben opgeschreven. Officieel nog niet gehoord tegen welke werktijdfactor dat is, en ik hoop dat het gewoon klopt en 0,88 is, maar ik dacht dus niet dat ik die 0,88 fte ga lesgeven op een 0,6 aanstelling. Ze hebben me dit jaar al een uur gepiepeld!

Heb namelijk tot 1 maart 0,84 gewerkt op 0,8 aanstelling en reken maar niet dat ik dat uitbetaald krijg want is gewoon weggeschreven als taakuren, waarvan ik er 40 teveel heb gedraaid dit jaar, maar die kunnen ineens niet uitgekeerd (want nooit als voorkeur opgegeven omdat ik elders werkzaam was op moment van formuliertje invullen,en ook mijn werkdrukverlaging is op die manier in de taakuren meegegaan ipv uitgekeerd) en ze mogen ook niet meegenomen worden naar volgend jaar). Als je taakuren tekórt komt (omdat de school bijvoorbeeld onvoldoende taken voor je heeft) neem je het tekort wel mee naar een jaar later, en moet je dan ineens extra lessen geven o.i.d. - dat doen ze nu al bij collega's.

Als ze het op deze manier bij mij proberen ben ik weg. Op t HBO verdien ik anderhalf keer zoveel met betere arbeidsvoorwaarden ook nog...

Verdomme ik kan echt wel janken dat het onduidelijk blijft tot 4 juni...
[/spoiler]
Onze school doet exact hetzelfde. Ze gooien het werkverdelingsmodel eruit, we gaan 780 klokuren werken (mag niet CAO) maar dat zijn er 750 omdat er zoveel lessen uitvallen e.d. Taken worden gereduceerd en 1,0 fte wordt 25 uur (was 24 uur). Onduidelijkheid en nervositeit onder mijn collega's. Onderwijs is alles behalve stabiel bij ons, 45 (!) tijdelijk contracten niet verlengd en dus allemaal ontslagen (we zijn een grote school organisatie) en nu moeten de overgebleven personeelsleden de klappen opvangen...ben benieuwd hoe dit allemaal gaat lopen volgend jaar
  donderdag 24 mei 2012 @ 19:34:48 #97
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_111981953
Tja... hoe cru het ook allemaal klinkt, maar tegenwoordig kun je maar beter niet zeuren en blij zijn als je een baan hebt. 't Is erg...
.
  donderdag 24 mei 2012 @ 19:45:07 #98
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_111982348
quote:
7s.gif Op donderdag 24 mei 2012 19:28 schreef Hippos het volgende:

[..]

Onze school doet exact hetzelfde. Ze gooien het werkverdelingsmodel eruit, we gaan 780 klokuren werken (mag niet CAO) maar dat zijn er 750 omdat er zoveel lessen uitvallen e.d. Taken worden gereduceerd en 1,0 fte wordt 25 uur (was 24 uur). Onduidelijkheid en nervositeit onder mijn collega's. Onderwijs is alles behalve stabiel bij ons, 45 (!) tijdelijk contracten niet verlengd en dus allemaal ontslagen (we zijn een grote school organisatie) en nu moeten de overgebleven personeelsleden de klappen opvangen...ben benieuwd hoe dit allemaal gaat lopen volgend jaar
wij horen ook bij een groot bestuur, maar ik weet alleen van onze school. daar worden volgens mij 3 of 4 tijdelijke contracten niet verlengd, ik heb dus wel een vaste aanstelling te pakken en gezien het mailtje van de teamleider vanochtend krijg ik misschien dus zelfs uitbreiding.

kortom: ik mag eigenlijk helemaal niet klagen :@

(wij werkten al 25 uur voor 1.0 fte overigens)
Kwak
pi_111982647
Misschien mag je niet klagen, alleen vraag ik me af hoe een tekort van 2 miljoen opeens er kan zijn. We hebben de cijfers voorbij zien komen en 2 miljoen komt niet doordat je één jaar een matige aanmelding hebt gehad.

Dat je meer voor de klas staat is niet erg, maar ik ben toch ook mentor en de profielwerkstukken moeten ook nagekeken worden. De taken moet toch gedaan worden, alleen krijgen we er straks (nog) minder uren voor. Dat wringt wel, dus ik ben benieuwd als de eerste contouren voor het nieuwe schooljaar definitief er liggen
  donderdag 24 mei 2012 @ 20:28:33 #100
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_111984352
quote:
7s.gif Op donderdag 24 mei 2012 19:52 schreef Hippos het volgende:
Misschien mag je niet klagen, alleen vraag ik me af hoe een tekort van 2 miljoen opeens er kan zijn. We hebben de cijfers voorbij zien komen en 2 miljoen komt niet doordat je één jaar een matige aanmelding hebt gehad.
Leerlingenkrimp? Personele kosten die gestegen zijn? Pensioenfonds?

quote:
Dat je meer voor de klas staat is niet erg, maar ik ben toch ook mentor en de profielwerkstukken moeten ook nagekeken worden. De taken moet toch gedaan worden, alleen krijgen we er straks (nog) minder uren voor. Dat wringt wel, dus ik ben benieuwd als de eerste contouren voor het nieuwe schooljaar definitief er liggen
Ik ben altijd aan het twijfelen: ga ik voor méér lessen, of voor méér taken? Taakuren kunnen ze sowieso met een knip wegbezuinigen, maar als je alleen van lessen afhankelijk moet zijn, is dat natuurlijk ook niet prettig. Leerlingenaantal daalt, minder lessen zijn nodig, etc. Het is goed om dieper in de organisatie te komen, je "onmisbaar" (tussen dikke aanhalingstekens) te maken, maar ze bezuinigen net zo goed weer de helft van je taakuren weg.
.
  donderdag 24 mei 2012 @ 20:54:51 #101
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_111985766
@koei: ja, ik deed de voltijd lerarenmaster eerstegraads, met 9 en een half jaar 11 lesuren erbij. onder andere door gezondheidsproblemen niet klaar in een jaar, daarna baan met 21 lesuren erbij. Dat was teveel, nu nog 15 lesuren, en ben hopelijk na de zomer klaar.

Ik had een master Engels en was 4 jaar bezig geweest met promotieonderzoek. Proefschrift deed ik er tijdens de opleiding ook nog naast, is als t goed is ook na de zomer af.

21 uur + opleiding + proefschrift was een heel slecht idee :Y
Kwak
pi_112007910
ik mag ook niet klagen. Ik krijg na 1 jaar een vaste aanstelling van 0,9 fte aangeboden (ik draai nu ook 0,9 fte). Mijn teamleider is erg tevreden over de initiatieven die ik neem en doe. Volgens mij komt het lang niet altijd voor dat iemand meteen na 1 jaar een vaste aanstelling krijgt en dat als beginnende docent...

Want dit is mijn eerste jaar los (lees: alleen voor de klas) in de klas. Ik ben een zijinstromer en ik vind mijn orde handhaving echt nog niet altijd goed. Ik heb nu tien klassen en drie ervan heb ik niet zo'n grip op (en daar baal ik van. teamleiders al ingeschakeld).

Was in 97 afgestudeerd en heb toen jaren in het bedrijfsleven gewerkt, maar toch door de economische situatie gedwongen te herscholen (zelf betaald, UWV doet niets voor je).
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
  vrijdag 25 mei 2012 @ 14:01:34 #103
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_112016759
Nou, ik lees het al. Het is overal hetzelfde. Jarenlang mismanagement (dwz te veel personeel aangesteld zonder lesgevende taken; met geld smijten aan stomme dingen zoals "iedereen een laptop" en 3 jaar later weer terug naar vaste computers in ieder lokaal, dure studiemiddagen die niks opleveren, dure cursussen voor de rectoren/conrectoren, etc etc) en nu is er "opeens" een tekort. Zo is het in ieder geval bij mij.

Resultaten:
- taakplaatjes worden te vol qua uren, want minder mensen moeten hetzelfde werk doen. Als je eens iets onverwachts extra doet, wordt dat er uiteraard niet bijgeschreven. Deels zijn velen dus charitatief aan het werk.
- minder taakuren voor dezelfde taken terwijl de taken hetzelfde blijven
- en nu de nieuwste: mavo/havo/vwo brugklas.

Bij mij op school kunnen er iig nog wel een paar niet-lesgevers weg. Dus als ze elkaar nou eens zouden weg saneren... dat scheelt ook geld, maar dat schijnt niet bij ze op te komen. Wat weer niet zo vreemd is natuurlijk ;)

Nou, aan de ene kant baal ik er wel eens van, maar ik heb inmiddels al een beetje geleerd te denken: "Ze doen allemaal maar en ze kunnen alles wel vragen, ik ga weer les geven. Doei!"

[ Bericht 4% gewijzigd door ErikT op 25-05-2012 16:39:46 ]
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_112020880
Er is een school in Zeeland die ermee adverteert dat ze door weinig overhead kleine klassen hebben (16 lln) en "het docentschap centraal stellen" (wat ze daar ook mee mogen bedoelen). Link: https://sites.google.com/a/svpo.nl/isaac-beeckman

Ik heb geen idee hoe het met die school gaat, of het onderwijs er deugt, of leerlingen, ouders en docenten tevreden zijn, maar ik vind het in elk geval interessant klinken. De school bestaat nog maar een paar jaar, maar mocht blijken dat het werkt dan gaan misschien ook in andere delen van het land ouders om dit soort scholen vragen. En als ouders het willen gaan scholen het zeker doen.
pi_112030982
Als ouder klinkt zoiets me bijzonder aanlokkelijk, moet ik zeggen. Hoe je het ook wendt of keert, in een klas met 16 leerlingen is er veel meer aandacht voor je kind.
pi_112031396
Als docent klinkt het ook bijzonder aantrekkelijk. Je zou er bijna voor in Zeeland gaan wonen. Bijna dan :)
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
  maandag 28 mei 2012 @ 15:15:57 #107
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_112127338
De mussen vallen van het dak, het zonnetje schijnt als een tierelier, en dan zit je weer examens na te kijken. Cito vindt het nodig om de deadline morgen te zetten, direct ná Pinksteren. Leuk.

Ben benieuwd, met de verzwaarde exameneisen. Misschien wordt er dan ook es wat gedaan aan leerlingen die niveautjes te hoog worden opgeduwd. Las in "Schooljournaal" (vakblad van CNV) deze week dat men het zitten blijven in het voortgezet onderwijs wil afschaffen. "Leerlingen zouden gedemotiveerd raken als ze stof, waar ze wél goed in zijn, nog een jaar opnieuw moeten doen". Pff.. dan krijg je helemáál geen motivatie meer, want: "ik ga toch áltijd over".

Dan merk je het aan de examencijfers, en dan is er weer paniek in de tent.. 8)7
.
pi_112128663
Op zich goed dat er over nagedacht wordt, want ik vind zittenblijven echt verre van ideaal. Eerste helft van het jaar had ik drie jongens in de klas die waren blijven zitten op diepe onvoldoendes voor scheikunde en dat was het enige. Echt een drama om ze in de klas te hebben, voor mij, voor de jongens zelf en voor de klasgenoten. De heren konden bij de meeste vakken teren op wat ze vorig jaar hadden geleerd en werden daar echt strontvervelend van. Ook nu met andere klassen merk ik dat zittenblijvers toch al snel lastiger zijn dan hun klasgenoten, zeker als je beginnend docent bent.

Nou ja, dat op zich kan natuurlijk geen argument zijn tegen zittenblijven, maar ik zou het niet erg vinden als er ook andere oplossingen komen :) Moet natuurlijk niet zo kort door de bocht zijn als Baba hierboven beschrijft, maar wel goed om eens te kijken of er alternatieven zijn.

Ik moet nu nog drie lesweken tot de zomervakantie en merk dat ik het bijna niet meer kan opbrengen. Heb het gewoon niet naar mijn zin op dit moment, daardoor ook geen zin om dingen voor te bereiden (het maakt toch niet uit wat ik voorbereid, de klassen zijn tóch wel lastig) en blegh.. die drie weken zijn gewoon echt nog even te lang :'(
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
  maandag 28 mei 2012 @ 15:56:44 #109
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_112128696
quote:
0s.gif Op maandag 28 mei 2012 15:55 schreef Naamah het volgende:
Moet natuurlijk niet zo kort door de bocht zijn als Baba hierboven beschrijft, maar wel goed om eens te kijken of er alternatieven zijn.
Ik heb het wel letterlijk zo horen zeggen, nochtans...
.
pi_112128953
Ik vind zo'n systeem met A- en O-levels e.d. wel interessant. Het is natuurlijk zonde als je blijft zitten op de HAVO -of, na een keer zittenblijven, van die hele HAVO af moet- omdat je met twee vakken moeite hebt en de rest prima op HAVO-niveau kunt. Wanneer je die twee vakken dan gewoon op VMBO-niveau kunt doen kun je gewoon door.

Weet alleen niet hoe landen die dit systeem kennen het organiseren, qua klassen, roostering en examens.
pi_112129098
quote:
0s.gif Op maandag 28 mei 2012 15:56 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Ik heb het wel letterlijk zo horen zeggen, nochtans...
Hmm. Zal er eens wat over opzoeken, vind het wel interessant. Laat ik het zo zeggen, ik ben zeker voor het bekijken van alternatieven en minder snel een jaar overdoen als oplossing gebruiken. In sommige gevallen kan zittenblijven best uitkomst bieden, maar dan als een soort laatste redmiddel. Overgaan met flinke zomertaken en bijbehorende toetsen aan het begin van het volgende schooljaar zou ik echt veel en veel liever zien en lijkt me voor iedereen beter.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
  maandag 28 mei 2012 @ 16:12:24 #112
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_112129282
Als je blijft zitten, wil dat zeggen dat je een aantal vakken niet voldoende beheerst. Je gaat ook niemand de weg op sturen die niet kan schakelen, of die niet weet hoe hij achteruit moet rijden. Er zit een kennishiaat daar dat opgevuld moet worden.

Wanneer leerlingen weten dat ze áltijd over zullen gaan, zal dat niet erg motiveren. Waarom zou ik gaan voor een 8, als ik met een 4 ook over ga? Waarom zou ik me die moeite doen, ik ga tóch altijd over. Geloof me, deze situaties krijg je en die heb ik al meegemaakt!

Ja, het klopt dat sommige leerlingen zullen gaan klieren. Maar ze zijn niet voor niks blijven zitten. Als ze bijvoorbeeld supergoed in Nederlands zijn, maar waanzinnig slecht in wiskunde, laat hen dan wiskundebijles volgen in de tijd dat ze Nederlands hebben, of iets dergelijks. Laat hen Nederlands uitleggen aan minder goeie leerlingen. Er zijn altijd wat oplossingen te bedenken. Soms is het best goed dat ze eens blijven zitten.
.
pi_112131286
Als je blijft zitten, kun je bij bepaalde vakken teren op het vorige jaar. Maar over het algemeen zijn zittenblijvers over de gehele linie geen hoogvliegers. Ze kunnen dan nog steeds gewoon hun best doen om bijvoorbeeld van een zes een acht te maken. Dat zittenblijvers die motivatie vaak missen, is het grootste probleem en dat zit hem niet in het zittenblijven zelf, maar in het gebrek aan ambitie. Dat kun je volgens mij alleen maar veranderen door hogere eisen te stellen, bijvoorbeeld bij de toelating bij vervolgopleidingen. Het hele idee dat iemand met een rij zessen net zoveel 'rechten' heeft als iemand met een rij negens moet maar eens veranderen. Ik ben echt van mening dat meer dan de helft van de middelbare scholieren in Nederland onderpresteert.

Ik zie het zelf ook steeds bij leerlingen. Leerlingen die in de zesde klas besluiten dat ze toch wel geneeskunde willen gaan studeren. Die jarenlang alleen het minimum hebben gedaan en dan ineens wel keihard gaan werken. En het nog voor elkaar krijgen ook om met een 8 gemiddeld te slagen. Zo prettig om dan uit de mond van zo'n tot dusver aartsluie leerling ineens dingen te horen als: mevrouw, kunt u dat nog een keertje uitleggen want ik snap het niet helemaal? of: Kunt u zeggen of ik deze vraag in het boek goed heb beantwoord? _O_ .

Leerlingen die het zittenblijven aangrijpen om nog een jaartje aan te klooien en niets te doen, dienen daar gewoon geen ruimte voor te krijgen. Nu hebben ze die ruimte vaak wel en dan wordt er van de leraren begrip verwacht of er wordt van ons gevraagd ze dan maar 'over te helpen'. Dat is echt de omgekeerde wereld hoor.

[ Bericht 0% gewijzigd door mane op 28-05-2012 17:16:55 ]
The real is always way ahead of what we can imagine.
  maandag 28 mei 2012 @ 20:42:41 #114
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_112140114
quote:
Ik vind zo'n systeem met A- en O-levels e.d. wel interessant. Het is natuurlijk zonde als je blijft zitten op de HAVO -of, na een keer zittenblijven, van die hele HAVO af moet- omdat je met twee vakken moeite hebt en de rest prima op HAVO-niveau kunt. Wanneer je die twee vakken dan gewoon op VMBO-niveau kunt doen kun je gewoon door.
Daar heb ik ook al vaak aan gedacht. Wubbo Ockels bijv. die met lof slaagde voor wis- en natuurkunde zou met zo'n systeem zeer waarschijnlijk niet zijn blijven zitten op het VWO. Waarom zou een VMBO-TL-leerling die op VWO-niveau wiskunde aankan dat niet op VWO-niveau krijgen. Laat Latijn en Oud-Grieks dan ook maar ineens aangeboden worden voor alle leerlingen op alle niveaus.
Het nadeel van zo'n systeem is dat het leerlingen niet motiveert om in de breedte goed te presteren. Het is dan verleidelijk om bepaalde vakken te laten vallen of op een lager niveau te doen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  dinsdag 29 mei 2012 @ 19:34:58 #115
318842 Descendent
Ja hoor, heb je hem ook weer..
pi_112181702
Spannende tijden; matige tijden op t sollicitatiefront.

Ik begin me overigens steeds meer te ergeren aan t niet bestaande tekort in mijn vakgebieden; én aan t feit dat het bijzonder (in de zin van religieus) onderwijs nog steeds bestaat in Nederland met de bijbehorende discriminatie t.o.v. toekomstig personeel.
Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van vijf minuten met een gemiddelde stemgerechtigde
pi_112187691
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 mei 2012 19:34 schreef Descendent het volgende:
Spannende tijden; matige tijden op t sollicitatiefront.

Ik begin me overigens steeds meer te ergeren aan t niet bestaande tekort in mijn vakgebieden; én aan t feit dat het bijzonder (in de zin van religieus) onderwijs nog steeds bestaat in Nederland met de bijbehorende discriminatie t.o.v. toekomstig personeel.
Niet alleen op het VO op het BO is het ook erg slecht. Op een vacature solliciteren 150 mensen.
  woensdag 30 mei 2012 @ 14:10:00 #117
375694 juf_hoofddoek
voor de klas met een hoofddoek
pi_112214346
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 mei 2012 19:34 schreef Descendent het volgende:
Spannende tijden; matige tijden op t sollicitatiefront.

Ik begin me overigens steeds meer te ergeren aan t niet bestaande tekort in mijn vakgebieden; én aan t feit dat het bijzonder (in de zin van religieus) onderwijs nog steeds bestaat in Nederland met de bijbehorende discriminatie t.o.v. toekomstig personeel.
Ik vraag mij serieus af wáár het tekort nu precies is!

Heb je zoveel bijzonder (streng) onderwijs dan in je omgeving? Ik zie hier veel scholen die wel een religieuze basis hebben maar daar niet zoveel meer mee doen.
geef je mening over leraressen met een hoofddoek:
Lerares met hoofddoek
  woensdag 30 mei 2012 @ 14:10:57 #118
375694 juf_hoofddoek
voor de klas met een hoofddoek
pi_112214384
OOhja,

ik wou vragen of jullie me even konden helpen met mijn praktijkonderzoek voor mijn opleiding (lvho)
en jullie mening wouden geven over dit het juf&hoofddoek onderwerp:

Lerares met hoofddoek
geef je mening over leraressen met een hoofddoek:
Lerares met hoofddoek
pi_112222073
Dat wouden sommigen vast wel.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  woensdag 30 mei 2012 @ 23:04:17 #120
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_112244095
Zaterdag 2 juni, 20.00 op Nederland 3:

quote:
Wij zijn VMBO

Veel ouders zijn ten einde raad als hun kind met een VMBO-advies thuis komt: “het afvoerputje van het voortgezet onderwijs”. Naar het VMBO ga je niet om wat je kunt, maar vooral om wat je niet kunt. Kosten of moeite worden gespaard om een leerling met een VMBO-advies toch naar het HAVO te laten gaan. Huiswerkinstituten worden ingeschakeld, basisscholen worden dreigend toegesproken. Veel ouders negeren een VMBO advies zelfs en sturen hun kind toch naar het HAVO. Toch gaat meer dan de helft van alle middelbare scholieren naar het VMBO, meer dus dan naar het HAVO en het VWO.

VPRO-Thema onderzoekt waar dat negatieve imago vandaan komt. Waar is het op gebaseerd? En hoe ziet de praktijk er uit? Wat vinden de leerlingen van het VMBO, hun docenten, de ouders en de bestuurders zelf?
  woensdag 30 mei 2012 @ 23:16:48 #121
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_112244717
Na "Ik ben VMBO" nu weer "Wij zijn VMBO"? VPRO blijft maar bezig :)
.
pi_112264894
Balen jullie ook al dat het niet meer zo heet is? Zit zelf altijd in de warmste lokalen. Heerlijk hoe rustig en chagrijnig iedereen was vorige week! De meesten waren zelf het laatste uur nog bezig met huiswerk, wat in mijn TH brugklas doorgaans niet vaak voorkomt
  donderdag 31 mei 2012 @ 15:14:09 #123
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_112265906
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2012 14:52 schreef Montresor het volgende:
Balen jullie ook al dat het niet meer zo heet is? Zit zelf altijd in de warmste lokalen. Heerlijk hoe rustig en chagrijnig iedereen was vorige week! De meesten waren zelf het laatste uur nog bezig met huiswerk, wat in mijn TH brugklas doorgaans niet vaak voorkomt
bij mij waren ze juist van de warmte heel erg vervelend, en ook mijn energieniveau was niet om over naar huis te schrijven. ik ben blij als het weer minder zomers is, dan hebben ze ook minder het gevoel dat ze al zomervakantie hebben :')
Kwak
pi_112265936
ik ben juist blij dat het wat minder warm is. Want het activiteitsniveau was aardig gedaald.
Dat heeft ook zijn voordelen, want een 3 havo klas was vandaag wel erg druk vandaag.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_112276556
Ik ben bezig met een opleiding tot eerstegraads en hoop deze binnenkort af te ronden.

Is het verstandig ook op tweedegraads functie te solliciteren, of doe ik mezelf daar mee te kort? En hoe zit het met de arbeidsvoorwaarden als je een eerstegraads bent, maar een tweedegraads functie vervuld?
  donderdag 31 mei 2012 @ 19:45:07 #126
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_112277620
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2012 19:25 schreef CG het volgende:
Ik ben bezig met een opleiding tot eerstegraads en hoop deze binnenkort af te ronden.

Is het verstandig ook op tweedegraads functie te solliciteren, of doe ik mezelf daar mee te kort? En hoe zit het met de arbeidsvoorwaarden als je een eerstegraads bent, maar een tweedegraads functie vervuld?
tweedegraads functies zijn in eerste instantie LB functies. Maar intern solliciteren op LC is niet uitgesloten per definitie - je kans is meestal wel kleiner.

en je hebt wel kans dat er op school ook echt geen eerstegraads uren voor je zijn en komen, tenzij er bijvoorbeeld iemand met pensioen gaat.

ik ben ook eerstegrader (bijna klaar) en ik zou alleen onderbouw en mavo echt vervelend gaan vinden op den duur. je bent toch opgeleid voor de bovenbouw, en dat merk ik wel in de lessen.

één brugklasje en een 3H vind ik prima, maar verder heb ik graag meer bovenbouw klassen, en dat kan vaak niet als er echt een tweedegraads functie is.

in een eerstegraads functie begin je overigens ook vaak in LB!
Kwak
pi_112277695
Dus. Stuur ik vandaag mijn examens 5HAVO op, komt er nog een correctie op het correctievoorschrift. Moet de 2e corrector dit dan oplossen :? Derde keer examens nakijken en ik krjig nog stress van dit soort dingen :') .
pi_112277995
Die tweede corrector ziet dat dan toch wel? Komt wel goed joh. ^O^ .
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_112278152
Jawel toch? Ik ben vorig jaar namelijk helemaal niet gebeld door de 2e corrector omdat hij geen verbeteringen had en dat vond ik zo apart. Dus dan dit jaar misschien zelf maar even bellen ofzo.

Oh en ik ben gesloopt van drie dagen Taaldorp in de gymzaal. Maar wat is het toch een leuk project om te doen! Leerlingen waren enthousiast, hebben hun best gedaan, waren érg onder de indruk van de native speakers waar ze mee moesten praten en hebben hard gewerkt om een echt dorpje te bouwen. Ik ben trots op ze O+.

Maar dit was de vierde keer en volgend jaar mag iemand anders het een keertje organiseren :') .

[ Bericht 14% gewijzigd door #ANONIEM op 31-05-2012 19:55:43 ]
pi_112278240
CG: zeker alleen reageren op 1e graads functies. Geef wel aan dat je best ook onderbouw wilt doen. Maar je bent nu eenmaal opgeleid voor 1e graad. Als je eenmaal als 2e grader zou zijn aangenomen kom je heel moeilijk daar van af. Het is namelijk financieel lekker voordelig voor een school. Het is dus beter direct op een 1e graads functie te solliciteren.

Je zal merken dat je zonder ervaring op dit moment misschien wel gesprekken krijgt maar dat ze mensen met meer ervaring aannemen. In oktober als het nieuwe schooljaar is begonnen zitten de scholen krap en dan krijg je een kans. Neem die kans! (ik spreek uit ervaring).

ik ben ook eerste grader en het is wat kwakz0r zegt, je begint toch ook vaak in lb schaal.
Ik heb daardoor dit jaar geen bovenbouw kunnen lesgeven omdat die klassen al verdeeld waren. Maar wel de toezegging dat ik dat komend jaar wel zou krijgen. Dus volgend jaar ben ik gewoon een echte 1e grader (in een lb schaal).

Succes met afronding. Probeer je studie uiterlijk augustus te hebben afgerond, want het scheelt als je daar niet meer om hoef te denken als je in het nieuwe schooljaar begint met lesgeven!
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_112278401


[ Bericht 100% gewijzigd door DevilsAndDust op 31-05-2012 19:59:52 ]
Still a little bit of your face I haven't kissed.
  donderdag 31 mei 2012 @ 20:29:35 #132
246109 JochemP
Bakt de lekkerste koekjes
pi_112279964
Vandaag samen met medestagiair voor het eerst een (halve) les Engels gegeven aan een 3-Havo klas. Wel spannend omdat ik pas 18 ben (en mijn medestagiair zelfs pas 17) en die klas maar een paar jaartjes jonger. Maar voor een eerste les mag ik zeker niet ontevreden zijn, ook de stagebegeleider was erg positief :)
pi_112317642
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2012 19:54 schreef Razztwizzle het volgende:
Jawel toch? Ik ben vorig jaar namelijk helemaal niet gebeld door de 2e corrector omdat hij geen verbeteringen had en dat vond ik zo apart. Dus dan dit jaar misschien zelf maar even bellen ofzo.

Oh en ik ben gesloopt van drie dagen Taaldorp in de gymzaal. Maar wat is het toch een leuk project om te doen! Leerlingen waren enthousiast, hebben hun best gedaan, waren érg onder de indruk van de native speakers waar ze mee moesten praten en hebben hard gewerkt om een echt dorpje te bouwen. Ik ben trots op ze O+.

Maar dit was de vierde keer en volgend jaar mag iemand anders het een keertje organiseren :') .
Een goede tweede corrector doet dat gewoon. Ik stuur maandag de boel op...ik haat altijd als een tweede corrector veel gaat zeuren (onterecht), heb ik vorig jaar meegemaakt. Ben benieuwd.
pi_112378068
Wie van jullie zijn docenten die al van vroeg af aan weten dat ze docent wilde worden? Toen ik van de middelbare school af kwam stond docent namelijk in mijn top 3 van beroepen wat ik heel graag juist niet wilde worden. Na wat geklooi met een verkeerde studiekeuze ben ik vervolgens een taal gaan studeren en uiteindelijk sta ik nu dus voor een klas. Ik moet zeggen dat het best uitdagend is om voor de klas te staan, maar ik zie mijzelf dit niet tot mijn pensioen (als dat nog bestaat dan) doen. Wat ik voor nu het meest uitdagende vind is lesstof goed aanbieden en de groepen voldoende aan te kunnen sturen. Volgens mij gaat dit na verloop steeds beter en ben ik dus bang dat die uitdaging die het met zich meebrengt dan afzwakt. Is dat een verkeerd beeld wat ik heb?

Voor nu is dit is dan ook de reden dat ik ervoor ga kiezen om niet een master te gaan volgen die zich richt op het onderwijs maar meer op bedrijfsleven. Ik weet wel dat je door zou kunnen stromen tot afdeling/locatie/regioleider enz, alleen zie ik het niet zitten om eerst zo lang 25 lessen per week te geven.
  zondag 3 juni 2012 @ 13:15:44 #135
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_112378269
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 13:10 schreef Montresor het volgende:
Wie van jullie zijn docenten die al van vroeg af aan weten dat ze docent wilde worden? Toen ik van de middelbare school af kwam stond docent namelijk in mijn top 3 van beroepen wat ik heel graag juist niet wilde worden. Na wat geklooi met een verkeerde studiekeuze ben ik vervolgens een taal gaan studeren en uiteindelijk sta ik nu dus voor een klas. Ik moet zeggen dat het best uitdagend is om voor de klas te staan, maar ik zie mijzelf dit niet tot mijn pensioen (als dat nog bestaat dan) doen. Wat ik voor nu het meest uitdagende vind is lesstof goed aanbieden en de groepen voldoende aan te kunnen sturen. Volgens mij gaat dit na verloop steeds beter en ben ik dus bang dat die uitdaging die het met zich meebrengt dan afzwakt. Is dat een verkeerd beeld wat ik heb?

Voor nu is dit is dan ook de reden dat ik ervoor ga kiezen om niet een master te gaan volgen die zich richt op het onderwijs maar meer op bedrijfsleven. Ik weet wel dat je door zou kunnen stromen tot afdeling/locatie/regioleider enz, alleen zie ik het niet zitten om eerst zo lang 25 lessen per week te geven.
als je een master doet kun je les gaan geven in de bovenbouw, dat vind ik zelf veel leuker en uitdagender dan de onderbouw.

ik wilde vroeger naar de pabo, ging engels studeren, en wilde niet voor de klas (juist omdat iedereen altijd had gezegd dat ik dat vast zou gaan doen). na 4 jaar als AIO aan de uni wilde ik juist heel graag voor de klas.

eerlijk gezegd denk ik niet dat ik dit tot mijn 65e ga doen... nu is klassenmanagement nog een uitdaging in sommige groepen, is mentoraat een grote uitdaging, en nu vind ik het nog leuk om op teamlid-niveau mee te denken en te werken, maar na 10 jaar schoolfeesten, pauzesurveillance, vergaderingen en vooral dat eeuwige k*tnakijkwerk ben ik denk ik wel toe aan iets nieuws...
Kwak
  zondag 3 juni 2012 @ 15:12:19 #136
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_112383084
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 13:10 schreef Montresor het volgende:
Wie van jullie zijn docenten die al van vroeg af aan weten dat ze docent wilde worden? Toen ik van de middelbare school af kwam stond docent namelijk in mijn top 3 van beroepen wat ik heel graag juist niet wilde worden. Na wat geklooi met een verkeerde studiekeuze ben ik vervolgens een taal gaan studeren en uiteindelijk sta ik nu dus voor een klas. Ik moet zeggen dat het best uitdagend is om voor de klas te staan, maar ik zie mijzelf dit niet tot mijn pensioen (als dat nog bestaat dan) doen. Wat ik voor nu het meest uitdagende vind is lesstof goed aanbieden en de groepen voldoende aan te kunnen sturen. Volgens mij gaat dit na verloop steeds beter en ben ik dus bang dat die uitdaging die het met zich meebrengt dan afzwakt. Is dat een verkeerd beeld wat ik heb?

Voor nu is dit is dan ook de reden dat ik ervoor ga kiezen om niet een master te gaan volgen die zich richt op het onderwijs maar meer op bedrijfsleven. Ik weet wel dat je door zou kunnen stromen tot afdeling/locatie/regioleider enz, alleen zie ik het niet zitten om eerst zo lang 25 lessen per week te geven.
Toen ik in mijn examenjaar tijdens het het verplichte gesprekje met de decaan te horen kreeg dat ik met mijn eerste keuze (studie Engels) niet veel anders zou kunnen dan voor de klas staan, heb ik heel hard geroepen 'dat nooit!'. Ik vond leraren maar trieste stumpers en het idee dat ik ook na school/studie nog op een school zou rondlopen, vond ik ronduit vreselijk.
Ik heb toen een economische opleiding gedaan en een paar jaar in het bedrijfsleven gewerkt, om er achter te komen dat ik daar ook niet gelukkig van werd... Een paar jaar ouder en wijzer geworden heb ik alsnog de lerarenopleiding Engels gedaan, aangevuld met een master, en ik sta nu alweer 7 jaar met veel plezier voor de klas. Of ik dit tot mijn 67 ga/wil volhouden weet ik nog niet, dat zie ik tegen die tijd wel weer. Voorlopig heb ik een heel leuke baan met een prima salaris en fantastische collega's, en dat is mij heel wat waard. Overigens geef ik 'slechts' 15 lessen per week, daarnaast heb ik de nodige andere taken. Dit zorgt voor meer afwisseling en daarnaast ook nog meer mogelijkheden voor de toekomst.
  zondag 3 juni 2012 @ 18:46:39 #137
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_112391607
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 13:10 schreef Montresor het volgende:
Wie van jullie zijn docenten die al van vroeg af aan weten dat ze docent wilde worden?
Ik :@

quote:
Wat ik voor nu het meest uitdagende vind is lesstof goed aanbieden en de groepen voldoende aan te kunnen sturen. Volgens mij gaat dit na verloop steeds beter en ben ik dus bang dat die uitdaging die het met zich meebrengt dan afzwakt.
Het blijft m.i. uitdagend om stof steeds weer op een prikkelende manier aan te bieden. Het zijn steeds andere klassen, maar in de loop der tijd ben ik steeds meer gaan experimenteren om mezelf "op scherp" te houden.

quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 13:15 schreef kwakz0r het volgende:
eerlijk gezegd denk ik niet dat ik dit tot mijn 65e ga doen... nu is klassenmanagement nog een uitdaging in sommige groepen, is mentoraat een grote uitdaging, en nu vind ik het nog leuk om op teamlid-niveau mee te denken en te werken, maar na 10 jaar schoolfeesten, pauzesurveillance, vergaderingen en vooral dat eeuwige k*tnakijkwerk ben ik denk ik wel toe aan iets nieuws...
Er zijn nog wel meer zaken die het schoolse leven boeiend kunnen houden. Wanneer het klassenmanagement geen "uitdaging" meer is, betekent dat toch gewoon dat je zaakjes lekker lopen? Dan kun je je aandacht tenminste op andere zaken richten. Ik vond het net prettig als het mentoraat voor mij gesneden koek was. Ik geef nu nog 18 lessen, daarnaast zit ik vol met taken - zoals bijvoorbeeld de PR. Dat zorgt bij mij voor genoeg afwisseling om het nog wel een jaartje of tig uit te houden.

Een functie als teamleider ambieer ik op het moment absoluut niet. Ik wil mijn tijd graag grotendeels in het klaslokaal doorbrengen, niet op een kantoortje, of in vergaderruimtes.

[ Bericht 1% gewijzigd door Baba-O-Riley op 03-06-2012 19:03:44 ]
.
pi_112437387
Morgen begint het gebel voor de 2de correctie...ik haat het werk. Ben benieuwd wanneer ik word gebeld...
pi_112483991
Gewoon even nieuwsgierig, wat is jullie ideale rooster of wat geven jullie door aan rooster wensen? En welke redenen zitten daar achter?

Ik mag nu voor het eerst wat doorgeven en twijfel echt enorm. Lessen verdelen over drie of vier dagen (vier geeft meer relaxte dagen, maar ja, twee vrije dagen is ook wel fijn). En welke dag als vrije dag te kiezen. Ik heb nu donderdag en dat bevalt goed, maar maandag vrij zou ik ook helemaal niet verkeerd vinden (in het weekend echt weekend hebben, maandag alles voorbereiden). Maar maandag zijn leerlingen misschien wel iets rustiger en dat is dan ook niet verkeerd, of lijkt dat maar zo? En woensdag zou ook wel een fijne dag zijn, rustpuntje middenin de week.

Argh, weet het gewoon niet. Neig nu naar niks doorgeven en ze er maar wat moois van laten maken, maar dat is misschien ook niet helemaal handig :):)
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
  dinsdag 5 juni 2012 @ 17:59:56 #140
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_112484320
Ik zou nooit de maandag kiezen vanwege het feit dat de leerlingen rustiger zouden zijn. Dat is namelijk niet het geval. Ik vond de woensdag wel fijn als vrije dag. Dat brak zo lekker de week. Mijn roosterwens is dat ik op donderdagmorgen niet ingepland ben, voor vergaderingen van de PR-club. En dat gebeurt dan ook.
.
pi_112485086
Ik laat me verrassen. Elke dag heeft wel zo zijn voor- en nadelen, denk ik.

Als er een bepaalde dag in de week waarvan je weet dat er meestal vergaderingen plaatsvinden, zou ik die dag niet als vrije dag kiezen, trouwens. Bij ons is dat de dinsdag. Eén keer raden wie er zeer regelmatig op haar vrije dag naar school mag. :+.
Still a little bit of your face I haven't kissed.
  dinsdag 5 juni 2012 @ 18:19:33 #142
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_112485114
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2012 17:50 schreef Naamah het volgende:
Gewoon even nieuwsgierig, wat is jullie ideale rooster of wat geven jullie door aan rooster wensen? En welke redenen zitten daar achter?

Ik mag nu voor het eerst wat doorgeven en twijfel echt enorm. Lessen verdelen over drie of vier dagen (vier geeft meer relaxte dagen, maar ja, twee vrije dagen is ook wel fijn). En welke dag als vrije dag te kiezen. Ik heb nu donderdag en dat bevalt goed, maar maandag vrij zou ik ook helemaal niet verkeerd vinden (in het weekend echt weekend hebben, maandag alles voorbereiden). Maar maandag zijn leerlingen misschien wel iets rustiger en dat is dan ook niet verkeerd, of lijkt dat maar zo? En woensdag zou ook wel een fijne dag zijn, rustpuntje middenin de week.

Argh, weet het gewoon niet. Neig nu naar niks doorgeven en ze er maar wat moois van laten maken, maar dat is misschien ook niet helemaal handig :):)
ik heb nu 0,6 fte, dat kan makkelijk en mag ook in 3 dagen. ik heb maandag en donderdag vrij, vind ik ideaal!

als ik 4 dagen werk wil ik liever de donderdag dan de maandag vrij, maar ik moet even afwachten hoe het volgend schooljaar gaat. toen ik roosterwensen opgaf ging ik uit van 0,6 fte, maar vandaag mocht ik mutatieformulier voor 0,8 fte tekenen *O* de school bezuinigt maar ik heb uitbreiding *O* dus ik weet niet welke dag ze voor me vrij gaan roosteren....
Kwak
  dinsdag 5 juni 2012 @ 18:20:17 #143
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_112485155
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2012 18:18 schreef DevilsAndDust het volgende:
Ik laat me verrassen. Elke dag heeft wel zo zijn voor- en nadelen, denk ik.

Als er een bepaalde dag in de week waarvan je weet dat er meestal vergaderingen plaatsvinden, zou ik die dag niet als vrije dag kiezen, trouwens. Bij ons is dat de dinsdag. Eén keer raden wie er zeer regelmatig op haar vrije dag naar school mag. :+.
ah, bij ons plannen ze vergaderingen steeds op andere dagen, zodat iedereen wel eens de sjaak is. :Y
Kwak
pi_112486706
Ach ja, ik vind het niet zo erg. Het is niet wekelijks. Als we op een andere dag zouden vergaderen, moeten er meerdere mensen er apart voor naar school komen, nu alleen ik.

Weet iemand trouwens hoe het zit met die verdeling van het aantal dagen dat je werkt en hoe veel fte je hebt?
Still a little bit of your face I haven't kissed.
  dinsdag 5 juni 2012 @ 18:57:47 #145
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_112486767
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2012 18:56 schreef DevilsAndDust het volgende:
Ach ja, ik vind het niet zo erg. Het is niet wekelijks. Als we op een andere dag zouden vergaderen, moeten er meerdere mensen er apart voor naar school komen, nu alleen ik.

Weet iemand trouwens hoe het zit met die verdeling van het aantal dagen dat je werkt en hoe veel fte je hebt?
dat staat in de CAO, even zoeken!
Kwak
  dinsdag 5 juni 2012 @ 19:00:44 #146
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_112486903
Kwak
pi_112487114
quote:
14s.gif Op dinsdag 5 juni 2012 19:00 schreef kwakz0r het volgende:
[ afbeelding ]
Dank je!

Dat zou betekenen dat ze me vijf dagen mogen inroosteren volgend jaar. Ik hoop toch echt wel op een vrije dag...
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_112490072
Sinds dat ik als vierdeklasser een groep derdeklassers help met wiskunde als tutor op mijn eigen school, denk ik erover om zelf ook docent te worden. Het lijkt me best een leuk beroep. Het is misschien een rare vraag (en rare wens, dat ik dit nu al overweeg), maar hoe verhoudt het loon van een eerstegraads bètadocent zich tot de andere lonen die hij/zij zou kunnen verdienen? Ik weet dat je moet doen wat je leuk vindt, maar ik ben hiernaar wel benieuwd. En is het zo dat je echt pas in je masterfase je bezighoudt met docent worden, of kan je hier al eerder mee beginnen?

Nouja, mijn beroeps/studiewensen zijn best breed en wisselen snel, maar ik vond dit wel een goede plaats om hiernaar te informeren. Lees trouwens met plezier mee hier :)!
pi_112497913
Ik mag ook voor het eerst keuzes aan gaan geven.
Ik draai nu 0,88 fte en dat hebben ze mooi in 3,5 dagen (7 dagdelen) weten te plannen. Hulde aan de roostermaker, want het mag in 9.
Ik hoop volgend jaar toch ook 1 dag vrij te hebben. Nu is dat de vrijdag en dat vind ik op zich wel prettig.
Je kan nog eens naar de markt en je hebt een soort van lang weekend.
Maar goed iemand anders wil misschien volgend jaar de vrijdag vrij. Ik vind het niet heel erg, maar liever niet de maandag, want dan zijn de winkels laat open.

Vergaderingen zijn dit jaar op dinsdagen (dan is iedereen ook op school), maar misschien heb ik volgend jaar ook andere bijeenkomsten op dinsdagmiddag. Maar dat hangt er vanaf of de school niet uit dat samenwerkingsverband wordt getrapt.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
  donderdag 7 juni 2012 @ 13:27:13 #150
318842 Descendent
Ja hoor, heb je hem ook weer..
pi_112564993
Een tweede tijdelijke verlenging; mag dat? (vragen ik en veel van mijn collega's ons af? )
Dus: contract; tijd verlenging (na een jaar) en dan weer tijdelijke verlenging (na een jaar)
CAO is niet heel erg duidelijk daarover. :{
Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van vijf minuten met een gemiddelde stemgerechtigde
pi_112575528
Wat zou je dan? Ik kan 3 koppels volgend schooljaar plaatsen bij een bepaalde instelling waar ze hun profielwerkstuk (6V) kunnen plaatsen. Omdat de plaatsen opeens open gaan is er haast bij om deze 3 koppels te selecteren. Normaal reageren er maar een paar leerlingen, nu heb ik al 7 of 8 koppels die willen. Op basis van motivatie gaat niet vanwege de tijd (een brief duurt te lang, maandag moeten we al) en op cijfers vind ik zelf een beetje te zwart wit, iemand die een 6,5 staat kan even gemotiveerd zijn als iemand die een 7,5 staat voor mijn vak.

Ik heb zelf wel een voorkeur voor 3 koppels (uit deze 7/8) op basis van werkhouding en inzet. Maar het enige wat ik me kon bedenken is een loting, gewoon lootjes. Maar weet iemand misschien een slimmere manier om dit luxe probleem te tackelen?
  donderdag 7 juni 2012 @ 17:59:02 #152
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_112575737
Een wedstrijdje organiseren? Schriftelijk vragen stellen die ze met een hiervoor relevante voorbereiding kunnen oplossen. De zwakste van de 6 koppel je met de beste van de 6 enz.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_112576100
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juni 2012 17:59 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Een wedstrijdje organiseren? Schriftelijk vragen stellen die ze met een hiervoor relevante voorbereiding kunnen oplossen. De zwakste van de 6 koppel je met de beste van de 6 enz.
Ja, zou kunnen, alleen is de tijd nu wat in mijn nadeel, maar geen verkeerde optie
pi_112580468
quote:
7s.gif Op donderdag 7 juni 2012 13:27 schreef Descendent het volgende:
Een tweede tijdelijke verlenging; mag dat? (vragen ik en veel van mijn collega's ons af? )
Dus: contract; tijd verlenging (na een jaar) en dan weer tijdelijke verlenging (na een jaar)
CAO is niet heel erg duidelijk daarover. :{
Ik denk dat het niet mag. Ik heb zelf na een jaarcontract een tweede jaarcontract gekregen, maar daarna moeten ze volgens mij toch echt kiezen, vast of laten gaan..
pi_112582465
quote:
In de cao is bepaald dat iemand die
gedurende een periode van 36 maanden in
tijdelijke dienst is geweest bij dezelfde
werkgever, zonder daarin een onderbreking
van meer dan drie maanden, na deze 36
maanden recht heeft op een vaste aanstelling.
De vaste aanstelling geldt voor de
betrekkingsomvang van de op dat moment
geldende arbeidsovereenkomst. Let wel, de
36 maanden moeten overschreden worden.
Het is daarbij niet erg om gedurende de
36 maanden op verschillende scholen te
hebben gewerkt, mits dat telkens bij dezelfde
onderwijswerkgever (bevoegd gezag) was.
Aldus de site van de AOB.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_112692288
Een van mijn stagiaires is aangenomen bij de concurrent. Op onze school had hij ook gesolliciteerd maar geen reactie gehad. :') x 100
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_112745708
ja leuk he de communicatie van de schoolleiding af en toe. Wel verwachten dat het goede voorbeeld gegeven wordt, maar zelf ho maar.
En dat zeg ik na slechts 1 jaar in het onderwijs. Gaat wel snel zo die mentale aftakeling.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
  maandag 11 juni 2012 @ 18:17:47 #158
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_112747043
De afdeling P&O zal daar wel een steekje hebben laten vallen.
.
  maandag 11 juni 2012 @ 20:42:24 #159
318842 Descendent
Ja hoor, heb je hem ook weer..
pi_112755786
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juni 2012 20:34 schreef -J-D- het volgende:

[..]

Aldus de site van de AOB.
Dus als ik t zo lees kan t wel; pas na 36 maanden moeten ze je vast in dienst nemen.....
Scholen, krimp en.... grmblgrmbl... Zou allang een vast contract moeten hebben.... maar ja. ;(
Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van vijf minuten met een gemiddelde stemgerechtigde
  maandag 11 juni 2012 @ 21:45:12 #160
318842 Descendent
Ja hoor, heb je hem ook weer..
pi_112760316
Hee leuk; een vacature bij het Nuborgh College in de Veluwe!

quote:
Van de nieuwe collega verwachten wij goede didactische kwaliteiten, een collegiale houding en de bereidheid tot het verrichten van activiteiten op het gebied van leerlingbegeleiding.

Verder verwachten wij dat u lid bent van een van de protestants-christelijke kerken en dat u kerkelijk meelevend bent.
:')

Dat dit soort ..... scholen nog bestaat in Nederland..... :{w
Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van vijf minuten met een gemiddelde stemgerechtigde
pi_112896543
Zo. 79% op de havo, 85% op het vwo. Kan nog omhoog want herkansers.

Ik geloof dat wij weer een beetje uit ons dal kruipen qua examenresultaten!
pi_112896883
Mooi, Razz!

Hier 82% op de havo en 88% op het vwo. Gelukkig niet één van mijn leerlingen gezakt op mijn vak. :+.
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_112897540
N1 tijdvak 81% Mavo (wordt 89% denken we), ook rond de 81% Havo (wordt 90% denken we) en VWO nu 76% en naar verwachting 87% na CE2.
pi_112900393
Hier 93% op cat. gymnasium, na herkansing mogelijk 97%. Maar ben persoonlijk wat minder content met het ce-gemiddelde bij mijn vak. Ik wil dat echt omhoog krijgen komende jaren. Mijn collega Frans had met zijn klas een 8,3 gemiddeld. _O_ . Jaja, luxeproblemen, ik weet het.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_112902922
Bij ons was de VWO ploeg de laatste groep die met een zogenaamde kwalificatie in 4V zomaar kon doorstromen naar het examen. Dat is inmiddels al verleden tijd, maar zeker 4 gezakten hadden met de nieuwe regels nooit examen kunnen doen. Ik ben ook ontevreden over mijn CE gemiddelde, wel binnen de bandbreedte. Volgend jaar mag ik voor het eerst 6VWO proberen na 2x 4Mavo. Mijn Scheikunde collega had een 7,3, ook een luxe als CE.
pi_112904199
quote:
7s.gif Op donderdag 14 juni 2012 21:01 schreef Hippos het volgende:
Ik ben ook ontevreden over mijn CE gemiddelde, wel binnen de bandbreedte.
Ik ben ook nog binnen de marge gebleven, dus in die zin geen probleem. Maar het moet gewoon hoger kunnen als ik kijk hoe leerlingen bij andere vakken presteren, vind ik. Het is sowieso wel interessant om te bekijken hoe je dingen beter kunt doen. Zo'n analyse van Wolf is daarbij ook wel handig.

Geen gedoe gehad met tweede correctie, mensen? Mijn tweede corrector vond dat ik 'strak en consequent' had nagekeken maar dat er wel wat puntjes bij mochten. Daarover ben ik natuurlijk niet in discussie gegaan. :+ .

Mijn tweede correctie-werk was lastiger. Iemand die bij sommige vragen heel streng en bij andere vragen juist weer heel soepel had nagekeken. Lekker zwabberen. En toen ik aangaf dat bij bepaalde leerlingen er volgens mij punten af moesten, kwam er een verhaal over dat die ene leerling zo zielig was want dyslect en de andere leerling omdat ie zo hard had geleerd en zo teleurgesteld zou zijn. Tja. Daarvoor is dus tweede correctie uitgevonden. O+ .
The real is always way ahead of what we can imagine.
  donderdag 14 juni 2012 @ 22:37:15 #167
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_112908163
bij ons was basis/kader 100%, mavo 86 (kan nog 92 worden), havo 87 (kan nog 93 worden), vwo 67 :X kan nog wel iets omhoog. maar ja, 7 uit een klas van 25 die nu gezakt zijn in t eerste tijdvak. ze zijn met nogal wat eigendunk het examen in gegaan schijnt, hebben het hele jaar met een arrogantie door de school gelopen die écht niet paste... en nu zijn er dus een handvol op hun bek gegaan. jammer, want we hadden op beter gehoopt...
Kwak
  donderdag 14 juni 2012 @ 22:53:36 #168
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_112909172
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juni 2012 22:37 schreef kwakz0r het volgende:
ze zijn met nogal wat eigendunk het examen in gegaan schijnt, hebben het hele jaar met een arrogantie door de school gelopen die écht niet paste... en nu zijn er dus een handvol op hun bek gegaan.
Net goed, toch?
.
  donderdag 14 juni 2012 @ 23:04:11 #169
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_112909761
Hier vmbo 83%, verwacht wordt uiteindelijk rond de 90%.
pi_112914792
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juni 2012 22:53 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Net goed, toch?
Je kunt je ook afvragen wat er pedagogisch gezien de afgelopen zes jaar is misgegaan als ze zoveel misplaatste arrogantie hadden. En als ze het CE onderschat hebben, was dan het SE relatief te gemakkelijk? Niet om vervelend te doen hoor, maar het is als school altijd goed om je af te vragen hoe zoiets kan, denk ik, en wat het aandeel van de school daarbij is.

Wij hadden deze week weer een ontspoord Facebook-gedoe. Verwijzingen naar genocide, en een familie die voor de deur van de school verhaal kwam halen.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_112922603
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2012 20:02 schreef Aardappeltaart het volgende:
maar hoe verhoudt het loon van een eerstegraads bètadocent zich tot de andere lonen die hij/zij zou kunnen verdienen?
Het SCP heeft in 2008 berekend dat een HBO-afgestudeerde leraar gemiddeld 11% minder verdient dan de gemiddelde andere HBO-afgestudeerde. Een WO-afgestudeerde leraar verdient gemiddeld 23% minder dan zijn oud-studiegenoten.

Ik kan me voorstellen dat het verschil bij beta's groter is, omdat die buiten het onderwijs waarschijnlijk meer verdienen dan alfa's en gamma's. Maar eerstegraads beta's in het onderwijs hebben ook wel weer meer kans op LD.

Over de motivatie om docent te worden en blijven: het salaris heeft mij nooit geinteresseerd. Ik leef heel sober, heb niet veel nodig. Had dus prima nog tot m'n 67e leraar kunnen blijven. Heb veel plezier gehad van de grappige en soms ontroerende contacten met leerlingen en vond het leuk om leerlingen kennis te laten maken met het mooie vak dat ik gaf.

Maar ik merkte steeds meer dat ik uitdagingen nodig heb in de zin van 'de hersens laten kraken', terwijl de uitdagingen in het onderwijs veel meer zitten in je communicatieskills verbeteren, klassenmanagement, goede werkvormen bedenken, veel balletjes tegelijk in de lucht kunnen houden enz. Ik zoek meer naar uitdaging op de manier van 'iets ingewikkelds eerst niet snappen en later met veel moeite wel'. Dat vond ik niet in het onderwijs (sterker nog, ik heb me wild geergerd aan het oppervlakkige niveau en het hoge opendeurgehalte van de -helaas verplichte- scholingen). Daarom ben ik toch wat anders gaan doen en misschien ga ik weer lesgeven als ik die drang om zelf ingewikkelde dingen te leren niet meer zo heb. Ik vond het lesgeven erg leuk en zinvol maar had het gevoel dat ik zelf teveel stil stond.
  zaterdag 16 juni 2012 @ 13:11:34 #172
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_112965796
quote:
5s.gif Op vrijdag 15 juni 2012 06:32 schreef mane het volgende:

[..]

Je kunt je ook afvragen wat er pedagogisch gezien de afgelopen zes jaar is misgegaan als ze zoveel misplaatste arrogantie hadden. En als ze het CE onderschat hebben, was dan het SE relatief te gemakkelijk? Niet om vervelend te doen hoor, maar het is als school altijd goed om je af te vragen hoe zoiets kan, denk ik, en wat het aandeel van de school daarbij is.

Wij hadden deze week weer een ontspoord Facebook-gedoe. Verwijzingen naar genocide, en een familie die voor de deur van de school verhaal kwam halen.
nou ja, dezelfde docenten hebben in de havo 0 tot 0,5 discrepantie en 89% geslaagd, met mogelijkheid tot 96%... lijkt me dat ze in het vwo niet ineens veel te makkelijk toetsen of slechter lesgeven. Er zit er vast wel eentje tussen die kwalitatief wat minder is, maar ik heb van deze collega's toch een vrij hoge pet op.

Leerlingen hebben verteld dat ze de avonden voor examens allemaal feestjes hadden, zich moed indronken, en sommigen zijn de week voor het examen op vakantie gegaan en kwamen om 8 uur 's ochtends aan van vakantie en gingen om 9 uur hun eerste examen maken. anderen kwamen ook niet opdagen bij de examentrainingen op school enzo.

Waarom ze zo arrogant zijn? ze zijn 6 jaar lang de enige vwo klas in hun jaarlaag geweest. de school is pas 10 jaar oud, en begonnen met maar 1 brugklas, toen deze kinderen op school kwamen waren ze de enige vwo klas, en zijn dat gebleven in hun jaarlaag. komend jaar en het jaar erna zijn het er twee, het jaar daarna twee of hopelijk drie...

Deze leerlingen hebben zich continu boven alles en iedereen verheven gevoeld. De discrepantie snap ik ook niet, want die was vorig jaar, met dezelfde docenten(!) gewoon goed, en nu veel te groot.
Kwak
pi_112975053
Zie ik nu pas dit topic :D

Ik doe m'n tweedegraads lerarenopleiding maatschappijleer aan de NHL in Leeuwarden. Vanaf september een heel jaar lio stage! (3 dagen lio en 2 dagen minor pedagogiek). Heb nog geen plek toegewezen gekregen, dus dat is nog afwachten :)
Ooh your dream, here on the water. Warm the sand, the seagulls calling. Kissed by kindness
You gave me thiss, your fire becomes a kiss.
pi_112975193
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juni 2012 12:17 schreef ShadyLane het volgende:

[..]

Maar ik merkte steeds meer dat ik uitdagingen nodig heb in de zin van 'de hersens laten kraken', terwijl de uitdagingen in het onderwijs veel meer zitten in je communicatieskills verbeteren, klassenmanagement, goede werkvormen bedenken, veel balletjes tegelijk in de lucht kunnen houden enz. Ik zoek meer naar uitdaging op de manier van 'iets ingewikkelds eerst niet snappen en later met veel moeite wel'. Dat vond ik niet in het onderwijs (sterker nog, ik heb me wild geergerd aan het oppervlakkige niveau en het hoge opendeurgehalte van de -helaas verplichte- scholingen). Daarom ben ik toch wat anders gaan doen en misschien ga ik weer lesgeven als ik die drang om zelf ingewikkelde dingen te leren niet meer zo heb. Ik vond het lesgeven erg leuk en zinvol maar had het gevoel dat ik zelf teveel stil stond.
Wow, je zegt echt precies wat ik altijd denk en dat terwijl ik nog maar derde jaars ben nu. Ik studeer voor docent maatschappijleer (2e graads) en ben vooral in mijn derde jaar (voorheen ook, maar nu nog meer) gaan twijfelen of ik wel het onderwijs in wil. Dit vooral omdat ik de stof veel te oppervlakkig vind en ik denk dat een ieder ander (die mijn vak niet heeft gestudeerd) dit wel kan geven.
Ik mis heel erg de diepgang op het vmbo die ik op mijn opleiding zelf wel heel erg krijg in de vakken. Ben zelf ook veel meer een persoon die theorie veel leuker vind in plaats van de vaardigheden.

Ik vind leerlingen heel leuk, mijn vak vind ik super maar of ik erin wil lesgeven weet ik niet. Eerst volgend jaar mijn lio!

Mag ik vragen wat je nu voor werk bent gaan doen en in welk vak je les gaf? (Heb de rest van het topic niet gelezen) :P
Ooh your dream, here on the water. Warm the sand, the seagulls calling. Kissed by kindness
You gave me thiss, your fire becomes a kiss.
  zaterdag 16 juni 2012 @ 18:43:24 #175
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_112975318
maatschappijleer wordt dan ook heel vaak gegeven door mensen die er niet voor zijn opgeleid (omgeschoolde psychologen, geschiedenisdocenten, etc.). er is ook niet zo veel werk in te vinden :@ want het is mede om die reden geen tekort aan...
Kwak
pi_112975527
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juni 2012 18:43 schreef kwakz0r het volgende:
maatschappijleer wordt dan ook heel vaak gegeven door mensen die er niet voor zijn opgeleid (omgeschoolde psychologen, geschiedenisdocenten, etc.). er is ook niet zo veel werk in te vinden :@ want het is mede om die reden geen tekort aan...
Meeste studenten die maatschappijleer (en economie ook vrij veel) hebben gestudeerd kiezen veelal voor het MBO in plaats van het VO. Wat betreft vacatures; ik kom er best wel wat tegen in de regio hier, maar meer eerste graads dan tweede graads.

Maar goed, ik heb voor de opleiding gekozen vanwege het vak en de theorie, niet vanwege het onderwijs. Het liefst studeer ik nog door maar dat wordt echt heel duur.
Ooh your dream, here on the water. Warm the sand, the seagulls calling. Kissed by kindness
You gave me thiss, your fire becomes a kiss.
pi_112978626
Hey leuk, nog een maatschappijleerdocent/student!

Ik ben momenteel met m'n afstudeerscriptie bezig, vorig jaar als derdejaars stagiair begonnen op de school waar ik nu m'n LIO loop (nou ja, ik ben eigenlijk 100% zelfstandig en eindverantwoordelijke voor mijn vak) en volgend jaar blijf ik lekker plakken. Leuke school, leuke leerlingen, leuke collega's O+
pi_112978985
quote:
14s.gif Op zaterdag 16 juni 2012 20:22 schreef WHATSHESAID het volgende:
Hey leuk, nog een maatschappijleerdocent/student!

Ik ben momenteel met m'n afstudeerscriptie bezig, vorig jaar als derdejaars stagiair begonnen op de school waar ik nu m'n LIO loop (nou ja, ik ben eigenlijk 100% zelfstandig en eindverantwoordelijke voor mijn vak) en volgend jaar blijf ik lekker plakken. Leuke school, leuke leerlingen, leuke collega's O+
Wauw, wat tof! Wij mogelijk officieel niet onze lio lopen op de school waar je in het derde jaar zat. Anders had ik dat super graag gedaan, ik heb wel echt een super leuke tijd gehad.
Ooh your dream, here on the water. Warm the sand, the seagulls calling. Kissed by kindness
You gave me thiss, your fire becomes a kiss.
pi_112979478
quote:
10s.gif Op zaterdag 16 juni 2012 20:32 schreef Mrjolyn_ het volgende:

[..]

Wauw, wat tof! Wij mogelijk officieel niet onze lio lopen op de school waar je in het derde jaar zat. Anders had ik dat super graag gedaan, ik heb wel echt een super leuke tijd gehad.
Mag officieel ook niet, maar na overleg met je SLC en de school en het invullen van een stageuitzonderingsformulier mag het ineens weer wel :P
pi_112979746
quote:
14s.gif Op zaterdag 16 juni 2012 20:44 schreef WHATSHESAID het volgende:

[..]

Mag officieel ook niet, maar na overleg met je SLC en de school en het invullen van een stageuitzonderingsformulier mag het ineens weer wel :P
Haha, ja er zijn altijd wel manieren om het toch wel te kunnen!
Welk niveau geef je les?
Ooh your dream, here on the water. Warm the sand, the seagulls calling. Kissed by kindness
You gave me thiss, your fire becomes a kiss.
  Redactie Frontpage donderdag 21 juni 2012 @ 14:57:51 #181
72015 crew  PartyAnimal87
J'adore hardcore
pi_113189744
Twee weken geleden m'n (kop)opleiding Docent Economie (2e graads) afgerond, vandaag te horen gekregen dat ik mag blijven op mijn stageschool. Sowieso 16 lesuren verdeeld over economie, boekhouden en ICT en als het meezit krijg ik nog een paar uurtjes er bij. w/
  donderdag 28 juni 2012 @ 15:45:40 #182
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_113514443
schopje! hoe zwaar zijn de laatste loodjes voor jullie? Ik ben echt helemaal kapot na het vergaderen over de bevorderingen en het daarna bellen van de doublanten vandaag... pffff....
Kwak
  donderdag 28 juni 2012 @ 20:32:53 #183
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_113526824
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juni 2012 15:45 schreef kwakz0r het volgende:
schopje! hoe zwaar zijn de laatste loodjes voor jullie? Ik ben echt helemaal kapot na het vergaderen over de bevorderingen en het daarna bellen van de doublanten vandaag... pffff....
Heel zwaar. Veel afrondende werkzaamheden op les-, project- en administratief gebied. Ook de eerste klussen voor het nieuwe schooljaar alweer moeten klaren, dus ook dat circus is weer begonnen.

Daarnaast zitten naast de docenten ook de leerlingen er flink doorheen, wat weer voor de nodige incidenten zorgt. Kortom, het is echt tijd voor vakantie. :P
  donderdag 28 juni 2012 @ 20:39:13 #184
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_113527144
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juni 2012 20:32 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Heel zwaar. Veel afrondende werkzaamheden op les-, project- en administratief gebied. Ook de eerste klussen voor het nieuwe schooljaar alweer moeten klaren, dus ook dat circus is weer begonnen.

Daarnaast zitten naast de docenten ook de leerlingen er flink doorheen, wat weer voor de nodige incidenten zorgt. Kortom, het is echt tijd voor vakantie. :P
ik mag niet klagen, laatste lesweek was bij ons vorige week al, dus ik heb alleen nog de vergaderingen en administratieve dingen, maar toch... het viel me weer vies tegen afgelopen weken...

gelukkig weet ik dat ik na de zomer weer bruis van de energie ;)
Kwak
pi_113527268
Ik heb deze week te horen gekregen waar ik mijn lio mag gaan lopen! Binnenkort op kennismakingsgesprek, vind het nu al spannend :P
Ooh your dream, here on the water. Warm the sand, the seagulls calling. Kissed by kindness
You gave me thiss, your fire becomes a kiss.
pi_113527423
Bij mij viel het de laatste weken reuze mee. Veel administratie inderdaad en voorbereidingen op volgend jaar, maar heb alles kunnen afronden.
Morgen afscheid van collega's en een lunch en dan 7 weken uitrusten :)
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_113540301
gisteren laatste lessen gehad. Nu nog toetsweek surveilleren, nakijken en rapportvergaderingen en nog een activiteitendag.

sommige lessen waren minder leuk, een havo klas waarvan een deel film wilde kijken en een ander deel gewoonweg onbeleef zat te rellen met ballonnen etc.
Heel anders in een atheneumklas die gewoon nog vragen wilden stellen voor de repetitie in de toetsweek, dus een gewone zinvolle les gemaakt.

En nu aan het nakijken ...
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_113549573
Gisteren de laatste lessen gegeven, dus voor mij is de drukste week nu ook weer begonnen: Mondelingen voor twee klassen 5VWO (dus 56 stuks) en dan ook nog alle toetsen nakijken (6 klassen).

Ook wel een gezellige tijd, zeker straks in de laatste week met de afscheidsfeestjes en de mentorklas-barbecue. Maar voor nu tot en met donderdag 5 juli zijn mijn dagen gevuld met vragenlijstjes maken, samenvattingen doornemen en boeken herlezen :{ fun.

De laatste lessen waren erg leuk dit keer, ik had een quiz bedacht met vragen over de stof van de toetsweek en het winnende team van de quiz kreeg een lolly. In alle klassen een succes :D.

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 29-06-2012 11:15:56 ]
  vrijdag 29 juni 2012 @ 12:37:36 #189
67670 Skv
Cynist.
pi_113552697
Gisteren te horen gekregen dat ik ben aangenomen voor een postmasteropleiding leraar maatschappijleer eerstegraads. Op de Uni Twente. Even kijken of ik het ga doen. :)
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
  vrijdag 29 juni 2012 @ 13:33:24 #190
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_113555021
Ik heb gisteren de hele dag gebeld met kinderen/ouders van kinderen die bleven zitten of die nog iets met hun pakket moesten regelen... is t vandaag nog niet voorbij... weer mensen op de mail en mensen bellen ivm pakketkeuzes enzo. grmbl.

Verder gelukkig alleen nog maar vergaderen met sectie en team, kasten opruimen en uitzoeken, rapporten uitdelen en afscheid nemen mentorklas, afsluitende vergadering voor alle docenten, volgend jaar bespreken met bovenbouwsectiegenoot, en een personeelsuitje. Stiekem ben ik wel elke dag in touw deze laatste twee weken...
Kwak
  vrijdag 29 juni 2012 @ 16:04:54 #191
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_113561888
De regen valt met bakken uit de lucht, maar mijn vakantie is vandaag begonnen. Volgende week wel nog lokaal opruimen en dat soort werk. Afgelopen week diplomauitreiking gehad aan mijn mentorleerlingen. Toch wel een vreemd gevoel altijd. De meeste leerlingen lopen vaak weg met het idee dat ze er maandag toch weer gewoon zijn.
.
  vrijdag 29 juni 2012 @ 19:43:34 #192
318842 Descendent
Ja hoor, heb je hem ook weer..
pi_113569370
Vandaag de laatste lesdag ; had alleen mn 5Ath klas. Onderbouw had toetsweek.
Meneer! Blijft u volgend jaar (gaan nogal wat docenten weg - ex amarantis hé) dan willen wij u weer etc etc.
Ondanks al deze lschattigheid, waardering etc. zal ik blij zijn wanneer t schooljaar erop zit. (als in dat ik écht vakantie heb; ben dr an toe! :) )
Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van vijf minuten met een gemiddelde stemgerechtigde
pi_113573458
quote:
14s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 12:37 schreef Skv het volgende:
Gisteren te horen gekregen dat ik ben aangenomen voor een postmasteropleiding leraar maatschappijleer eerstegraads. Op de Uni Twente. Even kijken of ik het ga doen. :)
Waar twijfel je (nog) aan?

Ik zou ook zo graag dat programma willen volgen en dan de master, maar het feit dat dat ik dan statistiek 1,2 én 3 krijg houdt mij nog meer tegen dan de hoge studieschuld die ik dan zou creëren :P

[ Bericht 18% gewijzigd door Mrjolyn_ op 01-07-2012 21:32:48 ]
Ooh your dream, here on the water. Warm the sand, the seagulls calling. Kissed by kindness
You gave me thiss, your fire becomes a kiss.
  maandag 2 juli 2012 @ 09:10:35 #194
67670 Skv
Cynist.
pi_113662489
quote:
10s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 21:33 schreef Mrjolyn_ het volgende:

[..]

Waar twijfel je (nog) aan?

Ik zou ook zo graag dat programma willen volgen en dan de master, maar het feit dat dat ik dan statistiek 1,2 én 3 krijg houdt mij nog meer tegen dan de hoge studieschuld die ik dan zou creëren :P
Studieschuld valt mee (bij mij op de uni betaal ik geen instellingscollegegeld á 8000 maar gewoon 1749). :) Ik ben momenteel bezig met afstuderen en heb nog een sollicitatie lopen voor een traineeship. Dit wil ik eigenlijk liever doen dan nog een jaar studeren (ben al 25). Als ik die baan krijg, ga ik dat doen. Zo niet, dan een jaartje die postmaster. :)

Statistiek 1,2 en 3 heb ik al gehad in mn bachelor, hoef niks van premasters oid te doen. :)
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
pi_113663412
quote:
7s.gif Op maandag 2 juli 2012 09:10 schreef Skv het volgende:

[..]

Studieschuld valt mee (bij mij op de uni betaal ik geen instellingscollegegeld á 8000 maar gewoon 1749). :) Ik ben momenteel bezig met afstuderen en heb nog een sollicitatie lopen voor een traineeship. Dit wil ik eigenlijk liever doen dan nog een jaar studeren (ben al 25). Als ik die baan krijg, ga ik dat doen. Zo niet, dan een jaartje die postmaster. :)

Statistiek 1,2 en 3 heb ik al gehad in mn bachelor, hoef niks van premasters oid te doen. :)
Hm, ja begrijp inderdaad dat je niet nog een jaar wil studeren op de leeftijd. Hopen dan dat je maar wordt aangenomen!
Welke opleiding rond je nu af? Hier in Groningen moet je de pre master altijd doen, tenzij je een bachelor in sociologie hebt.

Ik doe nu zelf lerarenopleiding maatschappijleer 2e graads en zou ik m'n eerste graads willen doen, dan moet ik nog eens 3 jaar en dat creërt studieschuld. Hier in Groningen ook gewoon normaal collegegeld ipv instellingsgeld.

Maar statistiek houdt mij echt tegen :P

[ Bericht 0% gewijzigd door Mrjolyn_ op 02-07-2012 10:34:16 ]
Ooh your dream, here on the water. Warm the sand, the seagulls calling. Kissed by kindness
You gave me thiss, your fire becomes a kiss.
  maandag 2 juli 2012 @ 10:10:32 #196
38223 Takkembah
Beetje gek en raar
pi_113663549
Huh? Ik ga dit topic ook eens volgen, nog nooit gezien.

Geef inmiddels 4 jr les op een hbo instelling.

Nog twee weken ploeteren, dan 4 wk vakantie. Komen helaas van 6 af, die ik eerlijk gezegd wel nodig heb :')
Alexa en Seth zijn lief
See everything; overlook a great deal; correct a little
  maandag 2 juli 2012 @ 11:06:18 #197
67670 Skv
Cynist.
pi_113664511
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2012 10:02 schreef Mrjolyn_ het volgende:

[..]

Hm, ja begrijp inderdaad dat je niet nog een jaar wil studeren op de leeftijd. Hopen dan dat je maar wordt aangenomen!
Welke opleiding rond je nu af? Hier in Groningen moet je de pre master altijd doen, tenzij je een bachelor in sociologie hebt.

Ik doe nu zelf lerarenopleiding maatschappijleer 2e graads en zou ik m'n eerste graads willen doen, dan moet ik nog eens 3 jaar en dat creërt studieschuld. Hier in Groningen ook gewoon normaal collegegeld ipv instellingsgeld.

Maar statistiek houdt mij echt tegen :P
Ik ben nu bezig met de afronding van mijn master Bestuurskunde. Ik kan in september beginnen met de LVHOM eerstegraads (maatschappijleer/maatschappijwetenschappen). Het is hier overigens een postmaster, je moet dus al een master hebben om deel te mogen nemen.
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
pi_113677506
Laatste loodjes, opruimen en afronden. Vind ik altijd een rare week. Wel wat ontdekt vandaag. Mijn leerlingen uit 5V konden toetsen inzien. Bij biologie verwerk ik altijd VWO (en soms een enkele havo) examenvragen in mijn toetsen. De leerlingen weten dat nu en ik heb nu dus leerlingen die op internet van de laatste 10 jaar de examens gaan doorspitten op die vragen die over de stof gaan en vervolgens dat naar elkaar mailen met antwoorden. Zo had 1 leerling naar de klas een document van 80 (!) A4-tjes gestuurd. Nu hoorde ik dat lang niet iedereen de tijd en moeite er voor nam om het door te nemen, maar ik kan nu wel 5 leerlingen aanwijzen die goed hebben gescoord en ik nu me afvraag hoe dat komt. Het antwoord weet ik al: is hun cijfer een weerspiegeling van het feit dat ze met die examenvragen hebben geoefend of juist omdat ze uit hun hoofd hebben geleerd?

Hoe gaan jullie daarmee om? Ik kan ook examenvragen uit 1996 erin stoppen of 1990 maar die zijn niet echt een goede weerspiegeling van de type en soort vragen die tegenwoordig op het examen worden gesteld (veel tekst, veel inzicht en toepassen) en zelf zo uit mijn mouw examenvragen type achtige vragen bedenken is ook een karwei. Misschien is er ook geen oplossing, maar misschien dat één van jullie met dit bijltje wel eens hebben gehakt?
  maandag 2 juli 2012 @ 17:00:01 #199
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_113678152
zoekt er hier nog iemand een baan als docent economie? bij ons op de andere locatie zoeken ze met spoed iemand (in opleiding of eerstegraads bevoegd) voor 0,6 fte... pm me maar als je interesse hebt!

@Hippos: vind ik ook altijd lastig. Ik neem aan dat lln. niet tien jaar aan examenantwoorden uit hun hoofd kunnen leren als voorbereiding, en als ze dat wel doen hebben ze i.e.g. een soort examentraining gedaan :') ik zou het anders ook niet weten...
Kwak
  dinsdag 10 juli 2012 @ 18:14:06 #200
318842 Descendent
Ja hoor, heb je hem ook weer..
pi_114022957
Duim ff voor me mensen! ^O^
Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van vijf minuten met een gemiddelde stemgerechtigde
pi_114025239
wat voel ik me beroerd. Veel te lang ziek doorgewerkt in de toetsweek. Sinds zaterdag lig ik voornamelijk naar het plafond te staren en meer te drinken dan een olifant op een dag.
Lijkt gelukkig beter te gaan. Maar mis daardoor mijn eerste "echte" eindrapport vergaderingen over profielen enzo. En er zijn een paar lln die ik liever niet in de bovenbouw zie.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
  woensdag 18 juli 2012 @ 12:43:47 #202
335643 faptist
Maakt fouten
pi_114357124
eindelijk vakaaanttieeeeeeeeeeeeeeeeeee
  woensdag 18 juli 2012 @ 23:53:56 #203
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_114394541
Geniet ervan! Ik heb al twee en een halve week vakantie ondertussen...
:'( EN ALLEEN MAAR REGEN! :'(
.
pi_114849076

:')
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  maandag 30 juli 2012 @ 15:49:27 #205
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_114850309
Dat móet toch wel een grapje zijn, toch?
.
pi_114851085
Mag het hopen.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  dinsdag 7 augustus 2012 @ 20:39:43 #207
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_115256763
Mijn vakantie begint langzaam richting einde te lopen. Maandag 20 augustus mag ik weer aan de bak. Volgende week maar weer eens acclimatiseren.. Weer een nieuwe mentorgroep, ben benieuwd wat me dit jaar weer te wachten staat. Ik had eigenlijk eens een jaartje geen mentor willen zijn, maar omdat er een extra klas bijgekomen is, ben ik toch weer ingelijfd. We zullen zien..
.
pi_115260846
Soortgelijk verhaal hier, alleen ga ik pas op 20 aug. naar school en niet eerder.
Heb er nog niets te zoeken en acclimatiseren doe ik liever in de 1e week :)
Heb verder niets voor te bereiden want dat heb ik al voor de vakantie gedaan.
Ieder zijn manier. Ik heb zat collega's die ook een paar keer in de week voor de start naar school gaan, maar ik heb er geen behoefte aan.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_115282028
Ik heb nu een sollicitatie uitstaan in de hoop dat ik strakjes ook (eindelijk) voor de klas (collegezaal) mag staan. Nu maar hard duimen!!!!! *O*
I never think of the future - it comes soon enough. - Albert Einstein
pi_115320015
Is er eigenlijk veel vraag naar docenten filosofie? Of zitten er scholen bij jullie tussen die dergelijke lieden zoeken?
pi_115325011
Is er iemand die ervaring heeft met de zij instroom vanuit het bedrijfsleven?

Ik zou graag de overstap maken, echter zie ik die kopopleiding niet zo zitten vanwege het feit dat je 1 jaar voltijd terug naar school moet en je dus geen/weinig inkomen hebt.
  donderdag 9 augustus 2012 @ 12:38:45 #212
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_115331295
quote:
0s.gif Op donderdag 9 augustus 2012 08:39 schreef Blue_note het volgende:
Is er iemand die ervaring heeft met de zij instroom vanuit het bedrijfsleven?

Ik zou graag de overstap maken, echter zie ik die kopopleiding niet zo zitten vanwege het feit dat je 1 jaar voltijd terug naar school moet en je dus geen/weinig inkomen hebt.
Ja, daar heb ik slechte ervaringen mee. Het zijn vaak mensen die van pedagogische en vakdidactische compenties weinig kaas hebben gegeten en denken het lesgeven 'wel even te doen'.

Als je serieus voor het onderwijs kiest, heb je natuurlijk altijd nog de optie om een deeltijd lerarenopleiding te volgen. Dan kun je er gewoon naast blijven werken en na verloop van tijd voor de klas gaan staan.
pi_115338587
Hey, dit topic ga ik volgen.

Zodra het schooljaar begint ga ik verder in het tweede jaar van de HBO docentopleiding biologie!
Vorig jaar alles gehaald wat er te halen viel, met erg goede cijfers, dus gaat de goede kant op.
Ik heb alleen mijn P nog niet omdat ik werd uitgeloot voor een keuzevak, en zodoende twee keuzepunten tekort kwam.

Zijn er meer biologiedocenten in spe aanwezig? :)
Fotografie -> www.masque-obscura.nl
  donderdag 9 augustus 2012 @ 16:08:03 #214
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_115339740
quote:
0s.gif Op donderdag 9 augustus 2012 15:42 schreef Masque-Obscura het volgende:
Hey, dit topic ga ik volgen.
Welkom :W

Het schooljaar is nog niet begonnen of de eerste verzoekjes per mail komen al binnen om van klas te wisselen. Ze hebben nog een minuut bij elkaar in de klas gezeten, maar "die andere klas" is leuker, of "mijn vriendinnen" zitten in die klas.
.
pi_115345504
Daar zijn ze bij ons heel makkelijk in: dat wordt niet gehonoreerd, tenzij het om een wisseling van profiel/vakken gaat, of écht een foutje is.

Ik ga de 27e weer beginnen, voor die tijd nog veel werk aan proefschrift én portfolio en specialisatie. Heb straks 8 klassen, en weet al wat mijn mentorklas is, zitten wat interessante gevalletjes tussen, zoals altijd. Wel veel zin, heb ook veel leuke jeugdliteratuur en engelse geshciedenis en verhalenboekjes geocht in de vakantie O+. Conceptrooster gehad, klopt in elk geval weer geen hout van... vreselijk.

Voor het eerst een examenklas, voor het eerst fulltime, voor het eerst jaarlaagcoördinator... Ik denk dat ik ook in de week voor de start wel even naar school ga om wat op te starten.
Kwak
pi_115351095
quote:
5s.gif Op donderdag 9 augustus 2012 00:46 schreef Friek_ het volgende:
Is er eigenlijk veel vraag naar docenten filosofie? Of zitten er scholen bij jullie tussen die dergelijke lieden zoeken?
Volgens mij echt heel weinig. En als er al iets is, dan is het vaak maar een hele kleine baan. Dan zou je misschien wel drie scholen moeten combineren om ook maar iets richting een volledige baan te hebben. Volgens mij wordt het er ook wel vaak bij gedaan, bijvoorbeeld door een docent godsdienst. Je kunt altijd vacaturesites in de gaten houden om een beetje een idee te krijgen.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
  zondag 19 augustus 2012 @ 21:57:15 #217
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_115760487
Iemand vandaag de nieuwe documentaireserie "Hoefnagels" gezien? Gaat over een leraar in het onderwijs met z'n eigen taktieken. Aflevering 1 is hier te bekijken.
.
pi_115764017
Ik heb 'm net teruggekeken. Apart... Hij had op zich best zinvolle dingen, maar sloeg er wel een beetje in door wat mij betreft ("Ik moet je teleurstellen, je hebt een drie, maar hé, je haar zit wel leuk hoor! :') ). Ook vond ik het raar dat het zo half gespeeld, half echt was.

En ik vond het gewoon niet zo'n sympathieke man, maar dat doet er natuurlijk niet zoveel toe.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_115772800
Brief gekregen van hogeschool leiden. Volgende week hoor ik of ik op gesprek mag komen.
Als ik word gebeld heb ik een gesprek, een brief betekent afgewezen. Laten we maar hopen dat ik gewoon word gebeld!!! *O*

[ Bericht 0% gewijzigd door kipptje op 20-08-2012 10:01:45 ]
I never think of the future - it comes soon enough. - Albert Einstein
pi_115773195
quote:
0s.gif Op zondag 19 augustus 2012 21:57 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Iemand vandaag de nieuwe documentaireserie "Hoefnagels" gezien? Gaat over een leraar in het onderwijs met z'n eigen taktieken. Aflevering 1 is hier te bekijken.
Wel grappig, er zitten wel wat goede aspecten in maar het botst wel soms met mijn opvattingen. Ik kan me voorstellen dat sommige leerlingen hem het einde vinden maar er ook andere leerlingen zijn die hem niets vinden.
  maandag 20 augustus 2012 @ 15:06:49 #221
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_115783606
Het kwam nu nog een beetje té popie-jopie op me over, zo van: kijk mij eens een toffe docent zijn. Maar hij had inderdaad wel verstandige opmerkingen.
.
  maandag 20 augustus 2012 @ 18:19:59 #222
20211 Da_Ripper
Follow your bliss
pi_115790639
Net teruggekeken; leuk om zoveel herkenbare dingen te zien. Nog meer tips over docu's e.d. over docenten/lessen/klassen/leerlingen?

Hoewel ik ook af en toe het gevoel had dat het een beetje gespeeld was, vond ik het vermakelijk en mag ik zijn manier van lesgeven wel.
Wat je vindt, ...
  maandag 20 augustus 2012 @ 22:30:12 #223
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_115803074
Het is een docudrama, dus er is een en ander volgens mij in scène gezet. Die vechtpartij was wel een beetje overdramatisch neergezet.
.
pi_115804536
Inderdaad beetje te popie jopie.. En ik vind dat je dan eigenlijk ook het lef moet hebben om óf gewoon in de echte lessituaties te filmen en er de bijbehorende tijd in moet steken, óf het gewoon goed moet laten naspelen met echte acteurs. Dit vind ik een beetje raar half-half.

Da_Ripper, op leraar24.nl staan verder veel onderwijsfilmpjes. Ik vond 'Ik ben VMBO' ook erg goed gemaakt, maar dat ging meer over leerlingen dan leraren. Op leraar24 staat ook de serie 'Succes met nakijken' over een startende leraar.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
  maandag 20 augustus 2012 @ 23:07:43 #225
20211 Da_Ripper
Follow your bliss
pi_115804878
quote:
0s.gif Op maandag 20 augustus 2012 23:01 schreef Naamah het volgende:
Da_Ripper, op leraar24.nl staan verder veel onderwijsfilmpjes. Ik vond 'Ik ben VMBO' ook erg goed gemaakt, maar dat ging meer over leerlingen dan leraren. Op leraar24 staat ook de serie 'Succes met nakijken' over een startende leraar.
^O^ zal daar 's gaan kijken
Wat je vindt, ...
pi_115813419
quote:
0s.gif Op maandag 20 augustus 2012 23:01 schreef Naamah het volgende:
Inderdaad beetje te popie jopie.. En ik vind dat je dan eigenlijk ook het lef moet hebben om óf gewoon in de echte lessituaties te filmen en er de bijbehorende tijd in moet steken, óf het gewoon goed moet laten naspelen met echte acteurs. Dit vind ik een beetje raar half-half.

Da_Ripper, op leraar24.nl staan verder veel onderwijsfilmpjes. Ik vond 'Ik ben VMBO' ook erg goed gemaakt, maar dat ging meer over leerlingen dan leraren. Op leraar24 staat ook de serie 'Succes met nakijken' over een startende leraar.
Dat Hoefnagels is toch vrijwel geheel geacteerd? Begreep uit de krant in elk geval dat de leraar een acteur is, en geen leraar. Maar zal er eens naar kijken.

Mooie site, leraar24.nl. Kan ik volgens mij voor mijn hbo'ers ook wel wat mee.

Zijn hier nog meer hbo-docenten eigenlijk?
pi_115814487
Even wat dingen erover gelezen en het is inderdaad een acteur. Nu vind ik het helemaal stom. Had dan gewoon echt een goede, bijzondere, inspirerende docent gezocht en die gevold. Dat is volgens mij veel interessanter om naar te kijken (en leerzamer :) ).
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
  woensdag 22 augustus 2012 @ 20:14:56 #228
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_115878812
Ik had eens gezocht op Facebook. Ik kreeg de indruk dat hij écht een docent was. Op zijn pagina schrijft hij: "Ik ben VMBO docent Nederlands in hart en nieren. Binnenkort ben ik te zien in de NTR docu 'Help ik ben leraar'. Allemaal kijken!". Er staan foto's op van hem met leerlingen, die ook op foto's reageren (bijv.: "U bent onze engel").. Dus óf dit account is fake en aangemaakt vanwege deze serie, of het is écht een docent.

Vandaag de eerste lesdag gehad - pfff... weer effe in vorm raken, hoor. Maar wel leuk. Klasjes zijn nog heerlijk rustig. :)
.
pi_115879003
"Een mengvorm van feiten en fictie"

Maar die man is dus wel een acteur. Valt me toch een beetje tegen, eigenlijk :{ .

pi_115879843
Zoek ook maar eens op ´Peter Hoefnagels´ en ´Marco van Es´, dan krijg je deze bijvoorbeeld:

quote:
Arnhemse vmbo-leraar Hoefnagels zes weken op Nederland 2
Auteur: door Piet Venhuizen | woensdag 15 augustus 2012 | 07:55
Tekstgrootte

Scene uit de tv-serie Hoefnagels over een leraar op het vmbo, die vanaf zondag wordt uitgezonden. foto Zwaanproducties
ARNHEM - De tv-serie Hoefnagels, de komende zes zondagen te zien bij de NTR op Nederland 2, is een Arnhems product. De serie over een docent op het vmbo is gemaakt door Zwaanproducties uit Arnhem, onder meer bekend van documentaires Caribisch Nederland en Kop dicht, voetballen. De opnamen zijn gemaakt op scholen in Arnhem.

Acteur Marco van Es uit Arnhem speelt de rol van docent Peter Hoefnagels. Hij valt op door zijn eigen kijk op onderwijs en met zijn oncoventionele lesmethoden. Tegen een meisje dat zit te huilen omdat ze bang is dat ze het examen niet zal halen, zegt hij: "Ik denk ook dat je het niet haalt. Je kunt er niks van."

In het docudrama van de NTR komen zaken als pesten, homoseksualiteit en schoolverlaters aan bod.
http://www.gelderlander.n(...)n-op-Nederland-2.ece
Weet iemand op welke school het is opgenomen? TheSilentEnigma misschien?
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
  woensdag 22 augustus 2012 @ 21:46:02 #231
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_115882775
quote:
0s.gif Op woensdag 22 augustus 2012 20:41 schreef Naamah het volgende:
Zoek ook maar eens op ´Peter Hoefnagels´ en ´Marco van Es´, dan krijg je deze bijvoorbeeld:

[..]

Weet iemand op welke school het is opgenomen? TheSilentEnigma misschien?
Nee, geen idee. Ik woon weliswaar in Arnhem, maar ik geef 50 kilometer verderop les. ;)
pi_115889515
Weten jullie nog dat ik me ooit heb gemeld? :P

quote:
2s.gif Op donderdag 10 mei 2012 19:47 schreef Maarten-Pieter het volgende:
Hallo :W

Ik ben een lurker (die in de afgelopen paar weken alle topics heeft gelezen) die overweegt om later ook het onderwijs in te gaan. Als maatschappelijke stage (ik zit in V/G3) heb ik oudere allochtone vrouwen Nederlandse les gegeven, en dat is me zeer goed afgegaan! Bovendien vond ik het erg leuk! Ik kreeg allemaal commentaren als "Je bent een geboren leraar!" en "Wat doe je het goed zeg, voor je eerste keer! En je bent nog maar dertien? :o ", dus ik speel steeds meer met de gedachte om docent te worden, hetzij op de middelbare school, hetzij aan de universiteit. De vakgebieden klassieke talen en natuurkunde interesseren mij heel erg (en ik loop ook bij alle drie de vakken voor). Af en toe leg ik iemand iets uit, wat ook goed gaat. Ik dacht dus, laat ik mij ook even introduceren :W
Ik ben een tijdje terug voorzichtig gevraagd om volgend schooljaar misschien als leraar Latijn te beginnen op een Leonardoschool *O*

Omdat mijn zusje op die school zit en de directrice ook op mijn basisschool actief was, weet men daar wel dat ik Latijn ontzettend leuk vind (en er ook ver mee voorop loop, waardoor ik op zich ruimschoots genoeg kennis heb) en dat mijn ervaring met lesgeven bij mijn Maatschappelijke Stage goed was :)

Ook mag ik helpen met de invoering en promotie van Chinees op die school! Een medescholier en ik hebben namelijk een plan om Chinees op onze school in te voeren gemaakt, met als resultaat dat sommige leerlingen Chinees nu als module kunnen kiezen (deze gehele opzet kan trouwens prima worden uitgebouwd). Met die ervaring zou ik op die Leonardoschool dus kunnen kijken naar onder andere wat belangrijk is bij een vak als Chinees, hoe je een les Chinees opbouwt, wat voor dingen de kinderen stimuleren, etc. Maar ook zou ik dus kunnen helpen met het draagvlak bij de ouders d.m.v. een presentatie.

Een obstakel kan zijn dat ik ontzettend veel vakken voor komend jaar heb gekozen, waardoor ik niet weet hoe ik met mijn tijd uit ga komen. Maar ja, een paar vakken in mijn vrije ruimte heb ik (in goed overleg uiteraard) ook vooral gekozen opdat ik me niet zal vervelen (wat ik ontzettend veel heb gedaan de afgelopen drie jaar). Als ik leukere en/of zinvollere uitdagingen elders kan vinden, is er van alles mogelijk. Mijn school is wat dat betreft vrij flexibel.
pi_115890033
quote:
2s.gif Op woensdag 22 augustus 2012 23:35 schreef Maarten-Pieter het volgende:
Weten jullie nog dat ik me ooit heb gemeld? :P

[..]

Ik ben een tijdje terug voorzichtig gevraagd om volgend schooljaar misschien als leraar Latijn te beginnen op een Leonardoschool *O*

Leonardoschool :X ik vind het een hoop gebakken lucht...
quote:
Omdat mijn zusje op die school zit en de directrice ook op mijn basisschool actief was, weet men daar wel dat ik Latijn ontzettend leuk vind (en er ook ver mee voorop loop, waardoor ik op zich ruimschoots genoeg kennis heb) en dat mijn ervaring met lesgeven bij mijn Maatschappelijke Stage goed was :)
maar hartstikke leuk dat je les mag gaan geven natuurlijk!
quote:
Ook mag ik helpen met de invoering en promotie van Chinees op die school! Een medescholier en ik hebben namelijk een plan om Chinees op onze school in te voeren gemaakt, met als resultaat dat sommige leerlingen Chinees nu als module kunnen kiezen (deze gehele opzet kan trouwens prima worden uitgebouwd). Met die ervaring zou ik op die Leonardoschool dus kunnen kijken naar onder andere wat belangrijk is bij een vak als Chinees, hoe je een les Chinees opbouwt, wat voor dingen de kinderen stimuleren, etc. Maar ook zou ik dus kunnen helpen met het draagvlak bij de ouders d.m.v. een presentatie.
neem ook eens contact op met docenten chinees die aan volwassenen lesgeven! iedereen begint op 0 bij chinees, dus zij hebben veel ervaring. http://www.wenhai.nl/wenhai/index.php
De docenten hier ken ik persoonlijk (van iets heel anders) misschien hebben zij tips voor je.
quote:
Een obstakel kan zijn dat ik ontzettend veel vakken voor komend jaar heb gekozen, waardoor ik niet weet hoe ik met mijn tijd uit ga komen. Maar ja, een paar vakken in mijn vrije ruimte heb ik (in goed overleg uiteraard) ook vooral gekozen opdat ik me niet zal vervelen (wat ik ontzettend veel heb gedaan de afgelopen drie jaar). Als ik leukere en/of zinvollere uitdagingen elders kan vinden, is er van alles mogelijk. Mijn school is wat dat betreft vrij flexibel.
waar zit je op school, als ik vragen mag? leuk dat je zelf extra uitdaging zoekt!
Kwak
pi_115891840
quote:
0s.gif Op woensdag 22 augustus 2012 23:44 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Leonardoschool :X ik vind het een hoop gebakken lucht...
Ah, dat is dan een andere indruk dan die ik krijg. De gewone lesstof wordt sneller afgewerkt en de rest van de tijd wordt gevuld met uitdagende projecten. Voordeel is dat iemand meer bij gelijkgestemden zit, waardoor hij/zij aansluiting heeft. Iemand zou kunnen tegenwerpen dat je dan geen kennis hebt van de wereld "erbuiten", maar bij deze school is dat wel tegengegaan; de school zit in hetzelfde gebouw als een gewone basisschool (waarin trouwens veel verschillende culturen verenigd zijn, om het zo te zeggen) :P

quote:
[..]

maar hartstikke leuk dat je les mag gaan geven natuurlijk!
Nou nou, ik had vlak voor de zomervakantie een gesprek met de directrice over mij op school (zowel de mijne als de hare) en wat ik zou kunnen doen. Ze zei :"... dan kan jij volgend jaar hier misschien Latijn geven, en bezig zijn met Chinees, en ..." o.i.d. Ik moest in het begin van het nieuwe (basis)schooljaar weer eens een mailtje sturen/langskomen, dus dat ga ik zeker doen! Deze week en komende maandag heb ik nog vakantie, dus ga ik kijken of ik vandaag nog mijn zusje kan ophalen o.i.d.

Maar hoe jij het zegt klinkt het wel erg indrukwekkend :D

Gewoon, dat ik ga lesgeven :D

quote:
[..]

neem ook eens contact op met docenten chinees die aan volwassenen lesgeven! iedereen begint op 0 bij chinees, dus zij hebben veel ervaring. http://www.wenhai.nl/wenhai/index.php
De docenten hier ken ik persoonlijk (van iets heel anders) misschien hebben zij tips voor je.
Bedankt, tips kunnen nooit kwaad ^O^

quote:
[..]

waar zit je op school, als ik vragen mag? leuk dat je zelf extra uitdaging zoekt!
Op het Corderius College, in Amersfoort :P En ja, ik doe het toch voor mijzelf? Dat is de gein van school; iets leren, zodat je er later wat aan hebt! En als ik er dan toch moet zijn, heb ik geen reden om mijn tijd te verspillen toch? En niet alleen omdat je er dan zelf wat aan hebt, maar ook omdat vervelen vreselijk saai is :P
pi_115947658
heb de aflevering van Hoefnagel bekeken. Ik vond het wel vermakelijk. Je moest het niet serieus nemen hoewel er best een aantal aardige opmerkingen in zaten. Soms wat flauw.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_116030224
Morgen ook weer beginnen, voor het eerst op twee vestigingen maar jammer dat de roostermakers een rooster maken waarin ik 0x in mijn vaste lokaal zit (dus dat is meteen mijn vaste lokaal niet meer) en ik mag gaan zwerven...dat maakt me altijd wat chagrijnig. Morgen meteen maar even kijken wat er aan gedaan kan worden :)
Ik heb wel even wat tijd nodig om weer in het ritme te komen denk ik...de leerlingen ook na al die weken rust
pi_116030580
Ik heb mijn eerste week er weer opzitten, maar heb nu al een paar lastige klassen die ik vorig jaar ook had. Krijg ze nu al niet vooruit en als ik ze waarschuw krijg ik een grote mond. Hebben jullie tips om consequenter te worden en niet meteen boos te worden/uit te vallen, want dat is denk ik het grootste probleem bij mij.
pi_116030604
quote:
7s.gif Op zondag 26 augustus 2012 17:16 schreef Hippos het volgende:
Morgen ook weer beginnen, voor het eerst op twee vestigingen maar jammer dat de roostermakers een rooster maken waarin ik 0x in mijn vaste lokaal zit (dus dat is meteen mijn vaste lokaal niet meer) en ik mag gaan zwerven...dat maakt me altijd wat chagrijnig. Morgen meteen maar even kijken wat er aan gedaan kan worden :)

Jij bent het type collega waarbij iedereen even zucht als 'ie de koffiekamer binnenkomt.
pi_116030684
Dat valt wel mee hoor :) meestal kunnen we op onze vleugel onderling het rooster zo aanpassen qua lokalen dat iedereen weer tevreden is.
pi_116030761
quote:
7s.gif Op zondag 26 augustus 2012 17:27 schreef Hippos het volgende:
Dat valt wel mee hoor :) meestal kunnen we op onze vleugel onderling het rooster zo aanpassen qua lokalen dat iedereen weer tevreden is.
O, dus het komt door leraren dat roosters bij ons om de week compleet veranderen. Weer iets geleerd.
pi_116031797
? Op onze betavleugel kunnen de docenten zelf het beste afwegen of het slim is of een NLT module in een theorielokaal of een lab wordt gegeven, of het handiger is als docent X 3 uur achter elkaar in het lab zit of niet. Daarom overlegd onze beta coordinator meestal in de eerste week meteen met alle vakhoofden en koppelt kleine wijzigingen die wij willen doorvoeren terug aan de directie en de roostermakers, daarna wordt het rooster alleen aangepast op lokalen. En dat zijn maar een paar wijzigingen. Nu laten de roostermakers een scheikunde en een bioloog docent lesgeven in een ckv lokaal, een lokaal Nederlands en zit een Nederlands docent in een biologie lokaal; dat soort dingen gaan we er dus morgen uithalen e.d.
pi_116031955
Ik zit voor het eerst vier dagen in een vast lokaal O+ ik mag toch hopen dat dat niet meer aangepast wordt! En ik krijg een digibord. Ik heb er nu al zin in :D!

Gelukkig heb ik nog een week vakantie om écht zin te kweken, want behalve het vooruitzicht van het digibord heb ik nog niet heel veel motivatie om weer te beginnen :') .
pi_116032094
Lekker, een eigen lokaal, ik was daar ook erg aan gewend, vandaar dat mijn humeur flink minder werd toen ik het (lokalen)rooster bekeek, ik ben nu eenmaal gehecht aan regelmaat ;)
pi_116032278
Ja, na vier jaar op deze school is dit echt voor het eerst! Alleen op vrijdag zit ik in een ander lokaal, maar ik hoef tussendoor niet te wisselen. Nouja, twee keer per week omdat de bruggers bij ons tot de herfstvakantie in een vast klassenlokaal zitten zodat zij niet hoeven te wisselen.

Ik vind het overigens wel een spannend jaar omdat er veel nieuwe dingen aankomen (meehelpen met de musical, in een team meewerken dat een hele afdeling moet gaan verbeteren, etc.). En ik heb 10 klassen, waaronder een examen-mentorklas.
pi_116032348
Ik ook, ik heb 6VWO, ben benieuwd. Ik ken de groep al 2 jaar maar dit is wel weer een uitdaging. Mentor zijn en ze naar het examen biologie begeleiden. Ook hier flinke veranderingen: scholen die intensief gaan samenwerken, ik werk voor 25% op de andere vestiging om daar de onderbouw mee helpen (opnieuw) op te bouwen en nog een boel andere zaken. Druk jaar, maar vast een leuk jaar :)
pi_116034569
quote:
0s.gif Op woensdag 22 augustus 2012 20:41 schreef Naamah het volgende:
Zoek ook maar eens op ´Peter Hoefnagels´ en ´Marco van Es´, dan krijg je deze bijvoorbeeld:

[..]

Weet iemand op welke school het is opgenomen? TheSilentEnigma misschien?
Als ik het goed heb gezien, is de aflevering van vandaag op het olympus college opgenomen.
  zondag 26 augustus 2012 @ 20:06:18 #247
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_116036507
Ik heb de eerste week er ondertussen op zitten. Ik moet weer een beetje in vorm raken. Erg leuke klassen volgens mij. Mijn mentorklas is ook wel een leuk gezelschap. Maar wel nog rustig - het is de "kat-uit-de-boom-kijk-fase".
.
pi_116042311
quote:
0s.gif Op zondag 26 augustus 2012 20:06 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik heb de eerste week er ondertussen op zitten. Ik moet weer een beetje in vorm raken. Erg leuke klassen volgens mij. Mijn mentorklas is ook wel een leuk gezelschap. Maar wel nog rustig - het is de "kat-uit-de-boom-kijk-fase".
In welke regio werk je? Ik moet morgen beginnen. Heb er wel weer zin in! Welk jaar is je mentorklas?
  zondag 26 augustus 2012 @ 21:46:15 #249
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_116042921
Regio Zuid. Mentorklas is 3VMBO.
.
pi_116044605
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 09:46 schreef Bleie het volgende:
Zijn hier nog meer hbo-docenten eigenlijk?
Ik ben hbo docent. Lees sporadisch mee hier. Morgen weer beginnen na 6 weken vakantie :) *O*
pi_116050255
Ik ben Hoefnagels aflevering 2 aan het kijken. En ik klik het (ook al is het dus geacteerd) steeds weg maar zet het ook steeds weer aan. Er zit iets totaal belachelijks in, maar toch vind ik het ook interessant.
pi_116060231
quote:
0s.gif Op zondag 26 augustus 2012 22:06 schreef Cocotrimonium het volgende:

Ik ben hbo docent. Lees sporadisch mee hier. Morgen weer beginnen na 6 weken vakantie :) *O*
Ooh, ik heb er al een week opzitten. Alleen nog maar voorbereiden en vergaderen. Deze week ook weer. Volgende week beginnen de colleges. De eerstejaars hebben wel introductie deze week, maar daar heb ik niets mee te maken.

Ben niet heel blij met m'n rooster dit eerste blok. Lange dagen, vrijwel geen tussenuren, overvol programma. -O-
pi_116064507
B E R T is je vriend! ROFL

Af en toe is Hoefnagel een beetje droog of over de top. Maar de situaties die geschetst worden vind ik wel goed. Het zet je aan tot denken over wat zou jij zelf doen in zo'n situatie.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_116074786
ik heb heul geen zin in die Hoefnagels :N die acteur is duidelijk iemand die niet weet hoe lesgeven in het echt gaat, tenminste, zo komt het over...

ik had vandaag eerste voorvergaderingen, weer de nodige administratieve en roostertechnische dingen, maar ik kreeg voor het eerst in 7 weken weer zin om te gaan werken O+ heb gehoord bij de overdracht dat ik een enorm leuke mentorklas heb, super leuk na de draken van vorig jaar (al was de overwinning toen het met hen beter ging wel ook heel gaaf)
Kwak
pi_116086275
quote:
0s.gif Op maandag 27 augustus 2012 11:11 schreef Bleie het volgende:

[..]

Ooh, ik heb er al een week opzitten. Alleen nog maar voorbereiden en vergaderen. Deze week ook weer. Volgende week beginnen de colleges. De eerstejaars hebben wel introductie deze week, maar daar heb ik niets mee te maken.

Ben niet heel blij met m'n rooster dit eerste blok. Lange dagen, vrijwel geen tussenuren, overvol programma. -O-
Oh, dat is voor ons dus deze week :) Vandaag welkomstspeech van directeur gehad, veel overleg idd en voorbereiding :Y Eerstejaars hebben ook intro, maar dit jaar ben ik geen coach/mentor, dus daar heb ik toevallig nu ook niks mee te maken :)

Sowieso draai ik voorlopig even geen lessen, want over vier weken met zw.verlof. Dus ik word ingezet voor andere taken en vakontwikkeling enzo :) In blok 3 start ik weer met colleges verzorgen enzo :)
pi_116086329
Bleie, ik vermoed overigens dat je taaldocent bent dan? Als je vrijwel geen tussenuren hebt? Althans, in mijn ervaring (bij ons dus) zijn dat vooral de taaldocenten.
pi_116097312
Coco: oh, dat is wel relaxed dan nu voor jou. Had ik vorig jaar ook. En ik ben inderdaad taaldocent, maar bij ons hangt het vooral af van hoeveel taken je verder hebt (coördineren, slb, vakken ontwikkelen), en dat is bij mij nog niet zo veel, omdat ik hier pas het tweede jaar ben, en vorig jaar dus door verlof maar een half jaar had gewerkt.En ik wil het laatste lesuur niet werken, omdat ik dan pas thuis ben als de kinderen al naar bed gaan / in bed liggen, dat scheelt ook.
pi_116120832
Een collega van mij is dit jaar ook naar het HBO vertrokken. Ik ben er eigenlijk ook wel benieuwd naar, het lijkt me best leuk om die stap ooit te maken. Alleen vraag ik me af of de nakijklast met al die "grotere" toetsen (papers, essays, tentamens) niet nog veel groter is dan in het VO?
pi_116126047
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2012 20:31 schreef Razztwizzle het volgende:
Een collega van mij is dit jaar ook naar het HBO vertrokken. Ik ben er eigenlijk ook wel benieuwd naar, het lijkt me best leuk om die stap ooit te maken. Alleen vraag ik me af of de nakijklast met al die "grotere" toetsen (papers, essays, tentamens) niet nog veel groter is dan in het VO?
ik heb een stuk of 5 vrienden die via een gezamenlijke vriend het hbo ingerold zijn (allemaal engels geven ze), en die zie ik naast papers, brieven en cv's toch ook veel invulgrammar enzo nakijken. hoe is dat bij jullie bleie?

ik hou teveel van pubers, had namelijk ook best meteen naar hbo kunnen gaan, maar wilde toch wel graag mijn bevoegdheid en ervaring in het vo opdoen.
Kwak
pi_116126638
Ik heb geen ervaring in t vo, dus kan niet vergelijken. De nakijklast wisselt erg per vak. Het basisvak spelling en grammatica wordt bijv digitaal nagekeken (multiplechoice), dus daar heb je geen nakijkwerk van. Maar we hebben ook vakken met heel veel nakijkwerk, inderdaad tentamens, brieven, portfolio's. En we hebben vrij grote klassen, meestal 30 studenten, dus dat telt wel op. Ik werk in elk geval regelmatig ook nog 's avonds, maar dat doe je altijd in t onderwijs volgens mij.


Ik heb best veel collega's die eerst in t vo hebben gewerkt. Die overstap is prima te maken.
pi_116202888
Ik heb er pas vijf werkdagen opzitten, maar ik heb zo'n leuke school gevonden *O* *O* Maakt het tegelijk vreselijk jammer dat het maar voor een half jaartje vervanging is -O-

Ben wel he-le-maal kapot. Vanaf vorige week donderdag aan een stuk door bezig geweest met school, hele weekend, ook alle avonden tot laat lessen voor zitten bereiden. We begonnen al op maandag met lessen. Meer scholen die dat doen? Ik zie in mijn omgeving verder alleen op dinsdag en sommige zelfs pas op donderdag. Nou ja, in elk geval aan een stuk door gewerkt, gelukkig vandaag vrij, dus kon even een beetje bijkomen. Die voorbereidingstijd moet echt nog wel even wat minder gaan worden, maar het is gelukkig wel allemaal hartstikke leuk dus!
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_116210432
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2012 09:18 schreef Bleie het volgende:
Coco: oh, dat is wel relaxed dan nu voor jou. Had ik vorig jaar ook. En ik ben inderdaad taaldocent, maar bij ons hangt het vooral af van hoeveel taken je verder hebt (coördineren, slb, vakken ontwikkelen), en dat is bij mij nog niet zo veel, omdat ik hier pas het tweede jaar ben, en vorig jaar dus door verlof maar een half jaar had gewerkt.En ik wil het laatste lesuur niet werken, omdat ik dan pas thuis ben als de kinderen al naar bed gaan / in bed liggen, dat scheelt ook.
Ja, dat maakt bij ons ook nog verschil :Y Maar toch worden taallessen anders berekend dat bijvoorbeeld de lessen die ik geef, althans, bij mij op school. Waarschijnlijk omdat studenten tijdens mijn vakken ook onderzoek moeten doen en eindrapporten moeten opleveren. Maar dat weet ik niet 100% zeker.

In ieder geval, als ik dat vergelijk met een collega (taaldocent dus) van mij die ook fulltime werkte en ongeveer evenveel neventaken had, dan had zij steeds zo'n 25 lesuren per week. Bij mij is dat gemiddeld iets van 15.

Dit is overigens wel heel kort door de bocht, maar je merkt echt verschil bij ons.


Razz, ik weet niet hoe het is vergeleken met het VO. Kan alleen zeggen dat je per vak een x aantal uren krijgt, afhankelijk van het aantal studenten, het soort lessen (hoorcollege/werkcollege/spreekuur/etc), en wat uiteindelijk opgeleverd en beoordeeld wordt (tentamen/presentaties/rapporten/etc).

Dus ook al moeten studenten wellicht 'grotere' stukken opleveren, als het goed is, krijg je daar dus ook tijd voor. Maar nogmaals, geen ervaring met het VO hier.
  donderdag 30 augustus 2012 @ 23:06:37 #263
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_116210841
De eerste week zit er hier weer bijna op. Ik heb dit jaar een leuke mentorgroep, da's toch altijd weer een aangename verrassing.
Vandaag alle nieuwe klassen lesgegeven, zitten een paar pittige groepen tussen. Daar houd ik persoonlijk wel van, dus ik heb goede zin in het nieuwe schooljaar.
pi_116221833
Ik krijg vanmiddag pas het nieuwe lesrooster! Ben heel benieuwd!

Hoe richten jullie trouwens over het algemeen de eerste lessen in? Voorstellen, plattegrond maken, jaarplanner doornemen, aan het werk, zoiets?
Still a little bit of your face I haven't kissed.
  vrijdag 31 augustus 2012 @ 09:28:23 #265
137815 mriekz
Praatgraag.
pi_116222276
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 09:05 schreef DevilsAndDust het volgende:
Ik krijg vanmiddag pas het nieuwe lesrooster! Ben heel benieuwd!

Hoe richten jullie trouwens over het algemeen de eerste lessen in? Voorstellen, plattegrond maken, jaarplanner doornemen, aan het werk, zoiets?
Geef Engelse lessen in het vmbo. Allemaal basis- en kaderklassen. In totaal 9 klassen dit jaar;
de eerste week vervalt bij ons al ivm introductieweek. Omdat ik mentor ben van een brugklas, gaat al mijn tijd hier aan op. De tweede week deel ik meestal zo m'n les in zoals jij m omschrijft:

- voorstellen
- spel
- plattegrond maken
- boek doornemen
- beginnen met werken
- evaluatie

Meestal laat ik ze aan het eind van de les (evaluatie) een briefje naar mij schrijven in het Engels.
Wat kunnen ze al? Wat durven ze? Is wel extra werk voor mij, maar erg leuk om ze in hun 2e jaar naar de bovenbouw of hun examenjaar mee te geven!! :)
He who feels he is too small to make a difference, has never been bitten by a mosquito.
pi_116229741
Peter Teitler zegt dat je de leerlingen in elk geval binnen 7 minuten aan het werk moet zetten met iets.
  vrijdag 31 augustus 2012 @ 14:30:59 #267
137815 mriekz
Praatgraag.
pi_116233334
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 13:05 schreef WHATSHESAID het volgende:
Peter Teitler zegt dat je de leerlingen in elk geval binnen 7 minuten aan het werk moet zetten met iets.
Maar dat 'iets' mag dus een spel zijn, een werkboek, een opdracht.. Dus in te vullen naar behoefte ;)
He who feels he is too small to make a difference, has never been bitten by a mosquito.
  vrijdag 31 augustus 2012 @ 15:56:09 #268
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_116236655
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 13:05 schreef WHATSHESAID het volgende:
Peter Teitler zegt dat je de leerlingen in elk geval binnen 7 minuten aan het werk moet zetten met iets.
En wie mag dat wezen?
.
pi_116237049
Hij:

  zaterdag 1 september 2012 @ 19:29:05 #270
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_116278656
Ah okee. Is dat boek een beetje de moeite waard?
.
pi_116283456
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 september 2012 19:29 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ah okee. Is dat boek een beetje de moeite waard?
ik heb er erg veel aan gehad, zelfs alleen bladerend en browsend... gaf me wat meer zekerheid in mn eerstre maanden vorig jaar. die 7 minuten houd ik me ook niet aan hoor. In de eerste les praat ik echt teveel, maar ze blijven braaf stil dus ik heb er ook niet zo'n probleem mee.

merk dat ik erg mijn best moet doen om de boel op de rit te krijgen qua studiewijzers enzo. ben dit jaar coordinerend binnen de sectie voor 4h, 4v, en 3h (vorig jaar nog van niks). dit weekend hard werken...
Kwak
pi_116284843
Precies. Het is een fijn boek om weer even bewust te worden van het een en ander. En er staan zinnige dingen in om zo nu en dan weer even over na te denken.

Dit vind ik er ook zo een. Lekker basic en praktisch.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_116302076
pffff ik zit alweer het halve weekend planningen en studiewijzers te maken. ik vind het vervelend en moeilijk werk, maar ik weet dat ik er de komende weken zo enorm veel profijt van zal hebben...

meh.

bijna klaar gelukkig! dan kan ik daarna aan mijn proefschrift :') ook al zo'n zin in!
Kwak
pi_116303379
ik moet morgen weer beginnen met algemene zaken. Dan dinsdag vanaf het zesde uur weer normale les.
Ik heb dan 1 lesuurtje en dan kan ik weer naar huis. Woensdag vol aan de bak.

Ik heb ook Peter Teitler gelezen, maar waar ik ook heel veel aan heb gehad (en na 1 jaar zelfstandig voor de klas zelfs meer) is:
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_116306916
Nuttig die boeken tips!! Als derdejaars student heb ik best veel aan dit soort boeken, aangezien orde toch het grootste probleem blijft..
Deze week begin ik voor het eerst met lesgeven aan 3 vmbo basis/kader. Ben benieuwd! Hebben jullie nog tips?
pi_116313203
Ik heb die van Teitler wel gelezen, en heb er vooral in m'n tweede jaar veel aan gehad. Het eerste jaar was puur overleven. Ik wist het allemaal wel, maar kon het echt nog niet toepassen door alle nieuwe indrukken, nieuwe situaties, etc.. Het jaar daarna was ik veel bewuster bezig met orde, toen had ik daar ook ruimte voor.

De afgelopen dagen heb ik steeds elke dag wel iets gedaan voor school om er weer in te komen. Ik ben zo onrustig :') laat het maar weer komen, dat schooljaar, ik ben klaar met de vakantie! De eerste week is nu voorbereid, planners zijn gemaakt en al een paar toetsen. Overigens werk ik in zo'n grote sectie (11 juffen Engels) dat we de luxe hebben dat iedereen maar één jaarlaag hoeft te coördineren qua toetsen en planners. Ik doe H4, en dat is al werk genoeg, dus Kwak, ik snap dat je het druk hebt :o !

Vooral week twee gaat druk worden voor mij, dan zijn de audities voor de onderbouwmusical én heb ik een ouderavond na een dag van 8:30 tot 16:30 lesgeven :{ . Ik heb die dag niet eens tijd om te stemmen bedenk ik me nu! Dus die week ga ik dan deze week maar grotendeels vast voorbereiden, dan is dat ook weer klaar. Al met al wel Zen, eigenlijk. Heb het gevoel overzicht te hebben.

Kijken hoe lang ik dat volhoud :')

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 02-09-2012 18:04:16 ]
  zondag 2 september 2012 @ 18:37:03 #277
137815 mriekz
Praatgraag.
pi_116314603
Even iedereen succes wensen die morgen weer begint!
Het is toch altijd weer even je draai vinden, na al dat uitslapen en lui doen ;)
He who feels he is too small to make a difference, has never been bitten by a mosquito.
  zondag 2 september 2012 @ 23:18:23 #278
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_116331147
Ik heb er ondertussen twee weekjes op zitten,dus zit weer helemaal in het schoolse ritme.

quote:
0s.gif Op zondag 2 september 2012 15:43 schreef Dragonberry het volgende:
Deze week begin ik voor het eerst met lesgeven aan 3 vmbo basis/kader. Ben benieuwd! Hebben jullie nog tips?
Bij 3 basis niet te moeilijk taalgebruik bezigen en niet teveel als bekend veronderstellen. Daar ben ik in de loop der jaren wel achtergekomen. Sowieso zo snel mogelijk de namen van de leerlingen leren (bijv. door middel van een klassenplattegrond). Bij hun belevingswereld blijven en interesse tonen in wat hen bezighoudt. Werk aan een positieve band met hen. Wees, zeker in het begin, consequent - dus doe wat je zegt.
.
pi_116337320
@Razz: ja het is ook veel... gelukkig wel kleine jaarlagen. collega doet de andere helft van de bovenbouw en 3V, andere collega's elk een jaarlaag in de onderbouw of 2...

ik heb deze week ouderavond, maar gelukkig die dag al om 14.50 klaar met lesgeven, ga tussendoor denk ik wel even naar huis.

vandaag script doorlezen met de cast van de musical *O* ik doe ook mee in een komische rol. leuk, collega's en ll. samen een grote musicalproductie, ik doe voor t eerst mee.
Kwak
pi_116357681
Ik ben ook alweer een dikke week bezig. Tot nu toe geen grote problemen, alleen een tweede klas. VWO, een erg drukke klas (30 man) maar vooral druk in gedrag. Giechelen, lachen en hier en daar kleine mannetjes die zich willen bewijzen.

Toen 1 leerling vandaag opeens vroeg of we nog een vis gingen ontleden (wat we niet doen) gingen meteen 5 dames erop in. En dus wat jongetjes die erg met zichzelf en hun buurman bezig zijn. Ik moet daar enorm aan wennen aangezien ik bovenbouw gewend bent...iemand nog tips voor dit soort drukke klasjes?
pi_116360413
Plattegrond aanpassen? Zo dat je die paar 'mannetjes' beetje uit elkaar haalt. En bijvoorbeeld bij je in de buurt zet, zodat je ze snel, 1 op 1, even kunt aanspreken. Daarnaast zorgen dat jij altijd grappiger bent dan zij. :+ . En adrem, waardoor je ze even op hun plek kunt zetten. Is voor mij toch altijd de beste strategie. Zoals met die vis ontleden, daar kun je natuurlijk wel even leuk op in gaan. En na wat grappen en grollen kun je het gesprek daarna weer terugbrengen naar de stof die je wel wilt behandelen.

Soms een beetje te teugels laten vieren, en de meisjes wat laten giechelen en dan weer duidelijk zijn en zeggen wat er moet gebeuren. Sowieso is het duidelijk uitspreken van je verwachtingen en wat voor jou de grenzen zijn, heel belangrijk. En als het echt te gek wordt, boos spelen. En leerlingen na laten blijven. Je tanden laten zien, maar ook eens een kletspraatje maken hier en daar. Dan ben je aardig doch duidelijk en rechtvaardig. Dat waarderen ze meestal. Het is een beetje een spel van geven en nemen.

Dit zijn de dingen die ik doe. Maar het werkt voor iedereen anders, natuurlijk.
The real is always way ahead of what we can imagine.
  maandag 3 september 2012 @ 21:40:50 #282
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_116363498
quote:
2s.gif Op maandag 3 september 2012 20:49 schreef mane het volgende:
Daarnaast zorgen dat jij altijd grappiger bent dan zij. :+ . En adrem, waardoor je ze even op hun plek kunt zetten. Is voor mij toch altijd de beste strategie.
Ja, je moet alleen oppassen dat het dan geen kat-en-muis-spelletje gaat worden, of dat de leerling zich in de zeik gezet voelt door de docent. Maar als je van jezelf niet zo grappig bent, moet je deze strategie niet toepassen - dan wordt het alleen maar een afgang voor jezelf.

quote:
Soms een beetje te teugels laten vieren, en de meisjes wat laten giechelen en dan weer duidelijk zijn en zeggen wat er moet gebeuren. Sowieso is het duidelijk uitspreken van je verwachtingen en wat voor jou de grenzen zijn, heel belangrijk. En als het echt te gek wordt, boos spelen. En leerlingen na laten blijven. Je tanden laten zien, maar ook eens een kletspraatje maken hier en daar. Dan ben je aardig doch duidelijk en rechtvaardig. Dat waarderen ze meestal. Het is een beetje een spel van geven en nemen.
Hier kan ik me wel in vinden ja :) . Ook dat "boos spelen". Ik ben eigenlijk nooit écht boos in de les.
.
pi_116363548
Ik denk dat de aspecten die je beschrijft ook wel bij me passen. Ik geef nog niet zo heel lang les (4 jaar) maar vooral ervaring met bovenbouw wat eigenlijk prima gaat. Alleen merk ik dat ik klas 2 het lastigste vind. Ik had ze nu zitten volgens mijn plattegrond maar kan inderdaad de jongensrij uit elkaar halen om wat meer rust te krijgen. Het ad rem reageren lukt me de ene keer wel, soms niet. Dat ligt echt aan hoe je als persoon bent denk ik. Maar ik doe mijn best en ik merk ook dat een groot aantal leerlingen het wel naar hun zin hebben en lekker werken, en zeker als ze binnenkomen en 'goedemorgen meneer' zeggen...
pi_116365322
quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 21:40 schreef Baba-O-Riley het volgende:

Ja, je moet alleen oppassen dat het dan geen kat-en-muis-spelletje gaat worden, of dat de leerling zich in de zeik gezet voelt door de docent. Maar als je van jezelf niet zo grappig bent, moet je deze strategie niet toepassen - dan wordt het alleen maar een afgang voor jezelf.
Ik ben me ervan bewust dat dit iets heel persoonlijks is, en dat het niet werkt als het niet bij je past, en dat het ook nauw luistert. Wat ik misschien meer bedoel te zeggen is: een bepaalde 'luchtigheid' in de omgang met de leerlingen of in het reageren op dit soort situaties kan wel helpen. Met die luchtigheid relativeert je het een beetje en kun je ondertussen toch heel doelgericht de regie naar je toe halen. Het maken van een grapje is dus niet het doel zelf, of een leerling op z'n plek zetten, het gaat er voor mij om dat je de regisseur blijft door luchtigheid in te zetten.

quote:
Hier kan ik me wel in vinden ja :) . Ook dat "boos spelen". Ik ben eigenlijk nooit écht boos in de les.
De eerste jaren voor de klas had ik dat nog wel, en nu alleen nog heel sporadisch. Ik merk dat ik alleen nog echt boos kan worden als ik merk dat een leerling een andere leerling echt heel gemeen/naar behandelt.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_116365537
quote:
7s.gif Op maandag 3 september 2012 21:41 schreef Hippos het volgende:
Ik denk dat de aspecten die je beschrijft ook wel bij me passen. Ik geef nog niet zo heel lang les (4 jaar) maar vooral ervaring met bovenbouw wat eigenlijk prima gaat. Alleen merk ik dat ik klas 2 het lastigste vind. Ik had ze nu zitten volgens mijn plattegrond maar kan inderdaad de jongensrij uit elkaar halen om wat meer rust te krijgen. Het ad rem reageren lukt me de ene keer wel, soms niet. Dat ligt echt aan hoe je als persoon bent denk ik. Maar ik doe mijn best en ik merk ook dat een groot aantal leerlingen het wel naar hun zin hebben en lekker werken, en zeker als ze binnenkomen en 'goedemorgen meneer' zeggen...
Ja, dat binnenkomen is als moment heel belangrijk en fijn. Dan kun je meteen even contact maken.
Je hebt het over een 'jongensrij'. Dat klinkt inderdaad als iets om te veranderen. Beetje meer balans en verdeling over de klas werkt vast beter. Ook voor de sfeer in de groep. Je hoeft ook niet altijd ad rem te reageren, - en het is zeker niet zo dat ik dat altijd kan of doe! - soms is negeren/niet reageren zelfs veel beter.
The real is always way ahead of what we can imagine.
  maandag 3 september 2012 @ 22:22:02 #286
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_116365694
quote:
2s.gif Op maandag 3 september 2012 22:14 schreef mane het volgende:
een bepaalde 'luchtigheid' in de omgang met de leerlingen of in het reageren op dit soort situaties kan wel helpen. Met die luchtigheid relativeert je het een beetje en kun je ondertussen toch heel doelgericht de regie naar je toe halen.
Ja inderdaad. Soms zie ik dat er - in mijn ogen - te zwaar of overdreven wordt gereageerd, waardoor problemen ontstaan of opgeblazen worden, wat eigenlijk helemaal niet hadden hoeven gebeuren.
.
pi_116373668
ik heb de hele nacht doorgetrokken om mijn proefschift zo goed als af te schrijven. en nu moet ik over anderhalf uur voor de klas.

iemand tips?

oh ja, ik drink geen koffie :')

(gelukkig maar 3 uurtjes)
Kwak
pi_116373811
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 september 2012 06:30 schreef kwakz0r het volgende:
ik heb de hele nacht doorgetrokken om mijn proefschift zo goed als af te schrijven. en nu moet ik over anderhalf uur voor de klas.

iemand tips?

oh ja, ik drink geen koffie :')

(gelukkig maar 3 uurtjes)
"Vandaag gaan we oefenen met héél stil en zelfstandig werken".
pi_116373812
En goed zeg!!
  dinsdag 4 september 2012 @ 07:23:40 #290
20211 Da_Ripper
Follow your bliss
pi_116373848
Lees-lesje
Succes
Wat je vindt, ...
pi_116383440
tenx, de eerste twee uur gingen nog wel, derde uur was ik poepchaggo, en erg kortaf, maar 5 havo heeft wel braaf zitten werken en nakijken in stilte O+

ik moet overigens volgende week nog een keer iets inleveren, maar dat is als het goed is geen nachtwerk meer ;)
Kwak
pi_116394862
Wat is lesgeven toch ontzettend leuk!

Vandaag mn eerste lessen weer gegeven, en echt genoten. Een tweedejaarsgroep en twee groepen eerstejaars. Ze deden echt goed mee allemaal, het was leuk en ze hebben ook nogbwat geleerd. Een meisje zei zelfs aan het eind 'Wat een leuk vak is dit.' >:)
pi_116452877
Nou, de lerarenopleiding Engels is van start! Meteen vol erin, en maar zien of het wat wordt. Heb zin in mijn eerste stage, helaas moet ik nog februari wachten....

En ik vond Hoefnagel ontzettend slecht geacteerd, vooral de leerlingen
pi_116455571
Kwestie waar ik met mezelf nog niet over uit ben en waar ik graag wat meningen van anderen hoor.

Ik ben laatstejaars student van de docentenopleiding Nederlands, moet nog wat vakken afronden in m'n eigen tijd het eerste half jaar en het tweede half jaar doe ik m'n LIO-stage. Nu is eind vorig studiejaar vanuit een andere opleidingengroep van m'n hogeschool gevraagd aan ouderejaars studenten van de opleiding communicatie en de docentenopleiding Nederlands om als student-assistent aan de slag te gaan. Een paar uurtjes per week spelling, interpunctie, stijlfouten en dergelijke geven als voorbereiding op de taaltoets. Het gaat echt om ingeplande lessen en voor de studenten ben ik gewoon hun docent (alhoewel ongetwijfeld gaat rondzingen dat de lessen spelling verzorgd worden door student-assistenten).

Ik twijfel nog een beetje over aanspreekvormen, is dat gewoon met mevrouw en u of met mijn voornaam en jij. Wat dat betreft vind ik hbo-docenten toch altijd een slag apart en zit ik daar natuurlijk zelf ook een beetje met een dubbelrol. Ik ben student aan de hogeschool, maar in dit geval gewoon hun docent. Heb deze week m'n twee klassen gehad, tot nu toe een positieve eerste indruk, had alleen niet voldoende tijd om mezelf voldoende voor te stellen, aangezien we gelijk het jaar zijn begonnen met een diagnostische toets, waarbij het uur wel een officieel tentamenmoment was.

Ben wel erg blij dat ik deze ervaring mag meemaken. Ben heel benieuwd hoe het is om op het hbo les te geven en wellicht vind ik het wel zo leuk, dat ik hier voor wil doorleren als ik daar op de een of andere manier financiën voor weet te vinden (maar dat is een zorg voor later). Zo niet, dan is dit ook een ervaring die toch zeker cv-waardig is.
I reject reality and substitute my own
pi_116481506
Heb geen ervaring met lesgeven op het hbo, maar werkcolleges op de uni met student-assistenten waren meestal heel relaxed qua sfeer, dus ook gewoon aanspreken met je en de voornaam. Wat doen je collega's? Ik zou proberen me daar zoveel mogelijk bij aan te sluiten.

En hoe groot is het leeftijdsverschil ongeveer? Aan jonge docenten op de middelbare school wordt vaak geadviseerd om wel aan te laten spreken met u en mevrouw, maar ik kan me in jouw geval voorstellen dat het leeftijdsverschil nog kleiner is en dat het dan juist een beetje krampachtig wordt.

Maar leuk om zo ervaring op te doen inderdaad!
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_116488409
Ik kom even om advies vragen.

Ik overweeg om na mijn promotie docent te worden in het voortgezet onderwijs, bij wijze van plan B (ja, ik ben er ook zo één). Is het tegenwoordig nog een realistische verwachting dat je een baan kunt krijgen als bijvoorbeeld docent Nederlands en je op kosten van de school een tweedegraads bevoegdheid kunt halen? Ik kom zo weinig vacatures tegen, en al helemaal geen vacatures waarin die optie opengelaten wordt.

Welke stappen moet ik zetten om aan de bak te komen? Is er een beter platform om vanuit te zoeken dan bijvoorbeeld Volkskrant Banen?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_116491797
Ik denk dat er genoeg aanbod is van leraren Nederlands met bevoegdheid, en in deze tijd van de crisis denk ik dat een school er niet happig op gaat zijn om 4x 7000 euro neer te tellen voor iemand die even lerares wilt worden.
pi_116494154
Nee, dat gaat een school niet voor je betalen vrees ik.

Is zoiets niet wat voor jou, Claudia?

http://universitairebachelors.nl/kopopleiding/
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_116500359
Lijkt me ook niet. Ten eerste om het geld niet, ten tweede omdat ze jou zonder enige ervaring of opleiding ook niet zomaar aan zullen nemen. Tijdens je opleiding alvast gaan werken kan wel, maar dat is wat anders.

Qua vacatures is dit zo ongeveer de slechtste tijd. Alles is voor de zomervakantie al vervuld en het duurt nog wel even voor alle zwangerschapsverloven en langdurige ziekmeldingen eraan komen. Van de vacatures die ik voorbij zie komen is het grootste deel overigens vmbo, tweedegraads havo/vwo (onderbouw) zie ik nauwelijks.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_116504111
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 september 2012 10:48 schreef FlameScorpion het volgende:
Ik denk dat er genoeg aanbod is van leraren Nederlands met bevoegdheid, en in deze tijd van de crisis denk ik dat een school er niet happig op gaat zijn om 4x 7000 euro neer te tellen voor iemand die even lerares wilt worden.
nounou, wat een toon! eerstegraads nederlands is wel degelijk een tekortvak, en er zijn soms subsidies voor scholen, dan krijgen ze het geld dat ze voor een zij-instromer betalen weer terug.

Ik zou echt voor eerstegraads gaan, Claudia. Of heb je geen Nederlands gestudeerd? soms kun je in 2 of 3 jaar alsnog master NL en eerstegraads bevoegdheid halen, maar dan moet je wel meer zelf betalen.

In principe betalen scholen vaak alleen het collegegeld voor de daadwerkelijke lerarenmaster eerstegraads. ook kun je daar de lerarenbeurs voor aanvragen. bij ons op school betalen ze nog wel je collegegeld (niet het mijne want ik was al begonnen bij een andere school).
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 september 2012 15:08 schreef Naamah het volgende:
Lijkt me ook niet. Ten eerste om het geld niet, ten tweede omdat ze jou zonder enige ervaring of opleiding ook niet zomaar aan zullen nemen. Tijdens je opleiding alvast gaan werken kan wel, maar dat is wat anders.

Qua vacatures is dit zo ongeveer de slechtste tijd. Alles is voor de zomervakantie al vervuld en het duurt nog wel even voor alle zwangerschapsverloven en langdurige ziekmeldingen eraan komen. Van de vacatures die ik voorbij zie komen is het grootste deel overigens vmbo, tweedegraads havo/vwo (onderbouw) zie ik nauwelijks.
je kunt idd pas echt gaan zoeken vanaf eind maart 2013. maar: ik vind de kans dat je wordt aangenomen niet zo klein. ik ben destijds ook zonder bevoegdheid aangenomen. 13 brieven verstuurd in 2 weken, 8 uitnodigingen voor gesprek, 2 gesprekken gevoerd, 2 keer uitgenodigd voor een tweede gesprek, binnen een maand een baan en de rest van de gesprekken gecancelled...

houd er wel rekening mee dat je niet meer dan 9-15 uur echt erbij kan werken, het is zo zwaar in het begin... dat betekent als je (zoals ik destijds) je eindslaris als starttrede krijgt je moet rekenen op een inkomen van 900 tot 1200 euro netto in de maand, en als je in de eerste trede moet beginnen tussen de 700 en 1000 euro netto...

gepromoveerd zijn levert wél wat op, ik weet zeker dat mijn promotie (nou ja, ik ben bíjna klaar nu) me geholpen heeft deze baan te krijgen. directeuren met een eerstegraads achtergrond zijn er dol op om een beetje mooie pronk te maken bij de inspectie met hun hoogopgeleide docenten ;)
Kwak
pi_116504608
Maar ben jij zonder bevoegdheid, maar wel met een begin van je opleiding en wat stage-ervaring aangenomen? Of echt met helemaal niets? Dat laatste zie ik nu eigenlijk bijna niet meer, terwijl dat vroeger nog wel eens voorkwam.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')