pi_110699886
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
9s.gif Op maandag 23 april 2012 22:23 schreef thenxero het volgende:

[..]

Volgens mij is alle stufi totdat de regeling ingaat dan een gift (als je de studie haalt), en alles wat daarna komt een lening. Hoop ik.
Dat hoop ik ook idd. Zou het mogelijk zijn dat ze toch zo'n zieke regeling invoeren of is dit juridisch al onmogelijk? De gedachte alleen al..
pi_110712588
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 22:36 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Natuurlijk is 18 miljard een flink bedrag maar ik vrees dat de meeste Nederlanders totaal niet kunnen inschatten of dat het wel of niet een flink bedrag is. Test jezelf: hoeveel gaf de Nederlandse overheid uit in 2011? Hoeveel geld kreeg de Nederlandse overheid in 2011?
Het antwoord in de spoiler.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Er is dus best wel wat op te lossen door van de rijkste Nederlanders een wat grotere bijdrage te vragen. Ik ga hier niet schatten om een hoeveel grotere bijdrage het gaat maar een verhoging van de inkomsten me zo'n 13% zou volstaan. Het gaat dus niet om een onoverbrugbaar gat. Bezuinig wat op onnodige uitgaven en laat de rijkste Nederlanders wat meer belasting betalen en wat minder subsidie krijgen en je bent al aardig op de goede weg.
Er zijn veel te weinig rijke Nederlanders om een substantiële bijdrage te leveren. Een verhoging van het btw-tarief (zoals er praktisch doorheen was in het Catshuis) is veel beter. De belasting wordt geïnd door de ondernemers, wat kosten bespaard. Het kost de Nederlandse regering volgens meest recente berekeningen zo'n 11 miljard om belastingen op te halen, dus elke besparing is welkom. Verder zal deze belasting niet worden ontweken doordat de consument het amper door heeft en toch dagelijks dingen zal kopen in de winkel. Ter compensatie kan inkomstenbelasting een stukje naar beneden wat mensen toch als fijner beleven.

Zie hetzelfde met benzinetarieven, hoger dan tijdens de oliecrisis inclusief inflatie, maar ik zie mensen niet de straat op gaan. We betalen toch wel en stiekem kunnen we het ook, zo lang we er maar geen aandacht aan besteden.
  dinsdag 24 april 2012 @ 11:20:54 #103
166976 DuvelDuvel
altijd heftig altijd hype
pi_110712783
Goed nieuws toch

quote:
Maatregelen Catshuis akkoord
Het akkoord was zo goed als af. Rutte, Verhagen en Wilders waren tot overeenstemming gekomen en stuurden het Catshuisakkoord naar het Centraal Planbureau (CPB), het rekeninstituut van de overheid. Tot Wilders besloot zich terug te trekken.

Brussel wacht op een akkoord, dat voor 1 mei moet worden ingeleverd bij de Europese Commissie. Het is dus geen optie om de nieuwe verkiezingen af te wachten en daarna opnieuw om de tafel te gaan.

Wat er nu waarschijnlijk gaat gebeuren, is dat de maatregelen die in het Catshuis zijn besproken, worden voorgelegd aan de Tweede Kamer. Plannen die op een meerderheid kunnen rekenen, worden doorgevoerd.

Afschaffen studiefinanciering

De studiefinanciering wordt volledig afgeschaft. Studenten kunnen hun studiefinanciering alleen nog lenen. Er wordt een sociaal leenstelsel in het leven geroepen. De langstudeerboete wordt wel geschrapt.
Voor ons dierbaar rood en wit
Tik em aan ouwe!
pi_110712850
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 april 2012 11:20 schreef DuvelDuvel het volgende:
Goed nieuws toch

[..]

Niet voor nominale studenten, die krijgen ¤3200 extra kosten per jaar zonder uitwonende beurs. Dat wordt een run op baantjes :')
  dinsdag 24 april 2012 @ 11:24:46 #105
166976 DuvelDuvel
pi_110712925
Het gaat hier over de langstudeerboete en die gaat als de kamer ermee akkoord gaat toch worden terug gedraaid. Dat de stufi afgeschaft gaat worden is belachelijk maar een andere discussie.
Tik em aan ouwe!
pi_110713603
Klopt, maar past in het straatje 'shitikwilnietmeerbetalenmaargratisgeld'.
  dinsdag 24 april 2012 @ 12:25:27 #107
166976 DuvelDuvel
pi_110715012
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 april 2012 11:43 schreef Rookert het volgende:
Klopt, maar past in het straatje 'shitikwilnietmeerbetalenmaargratisgeld'.
Wat bedoel je? Geen langstudeerboete is toch geen gratis geld.
Tik em aan ouwe!
pi_110716173
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 april 2012 11:24 schreef DuvelDuvel het volgende:
Het gaat hier over de langstudeerboete en die gaat als de kamer ermee akkoord gaat toch worden terug gedraaid. Dat de stufi afgeschaft gaat worden is belachelijk maar een andere discussie.
als het omgezet word in leenstelsel kan je er tenminste nog voor kiezen om te gaan lenen of niet.. Ik maak liever de keus tussen ik leen wat dan dat ik straks 3000 euro per jaar extra moet gaan betalen
Weet wat je zegt, zeg niet wat je weet
pi_110717065
Daarnaast mag er best wel eens gestimuleerd worden dat middelbare scholieren en studenten gaan bijverdienen tijdens hun schooltijd. De tijd dat ik op mijn middelbare school zat werkte misschien maar 1 op de 10 mensen bij. De rest voelde zich te goed voor een krantenwijk, baantje in de supermarkt, bij de boer werken, etc.
“Being second is to be the first of the ones who lose.”
pi_110723320
Bijverdienen is goed, maar als ze zo'n leenstelsel invoeren moet de bijverdien grens wel worden afgeschaft.

Wie weet waar ik meer kan vinden over de stufi afschaffen? (gaat dat ook gelden voor 'zittende' studenten bijv?)
Just when you think there is no one else to disappoint you, you disappoint yourself.
  dinsdag 24 april 2012 @ 16:08:13 #111
286575 Roces18
Gevaar is mijn tweede naam
pi_110725090
Denkt niet dat dat juridisch mogelijk is. Aangezien veel mensen er dan niet voor hadden gekozen. Als ik een vriend van mij 100,- geef kan ik later toch ook niet zeggen, nee dit is een lening nadat hij het al heeft uitgegeven.
Momenteel ben ik bezig met multi level marketing om deelnemers voor mijn piramidespel te zoeken. Interesse? Meld je aan via pm
  dinsdag 24 april 2012 @ 16:33:50 #112
337465 Bram_van_Loon
Wegens boete voor een ander
pi_110726434
quote:
Er zijn veel te weinig rijke Nederlanders om een substantiële bijdrage te leveren.
Eind 2009 waren er 154000 huishoudens met een vermogen van meer dan 1 000 000 Euro. Er valt dus best nog wel wat te halen bij de meer vermogende Nederlanders.

quote:
De studiefinanciering wordt volledig afgeschaft. Studenten kunnen hun studiefinanciering alleen nog lenen. Er wordt een sociaal leenstelsel in het leven geroepen. De langstudeerboete wordt wel geschrapt.
Ik ben benieuwd wat de sociale gevolgen gaan zijn, als die er zijn.
Vind van die maatregel wat je wil vinden (in ieder geval is het probleem van de deeltijdstudenten dan opgelost) maar het is toch buitengewoon vreemd dat een kabinet wat de Halbeheffing invoert deze hetzelfde academische jaar nog schrapt nog voordat ook maar iemand die Halbeheffing heeft betaald en dit dan ook nog eens nadat het kabinet die Halbeheffing op een weinig fraaie wijze door het senaat heen drukte net voor het zomerreces waardoor de senatoren weinig tijd kregen om fatsoenlijk onderzoek te doen.
En die mensen noemden Wouter Bos een draaikont. :?
Misschien is het handig als de oppositie de kiezers tijdens de campagne nog even herinnert aan dit zwalkbeleid van de VVD en het CDA?
Vervoegen van werkwoorden: http://www.dr-lex.be/info-stuff/werkwoorden.html
Samenstellingen: www.spatiegebruik.nl/
pi_110729807
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 april 2012 16:33 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Eind 2009 waren er 154000 huishoudens met een vermogen van meer dan 1 000 000 Euro. Er valt dus best nog wel wat te halen bij de meer vermogende Nederlanders.

Maar hoe is dat vermogen samengesteld? Hebben ze een hoog loon, veel aandelen, een tweede huis. Bovendien moet je balans in de gaten houden tussen wat mensen nog willen betalen en wanneer ze het interessant gaan vinden om belasting te gaan ontwijken met bepaalde constructies.

Een hoger btw-tarief zou rijke mensen (ervanuit gaande dat ze er ook naar leven) ook zwaarder raken omdat ze meer btw afdragen per aanschaf van spullen :)
  dinsdag 24 april 2012 @ 18:01:07 #114
286575 Roces18
pi_110730380
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 april 2012 13:23 schreef Waffle het volgende:
Daarnaast mag er best wel eens gestimuleerd worden dat middelbare scholieren en studenten gaan bijverdienen tijdens hun schooltijd. De tijd dat ik op mijn middelbare school zat werkte misschien maar 1 op de 10 mensen bij. De rest voelde zich te goed voor een krantenwijk, baantje in de supermarkt, bij de boer werken, etc.
En waarom? Je krijgt beroerd slecht betaald en je wordt slecht behandeld. Verder zijn er nooit baantjes op het niveau waar je opzit.
Momenteel ben ik bezig met multi level marketing om deelnemers voor mijn piramidespel te zoeken. Interesse? Meld je aan via pm
  dinsdag 24 april 2012 @ 18:01:21 #115
337465 Bram_van_Loon
pi_110730398
Het loon is geen onderdeel van het vermogen.

Wij geven ongeveer 15% meer uit dan dat we binnen krijgen, stel dat we de rijksten 20-25% extra laten betalen dan zouden de problemen al zijn opgelost.
En dat zonder bezuinigingen en zonder dat iedereen een bijdrage levert. Laat de rijkeren in ieder geval een veel hoger percentage bijdragen, het doet voor hen veel minder pijn.

quote:
Een hoger btw-tarief zou rijke mensen (ervanuit gaande dat ze er ook naar leven) ook zwaarder raken omdat ze meer btw afdragen per aanschaf van spullen :)
Dat is in strijd met het draagkrachtbeginsel, conform het draagkrachtbeginsel moeten de rijkeren een hoger percentage betalen, niet alleen meer.
Een hoger BTW-tarief zou voor veel armen echt financiële problemen geven aangezien ze sowieso al minder krijgen om tal van redenen.
Op zich heb ik niets tegen een hoger BTW-tarief maar dan zou je de belastingsschijven (de laagste schijf minder, de hogere schijven meer), uitkeringen, ambtenarensalarissen enz. ook moeten aanpassen.
  dinsdag 24 april 2012 @ 18:03:22 #116
286575 Roces18
pi_110730494
Wacht even. Waarom moeten de rijkeren meer betalen? Met het kijken naar overheidsfalen kan je die 25 miljard er al makkelijk uit slepen.

Ik hoop in ieder geval dat het invoeren van een sociaal leenstelsel nog 2 jaar duurt. En dat ze met deze invoering meteen de langstudeerboete verwijderen. Dat zou perfect zijn voor mij.
  dinsdag 24 april 2012 @ 18:03:29 #117
337465 Bram_van_Loon
pi_110730499
quote:
Wat Roces zegt.
+ je moet leren/studeren, niet werken. Dat werken kan later nog, zie eerst maar eens dat je goed leert.
Ik heb ook wel wat bijbaantjes gehad maar ik vind het bezopen wanneer leerlingen/studenten de tijd hebben om 20 uur per week te werken, met uitzondering van zeer getalenteerde leerlingen/studenten natuurlijk. Als ze zoveel vrije tijd hebben dan kunnen ze beter wat meer huiswerk maken (VWO) of studeren (WO).
  dinsdag 24 april 2012 @ 18:06:42 #118
337465 Bram_van_Loon
pi_110730635
quote:
Wacht even. Waarom moeten de rijkeren meer betalen? Met het kijken naar overheidsfalen kan je die 25 miljard er al makkelijk uit slepen.
Ik ben een groot voorstander van het efficiënter werken waar dat kan zonder dat er slachtoffers vallen.
Die 25 miljard is echter een illusie, je ruilt immers salarissen in voor uitkeringen wanneer je ambtenaren ontslaat. ;)
Wanneer er extra geld geïnd moet worden dan moet je eerst kijken waar je dat geld kan halen zonder dat het pijn doet voordat je mensen hun meer primaire behoeftes in gevaar brengt.
Uiteraard moeten we ook extra werk proberen te creëren waarmee we produkten kunnen verkopen aan het buitenland, in dat kader lijkt het mij zeer belangrijk dat wordt geregeld dat oudere werknemers niet per se duurder zijn dan jongere werknemers. Jongere werknemers gaan dan weer een wat hoger salaris moeten krijgen omdat je niet eeuwig kan leven van het huidige startsalaris. Nu ja, het kan wel maar velen zullen het niet prettig vinden.
pi_110730814
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 april 2012 18:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Het loon is geen onderdeel van het vermogen.

Wij geven ongeveer 15% meer uit dan dat we binnen krijgen, stel dat we de rijksten 20-25% extra laten betalen dan zouden de problemen al zijn opgelost.
En dat zonder bezuinigingen en zonder dat iedereen een bijdrage levert. Laat de rijkeren in ieder geval een veel hoger percentage bijdragen, het doet voor hen veel minder pijn.

[..]

Dat is in strijd met het draagkrachtbeginsel, conform het draagkrachtbeginsel moeten de rijkeren een hoger percentage betalen, niet alleen meer.
Een hoger BTW-tarief zou voor veel armen echt financiële problemen geven aangezien ze sowieso al minder krijgen om tal van redenen.
Op zich heb ik niets tegen een hoger BTW-tarief maar dan zou je de belastingsschijven (de laagste schijf minder, de hogere schijven meer), uitkeringen, ambtenarensalarissen enz. ook moeten aanpassen.
Als je je loon parkeert op je spaarrekening is het box-3 vermogen.

Het draagkrachtbeginsel is eigenlijk al soort van losgelaten in box 3 omdat hier belasting wordt geheven over een fictief rendement. De wetgever gaat er van uit dat je 4% rendement haalt op je vermogen (succes met een gemiddelde rente...) en heft over dat rendement 30% inkomstenbelasting. Als je dan meer of minder rendement haalt boeit dat dus niet, je wordt altijd geacht 4% rendement te halen. Naar je draagkracht wordt op dat punt dus niet gekeken.

Het lage tarief voor basisbehoeften gaat van 6 naar 7% volgens die plannen, dat is te overzien. Als het deels wordt gecompenseerd in de inkomstenbelasting zal je daar als arm persoon sneller iets van merken aangezien je relatief weinig geld hebt.

Die schijven zouden dus worden aangepast wat je zei.
  dinsdag 24 april 2012 @ 18:18:55 #120
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_110731097
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 18:45 schreef Bram_van_Loon het volgende:
@Ryon

[..]

(Ik heb jouw laatste zin even uit de context gehaald omdat ik het sterk oneens ben met wat jij daarna vertelt en ik hieronder daarop reageer).
Ook ik denk dat dit sociale leenstelsel er gaat komen. Voor veel studenten is dat geen ramp maar bepaalde opleidingen die minder renderen zullen inderdaad meer 'elitair' worden, maar dan wel op een verkeerde manier elitair (geld i.p.v. kwaliteiten).
Nu kan je stellen dat het positief is dat minder mensen communicatiekunde, vrijetijdswetenschappen, Engels (ik neem aan dat het aantal studenten veel groter is dan dat nodig is om voldoende leraren Engels te vormen), pedagogie enzovoorts gaan studeren en daar ben ik het niet mee oneens.
Alleen, ook bepaalde opleidingen die wel zeer nuttig zijn en die niet een groot aantal studenten trekken zullen minder studenten gaan aantrekken en zelfs met sluiting bedreigd kunnen worden.
Als natuurkundige moet je immers in Nederland ook niet rekenen op een dik belegde boterham, in ieder geval niet wanneer je echt natuurkundig werk wil doen, je kan als natuurkundige ook voor een Big4-bedrijf of een bank werken, of voor de overheid wanneer enkel een bepaald opleidingsniveau wordt gevraagd.
Het 'nut' van opleidingen is ook maar relatief. Als samenleving hebben wij gewoon grote hoeveelheden hoger opgeleiden nodig binnen allerlei sectoren. Mensen mogen zelf uitzoeken hoe zij zich verdelen over deze sectoren. Talent dat aanwezig is binnen individuen zelf (en waar de staat weinig tot geen invloed op kan uitoefenen) kan hier een belangrijke rol in spelen.
quote:
Als je dan even nagaat dat nu al de hoger opgeleide zijn eigen opleidingskosten betaalt, als regel, doordat hij veel meer inkomstenbelasting betaalt dan vraag ik me af of dat het verstandig is om een sociaal leenstelsel in te voeren. Het is een gemakkelijkere bezuiniging maar je kan in plaats daarvan ook de inkomstenbelasting een beetje verhogen en dan met name de toptarieven. Ook dit heeft een nadeel: verslechtering internationale concurrentiepositie. Welk nadeel zwaarder weegt kan ik niet inschatten maar het is voor mij te kort door de boch om zomaar eventjes het sociale leenstelsel te verdedigen.
Het moge duidelijk zijn dat het sociaal leenstelsel een noodoplossing is. Als wij - als samenleving - meer geld hadden gehad dan mag dat hele leenstelsel als eerste door de trechter heen. Het is geen ideologische hervorming gericht op verbetering, maar een pragmatische hervorming gericht om met minimale middelen toch nog zoveel mogelijk studenten de mogelijkheid te kunnen geven om een studie af te ronden.

quote:
Dat voordeel is dus helemaal geen voordeel!
De waarde van het bachelordiploma, en hiermee het niveau, daalt immers met als gevolg dat ook het topniveau daalt. Dit terwijl we verdomme meer dan 6 verschillende opleidingsniveaus hebben als je er rekening mee houdt dat ook binnen het HBO en het WO grote verschillen in opleidingsniveau bestaan.
[quote]
Misschien gaat het straks steeds belangrijker worden welke opleiding je hebt gevolgd aan welke onderwijsinstelling en maakt het in feite niet meer zoveel uit dat je een bachelor/masterpapiertje hebt?
Hier wordt op dit moment al een tijdje studie naar gedaan heb ik vernomen omdat dit een belangrijke peiler is binnen het huidige beleid. Er worden meer academische bachelor diploma's uitgegeven dan dat er qua werkaanbod behoefte aan is. De verwachting is dat de waarde van extra curriculaire activiteiten nog meer gaat stijgen. Dit om de simpele reden dat het onderwijs in Nederland elkaar over het algemeen niet veel ontwijkt. Een opleiding in Amsterdam is niet direct veel beter dan een opleiding in Utrecht. Nederland is daar gewoon te klein voor. Natuurlijk zou het mooi zijn als universiteiten zich meer zouden onderscheiden, maar dat is een proces van vele jaren.

Je merkt nu al dat de 'extra' dingetjes zoals een jaartje op een buitenlandse universiteit zitten etc. al niet meer extra is, maar bijna standaard wordt. Van studenten zal steeds meer verwacht worden dat ze zich gaan onderscheiden buiten het behalen van een diploma om. Dit verhoogt de druk op studenten aanzienlijk. Daarnaast is een jaartje in het buitenland vertoeven ook niet gratis.

Voor de samenleving is dat niet ongunstig. Het gemiddelde aan kennis gaat sowieso omhoog (onze beroepsbevolking wordt over het algemeen beter opgeleid en dus waardevoller) en studenten die zich willen onderscheiden voelen nog meer druk dan ooit om op allerlei gebieden te excelleren. Voor de individuele student/afgestudeerde burger is dat natuurlijk minder gunstig. Er moet meer tijd en geld geïnvesteerd worden als je jezelf wil onderscheiden en de beschikbare middelen worden door meer mensen gedeeld.

Ik zelf zit hier een beetje in dubio over. Het hbo mag wat mij betreft wel groter en toegankelijker worden. Maar de universiteiten zijn qua cultuur en werkwijze niet goed ingesteld op de groei aan studenten. Ik zou het niet erg vinden als het lastiger zou worden om op de universiteit terecht te komen. Halbe en Bijsterveld waren het met mij eens. Maar helaas gaan die binnenkort op een lange vakantie.
quote:
Het studeren was financieel gezien nooit zo laagdrempelig als in de jaren 70 en 80, in mindere mate in de jaren 90 voordat de Prestatiebeurs werd ingevoerd.
Gezien de ruimhartige studiefinanciering in die tijd (je weet wel, 7 jaar studeren voor geschiedenis zoals Rutte deed of 10 jaar studeren voor een andere gammaopleiding (ik weet niet uit mijn hoofd welke) zoals Verhagen deed) durf ik rustig te stellen dat het studeren financieel gezien in die tijd veel laagdrempeliger was dan tegenwoordig.
Het is erg lastig om die tijd met nu te vergelijken. De samenleving was toen armer en goedkoper. Dat het leven relatief goedkoper was, betekent echter niet dat de financiele drempel relatief lager lag dan nu, Voor de mensen die het geluk hadden uit gezinnen te komen die wel over de financiële mogelijkheden te beschikken om hun kinderen naar de universiteit te sturen was dat boffen. Dit waren er in vergelijking met nu maar een paar. Er was gewoon minder geld in totaal beschikbaar om uit te geven aan onderwijs.
quote:
Inhoudelijk was het hoogdrempeliger en zo hoort het ook te zijn gezien de vele niveaus van tertiair onderwijs die wij in Nederland hebben!
Het hoort zo te zijn dat het HBO inhoudelijk ietwat hoogdrempelig is en dat het WO inhoudelijk hoogdrempelig is, financieel moeten beide onderwijsvormen (hierbij benadrukkende dat het WO veel meer is of in ieder geval moet zijn dan enkel onderwijs!) laagdrempelig zijn.
Wij evolueren de laatste decennia juist in de omgekeerde richting: inhoudelijk wordt het steeds laagdrempeliger (inmiddels behaalt de helft van de Nederlanders een HAVO-diploma of hoger terwijl dat vroeger eerder 30% was) terwijl het financieel steeds hoogdrempeliger wordt.
Gevolg: rijkeluiskindjes in de collegebankjes die niets kunnen terwijl de talenten minder kansen krijgen om hun talenten maximaal te ontwikkelen (let op: er zitten twee stellingen in het laatste deel van deze zin!).
Zoals ik hierboven ook al aangaf ben ik er inderdaad mee eens dat de eisen voor het academische onderwijs strenger mogen (het liefst alleen toegang met een vwo diploma of een aparte toets en het centraal schriftelijk van het vwo aanzienlijk verzwaren).

Maar om even op te reageren op de laatste twee (twee) stellingen:

De tijd dat er alleen rijkeluiskindjes in de college banken zitten is al sinds halverwege de jaren zestig van de vorige eeuw voorbij. Dat nu praktisch half Purmerend en Amsterdam Nieuw-West een studie bedrijfskunde volgt op de VU is daar een voorbeeld van. Dat was een aantal decennia geleden ondenkbaar geweest.

Ook mensen met talent hebben tegenwoordig alle mogelijkheden om hun talent (waar die ook moge liggen!) te kunnen ontplooien. Aan elke burger - hoe arm je ouders ook moge zijn - is DUO bereid een lening te verstrekken zonder enige garantie dat je deze kan terug betalen. Ook mensen die ernstig ziek zijn of een studie volgen zonder uitzicht op een stabiel salaris krijgen deze mogelijkheid! Zodat ook zij de kans krijgen om hun talenten te kunnen ontplooien. Ook al is het niet zeker of iemand de 28 wel haalt en of je met kunstacademie wel een goedlopende atelier kan opzetten.

Natuurlijk zou het fijn zijn als deze lening geen lening was maar een gift. Maar dat is financieel gezien gewoon niet haalbaar. Mensen vergeten wel eens dat de portemonnee van de overheid ook een bodem kent. Dat het grote bedragen gaat betekent niet dat op het ministerie van het OC&W een geldboompje staat die elke dag door een paar ambtenaren geplukt wordt. Door 400.000 burgers ,die allemaal over de mogelijkheden beschikken om zichzelf te redden, elke maand 800 euro te geven gewoon omdat het kan steven je af op een bankroet.
quote:
Laat het HBO en het WO alsjeblieft inhoudelijk weer hoogdrempelig en financieel laagdrempelig worden, ook dan bezuinig je op de studielasten maar je krijgt wel een hogere kwaliteit van diegenen die studeren.
De rest kan afzakken naar het HBO (mensen die nu een WO-opleiding volgen) en de vier MBO-niveaus. Voor de afzakkers maakt het geen verschil: ze krijgen eenzelfde opleidingsniveau, alleen onder een lagere naam. Immers zullen veel HBO-leerlingen verdrongen worden naar MBO-4 en veel MBO-4-leerlingen verdrongen worden naar MBO-3. Hiermee zal ook het niveau van MBO-4 en MBO-3 stijgen en zullen de zwakkeren die daar nu eigenlijk niet thuishoren op hun beurt weer een niveau dalen.
We hebben meer dan 6 niveaus van tertiair onderwijs, benut ze zodat het topniveau zeer hoog kan zijn!
Dat meer mensen mogen afzakken naar het hbo ben ik het met je eens. Maar de kennis die overgedragen wordt op het mbo is gewoon niet toereikend genoeg voor de hedendaagse behoeftes. Daar hebben wij echt doelbewust het hbo voor in het leven geroepen. Van mbo-4 het nieuwe hbo maken is ook nutteloos. Ook dat niveau is er met een reden.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
  dinsdag 24 april 2012 @ 18:26:04 #121
286575 Roces18
pi_110731332
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 april 2012 18:06 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik ben een groot voorstander van het efficiënter werken waar dat kan zonder dat er slachtoffers vallen.
Die 25 miljard is echter een illusie, je ruilt immers salarissen in voor uitkeringen wanneer je ambtenaren ontslaat. ;)
Wanneer er extra geld geïnd moet worden dan moet je eerst kijken waar je dat geld kan halen zonder dat het pijn doet voordat je mensen hun meer primaire behoeftes in gevaar brengt.
Uiteraard moeten we ook extra werk proberen te creëren waarmee we produkten kunnen verkopen aan het buitenland, in dat kader lijkt het mij zeer belangrijk dat wordt geregeld dat oudere werknemers niet per se duurder zijn dan jongere werknemers. Jongere werknemers gaan dan weer een wat hoger salaris moeten krijgen omdat je niet eeuwig kan leven van het huidige startsalaris. Nu ja, het kan wel maar velen zullen het niet prettig vinden.
Hm ja. Maar ik doel meer op het feit van subisdies aan bijv. woningcoorperaties en stichtingen waarvan de directie ondertussen miljoenen van opstrijkt
pi_110737883
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 april 2012 11:20 schreef DuvelDuvel het volgende:
Goed nieuws toch

[..]

Hoe groot is de kans dat een meerderheid van de tweede kamer akkoord zal gaan met afschaffing van de langstudeerboete? Zou dit betekenen dat deze regeling nog voor dat deze is ingegaan al wordt afgeschaft? (dus ook voor studenten komend studiejaar)
  Moderator dinsdag 24 april 2012 @ 22:15:49 #123
165633 eriksd
The grand facade...
pi_110745251
De maatregel is o.a. door D66 overgenomen dus hij zal er wel van komen. Wellicht dat het uitgeruild wordt tegen een sociaal leenstelsel. Dat laatste lijkt mij een nagenoeg aan zekerheid grenzende optie.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_110746890
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 14:57 schreef DuvelDuvel het volgende:
Iemand een idee van een partij die het onderwijs vooral stimuleert en op waarde schat. Moet zeggen dat d66 op mij overkomt als een partij die zich zeer mengt in de discussie over onderwijs. Maar misschien zit ik mis.
D66 is voor afschaffing van de stufi. Hardnekkig, dat idee dat zij zoveel aan onderwijs doen.
Afwijzing in de liefde: hoe ga je er mee om?: http://infonu.nl/79921
Hoe red ik mijn relatie?: http://infonu.nl/79786
Flirten op Facebook, do's en dont's: http://infonu.nl/79949
  Moderator dinsdag 24 april 2012 @ 22:39:00 #125
165633 eriksd
The grand facade...
pi_110747354
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 april 2012 22:35 schreef Mishu het volgende:

[..]

D66 is voor afschaffing van de stufi. Hardnekkig, dat idee dat zij zoveel aan onderwijs doen.
Eindeloos geld smijten naar mensen die niet op het hoger onderwijs thuishoren heeft niets met werken aan onderwijs te maken.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.

Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')