abonnement Unibet Coolblue
pi_110395910
Ik heb een vraag over een nieuw koksmes.
Momenteel ben ik in het bezit van een eenvoudig relatief bot koksmes, maar nu ben ik opzoek naar een nieuwe.

Nu wil ik een degelijke die de komende jaren goed mee kan.
Ik ben gewoon een relatief eenvoudige huiskok die graag wat lekkers op tafel zet.

Wat zijn goede doch betaalbare merken om als 'beginner' mee te starten?
Ik weet wel dat ik voor 20 euro geen degelijk koksmes kan kopen, maar een mes van 150 euro zal voor mij ook niet nodig zijn..
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_110396061
Is gelukkig nog geen topic over.
Life is like a Intermec, you never know what u gonna get.
  maandag 16 april 2012 @ 14:43:28 #3
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_110396102
Ik heb een Wüsthof koksmes. Ik ben er erg tevreden mee en gebruik 'm bijna elke dag en gaat ook enorm lang mee. Niet goedkoop, maar ook niet heel erg duur. Ik denk vanaf 70 euro.
pi_110396173
Maar om je te helpen.
Bij victorinox in Roermond liggen regelmatig ontzettend scherpe koksmessen voor 20/25 euro
Life is like a Intermec, you never know what u gonna get.
  maandag 16 april 2012 @ 14:45:28 #5
44649 beelz
Maar dat is het punt niet
pi_110396185
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2012 14:42 schreef Intermec het volgende:
Is gelukkig nog geen topic over.
Er zijn bijna 2 miljoen topics. Als je zo redeneert dan is er geen enkel onderwerp wat nog niet is aangesneden (hehehe, pun intended).
Besef Regulier!
Trouble spelling diarrhoea? There's always the Ronseal standby of 'dire-rear'.
  maandag 16 april 2012 @ 14:49:13 #6
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_110396339
Joop Braakhekke messen van de BP _O_
pi_110396355
Bij deze dan:
Chef's mes.
Life is like a Intermec, you never know what u gonna get.
pi_110396753
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2012 14:38 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Ik heb een vraag over een nieuw koksmes.
Momenteel ben ik in het bezit van een eenvoudig relatief bot koksmes, maar nu ben ik opzoek naar een nieuwe.

Nu wil ik een degelijke die de komende jaren goed mee kan.
Ik ben gewoon een relatief eenvoudige huiskok die graag wat lekkers op tafel zet.

Wat zijn goede doch betaalbare merken om als 'beginner' mee te starten?
Ik weet wel dat ik voor 20 euro geen degelijk koksmes kan kopen, maar een mes van 150 euro zal voor mij ook niet nodig zijn..
Een mes van 20 euro voldoet ook best hoor, als je die een beetje scherp houdt hoef je echt geen mes van 130 euro te kopen.

Een duur mes koop je als zaterdagavond-thuiskok omdat je het wil hebben voor de heb, of omdat je wil showen wat een mooie dure spullen je hebt. Je gaat er echt niet lekkerder van koken...
pi_110396881
Bedoel je nou dat je iedere keer als je mes bot wordt, je een nieuwe gaat kopen? Ik heb een goedkope, denk dat ie een euro of 20 waard is, die enorm scherp blijft en heeel fijn snijdt als ik 'm maar scherp blijf houden eens in de 2 weken.

Er zijn trouwens ook al heel veel topics hierover, zoekfunctie ftw!
  Moderator maandag 16 april 2012 @ 15:10:31 #10
138438 crew  Pizzakoppo
pi_110397131
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2012 14:59 schreef CutCake het volgende:

[..]

Een mes van 20 euro voldoet ook best hoor, als je die een beetje scherp houdt hoef je echt geen mes van 130 euro te kopen.

Een duur mes koop je als zaterdagavond-thuiskok omdat je het wil hebben voor de heb, of omdat je wil showen wat een mooie dure spullen je hebt. Je gaat er echt niet lekkerder van koken...
Exact dit dus.
pi_110397238
Nee dat ben ik zeker niet van plan..
Maar ik wil wel een goed mes wat ik gewoon telkens kan laten slijpen als het echt bot wordt.

Het mes wat ik nu heb is bot (buiten schoonmaken nooit iets mee gedaan), maar het ligt gewoon niet heel fijn in de hand, en dat is dan ook meteen één van de reden dat ik een nieuw mes wil.
Het huidige heeft 3 jaar aardig gefunctioneerd, maar ik ben ook pas sinds een 3 jaar zelf aan het koken, en de gerechten breiden zich zachtjes aan steeds meer uit.

Ik weet ook wel dat ik nu naar een kookwinkel toe moet om messen vast te houden, maar ik ga liever enigsinds voorbereid naar een winkel toe..
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_110397381
Wij hebben de Eden messen van knivesandtools(.nl) en die bevallen goed, voor wat het waard is..
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
  † In Memoriam † maandag 16 april 2012 @ 15:18:52 #13
91830 MaximusTG
pi_110397446
Wat een onzin over dat mes van 20 euro. Ik zou dan eerder zeggen dat er in het duurdere segment alsnog verschillen zijn en dat er verschillende meningen over zijn wat het beste is, maar dat je echt wel lekkerder (als in, het gaat soepeler) kookt dan met zo'n cheap mesje. Moet je maar eens een tomaat snijden. Met mn Herder mes zoef je er doorheen, met een goedkoop mes druk je een tomaat eerder plat dan dat je er doorheen gaat.
  Moderator maandag 16 april 2012 @ 15:23:12 #14
138438 crew  Pizzakoppo
pi_110397620
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2012 15:18 schreef MaximusTG het volgende:
Wat een onzin over dat mes van 20 euro. Ik zou dan eerder zeggen dat er in het duurdere segment alsnog verschillen zijn en dat er verschillende meningen over zijn wat het beste is, maar dat je echt wel lekkerder (als in, het gaat soepeler) kookt dan met zo'n cheap mesje. Moet je maar eens een tomaat snijden. Met mn Herder mes zoef je er doorheen, met een goedkoop mes druk je een tomaat eerder plat dan dat je er doorheen gaat.
Wacht even, insinueer je nou dat een duurder mes scherper kan worden dan een goedkoop mes?
pi_110397659
Global
Kai Shun Ken
Sekizo
pi_110397746
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2012 15:18 schreef MaximusTG het volgende:
Wat een onzin over dat mes van 20 euro. Ik zou dan eerder zeggen dat er in het duurdere segment alsnog verschillen zijn en dat er verschillende meningen over zijn wat het beste is, maar dat je echt wel lekkerder (als in, het gaat soepeler) kookt dan met zo'n cheap mesje. Moet je maar eens een tomaat snijden. Met mn Herder mes zoef je er doorheen, met een goedkoop mes druk je een tomaat eerder plat dan dat je er doorheen gaat.
Als je het nou over snijden gaat hebben is de techniek in 99% van de gevallen de beperkende factor en niet het mes.
  † In Memoriam † maandag 16 april 2012 @ 15:29:12 #17
91830 MaximusTG
pi_110397840
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2012 15:23 schreef Pizzakoppo het volgende:

[..]

Wacht even, insinueer je nou dat een duurder mes scherper kan worden dan een goedkoop mes?
Niet per se een duurder mes nee, maar een mes met een betere kwaliteit staal wel ja. Sowieso zijn goedkoper messen vaak van minder hard staal, waardoor ze, als ze al scherp zijn fabriek-af, snel hun scherpte verliezen. En sommige soorten staal kan je niet zo scherp slijpen als andere. Dat hangt van verschillende eigenschappen van het staal af.

@CutCake; Ik weet niet hoor, maar heb je wel eens met een echt scherp mes bv een ui gesnipperd of een tomaat gesneden? Dat merk je echt wel hoor, kan je nog zoveel techniek hebben.
pi_110397904
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2012 15:18 schreef MaximusTG het volgende:
Wat een onzin over dat mes van 20 euro. Ik zou dan eerder zeggen dat er in het duurdere segment alsnog verschillen zijn en dat er verschillende meningen over zijn wat het beste is, maar dat je echt wel lekkerder (als in, het gaat soepeler) kookt dan met zo'n cheap mesje. Moet je maar eens een tomaat snijden. Met mn Herder mes zoef je er doorheen, met een goedkoop mes druk je een tomaat eerder plat dan dat je er doorheen gaat.
In de aflevering van De Wilde Keuken van Klootwijk, wordt geconcludeerd dat dit ook bij dure messen kan gebeuren. Het punt is dat de messen van Herder goed geslepen worden als ze de fabriek verlaten, iets wat bij andere fabrikanten te weinig aandacht krijgt. De andere messen (uit het duurdere segment) hadden een te grote slijphoek, waardoor ze minder scherp waren dan de Herder.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  † In Memoriam † maandag 16 april 2012 @ 15:41:36 #19
91830 MaximusTG
pi_110398322
Maar dan heb je het dus inderdaad over de kwaliteit van het slijpwerk; Om het een beetje te versimpelen, kan je dus zeggen dat een mes een bepaalde slijpkwaliteit heeft en een scherptepotentieel/scherptebehoudendheid.

Je kan een mes hebben dat in de tweede categorie goed scoort, maar met een slechte slijpkwaliteit heb je er nog niks aan. Andersom kan ook, maar dan is de scherpte er snel vanaf. Alleen handig als je zelf goed kan slijpen dus.
Een mes dat wel scherp kan zijn en dat ook blijft, maar fabriek-af niet scherp is kan je inderdaad ook heel scherp laten slijpen. Maar omdat dat ook niet gratis is ben je beter af met een mes waarbij dat ook meteen goed zit. En dan zit je dus inderdaad in het hogere segment, en niet bij een mes van 20 euro.
pi_110398621
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2012 15:29 schreef MaximusTG het volgende:
@CutCake; Ik weet niet hoor, maar heb je wel eens met een echt scherp mes bv een ui gesnipperd of een tomaat gesneden? Dat merk je echt wel hoor, kan je nog zoveel techniek hebben.
Ja, ik heb zelf een Global (ik hou van mooie spullen) maar zie de noodzaak in het gevraagde niet om er een bedrag boven de 40 euro aan uit te geven. Lekker door je prei glijden en er vervolgens achterkomen dat je Herder verworden is tot een zeer fijn broodmes zijn geen dingen waar je je als hobbykok zorgen over zou moeten maken, vind ik dan...

Er zit wel degelijk een verschil in de kwaliteit van goede messen in het lage en het hoge segment, dat zal ik niet ontkennen. Wel denk ik dat de stijgende lijn in prijs onevenredig sneller stijgt dan de functionaliteit.

Ik wil gewoon meegeven dat de hele 'urban myth' over goede/dure koksmessen met een korreltje zout genomen kan worden. Advies is toch vaak een gevalletje cognitieve dissonantie van diegene die zichzelf de luxe van een goed en duur mes permitteren.
pi_110398777
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2012 15:41 schreef MaximusTG het volgende:
Maar dan heb je het dus inderdaad over de kwaliteit van het slijpwerk; Om het een beetje te versimpelen, kan je dus zeggen dat een mes een bepaalde slijpkwaliteit heeft en een scherptepotentieel/scherptebehoudendheid.

Je kan een mes hebben dat in de tweede categorie goed scoort, maar met een slechte slijpkwaliteit heb je er nog niks aan. Andersom kan ook, maar dan is de scherpte er snel vanaf. Alleen handig als je zelf goed kan slijpen dus.
Een mes dat wel scherp kan zijn en dat ook blijft, maar fabriek-af niet scherp is kan je inderdaad ook heel scherp laten slijpen. Maar omdat dat ook niet gratis is ben je beter af met een mes waarbij dat ook meteen goed zit. En dan zit je dus inderdaad in het hogere segment, en niet bij een mes van 20 euro.
het probleem was dan ook dat ook bij duurdere messen (¤150+) de slijpkwaliteit te wensen overliet. Daarom was het mes van Herder verreweg het beste mes van het setje. Toen Klootwijk een slijper opzocht om de minder goede messen te laten slijpen, konden die pas met het mes van Herder concurreren, wat natuurlijk ook logisch is. Een duur mes is niet automatisch garantie voor een scherp mes. En wat kost slijpen nou helemaal? ¤8?
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_110404100
Interessant topic! Een aanvullende vraag van mijn kant: heeft iemand ervaring met messenslijpsetjes, bijvoorbeeld deze:


Of kun je je messen beter op een andere manier slijpen / laten slijpen?
"When Jesus promised us the resurrection of the dead....I thought he had something a little different in mind."
pi_110405119
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2012 15:49 schreef CutCake het volgende:

[..]

Ik wil gewoon meegeven dat de hele 'urban myth' over goede/dure koksmessen met een korreltje zout genomen kan worden. Advies is toch vaak een gevalletje cognitieve dissonantie van diegene die zichzelf de luxe van een goed en duur mes permitteren.
Het is ook zeker niet me bedoeling om zo'n extreem duur koksmes te hebben, maar wel een mes dat ze nog eens kunnen slijpen zonder dat ze zeggen 'nou meneer, daar kan ik niks meer van maken'..

En als ik het na aankoop direct 'moet' laten slijpen om er een beter mes van te maken, dan vind ik dat zeker geen probleem.. Functie gaat (bij mij) uiteindelijk boven de looks
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
  maandag 16 april 2012 @ 21:54:44 #24
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_110417210
Waar woon je TS?
De pennymarkt in Duitsland heeft donderdag deze messen in de aanbieding

CASA LINGA Damastmesser
Mit VG-10-Klingenstahl

Nachgewiesene Schärfe durch Mehrschicht-Fertigungstechnik
Klinge gefertigt aus 67-lagigem Rohmaterial
Klingenhärte von +55/-2 „Rockwell HRC‘‘
Gemüsemesser, Klingenlänge ca. 7,6 cm, Stück 9.99
Santokumesser, Klingenlänge ca. 12 cm, Stück 11.99
Fleischmesser, Klingenlänge ca. 17,7 cm, Stück 17.99
Kochmesser, Klingenlänge 17 cm, Stück 19.99

Prima messen voor de beginner
http://penny.de/index.php(...)d37067bcf965d05c2c3f
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_110420835
In Duitsland kom ik nooit..
Maar toch bedankt voor het melden
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
  maandag 16 april 2012 @ 23:08:52 #26
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_110421583
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2012 22:54 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
In Duitsland kom ik nooit..
Maar toch bedankt voor het melden
Geen auto?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_110424225
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2012 15:17 schreef fruityloop het volgende:
Wij hebben de Eden messen van knivesandtools(.nl) en die bevallen goed, voor wat het waard is..
Staan heel goed bekend, messen met een uitstekende prijs/kwaliteitverhouding. Het is dat ik al goede messen heb (Wusthof Classic Ikon) maar anders zou ik zeker Eden messen kopen.
pi_110427048
quote:
1s.gif Op maandag 16 april 2012 23:08 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Geen auto?
Voordat ik op en neer naar Duitsland ben geweest, ben ik al 40 euro aan benzine kwijt..
Is ook niet echt rendabel lijkt me
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_110434032
Een mes is een mes, enige voordeel van duurdere messen is dat ze vaak beter in de hand liggen. Omdat ze qua balanspunt beter ontworpen zijn. Ook is het staal vaak beter zodat je minder vaak hoeft te slijpen.

Dat terzijde een mes blijft een mes met een beetje geluk vind je er van een paar tientjes die jij fijn vind snijden.
  dinsdag 17 april 2012 @ 12:24:46 #30
347864 HerrPiet
Ze zeggen het.
pi_110434343
Voor mijn verjaardag heb ik twee messen gekregen van Tojiro (japanse messen) een koksmes en officemesje. Had ze tot op heden nog niet gebruikt omdat het voor onze uitzet was.

Toevallig lag het officemesje beneden van het weekend en ik kon het niet weerstaan om toch even uit te proberen. Werk nu namelijk met de jawel....de spaarmessen van de BP |:(, woon nog in mijn ouderlijk huis bij mijn moeder.

Maar wat een ongelofelijk verschil :P ook wel logisch. Even een vergelijkende test gedaan met beide messen. De Tojiro wint het op alle punten. Maar gelijk weer opgeborgen en wachten tot eind mei wanneer ons huis klaar is :)
pi_110435297
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2012 12:16 schreef Kandijfijn het volgende:
Een mes is een mes, enige voordeel van duurdere messen is dat ze vaak beter in de hand liggen. Omdat ze qua balanspunt beter ontworpen zijn. Ook is het staal vaak beter zodat je minder vaak hoeft te slijpen.

Dat terzijde een mes blijft een mes met een beetje geluk vind je er van een paar tientjes die jij fijn vind snijden.
Heb echt veel ervaring met messen
En ik zweer bij Zwilling. Dat zijn echt , maar dan ook echt goede messen :Y
  dinsdag 17 april 2012 @ 13:21:24 #32
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_110436615
quote:
2s.gif Op dinsdag 17 april 2012 12:50 schreef YebCar het volgende:

[..]

Heb echt veel ervaring met messen
En ik zweer bij Zwilling. Dat zijn echt , maar dan ook echt goede messen :Y
Heb een paar Zwilling, probleem met dat soort messen vind ik dat ze nauwelijks te slijpen zijn. Heb ook wat Damaststalen messen met een koolstofstaal kern, en die slijp je heel gemakkelijk, net als de molenmessen. Het is ook niet omdat het staal zachter is heb ik het idee, maar dat Duitse Chroom Vanadium staal lijkt wel taaier ofzo,
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_110443095
Begin om naast alleen schoonmaken van het mes het ook eens flink aan te zetten!
pi_110444242
Ik heb zo'n koksmes van Herman den Blijker, van de Blokker. Ligt erg fijn in de hand en was ooit vlijmscherp (Nu niet meer omdat een of ander onverlaat 'm in de vaatwasser gegooid heeft en er een paar flinke bramen in zitten. Iemand een idee hoe dat op te lossen valt?)
pi_110444304
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2012 16:18 schreef kingjotte het volgende:
Ik heb zo'n koksmes van Herman den Blijker, van de Blokker. Ligt erg fijn in de hand en was ooit vlijmscherp (Nu niet meer omdat een of ander onverlaat 'm in de vaatwasser gegooid heeft en er een paar flinke bramen in zitten. Iemand een idee hoe dat op te lossen valt?)
Ontbramen? En goed slijpen :P
pi_110444744
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2012 15:52 schreef kabouter.muts het volgende:
Begin om naast alleen schoonmaken van het mes het ook eens flink aan te zetten!
met mate
  dinsdag 17 april 2012 @ 19:57:47 #37
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_110454272
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2012 16:18 schreef kingjotte het volgende:
Ik heb zo'n koksmes van Herman den Blijker, van de Blokker. Ligt erg fijn in de hand en was ooit vlijmscherp (Nu niet meer omdat een of ander onverlaat 'm in de vaatwasser gegooid heeft en er een paar flinke bramen in zitten. Iemand een idee hoe dat op te lossen valt?)
Slijpen
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_110474194
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 april 2012 19:57 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Slijpen
Dan ben ik ook wel benieuwd naar het antwoord hierop:

quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2012 18:05 schreef Compatibel het volgende:
heeft iemand ervaring met messenslijpsetjes, bijvoorbeeld deze:
[ afbeelding ]

Of kun je je messen beter op een andere manier slijpen / laten slijpen?
  woensdag 18 april 2012 @ 11:12:24 #39
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_110476503
quote:
0s.gif Op woensdag 18 april 2012 09:57 schreef kingjotte het volgende:

[..]

Dan ben ik ook wel benieuwd naar het antwoord hierop:

[..]

Met slijpen bedoel ik prof. laten slijpen of als je het echt kan op een wetsteen het zelf doen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 18 april 2012 @ 12:00:26 #40
168739 Red_85
'echt wel'
pi_110478179
Mijn tip: bespaar jezelf de moeite van 10x half werk en iedere keer 20 euro en doe het in 1x goed.

Robert Herder 1922.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_110478411
http://www.vd.nl/wonen/ke(...)+&utm_source=beslist

Laatst gehaald, af en toe aanzetten en het ding is vlijmscherp. En niet duur.
All you know about me is what I've sold you, dumb fuck
  † In Memoriam † woensdag 18 april 2012 @ 12:08:08 #42
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_110478450
Gewoon langs een ambachtelijk slijper. Zelfs met een action-mes van 2,50 kan je dan nog je wenkbrauwen epileren.
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
  woensdag 18 april 2012 @ 12:37:56 #43
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_110479422
quote:
0s.gif Op woensdag 18 april 2012 12:08 schreef De_Kardinaal het volgende:
Gewoon langs een ambachtelijk slijper. Zelfs met een action-mes van 2,50 kan je dan nog je wenkbrauwen epileren.
auw, ik heb liever een mes waar je je mee kan scheren, epileren is iets minder prettig.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_110479539
quote:
0s.gif Op woensdag 18 april 2012 12:08 schreef De_Kardinaal het volgende:
Gewoon langs een ambachtelijk slijper. Zelfs met een action-mes van 2,50 kan je dan nog je wenkbrauwen epileren.
De kwaliteit staal is toch wel een belangrijke factor..
Wind extinguishes a candle and energizes fire
  † In Memoriam † woensdag 18 april 2012 @ 12:43:45 #45
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_110479619
quote:
0s.gif Op woensdag 18 april 2012 12:41 schreef Steven184 het volgende:

[..]

De kwaliteit staal is toch wel een belangrijke factor..
Als je 10.000 jaar oud gaat worden en alles met hetzelfde mes wil doen. :P
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
pi_110480026
quote:
0s.gif Op woensdag 18 april 2012 12:43 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Als je 10.000 jaar oud gaat worden en alles met hetzelfde mes wil doen. :P
Voor de scherpte die geslepen kan worden zonder dat het mes gaat afbrokkelen.
Wind extinguishes a candle and energizes fire
  † In Memoriam † woensdag 18 april 2012 @ 12:54:45 #47
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_110480081
quote:
0s.gif Op woensdag 18 april 2012 12:53 schreef Steven184 het volgende:

[..]

Voor de scherpte die geslepen kan worden zonder dat het mes gaat afbrokkelen.
http://zknives.com/knives/steels/steelchart.php

:P
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
pi_110483077
quote:
0s.gif Op woensdag 18 april 2012 11:12 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Met slijpen bedoel ik prof. laten slijpen of als je het echt kan op een wetsteen het zelf doen.
gebruik bijna altijd een wetsteen....maar ga eerst oefenen met een goedkope messen!
als ik lui ben gebruik ik dat apparaatje zoals boven gepost, maar hooguit 2x achter elkaar. Werkt opzich prima zolang je het niet te vaak gaat gebruiken.
  woensdag 18 april 2012 @ 14:07:16 #49
26374 made
..made by made..
  woensdag 18 april 2012 @ 14:11:36 #50
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_110483461
quote:
Keramische messen zijn niets voor een beginner, ze breken vrij snel, chippen.
Ze zijn wel erg scherp, maar ook niet aan te zetten.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 22 december 2012 @ 13:57:09 #51
171865 lateanima
In a gadda da vida baby!
pi_120631650
@Compatibel, kijk uit met die zogenaamde slijp apparaatjes, volgens mij doen ze vaak meer kwaad dan goed. Het is veel leuker om te leren goed uit de hand te slijpen, zijn genoeg filmpjes over te vinden op youtube, en dan geef je je geld gewoon uit aan een paar echte slijpstenen!

Ben zelf ook nog aan het oriënteren op een goed koksmes. Ik vind die damast koksmessen van Smederij van Zanten echt te gek, maar ik denk dat het niet voor me weg gelegd is. Wel gaaf om te zien hoe ze dat smeden!! Schijnt dat er binnenkort ook roestvaste gyuto's gaan komen, daar wil ik nog wel even op wachten. En anders gewoon een mooi molenmes :-)
pi_120632265
Als je uitgaat van zo'n 30 euro-middenklasse mes en dat gebruik je dagelijks, hoe vaak moet het dan ongeveer geslepen worden? Is 1x per twee maanden normaal?
  zaterdag 22 december 2012 @ 14:20:22 #53
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_120632384
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 december 2012 14:16 schreef CafeRoker het volgende:
Als je uitgaat van zo'n 30 euro-middenklasse mes en dat gebruik je dagelijks, hoe vaak moet het dan ongeveer geslepen worden? Is 1x per twee maanden normaal?
Ligt eraan hoe je het gebruikt. Glazen of stenen snijplanken zijn killing, net als de vaatwasser.
Ik heb hier een stel damaststalen messen van de Aldi, het kernstaal daarvan is kei en keihard koolstofstaal, die kan je echter heel makkelijk aanzetten.
Andere messen zijn van keihard roestvast staal, die zijn weer niet aan te zetten.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_120632477
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 december 2012 14:20 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ligt eraan hoe je het gebruikt. Glazen of stenen snijplanken zijn killing, net als de vaatwasser.
Ik heb hier een stel damaststalen messen van de Aldi, het kernstaal daarvan is kei en keihard koolstofstaal, die kan je echter heel makkelijk aanzetten.
Andere messen zijn van keihard roestvast staal, die zijn weer niet aan te zetten.
Ik heb ook zo'n herman en ik gebruik plastic snijplanken. Aanzetten doe ik 1 of 2 keer per week. Maar ik vind het dan wat vaak om hem te moeten laten slijpen, maar ik vraag me af of ik dat gewoon verkeerd zie. Toch lijkt hij om de paar maanden weer wat bot geworden.
  zaterdag 22 december 2012 @ 14:28:32 #55
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_120632688
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 december 2012 14:23 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

Ik heb ook zo'n herman en ik gebruik plastic snijplanken. Aanzetten doe ik 1 of 2 keer per week. Maar ik vind het dan wat vaak om hem te moeten laten slijpen, maar ik vraag me af of ik dat gewoon verkeerd zie. Toch lijkt hij om de paar maanden weer wat bot geworden.
Dat is volkomen normaal
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_120632751
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 december 2012 14:20 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ligt eraan hoe je het gebruikt. Glazen of stenen snijplanken zijn killing, net als de vaatwasser.
Vergeet het opbergen niet, contact tussen de snijrand en bestek is ook niet bevorderlijk, en een kopshouten snijplank schijnt ook uit te maken.

Ik heb dan één goed en scherp koksmes, en dat gebruik niet zoveel (voor veel spul is de hakbijl van de toko veel handiger), berg die altijd netjes op in een hardplastieken beschermhoes, ik zet hem ook niet aan als er geen bramen in zitten, en dan hoop ik elke 3 jaar wel een keer een vakman te kunnen vinden die hem bekwaam kan slijpen. Vaker is ook echt niet nodig.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_120632923
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 december 2012 14:30 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Vergeet het opbergen niet, contact tussen de snijrand en bestek is ook niet bevorderlijk, en een kopshouten snijplank schijnt ook uit te maken.

Ik heb dan één goed en scherp koksmes, en dat gebruik niet zoveel (voor veel spul is de hakbijl van de toko veel handiger), berg die altijd netjes op in een hardplastieken beschermhoes, ik zet hem ook niet aan als er geen bramen in zitten, en dan hoop ik elke 3 jaar wel een keer een vakman te kunnen vinden die hem bekwaam kan slijpen. Vaker is ook echt niet nodig.
Dat dus vooral, een van de weinige dingen die net zo hard zijn als een mes zijn andere messen. Dus niet zomaar in de la gooien.

Het beste en fijnste vind ik werken met een magneet aan de muur. Maar niet iedereen houdt daar van.
  zaterdag 22 december 2012 @ 14:56:35 #58
171865 lateanima
In a gadda da vida baby!
pi_120633531
stenen snijplank? Daar heb ik nog nooit van gehoord en dat is inderdaad absoluut killing voor je snede. Zelfs die plastic snijplanken zijn al niet vergevingsgezind, maar helaas wel verplicht in de professionele keuken. Voor de hobbykok is een snijplank van kops beukenhout een van de beste keuzes.
pi_120634172
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 december 2012 14:56 schreef lateanima het volgende:
stenen snijplank? Daar heb ik nog nooit van gehoord en dat is inderdaad absoluut killing voor je snede. Zelfs die plastic snijplanken zijn al niet vergevingsgezind, maar helaas wel verplicht in de professionele keuken. Voor de hobbykok is een snijplank van kops beukenhout een van de beste keuzes.
Plastic is helemaal niet verplicht, alleen hout is gewoon onhandig omdat dit niet ff snel door de afwasmachine gegooid kan worden.

Voor o.a. brood gebruiken wij gewoon houten snijplanken met sleuven zodat het mes langer mee gaat. s
pi_120640030
Al een mes gevonden TS? Ik heb zelf deze aanbieding genomen en mes kwam van de week binnen, erg blij mee O+

http://abonnementen.ellee(...)oksmes-t-w-v-103-50/
  zaterdag 22 december 2012 @ 18:32:12 #61
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_120640151
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 december 2012 18:28 schreef Trusten het volgende:
Al een mes gevonden TS? Ik heb zelf deze aanbieding genomen en mes kwam van de week binnen, erg blij mee O+

http://abonnementen.ellee(...)oksmes-t-w-v-103-50/
Bij amazon.de kost ie 74,-
Mooi mes als je van lichte messen houdt
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_120640582
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 december 2012 18:32 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Bij amazon.de kost ie 74,-
Mooi mes als je van lichte messen houdt
Dan is 39,95 toch nog bijna de helft, het blad is een leuke bijkomstigheid ;)
  zaterdag 22 december 2012 @ 22:31:26 #63
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_120649988
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2012 18:05 schreef Compatibel het volgende:
Interessant topic! Een aanvullende vraag van mijn kant: heeft iemand ervaring met messenslijpsetjes, bijvoorbeeld deze:
[ afbeelding ]

Of kun je je messen beter op een andere manier slijpen / laten slijpen?
Je kan je messen ook eens in de zoveel tijd laten slijpen bij bijv. http://www.hollandseslijpservice.nl
Die hebben ook diverse inleverpunten in Nederland waar je je mes kan aflevern en na een paar dagen krijg je ze vlijmscherp terug.
Ook de Cook&Co winkels hebben zo'n service, gebruiken alleen een andere slijperij.
(weet niet zeker of ze dat nog doen, pagina op de website is weg: http://www.cookandco.nl/assortiment/Kookgerei/messen.aspx )

Is overigens ook aan te raden bij gloednieuwe messen, ook de dure Zwillings, Globals, etc.
  zaterdag 22 december 2012 @ 22:35:45 #64
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_120650219
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 december 2012 22:31 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Je kan je messen ook eens in de zoveel tijd laten slijpen bij bijv. http://www.hollandseslijpservice.nl
Die hebben ook diverse inleverpunten in Nederland waar je je mes kan aflevern en na een paar dagen krijg je ze vlijmscherp terug.
Ook de Cook&Co winkels hebben zo'n service, gebruiken alleen een andere slijperij.
(weet niet zeker of ze dat nog doen, pagina op de website is weg: http://www.cookandco.nl/assortiment/Kookgerei/messen.aspx )

Is overigens ook aan te raden bij gloednieuwe messen, ook de dure Zwillings, Globals, etc.
Kost dat?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 22 december 2012 @ 22:41:01 #65
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_120650468
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 december 2012 22:35 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Kost dat?
Bij cook&co betaalde ik 6,50 voor een officemesje en 7,50 voor een koksmes van 20cm en 8,50 voor een vleesmes van 23cm.
Kreeg ze scheermesscherp terug.

http://www.hollandseslijp(...)6/slijptarieven.html
Hollandse slijpservice is denk ik de beste slijperij van Nederland, gebruiken ook verschillende slijppasta's voor verschillende messen, slijpen ook met leer..
Wangen van de messen worden ook bijgeslepen...
En niet onbelangrijk, zelfs 3sterrenchefs laten hun messen daar slijpen.
  zaterdag 22 december 2012 @ 22:43:21 #66
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_120650587
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 december 2012 22:41 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Bij cook&co betaalde ik 6,50 voor een officemesje en 7,50 voor een koksmes van 20cm en 8,50 voor een vleesmes van 23cm.
Kreeg ze scheermesscherp terug.

http://www.hollandseslijp(...)6/slijptarieven.html
Hollandse slijpservice is denk ik de beste slijperij van Nederland, gebruiken ook verschillende slijppasta's voor verschillende messen, slijpen ook met leer..
Wangen van de messen worden ook bijgeslepen...
Ah, dank je

quote:
En niet onbelangrijk, zelfs 3sterrenchefs laten hun messen daar slijpen.
Allebei?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 22 december 2012 @ 22:53:25 #67
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_120651042
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 december 2012 22:43 schreef Pietverdriet het volgende:
Allebei?
Hehe.. ja :P
daar was inderdaad niet over nagedacht door me dat we er in Nederland maar 2 hebben :D
Hoe dan ook hebben ze een enorm goede naam en hebben ze ook alleen maar goede recensies.
pi_120653478
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 december 2012 22:41 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Bij cook&co betaalde ik 6,50 voor een officemesje en 7,50 voor een koksmes van 20cm en 8,50 voor een vleesmes van 23cm.
Kreeg ze scheermesscherp terug.

Die doen het toch bij die gast die ook bij de Wilde Keuken was?
  zondag 23 december 2012 @ 12:31:18 #69
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_120665477
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 december 2012 23:41 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Die doen het toch bij die gast die ook bij de Wilde Keuken was?
Nee, dat was de Hollandse slijpservice. :)
Bij Cook& Co (als ze nog die slijpservice hebben) gebruiken ze een andere slijperij dacht ik.
pi_120665977
Hier nog een tof filmpje over het smeden van messen:


pi_121256576
Ik kon de uitzending van De Wilde Keuken over messen niet meer vinden op Uitzending Gemist, maar met dit linkje is hij nog te bekijken:

http://www.uitzendinggemi(...)De_Wilde_Keuken.html

Wil zelf erg graag het Robert Herder 1922 koksmes aanschaffen (of de Santoku Lignum 3, wat is het voordeel/nadeel van de een boven de ander?), maar moet me nog even over de hoge prijs heen zetten. :D

[ Bericht 5% gewijzigd door Tourniquet op 07-01-2013 01:52:55 ]
  maandag 7 januari 2013 @ 03:31:25 #72
242204 YskaFredriksson
Vitamientjes zijn je vriendjes
pi_121258731
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2012 15:18 schreef MaximusTG het volgende:
Wat een onzin over dat mes van 20 euro. Ik zou dan eerder zeggen dat er in het duurdere segment alsnog verschillen zijn en dat er verschillende meningen over zijn wat het beste is, maar dat je echt wel lekkerder (als in, het gaat soepeler) kookt dan met zo'n cheap mesje. Moet je maar eens een tomaat snijden. Met mn Herder mes zoef je er doorheen, met een goedkoop mes druk je een tomaat eerder plat dan dat je er doorheen gaat.
Ooooh ik heb messen van de hema, speciale tomatenmessen. Die zoeven er ook doorheen. 2 voor 3 euro oid
Attentie attentie letten wij even op... [kerst] Creatieve FOK!kers voor een fijne kerst voor FOK!kers
pi_121259256
Ik heb net de Global GF33 gekocht, komt morgen binnen :)
  maandag 7 januari 2013 @ 06:51:37 #74
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_121259267
quote:
0s.gif Op maandag 7 januari 2013 06:48 schreef Estolan het volgende:
Ik heb net de Global GF33 gekocht, komt morgen binnen :)
Heb je chiquere messen dan ik
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_121260274
quote:
0s.gif Op maandag 7 januari 2013 06:51 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Heb je chiquere messen dan ik
De GF is wat zwaarder dan de G serie, wil ik wel even proberen. Later dan nog wat andere kopen, ben benieuwd
pi_121260538
quote:
1s.gif Op maandag 7 januari 2013 08:48 schreef Estolan het volgende:

[..]

De GF is wat zwaarder dan de G serie, wil ik wel even proberen. Later dan nog wat andere kopen, ben benieuwd
Ik heb vorige week een g2 gekocht, die is inderdaad een beetje licht, maar dat vind ik eigenlijk wel prettig. Vlijmscherp ding, ben er erg blij mee.
All you know about me is what I've sold you, dumb fuck
pi_121260821
Heb zelf een G2 liggen, die bleek ik uiteindelijk te licht te vinden. Leek in eerste instantie wel fijn maar na er een tijdje ermee werken vond ik hem toch te licht. Die mogen vrienden nu gebruiken als ze bij mij willen koken. Ben nu zelf gegaan voor het volgende mes en die bevalt zeer goed.


Zwilling Twin Profection
pi_121260839
quote:
0s.gif Op maandag 7 januari 2013 01:09 schreef Tourniquet het volgende:

Wil zelf erg graag het Robert Herder 1922 koksmes aanschaffen (of de Santoku Lignum 3, wat is het voordeel/nadeel van de een boven de ander?), maar moet me nog even over de hoge prijs heen zetten. :D
Ik heb daar zelf ook wel eens gekeken en vond die 1922 wel erg duur. Het leek me ook een beetje het topmodel om het topmodel. Laten we iets leuks nostalgisch verzinnen voor de mensen die niet met een mes van 100 euro willen aankomen.

Verder hou ik zelf wel van een beetje een hoog blad, anders zitten je knokkels snel in de weg, afhankelijk van het formaat. Santoku lijkt dan gewoon een handiger vorm.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  † In Memoriam † maandag 7 januari 2013 @ 09:35:45 #79
91830 MaximusTG
pi_121260887
Ik heb die 1922, maar dan van deze site:
http://www.knivesandtools.nl/nl/ct/robert-herder-molenmes.htm
Daar is ie een stuk goedkoper! Qua functionaliteit denk ik niet dat er veel verschil zit tussen de Santoku lignum 3 en de 1922, das een kwestie van smaak.
pi_121261169
quote:
0s.gif Op maandag 7 januari 2013 09:31 schreef Molleman het volgende:
Heb zelf een G2 liggen, die bleek ik uiteindelijk te licht te vinden. Leek in eerste instantie wel fijn maar na er een tijdje ermee werken vond ik hem toch te licht. Die mogen vrienden nu gebruiken als ze bij mij willen koken. Ben nu zelf gegaan voor het volgende mes en die bevalt zeer goed.

[ afbeelding ]
Zwilling Twin Profection
De G serie is ook meer voor de consumenten markt. De GF is de prof lijn, zit ook in gewicht en prijs een klasse hoger
  maandag 7 januari 2013 @ 14:08:41 #81
173997 Redcoon
Verdomd heet!
pi_121268408
Heb een Robert Herder 1922 en maak daardoor zelden gebruik van een slijper, maar in het Kookpunt in Rotterdam zit een slijpservice, sleepten (slepen, sliepen ??) zelfs het mesje van m'n gehaktmolen!

PS. Herder messen moeten trouwens wel gewoon zo nu en dan aangezet worden.

[ Bericht 8% gewijzigd door Redcoon op 07-01-2013 14:41:47 ]
pi_121268551
Ik heb al een jaar of 10 een simpel keukenmesje van Herder. Briljant ding, nog nooit geslepen omdat het gewoon goed scherp blijft :D
  maandag 7 januari 2013 @ 14:22:29 #83
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_121268847
quote:
0s.gif Op maandag 7 januari 2013 14:13 schreef tjoptjop het volgende:
Ik heb al een jaar of 10 een simpel keukenmesje van Herder. Briljant ding, nog nooit geslepen omdat het gewoon goed scherp blijft :D
af en toe eens met een groen sponsje en wat vim er overheen, blijven scheermesscherp. Ik vind de oppervlakte van het staal ook zo mooi bij een oud molenmesje,
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_121269213
quote:
0s.gif Op maandag 7 januari 2013 14:22 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

af en toe eens met een groen sponsje en wat vim er overheen, blijven scheermesscherp. Ik vind de oppervlakte van het staal ook zo mooi bij een oud molenmesje,
50 shades of grey bij die van mij :Y

Piet, waarom zijn steakmessen altijd kartelmessen? Zelf eet ik steak het liefst met een scherp 'normaal' mes, bij zo'n steakmes vind ik altijd zo'n gezaag. Maar toch zie je het overal?
  maandag 7 januari 2013 @ 14:52:36 #85
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_121269885
quote:
0s.gif Op maandag 7 januari 2013 14:13 schreef tjoptjop het volgende:
Ik heb al een jaar of 10 een simpel keukenmesje van Herder. Briljant ding, nog nooit geslepen omdat het gewoon goed scherp blijft :D
Dat en erbij nog een Herder Santoku Lignummes. Bijna heb je niet meer nodig.
Ware het niet dat ik een soort fetish voor messen heb en dus ook nog een Japans pettyknife en nog wat andere afwijkende messen heb.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  maandag 7 januari 2013 @ 14:56:35 #86
6468 zuigmarmot
Kratjes kunnen nu ook voorin
pi_121270040
Een mes dat je dient te laten slijpen, is niet goed onderhouden, een goed aanzetstaal (of liefst keramisch, hoeft echt niet duur te zijn) regelmatig gebruiken, en dan wordt hij echt niet bot
Reverend John Hicks: No. Those creatures were demons, creatures of
Satan inhabiting the bodies of our dead. And the demons are still
loose in this world, and the dead must be spiked.
pi_121270101
quote:
0s.gif Op maandag 7 januari 2013 14:52 schreef golfer het volgende:

[..]

Dat en erbij nog een Herder Santoku Lignummes. Bijna heb je niet meer nodig.
Ware het niet dat ik een soort fetish voor messen heb en dus ook nog een Japans pettyknife en nog wat andere afwijkende messen heb.
Dan heeft de Kookwinkel nog wel wat cools voor je :)
  maandag 7 januari 2013 @ 15:02:08 #88
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_121270234
quote:
0s.gif Op maandag 7 januari 2013 14:32 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

50 shades of grey bij die van mij :Y

Piet, waarom zijn steakmessen altijd kartelmessen? Zelf eet ik steak het liefst met een scherp 'normaal' mes, bij zo'n steakmes vind ik altijd zo'n gezaag. Maar toch zie je het overal?
Goede vraag, maar ik weet het niet.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  † In Memoriam † maandag 7 januari 2013 @ 15:08:49 #89
91830 MaximusTG
pi_121270468
quote:
0s.gif Op maandag 7 januari 2013 14:32 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

50 shades of grey bij die van mij :Y

Piet, waarom zijn steakmessen altijd kartelmessen? Zelf eet ik steak het liefst met een scherp 'normaal' mes, bij zo'n steakmes vind ik altijd zo'n gezaag. Maar toch zie je het overal?
Hier staat een mogelijke verklaring:
http://en.wikipedia.org/wiki/Steak_knife
In het kort; voor WW1 waren alle messen die je aan tafel gebruikte scherp. Maar na WW1 werden ze vaak van RVS gemaakt. Makkelijker schoon te houden, (de oude messen werden door bediendes gepoetst en geslepen), maar moest ook geslepen worden. Daarom voor hetgene waar vaak een scherp mes aan tafel voor nodig is - vlees - een gekarteld mes, dat minder vaak geslepen moest worden.
pi_121271085
Deze wil ik wel :)



Het Kai Shi Hou Manufactur koksmes is handgemaakt en gelimiteerd; er zijn er slechts 200 stuks wereldwijd. Ieder mes wordt dan ook voorzien van een serienummer en certificaat.

Het Kai Shi Hou koksmes is in Japan vervaardigd door een Japanse meester. Voor de productie van dit mes zijn meer dan 100 verschillende bewerkingen noodzakelijk, om de unieke scherpte en schoonheid van het mes te verkrijgen.

Het Kai Shi Hou Manufactur koksmes heeft een lemmetlengte van 20 cm, het mes meet in totaal 35,5 cm. Het lemmet is 6 cm breed (op het breedste punt gemeten).

De zwarte greep is gemaakt van zwart bombay hout en heeft een gedraaide rechthoekige vorm, die met de hand wordt gedraaid. Het zwarte bombay hout is een van de belangrijkste houtsoorten die al honderden jaren voor Boedhistische altaren wordt gebruikt.

Het lemmet van het handgemaakte koksmes bestaat uit 64 lagen damaststaal en heeft een kern van SG2 staal met een hardheid van 64+/-1.

PRIJS: ¤ 1.395,00
pi_121271994
quote:
14s.gif Op maandag 7 januari 2013 14:08 schreef Redcoon het volgende:
Heb een Robert Herder 1922 en maak daardoor zelden gebruik van een slijper, maar in het Kookpunt in Rotterdam zit een slijpservice, sleepten (slepen, sliepen ??) zelfs het mesje van m'n gehaktmolen!

PS. Herder messen moeten trouwens wel gewoon zo nu en dan aangezet worden.
Aanzetten hoeft toch alleen bij bramen?
  maandag 7 januari 2013 @ 16:12:05 #92
173997 Redcoon
Verdomd heet!
pi_121272624
quote:
1s.gif Op maandag 7 januari 2013 15:52 schreef Tourniquet het volgende:

[..]

Aanzetten hoeft toch alleen bij bramen?
Klopt, met het aanzetstaal zet je de snede weer 'recht'. De oneffenheden zijn weg en dan ondervindt een mes minder weerstand als het ergens doorheen moet snijden.

Slijpen doe je eigenlijk alleen wanneer je mes bot is en het weghalen van bramen geen uitweg meer biedt.
pi_121272675
quote:
1s.gif Op maandag 7 januari 2013 15:52 schreef Tourniquet het volgende:

[..]

Aanzetten hoeft toch alleen bij bramen?
Ik doe het meestal een paar keer per week. Dan blijft het goed snijden imho.
All you know about me is what I've sold you, dumb fuck
  maandag 7 januari 2013 @ 16:13:41 #94
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_121272689
quote:
0s.gif Op maandag 7 januari 2013 14:22 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

af en toe eens met een groen sponsje en wat vim er overheen, blijven scheermesscherp. Ik vind de oppervlakte van het staal ook zo mooi bij een oud molenmesje,
Ja? Gewoon even schuren is geen punt?
The love you take is equal to the love you make.
  maandag 7 januari 2013 @ 16:23:29 #95
147172 THEFXR
Alpha Bear
pi_121273056
De eerste voorwaarde vind ik dat het mes de juiste gripmaat heeft, bij tennis gaat het van 3-5,5 gripmaat omdat niet iedereen hetzelfde formaat handen heeft.
Ik zou dus messen eerst fysiek proberen voordat je online gaat bestellen, tenzij het een vervanging is.
de scherpte is hetzelfde als je het mes laat slijpen, de meeste messen zijn fabrieksaf niet zo scherp.
pi_121275443
quote:
0s.gif Op maandag 7 januari 2013 15:08 schreef MaximusTG het volgende:

[..]

Hier staat een mogelijke verklaring:
http://en.wikipedia.org/wiki/Steak_knife
In het kort; voor WW1 waren alle messen die je aan tafel gebruikte scherp. Maar na WW1 werden ze vaak van RVS gemaakt. Makkelijker schoon te houden, (de oude messen werden door bediendes gepoetst en geslepen), maar moest ook geslepen worden. Daarom voor hetgene waar vaak een scherp mes aan tafel voor nodig is - vlees - een gekarteld mes, dat minder vaak geslepen moest worden.
Stom dat ik wiki niet even bezocht had hiervoor :@

Maar het is dus puur gemak van geen onderhoud.

Ik blijf het lekker met scherp mes eten :Y
  maandag 7 januari 2013 @ 18:59:56 #97
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_121279567
quote:
14s.gif Op maandag 7 januari 2013 16:13 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ja? Gewoon even schuren is geen punt?
Nee, ik vind het heerlijke mesjes
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 7 januari 2013 @ 19:18:16 #98
168739 Red_85
'echt wel'
pi_121280464
quote:
0s.gif Op maandag 7 januari 2013 14:22 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

af en toe eens met een groen sponsje en wat vim er overheen, blijven scheermesscherp. Ik vind de oppervlakte van het staal ook zo mooi bij een oud molenmesje,
Dit.

Ik ken een molenmesje dat ouder is dan ik ben, het is van mijn oma, en er zit nog maar zo'n 4cm aan. Zo echt koolstof dofzwart met een klein beetje glanzende strepen. Zo tof, zo wil ik 'm ook eigenlijk. Maar zo scherp dat je je er nog mee kan scheren.

93 jaar: 'Als ik iets echt scherps nodig heb, pak ik deze... '

quote:
1s.gif Op maandag 7 januari 2013 18:59 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nee, ik vind het heerlijke mesjes
Heeeeeeeel af en toe haal ik hem over een wetsteentje. Als ik merk dat er een braampje op zit. Verder snij ik er alleen mee.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_121310927
Global GF-33 binnen!

SWEET!
pi_121978315
Global messen zijn prima beginnersmessen (no pun intended), maar met een hardheid van 58 (Rockwell C) zijn ze snel weer bot en ook niet vlijmscherp te krijgen. Ik vind ze overpriced en overrated. Echte koksmessen moeten in mijn opinie een hardheid van 60 of hoger hebben!

Ik heb recent privé deze gekocht, hardheid van 60-61 en ontzettend mooi!



Professioneel gebruik ik messen van Yaxcell maar ik heb nu ook een grote Kama-usuba van Zanmai voor het ciseleren van groente, vlijmscherp en niet bot te krijgen! (hardheid 62)

Kijk eens verder dan Global en Kai shun en er gaat een wereld voor je open.
pi_121978463
quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2013 11:40 schreef Henkie_Jan het volgende:
Global messen zijn prima beginnersmessen (no pun intended), maar met een hardheid van 58 (Rockwell C) zijn ze snel weer bot en ook niet vlijmscherp te krijgen. Ik vind ze overpriced en overrated. Echte koksmessen moeten in mijn opinie een hardheid van 60 of hoger hebben!

Ik heb recent privé deze gekocht, hardheid van 60-61 en ontzettend mooi!

[ afbeelding ]

Professioneel gebruik ik messen van Yaxcell maar ik heb nu ook een grote Kama-usuba van Zanmai voor het ciseleren van groente, vlijmscherp en niet bot te krijgen! (hardheid 62)

Kijk eens verder dan Global en Kai shun en er gaat een wereld voor je open.
Ach beter dan welk "particulier" mes dan ook. En hier gaan mijn messen gewoon naar een messenslijper :) ( ps. Het heeft ook met smaak te maken uiteraard )

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 24-01-2013 11:44:17 ]
pi_121978689
Zeker waar, niet iedereen heeft meer dan 100 euro over voor een keukenmes maar als je toch een Global van 80 euro koopt dan is de meerprijs voor een echt Japans damascus stalen mes met een betere staalsoort slechts een paar tientjes.

Dit is mijn groentemes trouwens

pi_121978763
quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2013 11:48 schreef Henkie_Jan het volgende:
Zeker waar, niet iedereen heeft meer dan 100 euro over voor een keukenmes maar als je toch een Global van 80 euro koopt dan is de meerprijs voor een echt Japans damascus stalen mes met een betere staalsoort slechts een paar tientjes.

Dit is mijn groentemes trouwens

[ afbeelding ]
Die GF33 was bijna ¤160 :)
pi_121978997
quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2013 11:40 schreef Henkie_Jan het volgende:
Global messen zijn prima beginnersmessen (no pun intended), maar met een hardheid van 58 (Rockwell C) zijn ze snel weer bot en ook niet vlijmscherp te krijgen. Ik vind ze overpriced en overrated. Echte koksmessen moeten in mijn opinie een hardheid van 60 of hoger hebben!

Ik heb recent privé deze gekocht, hardheid van 60-61 en ontzettend mooi!

[ afbeelding ]

Professioneel gebruik ik messen van Yaxcell maar ik heb nu ook een grote Kama-usuba van Zanmai voor het ciseleren van groente, vlijmscherp en niet bot te krijgen! (hardheid 62)

Kijk eens verder dan Global en Kai shun en er gaat een wereld voor je open.
Weet jij zo winkels in de omgeving die een ruime selectie aan Japanse messen hebben? Vind het assortiment goede Japanse damascus messen in veel winkels aardig tegenvallen...
pi_121979189
quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2013 11:55 schreef Molleman het volgende:

[..]

Weet jij zo winkels in de omgeving die een ruime selectie aan Japanse messen hebben? Vind het assortiment goede Japanse damascus messen in veel winkels aardig tegenvallen...
De kookshops die ik ken hebben alleen Global en Kai shun, voor de echte professionele Japansemessen moet je bij de specialistisch webwinkels zijn, zij hebben vaak geen winkel maar vaak kun je op afspraak langskomen om de collectie te bekijken.

www.koksmesexpert.nl heeft een aantal japanse messen in het assortiment (waaronder de wat "mindere goden" Tojiro en MAC (vergelijkbaar met Global qua materiaalkeuze) en de betere merken zoals Yaxcell en Kasumi.

[ Bericht 1% gewijzigd door Henkie_Jan op 24-01-2013 12:09:06 ]
pi_121979319
quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2013 12:01 schreef Henkie_Jan het volgende:

[..]

De kookshops die ik ken hebben alleen Global en Kai shun, voor de echte professionele Japansemessen moet je bij de specialistisch webwinkels zijn, zij hebben vaak geen winkel maar vaak kun je op afspraak langskomen om de collectie te bekijken.

www.koksmesexpert.nl heeft een aantal japanse messen in het assortiment (waaronder Tojiro en MAC (vergelijkbaar met Global qua materiaalkeuze) en de betere merken zoals Yaxcell en Kasumi.
Top, maat van me is op zoek naar een goede Gyuto, alleen keuze valt nogal tegen in de winkels in Nederland. Dank je.
pi_121979356
quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2013 12:04 schreef Molleman het volgende:

[..]

Top, maat van me is op zoek naar een goede Gyuto, alleen keuze valt nogal tegen in de winkels in Nederland. Dank je.
En in Hoevelaken zit nog www.Japansemessen.nl, zij richten zich alleen op professionele Japanse messen. Ik vind hun de mooiste collectie hebben en ik ben er al jaren klant. Vooral MCUSTA Zanmai heeft een uitstekende prijs/kwaliteit verhouding. http://www.japansemessen.nl/c-1627407/mcusta

www.knivesandtools.nl hebben ook een aantal Japanse merken in het assortiment maar zijn zijn over het algemeen wat duurder. De Chinese messen van Eden zou ik links laten liggen maar de Sakai messen zijn weer erg fraai

http://www.knivesandtools(...)-staal-usuba-mes.htm

[ Bericht 4% gewijzigd door Henkie_Jan op 24-01-2013 12:11:37 ]
pi_121981025
Dank je wel, heb het topic maar eens naar die vriend van mij gemailed.
pi_121981884
quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2013 11:40 schreef Henkie_Jan het volgende:
Global messen zijn prima beginnersmessen (no pun intended), maar met een hardheid van 58 (Rockwell C) zijn ze snel weer bot en ook niet vlijmscherp te krijgen. Ik vind ze overpriced en overrated. Echte koksmessen moeten in mijn opinie een hardheid van 60 of hoger hebben!

Ik heb recent privé deze gekocht, hardheid van 60-61 en ontzettend mooi!

[ afbeelding ]

Professioneel gebruik ik messen van Yaxcell maar ik heb nu ook een grote Kama-usuba van Zanmai voor het ciseleren van groente, vlijmscherp en niet bot te krijgen! (hardheid 62)

Kijk eens verder dan Global en Kai shun en er gaat een wereld voor je open.
Hard staal is ook een stuk brosser. De kans dat er een stukje afbreek is groot. Als je een Global laat vallen, dan is er een kans dat het mes het overleeft. Ik heb allerlei messen, ook Globals en ik vind ze echt scherp zat. Er zijn trouwens veel professionals die met Global werken. Slijpen is wel lastig. Maar dat is bij de echt harde messen allemaal zo.
pi_121982095
quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2013 13:19 schreef noutie het volgende:

[..]

Hard staal is ook een stuk brosser. De kans dat er een stukje afbreek is groot. Als je een Global laat vallen, dan is er een kans dat het mes het overleeft. Ik heb allerlei messen, ook Globals en ik vind ze echt scherp zat. Er zijn trouwens veel professionals die met Global werken. Slijpen is wel lastig. Maar dat is bij de echt harde messen allemaal zo.
Ik vind het gewoon mooie messen, stevig, zwaar, scherp, uit 1stuk
  donderdag 24 januari 2013 @ 13:44:17 #111
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_121982824


Lijkt mij wel wat. Ook een leuk klein prijsje. Slechts voor 3.029,84 euro de jouwe. :+
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_121982966
quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2013 13:44 schreef golfer het volgende:
[ afbeelding ]

Lijkt mij wel wat. Ook een leuk klein prijsje. Slechts voor 3.029,84 euro de jouwe. :+
:)
pi_122000790
quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2013 11:40 schreef Henkie_Jan het volgende:
Global messen zijn prima beginnersmessen (no pun intended), maar met een hardheid van 58 (Rockwell C) zijn ze snel weer bot en ook niet vlijmscherp te krijgen. Ik vind ze overpriced en overrated. Echte koksmessen moeten in mijn opinie een hardheid van 60 of hoger hebben!

Ik heb recent privé deze gekocht, hardheid van 60-61 en ontzettend mooi!

[ afbeelding ]

Professioneel gebruik ik messen van Yaxcell maar ik heb nu ook een grote Kama-usuba van Zanmai voor het ciseleren van groente, vlijmscherp en niet bot te krijgen! (hardheid 62)

Kijk eens verder dan Global en Kai shun en er gaat een wereld voor je open.
Mag ik je vragen waar je deze vandaan hebt, is een zeer mooi mes namelijk !

Alvast bedankt !
pi_122018438
Ah, al gevonden. Zanmai.
pi_122019014
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 januari 2013 07:31 schreef Molleman het volgende:
Ah, al gevonden. Zanmai.
In NL alleen verkrijgbaar bij Japansemessen.nl
pi_122019057
quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2013 13:44 schreef golfer het volgende:
[ afbeelding ]

Lijkt mij wel wat. Ook een leuk klein prijsje. Slechts voor 3.029,84 euro de jouwe. :+
Dat is een koopje!



slechts een kleine $44.000
  vrijdag 25 januari 2013 @ 15:08:33 #117
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_122031424
Dat gaat niet om het mes maar om het heft.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_122033469
Heb zelf pas een global gehaald. Type weet ik zo niet.
Op het eerste gevoel was hij erg licht. Maar nu vind ik het een heerlijk mes.
Had hiervoor een keramisch mes. Ook heel erg fijn alleen moet je hem niet laten vallen. -O-
pi_122036275
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 januari 2013 15:56 schreef fotostarter het volgende:
Heb zelf pas een global gehaald. Type weet ik zo niet.
Op het eerste gevoel was hij erg licht. Maar nu vind ik het een heerlijk mes.
Had hiervoor een keramisch mes. Ook heel erg fijn alleen moet je hem niet laten vallen. -O-
Als hij licht aan voelt zal het wel de G zijn en niet de GF
pi_122060675
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 januari 2013 17:01 schreef Estolan het volgende:

[..]

Als hij licht aan voelt zal het wel de G zijn en niet de GF
Ik ga eens kijken.


Die dus

[ Bericht 9% gewijzigd door fotostarter op 26-01-2013 07:06:29 ]
pi_122060710
-nevermind-

[ Bericht 98% gewijzigd door fotostarter op 26-01-2013 07:26:55 ]
  zaterdag 26 januari 2013 @ 16:24:56 #122
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_122074322
Ik vind de hardheid niet zo belangrijk, ik heb liever dat je het mes met even kort aanzetten of over een wetsteen halen snel weer scherp hebt. Messen uit rvs zijn me te taai daarvoor.
De Aldi verkocht enige tijd geleden damaststalen messen met een kern van VG-10 staal, hetzelfde staal waar die Japanners hun loeidure damastmessen mee maken.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 27 januari 2013 @ 00:56:07 #123
147172 THEFXR
Alpha Bear
pi_122098571
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 januari 2013 16:24 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik vind de hardheid niet zo belangrijk, ik heb liever dat je het mes met even kort aanzetten of over een wetsteen halen snel weer scherp hebt. Messen uit rvs zijn me te taai daarvoor.
De Aldi verkocht enige tijd geleden damaststalen messen met een kern van VG-10 staal, hetzelfde staal waar die Japanners hun loeidure damastmessen mee maken.

Dat heb ik nog nooit gezien bij de Aldi, alleen bij de duitse?
pi_122188964
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2012 13:21 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Heb een paar Zwilling, probleem met dat soort messen vind ik dat ze nauwelijks te slijpen zijn. Heb ook wat Damaststalen messen met een koolstofstaal kern, en die slijp je heel gemakkelijk, net als de molenmessen. Het is ook niet omdat het staal zachter is heb ik het idee, maar dat Duitse Chroom Vanadium staal lijkt wel taaier ofzo,
Ik heb een Zwilling set voor kerst gehad (Errug blij mee aangezien ik het daarvoor met Chef messen van de Blokker moest doen :') . Na gebruik direct schoonmaken en in een beschermhoesje in de la terug. Hopelijk blijven ze zo mooi lang scherp. Maar bedoel je met je opmerking dat ze nauwelijks te slijpen zijn zelf slijpen of laten slijpen? Ik denk namelijk niet dat ik snel zelf ermee aan de slag ga in de angst de messen te verpesten. Maar een professionele slijpen kan ze toch wel weer goed slijpen?
Ik heb overigens een four-star set. Meer dan genoeg voor mijn ambities.
  maandag 28 januari 2013 @ 21:47:23 #125
147172 THEFXR
Alpha Bear
pi_122189304
Weet iemand of die blokjes voor de wetstone vrij verkrijgbaar zijn of moet je daar echt voor naar een kookwinkel?
pi_122190198
quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2013 21:47 schreef THEFXR het volgende:
Weet iemand of die blokjes voor de wetstone vrij verkrijgbaar zijn of moet je daar echt voor naar een kookwinkel?
Kookwinkel is wel het beste, kan ook online
pi_122192596
quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2013 21:47 schreef THEFXR het volgende:
Weet iemand of die blokjes voor de wetstone vrij verkrijgbaar zijn of moet je daar echt voor naar een kookwinkel?
Wat bedoel je precies met blokjes voor de wetsteen?

Het is zo dat hard staal (ongeacht of het roestbestendig is of niet) lastiger te slijpen is. Die messen van de blokker zijn zacht maar erg snel weer scherp te krijgen, na 3 keer snijden zijn ze weer bot. Japanse messen kosten meer moeite om te slijpen maar zijn vervolgens maanden scherp.

De messen van de Aldi zijn waarschijnlijk "made in China" daar doen ze niet zo moeilijk om messen als "VG-10 staal" te verkopen. Ik durf te wedden dan het simpel Chinees staal is. Wie bewijst het?
  maandag 28 januari 2013 @ 22:44:11 #128
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_122192840
quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2013 22:40 schreef Henkie_Jan het volgende:

[..]

Wat bedoel je precies met blokjes voor de wetsteen?

Het is zo dat hard staal (ongeacht of het roestbestendig is of niet) lastiger te slijpen is. Die messen van de blokker zijn zacht maar erg snel weer scherp te krijgen, na 3 keer snijden zijn ze weer bot. Japanse messen kosten meer moeite om te slijpen maar zijn vervolgens maanden scherp.

De messen van de Aldi zijn waarschijnlijk "made in China" daar doen ze niet zo moeilijk om messen als "VG-10 staal" te verkopen. Ik durf te wedden dan het simpel Chinees staal is. Wie bewijst het?
Nee, ze zijn duits.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 28 januari 2013 @ 22:46:24 #129
147172 THEFXR
Alpha Bear
pi_122192954
quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2013 22:40 schreef Henkie_Jan het volgende:

[..]

Wat bedoel je precies met blokjes voor de wetsteen?
houdertjes voor het mes over de wetstone te halen, verschillende graden heb je daar in.
  dinsdag 29 januari 2013 @ 12:47:16 #130
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_122207826
quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2013 22:40 schreef Henkie_Jan het volgende:

Het is zo dat hard staal (ongeacht of het roestbestendig is of niet) lastiger te slijpen is.
Nee, ben ik niet met je eens, Koolstofstaal zoals de mesjes van Herder hebben een hardheid van 60-61 Rockwell en zijn zeer gemakkelijk aan te zetten dan wel te slijpen. Je kan ze bij wijze van spreken over de onderkant van een bord halen en je kan je er weer mee scheren.
Mijn ervaring is dat het niet de hardheid van het staal is, maar de taaiheid die bepaald of het gemakkelijk te slijpen dan wel aan te zetten is.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 29 januari 2013 @ 13:08:00 #131
10524 ASSpirine
I say goodday
pi_122208679
quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2013 21:41 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

Ik heb een Zwilling set voor kerst gehad (Errug blij mee aangezien ik het daarvoor met Chef messen van de Blokker moest doen :') . Na gebruik direct schoonmaken en in een beschermhoesje in de la terug. Hopelijk blijven ze zo mooi lang scherp. Maar bedoel je met je opmerking dat ze nauwelijks te slijpen zijn zelf slijpen of laten slijpen? Ik denk namelijk niet dat ik snel zelf ermee aan de slag ga in de angst de messen te verpesten. Maar een professionele slijpen kan ze toch wel weer goed slijpen?
Ik heb overigens een four-star set. Meer dan genoeg voor mijn ambities.
Ik heb ook al een tijdje geleden een set van Zwilling gekocht voor een redelijke prijs.
Heb ze alleen nog niet durven gebruiken, aangezien de zus van mijn vriendin wel eens kookt. En die vertrouw ik niet met mijn messen... Vaak genoeg gezien dat ze de koksmessen in de vaatwasser steekt...

Maar in welke klasse kan je zwilling vergelijken? Minder, gelijkwaardig of beter dan pakweg Global?
Ik delf het onderspit. Ik dolf het onderspit. Ik heb het onderspit gedolven. Ik heb Dolf ondergespoten.
Citaat Rik De Leeuw over wissel Robben "Ik zie toch TWEE benen!!!"
10C9H8O4
  dinsdag 29 januari 2013 @ 13:09:22 #132
50237 dribbel79
My username for over a decade
pi_122208748
had een set op marktplaats gekocht, één of ander duits merk, hele set was 15 eeuro...keer goed geslepen en ik heb er al 2 jaar plezier van
"Het leven is te kort voor een slechte filmquote als signature"
  dinsdag 29 januari 2013 @ 13:10:45 #133
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_122208807
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 13:08 schreef ASSpirine het volgende:

[..]

Ik heb ook al een tijdje geleden een set van Zwilling gekocht voor een redelijke prijs.
Heb ze alleen nog niet durven gebruiken, aangezien de zus van mijn vriendin wel eens kookt. En die vertrouw ik niet met mijn messen... Vaak genoeg gezien dat ze de koksmessen in de vaatwasser steekt...

Maar in welke klasse kan je zwilling vergelijken? Minder, gelijkwaardig of beter dan pakweg Global?
ligt eraan welke serie van Zwilling maar ze doen niet onder voor Global. Sterker nog, ik zag Japanse toeristen altijd bij bosjes in de Zwilling shop in Muenchen en met tassenvol er uit komen. In Japan is men weer gek op die geweldige Duitse messen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 29 januari 2013 @ 13:13:45 #134
10524 ASSpirine
I say goodday
pi_122208912
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 13:10 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

ligt eraan welke serie van Zwilling maar ze doen niet onder voor Global. Sterker nog, ik zag Japanse toeristen altijd bij bosjes in de Zwilling shop in Muenchen en met tassenvol er uit komen. In Japan is men weer gek op die geweldige Duitse messen.
Kzal het eens opzoeken als ik terug thuis ben.
Ik delf het onderspit. Ik dolf het onderspit. Ik heb het onderspit gedolven. Ik heb Dolf ondergespoten.
Citaat Rik De Leeuw over wissel Robben "Ik zie toch TWEE benen!!!"
10C9H8O4
  dinsdag 29 januari 2013 @ 14:05:52 #135
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_122211017
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 13:08 schreef ASSpirine het volgende:

[..]

Maar in welke klasse kan je zwilling vergelijken? Minder, gelijkwaardig of beter dan pakweg Global?
Opzich zelfde klasse alleen anders geslepen.
Japanse messen worden maar aan 1 kant geslepen, Westerse messen aan 2 kanten.

Zelf heb ik 3 Zwilling 5 star messen, die zijn vlijmscherp en door de hardheid van het staal hoef je ze niet al te vaak aan te zetten/slijpen.
  dinsdag 29 januari 2013 @ 14:08:12 #136
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_122211120
quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2013 21:47 schreef THEFXR het volgende:
Weet iemand of die blokjes voor de wetstone vrij verkrijgbaar zijn of moet je daar echt voor naar een kookwinkel?
Die blokjes om op je mes te doen als hulpmiddel bij het slijpen (graden indicatie) hebben ze niet bij de Blokker..
  vrijdag 1 februari 2013 @ 12:57:14 #137
10524 ASSpirine
I say goodday
pi_122337768
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 13:10 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

ligt eraan welke serie van Zwilling maar ze doen niet onder voor Global. Sterker nog, ik zag Japanse toeristen altijd bij bosjes in de Zwilling shop in Muenchen en met tassenvol er uit komen. In Japan is men weer gek op die geweldige Duitse messen.


Twin Pollux heet het beestje blijkbaar, khad er 89 euro voor betaald.
Ik delf het onderspit. Ik dolf het onderspit. Ik heb het onderspit gedolven. Ik heb Dolf ondergespoten.
Citaat Rik De Leeuw over wissel Robben "Ik zie toch TWEE benen!!!"
10C9H8O4
  vrijdag 1 februari 2013 @ 13:00:10 #138
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_122337874
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 12:57 schreef ASSpirine het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Twin Pollux heet het beestje blijkbaar, khad er 89 euro voor betaald.

[..]

Belangrijker dan het merk is dat ze goed geslepen zijn. Je kan makkelijk het tienvoudige uitgeven aan zo een set, maar imho kan je dat beter aan ingredienten uitgeven.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_122433194
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 14:05 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Opzich zelfde klasse alleen anders geslepen.
Japanse messen worden maar aan 1 kant geslepen, Westerse messen aan 2 kanten.

Niet geheel waar, alleen de traditionele Japanse messen (Yanagiba, deba en usuba als de meest voorkomende exemplaren) zijn enkelzijdig geslepen.
De andere messen (gyuto, santoku, petty, nakiri, etc) zijn gewoon "westers" geslepen. Wel met een fijnere hoek (15 graden) in plaats van de westerse messen die op 20-25 graden zijn geslepen
  zondag 3 februari 2013 @ 20:21:48 #140
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_122433428
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2013 20:18 schreef Henkie_Jan het volgende:

[..]

Niet geheel waar, alleen de traditionele Japanse messen (Yanagiba, deba en usuba als de meest voorkomende exemplaren) zijn enkelzijdig geslepen.
De andere messen (gyuto, santoku, petty, nakiri, etc) zijn gewoon "westers" geslepen. Wel met een fijnere hoek (15 graden) in plaats van de westerse messen die op 20-25 graden zijn geslepen
Geen kip mee uitbenen, of laat staan een ribstuk
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_122434441
Global valt wat mij betreft in hetzelfde segment als de topmessen van Zwilling en Wuesthof. Relatief zacht staal (58-60 HRC). Niets bijzonders dus en zeer geschikt voor de veeleisende amateurs. Voor professionals raad ik deze messen af. Je zou alles in mijn optiek kunnen scharen in 4 groepen:

• Budget: (messen van de Blokker, Hema, Ikea), hardheid 52-56, simpel staal zonder Molybdeen en Vanadium

• Amateur: Messen van de lagere series van Zwilling, Wuesthof, Sabatier, hardheid 56-58

• Thuischef: Messen van de topseries van Zwilling en Wuesthof, Porsche, Global, MAC, hardheid 58-60, relatief simpele staalsoorten, gemakkelijk te slijpen maar dan ook sneller weer bot.

• Professioneel: Messen van MCUSTA, KAI Shun, Tadafusa, Akifusa, Nesmuk, Yacxell, Kasumi, hardheid minimaal 60, staal van complexe legeringen met Vanadium, Molybdeen, Kobalt, Mangaan en veel Chroom. Hoge hardheid met extreme taaiheid.
pi_122434523
Ik ben gek op mijn zwilling duo. Een herder koolstofstaalmes staat nog op mijn verlanglijstje vanwege de geweldige schilmesjes die ze hebben. Ik heb nu 5 of 6 van die vlijmscherpe schilmesjes, een appel schillen wordt een genot :)

Ik heb ook wat mindere messen van zwilling, maar die voldoen prima, ze moeten alleen af en toe naar de slijper. Die 5* messen blijven met regelmatig aanzetten (keramische aanzetstalen zijn wel echt goed!) lang scherp mmoet ik zeggen.

Begrijp heel goed dat mensen die prachtige gesmeedde messen mooi vinden. Meer iets om naar te kijken dan om te gebruiken.
Whatever...
  zondag 3 februari 2013 @ 20:36:52 #143
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_122434592
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2013 20:35 schreef Henkie_Jan het volgende:
Global valt wat mij betreft in hetzelfde segment als de topmessen van Zwilling en Wuesthof. Relatief zacht staal (58-60 HRC). Niets bijzonders dus en zeer geschikt voor de veeleisende amateurs. Voor professionals raad ik deze messen af. Je zou alles in mijn optiek kunnen scharen in 4 groepen:


• Professioneel: Messen van MCUSTA, KAI Shun, Tadafusa, Akifusa, Nesmuk, Yacxell, Kasumi, hardheid minimaal 60, staal van complexe legeringen met Vanadium, Molybdeen, Kobalt, Mangaan en veel Chroom. Hoge hardheid met extreme taaiheid.
Sorry, maar ik ken de nodige (sterren)chefs persoonlijk, en geen van hen gebruikt dat soort messen.
Typisch producten voor mensen met meer geld dan verstand. En aangezien jij je voor dit topic aanmelde lijk je mij je winkelnering zitten te pushen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 3 februari 2013 @ 20:37:34 #144
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_122434641
Kut mobile layout
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_122437413
Ik ken ook meer koks die Global gebruiken dan in dat laatste segment
  zondag 3 februari 2013 @ 22:12:01 #146
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_122441509
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2013 21:14 schreef Estolan het volgende:
Ik ken ook meer koks die Global gebruiken dan in dat laatste segment
Jep, en zat die zwilling etc gebruiken.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_122447749
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2013 20:35 schreef Henkie_Jan het volgende:
• Professioneel: Messen van MCUSTA, KAI Shun, Tadafusa, Akifusa, Nesmuk, Yacxell, Kasumi, hardheid minimaal 60, staal van complexe legeringen met Vanadium, Molybdeen, Kobalt, Mangaan en veel Chroom. Hoge hardheid met extreme taaiheid.
Zo hard is dat eigenlijk niet. In de schaatswereld worden messen gebruikt met een hardheid tot 68-70 HRC. 60 HRC wordt voor instapmodellen gebruikt.
  maandag 4 februari 2013 @ 11:33:16 #148
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_122458289
Volgens mij gebruikt Gordon Ramsey ook gewoon Wüsthof. Kan natuurlijk een sponsor zijn.
Siesta & Fiesta!
pi_122585607
quote:
1s.gif Op zondag 3 februari 2013 20:36 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Sorry, maar ik ken de nodige (sterren)chefs persoonlijk, en geen van hen gebruikt dat soort messen.
Typisch producten voor mensen met meer geld dan verstand.
Ik zeg niet dat "sterrenchefs" allemaal Japanse messen gebruiken, ik raad het ze alleen aan. Ik durf te wedden dan als ze eenmaal een vergelijking gedaan hebben dat ze dan allemaal om gaan. Het lijkt me meer een kwestie van "wat de boer niet kent"....

En onder "Typisch producten voor mensen met meer geld dan verstand" schaar ik altijd de Global messen. Zo van "het is Japans en duur dus het zal wel goed zijn"...als je naar de feiten kijkt hebben Global messen een slechte prijs/kwaliteit verhouding
pi_122585626
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 11:33 schreef Bramito het volgende:
Volgens mij gebruikt Gordon Ramsey ook gewoon Wüsthof. Kan natuurlijk een sponsor zijn.
Je mag ervan uit gaan dat alle TV chefs met gesponsorde messen snijden, dit zegt niets over hun voorkeur maar meer iets over de stevig gevulde promotie portemonnee van de messenproducenten.
pi_122585689
quote:
7s.gif Op zondag 3 februari 2013 23:41 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Zo hard is dat eigenlijk niet. In de schaatswereld worden messen gebruikt met een hardheid tot 68-70 HRC. 60 HRC wordt voor instapmodellen gebruikt.
Dat lijkt me wat hoog, ik weet dat veel schaatsbladen gehard worden tot 62-64, hoger heb ik ze nog niet gezien. In principe kun je staal harden tot extreme waarden maar dan worden ze wel brozer en kunnen er gemakkelijk stukken afbreken, voor keukenmessen is dat een probleem dus worden de messen net iets onder het maximum (voor die staalsoort) afgehard. Voor schaatsen is het een iets minder groot probleem dus kun je inderdaad iets hoger gaan maar 68-70 HRC lijkt me sterk.

Hier staat "Current blades have hardness at best of 64 HRC"

http://www.google.nl/url?(...)97xQhvEY1x0dncq69B9g
pi_122585742
quote:
1s.gif Op zondag 3 februari 2013 20:36 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

En aangezien jij je voor dit topic aanmelde lijk je mij je winkelnering zitten te pushen.
Ik zweer ook gewoon bij mijn Herder koolstofstaal schilmesje, en ik heb een heel mooi damast stalen Laguiole steakmes.. ik ben gewoon aanhanger van goed materiaal!
pi_122587481
Ga gewoon naar een goed gesorteerde messenwinkel en probeer wat messen uit. Hoe een mes in de hand ligt is mijns inziens een stuk belangrijker dan de staalsoort, hardheid of hoe mooi hij wel niet is.

Ik ben overigens al jaren erg tevreden met m'n Wusthof Classic. Mocht ik ooit een mes uit het hogere segment willen dan zou ik waarschijnlijk voor de Misono UX10 gaan, die niet geheel toevallig best wel veel op de Wusthof Classic lijkt.
  donderdag 7 februari 2013 @ 11:04:34 #154
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_122588645
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2013 08:47 schreef Henkie_Jan het volgende:

[..]

Ik zeg niet dat "sterrenchefs" allemaal Japanse messen gebruiken, ik raad het ze alleen aan. Ik durf te wedden dan als ze eenmaal een vergelijking gedaan hebben dat ze dan allemaal om gaan. Het lijkt me meer een kwestie van "wat de boer niet kent"....

En onder "Typisch producten voor mensen met meer geld dan verstand" schaar ik altijd de Global messen. Zo van "het is Japans en duur dus het zal wel goed zijn"...als je naar de feiten kijkt hebben Global messen een slechte prijs/kwaliteit verhouding
Vergeleken met? Zo duur zijn de globals toch niet?
Siesta & Fiesta!
pi_122589461
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2013 08:47 schreef Henkie_Jan het volgende:

[..]

En onder "Typisch producten voor mensen met meer geld dan verstand" schaar ik altijd de Global messen. Zo van "het is Japans en duur dus het zal wel goed zijn"...als je naar de feiten kijkt hebben Global messen een slechte prijs/kwaliteit verhouding
Wat een onzin :')
pi_122591925
Victorinox!
Life is like a Intermec, you never know what u gonna get.
  donderdag 7 februari 2013 @ 13:37:11 #157
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_122593681
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2013 12:47 schreef Intermec het volgende:
Victorinox!
Meer wat voor slagers en uitbeners, niet voor een (hobby)kok
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_122594040
Waarom vind je dat?
Ik heb nu een anderhalf jaar het santokumes uit hun anniversary serie, (http://www.victorinox.com(...)sic-125/6.8503.17J09)

En dat ding doet nog steeds uitstekend zn werk, nog steeds super scherp..

zou niet weten waarom die dan niet voor een hobbykok zou kunnen. Ding kost nog geen 30 euro.
Life is like a Intermec, you never know what u gonna get.
  donderdag 7 februari 2013 @ 13:51:19 #159
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_122594125
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2013 13:48 schreef Intermec het volgende:
Waarom vind je dat?
Ik heb nu een anderhalf jaar het santokumes uit hun anniversary serie, (http://www.victorinox.com(...)sic-125/6.8503.17J09)

En dat ding doet nog steeds uitstekend zn werk, nog steeds super scherp..

zou niet weten waarom die dan niet voor een hobbykok zou kunnen. Ding kost nog geen 30 euro.
Ah, sorry, kende alleen hun slagersmessen. Die zijn igg uitstekend en zeer geliefd bij slagers en slachthuiswerkers
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_122594151
geen sorry joh ;-)
Life is like a Intermec, you never know what u gonna get.
pi_122594169
maar in roermond hebben ze toch regelmatig wat mooie messen in de shop liggen, in dusseldorf een hele wand vol :)
Life is like a Intermec, you never know what u gonna get.
pi_122614792
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2013 13:52 schreef Intermec het volgende:
maar in roermond hebben ze toch regelmatig wat mooie messen in de shop liggen, in dusseldorf een hele wand vol :)
of in Aken, zijn een stuk goedkoper dan in NL/BE
pi_122615037
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2013 13:52 schreef Intermec het volgende:
maar in roermond hebben ze toch regelmatig wat mooie messen in de shop liggen, in dusseldorf een hele wand vol :)
In de Berger Strasse in Düsseldorf zit een mooie winkel :Y
  donderdag 7 februari 2013 @ 21:58:26 #164
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_122616385
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2013 21:37 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

In de Berger Strasse in Düsseldorf zit een mooie winkel :Y
En daar om de hoek zit A Tavola, een geweldig italiaans restaurant waar ik met mijn vrienden vaak at, een stukje terug ürige, mijn stamkroeg
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_122629165
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2013 21:33 schreef THEFXR het volgende:

[..]

of in Aken, zijn een stuk goedkoper dan in NL/BE
in roermond bedoel ik de outlet he ;-)
Life is like a Intermec, you never know what u gonna get.
pi_122699903
Heeft er iemand wel eens een een kook-/messenwinkel binnen gelopen met een snijplank en zak tomaten en komkommers om de messen uit te proberen?
De wijze houdt zich op de achtergrond, in werkelijkheid staat hij vooraan
  zondag 10 februari 2013 @ 02:28:12 #167
147172 THEFXR
Alpha Bear
pi_122701573
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 01:24 schreef tim2308 het volgende:
Heeft er iemand wel eens een een kook-/messenwinkel binnen gelopen met een snijplank en zak tomaten en komkommers om de messen uit te proberen?
haha, dat is een goede, die docu over messen was wel leuk, weet niet meer hoe die heet, maar herder messen worden vanuit de fabriek vlijmscherp afgeleverd en de rest niet.
pi_122702364
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 02:28 schreef THEFXR het volgende:

[..]

haha, dat is een goede, die docu over messen was wel leuk, weet niet meer hoe die heet, maar herder messen worden vanuit de fabriek vlijmscherp afgeleverd en de rest niet.
http://www.uitzendinggemi(...)De_Wilde_Keuken.html
pi_122704142
quote:
Interessant! Ik voel me wel een beetje bekocht ;( Verklaarde ook waarom de messen in mijn keuken ineens minder scherp bleken dan tijdens de snijworkshop. Weet iemand een goede messenslijper in omgeving Amsterdam? O-)
pi_122705161
quote:
Blijft een van zijn mooist/leuke uitzendingen.
Ik kan sowieso uren naar die kerel luisteren en kijken. En dan ben ik geen eens homo ;)
pi_122705203
Zelf breng ik mijn
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 10:10 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

Interessant! Ik voel me wel een beetje bekocht ;( Verklaarde ook waarom de messen in mijn keuken ineens minder scherp bleken dan tijdens de snijworkshop. Weet iemand een goede messenslijper in omgeving Amsterdam? O-)
Zelf breng ik ze hier naar de winkel waar ik hem gekocht heb. Waar die hem heen sturen weet ik niet.
Wanneer ik merk dat die niet zo scherp meer is, en heb hem echt nodig haal ik hem door onderstaande. Dat werkt eigenlijk best wel goed :)
pi_122705445
quote:
3s.gif Op zondag 10 februari 2013 11:07 schreef fotostarter het volgende:
Zelf breng ik mijn

[..]

Zelf breng ik ze hier naar de winkel waar ik hem gekocht heb. Waar die hem heen sturen weet ik niet.
Wanneer ik merk dat die niet zo scherp meer is, en heb hem echt nodig haal ik hem door onderstaande. Dat werkt eigenlijk best wel goed :)
[ afbeelding ]
Bij mij in de kookwinkel sturen ze de messen inderdaad af en toe naar een slijper, maar dat is net geweest. Zal wel weer even duren voordat ze dat weer doen. Ach, het snijdt nog. Ben alleen erg benieuwd hoe het wordt als ze echt (echt!) scherp zijn :9~
pi_122705716
quote:
3s.gif Op zondag 10 februari 2013 11:07 schreef fotostarter het volgende:
Zelf breng ik mijn

[..]

Zelf breng ik ze hier naar de winkel waar ik hem gekocht heb. Waar die hem heen sturen weet ik niet.
Wanneer ik merk dat die niet zo scherp meer is, en heb hem echt nodig haal ik hem door onderstaande. Dat werkt eigenlijk best wel goed :)
[ afbeelding ]
Ik kan me niet voorstellen dat zoiets nut heeft, of überhaupt goed is voor je mes :o
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 11:19 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

Bij mij in de kookwinkel sturen ze de messen inderdaad af en toe naar een slijper, maar dat is net geweest. Zal wel weer even duren voordat ze dat weer doen. Ach, het snijdt nog. Ben alleen erg benieuwd hoe het wordt als ze echt (echt!) scherp zijn :9~
Heb ik laatst ook gedaan, hier doen ze het gewoon elke week. Kreeg mijn mes vlijmscherp terug :)
All you know about me is what I've sold you, dumb fuck
  zondag 10 februari 2013 @ 11:46:32 #174
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_122706158
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 10:10 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

Interessant! Ik voel me wel een beetje bekocht ;( Verklaarde ook waarom de messen in mijn keuken ineens minder scherp bleken dan tijdens de snijworkshop. Weet iemand een goede messenslijper in omgeving Amsterdam? O-)
http://www.hollandseslijpservice.nl/
Een betere slijper is er in Nederland niet.
pi_122706226
edit

[ Bericht 93% gewijzigd door #ANONIEM op 10-02-2013 11:54:41 ]
pi_122706662
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 11:29 schreef HostiMeister het volgende:

[..]

Ik kan me niet voorstellen dat zoiets nut heeft, of überhaupt goed is voor je mes :o

[..]

Heb ik laatst ook gedaan, hier doen ze het gewoon elke week. Kreeg mijn mes vlijmscherp terug :)
`Hoezo niet? Heb het enkele keren gedaan, maar kan niet zien dat mijn bes er door is beschadigd of wat dan ook :)
pi_122710556
quote:
3s.gif Op zondag 10 februari 2013 11:06 schreef fotostarter het volgende:

[..]

Blijft een van zijn mooist/leuke uitzendingen.
Ik kan sowieso uren naar die kerel luisteren en kijken. En dan ben ik geen eens homo ;)
Hoef je ook geen homo voor te zijn, sommige kunnen gewoon boeiend vertellen waardoor je gefascineerd blijft luisteren..

Maar wel een interessante uitzending!
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_122724182
Om je mes scherp te houden kan je goed gebruik maken van een aanzetstaal. Echt slijpen kan hier niet mee maar je kan je mes dus 'aanzetten'. Slijpen gaat goed met een slijpsteen die ook gebruikt wordt voor schaatsen slijpen. Voor het echte scherp maken moet je na het slijpen met de grote steen het mes nalopen met een extra fijne wetsteen. Zo heb je geen bramen meer op het snijvlak en blijft je mes veel langer scherp en wordt hij ook veel scherper.
The above is of no importance.
  maandag 11 februari 2013 @ 08:54:16 #179
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_122741600
Ik heb Globals en die houd ik scherp met zo'n keramisch wieltje van Fiskars (geloof ik).Dat doe ik ongeveer elke keer als ik ze gebruik. Ik heb ze ooit kado gekregen dus ik ben geen fervent Global fan ofzo. Ik heb ze al jaren en heb ze nog nooit laten slijpen. Ik gebruik ze bijna elke dag. Ik ben er relatief voorzichtig mee denk ik. Tot nu toe kan ik me er nog mee scheren dus ik ben absoluut niet ontevreden met die dingen.
Siesta & Fiesta!
  Redactie Games maandag 11 februari 2013 @ 15:47:20 #180
52557 crew  Mr.Noodle
Offtopic in geleuter...
pi_122753228
Iemand die weet of deze fabrikant nog goede (instap)messen maakt?
3 DELIGE ZWEIBRUDER JAPANSE MESSENSET

• 1 x 20 cm Hocho mes
• 1 x 17 cm Santoku mes
• 1 x 13 cm Gyoto mes

http://www.1dayfly.com/nl/nl/extreme

Kan er verder niet veel info over vinden..
How do you get precisely 4 Gallons of water with a 3 Gallon and 5 Gallon Can...
pi_122753405
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2013 15:47 schreef Mr.Noodle het volgende:
Iemand die weet of deze fabrikant nog goede (instap)messen maakt?
3 DELIGE ZWEIBRUDER JAPANSE MESSENSET
[ afbeelding ]
• 1 x 20 cm Hocho mes
• 1 x 17 cm Santoku mes
• 1 x 13 cm Gyoto mes

http://www.1dayfly.com/nl/nl/extreme

Kan er verder niet veel info over vinden..
Zo, dat kost niks. Meestal is het dan ook . . . .
  maandag 11 februari 2013 @ 15:54:18 #182
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_122753506
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2013 15:47 schreef Mr.Noodle het volgende:
Iemand die weet of deze fabrikant nog goede (instap)messen maakt?
3 DELIGE ZWEIBRUDER JAPANSE MESSENSET
[ afbeelding ]
• 1 x 20 cm Hocho mes
• 1 x 17 cm Santoku mes
• 1 x 13 cm Gyoto mes

http://www.1dayfly.com/nl/nl/extreme

Kan er verder niet veel info over vinden..
Zweibrüder en Japans vind ik nou niet echt bij elkaar passen.
En als ik zo naar het plaatje kijk is het bandstaal en is er verder niks aan gesmeed.
  maandag 11 februari 2013 @ 15:56:52 #183
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_122753612
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2013 15:47 schreef Mr.Noodle het volgende:
Iemand die weet of deze fabrikant nog goede (instap)messen maakt?
3 DELIGE ZWEIBRUDER JAPANSE MESSENSET
[ afbeelding ]
• 1 x 20 cm Hocho mes
• 1 x 17 cm Santoku mes
• 1 x 13 cm Gyoto mes

http://www.1dayfly.com/nl/nl/extreme

Kan er verder niet veel info over vinden..
Nog nooit van dat merk gehoord. Lijkt mij een fake-naam.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  maandag 11 februari 2013 @ 15:58:41 #184
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_122753702
Zweibrueder is een fabrikant van optronica en werkt samen met Leatherman. Dat lijkt mij niet de firma achter deze messen,.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  Redactie Games maandag 11 februari 2013 @ 15:59:18 #185
52557 crew  Mr.Noodle
Offtopic in geleuter...
pi_122753730
Dacht misschien leuk als Housewarming gift, maar als ik het zo hoor kan ik dan beter messen bij de Wibra halen.. :')
How do you get precisely 4 Gallons of water with a 3 Gallon and 5 Gallon Can...
  maandag 11 februari 2013 @ 15:59:58 #186
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_122753758
Brüder of Brueder, maar niet Bruder, dat is geen Duits
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 11 februari 2013 @ 16:12:01 #187
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_122754268
quote:
10s.gif Op maandag 11 februari 2013 15:59 schreef Mr.Noodle het volgende:
Dacht misschien leuk als Housewarming gift, maar als ik het zo hoor kan ik dan beter messen bij de Wibra halen.. :')
Dan kan je beter 1 mes kopen van een goee kwaliteit dan een messenblok van dezelfde prijs.
Op Knives & Tools hebben ze best goede, goedkope messen: http://www.knivesandtools.nl/nl/ct/eden-quality-keuken-messen.htm
  maandag 11 februari 2013 @ 16:15:06 #188
173997 Redcoon
Verdomd heet!
pi_122754392
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2013 15:59 schreef Pietverdriet het volgende:
Brüder of Brueder, maar niet Bruder, dat is geen Duits
Met andere woorden, de Chinees die dit handeltje heeft opgezet heeft zijn huiswerk niet goed gedaan.
  maandag 11 februari 2013 @ 16:16:30 #189
173997 Redcoon
Verdomd heet!
pi_122754442
quote:
10s.gif Op maandag 11 februari 2013 15:59 schreef Mr.Noodle het volgende:
Dacht misschien leuk als Housewarming gift, maar als ik het zo hoor kan ik dan beter messen bij de Wibra halen.. :')
Koop anders voor de gein zo'n klein Molenmesje. De meeste kookwinkels hebben die vandaag de dag wel. Lekker rustiek en met de mooie bijkomstigheid dat het vlijmscherp is.
  maandag 11 februari 2013 @ 16:21:23 #190
14736 ABundy
I can DO it!
pi_122754657
Ik heb ze besteld. Laat wel weten of die meuk kapot gaat bij het snijden van een komkommer :s)
  maandag 11 februari 2013 @ 16:22:46 #191
14736 ABundy
I can DO it!
pi_122754718


[ Bericht 100% gewijzigd door ABundy op 11-02-2013 16:23:36 ]
pi_122757121
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2013 16:21 schreef ABundy het volgende:
Ik heb ze besteld. Laat wel weten of die meuk kapot gaat bij het snijden van een komkommer :s)
Als je ze goed laat slijpen heb je er nog wat aan.
pi_122760766
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2013 16:16 schreef Redcoon het volgende:

[..]

Koop anders voor de gein zo'n klein Molenmesje. De meeste kookwinkels hebben die vandaag de dag wel. Lekker rustiek en met de mooie bijkomstigheid dat het vlijmscherp is.
Die zijn echt ideaal :D
En als je ze lief behandeld gaan ze lang mee.
pi_122763830
Ik heb alle schilmesjes behalve mijn oude zwilling de deur uit gedaan en vervangen door een goed stel molenmesjes.
Whatever...
pi_122818854
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2013 15:56 schreef golfer het volgende:

[..]

Nog nooit van dat merk gehoord. Lijkt mij een fake-naam.
Inderdaad, lijkt me een budget Chinees product, ik zou er niet te veel van verwachten..
pi_122819017
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 19:32 schreef Janpietklaas het volgende:
Om je mes scherp te houden kan je goed gebruik maken van een aanzetstaal. Echt slijpen kan hier niet mee maar je kan je mes dus 'aanzetten'. Slijpen gaat goed met een slijpsteen die ook gebruikt wordt voor schaatsen slijpen. Voor het echte scherp maken moet je na het slijpen met de grote steen het mes nalopen met een extra fijne wetsteen. Zo heb je geen bramen meer op het snijvlak en blijft je mes veel langer scherp en wordt hij ook veel scherper.
Aanzetten met een aanzetstaal werkt alleen bij relatief zachte staalsoorten, het staal in Japanse messen is harder dan het staal in Duitse en Franse messen en is vaak harder dan het aanzetstaal zelf, je slijpt dus eigenlijk je aanzetstaal in plaats van je mes. Voor Japanse messen heb je een keramische aanzetstaaf nodig.

Die ronde slijpsteentjes en "doorhaal" slijpmachientjes zijn funest voor Japanse messen, deze hebben een slijphoek van 15-22 graden en die slijpmachientjes zijn vaak afgesteld op 20-25 graden, je verpest hier je hele slijphoek mee. Met een keramische slijpstaaf kom je een heel eind en met wat oefening kun je je Japanse mes prima op orde houden.
Als je mes bot wordt dan zou ik hem gewoon wegbrengen naar een professionele slijper die verstand heeft van Japanse messen (dus niet zo'n "Scharensliep" die vanuit zijn achterbak werkt)

Dit is een aanrader en heeft veel inzamel punten:

http://www.slijperij.nl/slijperij/slijpwerk-inleveradressen.html
pi_122819055
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2013 16:21 schreef ABundy het volgende:
Ik heb ze besteld. Laat wel weten of die meuk kapot gaat bij het snijden van een komkommer :s)
Gelukkig heb je 24 maanden garantie ;)
  woensdag 13 februari 2013 @ 12:01:18 #198
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_122823576
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 09:21 schreef Henkie_Jan het volgende:

[..]

Aanzetten met een aanzetstaal werkt alleen bij relatief zachte staalsoorten, het staal in Japanse messen is harder dan het staal in Duitse en Franse messen en is vaak harder dan het aanzetstaal zelf, je slijpt dus eigenlijk je aanzetstaal in plaats van je mes. Voor Japanse messen heb je een keramische aanzetstaaf nodig.

Die ronde slijpsteentjes en "doorhaal" slijpmachientjes zijn funest voor Japanse messen, deze hebben een slijphoek van 15-22 graden en die slijpmachientjes zijn vaak afgesteld op 20-25 graden, je verpest hier je hele slijphoek mee. Met een keramische slijpstaaf kom je een heel eind en met wat oefening kun je je Japanse mes prima op orde houden.
Als je mes bot wordt dan zou ik hem gewoon wegbrengen naar een professionele slijper die verstand heeft van Japanse messen (dus niet zo'n "Scharensliep" die vanuit zijn achterbak werkt)

Dit is een aanrader en heeft veel inzamel punten:

http://www.slijperij.nl/slijperij/slijpwerk-inleveradressen.html
Daar zijn mijn Zwillings ook een keer geweest, inmiddels al anderhalf jaar geleden.. sindsdien heb ik ze alleen nog af en toe aan moeten zetten maar zijn verder nog vlijmscherp.
Alleen m'n officemes is inmiddels wat botter en mag wel weer een keertje (maar goed, dat mes gebruik ik ook om mee te eten en snijdt dus vaker op borden enzo.)
pi_122833095
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 09:21 schreef Henkie_Jan het volgende:

[..]

Aanzetten met een aanzetstaal werkt alleen bij relatief zachte staalsoorten, het staal in Japanse messen is harder dan het staal in Duitse en Franse messen en is vaak harder dan het aanzetstaal zelf, je slijpt dus eigenlijk je aanzetstaal in plaats van je mes. Voor Japanse messen heb je een keramische aanzetstaaf nodig.

Die ronde slijpsteentjes en "doorhaal" slijpmachientjes zijn funest voor Japanse messen, deze hebben een slijphoek van 15-22 graden en die slijpmachientjes zijn vaak afgesteld op 20-25 graden, je verpest hier je hele slijphoek mee. Met een keramische slijpstaaf kom je een heel eind en met wat oefening kun je je Japanse mes prima op orde houden.
Als je mes bot wordt dan zou ik hem gewoon wegbrengen naar een professionele slijper die verstand heeft van Japanse messen (dus niet zo'n "Scharensliep" die vanuit zijn achterbak werkt)

Dit is een aanrader en heeft veel inzamel punten:

http://www.slijperij.nl/slijperij/slijpwerk-inleveradressen.html
of een keramische wetstone van 200 euro :X
  woensdag 13 februari 2013 @ 16:18:16 #200
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_122833721
Dat wieltje dat ik heb doet niet meer dan aanzetten. Werkt prima!
Siesta & Fiesta!
pi_122863015
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 16:18 schreef Bramito het volgende:
Dat wieltje dat ik heb doet niet meer dan aanzetten. Werkt prima!
Werkt inderdaad prima voor Zwillings en Wusthof (zacht staal met 20-25 graden slijphoek)
  donderdag 14 februari 2013 @ 11:47:43 #202
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_122865098
Henkie Jan, je verhaal over hardheid en aanzetbaarheid snijdt geen boter. Een koolstofstaal windmolenmes heeft een hardheid van rond de 60 HRC, net al veel andere koolstofstaal messen. Deze zijn echter een genot om aan te zetten en je kan ze op de onderkant van een bord gemakkelijk slijpen.
Veel zachtere roestvaste messen zijn nauwelijks aan te zetten of te slijpen. Heeft vooral met de taaiheid en de kristalstructuur van het staal te doen, niet met de hardheid.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 14 februari 2013 @ 13:04:47 #203
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_122867735
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2013 10:44 schreef Henkie_Jan het volgende:

[..]

Werkt inderdaad prima voor Zwillings en Wusthof (zacht staal met 20-25 graden slijphoek)
Ik heb globals, en gek genoeg werkt het daar ook op.
Siesta & Fiesta!
pi_123029714
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2013 11:47 schreef Pietverdriet het volgende:
Henkie Jan, je verhaal over hardheid en aanzetbaarheid snijdt geen boter. Een koolstofstaal windmolenmes heeft een hardheid van rond de 60 HRC, net al veel andere koolstofstaal messen. Deze zijn echter een genot om aan te zetten en je kan ze op de onderkant van een bord gemakkelijk slijpen.
Veel zachtere roestvaste messen zijn nauwelijks aan te zetten of te slijpen. Heeft vooral met de taaiheid en de kristalstructuur van het staal te doen, niet met de hardheid.
Je hebt gelijk, taaiheid is een factor die ik niet meeneem omdat dat zo lastig uit te leggen is. Mijn herder mesje is inderdaad gemakkelijk aan te zetten maar mijn VG-10 mes is een stuk lastiger alhoewel deze ook een hardheid van 60 heeft. Feit is wel dat mijn herder mes veel sneller weer bot is. Taaiheid zegt dus iets over de "houdbaarheid van de scherpte" of hoe je dat ook wil noemen..
pi_123029754
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2013 13:04 schreef Bramito het volgende:

[..]

Ik heb globals, en gek genoeg werkt het daar ook op.
Klopt, je krijgt ze ook wel scherp maar je mooie originele slijphoek ben je kwijt...
pi_123032325
Ik heb mijn nieuwe handgemaakts japanse mes stukgemaakt door er vers zuurdesembrood mee te willen snijden. Nou ja, er zijn chipjes uit, de rest snijdt nog wel. Misschien is dat ooit weg te slijpen, maar daar wacht ik mee aangezien hij net een week oud is.
Maar ik ben dus verbaasd over hoe dun de snijkant is, die blijft soms ook een beetje vastzitten in de snijplank. Maar het snijdt wel erg fijn, heerlijk licht. En voor het zware werk heb ik mijn Zwillingen nog.
anonieme razernist
pi_123032653
quote:
9s.gif Op maandag 18 februari 2013 15:24 schreef NoCigar het volgende:
Ik heb mijn nieuwe handgemaakts japanse mes stukgemaakt door er vers zuurdesembrood mee te willen snijden. Nou ja, er zijn chipjes uit, de rest snijdt nog wel. Misschien is dat ooit weg te slijpen, maar daar wacht ik mee aangezien hij net een week oud is.
Maar ik ben dus verbaasd over hoe dun de snijkant is, die blijft soms ook een beetje vastzitten in de snijplank. Maar het snijdt wel erg fijn, heerlijk licht. En voor het zware werk heb ik mijn Zwillingen nog.
je hebt gewoon garantie.
  maandag 18 februari 2013 @ 15:37:37 #208
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_123032813
quote:
9s.gif Op maandag 18 februari 2013 15:24 schreef NoCigar het volgende:
Ik heb mijn nieuwe handgemaakts japanse mes stukgemaakt door er vers zuurdesembrood mee te willen snijden. Nou ja, er zijn chipjes uit, de rest snijdt nog wel. Misschien is dat ooit weg te slijpen, maar daar wacht ik mee aangezien hij net een week oud is.
Maar ik ben dus verbaasd over hoe dun de snijkant is, die blijft soms ook een beetje vastzitten in de snijplank. Maar het snijdt wel erg fijn, heerlijk licht. En voor het zware werk heb ik mijn Zwillingen nog.
Wat ik al eerder zei, leuk als je een bot raakt ook
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_123033977
quote:
0s.gif Op maandag 18 februari 2013 15:33 schreef THEFXR het volgende:

[..]

je hebt gewoon garantie.
Niet op onoordeelkundig gebruik lijkt me.
anonieme razernist
pi_123034110
quote:
4s.gif Op maandag 18 februari 2013 16:09 schreef NoCigar het volgende:

[..]

Niet op onoordeelkundig gebruik lijkt me.
vers brood snijden is geen normaal gebruik?
als je nu je struiken in de tuin er mee ha gesnoeid...
pi_123035709
quote:
0s.gif Op maandag 18 februari 2013 16:12 schreef THEFXR het volgende:

[..]

vers brood snijden is geen normaal gebruik?
als je nu je struiken in de tuin er mee ha gesnoeid...
HArde materialen wordt niet geadviseerd. Dit is behoorlijk hard brood (de korst dan).
anonieme razernist
pi_123035802
quote:
0s.gif Op maandag 18 februari 2013 16:50 schreef NoCigar het volgende:

[..]

HArde materialen wordt niet geadviseerd. Dit is behoorlijk hard brood (de korst dan).
ooh, ik dacht dat ze daar koperen snoeren mee bedoelde.
pi_123036128
quote:
0s.gif Op maandag 18 februari 2013 16:52 schreef THEFXR het volgende:

[..]

ooh, ik dacht dat ze daar koperen snoeren mee bedoelde.
Geen pompoen ook enzovoort, dus ik beschouw het eigenlijk als mijn eigen fout...maaar ik las op twitter dat S. Witteman er ook haar brood mee sneed dus ik dacht, dat kan ik ook, kan ik eindelijk eens wat dunner plakjes hiervan snijden.
anonieme razernist
pi_123036153
Sowieso een harde korst snijden gaat voor geen meter met een glad mes, kartelmes moet je dan hebben.
All those moments will be lost in time, like tears in rain.
pi_123149780
quote:
9s.gif Op maandag 18 februari 2013 15:24 schreef NoCigar het volgende:
Ik heb mijn nieuwe handgemaakts japanse mes stukgemaakt door er vers zuurdesembrood mee te willen snijden. Nou ja, er zijn chipjes uit, de rest snijdt nog wel. Misschien is dat ooit weg te slijpen, maar daar wacht ik mee aangezien hij net een week oud is.
Maar ik ben dus verbaasd over hoe dun de snijkant is, die blijft soms ook een beetje vastzitten in de snijplank. Maar het snijdt wel erg fijn, heerlijk licht. En voor het zware werk heb ik mijn Zwillingen nog.
Dat is wel vreemd, Van welk merk en van welke staalsoort is je mes gemaakt?
pi_123150736
Eindelijk een aanzetstaal gekocht voor mijn Zwillingmessen. Ik vind het maar doodeng om dat te gebruiken. Hoe weet je zo zeker dat je een 20graden hoek hebt? Het voelt wel al scherper dus ik denk dat ik het wel goed heb gedaan.
pi_123151242
quote:
0s.gif Op donderdag 21 februari 2013 09:20 schreef bloempje-moi het volgende:
Eindelijk een aanzetstaal gekocht voor mijn Zwillingmessen. Ik vind het maar doodeng om dat te gebruiken. Hoe weet je zo zeker dat je een 20graden hoek hebt? Het voelt wel al scherper dus ik denk dat ik het wel goed heb gedaan.
Houd het mes er recht op (dus 90 graden) dan pak je daar de helft van (45 graden) en dan daar weer de helft van (ongeveer 20 graden). Hou dat aan als referentiepunt. Kan niet missen.
All you know about me is what I've sold you, dumb fuck
pi_123151246
quote:
0s.gif Op donderdag 21 februari 2013 09:20 schreef bloempje-moi het volgende:
Eindelijk een aanzetstaal gekocht voor mijn Zwillingmessen. Ik vind het maar doodeng om dat te gebruiken. Hoe weet je zo zeker dat je een 20graden hoek hebt? Het voelt wel al scherper dus ik denk dat ik het wel goed heb gedaan.
Echt opmeten is lastig, wat ik altijd doe is het midden van mijn duim op de achterkant van het mes leggen. Als je dan het mes op de aanzetstaaf legt heb ik een mooie fijne slijphoek (minder dan 20). Ik heb dit nooit gemeten en het is natuurlijk afhankelijk van de dikte van de duim. Mijn gevoel zeg dat mijn manier ongeveer 12-15 graden is. Ik hou van zeer scherpe messen ;)

Je kan ook onderstaand plaatje uitprinten hiermee wat vogelen?

pi_123151730
Dank! Ik heb het nu inderdaad hetzelfde gedaan zoals Hostimeister zegt, en goed naar het mes zelf gekeken of ik die hoek aanhoudt. Maar aangezien mijn messen sowieso nog moeten worden geslepen, zullen ze door het aanzetstaal nooit heel scherp worden. Gebruiken jullie het aanzetstaal dagelijks, iedere keer voordat je kookt of af en toe als je merkt dat het mes minder gemakkelijk snijdt?
pi_123151852
quote:
0s.gif Op donderdag 21 februari 2013 10:07 schreef bloempje-moi het volgende:
Dank! Ik heb het nu inderdaad hetzelfde gedaan zoals Hostimeister zegt, en goed naar het mes zelf gekeken of ik die hoek aanhoudt. Maar aangezien mijn messen sowieso nog moeten worden geslepen, zullen ze door het aanzetstaal nooit heel scherp worden. Gebruiken jullie het aanzetstaal dagelijks, iedere keer voordat je kookt of af en toe als je merkt dat het mes minder gemakkelijk snijdt?
Als ik merk dat ik bv. bij een tomaat werk moet doen ipv mijn mes zet ik het aan. Ongeveer een keer per week denk ik.
All you know about me is what I've sold you, dumb fuck
  maandag 25 februari 2013 @ 09:46:23 #221
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_123316129
quote:
0s.gif Op maandag 18 februari 2013 14:09 schreef Henkie_Jan het volgende:

[..]

Klopt, je krijgt ze ook wel scherp maar je mooie originele slijphoek ben je kwijt...
Als ze maar scherp zijn.... Ik ben tevreden.
Siesta & Fiesta!
  maandag 25 februari 2013 @ 12:40:42 #222
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_123320627
quote:
0s.gif Op donderdag 21 februari 2013 10:07 schreef bloempje-moi het volgende:
Dank! Ik heb het nu inderdaad hetzelfde gedaan zoals Hostimeister zegt, en goed naar het mes zelf gekeken of ik die hoek aanhoudt. Maar aangezien mijn messen sowieso nog moeten worden geslepen, zullen ze door het aanzetstaal nooit heel scherp worden. Gebruiken jullie het aanzetstaal dagelijks, iedere keer voordat je kookt of af en toe als je merkt dat het mes minder gemakkelijk snijdt?
Alleen als er een braam aan het mes zit heeft aanzetten zin.
Dat moet overigens niet gebeuren op de manier waarop TV-koks dat doen: te pas en te onpas het mes snel en krachtig aanzetten.
Aanzetten hoeft niet snel en je hoeft het mes ook niet met brute kracht over het aanzetstaal te halen, rustig en beheerst is zelfs beter.

Ja, het ziet er interessant uit voor gasten die in de keuken meekijken maar meer dan dat is het vaak niet.
pi_124050282
quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2013 22:46 schreef THEFXR het volgende:

[..]

houdertjes voor het mes over de wetstone te halen, verschillende graden heb je daar in.
Die houdertjes om je mes precies de goede slijphoek te geven kun je oa hier kopen

http://www.japansemessen.nl/a-28664079/slijpen/slijphulp/

Ik weet niet precies welke deze heeft maar hij is gemaakt voor Japanse messen dus het zal wel goed zijn.

Dat lompe aanzetten wat de TV-koks doen is inderdaad funest voor je geometrie van je mes, je creert hiermee een "deuk" in het lemmet waar het aanzetstaal het mes als eerste raakt, je hele snijkant wordt een zooi...Kortom kijk niet te veel af van TV-koks, het is meer show dan kookkunst helaas.
pi_124863650
Ik heb deze 4 dagen geleden gekocht O+
http://www.knivesandtools(...)kshandigen-20-cm.htm
Because you know i'm all about that ass
  Redactie Frontpage maandag 15 april 2013 @ 22:00:37 #225
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_125330509
Ik heb op dit moment een Global G2. Dit mes vind ik eigenlijk te licht, en de balans is het voor mij net niet. Dit mes wil ik graag tweedehands verkopen voor een euro of 70. Mochten hier mensen zijn met interesse laat me dat dan even weten (PM), dan kunnen we tot een mooie prijs komen.

Verder in Japan (augustus 2012) een Yaxell Zen Santoku 165mm gekocht (VG-10 37 laags):


Dat bevalt zo goed (balans en gewicht - zwaar en ook de scherpheid en duur daarvan) dat deze jongen nu onderweg is:


De Yaxell Zen Gyuto 255mm
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  maandag 15 april 2013 @ 22:13:14 #226
147172 THEFXR
Alpha Bear
pi_125331272
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 22:00 schreef JeMoeder het volgende:
De Yaxell Zen Gyuto 255mm
had je dit mes uitgeprobeerd in een winkel/beurs?
het is nl veel geld voor een scherp mes
  Redactie Frontpage maandag 15 april 2013 @ 22:20:31 #227
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_125331739
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 22:13 schreef THEFXR het volgende:

[..]

had je dit mes uitgeprobeerd in een winkel/beurs?
het is nl veel geld voor een scherp mes
De Santoku kostte maar 50 euro, de Gyuto kost me nu 65 euro (let wel, in Japan - bij een retailer in Europa betaal je minimaal het dubbele of zelfs het viervoudige). Helemaal niet veel geld als je het mij vraagt. De Santoku heb ik als test gekocht. Dat bevalt zo goed dat de Iets duurdere Gyuto er nu ook bij komt.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  maandag 15 april 2013 @ 22:22:16 #228
147172 THEFXR
Alpha Bear
pi_125331867
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 22:20 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

De Santoku kost maar 50 euro, de Gyuto 65 euro. Helemaal niet veel geld als je het mij vraagt. De Santoku heb ik als test gekocht. Dat bevalt zo goed dat de Iets duurdere Gyuto er nu ook bij komt.
ooh, dat scheelt veel itt wat ik aan prijzen op het inet zag staan, vanaf 80 e voor een klein mesje.
  Redactie Frontpage maandag 15 april 2013 @ 22:23:00 #229
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_125331931
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 22:22 schreef THEFXR het volgende:

[..]

ooh, dat scheelt veel itt wat ik aan prijzen op het inet zag staan, vanaf 80 e voor een klein mesje.
Ja, anders had ik het niet zo maar blind gekocht hoor :)
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  dinsdag 16 april 2013 @ 00:44:11 #230
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_125339703
Waar heb je die besteld dan? ¤65 valt echt enorm mee, m'n Zwilling 5star messen waren duurder en die zijn niet eens van damaststaal
pi_125340796
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 12:40 schreef SiGNe het volgende:
Alleen als er een braam aan het mes zit heeft aanzetten zin.
Dat moet overigens niet gebeuren op de manier waarop TV-koks dat doen: te pas en te onpas het mes snel en krachtig aanzetten.
Aanzetten hoeft niet snel en je hoeft het mes ook niet met brute kracht over het aanzetstaal te halen, rustig en beheerst is zelfs beter.
Het wordt alleen meer in beeld gebracht omdat het interessant lijkt ja. Maar ik weet vrijwel zeker dat tv koks hun mes niet overdreven vaak aanhalen.

Als ik het ze zie aanhalen, zie ik ze trouwens nooit teveel kracht gebruiken dat lijkt alleen maar zo omdat het ze het sneller dan veel andere mensen het kunnen/willen. Net zoals elke kok in elk lokaal dorp.

Een kok snijdt trouwens zoveel dat minstens elke (om de) dag aanzetten geen overdreven luxe is-

[ Bericht 2% gewijzigd door Kandijfijn op 16-04-2013 01:52:07 ]
  dinsdag 16 april 2013 @ 02:10:00 #232
147172 THEFXR
Alpha Bear
pi_125341308
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 22:20 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

De Santoku kostte maar 50 euro, de Gyuto kost me nu 65 euro (let wel, in Japan - bij een retailer in Europa betaal je minimaal het dubbele of zelfs het viervoudige). Helemaal niet veel geld als je het mij vraagt. De Santoku heb ik als test gekocht. Dat bevalt zo goed dat de Iets duurdere Gyuto er nu ook bij komt.
Je woont in Japan?
pi_125342545
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 00:44 schreef SiGNe het volgende:
Waar heb je die besteld dan? ¤65 valt echt enorm mee, m'n Zwilling 5star messen waren duurder en die zijn niet eens van damaststaal
Messen kan je echt goedkoop vinden als je geduld hebt.

Hier in huis (van mijn ouders);
De original; Wusthof Classic + officemes van 12 cm; gekocht aan originele prijs op knives and tools.

Met grote korting bijgekocht op ebay omdat het kon:
Myabi 7000D voor 145 euro (niet gebruikt maar heeft als demo achter glas op beurzen gelegen etc.).

Een zesdelige set van Zwilling van 300 euro voor 160, zelfde verhaal. Niet zo goed als de Myabi maar handig om enkele messen die je niet vaak gebruikt uit te pikken en de rest door te verkopen. Zo zou hier zelf nooit een worstmes (klein broodmes) gekocht zijn, maar blijkt dat nu wel verrekte handig te zijn om tomaatjes enz. te snijden. Broodmes zat daar ook in, ook superhandig om er een écht scherp te hebben voor ananassen enz.

Mijn favoriet is de Wusthof btw. De Myabi is scherper en dus beter voor fijn werk maar heeft een punt dicht tegen het handvat. Vind de Wusthof veiliger en dat is voorlopig het enige mes dat ik ook voor mijzelf zou kopen. Molenmesjes volstaan voor de rest.
  Redactie Frontpage dinsdag 16 april 2013 @ 09:26:46 #234
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_125343675
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 02:10 schreef THEFXR het volgende:

[..]

Je woont in Japan?
Nope, gewoon bestellen in Japan :)

Ik zie trouwens de prijzen van die Yaxell messen op een Nederlandse website, die kerel draait gewoon 150-200% marge op die dingen... belachelijk.

[ Bericht 12% gewijzigd door JeMoeder op 16-04-2013 09:44:53 ]
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  dinsdag 16 april 2013 @ 12:14:13 #235
147172 THEFXR
Alpha Bear
pi_125348380
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 09:26 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Nope, gewoon bestellen in Japan :)

Ik zie trouwens de prijzen van die Yaxell messen op een Nederlandse website, die kerel draait gewoon 150-200% marge op die dingen... belachelijk.
ja, daarom dacht ik ook, wat kosten die messen veel geld, normaal zijn dat marges voor meubelen.
  Redactie Frontpage dinsdag 16 april 2013 @ 13:13:08 #236
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_125350221
Aangezien ik hier geen reclame wil maken, kan je me per pm/dm vragen om mijn besteladres :)
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  dinsdag 16 april 2013 @ 17:12:02 #237
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_125359667
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 13:13 schreef JeMoeder het volgende:
Aangezien ik hier geen reclame wil maken, kan je me per pm/dm vragen om mijn besteladres :)
www.imitatieuitchina.nl
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  Redactie Frontpage dinsdag 16 april 2013 @ 17:52:32 #238
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_125361198
quote:
Heel grappig :')

Dat een retailer in Nederland debiele winsten moet maken, ik vervolgens iets koop in Japan voor een derde van de prijs, dat moet wel namaak zijn? Grappig, goed geprobeerd.

[ Bericht 6% gewijzigd door JeMoeder op 16-04-2013 19:26:33 ]
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_127351040
De Yaxcell messen kun je ook gewoon in NL krijgen voor schappelijke prijzen:

Yaxcell bij Japansemessen.nl

Weliswaar geen 65 euro maar als je een mes uit Japan besteld komt er nog verzendkosten bij (10-15 euro?) en daarover moet je nog 21% btw, importheffingen en administratiekosten bij (10 euri)

totaal dus 65+15= 80 ex btw = 96,80 incl btw + 10 euro = 106,80 euro.

Verkijk je niet op de prijzen in het buitenland (ebay etc.)
pi_127351110
Hier heb je ze ook maar dan heten ze GEFU (zelfde merk)

http://www.mix4max.com/GE(...)kumes-RAN-30060.html

wel iets duurder...
pi_132817938
quote:
Ik zie dat deze nu niet meer beschikbaar zijn trouwens. Hier nog wat andere betaalbare opties:

Westerse stijl messen

En als je Global te duur vindt zijn de Shimomura messen ook geschikt, ze zijn blijkbaar gemaakt van harder staal dan Global en ze zijn nog iets lichter.

Hier de Global: http://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-global-g46-santoku.htm ¤ 103,50
En hier de Shimomura http://www.japansemessen.(...)mura-verdun-santoku/ ¤ 79,-
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')