quote:
Maar die schaarste wordt door de globalisatie vanzelf opgelost.
Misschien wel misschien niet (volgens mij is zeer de vraag, de toekomst zal het uitwijzen) maar zolang die schaarste niet is opgelost is dit geen gezonde markt en moet je er dus niet de marktmechanismes op loslaten maar het reguleren.
quote:
Dat is wel erg bekrompen, dat kan echt niet meer in deze moderne tijd.
"Moderne tijd" is op zichzelf natuurlijk überhaupt geen argument, het gaat er om wat er in jouw perceptie nu anders is dan 10 jaar geleden (ik kan niets bedenken buiten wat technologie en zelfs die is fundamenteel niet zo verschillend).
Het is gewoon een politieke keuze.
Tandartsen gaan echt niet massaal naar het buitenland verhuizen zogauw ze daar 120 000 Euro kunnen krijgen in plaats van 100 000 Euro. Bovendien ligt het salaris hier best hoog in vergelijking met andere landen, zelfs voordat ze toestemming kregen om de prijzen te verhogen.
Orthodontisten hebben hun zaakjes nog beter voor elkaar.
Zelfs als door ons opgeleide tandatsen uit hebzucht naar het buitenland zouden verhuizen, wat ik dus niet zie gebeuren, dan nog kan daar paal en perk aan worden gesteld door arbeidsverplichtingen te koppelen aan de opleiding, iets wat vroeger ook gebeurde in Nederland en wat nog steeds gebeurt in andere landen (je mag naar het buitenland op straffe van het terugbetalen van de opleidingskosten).