pi_110522870
registreer om deze reclame te verbergen
http://www.volkskrant.nl/(...)n-burgemeester.dhtml

quote:
Ze stonden al een tijdje niet meer in de etalage bij D66: de roemruchte kroonjuwelen. Maar vandaag worden toch weer twee plannen uit de kast gehaald: de gekozen burgemeester en de gekozen commissaris van de koningin. Het D66-Kamerlid Gerard Schouw dient vandaag twee voorstellen tot wijziging van de Grondwet in.

Schouw wijst er nadrukkelijk op dat Nederland het enige land in Europa is waar de burgemeester niet wordt gekozen. 'In geen van die landen is men erop teruggekomen omdat het een slecht idee zou zijn.'

D66 wil de door de kroon benoemde burgemeester en commissaris om te beginnen uit de Grondwet halen, zodat daarna een nieuwe regeling kan worden gemaakt om de bestuurders langs democratische weg aan te wijzen. Schouw rekent op steun van VVD, PvdA, PVV, GroenLinks en de SP.
en daar gaan we weer, de gekozen burgemeester. vind het persoonlijk een prachtig idee, maar ik vraag me af wat er veranderd is dat het voorstel er dit keer wél door zal komen.

edit: oeps, moet poging II zijn, niet III. wil een mod even de titel aanpassen? :)

[ Bericht 6% gewijzigd door Asphias op 19-04-2012 10:33:18 ]
  donderdag 19 april 2012 @ 10:56:26 #2
296169 Zihuatanejo
In Mexicooooooo!
pi_110523772
Krijgen we weer dan een minister voor spek en bonen zoals Thom de Graaf?

Mooi idee, maar wordt weer tegengehouden. De politici hechten graag aan mooie baantjes.
www.kiva.org. Steun ondernemers in ontwikkelingslanden.
pi_110523846
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 10:56 schreef Zihuatanejo het volgende:

Mooi idee, maar wordt weer tegengehouden. De politici hechten graag aan mooie baantjes.
Correctie Politici houden van macht.
Surely you can't be serious
I am serious... and don't call me Shirley
  donderdag 19 april 2012 @ 11:16:09 #4
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_110524338
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 10:24 schreef Asphias het volgende:
http://www.volkskrant.nl/(...)n-burgemeester.dhtml

edit: oeps, moet poging II zijn, niet III. wil een mod even de titel aanpassen? :)
Lijkt me eerder poging XIII dan III eigenlijk.
pi_110524451
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 10:56 schreef Zihuatanejo het volgende:

Minister voor Bestuurlijke vernieuwing en Koninkrijksrelaties. Vooral dat laatste hoort er ook echt bij :')
  donderdag 19 april 2012 @ 11:21:18 #6
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_110524504
Het door de kroon benoemen van de burgemeester en de CdK kan wat mij betreft ook uit de Grondwet. Deze zouden gewoon benoemd moeten worden door de gemeenteraad dan wel Provinciale Staten.
pi_110524652
Mooi initiatief, huidige systeem is eigenlijk best raar. Waarom zou de kroon moeten bepalen wie de lokale burgemeesters zijn? Perfecte democratie bestaat niet, maar het huidige systeem van burgemeesterbenoeming komt wel heeel ver uit de buurt. :P
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
pi_110524921
freako:
quote:
Het door de kroon benoemen van de burgemeester en de CdK kan wat mij betreft ook uit de Grondwet. Deze zouden gewoon benoemd moeten worden door de gemeenteraad dan wel Provinciale Staten.
Wat in de praktijk natuurlijk ook zo gebeurt.

Verder is de vergelijking die hier gemaakt wordt met andere landen ook wat vreemd. Overal wordt het burgemeester zijn anders ingevuld. De burgemeesters hier sturen bijvoorbeeld de politie aan.
Een gekozen burgemeester is complete onzin. De opkomst bij verkiezingen die er wel toe doen is al laag te noemen, ja laten we er nog eentje toevoegen.
pi_110525612
Wat gaat dit precies opleveren vraag ik me af? Elke 4 jaar een andere popie-jopie die alles op de kop gooit in een gemeente?
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
DroogDok | ROTTERDAM | Toscane
pi_110526028
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 11:52 schreef DroogDok het volgende:
Wat gaat dit precies opleveren vraag ik me af? Elke 4 jaar een andere popie-jopie die alles op de kop gooit in een gemeente?
Dat zou kunnen, maar als de gemeenteraad de burgemeester kiest dan zal dit minder spelen omdat er in de gemeenteraad meestal mensen zitten die weten waar de burgemeester van hun gemeente aan moet voldoen.
Tweede plaats De Dagzege 2011
pi_110526272
tja, de vraag is wat je liever hebt. dat iedereen die het in de haagse politiek verneukt heeft mooi een baantje in een gemeente mag vinden, of dat de burgemeester door het volk gekozen wordt, waarbij de kans is dat ze een pipo kiezen die er niets van snapt wel groter is.

persoonlijk voel ik er meer voor dat het volk toch een stem heeft, het is me nu allemaal teveel baantjes toeschuiven aan diegene die binnen de partij veel gedaan hebben, terwijl minder naar algemeen belang wordt gekeken.
pi_110526812
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 12:04 schreef IkeDubaku99 het volgende:

[..]

Dat zou kunnen, maar als de gemeenteraad de burgemeester kiest dan zal dit minder spelen omdat er in de gemeenteraad meestal mensen zitten die weten waar de burgemeester van hun gemeente aan moet voldoen.
Ja precies, dan is de burgemeester net zo gekozen als de minister president (de leider van de grootste partij in de gemeenteraad wordt burgemeester), daar zie ik inderdaad nog wel wat in. Verkiezingen voor een burgemeester los van de gemeenteraad zie ik minder zitten.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  donderdag 19 april 2012 @ 12:57:03 #13
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_110527722
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 12:29 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Ja precies, dan is de burgemeester net zo gekozen als de minister president (de leider van de grootste partij in de gemeenteraad wordt burgemeester), daar zie ik inderdaad nog wel wat in. Verkiezingen voor een burgemeester los van de gemeenteraad zie ik minder zitten.
Wat mij betreft blijft het bestaande systeem overeind;
- ambtstermijn van 6 jaar, en herbenoembaar
- vacature wordt opengesteld, kandidaten kunnen solliciteren
- vertrouwenscommissie (samengesteld uit raadsleden) voert gesprekken met de kandidaten, en geeft hun voorkeur aan.
- de raad stemt, en de kandidaat met een meerderheid is burgemeester

Wat dan verdwijnt is de voordracht voor benoeming aan de ministerraad, waar voor de vorm 2 kandidaten in moeten staan. Ook het hamerstuk in de ministerraad is dan overbodig.
pi_110528217
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 11:26 schreef Kaas- het volgende:
Mooi initiatief, huidige systeem is eigenlijk best raar. Waarom zou de kroon moeten bepalen wie de lokale burgemeesters zijn? Perfecte democratie bestaat niet, maar het huidige systeem van burgemeesterbenoeming komt wel heeel ver uit de buurt. :P
Waarom? De kroon is gewoon een democratisch orgaan. Bovendien is het huidige systeem een geheel van overheden met een bevoegdheidsverdeling onderling. De benoeming van de burgermeester als verantwoordelijke voor de openbare orde, toch minstens ook een rijksaangelegenheid, de positie van voorzitter van het college en boven de partijen staand, en de burgermeester als directe en indirecte link met de rijksoverheid maken allemaal onderdeel uit van dat systeem.

Je kunt niet zomaar een deel van een stelsel dramatisch veranderen zonder na te denken over de invloed daarvan op het stelsel als geheel. Als een burgermeester er komt te zitten vanuit een mandaat uit een compleet andere hoek, dan zul je ook diens bevoegdheden moeten aanpassen. Dan zal ook de verhouding tussen burgermeester en gemeenteraad wezenlijk veranderen, en zelfs de verhouding tussen burgermeester en wethouders binnen het college.
“You can fool some people sometimes, but you can't fool all the people all the time.”
pi_110539885
Van mij mogen ze ervoor gaan. Ik hoop alleen wel dat ze deze keer zo verstandig zijn om hier niet bij eventuele coalitiebesprekingen andere punten voor in te leveren.
pi_110544801
Op zich geen slecht idee omdat het eigenlijk gewoon belachelijk is dat een paar regenten een burgemeester voor ons uitzoeken en die keuze vaak tot stand komt door partijpolitiek en niet door de wensen van de burger.

Wel hoop ik dat D66 er niet teveel nadruk op gaat leggen. De kans dat het voorstel het niet red is er natuurlijk altijd en dan moet dat niet ervoor zorgen dat D66 daarmee een soort one issue partij is geworden.

Gewoon als projectje erbij doen dit.
http://twitter.com/RogerV83
Winnaar van de Fok-POL Hans van Mierlo-award 2009 en 2011
  vrijdag 20 april 2012 @ 16:02:47 #17
111528 Viajero
Who dares wins
pi_110559621
Hey, D66. Willen jullie meedoen met onze coalitie? We gaan helemaal niets doen wat jullie willen, maar je mag je wel lekker belangrijk voelen. Deal?
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
pi_110560725
Weer een verkiezing erbij waarbij geen hond komt opdagen. Iets met oude koeien en een sloot.
Like a girl I used to know who I found on Facebook, I could see all her photos without even adding her as a friend, she should get that sorted, any pervert could be wanking over her photos not just a nice bloke like me.
  Weblogger vrijdag 20 april 2012 @ 16:43:20 #19
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_110561020
quote:
14s.gif Op vrijdag 20 april 2012 16:35 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
Weer een verkiezing erbij waarbij geen hond komt opdagen. Iets met oude koeien en een sloot.
Dus is het beter dat een paar mannen in achterkamertjes wel even bepalen welke burgervader goed voor jou is?
  vrijdag 20 april 2012 @ 16:46:48 #20
111528 Viajero
Who dares wins
pi_110561152
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2012 16:43 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Dus is het beter dat een paar mannen in achterkamertjes wel even bepalen welke burgervader goed voor jou is?
Natuurlijk. Democratie kunnen we niet aan beginnen. Straks wil het domme volk nog een democratisch Europa. Of mensen die proberen iets te doen aan de financiele crisis. Doorwerken en kop houden aub.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
pi_110561288
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2012 16:43 schreef Hexagon het volgende:

[..]

De gemeenteraad is al democratisch gekozen.
Like a girl I used to know who I found on Facebook, I could see all her photos without even adding her as a friend, she should get that sorted, any pervert could be wanking over her photos not just a nice bloke like me.
  vrijdag 20 april 2012 @ 17:01:53 #22
364125 Profeet_Mohammed
Vrede Zij Met Mij
pi_110561739
Mogen we straks ook onze eigen wijkagent kiezen?
let op: ik ben een troll, neem mijn posts niet serieus.
  Weblogger vrijdag 20 april 2012 @ 17:02:33 #23
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_110561762
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2012 16:50 schreef Stephen_Dedalus het volgende:

[..]

De gemeenteraad is al democratisch gekozen.
En dus? Dan hoeft het verder niet democratisch?

Overigens is dit voorstel alleen om de huidige procedure te schrappen. Dat maakt de weg vrij voor iets nieuw. Hoe dat eruit ziet dat ligt open. Het zou ook kunnen gaan zoals bij een MP.
pi_110562419
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2012 17:02 schreef Hexagon het volgende:

[..]

En dus? Dan hoeft het verder niet democratisch?
Hoezo? Een stelsel wordt niet democratischer naarmate je meer verkiezingen organiseert. Je kunt best twee organen met hun eigen rechtstreekse mandaat tegenover elkaar zetten, ipv dat er een orgaan is wat de dienst uitmaakt, maar dan moet de macht verdeeld worden tussen die twee organen, en hun mandaten.
“You can fool some people sometimes, but you can't fool all the people all the time.”
  Weblogger vrijdag 20 april 2012 @ 17:22:39 #25
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_110562522
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2012 17:19 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Hoezo? Een stelsel wordt niet democratischer naarmate je meer verkiezingen organiseert. Je kunt best twee organen met hun eigen rechtstreekse mandaat tegenover elkaar zetten, ipv dat er een orgaan is wat de dienst uitmaakt, maar dan moet de macht verdeeld worden tussen die twee organen, en hun mandaten.
Dat is toch niet heel raar op zichzelf? In landen als Frankrijk en de VS kiezen ze ook voor een uitvoerende en voor een controlerende macht.

Maar het mag van mij ook door de burgemeester een soort superwethouder te maken die hoort bij de coalitie vorming van de colleges.

Dit voorstel is puur om af te komen van de huidige schimmige benoemingsprocedure.
  vrijdag 20 april 2012 @ 17:23:21 #26
78680 Nielsch
Dinamo! Dinamo Riga!
pi_110562550
Het is treurig om te zien hoe de politieke elite destijds het gekozen burgemeesterschap om zeep heeft geholpen. Men neme Utrecht, men geeft het volk twee voorgeselecteerde kandidaten (aan de ene kant een PvdA kandidaat, aan de andere kant een PvdA kandidaat), het volk komt massaal niet opdagen en de minister zegt: "het volk wil blijkbaar geen gekozen burgemeester".

Schandalig, een minachting vind ik het.

Ik sta volkomen achter een gekozen burgemeester. De PVV ook, D66 ook, SP ook. Wellicht na de volgende verkiezingen.
For Boston, for Boston, we sing our proud refrain! For Boston, for Boston, 'tis wisdom's earthly fane!
pi_110562591
Liever wat meer strijd door 2 mandaten dan ondoorzichtige handjeklap op verschillende niveaus
[quote][img]http://i.fokzine.net/p/10s.gif[/img] Op maandag 23 april 2012 17:00 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
pi_110562606
Een burgemeester in Frankrijk kun je niet vergelijken met de functie van burgemeester in Nederland. Hoe dat in de VS werkt weet ik niet precies.
  vrijdag 20 april 2012 @ 17:25:27 #29
78680 Nielsch
Dinamo! Dinamo Riga!
pi_110562639
Volgens mij heeft een burgemeester in de VS meer macht en meer te vertellen dan een burgemeester in Nederland.
For Boston, for Boston, we sing our proud refrain! For Boston, for Boston, 'tis wisdom's earthly fane!
  Weblogger vrijdag 20 april 2012 @ 17:31:16 #30
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_110562858
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2012 17:25 schreef Nielsch het volgende:
Volgens mij heeft een burgemeester in de VS meer macht en meer te vertellen dan een burgemeester in Nederland.
Klopt, de burgemeester wordt net als de President gekozen met een persoonlijk programma en benoemt zijn wethouders daarbij. De gemeenteraad controleert dat en moet het goed danwel afkeuren.

Maar hoe dan ook heb je twee mandaten.
pi_110562941
quote:
Schouw wijst er nadrukkelijk op dat Nederland het enige land in Europa is waar de burgemeester niet wordt gekozen. 'In geen van die landen is men erop teruggekomen omdat het een slecht idee zou zijn.'
En dat is de primaire motivatie? :')
pi_110562944
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2012 17:31 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Klopt, de burgemeester wordt net als de President gekozen met een persoonlijk programma en benoemt zijn wethouders daarbij. De gemeenteraad controleert dat en moet het goed danwel afkeuren.

Maar hoe dan ook heb je twee mandaten.
Elk raadslid heeft ook zijn/haar eigen mandaat, waardoor er een goed speelveld is.

Jij bent daarentegen onderdeel van een lijst... :P
[quote][img]http://i.fokzine.net/p/10s.gif[/img] Op maandag 23 april 2012 17:00 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
pi_110563031
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2012 17:22 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Dat is toch niet heel raar op zichzelf? In landen als Frankrijk en de VS kiezen ze ook voor een uitvoerende en voor een controlerende macht.
Ja, maar dan heeft de controlerende macht dus ook meteen minder macht, want een concurrerende macht met een eigen rechtstreeks mandaat. Dus je stem bij de gemeenteraadsverkiezingen is dan minder waard. Bovendien is het buitenland geen argument. Pleit je er nou voor om het hele Franse of Amerikaanse stelsel over te nemen? Of doe je gewoon alsof die verschillende organen met hun mandaten geen stelsel vormen en je de losse puzzlestukjes gewoon kunt vervangen en ze dan alsnog in elkaar grijpen?

quote:
Maar het mag van mij ook door de burgemeester een soort superwethouder te maken die hoort bij de coalitie vorming van de colleges.
Ach ja, wat dondert het ook, doe maar wat. Stel je voor dat je er goed over na zou moeten denken.

quote:
Dit voorstel is puur om af te komen van de huidige schimmige benoemingsprocedure.
Ik zou als doel stellen dat het land en indiviuele gemeenten goed bestuurd worden....Of lijkt je dat te ambitieus?
pi_110563228
In deze situatie is er een link tussen de raad en het College waardoor het dualisme vaak selectief is.
[..]
  Weblogger vrijdag 20 april 2012 @ 17:45:58 #35
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_110563328
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2012 17:37 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Ja, maar dan heeft de controlerende macht dus ook meteen minder macht, want een concurrerende macht met een eigen rechtstreeks mandaat. Dus je stem bij de gemeenteraadsverkiezingen is dan minder waard. Bovendien is het buitenland geen argument. Pleit je er nou voor om het hele Franse of Amerikaanse stelsel over te nemen? Of doe je gewoon alsof die verschillende organen met hun mandaten geen stelsel vormen en je de losse puzzlestukjes gewoon kunt vervangen en ze dan alsnog in elkaar grijpen?
In ieder geval kun je met meerdere mandaten werken.

Maargoed ik zou wel eens een overzicht willen welke vormen de andere landen allemaal gebruiken.

quote:
Ach ja, wat dondert het ook, doe maar wat. Stel je voor dat je er goed over na zou moeten denken.

Ik zou als doel stellen dat het land en indiviuele gemeenten goed bestuurd worden....Of lijkt je dat te ambitieus?
Tja dit voorstel heeft tot doel de weg vrij te maken voor een nieuw systeem waarbij de burger meer invloed heeft in die keuze wie gaat besturen.

Hoe het vorm gaat krijgen is de discussie die moet volgen. Maar de huidige schimmige procedure levert iig vaak niet de burgemeester op waar men nu op zit te wachten. On bovendien is de macht op het veiligheidsbeleid nu heel moeilijk via de lokale politiek te sturen.
pi_110565653
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2012 17:45 schreef Hexagon het volgende:

[..]

In ieder geval kun je met meerdere mandaten werken.
Het kan ja, het hoeft niet.

quote:
Maargoed ik zou wel eens een overzicht willen welke vormen de andere landen allemaal gebruiken.
Daar is in de 19e eeuw uitgebreid over gefilosofeerd, en ons stelsel is daar een uitkomst van. Misschien dat D66 dat nu met behulp van voortschrijdend inzicht beter kan, maar de start is niet bepaald hoopgevend.

quote:
Tja dit voorstel heeft tot doel de weg vrij te maken voor een nieuw systeem waarbij de burger meer invloed heeft in die keuze wie gaat besturen.
Invloed? Valt dat in de categorie meepraatrechten waar onze democraten in EU-grondwetverband zo enthousiast over waren? Of hebben we het over macht, een stembusuitslag die tot een benoeming leidt?

quote:
Hoe het vorm gaat krijgen is de discussie die moet volgen.
Nee, dat is het begin. Dat het te moeilijk is is geen excuus.

quote:
Maar de huidige schimmige procedure levert iig vaak niet de burgemeester op waar men nu op zit te wachten.
Wel vaak burgermeesters waar men achteraf heel tevreden over is, of burgermeesters waar men wel wat over te zeuren heeft maar die de boel aardig bij elkaar hebben gehouden. De gemeenteraad bedoel ik dan, een orgaan wat dankzij het lokale niveau hopeloos kan ontsporen in kinderachtige kinnesinne.

quote:
On bovendien is de macht op het veiligheidsbeleid nu heel moeilijk via de lokale politiek te sturen.
Goed zo. Veiligheidsbeleid kun je beter niet in stukjes hakken en de ene gemeente een veiligheidsprobleem over de schutting laten gooien naar een andere gemeente.
pi_110568138
quote:
14s.gif Op vrijdag 20 april 2012 16:35 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
Als het gelijktijdig met de gemeenteraad verkiezingen plaatsvindt zal dat wel meevallen.

Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')