quote:
Huursubsidie kan je ook prima afschaffen; het is een inkomensafhankelijke subsidie. Waarom niet direct verrekenen?
Als de vermindering aan de te betalen inkomstenbelasting of de verhoging van de uitkering gelijk is aan de huursubsidie dan is dat voor mij eender.
quote:
Bovendien vind ik het vreemd dat het afhankelijk is van de hoogte van de huur. Iemand die luxer woont, krijgt meer geld van de overheid.
Nope, je krijgt geen cent huursubsidie wanneer de huur inclusief 'service'kosten boven een bepaald bedrag uitkomt.
Type huursubsidie in bij google en je krijgt ergens op de eerste pagina een overheidssite waarmee je op basis van je inkomen, het al dan niet samenwonen en de huur en 'service'kosten de huursubsidie krijgt.
Je hoeft je niet te registreren of zo, gewoon wat getalletjes invullen.
quote:
Een vlaktaks met een bepaalde belastingvrije voet.
Ik vind dat een zeer slecht idee.
Bij een vlaktax betalen de rijkeren verhoudingsgewijs veel minder belasting aangezien de vaste lasten voor hen een veel kleiner deel vormen van het inkomen.
Het is goed zoals het nu is, het systeem met schijven, en wat mij betreft mag het nog wat uitgebreid worden met een nieuwe topschijf. Ook als die HRA zou verdwijnen.
Het is eerlijk dat de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen, niet alleen absoluut maar ook relatief. Zeker in het licht bezien dat er geen perfecte correlatie is tussen het inkomen en de verdiensten.