abonnement Unibet Coolblue
pi_110640241
De Chinese valuta, de yuan, is geen vrije munt maar wordt hevig gereguleerd door de Chinese centrale bank die de koers van de yuan op een vast niveau probeert te houden. De munt haalt nogal vaak het nieuws: de Republikeinse kandidaat Mitt Romney belooft op zijn eventuele 1e dag in het witte huis direct de Chinese overheid als currency manipulator te verklaren, in Nederland (en op Fok) lees je vaak berichten over de enorm ondergewaardeerde munt en in het laatste AEX-topic over de yuan wordt bijvoorbeeld geroepen dat 'de yuan zeker zal vertiendubbelen als men de kracht van de Chinese economie eens op waarde gaat schatten'.

Nu wil ik niet ontkrachten dat de yuan nog altijd ondergewaardeerd is, maar ik wil wel een poging doen het nogal extreme beeld een beetje te nuanceren.

Zo heerst er bijvoorbeeld nogal het beeld dat China een gigantisch exportland is en haar producten naar de hele wereld stuurt en relatief weinig weer terughaalt (import). Wat de media dan niet laten zien is het volgende beeld:



Als je de VS niet meerekent heeft China een gigantisch importoverschot c.q. handelstekort met de wereld. Je ziet dus gauw waarom het voor de VS verleidelijk is om constant te roepen dat China haar munt moet revalueren, maar als het goed is zie je nu ook dat er vanuit de rest van de wereld juist neerwaartse druk op de yuan is en die munt eigenlijk juist zou moeten deprecieren in een vrije markt als je naar dit gedeelte van de Chinese handel met het buitenland kijkt!

Nu de volgende twee grafieken, over het Chinese handelsoverschot en over de ontwikkeling van de dollar/yuan-koers gedurende de afgelopen jaren:




Wat je hier ziet is dat het Chinese handelsoverschot tussen 2006 en nu van 9% naar 3% is gegaan en daarmee inmiddels relatief bescheiden is. Als je kijkt naar de grafiek van de US-China wisselkoers, dan zie je dat er eigenlijk helemaal niet zulke gigantische waardestijgingen van de Chinese yuan aan de daling van dit handelsoverschot vooraf zijn gegaan. Economen achtten het waarschijnlijk dat op de langere termijn, als de Chinese bevolking meer koopkracht heeft dan nu nog het geval is, China een importoverschot zal hebben van enkele procenten. Om daar geleidelijk te komen verwacht ik dus, op basis van hoe dat de afgelopen jaren verliep, dat de yuan eigenlijk helemaal niet zo ontzettend hard hoeft te stijgen.

Overigens is de afgelopen 10 jaar de inflatie in de VS telkens ca. 2% en is de inflatie in China rustig steevast 3x zo hoog. Als de inflatie in China constant hoger is dan die in de VS, worden Chinese goedereen relatief steeds minder competitief t.o.v. Amerikaanse goederen. Dit is ook een factor die alleen maar druk creeert op de yuan om te dalen i.p.v. te stijgen.

De yuan is ondergewaardeerd, maar ik geloof dat die munt tegenwoordig helemaal niet zo gek ver van haar reele waarde zit. Dit ondanks dat lui als Mitt Romney, of een willekeurige andere Amerikaan, er belang bij hebben zo vaak mogelijk te roepen dat de yuan gigantisch ondergewaardeerd is. Een sterkere yuan zou immers voor meer Amerikaanse export zorgen op korte termijn en dat kunnen de VS wel gebruiken met die staatsschuld. Maar persoonlijk geloof ik niet in dit beeld dat China aan economische oorlogsvoering doet en is de werkelijkheid volgens mij een stuk genuanceerder dan wat momenteel redelijk populaire taal is.

De toekomst zal het moeten uitwijzen, maar de yuan kan al wel eens veel dichter bij haar zogenaamde 'juiste waarde' zitten dan wij met ons allen denken. ;)
  zondag 22 april 2012 @ 18:22:12 #2
20697 klabbakus
Deng Deng Deng
pi_110640506
-weg-

[ Bericht 95% gewijzigd door Bolkesteijn op 23-04-2012 03:14:11 ]
pi_110640617
-reactie op edit-

[ Bericht 32% gewijzigd door Bolkesteijn op 23-04-2012 03:14:27 ]
-|||---ლ(╹◡╹ლ)---|||-
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 22 april 2012 @ 19:31:50 #4
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110643082
Complimenten voor de goede OP! ^O^

Zelf behoor ik tot de minderheid die inderdaad van mening is dat de yuan helemaal niet zoveel is ondergewaardeerd en ik sluit zelfs niet uit dat de yuan zal dalen ten opzichte van de belangrijkste westerse currencies als de Chinese economie herbalanceert naar meer consumerspending en minder investment. Het vrijer maken van kapitaalverkeer zal mogelijk ook tot veel vluchtkapitaal leiden (uit China) en dat helpt ook niet (maar valutakoersen zijn notoir moeilijk voorspelbaar)

Overigens heb ik hier nog een interessant plaatje wat betreft de Chinese handelsbalans met bijdrages van verschillende landen. Het is wel maand op maand dus er zit een sterke seizoenscomponent in:

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_110654715
Nice, ik kon geen grafieken vinden die info over de opbouw van hun handelsbalans door de tijd gaf. Waar pluk jij die dingen vandaan?
pi_110662115
Ik zal eens kijken of ik wat data kan vinden over de maritieme handelsstromen van containers want ik vind het eerste grafiekje (inclusief/exclusief VS) wel een beetje onverwacht, om het zo maar eens te zeggen. Wat ik wel weet in ieder geval is dat de tarieven voor containervervoer van Verre-Oosten -> Rotterdam aanzienlijk hoger liggen dan Rotterdam -> Verre-Oosten, in de orde van 50 % tot 100 % hoger.

quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 18:15 schreef Kaas- het volgende:
[ afbeelding ]
Lekkere voorspellingen van het IMF trouwens. Ik zou er maar stoppen als ik het IMF was en als dit het resultaat is over de afgelopen 5 jaar.

[ Bericht 2% gewijzigd door Bolkesteijn op 23-04-2012 03:26:25 ]
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 23 april 2012 @ 08:17:50 #7
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110663013
quote:
14s.gif Op zondag 22 april 2012 22:40 schreef Kaas- het volgende:
Nice, ik kon geen grafieken vinden die info over de opbouw van hun handelsbalans door de tijd gaf. Waar pluk jij die dingen vandaan?
Deze komen van ZeroHedge dacht ik, maar ik bewaar vaak interessante plaatjes die ik tegenkom.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 23 april 2012 @ 08:33:32 #8
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110663163
quote:
7s.gif Op maandag 23 april 2012 03:19 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik zal eens kijken of ik wat data kan vinden over de maritieme handelsstromen van containers want ik vind het eerste grafiekje (inclusief/exclusief VS) wel een beetje onverwacht, om het zo maar eens te zeggen. Wat ik wel weet in ieder geval is dat de tarieven voor containervervoer van Verre-Oosten -> Rotterdam aanzienlijk hoger liggen dan Rotterdam -> Verre-Oosten, in de orde van 50 % tot 100 % hoger.
Dat zou niet zo'n verrassing moeten zijn lijkt me. In elk geval heeft de EU een groot handelstekort met China en het lijkt me dat dat ook zo is met Japan. Per saldo is de EU ongeveer in balans dankzij netto export naar andere regios. Dacht ik :P
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  maandag 23 april 2012 @ 09:33:33 #9
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_110664139
quote:
14s.gif Op zondag 22 april 2012 19:31 schreef SeLang het volgende:
Complimenten voor de goede OP! ^O^
Wat hij zegt!

quote:
Zelf behoor ik tot de minderheid die inderdaad van mening is dat de yuan helemaal niet zoveel is ondergewaardeerd en ik sluit zelfs niet uit dat de yuan zal dalen ten opzichte van de belangrijkste westerse currencies als de Chinese economie herbalanceert naar meer consumerspending en minder investment.
Mee eens, maar deze transitie is lastig.. Chinezen notoir veel sparen, mede ingegeven door het ontbreken van een fatsoenlijk sociaal vangnet (hoe ironisch, in een land geleid door een communistische partij) en een gebrek aan vertrouwen in de overheid op lange termijn. In combinatie met de aanstaande (abrupte) vergrijzing is het verlagen van de spaar quote lastig.
quote:
Het vrijer maken van kapitaalverkeer zal mogelijk ook tot veel vluchtkapitaal leiden (uit China) en dat helpt ook niet (maar valutakoersen zijn notoir moeilijk voorspelbaar)
Paar maanden geleden las ik een onderzoek dat stelde dat de helft van de USD miljonairs in China emigratie plannen aan het maken is, of (sterk) overweegt om deze te gaan maken.

Mijn persoonlijke verwachting is dat in het geval van vrijer kapitaalverkeer, er een enorme uitstroom komt. Zowel prive geld, (wit EN zwart), maar ook van SoE's die over de grens gaan investeren.
The secret to happiness is freedom...
And the secret to freedom is courage.
Thucydides
  maandag 23 april 2012 @ 10:37:57 #10
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_110665804
The Economist of China's demografische bom:



quote:
This trend will have profound financial and social consequences. Most obviously, it means China will have a bulge of pensioners before it has developed the means of looking after them. Unlike the rest of the developed world, China will grow old before it gets rich. Currently, 8.2% of Chinas total population is over 65. The equivalent figure in America is 13%. By 2050, Chinas share will be 26%, higher than in America.

In the traditional Chinese family, children, especially sons, look after their parents (though this is now changingsee story on next page). But rapid ageing also means China faces what is called the 4-2-1 phenomenon: each only child is responsible for two parents and four grandparents. Even with high savings rates, it seems unlikely that the younger generation will be able or willing to afford such a burden. So most elderly Chinese will be obliged to rely heavily on social-security pensions.
Dit heeft directe impact op 1) kapitaal uitstroom (in geval van vrij markt) en 2) het spaar/consumptie gedrag
The secret to happiness is freedom...
And the secret to freedom is courage.
Thucydides
pi_110674061
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 08:33 schreef SeLang het volgende:
Dat zou niet zo'n verrassing moeten zijn lijkt me. In elk geval heeft de EU een groot handelstekort met China en het lijkt me dat dat ook zo is met Japan. Per saldo is de EU ongeveer in balans dankzij netto export naar andere regios. Dacht ik :P
Oh wacht, ik zie nu dat er in de verticale as gesneden is in dat grafiekje. Ik tikte het bericht mobiel dus kon het grafiekje niet zo goed zien en dacht dat met het wegvallen van de VS ineens 2/3e van de Chinese export verdween.
pi_110676078
Hehe er zijn drie soorten leugens: leugens, grove leugens, en statistieken. :P Deed dat overigens bewust om meer de nadruk te leggen over het verschil tussen het Chinese handelsoverschot- en tekort als je de VS wel of niet meetelt.



[ Bericht 8% gewijzigd door Kaas- op 23-04-2012 15:30:16 ]
pi_110683016
Ik hoorde recent ook veel berichten over de provincies en gemeenten in China die zwaar in het rood staan.

http://uk.reuters.com/art(...)dUKTRE8030M020120104

Gaat dit de Chinese staat op den duur ook niet opbreken? Ze kunnen met zulke schulden toch niet eeuwig blijven investeren.
  woensdag 25 april 2012 @ 19:44:09 #14
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_110780769
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 18:15 schreef Kaas- het volgende:
De Chinese valuta, de yuan, is geen vrije munt maar wordt hevig gereguleerd door de Chinese centrale bank die de koers van de yuan op een vast niveau probeert te houden. De munt haalt nogal vaak het nieuws: de Republikeinse kandidaat Mitt Romney belooft op zijn eventuele 1e dag in het witte huis direct de Chinese overheid als currency manipulator te verklaren, in Nederland (en op Fok) lees je vaak berichten over de enorm ondergewaardeerde munt en in het laatste AEX-topic over de yuan wordt bijvoorbeeld geroepen dat 'de yuan zeker zal vertiendubbelen als men de kracht van de Chinese economie eens op waarde gaat schatten'.

Nu wil ik niet ontkrachten dat de yuan nog altijd ondergewaardeerd is, maar ik wil wel een poging doen het nogal extreme beeld een beetje te nuanceren.

Zo heerst er bijvoorbeeld nogal het beeld dat China een gigantisch exportland is en haar producten naar de hele wereld stuurt en relatief weinig weer terughaalt (import). Wat de media dan niet laten zien is het volgende beeld:

[ afbeelding ]

Als je de VS niet meerekent heeft China een gigantisch importoverschot c.q. handelstekort met de wereld. Je ziet dus gauw waarom het voor de VS verleidelijk is om constant te roepen dat China haar munt moet revalueren, maar als het goed is zie je nu ook dat er vanuit de rest van de wereld juist neerwaartse druk op de yuan is en die munt eigenlijk juist zou moeten deprecieren in een vrije markt als je naar dit gedeelte van de Chinese handel met het buitenland kijkt!

Nu de volgende twee grafieken, over het Chinese handelsoverschot en over de ontwikkeling van de dollar/yuan-koers gedurende de afgelopen jaren:

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Wat je hier ziet is dat het Chinese handelsoverschot tussen 2006 en nu van 9% naar 3% is gegaan en daarmee inmiddels relatief bescheiden is. Als je kijkt naar de grafiek van de US-China wisselkoers, dan zie je dat er eigenlijk helemaal niet zulke gigantische waardestijgingen van de Chinese yuan aan de daling van dit handelsoverschot vooraf zijn gegaan. Economen achtten het waarschijnlijk dat op de langere termijn, als de Chinese bevolking meer koopkracht heeft dan nu nog het geval is, China een importoverschot zal hebben van enkele procenten. Om daar geleidelijk te komen verwacht ik dus, op basis van hoe dat de afgelopen jaren verliep, dat de yuan eigenlijk helemaal niet zo ontzettend hard hoeft te stijgen.

Overigens is de afgelopen 10 jaar de inflatie in de VS telkens ca. 2% en is de inflatie in China rustig steevast 3x zo hoog. Als de inflatie in China constant hoger is dan die in de VS, worden Chinese goedereen relatief steeds minder competitief t.o.v. Amerikaanse goederen. Dit is ook een factor die alleen maar druk creeert op de yuan om te dalen i.p.v. te stijgen.

De yuan is ondergewaardeerd, maar ik geloof dat die munt tegenwoordig helemaal niet zo gek ver van haar reele waarde zit. Dit ondanks dat lui als Mitt Romney, of een willekeurige andere Amerikaan, er belang bij hebben zo vaak mogelijk te roepen dat de yuan gigantisch ondergewaardeerd is. Een sterkere yuan zou immers voor meer Amerikaanse export zorgen op korte termijn en dat kunnen de VS wel gebruiken met die staatsschuld. Maar persoonlijk geloof ik niet in dit beeld dat China aan economische oorlogsvoering doet en is de werkelijkheid volgens mij een stuk genuanceerder dan wat momenteel redelijk populaire taal is.

De toekomst zal het moeten uitwijzen, maar de yuan kan al wel eens veel dichter bij haar zogenaamde 'juiste waarde' zitten dan wij met ons allen denken. ;)
goed stukje ^O^

China verkoopt haar belangrijkste exportproduct (arbeid) al tijden zwaar onder de prijs ( in dollars gemeten)
Ik behoor tot die meerderheid die denkt dat de Yuan zwaar ondergewaardeerd is en kan vertienvoudigen

[ Bericht 0% gewijzigd door michaelmoore op 25-04-2012 19:54:12 ]
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_110916644
interessante artikelen. Ik was eigenlijk van plan om binnenkort in 'the bank of china" hier in Brussel een rekening op te doen in yuan met als enige motivatie de onderwaardering van de yuan, want voor de interesten hoef je het daar niet te doen (hoewel ze daar zelfs niet over communiceren).
Iemand als zoiets gedaan?
pi_110917019
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2012 19:44 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

goed stukje ^O^

China verkoopt haar belangrijkste exportproduct (arbeid) al tijden zwaar onder de prijs ( in dollars gemeten)
Ik behoor tot die meerderheid die denkt dat de Yuan zwaar ondergewaardeerd is en kan vertienvoudigen
Je waardeert de OP, maar kun je je jouw stelling dan ook op éénzelfde wijze onderbouwen als de OP dat doet?
  zondag 29 april 2012 @ 00:37:23 #17
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_110917200
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 15:13 schreef Kaas- het volgende:
Hehe er zijn drie soorten leugens: leugens, grove leugens, en statistieken. :P Deed dat overigens bewust om meer de nadruk te leggen over het verschil tussen het Chinese handelsoverschot- en tekort als je de VS wel of niet meetelt.

[ afbeelding ]
Mijn verwachting:

China importeert grondstoffen (waar die vandaan komen is er een tekort op de handelsbalans) en exporteert producten (waar die naar toe gaan is er een overschot op de handelsbalans).

quote:
14s.gif Op zondag 22 april 2012 19:31 schreef SeLang het volgende:
Overigens heb ik hier nog een interessant plaatje wat betreft de Chinese handelsbalans met bijdrages van verschillende landen. Het is wel maand op maand dus er zit een sterke seizoenscomponent in:

[ afbeelding ]
Maar hieruit blijkt dat China vooral een handelstekort heeft met de buurlanden Japan, Korea, Taiwan (en Australie, maar daar komen wel grondstoffen vandaan). Het grootste handelstekort is met Taiwan, en dat is een Chinese provincie (volgens de Chinezen).

[ Bericht 15% gewijzigd door deelnemer op 29-04-2012 00:48:19 ]
The view from nowhere.
  zondag 29 april 2012 @ 07:44:18 #18
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_110921190
quote:
0s.gif Op zondag 29 april 2012 00:31 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Je waardeert de OP, maar kun je je jouw stelling dan ook op éénzelfde wijze onderbouwen als de OP dat doet?
nee dat kan ik niet , maar mijn gevoel zegt dat de Yuan, veel en veel hoger zal kunnen, dan de kunstmatig laag gehouden koers
Juist omdat die laag gehouden wordt.
Zodra ie de werkelijke waarde op valutamarkten krijgt, zal de export van China terugvallen tot normale hoeveelheden en is China veel meer op zichzelf, aangewezen qua groei en productie
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  maandag 30 april 2012 @ 05:34:41 #19
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_110956029
quote:
0s.gif Op zondag 29 april 2012 07:44 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

nee dat kan ik niet , maar mijn gevoel zegt dat de Yuan, veel en veel hoger zal kunnen, dan de kunstmatig laag gehouden koers
Juist omdat die laag gehouden wordt.
Zodra ie de werkelijke waarde op valutamarkten krijgt, zal de export van China terugvallen tot normale hoeveelheden en is China veel meer op zichzelf, aangewezen qua groei en productie
wat je onderschat is hoeveel Chinees kapitaal het land uit wil, om economische danwel politieke/paspoort redenen...
The secret to happiness is freedom...
And the secret to freedom is courage.
Thucydides
  maandag 30 april 2012 @ 05:41:23 #20
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_110956035
quote:
0s.gif Op maandag 30 april 2012 05:34 schreef Xtreem het volgende:

[..]

wat je onderschat is hoeveel Chinees kapitaal het land uit wil, om economische danwel politieke/paspoort redenen...
Dan blijven het ook Yuan's
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  maandag 30 april 2012 @ 07:27:58 #21
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_110956230
quote:
0s.gif Op maandag 30 april 2012 05:41 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Dan blijven het ook Yuan's
Nee, het doel is juist om het in USD of EUR te hebben, zodat het verder van de controle van de partij is.
The secret to happiness is freedom...
And the secret to freedom is courage.
Thucydides
  maandag 30 april 2012 @ 10:02:33 #22
73255 Frezer
Niet Henk!
pi_110957717
quote:
0s.gif Op zondag 29 april 2012 00:37 schreef deelnemer het volgende:
Maar hieruit blijkt dat China vooral een handelstekort heeft met de buurlanden Japan, Korea, Taiwan (en Australie, maar daar komen wel grondstoffen vandaan). Het grootste handelstekort is met Taiwan, en dat is een Chinese provincie (volgens de Chinezen).
Zou dat niet de oorzaak van een vertekend beeld kunnen zijn, waardoor het werkelijke handelstekort met het westen in werkelijkheid groter uit valt? In Hong Kong en Taiwan zitten enorm veel bedrijven die hun fabrieken in China hebben staan. Komt verkoop van producten uit die fabrieken aan bv Nederland rechtstreeks op bovenstaande grafieken terecht, of zit Taiwan er nog op de een of andere manier tussen?
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
  maandag 30 april 2012 @ 10:07:13 #23
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_110957789
quote:
0s.gif Op maandag 30 april 2012 07:27 schreef Xtreem het volgende:

[..]

Nee, het doel is juist om het in USD of EUR te hebben, zodat het verder van de controle van de partij is.
:?
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  maandag 30 april 2012 @ 11:12:03 #24
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_110959285
quote:
0s.gif Op maandag 30 april 2012 10:07 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

:?
Als je deze niet snapt, zou ik je afraden om te speculeren om de FX rate van CNY....
The secret to happiness is freedom...
And the secret to freedom is courage.
Thucydides
pi_110975105
quote:
4s.gif Op maandag 30 april 2012 11:12 schreef Xtreem het volgende:

[..]

Als je deze niet snapt, zou ik je afraden om te speculeren om de FX rate van CNY....
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')