pi_110634163
registreer om deze reclame te verbergen
Wat is nou het gevolg voor de master stufi? Ik ga volgend jaar aan m'n 1-jarige master beginnen. Kan ik dan mogelijk alsnog dat jaar stufi ontvangen?
Game of Thrones.
Robb: “One time she told me, the sky is blue because we live in the eye of a blue eyed giant named Macumba.”
Bran: “Maybe we do.”
pi_110634329
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 15:27 schreef Roces18 het volgende:
Dat is al jaren het beleid?

Onder het mom van ""vluchtelingen"""komen er anders nog steeds duizenden naar binnen. Ze gaan maar ergens anders naartoe vluchten.
Gatverdamme, wat een akelig mannetje ben jij...
  zondag 22 april 2012 @ 15:45:33 #78
286575 Roces18
Gevaar is mijn tweede naam
pi_110634332
quote:
1s.gif Op zondag 22 april 2012 15:37 schreef Ryon het volgende:

[..]

Niet elke vluchteling is een goudzoeker en slechts een klein deel krijgt status. De meesten komen het Azc niet uit.
een azc wordt anders nog steeds gefinancieerd door de overheid. en vaak zitten ze daar jaren. tel uit je winst
Momenteel ben ik bezig met multi level marketing om deelnemers voor mijn piramidespel te zoeken. Interesse? Meld je aan via pm
  Moderator zondag 22 april 2012 @ 15:54:15 #79
165633 eriksd
The grand facade...
pi_110634742
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2012 20:31 schreef Sdre het volgende:
Gelukkig dat de onderhandelingen gestrand zijn in het Catshuis.
Het blijkt dat er van alles stond te gebeuren met de basisbeurs zoals hier staat beschreven:
http://www.destudentenkrant.nl/?p=1899

Wat denken jullie wat gaat het volgende kabinet doen?
Het gros van de partijen waar studenten nu zo op geilen heeft ook een sociaal leenstelsel in de plannen staan.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_110634835
quote:
2s.gif Op zondag 22 april 2012 15:54 schreef eriksd het volgende:

[..]

Het gros van de partijen waar studenten nu zo op geilen heeft ook een sociaal leenstelsel in de plannen staan.
Simpelweg de stufi afschaffen is geen 'sociaal leenstelsel'.
  zondag 22 april 2012 @ 16:01:22 #81
286575 Roces18
pi_110635069
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 15:56 schreef DoorgestokenKaart het volgende:

[..]

leenstelsel

ik dacht dat alleen d66 niet echt op onderwijs wou bezuinigen en de rest wel.
Momenteel ben ik bezig met multi level marketing om deelnemers voor mijn piramidespel te zoeken. Interesse? Meld je aan via pm
  Moderator zondag 22 april 2012 @ 16:45:21 #82
165633 eriksd
The grand facade...
pi_110636858
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 15:56 schreef DoorgestokenKaart het volgende:

[..]

Ik heb het toch over een leenstelsel?
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  zondag 22 april 2012 @ 17:05:20 #83
104871 remlof
infojunkie
pi_110637534
Spamlink uit OP verwijderd.
If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor.
pi_110639200
Denk dat het volgende kabinet sowieso zal bestaan uit VVD, D66 en andere partij(en). Denk dat het sociaal leenstelsel wel zal worden ingevoerd, ben het er ook wel mee eens.
  zondag 22 april 2012 @ 18:19:17 #85
286575 Roces18
pi_110640383
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 17:50 schreef telefeun2 het volgende:
Denk dat het volgende kabinet sowieso zal bestaan uit VVD, D66 en andere partij(en). Denk dat het sociaal leenstelsel wel zal worden ingevoerd, ben het er ook wel mee eens.
Ik niet en met mij vele duizenden studenten. Maar zo verstandig zijn ze allemaal niet en stemmen vast toch op dezelfde partij :')
  zondag 22 april 2012 @ 18:23:31 #86
337465 Bram_van_Loon
Wegens boete voor een ander
pi_110640543
quote:
Is ambivalent tegenwoordig een duur woord?
Nee.

quote:
In een ander topic commentaar op "prudent" en "exogeen". :')
Nee en nee.
Dit zijn misschien ietwat minder bekende woorden maar het zijn geen dure woorden, er is niets mis mee wanneer je ze gebruikt.
Ik ken ze alle 3 terwijl ik nu niet echt veel romans heb gelezen of op een andere manier intensiever met taal bezig ben geweest dan andere VWO-scholieren.
Vervoegen van werkwoorden: http://www.dr-lex.be/info-stuff/werkwoorden.html
Samenstellingen: www.spatiegebruik.nl/
  zondag 22 april 2012 @ 18:45:52 #87
337465 Bram_van_Loon
pi_110641308
@Ryon

quote:
Dat sociale leenstelsel komt er op den duur wel. Het vallen van de gedoogconstructie is uitstel van executie.

Studieschulden van rond de 30 a 40k zijn nu redelijk uitzonderlijk. Maar kunnen over een kleine 10 jaar gebruik zijn. Huishoudens met twee hoogopgeleide personen hebben dan een schuld van rond de 60k die in (naar alle waarschijnlijkheid) 22 jaar weg gewerkt moet worden.

Dat is niet leuk, en zal ook nooit leuk worden. Maar het is ook geen ramp.
(Ik heb jouw laatste zin even uit de context gehaald omdat ik het sterk oneens ben met wat jij daarna vertelt en ik hieronder daarop reageer).
Ook ik denk dat dit sociale leenstelsel er gaat komen. Voor veel studenten is dat geen ramp maar bepaalde opleidingen die minder renderen zullen inderdaad meer 'elitair' worden, maar dan wel op een verkeerde manier elitair (geld i.p.v. kwaliteiten).
Nu kan je stellen dat het positief is dat minder mensen communicatiekunde, vrijetijdswetenschappen, Engels (ik neem aan dat het aantal studenten veel groter is dan dat nodig is om voldoende leraren Engels te vormen), pedagogie enzovoorts gaan studeren en daar ben ik het niet mee oneens.
Alleen, ook bepaalde opleidingen die wel zeer nuttig zijn en die niet een groot aantal studenten trekken zullen minder studenten gaan aantrekken en zelfs met sluiting bedreigd kunnen worden.
Als natuurkundige moet je immers in Nederland ook niet rekenen op een dik belegde boterham, in ieder geval niet wanneer je echt natuurkundig werk wil doen, je kan als natuurkundige ook voor een Big4-bedrijf of een bank werken, of voor de overheid wanneer enkel een bepaald opleidingsniveau wordt gevraagd.
Als je dan even nagaat dat nu al de hoger opgeleide zijn eigen opleidingskosten betaalt, als regel, doordat hij veel meer inkomstenbelasting betaalt dan vraag ik me af of dat het verstandig is om een sociaal leenstelsel in te voeren. Het is een gemakkelijkere bezuiniging maar je kan in plaats daarvan ook de inkomstenbelasting een beetje verhogen en dan met name de toptarieven. Ook dit heeft een nadeel: verslechtering internationale concurrentiepositie. Welk nadeel zwaarder weegt kan ik niet inschatten maar het is voor mij te kort door de boch om zomaar eventjes het sociale leenstelsel te verdedigen.

quote:
Wat het oplevert is dat er nog nooit zoveel mensen als nu de kans krijgen om te studeren en de controle over hun leven in eigen hand te houden. Nadeel is wel weer dat het hebben van een bachelor diploma (hbo/wo) praktisch verplicht gaat worden. Studenten en scholieren die sjezen hebben dan helemaal niets. De afschaffing van de langstudeerboete zou een drempel kunnen wegnemen om toch nog iets af te ronden.
Dat voordeel is dus helemaal geen voordeel!
De waarde van het bachelordiploma, en hiermee het niveau, daalt immers met als gevolg dat ook het topniveau daalt. Dit terwijl we verdomme meer dan 6 verschillende opleidingsniveaus hebben als je er rekening mee houdt dat ook binnen het HBO en het WO grote verschillen in opleidingsniveau bestaan.
Misschien gaat het straks steeds belangrijker worden welke opleiding je hebt gevolgd aan welke onderwijsinstelling en maakt het in feite niet meer zoveel uit dat je een bachelor/masterpapiertje hebt?
Het studeren was financieel gezien nooit zo laagdrempelig als in de jaren 70 en 80, in mindere mate in de jaren 90 voordat de Prestatiebeurs werd ingevoerd.
Gezien de ruimhartige studiefinanciering in die tijd (je weet wel, 7 jaar studeren voor geschiedenis zoals Rutte deed of 10 jaar studeren voor een andere gammaopleiding (ik weet niet uit mijn hoofd welke) zoals Verhagen deed) durf ik rustig te stellen dat het studeren financieel gezien in die tijd veel laagdrempeliger was dan tegenwoordig. Inhoudelijk was het hoogdrempeliger en zo hoort het ook te zijn gezien de vele niveaus van tertiair onderwijs die wij in Nederland hebben!
Het hoort zo te zijn dat het HBO inhoudelijk ietwat hoogdrempelig is en dat het WO inhoudelijk hoogdrempelig is, financieel moeten beide onderwijsvormen (hierbij benadrukkende dat het WO veel meer is of in ieder geval moet zijn dan enkel onderwijs!) laagdrempelig zijn.
Wij evolueren de laatste decennia juist in de omgekeerde richting: inhoudelijk wordt het steeds laagdrempeliger (inmiddels behaalt de helft van de Nederlanders een HAVO-diploma of hoger terwijl dat vroeger eerder 30% was) terwijl het financieel steeds hoogdrempeliger wordt.
Gevolg: rijkeluiskindjes in de collegebankjes die niets kunnen terwijl de talenten minder kansen krijgen om hun talenten maximaal te ontwikkelen (let op: er zitten twee stellingen in het laatste deel van deze zin!).

Laat het HBO en het WO alsjeblieft inhoudelijk weer hoogdrempelig en financieel laagdrempelig worden, ook dan bezuinig je op de studielasten maar je krijgt wel een hogere kwaliteit van diegenen die studeren.
De rest kan afzakken naar het HBO (mensen die nu een WO-opleiding volgen) en de vier MBO-niveaus. Voor de afzakkers maakt het geen verschil: ze krijgen eenzelfde opleidingsniveau, alleen onder een lagere naam. Immers zullen veel HBO-leerlingen verdrongen worden naar MBO-4 en veel MBO-4-leerlingen verdrongen worden naar MBO-3. Hiermee zal ook het niveau van MBO-4 en MBO-3 stijgen en zullen de zwakkeren die daar nu eigenlijk niet thuishoren op hun beurt weer een niveau dalen.
We hebben meer dan 6 niveaus van tertiair onderwijs, benut ze zodat het topniveau zeer hoog kan zijn!
pi_110654892
Met een gevallen kabinet en een grote kans dat het komende kabinet zich niet kan vinden in de genomen maatregelen rondom de langstudeerders:

Hoe groot is de kans dat deze maatregel teruggedraaid of op andere wijze verhinderd wordt (bijvoorbeeld de boete op 0 euro vaststellen) :?
Zeljko Petrovic-award
De babbelzieke user/user met de langste niet-rullevante posts.
1. Helpmefok (9)
  zondag 22 april 2012 @ 22:47:28 #89
120887 padlarf
dagdag33 achtig
pi_110655106
Volgens mij doet de rechter hier deze maand uitspraak over, dus wellicht is het sowieso van de baan. Anders weet ik het niet precies.
ponies
  zondag 22 april 2012 @ 22:55:14 #90
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_110655543
Betwijfel het. Er moet nog altijd méér bezuinigd worden. Dan is een maatregel die er al door is en die het volk dus al min of meer geslikt heeft makkelijk te behouden. Het terugdraaien is een optie, maar dan moet dubbel op andere posten bezuinigd worden en dat zullen ze ook niet willen.
He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
He named this world: Forbidden Paradise
pi_110659114
Ik denk dat deze regel aan zal houden, de besluiten zijn al genomen, we zullen moeten wachten wat een eventueel nieuw kabinet ervan vindt. Dat volgende kabinet zal waarschijnlijk eind dit jaar aantreden dus er is nog een hoop mogelijk. Uitstel van invoering lijkt me billijk.

Zelf denk ik dat de langstudeerboete, net zoals in de plannen gemaakt in het Catshuis, zal gaan sneuvelen bij een volgend kabinet. Het zal een compensatie zijn voor het afschaffen van de studiefinanciering. Wat ik zo lees zijn veel partijen voor het afschaffen van dit laatste. Iets wat ik zeer betreur overigens.
pi_110670622
de langstudeerboete is er sowieso doorheen voor de nieuwe studenten die vanaf 1 september beginnen. Dit geldt ook als je met een nieuwe opleiding begint terwijl je al student bent of met een master begint. Voor de huidige studenten doet de rechter uitspraak volgende maand. Het bij de uitspraak gaat het vooral om dat de spelregels verandert worden tijdens het spel, wat juridisch gezien niet helemaal mag. Er is bijvoorbeeld geen overgangsregeling.

De overige maatregelen waar vandaag een debat voor op het programma stond - basisbeurs master afschaffen, regels verscherpen aanvullende beurs, inkorting ov kaart- is niet doorgegaan. Het is nu aan de Tweede kamer op de te bepalen of het voorstel dat er nu ligt doorgaat of niet en of een demissionair kabinet dit mag doorvoeren.
Boomknuffelaar in spé
Prins op het witte paard belt vanzelf wel een keer aan
Bij voorbaat excuses voor de taalfouten
pi_110671858
Het plan was dus om de stufi helemaal af te schaffen en de langstudeerboete niet door te laten gaan. Mogelijk wordt het als nog doorgevoerd, als er een meerderheid voor is in de twee kamer.
  maandag 23 april 2012 @ 14:57:47 #94
166976 DuvelDuvel
altijd heftig altijd hype
pi_110675456
Iemand een idee van een partij die het onderwijs vooral stimuleert en op waarde schat. Moet zeggen dat d66 op mij overkomt als een partij die zich zeer mengt in de discussie over onderwijs. Maar misschien zit ik mis.
Voor ons dierbaar rood en wit
Tik em aan ouwe!
pi_110681206
Een onderwerp wat voor mij nu ook belangrijk is. Op de website van de Rijksoverheid kwam ik tegen dat op 13 april 2012 een 3e nota van wijzigingen over het wetsvoorstel naar de Tweede Kamer is gestuurd.

Dit suggereert dat de wet al een aantal keer naar de Tweede en Eerste kamer is gestuurd, maar niet door de Eerste Kamer is gekomen wegens onvolkomendheden. Nu wordt er dus een nieuwe versie naar de Tweede Kamer gestuurd, die daarna nogmaals naar de Eerste Kamer moet gaan.

Nu het kabinet demissionair is en geen meerderheid heeft in zowel de Tweede als de Eerste Kamer, wordt het lastiger om onderwerpen die controversieel zijn er door heen te krijgen. Eén van die onderwerpen is het aanpassen van de Wet op de Studiefinanciering.

Het blijft echter natuurlijk zo dat er bezuinigd dient te worden op diverse onderwerpen. Dat was uiteraard ook de hele aanzet om de Wet op de Studiefinaciering aan te passen. Deze bezuinigingen zouden al deels worden doorgevoerd in de begroting van 2013, die op de bekende Derde Dinsdag in september wordt gepresenteerd. Om de bezuinigingen er door heen te krijgen, heeft het kabinet de Tweede Kamer en Eerste Kamer nodig, aangezien de begroting een Wet in formele zin is en voor het aannemen hiervan dus een meerderheid nodig is in beide kamers. Deze meerderheid heeft het kabinet momenteel echter niet, dus moet er per onderwerp worden bepaald of die bezuiniging er doorheen komt. De ene bezuiniging gaat er makkelijker doorheen dan de andere.

Het is nu echter het punt hoe belangrijk alle partijen de Studiefinanciering vinden, zeker ten opzichte van de andere bezuinigingsonderwerpen. Gesteld dat het een belangrijk onderwerp zou zijn, dan moet er dus een meerderheid voor gevonden worden in beide kamers. Is het een minder belangrijk onderwerp, dan kan het gemakkelijker als uitruilmiddel worden gebruikt. Bijvoorbeeld dat de SP zegt met hun +20 zetels: "Als de AOW leeftijd maar tot 66 jaar gaat, gaan wij akkoord met de langstudeerboete".

Als het belangrijk is voor de partijen, zie ik er geen meerderheid voor. SP, Groenlinks en studentenpartij D66 zie ik niet voor het plan zijn. PVDA is dat overigens wel, als ik naar hun standpunten kijk. Opvallend is dat het Henk & Ingrid-argument nu ook leidt tot het standpunt van de PVV dat zij ook tegen aanpassingen zijn!

Resumerend kun je zeggen dat het allemaal nog onzeker is. Wel kun je stellen dat de kans dat de aanpassingen er niet komen, of op een later moment dan september 2012, veel groter is geworden dan wanneer het kabinet was blijven zitten met gedoogpartner PVV.
Treinkilometers
2011: 10956 - 2012: 11196 - 2013 (13-05): 6899
pi_110684917
De langstudeerboete en stufi lijken mij nu niet echt een breekpunt. :')

Er zal overal op worden gekort. Het afschaffen van de stufi tijdens de masterfase en het invoeren van de langstudeerboete zijn nog maar een relatief kleine bezuiniging voor het onderwijs als je kijkt naar de totale uitgaven.
pi_110697108
Stel dat het sociaal leenstelsel toch was ingevoerd of wordt ingevoerd. Is het dan zo dat de studiefinanciering die je nu elke maand automatisch ontvangt omgezet wordt naar een lening? Dus ook al behaal je een diploma dit jaar je betaald het alsnog allemaal terug.
Dit zou betekenen dat sommige studenten dus nu al een enorme schuld hebben opgebouwd.
Kort samengevat bedoel ik dus: Kan het met terugwerkende kracht ingevoerd worden?

[ Bericht 7% gewijzigd door HotCold op 23-04-2012 22:23:10 ]
pi_110697868
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2012 22:12 schreef HotCold het volgende:
Stel dat het sociaal leenstelsel toch was ingevoerd of wordt ingevoerd. Is het dan zo dat de studiefinanciering die je nu elke maand automatisch ontvangt omgezet wordt naar een lening? Dus ook al behaal je een diploma dit jaar je betaald het alsnog allemaal terug.
Dit zou betekenen dat sommige studenten dus nu al een enorme schuld hebben opgebouwd.
Volgens mij is alle stufi totdat de regeling ingaat dan een gift (als je de studie haalt), en alles wat daarna komt een lening. Hoop ik.
  maandag 23 april 2012 @ 22:29:11 #99
337465 Bram_van_Loon
pi_110698186
Nogal veel mensen vergeten dat je ook extra geld kan innen.
Een combinatie van beiden zal nodig zijn: de rijkere Nederlanders meer laten betalen en structurele hervormingen doorvoeren waarmee allerlei vaste lasten dalen.
  maandag 23 april 2012 @ 22:36:16 #100
337465 Bram_van_Loon
pi_110698653
Natuurlijk is 18 miljard een flink bedrag maar ik vrees dat de meeste Nederlanders totaal niet kunnen inschatten of dat het wel of niet een flink bedrag is. Test jezelf: hoeveel gaf de Nederlandse overheid uit in 2011? Hoeveel geld kreeg de Nederlandse overheid in 2011?
Het antwoord in de spoiler.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Er is dus best wel wat op te lossen door van de rijkste Nederlanders een wat grotere bijdrage te vragen. Ik ga hier niet schatten om een hoeveel grotere bijdrage het gaat maar een verhoging van de inkomsten me zo'n 13% zou volstaan. Het gaat dus niet om een onoverbrugbaar gat. Bezuinig wat op onnodige uitgaven en laat de rijkste Nederlanders wat meer belasting betalen en wat minder subsidie krijgen en je bent al aardig op de goede weg.

Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')