abonnement Unibet Coolblue
pi_110302506
Situatie: Ik ben 24 jaar, ben net begonnen aan een WO-studie (TU/e), ontvangen huurtoeslag, zorgtoeslag en stuffi en woon in een studio in Eindhoven (uitwonend dus, ouders wonen in Zeeland). Heb momenteel zo'n 13.000 Euro spaargeld en kom elke maand net niet rond (moet ongeveer een goeie 100 euro per maand van m'n spaargeld afhalen).

Mijn vraag is doe ik er verstandig aan om maximaal bij te wonen. De voordelen hiervan zijn denk ik:
- Ik kan het op m'n spaarrekening zetten en daar krijg ik meer rente op dan dat ik moet betalen.
- Ik kan alvast een klein beetje sparen, voor mijn huis dat ik later wil kopen plus inboedel.

Nadelen (ofja vragen):
- Als ik straks meer dan 20.000 Euro op mijn rekening heb maar wel een lening van ~7.000 Euro heb. Kan ik deze dan tegen elkaar afstrepen zodat ik geen vermogensrendementsheffing moet betalen over mijn spaargeld? En dat ik nog steeds in aanmerking kom voor huurtoeslag?
- Ik heb wel eens gehoord dat je studieschuld een bijzondere schuld is en daarom niet moet vermelden als je een hypotheek aanvraagt, klopt dat?

Graag jullie advies.
pi_110302613
begin eens met uit je hoofd te zetten dat "sparen" door middel van schulden aangaan een oplossing is/ geld oplevert.
Nobody expects the Spanish Inquisition!
  zaterdag 14 april 2012 @ 00:20:06 #3
296169 Zihuatanejo
In Mexicooooooo!
pi_110302675
Krijg je nog huurtoeslag en zorgtoeslag met 13,000 spaargeld? Ik dacht dat het toegestane bedrag flink lager was.

Geld lenen van DUO is spotgoedkoop; lager dan inflatie momenteel dus je betaal negatieve reele rente. En ja, die studieschuld mag je als negatief vermogen zien mbt box 3. DUO geeft geen gegevens aan banken dus je kan gemakkelijk het ontkennen.

Wat een tijd trouwens om zo'n topic te starten.
www.kiva.org. Steun ondernemers in ontwikkelingslanden.
pi_110302715
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2012 00:17 schreef Its-Jojo-4you het volgende:
begin eens met uit je hoofd te zetten dat "sparen" door middel van schulden aangaan een oplossing is.
Ik zie dit niet als oplossing, ik zie dit als een kans om op den duur meer (gratis) geld te hebben.

Oohja echt ethisch is mijn post niet, maar daar gaat het ook niet om. Want graaien doet iedereen toch en je bent een dief van je eigen portemonnee als je het niet doet.
  zaterdag 14 april 2012 @ 00:21:22 #5
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_110302738
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2012 00:17 schreef Its-Jojo-4you het volgende:
begin eens met uit je hoofd te zetten dat "sparen" door middel van schulden aangaan een oplossing is/ geld oplevert.
Technisch gezien klopt het op dit moment wel natuurlijk, je kunt er als je goed oplet geld aan verdienen.
  zaterdag 14 april 2012 @ 00:21:38 #6
296169 Zihuatanejo
In Mexicooooooo!
pi_110302752
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2012 00:20 schreef kami124 het volgende:

[..]

Ik zie dit niet als oplossing, ik zie dit als een kans om op den duur meer (gratis) geld te hebben.

Oohja echt ethisch is mijn post niet, maar daar gaat het ook niet om. Want graaien doet iedereen toch en je bent een dief van je eigen portemonnee als je het niet doet.
Tja de rentes kunnen weer oplopen natuurlijk. Dat is wel een risico.
www.kiva.org. Steun ondernemers in ontwikkelingslanden.
pi_110302760
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2012 00:21 schreef Zihuatanejo het volgende:

[..]

Tja de rentes kunnen weer oplopen natuurlijk. Dat is wel een risico.
ik mag hopen dat dat gebeurd :)
Nobody expects the Spanish Inquisition!
pi_110302803
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2012 00:21 schreef Zihuatanejo het volgende:

[..]

Tja de rentes kunnen weer oplopen natuurlijk. Dat is wel een risico.
Misschien dat ik het volgende zelf even moet uitzoeken. Maar is het niet mogelijk om bij de IB-groep op elk gewenst tijdstip af te lossen? Want ik hou het geld gewoon "standby". (Ik ga niet als een dom persoon al mijn geleende geld over de balk smijten)
  zaterdag 14 april 2012 @ 00:23:33 #9
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_110302823
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2012 00:22 schreef kami124 het volgende:

[..]

Misschien dat ik het volgende zelf even moet uitzoeken. Maar is het niet mogelijk om bij de IB-groep op elk gewenst tijdstip af te lossen? Want ik hou het geld gewoon "standby". (Ik ga niet als een dom persoon al mijn geleende geld over de balk smijten)
Ja dat kan, dat is ook mijn tactiek :P
pi_110302867
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2012 00:17 schreef Its-Jojo-4you het volgende:
begin eens met uit je hoofd te zetten dat "sparen" door middel van schulden aangaan een oplossing is/ geld oplevert.
Begin eens met uit je hoofd zetten dat een studieschuld bij het DUO een normale schuld is. Het is gewoon een zeer goed en slim middel om geld te lenen, spotgoedkoop en je krijgt er geen problemen mee mits je gewoon de maandelijkse termijnen in de toekomst zal kunnen betalen.
  zaterdag 14 april 2012 @ 00:25:58 #11
296169 Zihuatanejo
In Mexicooooooo!
pi_110302900
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2012 00:22 schreef kami124 het volgende:

[..]

Misschien dat ik het volgende zelf even moet uitzoeken. Maar is het niet mogelijk om bij de IB-groep op elk gewenst tijdstip af te lossen? Want ik hou het geld gewoon "standby". (Ik ga niet als een dom persoon al mijn geleende geld over de balk smijten)
Dat kan natuurlijk altijd. Ik hanteer(de) zelf ook zo'n "rentearbitrage tactiek" met mijn studieschuld.
www.kiva.org. Steun ondernemers in ontwikkelingslanden.
pi_110302975
Het is moreel gezien inderdaad niet helemaal lekker, maar er zitten praktisch gezien geen nadelen aan (je kan altijd terugbetalen, lage rente). Het is dus heel handig om een buffer op te bouwen.
  zaterdag 14 april 2012 @ 00:27:48 #13
372355 DeManvanStaal
maar ondertussen..
pi_110302993
mijn advies: ga naar een bank en vraag daar wat je het best kunt doen ipv het op fok vragen
pi_110303029
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2012 00:24 schreef Gamesua het volgende:

[..]

Begin eens met uit je hoofd zetten dat een studieschuld bij het DUO een normale schuld is. Het is gewoon een zeer goed en slim middel om geld te lenen, spotgoedkoop en je krijgt er geen problemen mee mits je gewoon de maandelijkse termijnen in de toekomst zal kunnen betalen.
ik wist niet studenten zo naief zijn. Of het nou een wel of geen of normale schuld is, het drukt sowieso op je bestedingsruimte. Daarmaast gaat het met de huidige ontwikkelingen qua voorwaarden steeds meer richting een gewone lening. Het zou me verder niet verbazen als over een aantal jaren dit als gewone schuld gergistreerd staat in Tiel met alle gevolgen van dien :)
Nobody expects the Spanish Inquisition!
  zaterdag 14 april 2012 @ 00:30:57 #15
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_110303106
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2012 00:28 schreef Its-Jojo-4you het volgende:

[..]

ik wist niet studenten zo naief zijn. Of het nou een wel of geen of normale schuld is, het drukt sowieso op je bestedingsruimte.
M'n bestedingsruimte wordt er alleen maar ruimer door tot nu toe.

quote:
Daarmaast gaat het met de huidige ontwikkelingen qua voorwaarden steeds meer richting een gewone lening.
Wanneer de rente die je krijgt lager wordt dan die je moet betalen, stort je alles weer gewoon bij de IB op de rekening.
quote:
Het zou me verder niet verbazen als over een aantal jaren dit als gewone schuld gergistreerd staat in Tiel met alle gevolgen van dien :)
Ook dan: gewoon direct terugstorten en het probleem is opgelost. Voor zover er een probleem was.
pi_110303154
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2012 00:28 schreef Its-Jojo-4you het volgende:

[..]

ik wist niet studenten zo naief zijn. Of het nou een wel of geen of normale schuld is, het drukt sowieso op je bestedingsruimte. Daarmaast gaat het met de huidige ontwikkelingen qua voorwaarden steeds meer richting een gewone lening. Het zou me verder niet verbazen als over een aantal jaren dit als gewone schuld gergistreerd staat in Tiel met alle gevolgen van dien :)
Geen registratie (ik zie dat eerlijk gezegd niet veranderen), lager rentetarief dan je spaarrente (goed, de rentes gaan vast weer omhoog als de crisis over is, maar de spaarrente gaat dan ook wel omhoog) en het kost de meeste studenten die hun hele studie lang hebben geleend misschien 100 euro in de maand gespreid over 15 jaar, terwijl ze (hopelijk) al dan een baan hebben.

Ik zou er niet wakker van liggen hoor. Je weet trouwens echt waar je voor tekent, dus meteen studenten naief noemen hier: :') Sommige mensen hebben het echt nodig om de studie te betalen en dan maakt het verder niet uit; sommige mensen zijn als TS en die zijn echt slim bezig om alles goed vooruit te plannen en anderen geven het gewoon uit en zelfs in dat geval is het nog de beste lening die je kan nemen en is het ook je eigen schuld als je er later problemen mee gaat krijgen. Eigen verantwoordelijkheid moet je ook kunnen nemen.
  zaterdag 14 april 2012 @ 00:34:21 #17
296169 Zihuatanejo
In Mexicooooooo!
pi_110303204
Studieschuld van Duo is nu uitzonderlijk goedkoop omdat de rentes gelinkt is aan de Nederlands staatspapier rentes. Door de crisis zien veel beleggers Nederlands, naast Duits, staatspapier als zeer veilige beleggingen en zijn zelfs bereidt negatieve reele rentes daarvoor te ontvangen. Ik denk niet dat dit voor eeuwig gaat duren.
www.kiva.org. Steun ondernemers in ontwikkelingslanden.
pi_110303340
als je vermogens belasting moet betalen heb je geen recht op huurtoeslag.
pi_110303551
- Als ik straks meer dan 20.000 Euro op mijn rekening heb maar wel een lening van ~7.000 Euro heb. Kan ik deze dan tegen elkaar afstrepen zodat ik geen vermogensrendementsheffing moet betalen over mijn spaargeld?

Graag jullie advies.
[/quote]

Op schulden heb je een drempel van 2900pp (2011)
  zaterdag 14 april 2012 @ 11:58:35 #20
165633 eriksd
The grand facade...
pi_110310044
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2012 00:27 schreef DeManvanStaal het volgende:
mijn advies: ga naar een bank en vraag daar wat je het best kunt doen ipv het op fok vragen
Of je gebruikt gewoon eens je eigen hersens.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_110326819
Ik heb net een lening aangevraagd bij de IB-groep. Bedankt voor het advies fokkers en zal m'n spaarrekening onder de 20.000 Euro houden :).
pi_110402409
Rente is nu 1.39% op jaarbasis. Dat is echt niks. Ik krijg bij LPB zo'n 2.7 %
pi_110406628
Als je op de beurs belegt kan je misschien 10%+ rendement halen, dat is meer dan je moet betalen aan lening. :s)
  maandag 16 april 2012 @ 19:15:38 #24
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_110406811
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2012 19:11 schreef 123dudeguys het volgende:
Als je op de beurs belegt kan je misschien 10%+ rendement halen, dat is meer dan je moet betalen aan lening. :s)
Maar risico gaan lopen met een lening is dan weer heel dom :')
pi_110416360
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2012 19:15 schreef kwiwi het volgende:

[..]

Maar risico gaan lopen met een lening is dan weer heel dom :')
Nee, dat is wat bijna elke succesvolle ondernemer heeft gedaan.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')