quote:We talk about German supersedans as "built for the Autobahn" and other clichés about the country's sometimes-unrestricted highways, and this 2013 BMW M5 proves it after crashing at 186 mph without killing the driver or passengers.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Niet letterlijk zat, wil gewoon iets anders. Iets meer auto, wat stevigersquote:
quote:Op zondag 22 april 2012 13:54 schreef von_Preussen het volgende:
Zo ziet een BMW M5 eruit nadat hij met bijna 300km/h verongelukt is, de bestuurder en passagier (en hond) waren slechts "gewond":
[..]Haha vetSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
wel zonde van de M5 though
Dan zijn het nog steeds geen afleverkosten, dat is gewoon deugdelijk onderhoud voor een al dan niet schappelijke prijs. En of je nu linksom of rechtsom draait, bij een tweedehands auto hoort dat bij het afleveren van een betrouwbaar en deugdelijk product en dus bij de verkoopprijs. Een distributieriem die zowat op knappen staat is inderdaad niet meer deugdelijk of betrouwbaar.quote:Op zaterdag 21 april 2012 10:14 schreef matttor het volgende:
[..]
Als de distributieriem over zeg 10.000KM vervangen moet worden is de auto niet meer deugdelijk of bruikbaar? Als er rond diezelfde tijd de APK samen met een OHB moet gebeuren is de auto ook niet meer bruikbaar of deugdelijk? Volgensmij wel, maar voor de meerprijs van (bijv.) ¤595,- voert de dealer dit allemaal voor jou uit, zodat je het eerste jaar zonder grote kosten kan rijden + garantie krijgt. Wil je dit niet? Prima, geef dit duidelijk aan als je een auto gaat kopen en een goede verkoper zal je dan ook vertellen wat je niet krijgt.
Overigens kan er best heel veel in normaal overleg, maar als je als koper met de mentaliteit 'die afleverkosten slaan nergens op' en 'die auto is veeeeeeel te duur' binnen komt, krijgt de verkoper vaak ook geen gelegenheid meer om het één en ander uit te leggen en duidelijk te maken, maar ach, die liegt toch om auto's te verkopen, of niet?
Dat bovenste stuk is een beetje de mentaliteit die ik proef richting (auto)verkopers en zaken als rijklaarmaak kosten of inruilprijzen, maar de gemiddelde koper is totaal niet geinformeerd over een aantal zaken en roepen dus maar wat, totaal doof voor wat een verkoper te zeggen heeft.
Een goede verkoper zal jou gewoon goed advies geven en eerlijk tegen je zijn, als jij hem tenminste die kans geeft (dus niet gelijk de borrelpraat-onzin eruit gooien). Vertrouw je het niet? Dan koop je gewoon de auto daar niet. Klaar. Je bent er altijd zelf bij en je tekent een koopcontract nog altijd zelf, als jij daar geen rijklaarmaak kosten bij wil moet jij dat weten, het is toch jouw geld. Als je die kosten moet betalen? Gewoon lekker weglopen.
En oja, ik werk in die autobranche, sterker nog, ik verdien mijn geld met auto's verkopen, ik weet dus wel wat ik zeg hoor.
De perfecte aflevering interesseert me het minst, na de eerste dag is hij toch vies. De rest interesseert me wel, maar dient bij een tweedehands evengoed bij de verkoopprijs in te zitten. Nogmaals, de enige reden om dat apart op te voeren is een wat mij betreft malafide verkoopbeleid dat door de autobranche nog goedgepraat wordt ook. Dan erbij, als duidelijk is wat die bijkomende kosten dan inhouden, heb ik er niet eens zo heel veel op tegen. Wel als het gewoon nog even wat extra geld uit de zak kloppen betreft. Bij een merkdealer zal je dat niet snel overkomen, bij de occasionboer op de hoek is die kans groter.quote:Op zaterdag 21 april 2012 22:04 schreef dester_martijn het volgende:
[..]
Zou je ook gewoon eens argumenten willen geven ipv zomaar iets in het wild roepen? Als ik kijk naar de premium garantie van bmw dan zit daar 2 jaar garantie bij, 10k geen onderhoud, gratis vervangend vervoer, pechhulp in binnen- en buitenland (incl. vervangend vervoer of logie) en niet te vergeten een perfecte aflevering.
[..]
Ja tuurlijk en achteraf zeiken dat je teveel betaald hebt. hoe triester kan het worden. Niemand verplicht de verkoper hem met een onderhoudsbeurt weg te geven. Voor een dubbeltje op de eerste rij zitten (afleveringskosten eraf geluld) en dan huilen! Iets met lusten en lasten!
[..]
Ow nu snap ik je puberale reactie op m'n vriendins 135i pas in klaagbaak!! Lag het toch niet aan je intelligentie niveau!
zevenhuizen Groningen?quote:Op zondag 22 april 2012 13:45 schreef Purdey het volgende:
Morgen kijken in Zevenhuizen naar een mooie VW Polo uit 2002. Staat al een maandje of 3 te koop, dus ben eigenlijk wel nieuwschierig geworden aangezien de auto er zó perfect uit ziet. Groen/blauw van kleur, nog geen 120.000 km en voorzien van allerlei opties.
Nu maar hopen dat ie voor de micra nog een beetje 'n fatsoenlijk bedrag wil teruggeven
De vraag van vandaag: als hij er zo mooi uitziet en zulke toffe opties heeft, waarom staat hij dan al 3 maand te koop?quote:Op zondag 22 april 2012 13:45 schreef Purdey het volgende:
Morgen kijken in Zevenhuizen naar een mooie VW Polo uit 2002. Staat al een maandje of 3 te koop, dus ben eigenlijk wel nieuwschierig geworden aangezien de auto er zó perfect uit ziet. Groen/blauw van kleur, nog geen 120.000 km en voorzien van allerlei opties.
Nu maar hopen dat ie voor de micra nog een beetje 'n fatsoenlijk bedrag wil teruggeven
Daarom is ze ook zo benieuwd dacht ikquote:Op zondag 22 april 2012 15:34 schreef Bartholomeus het volgende:
[..]
De vraag van vandaag: als hij er zo mooi uitziet en zulke toffe opties heeft, waarom staat hij dan al 3 maand te koop?
Dat dus Wil nu weleens weten wat mensen tegenhoud dat ding te kopen.quote:
En als je die reden niet vinden kunt?quote:Op zondag 22 april 2012 15:38 schreef Purdey het volgende:
[..]
Dat dus Wil nu weleens weten wat mensen tegenhoud dat ding te kopen.
Volgensmij mis je mijn punt al met de eerste zin, een auto waaraan -zeg over 10.000 km- een distributieriem vervangen moet worden is nog een prima auto en de riem staat dan zeker nog niet op knappen. Het gaat mij erom dat, iig bij merkdealers, je wel degelijk iets 'krijgt' voor de afleverkosten en het niet zomaar prijsverhogend is en je als koper ook zelf moet blijven nadenken voor je ergens mee akkoord gaat.quote:Op zondag 22 april 2012 15:11 schreef Bartholomeus het volgende:
[..]
Dan zijn het nog steeds geen afleverkosten, dat is gewoon deugdelijk onderhoud voor een al dan niet schappelijke prijs. En of je nu linksom of rechtsom draait, bij een tweedehands auto hoort dat bij het afleveren van een betrouwbaar en deugdelijk product en dus bij de verkoopprijs. Een distributieriem die zowat op knappen staat is inderdaad niet meer deugdelijk of betrouwbaar.
De enige - vraag dit gerust na aan je baas - reden voor zoiets als 'afleverkosten' in de tweedehands markt is dat langs die weg de auto zo goedkoop mogelijk aangeboden kan worden zodat hij maar zo hoog mogelijk op de autotrack-achtige sites naar boven komt. De term is dan ook klakkeloos overgenomen van de eerstehands handel, en daar heet het zo in verband met het belastingvoordeel. Alles om te verkopen, en jij als verkoper zou dat moeten weten.
Overigens, nog een paar puntjes over goede autoverkopers. Een goede autoverkoper snapt dat hij - helaas net als bepaalde bevolkingsgroepen - door veel mensen met een zeker vooroordeel benaderd wordt. Het is aan de verkoper zelf om dat al dan niet terecht te laten blijken en goed met die situatie om te gaan. Als je als verkoper aankomt met een verhaal als 'hij kost X!' en vervolgens mompelt dat er nog Y bij komt, sja... Toon ballen en noem gewoon je verkoopprijs, klaar. Is dat teveel meneer? Prima, zonder garantie onderhoud yaddayadda kan het voor dát geld. Bedrijven die aan 'afleverkosten' doen hebben bij stap 1 al de schijn tegen. Al dan niet terecht.
Voorts begrijpt een goede autoverkoper dat hij er voor de klant is, en niet andersom. Dat wil niet zeggen dat je alles hoeft te pikken, maar een dominante houding is zeer zeker niet op z'n plaats. Dat een potentiële klant met een zekere houding binnen komt maakt een klant geen slechte klant. Dat de verkoper in kwestie zich daardoor laat ondersneeuwen maakt hem wél een ongeschikte verkoper.
En als laatste is fout nummer 1 natuurlijk het onderschatten van degene die je voor je hebt. Ik heb recentelijk een andere auto gekocht en zo belandde ik, door tijdsgebrek in m'n ouwe kloffie, ook bij een BWM dealer die een interessante tweedehandse 3-serie had staan. Zijn reactie: oh, die kun jij toch niet betalen. Nou, dan niet
En wat ik daarmee zeggen wil? Nou, dat ik niet mijn geld verdien als autoverkoper. Evengoed beschik ik wel over een prima commercieel inzicht, waar ik dan ook mijn dagelijks brood mee verdien. Je opmerking over 'ongefundeerde borrelpraat' is dan ook op z'n minst misplaatst
Ik neem wel iemand mee die er kijk op heeft, en ik kan altijd nog een aankoop keuring kunnen doen. Misschien is er gewoon niks mee maar vinden mensen de kleur niet mooi, of vinden ze 'm te duur. Of ze hebben gewoon poep in hun ogen.quote:Op zondag 22 april 2012 16:00 schreef Bartholomeus het volgende:
[..]
En als je die reden niet vinden kunt?
Een distributieriem die nog maar 10.000km te gaan heeft moet binnen afzienbare tijd vervangen worden, en an sich is de auto dan misschien deugdelijk, betrouwbaar zal hij zeer binnenkort niet meer zijn. Nu ligt het er wel aan hoeveel kilometers je per jaar aflegt natuurlijk. Mijn buurman zou er pas over 2 jaar tegenaan lopen, ik over 2 tot 2,5 maand. Als je dus een betrouwbaar product wil verkopen zonder dat je klant voor verrassingen zal komen te staan kun je dus niet anders dan die riem vervangen.quote:Op zondag 22 april 2012 16:00 schreef matttor het volgende:
[..]
Volgensmij mis je mijn punt al met de eerste zin, een auto waaraan -zeg over 10.000 km- een distributieriem vervangen moet worden is nog een prima auto en de riem staat dan zeker nog niet op knappen. Het gaat mij erom dat, iig bij merkdealers, je wel degelijk iets 'krijgt' voor de afleverkosten en het niet zomaar prijsverhogend is en je als koper ook zelf moet blijven nadenken voor je ergens mee akkoord gaat.
En uiteraard is het voor een deel ook zo om zo laag mogelijk in prijs op internet te verschijnen. Een goed bedrijf zet wel even netjes in de tekst erbij hoe hoog de afleverkosten zijn en wat je daarvoor krijgt. Verder kan je als aanbieder ook niet anders dan op deze manier adverteren omdat iedereen het al doet, als je de rijklaarmaak kosten erbij op gaat tellen prijs je jezelf weg en vindt men je minder snel.
Met je laatste alinea ben ik het trouwens volledig eens. Hoewel ik het moeilijk te geloven vind dat er tegenwoordig nog verkopers rondlopen die zo reageren zoals bij jou bij de BMW. Mag toch niet hopen dat hij dit letterlijk zei?
Watvoor motor zit erin eigenlijk?quote:Op zondag 22 april 2012 16:06 schreef Purdey het volgende:
[..]
Ik neem wel iemand mee die er kijk op heeft, en ik kan altijd nog een aankoop keuring kunnen doen. Misschien is er gewoon niks mee maar vinden mensen de kleur niet mooi, of vinden ze 'm te duur. Of ze hebben gewoon poep in hun ogen.
Dit is al te technisch, maar ik ga m'n best doen Een 1.4, 4 cilinder, 55 kW.quote:
Ik heb vooral iets tegen het concept 'afleverkosten' in het geval van tweedehands auto's, dat heeft weinig te maken met de kwaliteiten van de verkoper. Evengoed ben ik het helemaal met je eensquote:Op zondag 22 april 2012 16:26 schreef house_is_a_feeling het volgende:
Even inhaken op de afleverkosten-discussie die een wending neemt richting verkopers.
Het is voor mij in de afgelopen maanden duidelijk geworden dat je zowel bij merkdealers als bij handelaren als bij kamp-sjonnies met een zaakje aan huis zowel supergoed kan zitten als dat je daar ver vandaan moet blijven.
Ik herinner me een Citroen verkoper die niet eens de moeite nam om wat uitleg te verschaffen over de auto of een Nissan medewerker die niet even het tarief kon opzoeken voor het uitlezen van een storing. Een andere Nissan garage doet het dan weer helemaal perfect door meerdere malen kostenloos naar de auto te kijken, een gratis keuring doen (zonder af te melden!) en in de tussentijd je ook nog je nap kentekengegevens laat inzien zonder problemen.
Ik heb handelaren gezien die niet eens de gebreken wisten van bepaalde auto's (die er al een tijdje stonden) en ze als 'nieuwstaat' in de verkoop deden. Daarnaast weer een handelaar meegemaakt die je de auto verkocht en na het constateren van een gigantisch lek achterin het kostenloos oplost. Dit ruim een week na aankoop.
Bij de handelaar waar ik laatst mijn auto gekocht heb heb ik de afleverkosten eraf kunnen krijgen & zelfs nog onder de gemelde verkoopprijs kunnen komen. Een dag later kreeg ik de auto niet aan de praat, ik belde de beste man maar hij kon me niet helpen. Een uur later kreeg ik een telefoon van hem nog met ideeën om het op te lossen. Dat hielp niet maar hij wou wel op de hoogte gehouden worden om te kijken of we nog tot een oplossing konden komen. Uiteindelijk heb ik het zelf opgelost maar ook in dit geval merk je dat men nog wel je best wil doen voor je.
Dus uiteindelijk komt het op de persoon neer of de verkoper goed is of niet. Ik kom echt niet ergens binnen met een attitude van 'kijk mij eens hier een auto meenemen voor minder omdat ik je je brood niet gun', maar soms lijken verkopers die instelling wel te hebben. Juist die verkopers kan je het beste mijden want dan is het ook écht niet leuk als je achteraf problemen hebt met de auto.
quote:Op zondag 22 april 2012 13:54 schreef von_Preussen het volgende:
Zo ziet een BMW M5 eruit nadat hij met bijna 300km/h verongelukt is, de bestuurder en passagier (en hond) waren slechts "gewond":
[..]je kunt op 100 manieren verongelukken, je kunt een auto met 50 km dusdanig ergens tegenaan knallen dat je dood bent, maar andersom gaat ook prima. snelheid en overleven is een combinatie die zonder verdere differientiatie weinig zegt over de auto.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Die van mij stond er ook al een maand of 4 Maar daar hadden ze er meer van (allemaal lease-auto's )quote:Op zondag 22 april 2012 15:38 schreef Purdey het volgende:
[..]
Dat dus Wil nu weleens weten wat mensen tegenhoud dat ding te kopen.
Ooh dan kom je niet echt iets te kort met een Polo denk ik?quote:Op zondag 22 april 2012 16:31 schreef Purdey het volgende:
[..]
Dit is al te technisch, maar ik ga m'n best doen Een 1.4, 4 cilinder, 55 kW.
quote:Op zondag 22 april 2012 13:54 schreef von_Preussen het volgende:
Zo ziet een BMW M5 eruit nadat hij met bijna 300km/h verongelukt is, de bestuurder en passagier (en hond) waren slechts "gewond":
[..]Zonde van die bak ja, maar wel netjes dat je daar nog goed uit kan stappen. Leuke familie wel, met zo'n M-wagenpark. Hebben ze nog een dochter vrij?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
Gewoon je eigen vriendin dumpen voor een M-vriendin?quote:Op zondag 22 april 2012 21:51 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Zonde van die bak ja, maar wel netjes dat je daar nog goed uit kan stappen. Leuke familie wel, met zo'n M-wagenpark. Hebben ze nog een dochter vrij?
Dat vroegen we van onze auto ook af... Heeft 6 maanden te koop gestaan. Maar het was "maar" een 3-deurs en dat willen mensen niet meer (maar dat was voor ons een pre!)quote:Op zondag 22 april 2012 15:34 schreef Bartholomeus het volgende:
[..]
De vraag van vandaag: als hij er zo mooi uitziet en zulke toffe opties heeft, waarom staat hij dan al 3 maand te koop?
Als de huidige me een M5 cadeau geeft vind ik het ook primaquote:Op zondag 22 april 2012 22:14 schreef H-D het volgende:
[..]
Gewoon je eigen vriendin dumpen voor een M-vriendin?
Hahaha ben je bijna jarig dan?quote:Op maandag 23 april 2012 08:20 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Als de huidige me een M5 cadeau geeft vind ik het ook prima
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |