quote:

Even mezelf als voorbeeld nemen, ik richt m'n pijlen primair op hardlopen en secundair op de sportschool (al komt het in de realiteit op neer dat ik beide te leuk vind om niet te doen).
Persoonlijk denk ik dat het bovenstaande voorbeeld niet onder fitness of bodybuilden valt, maar onder krachttraining ondersteunend voor de primaire sport. Bodybuilden is imo specifiek spieren kweken voor uiterlijke kenmerken, het is een tak van sport die helemaal op zichzelf staat.
"Bodybuilding is een sport waarbij men door krachttraining de spieren tracht te ontwikkelen om het lichaam te verfraaien." (wikipedia).
Fitness is, zoals gezegd, een tak van sport waarbij je niet specifiek spieren ontwikkeld maar meer zorgt voor je okay basisconditie (of ietsje meer). En dan heb je nog het derde ding, krachttraining als ondersteuning voor een andere sport, het voorbeeld, dat vind ik niet onder fitness of bodybuilden vallen, maar gewoon onder de noemer krachttraining.
Dat is de gemene deler van zowel fitness als bodybuilden denk ik. Bottomline is bodybuilden is puur voor spieren kweken voor uiterlijk vertoon, fitness is voor vrouwen om er mooi strak uit te zien en krachttraining is voor sporters om ze te helpen bij hun primaire sport.
Of je nou wel of geen voedingsschema hebt doet er m.i. niet toe aangezien zoveel sporters, iig (semi-)professioneel dat hebben.