abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 12 april 2012 @ 17:42:16 #1
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_110239009
Welkom in het Bonsai topic!

Bonsai is een Japans woord dat letterlijk 'boom in pot' betekent. Eigenlijk is het een techniek om een boom zo te kweken en te vormen zodat hij er natuurlijk oud uit ziet. De planten mogen maximaal 1m hoog zijn om nog officieel als Bonsai betitelt te worden.

Voorbeelden
Loofbomen

Acer palmatum


Azalea

Naaldbomen

Pinus mugo


Picea abies

Jaarkalender
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Enkele handige links.
http://www.bonsaiempire.nl/ Site met onder andere informatie over het kweken, vormen en verzorgen van Bonsai.
http://www.bonsaikunst.nl/ Site met heel veel info op over verzorging, het verpotten, ziektes etc.
http://walter-pall.de/ Site met heel veel afbeeldingen van bonsai, deze kunnen als voorbeeld/inspiratie dienen.
http://walter-pall-bonsai(...)atering-english.html Informatie over voeding, substraat en water geven. (Engels) • http://bonsaifarm.tv/ World of Bonsai tv series.
• Op bonsaiforum.nl hoef je niet te proberen om je te registreren aangezien je geen activatie e-mail krijgt, mocht dit toch lukken dan wordt je niet geholpen als beginner.

Webshops
http://www.bonsai.de/ Snelle levering volgens Soelsa (Ook in het Nederlands te bekijken)
http://www.exotischezaden.nl/ Veel zaden en een snelle levering.
http://www.kwekerijroos.nl/Bonsai.html Site met wat informatie en een shop met Bonsai, gereedschap en potten, ze bieden ook een vakantieservice aan.

Andere winkels/bonsai studios
www.lodderbonsai.nl Grote winkel in Harmelen, ze hebben er enorm veel bomen en potten. Het is al een hele ervaring om door alle kassen te lopen.

Archief
Deel 1 Bonsai boompje
Deel 2 Bonsai boompje deel 2
Deel 3 Bonsai boompje deel 3
Deel 4 [Bonsai] Het grote kleine bomen topic deel 4
Deel 5 [Bonsai] Het grote kleine bomen topic deel 5


Deze OP is hier te vinden.
Als je de laatste post hebt, maak dan even een nieuw topic aan.
  donderdag 12 april 2012 @ 17:44:18 #2
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_110239071
Kennelijk had niemand zin om een nieuw topic te openen. }:|

Maar goed, Hoe staan de boompjes er bij?
Hier zijn de larixen steeds grotere naalden aan het krijgen maar de knoppen staan nog niet helemaal open.
1 van de larixen (de grootste die nog in trainingpot zit) heeft maar heel kleine knoppen en de naalden die daaruit komen zijn ook (nog) erg kort.

M'n shohin-pinus doet het nog steeds niet ok, steeds meer naalden die er ietwat bruinig uitzien.
De naalden zijn nog niet helemaal dood maar hebben wel een klap gehad.

[ Bericht 61% gewijzigd door SiGNe op 12-04-2012 17:59:30 ]
pi_110239490
Blij dat je het toch gedaan hebt !
Kreeg ooit sprookjes te horen. Zit nu in therapie.
pi_110242627
Deze vind ik erg mooi !

Kreeg ooit sprookjes te horen. Zit nu in therapie.
pi_110255174
Die azalea cultivar is bijna zeker 'Issho no Haru'.
  donderdag 12 april 2012 @ 23:48:43 #6
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_110258204
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2012 22:38 schreef Pandarus het volgende:
Die azalea cultivar is bijna zeker 'Issho no Haru'.
Wutt? :?
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  donderdag 12 april 2012 @ 23:53:24 #7
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_110258360
Het subtype van de boom, net zoals auto's merken hebben en typenamen (evt nog versie erachter, Quattro/GTI/etc.)
Wel erg mooie boom!
Die is zeker ouder dan 60 jaar, misschien wel 150 jaar.
pi_110267393
Terug van weggeweest!
Ik zal even wat plaatjes van mijn bonsai posten zoals ik hem uiteindelijk binnen heb gekregen en hoe hij er nu uitziet:

Begin maart (voorkant):



Voorkant nu:


Rechterzijkant nu:


Achterkant nu:


Linkerzijkant nu:


Ik laat de wat langere scheuten staan om te kijken of de rest dan wat harder groeit.
Het is allemaal een beetje uitproberen en kijken hoe de boom reageert.

Iemand nog tips om hem mooier te maken in het vervolg?!
Lastig om duidelijke foto's te maken trouwens...
  vrijdag 13 april 2012 @ 13:59:22 #9
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_110275892
Buiten zetten, aarde verversen (op mengsel van Akadama en een beetje potgrond bijv.) en evt. wat biogold mestblokjes geven.

Oh, en volgende keer graag een nieuw topic aanmaken als je de laatste post hebt ;)
pi_110387904
Nadat ik mijn ficus ginseng besproei met water blijft er na een tijdje een witte waas op de blaadjes liggen. Is dit iets ernstigs of valt het wel mee?
pi_110388542
Dat is volgens mij kalk uit het water, misschien een idee om te sproeien met regenwater of gedestilleerd water.
Kreeg ooit sprookjes te horen. Zit nu in therapie.
pi_110388665
quote:
7s.gif Op maandag 16 april 2012 11:20 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Dat is volgens mij kalk uit het water, misschien een idee om te sproeien met regenwater of gedestilleerd water.
Dat zou best kunnen ja dat het kalk is. Is regenwater/gedestilleerd water beter voor de boom?
pi_110388876
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2012 11:24 schreef Stansfield het volgende:

[..]

Dat zou best kunnen ja dat het kalk is. Is regenwater/gedestilleerd water beter voor de boom?
Dat durf ik niet te zeggen, wel ben je dan grotendeels vrij van witte bladeren. Er zijn er hier denk ik meerdere met veel kennis omtrent je vraag, ik zelf weet het niet zeker.
Kreeg ooit sprookjes te horen. Zit nu in therapie.
pi_110389023
Btw: Regenwater is altijd beter als kraanwater zover ik weet.
Kreeg ooit sprookjes te horen. Zit nu in therapie.
  maandag 16 april 2012 @ 13:30:34 #15
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_110393076
quote:
7s.gif Op maandag 16 april 2012 11:35 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Btw: Regenwater is altijd beter als kraanwater zover ik weet.
Onzin.

@Stansfield. Weleens gedacht aan stof op de bladeren?
soooo, da's mooi!
pi_110393745
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2012 13:30 schreef LordofLeaves het volgende:

[..]

Onzin.

@Stansfield. Weleens gedacht aan stof op de bladeren?
Zo ziet het er niet echt uit moet ik zeggen. Het zijn een beetje witte strepen die lijken op waterrandjes zeg maar. Beetje lastig uit te leggen.
  maandag 16 april 2012 @ 15:03:19 #17
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_110396896
Kun je het er afkrabben met je nagels?
soooo, da's mooi!
  maandag 16 april 2012 @ 15:56:50 #18
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_110398958
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2012 13:30 schreef LordofLeaves het volgende:

[..]

Onzin.
Ik moet zeggen dat ik het er gedeeltelijk mee eens ben eigenlijk, in regenwater zitten ook belangrijke voedingstoffen en fosfaten.
Aan de andere kant zitten er ook weer roetdeeltjes en andere stoffen door vervuiling in.
Als je regenwater zou opvangen en zou filteren zou het in principe beter water moeten zijn dan kraanwater.
Al is in Nederland de kwaliteit kraanwater wel weer dusdanig hoog dat het ook weer niet zo heel veel zou moeten uitmaken.
In landen waar je het kraanwater niet kan drinken zou ik in elk geval liever regenwater geven dan kraanwater.

Witte uitslag is meestal kalk in het water maar het kan ook stuifmeel of stof zijn (saharazand bijv. of stof van een vulkaan)
In het ergste geval is het een schimmelinfectie maar dat merk je dan ook snel aan de gezondheid van de boom.

Als je gedestilleerd water geeft is het wel belangrijk om naast het water ook te bemesten.
In gedestilleerd water zit namelijk helemaal niets aan voeding.
pi_110399777
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2012 15:56 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Ik moet zeggen dat ik het er gedeeltelijk mee eens ben eigenlijk, in regenwater zitten ook belangrijke voedingstoffen en fosfaten.
Aan de andere kant zitten er ook weer roetdeeltjes en andere stoffen door vervuiling in.
Als je regenwater zou opvangen en zou filteren zou het in principe beter water moeten zijn dan kraanwater.
Al is in Nederland de kwaliteit kraanwater wel weer dusdanig hoog dat het ook weer niet zo heel veel zou moeten uitmaken.
In landen waar je het kraanwater niet kan drinken zou ik in elk geval liever regenwater geven dan kraanwater.

Witte uitslag is meestal kalk in het water maar het kan ook stuifmeel of stof zijn (saharazand bijv. of stof van een vulkaan)
In het ergste geval is het een schimmelinfectie maar dat merk je dan ook snel aan de gezondheid van de boom.

Als je gedestilleerd water geeft is het wel belangrijk om naast het water ook te bemesten.
In gedestilleerd water zit namelijk helemaal niets aan voeding.
De bladgroei is niet heel erg overdadig meer sinds ik hem gekocht heb dus misschien is het wel een schimmelinfectie. Wat kun je daar tegen doen? Ik zal vanavond wel even een foto van mijn boom maken.
  maandag 16 april 2012 @ 19:00:03 #20
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_110406084
@SIGNe, je moet het juist omgekeerd zien. In regenwater zit praktisch geen enkele vorm van voeding. Kraanwater daarin tegen bevat veel ijzer en magnesium plus nog meer spoorelementen. De vuistregel is: als jij het kunt drinken en je hond ook, dan is het ook goed genoeg voor een boom. Sterker nog, ik geef mijn bomen met een gerust hart water uit vijvers en sloten. Als vissen en andere dieren er in gekakt hebben, is het alleen maar een nuttige toevoeging. :P Niks mis mee.

Een boom kan niet leven op water alleen, ook al zitten er veel ijzers etc in. Voeding is noodzakelijk voor een gezonde ontwikkeling van een boom. Aangezien de meeste mensen hun bomen in substraat hebben staan, is het niet voeden van een boom zo dodelijk als wat.
soooo, da's mooi!
pi_110406531
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2012 13:30 schreef LordofLeaves het volgende:

[..]

Onzin.

@Stansfield. Weleens gedacht aan stof op de bladeren?
We hadden het over besproeien van de bladeren ? Dan is regenwater toch beter omdat er geen kalk inzit.
Kreeg ooit sprookjes te horen. Zit nu in therapie.
  maandag 16 april 2012 @ 19:40:34 #22
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_110408164
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2012 19:00 schreef LordofLeaves het volgende:
@SIGNe, je moet het juist omgekeerd zien. In regenwater zit praktisch geen enkele vorm van voeding. Kraanwater daarin tegen bevat veel ijzer en magnesium plus nog meer spoorelementen. De vuistregel is: als jij het kunt drinken en je hond ook, dan is het ook goed genoeg voor een boom. Sterker nog, ik geef mijn bomen met een gerust hart water uit vijvers en sloten. Als vissen en andere dieren er in gekakt hebben, is het alleen maar een nuttige toevoeging. :P Niks mis mee.

Een boom kan niet leven op water alleen, ook al zitten er veel ijzers etc in. Voeding is noodzakelijk voor een gezonde ontwikkeling van een boom. Aangezien de meeste mensen hun bomen in substraat hebben staan, is het niet voeden van een boom zo dodelijk als wat.
Ik ben daar toch niet helemaal zeker van.
Er zitten nu bijvoorbeeld enorm veel pollen in de lucht, die verdwijnen morgen weer als het goed is omdat het dan gaat regenen.
En zo zitten er wel meer miniscule deeltjes in de lucht die door regendruppels opgevangen worden.

Vroeger met biologie hebben we weleens een proefje gedaan met water.
Regenwater, kraanwater en gedestileerd water in een schaaltje laten staan en kijken hoe snel er algen in gaan groeien.
Dat gebeurt bij regenwater het snelst, bij gedestileerd water het langzaamst.
pi_110427357
Ik heb gisteravond even wat foto's gemaakt.









Kunnen jullie er nu iets zinnigs van zeggen aan de hand van deze foto's wat het witte op de blaadjes is?
  dinsdag 17 april 2012 @ 09:23:46 #24
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_110428284
Het lijkt op kalkaanslag. Hier kun je niet veel tegen doen.

@Gertje-Plongers, het maakt geen zak uit of er kalk inzit. Bomen hebben er geen hinder van. Het is het oog dat er hinder van heeft. Ik geef azalea's water waar flink kalk inzit en die staan er prima bij.
soooo, da's mooi!
pi_110429070
Ok, dan is het prima !

Over het kalkprobleem nog even, ik heb het wel eens verminderd door warm water met een flinke scheut melk erdoorheen afgenomen, dan gaan de bladeren weer meer van glanzen. Dat is dan meer voor glans, maar wel het proberen waard !

Ik heb het bij mijn Grootbladige Philodendron gedaan, met prima resultaat.

Verder zou het misschien te verwijderen zijn met een nader te bepalen hoeveelheid azijn door je water heen en schoonwrijven, maar hier kan ik een garanties over geven, aangezien ik het nooit eerder zelf geprobeerd heb. Dit ga ik nog wel proberen als ik een plantje heb gekocht met redelijk wat kalk op de bladeren.
Kreeg ooit sprookjes te horen. Zit nu in therapie.
pi_110429565
Gelukkig maar. Hij mag nog wel iets voller worden qua blaadjes zoals jullie op de laatste foto zien. Of is dit juist zoals hij hoort te zijn?
  dinsdag 17 april 2012 @ 10:29:47 #27
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_110430136
@Gertje-Plongers, dat melk verhaal heb ik eens eerder gehoord. Als het werkt, dan is dat mooi meegenomen. :)

@Stansfield. De plant gaan voeden hé? En je zou eens kunnen proberen om wat grote bladeren weg te plukken. Hoe meer licht er in de kroon komt, des te meer knoppen gaat een boom aanmaken. Vanaf volgende maand kan de ficus zelfs buitenstaan. Het zal je plant veel goed doen. :)
soooo, da's mooi!
pi_110430245
Tnx. Tijd voor actie dus ;) Dat gaan we vanavond eens doen. Wat licht in de knop creeeren.
pi_110430832
Succes Stansfield.
Kreeg ooit sprookjes te horen. Zit nu in therapie.
  dinsdag 17 april 2012 @ 14:45:22 #30
333374 Lithia
Too serious
pi_110440221
Heb nu voor het eerst een bonsai gekocht.
Ik schrok over de snelheid van groeien. Gisteravond water gegeven omdat ie dorstig uitzag en nu zie ik een verdwaalde sprietje groeien die 4 cm is. :o
Op dinsdag 13 november 2012 21:54 schreef tong80 het volgende:
Ik laat je kreunen en smeken naar genade als ik je achterlangs neem.
:P
  dinsdag 17 april 2012 @ 15:04:19 #31
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_110440996
hehe, veel mensen denken dat bonsai speciale bomen zijn die klein blijven maar het zijn eigenlijk heel gewone bomen die door snoeien klein blijven.
Het groeiseizoen breekt nu zo'n beetje aan, knoppen en takken groeien en dat kan snel gaan.
Esdoorns hebben soms nieuwe takkend ie in een zomertje een cm of 20 kunenn groeien.
Als het een tak is die mooi is voor de boom kan je 'm laten zitten en wachten tot ie in de loop der jaren dikker wordt.. evt vorm aan geven door te buigen etc.

grootste tips: lees er wat boeken of websites over en bomen horen het liefst buiten, binnen overleven ze vaak niet.
  dinsdag 17 april 2012 @ 15:08:12 #32
333374 Lithia
Too serious
pi_110441138
Nouja, ik wist dat je door moest blijven snoeien en dat het gewoon bomen zijn, maar ik vond het gewoon opmerkelijk om te zien hoe snel het groeit. Misschien omdat ik het niet gewend ben. :P

Lezen zal ik sowieso doen, thanks.
Op dinsdag 13 november 2012 21:54 schreef tong80 het volgende:
Ik laat je kreunen en smeken naar genade als ik je achterlangs neem.
:P
  dinsdag 17 april 2012 @ 15:20:27 #33
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_110441606
En tips kunenn wij natuurlijk ook altijd geven.
Ik weet niet waar je je bonsai hebt gehaald en wat voor type het is maar tuincentrumbonsai zijn erg lastig in leven te houden, staan ook vaak op oude aarde.
  dinsdag 17 april 2012 @ 15:28:24 #34
333374 Lithia
Too serious
pi_110441986
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2012 15:20 schreef SiGNe het volgende:
En tips kunenn wij natuurlijk ook altijd geven.
Ik weet niet waar je je bonsai hebt gehaald en wat voor type het is maar tuincentrumbonsai zijn erg lastig in leven te houden, staan ook vaak op oude aarde.
Van de MAX. :@ Ze verkochten uit het niets een hele jungle van planten en bloemen. Toen zag ik m en ik werd verliefd. Was nog enorm goedkoop ook. Heb een Ligustrum volgens mij. Ik maak wel foto's als ik mijn camera weer kan vinden.
De aarde ziet er wel oud uit. Ik zat al te zoeken voor het juiste type aarde en voeding voor dit boompje.
Op dinsdag 13 november 2012 21:54 schreef tong80 het volgende:
Ik laat je kreunen en smeken naar genade als ik je achterlangs neem.
:P
pi_110446791
Ben benieuwd naar de foto.
Kreeg ooit sprookjes te horen. Zit nu in therapie.
  dinsdag 17 april 2012 @ 20:05:00 #36
333374 Lithia
Too serious
pi_110454699
Dan maar met de webcam:




Beeeetje onduidelijk, dus ik ben jullie nog foto's schuldig, maar nu weet je hoe hij eruit ziet.
Op dinsdag 13 november 2012 21:54 schreef tong80 het volgende:
Ik laat je kreunen en smeken naar genade als ik je achterlangs neem.
:P
pi_110454757
En bijna hoe jij eruit ziet :P

Mooie boom trouwens.
Kreeg ooit sprookjes te horen. Zit nu in therapie.
  dinsdag 17 april 2012 @ 20:08:17 #38
333374 Lithia
Too serious
pi_110454908
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2012 20:05 schreef Gertje-Plongers het volgende:
En bijna hoe jij eruit ziet :P

Mooie boom trouwens.
Whehe. :P

Vooral bij de laatste 2 foto's zie je dat sprietje staan. Zal ik m gewoon eruit trekken, knippen of laten staan?
Op dinsdag 13 november 2012 21:54 schreef tong80 het volgende:
Ik laat je kreunen en smeken naar genade als ik je achterlangs neem.
:P
pi_110455060
Lekker laten staan toch, hij zit niet in de weg, misschien wordt het wel een 2e boompie. :)
Kreeg ooit sprookjes te horen. Zit nu in therapie.
  dinsdag 17 april 2012 @ 20:11:41 #40
333374 Lithia
Too serious
pi_110455120
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2012 20:10 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Lekker laten staan toch, hij zit niet in de weg, misschien wordt het wel een 2e boompie. :)
Oeh! O+ Nu ben ik benieuwd.
Op dinsdag 13 november 2012 21:54 schreef tong80 het volgende:
Ik laat je kreunen en smeken naar genade als ik je achterlangs neem.
:P
pi_110455209
Veel liefde geven, dan groeien ze beter !
Kreeg ooit sprookjes te horen. Zit nu in therapie.
  dinsdag 17 april 2012 @ 20:19:00 #42
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_110455532
Als het niet bevalt gewoon weghalen, het is geen karakter-tak.

Ik heb hier bonsai staan die minder takken hebben, als ik daar een tak weg zou halen veranderd meteen het uiterlijk van de boom.. da's een karakter-tak.
  dinsdag 17 april 2012 @ 20:23:10 #43
333374 Lithia
Too serious
pi_110455751
Weer wat geleerd. :D
Op dinsdag 13 november 2012 21:54 schreef tong80 het volgende:
Ik laat je kreunen en smeken naar genade als ik je achterlangs neem.
:P
pi_110455779
En ga je nog snoeien of laat je hem zo groeien ?

En vaak water geven en dat soort dingen toch, aangepaste voeding ? of valt dat allemaal wel mee met zo'n boompje.
Kreeg ooit sprookjes te horen. Zit nu in therapie.
  dinsdag 17 april 2012 @ 20:38:57 #45
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_110456630
Als je op een heel simpele manier voeding wil geven zou ik Biogold blokjes aanraden.
Sinds afgelopen winter ben ik wel overgegaan op vloeibare mest maar ook dan is het niet erg om daarnaast 1 of2 mestblokjes op de aarde te hebben.

Tip: ruik niet te lang aan de zak, al komt dat vast wel goed.
  dinsdag 17 april 2012 @ 22:18:48 #46
333374 Lithia
Too serious
pi_110462918
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2012 20:23 schreef Gertje-Plongers het volgende:
En ga je nog snoeien of laat je hem zo groeien ?

En vaak water geven en dat soort dingen toch, aangepaste voeding ? of valt dat allemaal wel mee met zo'n boompje.
Ik wil m laten groeien en kijken hoe het later uit ziet. Als het me niet bevalt, dan doe ik m weg.

Geen idee, ik wil m wel zo gezond mogelijk zien.
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2012 20:38 schreef SiGNe het volgende:
Als je op een heel simpele manier voeding wil geven zou ik Biogold blokjes aanraden.
Sinds afgelopen winter ben ik wel overgegaan op vloeibare mest maar ook dan is het niet erg om daarnaast 1 of2 mestblokjes op de aarde te hebben.

Tip: ruik niet te lang aan de zak, al komt dat vast wel goed.
Moet je dan ook zo'n biogold-houder gebruiken?
Bedankt trouwens.
Op dinsdag 13 november 2012 21:54 schreef tong80 het volgende:
Ik laat je kreunen en smeken naar genade als ik je achterlangs neem.
:P
  dinsdag 17 april 2012 @ 22:20:22 #47
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_110463017
Nee hoor, gewoon op de aarde leggen (of er evt in duwen als de aarde wat losser is) kan ook.
Die houder is er voornamelijk dat het blokje niet wegspoelt bij het watergeven maar dat valt ook reuze mee.
Het is een optie :)
pi_110463167
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2012 22:18 schreef Lithia het volgende:

[..]

Ik wil m laten groeien en kijken hoe het later uit ziet. Als het me niet bevalt, dan doe ik m weg.

Geen idee, ik wil m wel zo gezond mogelijk zien.

[..]

Moet je dan ook zo'n biogold-houder gebruiken?
Bedankt trouwens.
Heb je meer planten, of was het een opwellingsaankoop ?
Kreeg ooit sprookjes te horen. Zit nu in therapie.
  dinsdag 17 april 2012 @ 22:27:55 #49
333374 Lithia
Too serious
pi_110463532
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2012 22:20 schreef SiGNe het volgende:
Nee hoor, gewoon op de aarde leggen (of er evt in duwen als de aarde wat losser is) kan ook.
Die houder is er voornamelijk dat het blokje niet wegspoelt bij het watergeven maar dat valt ook reuze mee.
Het is een optie :)
Alright. Die dingen kosten niets, dus ik neem het zekere voor het onzekere.
quote:
7s.gif Op dinsdag 17 april 2012 22:22 schreef Gertje-Plongers het volgende:

[..]

Heb je meer planten, of was het een opwellingsaankoop ?
Nou, ik wilde al een tijdje zo'n boompje (deed er alleen niets mee), dus ik greep meteen mijn kans toen ik m zag.
Heb wel meerdere planten alleen geen bonsai.
Op dinsdag 13 november 2012 21:54 schreef tong80 het volgende:
Ik laat je kreunen en smeken naar genade als ik je achterlangs neem.
:P
pi_110463706
Ow ok, ik wil ook graag een Bonsai kweken, maar dan een Juniper versie ( naaldboom ) Die vind ik het mooist eigenlijk.



Zoiets is gaaf !!
Kreeg ooit sprookjes te horen. Zit nu in therapie.
  woensdag 18 april 2012 @ 00:08:07 #51
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_110468638
Hehe, ja.. zoeits is retegaaf maar ik gok ook dat ie een eurootje of 5000 kost, waarschijnlijk zelfs nog meer.
Als je een keer in de buurt van Vleuten bent, ga langs Lodder.. al is het alleen al om te kijken.
Mocht je meer zelf iets willen vormen, http://www.bonsaishop.nl/bonsai/prebonsai.html heeft best leuke jeneverbessen.
pi_110479632
Ik heb al een jeneverbes, maar ik kijk eerst even aan hoe hij het doet in zijn groei. Plus dat zijn hangers zeg maar.

Bedankt voor de tip trouwens ! Mocht ik daar ooit in de buurt zijn dan ga ik zeker kijken.
Kreeg ooit sprookjes te horen. Zit nu in therapie.
pi_110484946
Ik denk dat je wel een 0 toe kunt voegen. En nog eentje als het van een bekende bonsaikunstenaar is. Dan is het net zoals met schilderijen.
  woensdag 18 april 2012 @ 14:47:47 #54
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_110485303
quote:
0s.gif Op woensdag 18 april 2012 14:40 schreef Pandarus het volgende:
Ik denk dat je wel een 0 toe kunt voegen. En nog eentje als het van een bekende bonsaikunstenaar is. Dan is het net zoals met schilderijen.
50.000 lijkt me weer wat veel, duurder dan 15.000 hebik ze nog niet gezien, bonsai in het algemeen..

De pot is waarschijnlijk ook door een speciale pottenbakker gemaakt, zoiets kost ook makkelijk 300-500 euro of zelfs het dubbele en dat tafeltje leg je ook zo ¤350 voor neer.

Maar dan heb je wel wat hoor ^O^
Ben alleen bang dat ie in mijn handen binnen een jaar dood zal zijn.
  woensdag 18 april 2012 @ 16:01:14 #55
242204 YskaFredriksson
Vitamientjes zijn je vriendjes
pi_110489185
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2012 15:28 schreef Lithia het volgende:

[..]

Van de MAX. :@ Ze verkochten uit het niets een hele jungle van planten en bloemen. Toen zag ik m en ik werd verliefd. Was nog enorm goedkoop ook. Heb een Ligustrum volgens mij. Ik maak wel foto's als ik mijn camera weer kan vinden.
De aarde ziet er wel oud uit. Ik zat al te zoeken voor het juiste type aarde en voeding voor dit boompje.
ghehe die komen vanuit een tuincentrumketen die failliet zijn gegaan ;) Groenrijk oid, weet niet of je het kent? Ze zijn vorige week begonnen met het leeghalen van vestigingen in het zuiden van het land ;) Welke vestiging heb je m gekocht, ben benieuwd of wij ook planten gaan verkopen :)
Attentie attentie letten wij even op... [kerst] Creatieve FOK!kers voor een fijne kerst voor FOK!kers
  woensdag 18 april 2012 @ 18:28:19 #56
333374 Lithia
Too serious
pi_110495678
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2012 22:30 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Ow ok, ik wil ook graag een Bonsai kweken, maar dan een Juniper versie ( naaldboom ) Die vind ik het mooist eigenlijk.

[ afbeelding ]

Zoiets is gaaf !!
Met die belichting lijkt hij net van goud. :P Mooi ding.
quote:
0s.gif Op woensdag 18 april 2012 16:01 schreef YskaFredriksson het volgende:

[..]

ghehe die komen vanuit een tuincentrumketen die failliet zijn gegaan ;) Groenrijk oid, weet niet of je het kent? Ze zijn vorige week begonnen met het leeghalen van vestigingen in het zuiden van het land ;) Welke vestiging heb je m gekocht, ben benieuwd of wij ook planten gaan verkopen :)
Nee, groenrijk zegt me niets. :@
Ik heb m in Dokkum gekocht, in het centrum (Friesland).
Op dinsdag 13 november 2012 21:54 schreef tong80 het volgende:
Ik laat je kreunen en smeken naar genade als ik je achterlangs neem.
:P
pi_110496122
quote:
[quote]0s.gif Op woensdag 18 april 2012 18:28 schreef Lithia het volgende:

[..]

Met die belichting lijkt hij net van goud. :P Mooi ding.
Ik hoor net dat die ook erg prijzig zijn..Dan maar zelf kweken, als ik er ooit aan begin dan. Ik heb wel eens voorbeelden gezien van bomen die vanaf zaad, 3 jaar waren, en die leken echt superoud ! Maar dat moet je echt leren en alle trucjes kennen !

Wortelsnoei, weinig voeding bla bla.
Kreeg ooit sprookjes te horen. Zit nu in therapie.
  woensdag 18 april 2012 @ 19:24:23 #58
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_110498526
En het liefst eerst in volle grond groot laten worden.
Die hierboven is waarschijnijk een Yamidori: een boom die uit de natuur is gehaald en daarna in een paar jaar tijd omgevormd tot bonsai.

Het hout is gebleekt met Jin-seal en door er even eenbrander overheen te halen ziet het er meteen ouder uit.
pi_110498761
Heb je dat zelf al eens geprobeerd ? die verouderingstechnieken.
Kreeg ooit sprookjes te horen. Zit nu in therapie.
  woensdag 18 april 2012 @ 19:32:24 #60
242204 YskaFredriksson
Vitamientjes zijn je vriendjes
pi_110498928
quote:
0s.gif Op woensdag 18 april 2012 18:28 schreef Lithia het volgende:

[..]

Met die belichting lijkt hij net van goud. :P Mooi ding.

[..]

Nee, groenrijk zegt me niets. :@
Ik heb m in Dokkum gekocht, in het centrum (Friesland).
Ik werk voor Kooistra ;) bij de Maxx/Crisismarkt. Ik kende het ook niet hoor totdat ze falliet gingen :p
Attentie attentie letten wij even op... [kerst] Creatieve FOK!kers voor een fijne kerst voor FOK!kers
  woensdag 18 april 2012 @ 22:02:07 #61
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_110508613
Europatuin in de Bilt is ook een paar jaar geleden failliet gegaan..
gaat goed met de tuincentra.
M'n ouders waren voor m'n zus opzoek naar een olijfboom en wisten nog wel een kwekerij waar ze hun eigen olijf ook gekocht hadden.
Die vertelde dat afgelopen jaren enorm veel bomen dood zijn gevroren door de strenge winters en dat kwekerijen dus moeite hebben om aan nieuwe bomen te komen.
Verklaart ook waarom http://www.bonsaishop.nl/ bijv. niet heel veel zaailingen en kweeksetjes hebben, alleen wat pre-bonsai die al in een pot in de kas stonden.
Je kan er een beetje van uitgaan dat heel veel jonge bomen in de volle grond zijn doodgevroren.
pi_110521329
Bonsai van 50,000 euro zijn ook niet te koop. Een yamadori shimpaku met zoveel jin, en ik neem even aan dat het geen takuni is, die zijn echt wel duurder dan 5000 euro.
Jin is als je een stuk van de boom af laat sterven en dat hout zo uitkerft dat het niet lijkt of dat al heel lang dood is en door de elementen is afgeschuurd. Tanuki is als je een stuk dood hout gebruikt wat eigenlijk helemaal geen onderdeel is van de levende bonsai zelf. Dus eigenlijk een beetje valsspelen.

Een bonsai kan wel tegen de miljoen aan kosten. Een kokufuten winnaar gemaakt door iemand zoals Kimura Masahiro can een 300 jaar oude yamadori die dus bijna geen zwakke punten of imperfecties heeft zijn echt heel veel geld waard. Maar het is hier natuurlijk ook vooral wat de gek er voor geeft.
In Japan is bijna perfect zijn erg belangrijk. Bijna elke bonsia heeft wel enkele imperfecties.

Een pot die Kokufu ten waardig is kan ook heel duur zijn. Ze gebruiken vooral antieke potten uit China. Daar kun je schijnbaar geen nieuwe van maken. Dus ze hebben maar een beperkt aantal potten die ze kunnen gebruiken en ze zetten de bonsai dis speciaal voor de display in die potten.
Na de display gaan ze weer in hun oude pot. Veel mensen moeten zo een pot huren of lenen. Als je er niet eentje hebt heeft het eigenlijk geen nut mee te doen met de competitie.

Nu vind ik dit zelf een beetje overdreven, maar zo gaat het ongeveer met de top .01% bonsai in Japan.

Dit is een mooie site met veel fotos van meesterwerken:
http://bonsai-japan.com/

En azalea winnaars van de afgelopen jaren:
http://www.japan-satsuki.com/satsukiten/kojyu_24th/result.htm

Hier is net een tuincentrum dat een familiebedrijf was overgegaan in Groenrijk. Ze hebben allemaal nieuwe kassen enzo gebouwd. Nu is het allemaal falliet?

[ Bericht 12% gewijzigd door Pandarus op 19-04-2012 09:51:27 ]
  vrijdag 20 april 2012 @ 01:11:11 #63
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_110549185
Op de site van http://www.groenrijk.nl/ is niks te vinden, hebben zelfs op 2 april een nieuw filiaal in Veenendaal geopend.
Misschien een enkele vestiging die er mee stopt?
  vrijdag 20 april 2012 @ 01:49:45 #64
242204 YskaFredriksson
Vitamientjes zijn je vriendjes
pi_110549613
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2012 09:35 schreef Pandarus het volgende:
Bonsai van 50,000 euro zijn ook niet te koop. Een yamadori shimpaku met zoveel jin, en ik neem even aan dat het geen takuni is, die zijn echt wel duurder dan 5000 euro.
Jin is als je een stuk van de boom af laat sterven en dat hout zo uitkerft dat het niet lijkt of dat al heel lang dood is en door de elementen is afgeschuurd. Tanuki is als je een stuk dood hout gebruikt wat eigenlijk helemaal geen onderdeel is van de levende bonsai zelf. Dus eigenlijk een beetje valsspelen.

Een bonsai kan wel tegen de miljoen aan kosten. Een kokufuten winnaar gemaakt door iemand zoals Kimura Masahiro can een 300 jaar oude yamadori die dus bijna geen zwakke punten of imperfecties heeft zijn echt heel veel geld waard. Maar het is hier natuurlijk ook vooral wat de gek er voor geeft.
In Japan is bijna perfect zijn erg belangrijk. Bijna elke bonsia heeft wel enkele imperfecties.

Een pot die Kokufu ten waardig is kan ook heel duur zijn. Ze gebruiken vooral antieke potten uit China. Daar kun je schijnbaar geen nieuwe van maken. Dus ze hebben maar een beperkt aantal potten die ze kunnen gebruiken en ze zetten de bonsai dis speciaal voor de display in die potten.
Na de display gaan ze weer in hun oude pot. Veel mensen moeten zo een pot huren of lenen. Als je er niet eentje hebt heeft het eigenlijk geen nut mee te doen met de competitie.

Nu vind ik dit zelf een beetje overdreven, maar zo gaat het ongeveer met de top .01% bonsai in Japan.

Dit is een mooie site met veel fotos van meesterwerken:
http://bonsai-japan.com/

En azalea winnaars van de afgelopen jaren:
http://www.japan-satsuki.com/satsukiten/kojyu_24th/result.htm

Hier is net een tuincentrum dat een familiebedrijf was overgegaan in Groenrijk. Ze hebben allemaal nieuwe kassen enzo gebouwd. Nu is het allemaal falliet?
volgens mj is niet alles failliet omdat de website nog wel gewoon draait. Ik weet iig dat ze ergens in omgeving Eindhoven begonnen zijn met inpakken vorige week.
Attentie attentie letten wij even op... [kerst] Creatieve FOK!kers voor een fijne kerst voor FOK!kers
pi_110767574
Goedemiddag,

Ik ben nieuw hier op het forum en heb me speciaal voor dit topic aangemeld. Ik heb bonsai altijd al fascinerend gevonden.
Heb vroeger een bonsai van een tuincentrum gehad, deze is helaas doodgegaan door onwetendheid en onkunde, denk ik.

De afgelopen paar weken begon het weer te kriebelen en ben ik heel het web af gegaan opzoek naar leuke forums/sites om meer over de bonsai te weten te komen. En heb met veel plezier de voorgaande topics op dit forum doorgelezen.

Heb thuis een boek liggen van Davic Prescott over bonsai, waar ik met veel plezier in lees. Nu was/is mijn plan om een bonsai vanaf zaailing te vormen. Ik snap echter dat hier veel tijd overheen gaat, maar ben benieuwd of het gaat lukken. Ik heb uit de tuin van mijn ouders zaden gehaald van de japanse esdoorn en deze op de gok in een kweekbakje in de grond gedaan. Zonder te weten dat de zaden eerst vorst moeten hebben meegemaakt voordat ze daadwerkelijk willen ontkiemen. Ik denk dus dat dit een groot faal wordt, haha.
Daarnaast heb ik 2 eikels gevonden die net beginnen te ontkiemen. Deze wil ik in ieder geval laten groeien en kijken of ik hier over een aantal jaar iets mooi van kan maken.

Daarnaast ben ik van plan om a.s. zaterdag naar een groot tuincentrum in de buurt te gaan om te kijken of ik iets moois kan vinden.

Tijdens mijn zoektocht op het web kwam ik op de volgende website:

http://www.tuinkrant.com/(...)erde-snoeitechnieken

Heeft iemand ervaring met deze techniek?

Anywayss... dat is het voor nu wel even. Zal wel een foto plaatsen als ik iets moois heb gevonden zaterdag :)
pi_110770206
Als je begint met zaadjes ben je eerst 3 tot 4 jaar zaden naan het groeien.

Eeste waaraan je dan gaat werken is de nebari. Dus soorten met een penwortel, daar moet de penwortel op een gegeven moment compleet verweiderd worden. Dat kun je wel in een vroeg stadium doen.
  woensdag 25 april 2012 @ 17:38:26 #67
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_110775626
Ook leuk, ben er pas achtergekomen dat een achterbuur van m'n ouders een echte Japanse tuin heeft en nog een mooie tuin ook :)
http://www.zen-garden.org/ en http://www.facebook.com/p(...)rden/147452758601407
M'n ouders hebben precies zo'n huis en dezelfde vorm tuin, die hebben er alleen meer een mediterane tuin van gemaakt, da's dan weer jammer :P
Volgende keer als ik weer in Lelystad ben maar eens langs gaan om te kijken.
  woensdag 25 april 2012 @ 22:21:28 #68
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_110791921
@RsD-SmileY :

Welkom en leuk dat je je speciaal voor dit topic op Fok! hebt aangemeld. Ik las dat je Japanse Esdoon zaden hebt gezaaid. Voor deze zaden moet je een speciaal proces volgen wil je misschien suc6 hebben. ;)

Dit kreeg ik van SiGNe een tijd terug :

quote:
In de natuur wachten de zaden op een vorstperiode , pas dan zullen ze in het voorjaar kiemen .
Geen vorst tijdens de winter , dan blijven ze ongekiemd liggen , wachtend tot volgende winter. Kunstmatig kunnen wij dat ook .14 dagen voor het zaaien ( februari – maart ) zaad eerst twee dagen in water weken . Daarna het zaad mengen in vochtig rivierzand , per soort in een plastiekzak doen , dichtknopen en in de diepvries stoppen .
Die handeling noemt Stratificeren.Voor het zaad te weken en te vervriezen kan u het eerst in een cylindrische doos doen waar langs de rand schuurpapier is in aangebracht . Met de doos met zaad schudden wrijft het omhulsel wat af van het zaad , wat de kieming achteraf gemakkelijker maakt . Eind februari – maart kan gezaaid worden in een goed doorlatende , grofkorrelige grond of rivierzand . Na zaaien de zaden afdekken met een laagje ( 1 cm ) zand om het dichtslaan bij het begieten te voorkomen . Tweede voordeel is dat de kiem goed door dit medium kan groeien . Afhankelijk van de temperatuur kiemt het zaad na twee tot zes weken .
Ik weet niet hoe lang de zaden al in de grond zitten want anders zou je ze er misschien beter uit kunnen halen en dit proces volgen. ;)
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  woensdag 25 april 2012 @ 22:32:58 #69
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_110792837
elk zaad heeft z'n eigen tijd in de diepvries nodig, Pinus Cembra moet bijv. tot wel 180 dagen vorst hebben.
Hoe lang een esdoorn moet weet ik niet meer maar is ergens in topic 4 of 5 te vinden (ik gok 5)
  woensdag 25 april 2012 @ 23:06:44 #70
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_110795186
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2012 22:32 schreef SiGNe het volgende:
elk zaad heeft z'n eigen tijd in de diepvries nodig, Pinus Cembra moet bijv. tot wel 180 dagen vorst hebben.
Hoe lang een esdoorn moet weet ik niet meer maar is ergens in topic 4 of 5 te vinden (ik gok 5)
Dat wat ik quote is van jou uit dat topic. ;)

Ik heb het alleen geknipt en geplakt in een txt bestandje zodat ik niet iedere keer die post hoef op te zoeken en ik kan het ook offline vinden. ;)

[ Bericht 14% gewijzigd door Outpost76 op 25-04-2012 23:12:15 ]
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  donderdag 26 april 2012 @ 00:24:45 #71
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_110799762
Ah, duurde even maar heb het gevonden
quote:
Acer 30 dagen warm 90-180 dagen koud, Morus (moerbei) alba en nigra 60 dagen koud, Pinus cembra 60 dagen warm 90-270 dagen koud, Pinus parviflora 60 dagen warm 90 dagen koud, Robina scarficeren
Bonsai boompje deel 3
Esdoorn moet dus eerst 30 dagen warm en droog bewaard worden, daarna 90 tot 180 dagen in vochtig zand in de vriezer.

En deze post is ook handig voor esdoorn liefhebbers: Bonsai boompje deel 3
pi_110802963
Dank voor jullie reacties,
Ik denk dat de zaden die ik nu heb gezaaid, een verloren zaak zijn. Ik zal de zaden die ik dit jaar uit mijn ouders tuin meeneem wel volgens bovenstaande procedure behandelen. Hopelijk met succes.

Heeft iemand hier al eerder volgens deze manier esdoorns gezaaid met succes?
  vrijdag 27 april 2012 @ 22:15:04 #73
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_110880875
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2012 08:01 schreef RsD-SmileY het volgende:
Dank voor jullie reacties,
Ik denk dat de zaden die ik nu heb gezaaid, een verloren zaak zijn. Ik zal de zaden die ik dit jaar uit mijn ouders tuin meeneem wel volgens bovenstaande procedure behandelen. Hopelijk met succes.

Heeft iemand hier al eerder volgens deze manier esdoorns gezaaid met succes?
Ik nog nooit. :@ Maar ik heb het dan ook nog nooit zo letterlijk genomen met die tips. :@ 9 van de 10 keer als ik doe wat mijn ingeving me verteld werkt het ook. Helaas is dat nog niet het geval met de Acer. :P
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
pi_111122482
Hoi allemaal,

Mijn man en ik zijn afgelopen dinsdag getrouwd en toen hebben we van vrienden twee boompjes gekregen. Onder het mom van: dan kunnen jullie hiervoor zorgen totdat jullie over enkele jaren aan kinderen beginnen. Jullie snappen dus wel dat de druk om ze levend te houden erg hoog is! Ik zal beginnen met het inlezen van informatie maar de kans is aanwezig dat wij ook jullie hierover lastig zullen gaan vallen. In de OP zag ik een schema per maand. Is dit schema gebaseerd op het buiten houden van de boompjes? Wij willen ze namelijk gewoon binnen houden als het kan.

Groetjes!

Edit: het zijn trouwens ficus Miginseng boompjes
  vrijdag 4 mei 2012 @ 16:25:02 #75
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_111133845
Volgens mij zijn Ficussen voornamelijk binnenplanten, ik heb er niet veel verstand van.
evt kan je ze 's zomers op de tuintafel zetten, ik denk alleen niet dat ze heel erg goed tegen zon kunnen, meer halfschaduw.
ik gok eens in de week water geven.

De meeste bonsai zijn overigens wel voor buiten, maar dat zijn ook echte bomen.
Ficus is volgens mij meer een tropische plant en dus meer voor binnen.

Ah, wat info gevonden: http://www.bonsaiempire.nl/geschikte-boomsoorten/ficus
pi_111141340
Dankje SiGNe! Ik was nog niet op die pagina terecht gekomen.
  vrijdag 4 mei 2012 @ 20:54:46 #77
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_111144663
De uitspraak is overigens "Dzjinsen" :)

Ik vind het trouwens maar een kutstreek, zo'n huwelijkskado.. ;)
boompjes zijn altijd moeilijk in leven te houden, hoeft maar iets te gebeuren en het gaat mis, vooral bij tuincentra heb je vaak van die massa-productie boompjes, zijn niet heel sterk.
Wel van harte gefeliciteerd! ^) ^O^
  zondag 6 mei 2012 @ 19:13:58 #78
97745 Thorical
finding a way
pi_111215822
Ik heb van mijn vrouw 2 plantjes gekregen, zij kocht ze als bonsai.

Ze wist dat ik van planten hou en al een tijd met jullie mee lees.
Maar ik weet niet eens wat voor planten het zijn.
Zelfs niet of ze voor binnen of buiten zijn. Dus ook niet hoe ze te verzorgen.
Kunnen jullie me hierbij helpen?
pi_111220240
De linkse lijkt mij een Ulmus, deze lijkt qua blad veel op mijn boompje. De rechtse lijkt me een liguster?

Verder zou ik de ulmus op dit moment buiten zetten. En de grond verversen.

Lijkt op de foto te zien dat de wortels aan de zijkant van de pot zitten. Dus waarschijnlijk zou ik ook wortelsnoer toepassen tijdens het verversen van de grond.

Ik zou zelf gaan voor een mengsel van Akadama, split en potgrond in gelijke delen.

Hoop dat de andere forumgebruikers ook hun licht hierop kunnen laten schijnen, ben zelf nog maar een beginner :)
  zondag 6 mei 2012 @ 20:50:05 #80
97745 Thorical
finding a way
pi_111220724
Oke,bedankt achter de grond ga ik aan.
Dat verpotten moet zeker voor de langste dag om de boompjes weer goed te laten aanslaan?
pi_111221886
De grond die nu om de wortels heen zit, lijkt me nogal hard waardoor er weinig water wordt doorgelaten.

Dat was bij mijn boompje wel het geval. Ik heb die vorige week zaterdag gehaald, vervolgens gelijk de grond besteld bij de webshop. Alles werd netjes afgelopen donderdag afgeleverd. Diezelfde avond nog de grond ververst en wortelsnoei toegepast aangezien bij mij ook de wortels rondom de pot aan het groeien waren.

Heb hem sindsdien buitenstaan en op dit moment zie ik allemaal groene knopjes op het boompje verschijnen, dus ik neem aan dat hij de behandeling heeft overleeft.

Het mengsel van akadama, split en potgrond heeft een open structuur waardoor het beter water doorlaat.
  maandag 7 mei 2012 @ 08:47:53 #82
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_111237886
@Thorical. Linker is een ulmus, de rechter is een ficus. Wil je de bomen goed verpotten , gebruik dan een mengsel van hardgebakken akadama met puimsteen. Geen potgrond toevoegen, misschien een klein beetje turf voor het organische deel. Puimsteen alleen is ook prima.
soooo, da's mooi!
  dinsdag 8 mei 2012 @ 23:17:49 #83
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_111314837
ff een cross post uit [Het Balkon Topic] #2 ...... met kevertjes

quote:
15s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 20:15 schreef Outpost76 het volgende:
Ik weet niet meer wie het zei dat het goed was om wat mest bij mn planten te gooien. Maar nu gaat de 1 na de andere dood omdat er teveel mest in de bodem zit.... -O- -O- -O-

Ik heb duidelijk teveel gestrooid ofzo... :|W ;( ;(

2 Hazelnoten, Sering, Kronkelwilg, 3 soort van buxusjes, 2 Japanse esdoorns zijn dood..... -O- ;(
-O- -O-

[ Bericht 34% gewijzigd door Outpost76 op 08-05-2012 23:44:32 ]
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  woensdag 9 mei 2012 @ 13:39:21 #84
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_111332234
Véél water geven zou het teveel aan mest weg moeten spoelen maar als ze al dood zijn heeft dat niet veel zin meer.
Ik heb het ook een keer gehad toen ik voor het eerst bladbemesting uitvoerde.
Ik weet zeker dat de verhoudingen toen klopten maar kennelijk waren de bomen nog geen bladbemesting gewend.
  woensdag 9 mei 2012 @ 22:00:44 #85
97745 Thorical
finding a way
pi_111355159
Ik heb een boekje gekocht, Harry Tomlinson Het nieuwe bonsai handboek.
Ik heb de ulmus verpot maar nog met een bonsai mengsel van het tuincentrum.
Toen ik de plant uit de pot haalde was het een wortelkluit. Er was amper iets van wat op grond lijkt.
Ik heb een gedeelte van de wortels verwijderd en hoop dat ik het boompje in leven kon houden.
Als ik een dezer dagen tijd heb ga ik naar Lodder in Harmelen en koop ik echte grond en waarschijnlijk ook een jeneverbes.
  woensdag 9 mei 2012 @ 23:31:01 #86
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_111359875
Als je gaat zou ik 26 mei gaan, Satsuki tentoonstelling en 25% op satsuki's (al was vorig jaar de goedkoopste in de tentoonstelling ¤625,-)
http://www.lodderbonsai.nl/

Misschien dat je daar ook wat foto's kan maken, ze hebben er echt de mooiste bomen.
Veel potten ook trouwens, duur en goedkoop.
Vanaf een euro of 50-65 kan je al erg mooie jeneverbessen krijgen daar en ze hebben er véél.
Alleen het uitzoeken van een mooie boom kan al zo een uur kosten per soort.
pi_111381429
Ik ga het weekend van 18-19 naar de satuki bonsai op de floriade. Dan de 26ste naar Lodder.

De eerste satsuki type azalea beginnen hier te bloeien.
  donderdag 10 mei 2012 @ 16:23:56 #88
333374 Lithia
Too serious
pi_111381548
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 19:13 schreef Thorical het volgende:
Ik heb van mijn vrouw 2 plantjes gekregen, zij kocht ze als bonsai.
[ afbeelding ]
Ze wist dat ik van planten hou en al een tijd met jullie mee lees.
Maar ik weet niet eens wat voor planten het zijn.
Zelfs niet of ze voor binnen of buiten zijn. Dus ook niet hoe ze te verzorgen.
Kunnen jullie me hierbij helpen?
Wat zijn ze mooi.
Op dinsdag 13 november 2012 21:54 schreef tong80 het volgende:
Ik laat je kreunen en smeken naar genade als ik je achterlangs neem.
:P
  vrijdag 11 mei 2012 @ 11:38:28 #89
214697 The_Dean
Ebut Riggs
pi_111413268
quote:
0s.gif Op woensdag 18 april 2012 18:28 schreef Lithia het volgende:

[..]

Met die belichting lijkt hij net van goud. :P Mooi ding.

[..]

Nee, groenrijk zegt me niets. :@
Ik heb m in Dokkum gekocht, in het centrum (Friesland).
Ja, was een failliete Groenrijk :Y
Gekocht bij de Maxx in Dokkum, geen idee van welke Groenrijk het was trouwens.
Sometimes the journey is the goal
I don't care about my soul
Sometimes life is just pure rock 'n roll!!
  vrijdag 11 mei 2012 @ 20:56:09 #90
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_111436756
quote:
0s.gif Op woensdag 9 mei 2012 13:39 schreef SiGNe het volgende:
Véél water geven zou het teveel aan mest weg moeten spoelen maar als ze al dood zijn heeft dat niet veel zin meer.
Ik heb het ook een keer gehad toen ik voor het eerst bladbemesting uitvoerde.
Ik weet zeker dat de verhoudingen toen klopten maar kennelijk waren de bomen nog geen bladbemesting gewend.
Ik ben bezig geweest en geef veel water. Voor een aantal is het denk ik te laat (2 heb ik zelfs al weg gedaan) maar een ander aantal hoop ik nog te redden.
Hier een update met foto's
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  zaterdag 19 mei 2012 @ 19:21:32 #91
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_111750118
Wat is deze (boom)?


7 naalden dus Pinus pentafolia valt al af, penta is 5.
In de buurt staan veel 2 naalden dennen, die vallen dus ook af
ook staan er veel sparren, zou dat 't kunnen zijn?

Of is er op de een of andere manier een van m'n zaden die ik in het najaar had geplant uit het bakje gevallen (door vogel bijv) en is het een Cupressus Arizonica of een Pinus Aristrata?

Pinus Aristrata valt ook af overigens, tussen m'n foto's vond ik een foto van een aristrata zaailing en die heeft een groene stam en 9 naalden.. blijft evt de Cupressus over.
pi_112182668
hey signe
ik zou het eigelijk niet weten wat het is. het lijkt wel op een pinus roxburghii zo zag hij er bij mij ook uit. hoe gaat het met de rest van je bomen ? mijn azalea komt eindelijk uit na 2 jaar :D.
het der net ook mijn Metasequoia geknipt die groeit harstikke snel.
  donderdag 31 mei 2012 @ 23:18:22 #93
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_112290153
Het zaailingetje is inmiddels dood, heeft het overpotten weer niet overleefd.
Volgende keer toch écht 2 delen zand en 1 deel potgrond gebruiken en niet eigenwijs 3 delen zaailinggrond van het tuincentrum.

Die Metasequoia ziet er goed uit ^O^ Is ook een flinke :)
Hier doen m'n boompjes het maar matig sinds ik overgestapt ben op vloeibare voeding, de verhoudingen water/mest kloppen echter wel.. misschien moeten ze wennen?
pi_112304050
ow dat is minder. de 3 zaailingen die ik heb pinus roxburghii heb ik eerst in en pot gezet met 100% potgrond daar hebben ze heel de winter in gestaan en nu staan ze in de volle grond en groeien lekker. ook mijn mammoetboom zaailing staat ook in de 100% potgrond en die groeit helemaal snel. eigenlijk staan al mijn zaailingen in de pot grond :D en doen het allemaal heel erg goed.

ik heb eigenlijk nooit vloeibare voeding gebruikt. ik gebruik voor al mijn bomen biogold en het doet het allemaal super goed. komt natuurlijk ook door de kas. merk ik wel aan mijn azalea vorig jaar geen knop te bekennen nu staat hij in de kas en zit hij echt helemaal vol en beginnen nu de eerste bloemen te komen.
  zaterdag 2 juni 2012 @ 12:44:01 #95
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_112341565
@SIGNe, blijkbaar gebruik je te weinig vloeibare mest. Je moet de aanwijzingen op de fles negeren en alles keer zes doen. Doordat je ook vaker water geeft ( zeker 2 keer per dag ), voorkom je verbranding van de wortels. Bemest daarom dan ook elke 10 tot 14 dagen. Bemesten met een vaste meststof doe je weer eind juni/juli, dit kan gewone koeien of kippenmest zijn, Biogold is ook prima.
soooo, da's mooi!
  zondag 3 juni 2012 @ 15:24:51 #96
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_112383616
Nou, ik heb in elk geval weer biogold op de aarde liggen, naalden van m'n larix sterven af (sommige takken zijn al kaal) een jeneverbes heeft een beetje bruinige waas over het loof, een verliest wat schubben aan de onderkand van het loof, m'n pinus ziet ook wat grauw en m'n mini-pinus heeft bruin/groene naalden.
2 Larixen en een spar die ik echt al jaren aan het mishandelen ben doen het wel weer goed.
Die krijgen ook normaal uitlopers terwijl de rest dat niet heeft.

Ik moet me in elk geval meer inlezen over vloeibare mest of misschien sneller met normaal water wegspoelen, ik denk namelijk dat ik eerder teveel mest geef dan.. te weinig zou in principe niet erg hoeven zijn toch? krijgt alleen de boom wat minder voeding.
  zondag 3 juni 2012 @ 16:50:36 #97
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_112387125
Teveel is niet goed, te weinig ook niet. Ik vrees dat je te weinig water hebt gegeven na het vele bemesten met vloeibare voeding. Teveel bodemzouten door het hoge nitraat zijn slecht voor de wortels. Dat kan mogelijk de oorzaak zijn van het slecht groeien van je bomen. Mijn jeneverbes en larix doen het prima. Met mijn esdoorns en iep zit ik alweer in de derde onderhoud snoei, Ook mijn zelkova doet het prima met deze methode. Net als mijn azalea, die staat niet in kanuma en krijgt ook geen speciale azalea mest. In het substraatmengsel gebruik ik ook geen organische toevoegingen meer, alleen pure puimsteen. Misschien al je bomen maar op pure akadama zetten? Dan weet je zeker dat er geen onnodig water blijft staan.

Let er wel op dat Biogold alleen werkt bij hoge temperaturen ( 15 graden en hoger ), dit geldt ook voor koeienmest etc. Hopelijk komen je bomen er snel weer bovenop.
soooo, da's mooi!
  zondag 3 juni 2012 @ 19:26:26 #99
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_112393026
Bedankt allebei :)
Ik hoop in elk geval dat het wel een beetje goed komt, die Pinussen zien er niet zo heel denderend uit.
De anderen hebben wel een klap gehad maar komen er wel weer bovenop neem ik aan.
Ik gok dat ik te weinig heb doorgespoelt na het bemesten.
Als de aarde nog niet droog is geef ik namelijk geen water maar bij bomen die dus volledig op Akdama staan is dat dus kennelijk niet zo slim volgens het filmpje.

De meeste bomen staan overigens op voornamelijk Akadama, Bims en Kiryu, er zijn er nog wel een paar die ook gedeeltelijk nog gewone aarde hebben maar aangezien die nog niet zo lang geleden zijn verpot leek het me beter om nog even te wachten met ook op Akadama zetten.
  maandag 4 juni 2012 @ 12:49:44 #100
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_112420472
quote:
Yep, dit is de methode. Niet moeilijk, simpel toepasbaar op elke boom ongeacht net verpot materiaal of een oudere boom. To master Pall you listen! ;)
soooo, da's mooi!
  maandag 4 juni 2012 @ 17:21:03 #101
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_112432051
Toch een iets grotere omschakeling dan ik gedacht had, puur Akadama in de pot ipv Akadama + aarde.
Als er ook aarde in de pot zit hoef je tenslotte alleen water te geven als de aarde droog is waardoor je veel minder water hoeft te geven.
En in combinatie met vloeibare mest blijkt dat dus juist de boosdoener te zijn.
  maandag 4 juni 2012 @ 19:02:17 #102
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_112436117
Ja, maar met aarde in de pot hoef je de Walter Pall methode niet uit te proberen. Hij heeft het over turf dat langzaam vergaat en niet over potgrond of bonsai aarde. Met deze temperaturen kun je nog makkelijk bomen in volledige akadama zetten. Je kan het er nog wagen. Zoals Walter al zegt: Do all the three things or do nothing. Met een mengsel van aarde en akadama in combinatie met als een bezetene bemesten/water geven is vragen om dode bomen. Je zou in plaats van akadama ook compleet kiryu kunnen nemen. Kiryu is niets meer dan pure puimsteen of je neemt een combi van beiden.

Je kan dan elke 10 dagen flink vloeibaar bemesten van maart tot eind mei. In juni kies je voor een vaste bemesting tot aan september en dan pak je weer een nitraat vrije vloeibare mest tot aan de invallende winter.
soooo, da's mooi!
  maandag 4 juni 2012 @ 21:54:15 #103
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_112447560
Maar als ik nu zou verpotten, hoe zit het dan met de schimmelculturen?
Doordat ik die bomen nog niet zo heel lang geleden heb verpot is er nog niet zo heel veel van neem ik aan.
pi_112461276
Planten in substraat groeien is een compleet andere methode dan planten in potgrond groeien.
Potgrond is grotendeels turf.

Er is niets per se mis met akadama en potgrond mengen. Het is alleen wat anders dan in 100% substraat groeien. Dus je moet niet doen wat je met 100% substraat wel moet doen.
  dinsdag 5 juni 2012 @ 08:41:57 #105
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_112463389
@SIGNe, je kan de akadama proberen uit te zeven en daarna opnieuw te gebruiken. De opgeslagen schimmels blijf je zo wel behouden. En de welbekende witte schimmel bij dennen herken je zo en plant je over. Wat je ook kunt doen, is verder gaan op oude voet en alles overzetten in september of oktober of wachten tot volgend jaar maart.
soooo, da's mooi!
  dinsdag 5 juni 2012 @ 11:38:32 #106
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_112468551
Ik stap nu over op biogold voorlopig en dan inderdaad in sept/okt maar verpotten.
We zullen zien hoe het loopt.

De larixen krijgen in elk geval wel uitlopers, alleen die dennen doen het niet goed en een Jeneverbes (Albert, die ik zelf gevormd had) is wat bruin/groenig.
M'n andere jeneverbes verliest wat loof aan de onderkant van het bladerdak maar dat valt opzich nog wel mee.
Juist de bomen waar nog wat aarde bij zit doen het wel redelijk tot goed.

Blijft toch aankloten met bonsai tot je zelf echt doorhebt hoe het moet (en dan nog komen verrassingen regelmatig langs)

[ Bericht 68% gewijzigd door SiGNe op 05-06-2012 11:44:54 ]
  woensdag 6 juni 2012 @ 11:03:44 #107
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_112512133
Geeft niets, ik had aan het begin van het jaar ook problemen met deze methode. Ik gaf ook te weinig water met alle gevolgen van dien. Gelukkig is geen enkele boom dood gegaan.
soooo, da's mooi!
pi_112532107
Bonsai boompje aangeschaft vandaag! :)
Nog geen idee welk soort het is maar daar kom ik nog wel achter. Fleurt iig de woonkamer weer iets op.
  woensdag 6 juni 2012 @ 19:29:25 #109
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_112533306
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juni 2012 19:05 schreef Gummiebeer het volgende:
Bonsai boompje aangeschaft vandaag! :)
Nog geen idee welk soort het is maar daar kom ik nog wel achter. Fleurt iig de woonkamer weer iets op.
Tip: zet 'm buiten, bomen zijn niet voor binnen tenzij het een tropische boom is.
Die hebben alleen weer een hoge luchtvochtigheid nodig en dat heb je weer niet in huis..
pi_112536318
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juni 2012 19:29 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Tip: zet 'm buiten, bomen zijn niet voor binnen tenzij het een tropische boom is.
Die hebben alleen weer een hoge luchtvochtigheid nodig en dat heb je weer niet in huis..
Damn, ik zit in een flatje, zonder balkon. Dus geen optie om het boompje buiten te zetten.
  woensdag 6 juni 2012 @ 23:01:04 #111
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_112546887
Wie weet heb je mazzel en weet je het boompje lang in leven te houden, denk alleen niet dat dat heel makkelijk is.
  woensdag 6 juni 2012 @ 23:33:43 #112
97745 Thorical
finding a way
pi_112549310
Ik heb een Juniperus chinensis 'Itogawa' binnen gekregen van Bonsai Shop.
Maar wat ga ik er mee doen? Foto's volgen.
pi_112657320
Even weer een update van mijn boompje.



Boven zie je het boompje in april, onder die van nu! Hij groeit lekker gestaag door, 1 keer in de week geef ik bonsai pokon, de rest van de tijd gewoon water. Hij begint al lekker vol te worden.
  zondag 10 juni 2012 @ 13:29:05 #114
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_112690440
Heb je ook een duidelijker foto? Dat maakt het herkennen van het soort iets makkelijker.
soooo, da's mooi!
  zondag 10 juni 2012 @ 16:02:22 #115
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_112695500
Is in elkg eval een stuk voller geworden en je hebt wat lang sprieten weggeknipt ^O^
Is de grond alleen niet wat oud?

quote:
0s.gif Op woensdag 6 juni 2012 23:33 schreef Thorical het volgende:
Ik heb een Juniperus chinensis 'Itogawa' binnen gekregen van Bonsai Shop.
Maar wat ga ik er mee doen? Foto's volgen.
Nou, kom op dan met die foto's ;)
  zondag 10 juni 2012 @ 16:39:02 #116
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_112696944
Begin april was ik begonnen met het marcot op een drietandesdoorn. De stam was te lang en saai. Nu, begin juni, was ik benieuwd of er al schot zat in de zaak. Tot mijn grote verbazing was de boom zich aan het herstellen van de ingreep en maakt nieuwe schors aan dat groeit in een bizar, maar zeer interessant patroon. Als deze wond geneest en word aangepast in de komende jaren, kan er een zeer indrukwekkende bonsai ontstaan. Zo saai is de stam dus niet meer. :P

soooo, da's mooi!
  zondag 10 juni 2012 @ 16:49:33 #117
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_112697424
Is dat schors?
Ik zou zeggen dat het een schimmel is maar dat is alleen op zicht.
  zondag 10 juni 2012 @ 16:50:23 #118
333374 Lithia
Too serious
pi_112697461
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juni 2012 14:30 schreef simonvr het volgende:
Even weer een update van mijn boompje.

[ afbeelding ]

Boven zie je het boompje in april, onder die van nu! Hij groeit lekker gestaag door, 1 keer in de week geef ik bonsai pokon, de rest van de tijd gewoon water. Hij begint al lekker vol te worden.
Hij is mooi.
Op dinsdag 13 november 2012 21:54 schreef tong80 het volgende:
Ik laat je kreunen en smeken naar genade als ik je achterlangs neem.
:P
  zondag 10 juni 2012 @ 19:56:25 #119
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_112705724
@SIGNe, het is schors. Het ziet er idd erg vreemd uit. Toch heeft het wel iets.
soooo, da's mooi!
pi_112729661
@LordofLeaves

Hier iets groter dan:



Het is een Ligustrum Nitida
  maandag 11 juni 2012 @ 11:59:35 #121
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_112731227
De aarde zit er wel behoorlijk oud en hard uit zo op het zicht..
pi_112731595
Dat lijkt denk ik zo, dit was aan het eind van de middag en ik geef altijd 's avonds water, maar als het mooi weer is ziet het er zo uit inderdaad. Maar zoals vandaag ziet het er niet zo hard en droog uit!

Ik heb ook de grond nog niet vervangen sinds ik het boompje heb gekregen begin maart, want ik wilde hem toen eerst laten wennen aan de nieuwe omgeving. Daarna dacht ik dat het te laat in het seizoen zou zijn om te verpotten...dus dat wordt begin volgend jaar, of kan dat ook door het jaar heen?
  maandag 11 juni 2012 @ 12:20:37 #123
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_112732014
Ligt eraan of je ook nog wortelsnoei wil toepassen.
Als je dat doet kan je beter in het voorjaar verpotten omdat dan de wortels mooi kunnen herstellen, in de winter lukt dat niet omdat de boom dan "stil" staat.
Als je de wortels verder met rust laat (grotendeels, een a twee wortels knippen is niet zo'n ramp) kan je ook wel in september/oktober verpotten.
  maandag 11 juni 2012 @ 16:09:26 #124
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_112741390
@simonvr. Wat is buiten het seizoen? Je kunt beter kijken naar de temperaturen buiten of binnenhuis. Ik neem aan dat je chinese liguster binnenstaat? Zo ja, dan kun je de boom nu nog oppotten in plaats van verpotten. Kwestie van de oude aarde vervangen voor een goed substraat. Binnen bonsai kun je het beste verpotten in de late winterrust. Maar ook september en oktober zijn prima, zoals SIGNe al eerder zei. En SIGNe had gelijk, de aarde ziet er oud uit. Of lijkt het nou op zeer droge akadama?
soooo, da's mooi!
  woensdag 13 juni 2012 @ 21:39:15 #125
97745 Thorical
finding a way
pi_112859690
Dit is mijn jeneverbesje inclusief het schaaltje waar hij in moet.

Maar ik heb nog geen flauw idee in welke vorm hij gesnoeid en bedraad moet worden. Als jullie met een suggestie willen komen dan graag.
  woensdag 13 juni 2012 @ 22:16:29 #126
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_112862709
Ik vind het ook vaak moeilijk als een boom zo'n vorm heeft, dan weet ik ook neit wat ik er mee moet doen.
Als er al een redelijke basisvorm in zit is het makkelijker.
Mijn Juniper Procumbens nana is officieel een grondkruiper dus die zou eigenlijk handig zijn voor cascades maar toen ik de hoofdstam omhoog boog vond ik dat een veel mooiere vorm, de kronkel die er in zit zat er ook al in.
Echt het enige dat ik heb gedaan is die stam omhoog buigen, ik had mazzel dat daar een mooie vorm uit kwam.
Verder buig en snoei ik (nog) maar weinig, met m'n larix ook, die groeit al in een mooie vorm en heeft tzt alleen wat kleine buigingen op de zijtakken van de takken nodig.

En met andere bomen waarvan ik niet weet wat ik er mee moet, die laat ik met rust tot ik wel een idee heb over vormgeving.
pi_112872813
Ligt er een beetje aan wat je hoopt te leren met deze boom. Als je de beste bonsai mogelijk uit dat boompje wilt halen kun je misschien eerst beter de stam op de goede manier dikker groeien.

Je kunt hem ook gebruiken om bonsaitechnieken op te oefenen.

Bonsai begint met herkennen waarom een bonsai een goede bonsai is.
  donderdag 14 juni 2012 @ 10:42:06 #128
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_112877425
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juni 2012 02:01 schreef Pandarus het volgende:
Bonsai begint met herkennen waarom een bonsai een goede bonsai is.
Dat gaat alleen niet op als de kwekerij de boom voor je uitkiest.
Soms heb je mazzel en krijg je een boom waar je ook echt iets mee kan maar vaak ook niet.

Overigens staat er in het boek van Tomlinson wel een voorbeeld over hoe je zo'n Jeneverbes zou kunnen stijlen incl foto's..
  maandag 18 juni 2012 @ 20:24:30 #129
97745 Thorical
finding a way
pi_113067191
Misschien een stomme vraag maar hoe geven jullie de mini boompjes water als jullie weg zijn b.v. met vakantie?
Hebben jullie een druppel; systeem of zo iets. Het laten verzorgen door buren,kennissen of vrienden heeft ook zo zijn nadelen heb ik gemerkt in het verleden.
  maandag 18 juni 2012 @ 21:15:39 #130
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_113070721
Ik ga niet op vakantie :)
Als ik opeens eens een paar daagjes weg ben (ziekenhuis bijv) dan hebben m'n boompjes even pech.
Als ik het vantevoren weet dat ik een paar dagen weg ben dan regel ik iemand die ik kan vertrouwen.
Binnenkort hebik ook weer een kat in huis dus die moet ook verzorgd worden als ik weg zou zijn, kleine moeite om de bomen dan ook even te doen..

Wat ook nog zou kunnen is dat je je bomen verplaatst naar degene die ze verzorgt (als die geen directe buren zijn)
  dinsdag 19 juni 2012 @ 08:41:27 #131
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_113086348
@Thorical. Het ligt eraan waar je bomen in staan. Als je bomen staan in potgrond, dan kan een druppel systeem makkelijk zijn, hoewel je dan altijd het risico loopt dat je bomen te weinig of teveel water krijgen met alle gevolgen van dien.

Ik ben zelf veel dagen per jaar van huis. Het enige wat ik de thuisblijvers leer is: elke dag 2 keer water geven ( in de ochtend en in de avond ). Net zo lang water geven totdat het water uit de potgaten komt lekken en s'avonds alle bomen kletsnat begieten ( de wortels en de kroon ). Mest hoeft nooit en het gaat elke keer goed. Zelfs iemand met nul kennis van bonsai kan het niet fout doen, als je bomen staan in een goed substraat.
soooo, da's mooi!
  dinsdag 19 juni 2012 @ 17:19:33 #132
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_113104650
Als ze ook nog wat potgrond hebben kunnen ze best een á twee daagjes zonder water, dan zit er nog genoeg in de pot (stroomt minder snel weg)

Ik heb ooit toen ik een experimentje had met wietplanten in de (studenten)kelder verbouwen (met 400watt groeilamp) ook zelf een druppelsysteem gemaakt.
Ik heb een colafles met water gevuld en daar een dik katoenen touw in gehangen, de fles stond hoger dan de planten en het koord liep van de fles naar de pot toe.
Werkte nog best goed door de capilaire werking van het katoenen touw, het water werd zeg maar uit de fles gezogen.
pi_113106278
Is een Ficus Ginseng nou wel of niet een bonsai? Ik kocht em als kamerplant (stond ook absoluut niet bij de bonsai die de Tuinland hier verkoopt), heeft daarna veel bladverlies gehad, maar sterkt nu weer mooi aan en ik wilde internet eens afspeuren naar extra tips, want zo mooi vol als in het tuincentrum is ie nog steeds niet. Tijdens m'n speurtocht is het afwisselend een bonsai en een kamerplant. Wat zeggen de kenners hier?

[ Bericht 0% gewijzigd door CindieY op 19-06-2012 18:05:41 ]
I reject reality and substitute my own
  dinsdag 19 juni 2012 @ 18:11:17 #134
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_113106771
Heel kort, maar duidelijk: nee. Het is een gewone kamerplant.
soooo, da's mooi!
  dinsdag 19 juni 2012 @ 19:12:56 #135
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_113109181
Kamerplant inderdaad.
Volgens mij is meer een klimop zelfs, groeit in elk geval normaal in best warme vochtige bossen (dus ook veel schaduw)
Ginseng is in elk geval Chinees voor 'wortel'

Wordt door tuincentra e.d. vaak verkocht als bonsai omdat die klein is en in een pot staat maar bonsaika's vinden het geen bonsai.
Bonsai is het klein houden van grote bomen, niet kleine "boompjes" houden die er boomachtig uitzien.
pi_113110019
Dacht ik al wel, maar werd ernstig aan het twijfelen gebracht tijdens het googlen. Diverse bonsai-gerelateerde sites waar 't op vernoemd staat en ik heb ook termen als 'kamerbonsai' en 'pre-bonsai' voorbij zien komen. Kocht em ook omdat ie er uitziet als een bonsai, maar dat natuurlijk niet is ;)
Aangezien ik uiteindelijk wel een bonsai wil hebben, maar niet op mijn studentenkamer, liever in m'n eerste echte appartement/woning ^O^

Nu ik hier toch ben, ik verwacht binnen een half jaar en een jaar te gaan verhuizen, wat is nou qua bonsai een goede beginner? Ik ga later even wat terug lezen in het topic en de linkjes uit de OP doornemen, maar tips van de kenners hier stel ik zeker op prijs! Ik geloof niet dat ik er zo'n uitgebreide hobby als sommigen hier van wil maken, maar dat er eentje komt, dat is gewoon wat mij betreft een feit. En dat daar uitgebreidere verzorging bij hoort dan de meeste kamerplanten, dat heb ik ook al wel begrepen.
I reject reality and substitute my own
  dinsdag 19 juni 2012 @ 20:22:50 #137
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_113112081
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juni 2012 19:35 schreef CindieY het volgende:
Dacht ik al wel, maar werd ernstig aan het twijfelen gebracht tijdens het googlen. Diverse bonsai-gerelateerde sites waar 't op vernoemd staat en ik heb ook termen als 'kamerbonsai' en 'pre-bonsai' voorbij zien komen. Kocht em ook omdat ie er uitziet als een bonsai, maar dat natuurlijk niet is ;)
Aangezien ik uiteindelijk wel een bonsai wil hebben, maar niet op mijn studentenkamer, liever in m'n eerste echte appartement/woning ^O^

Nu ik hier toch ben, ik verwacht binnen een half jaar en een jaar te gaan verhuizen, wat is nou qua bonsai een goede beginner? Ik ga later even wat terug lezen in het topic en de linkjes uit de OP doornemen, maar tips van de kenners hier stel ik zeker op prijs! Ik geloof niet dat ik er zo'n uitgebreide hobby als sommigen hier van wil maken, maar dat er eentje komt, dat is gewoon wat mij betreft een feit. En dat daar uitgebreidere verzorging bij hoort dan de meeste kamerplanten, dat heb ik ook al wel begrepen.
Waar ligt je voorkeur? Loofbomen of naaldbomen?
Loofbomen weet ik niet veel van maar qua naaldbomen zou je het beste met een jeneverbes kunnen beginnen.
Je moet echt moeite doen om die dood te krijgen dus je kan er flink mee experimenteren zonder dat het echt fout gaat.
Ik heb overigens wel het idee dat de variant met naald-achtige schubben meer aan kan dan de variant met conifeer-achtige schubben.
IK heb hier zelf een Juniper Procumbens Nana (gekocht via bonsaishop), is de eerste bonsai die ik echt zelf gevormd heb en die doet het nog steeds.
OK, op het moment niet heel mooi groen doordat ik op een verkeerde manier vloeibare mest gaf maar hij leeft wel (in tegenstelling tot m'n Pinus Pentafolia dus nu toch echt bruin is.. weer een dure boom naar de knoppen :( )
  dinsdag 19 juni 2012 @ 22:30:25 #138
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_113119849
@CindeY. Leuke beginners bonsai is een Chinese iep. Overal te koop voor een lage prijs en zeer snelgroeiend en vergeeft een hoop.
soooo, da's mooi!
pi_114049996
het heeft 2 jaar geduurd maar eindelijk begint mijn azalea bloemen te krijgen.
vind het wel laat eigenlijk in juli zijn ze pas uitgekomen

pi_114067859
Onder de azaleas kunnen satsuki en nakaharae hybriden heel laat bloeien. Dus het is niet abnormaal. Zeker niet met het weer wat we gehad hebben. Toch nog wel aan de late kant. De mijne zijn al een tijdje klaar met bloeien en normaal is de eerste week van Juni het hoogtepunt.
  woensdag 18 juli 2012 @ 10:32:16 #141
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_114352448
Klein experiment, groots geslaagd! Deze dikke Wisteria Floribunda gaat komende herfst de volle grond in. :)

soooo, da's mooi!
pi_115065601
Ben nu al enige tijd aan het lezen over bonsai. Heb nog niet aangeschaft, want ik woon nog thuis zonder tijd of balkon ruimte.

Dus ik vermaak me door veel te lezen en te kijken. Waarnaast ik een lijst maak met bomen die ik wil aanschaffen en/of wil laten groeien.

Ik kies er voor om nu nog niets te kopen omdat ik a) thuis woon b) geen balkon of tuin en c) mijn moeder een tuin fanaat is en ik weet hoe dat het gaat op het moment dat ik iets koop...
Of moet ik gewoon de stap wagen en mn ouders volledig negeren? En eventueel een boom op mn kamer houden? Het lijkt me namelijk een enorm leuke hobby.
  zaterdag 4 augustus 2012 @ 01:33:50 #143
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_115082839
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 20:06 schreef denB het volgende:
Ben nu al enige tijd aan het lezen over bonsai. Heb nog niet aangeschaft, want ik woon nog thuis zonder tijd of balkon ruimte.

Dus ik vermaak me door veel te lezen en te kijken. Waarnaast ik een lijst maak met bomen die ik wil aanschaffen en/of wil laten groeien.

Ik kies er voor om nu nog niets te kopen omdat ik a) thuis woon b) geen balkon of tuin en c) mijn moeder een tuin fanaat is en ik weet hoe dat het gaat op het moment dat ik iets koop...
Of moet ik gewoon de stap wagen en mn ouders volledig negeren? En eventueel een boom op mn kamer houden? Het lijkt me namelijk een enorm leuke hobby.
Ik zou je moeder zeggen dat het jouw boomje is en dat zij er verder vanaf moet blijven.
Binnen gaat niet met bomen, dus je hebt wel een tuin of balkon nodig.
Met welke boom zou je willen beginnen?

Beginnerstip: neem 1 niet al te dure boom en probeer die een jaar in leven te houden, kijk daarna pas of je er nog een bij koopt.
pi_115086414
Meest voor de handliggend op het moment is een ficus soort, maar na de zomervakantie is mn laatste studiejaar dus daarna hoop ik toch echt uit huis te gaan om een huis met een tuin te zoeken of in ieder geval een fatsoenlijk balkon :)
  zaterdag 4 augustus 2012 @ 12:08:03 #145
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_115090014
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 08:07 schreef denB het volgende:
Meest voor de handliggend op het moment is een ficus soort, maar na de zomervakantie is mn laatste studiejaar dus daarna hoop ik toch echt uit huis te gaan om een huis met een tuin te zoeken of in ieder geval een fatsoenlijk balkon :)
Ik weet niet waar je wil studeren maar de studentenwoningen hebben steeds minder vaak balkons, nieuwbouw in elk geval niet.
Mocht je naar Utrecht gaan zou ik de Eny Vredelaan kiezen of de Warande in Zeist (daar woon ik zelf ook, alleen niet meer in een studentenwoning).
Ik zou in elk geval niet voor de Uithof (Cambridgelaan) kiezen
(en schrijf je tijdig in bij de studentenhuisvesting)
pi_115090343
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 12:08 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Ik weet niet waar je wil studeren maar de studentenwoningen hebben steeds minder vaak balkons, nieuwbouw in elk geval niet.
Mocht je naar Utrecht gaan zou ik de Eny Vredelaan kiezen of de Warande in Zeist (daar woon ik zelf ook, alleen niet meer in een studentenwoning).
Ik zou in elk geval niet voor de Uithof (Cambridgelaan) kiezen
(en schrijf je tijdig in bij de studentenhuisvesting)
Mijn laatste studiejaar is afstuderen. Daarna een baan zoeken. Denk dat je me verkeerd begreep. Verder ben ik woonzaam in Den Haag, maar daarna zal het wel afhangen waar ik een baan vind. Wellicht is dat niet eens in Nederland.
  zaterdag 4 augustus 2012 @ 12:50:44 #147
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_115091193
Ah, ok.. naja, zolang er maar een tuin of balkon bij die toekomstige woning zit komt het wel goed.
Binnen is vaak te warm en te droog voor bomen, ook voor ficussen.
Tuin op het zuiden is het meest ideaal, daar kan je zelf dan nog schaduwplekken maken voor de middaguren.
Zelf zit ik sinds 2 jaar op het noorden en da's eigenlijk best kut.
Op het moment staat mijn balkon in de schaduw, zon komt er pas rond half 4 en is ook best snel weer achter bomen verdwenen.
Ik heb het idee dat m'n jeneverbessen wat zon tekort komen.
M'n larixen doen het daarentegen wel weer goed, die zijn het vloeibare mest fiasco best goed door gekomen.
pi_115091299
Oh verder weet ik niet of mensen dit youtube channel gezien hebben, het is engels en soms japans met engelse ondertitelling, maar zeer interessant en mooi.

http://www.youtube.com/user/bjorvalabonsai?feature=g-user-u

Dit filmpje specifiek trok mijn aandacht tijdens het kijken van de serie


[ Bericht 3% gewijzigd door denB op 04-08-2012 13:43:24 ]
  zaterdag 4 augustus 2012 @ 14:08:26 #149
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_115093874
Mooi flimpje, die kende ik nog niet.
erg mooie Jeneverbes trouwens.

Ook erg sterke bomen in principe, jeneverbessen, al zie die van mij er na die vloeibare mest nog steeds een beetje bruinig uit.
Ben bang dat ie van de winter al een te zware klap heeft gehad door de kou en dat die mest 'm ook geen goed heeft gedaan.
pi_115286249
Sinds een paar maanden heb ik onderstaand boompje. Eerst ging het best goed, ik gaf hem elke 2/3 dagen wat water en af en toe wat van die vloeibare meststof. Toen kreeg hij nieuw blad en begon te bloeien. Maar de laatste tijd verliest hij steeds meer bladeren en vallen de bloemknoppen van de plant af zonder dat ze ooit gebloeid hebben. Weten jullie wat er aan de hand is?

pi_115292725
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2012 13:29 schreef ruben3123 het volgende:
Sinds een paar maanden heb ik onderstaand boompje. Eerst ging het best goed, ik gaf hem elke 2/3 dagen wat water en af en toe wat van die vloeibare meststof. Toen kreeg hij nieuw blad en begon te bloeien. Maar de laatste tijd verliest hij steeds meer bladeren en vallen de bloemknoppen van de plant af zonder dat ze ooit gebloeid hebben. Weten jullie wat er aan de hand is?

[ link | afbeelding ]
Heb je een betere foto? Vanaf dit punt is het moeilijk om een oordeel te geven

Verder heb ik een vraag, het is niet echt een bonsai, maar wij hebben vetplanten thuis en ik vraag mij af of je deze ook gewoon in akadama kan zetten? Of hebben jullie hier geen ervaringen mee?
  woensdag 8 augustus 2012 @ 17:24:18 #152
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_115296833
Ik gok dat er nog teveel meststoffen in de aarde zitten, ik heb het nu ook met m'n grote jeneverbes, die begint steeds bruiner te worden.
Die staat niet volledig op Akadama maar op een Akadama/aarde mengsel en ik ben er op een harde manier achter gekomen dat dat niet goed gaat met vloeibare mest (weer een Pinus Pentafolia dood)

Op schone aarde of Akadama zetten met veel kooltjes erbij, dat neutraliseert de aarde als het goed is.
En verder is het zo te zien een tuincentrumbonsai, die gaan sowieso vaak binnen een jaar dood helaas.
pi_115305367
Ik heb eindelijk een kniptang voor takken gekocht. Kan ik de takken waar al een tijd niks uit groeit wegknippen?
  donderdag 9 augustus 2012 @ 08:22:11 #154
304456 SosuaCafe
Sell me this pen...
pi_115324829
Ik las hier ergens dat mensen de boom 's avonds kletsnat wegzetten. Dat komt de wortelontwikkeling doorgaans niet ten goede. Dan gaat de plant in rust en drinkt/verdampt hij niet meer. Dan moet hij juist wortels maken. Als je hem dan water geeft wordt 'ie lui en vergroot je de kans op schimmels of wortelrot. 'sochtends helemaal verzadigen is dan een betere optie. En gelijk als je thuis komt van werk als er nog een beetje licht is 100/95cc. Meer is niet nodig.
http://www.syfy.com/tinman/oz/
“The only thing standing between you and your goal is the bullshit story you keep telling yourself as to why you can't achieve it.”
pi_115365866
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2012 17:24 schreef SiGNe het volgende:
Ik gok dat er nog teveel meststoffen in de aarde zitten, ik heb het nu ook met m'n grote jeneverbes, die begint steeds bruiner te worden.
Die staat niet volledig op Akadama maar op een Akadama/aarde mengsel en ik ben er op een harde manier achter gekomen dat dat niet goed gaat met vloeibare mest (weer een Pinus Pentafolia dood)

Op schone aarde of Akadama zetten met veel kooltjes erbij, dat neutraliseert de aarde als het goed is.
En verder is het zo te zien een tuincentrumbonsai, die gaan sowieso vaak binnen een jaar dood helaas.
Bedankt voor je tips. Ik dacht dat ik hem juist elke 2 weken vloeibare voeding moest geven omdat hij anders niet voller zou worden. Maar misschien heeft hij nu dus juist te veel voeding gehad.... En wat is er zo slecht aan een tuincentrumbonsai? Geen goed wortelstelsel of geen goed gevormde boom?
  vrijdag 10 augustus 2012 @ 00:57:23 #156
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_115365953
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2012 00:54 schreef ruben3123 het volgende:

[..]

Bedankt voor je tips. Ik dacht dat ik hem juist elke 2 weken vloeibare voeding moest geven omdat hij anders niet voller zou worden. Maar misschien heeft hij nu dus juist te veel voeding gehad.... En wat is er zo slecht aan een tuincentrumbonsai? Geen goed wortelstelsel of geen goed gevormde boom?
't is massaproductie en ze staan vaak op oude verzuurde aarde waar geen voeding meer inzit.
Wortels zijn dus vaak minder sterk.

En opzich deed je het wel goed: niet teveel vloeibare mest en daarna alleen water geven maar in aarde blijven de voedingsstoffen langer "hangen" dan in Akadama.
Bij Akadama spoel je de mest vrij snel volledig weg en dat heb je met gewone aarde niet.
  vrijdag 10 augustus 2012 @ 01:58:53 #157
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_115367580
Is deze misschien iets voor hier?
[Aangeboden] Gratis handappel-boom.
Ok er zit een lelijke ent en ja t is veel werk maar dat betekend niet dat t geen mooie bonsai kan worden. :P
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  vrijdag 10 augustus 2012 @ 21:40:42 #158
304456 SosuaCafe
Sell me this pen...
pi_115397597
Nu een beetje aan het experimenteren met dit soort boom/plantjes.





Bonsai van een chili plant.
http://www.syfy.com/tinman/oz/
“The only thing standing between you and your goal is the bullshit story you keep telling yourself as to why you can't achieve it.”
  vrijdag 10 augustus 2012 @ 21:47:54 #159
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_115398096
Ik gok dat die peper al een soort is die niet zo groot is, de vuchten aan een boom worden namelijk over het algemeen niet heel veel kleiner aan een bonsai.
Ook kost het maken van een vrucht de boom veel energie, daarom worden bij vruchtenbonsai vaak zoveel mogelijk vruchten verwijderd, bij een appelboom laten ze bijvoorbeeld vaak maar 1 appel hangen.
  vrijdag 10 augustus 2012 @ 21:53:04 #160
304456 SosuaCafe
Sell me this pen...
pi_115398399
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2012 21:47 schreef SiGNe het volgende:
Ik gok dat die peper al een soort is die niet zo groot is, de vuchten aan een boom worden namelijk over het algemeen niet heel veel kleiner aan een bonsai.
Ook kost het maken van een vrucht de boom veel energie, daarom worden bij vruchtenbonsai vaak zoveel mogelijk vruchten verwijderd, bij een appelboom laten ze bijvoorbeeld vaak maar 1 appel hangen.
voornamelijk de japanse soorten. Het verschil is dat deze wel graag mest lusten. En met een gebalanceerde meststof en licht krijgt hij kracht voor vruchten.
http://www.syfy.com/tinman/oz/
“The only thing standing between you and your goal is the bullshit story you keep telling yourself as to why you can't achieve it.”
  vrijdag 10 augustus 2012 @ 21:56:53 #161
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_115398647
Hopelijk lukt het je, die bovenste is niet van jou toch?
Ben wel benieuwd naar foto's als de jouwe in bloei staat en vruchten gaat dragen
  vrijdag 10 augustus 2012 @ 21:58:50 #162
304456 SosuaCafe
Sell me this pen...
pi_115398807
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2012 21:56 schreef SiGNe het volgende:
Hopelijk lukt het je, die bovenste is niet van jou toch?
Ben wel benieuwd naar foto's als de jouwe in bloei staat en vruchten gaat dragen
Nee dit waren hele goede exemplaren. Heb 8 soorten opgekweekt. Nu kijken welke ik wil houden.
http://www.syfy.com/tinman/oz/
“The only thing standing between you and your goal is the bullshit story you keep telling yourself as to why you can't achieve it.”
  vrijdag 10 augustus 2012 @ 22:20:39 #163
304456 SosuaCafe
Sell me this pen...
pi_115400595
Dat overwinteren is altijd zo'n crime. Plaats de bonsai in een kamer van rond de 12 graden met veel licht. }:|

Binnenshuis gaat mevr. sosua klagen als het 12 graden is. In de schuur te weinig licht. En te koud.
Heb wel een kasje met enkel glas, maar dat is onverwarmd.
http://www.syfy.com/tinman/oz/
“The only thing standing between you and your goal is the bullshit story you keep telling yourself as to why you can't achieve it.”
  vrijdag 10 augustus 2012 @ 22:27:04 #164
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_115401159
Als je zo iets wil is een oranjeboompje misschien ook wat. Als je wil heb ik evt wel zaad voor je. Het is van de nachtschade familie en maakt leuke boompjes en vruchten. (familie van de peper) Ik ben er inm ook meerdere aan t opkweken.

http://www.marechal.be/nl(...)anum-pseudocapsicum/

[ Bericht 2% gewijzigd door Outpost76 op 10-08-2012 22:35:08 ]
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  zaterdag 11 augustus 2012 @ 01:32:05 #165
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_115411697
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2012 22:20 schreef SosuaCafe het volgende:
Dat overwinteren is altijd zo'n crime. Plaats de bonsai in een kamer van rond de 12 graden met veel licht. }:|

Binnenshuis gaat mevr. sosua klagen als het 12 graden is. In de schuur te weinig licht. En te koud.
Heb wel een kasje met enkel glas, maar dat is onverwarmd.
Ik heb gelukkig nog een 400 watt hogedruk natriumlamp liggen, over van een ander "experimentje".
Misschien dat ik van de winter m'n bonsai in de schuur zet met die lamp erboven, hoef ik ook niet meer bang te zijn voor vorst en de stroom in de kelder wordt hier in de flat collectief betaald.
  zaterdag 11 augustus 2012 @ 07:51:40 #166
304456 SosuaCafe
Sell me this pen...
pi_115416273
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 augustus 2012 01:32 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Ik heb gelukkig nog een 400 watt hogedruk natriumlamp liggen, over van een ander "experimentje".
Misschien dat ik van de winter m'n bonsai in de schuur zet met die lamp erboven, hoef ik ook niet meer bang te zijn voor vorst en de stroom in de kelder wordt hier in de flat collectief betaald.
Gewoon 4/5u per dag aan. Is wel handig inderdaad. Komt hij nog een beetje aan assimilatie toe. Maar voor binnenshuis is het nog een beetje lastig. Vaak te droog.
http://www.syfy.com/tinman/oz/
“The only thing standing between you and your goal is the bullshit story you keep telling yourself as to why you can't achieve it.”
  zaterdag 11 augustus 2012 @ 12:35:43 #167
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_115420215
Hoewel de m'n larixen de -20 van afgelopen winter gewoon overleefd hebben.
1 den en 1 jeneverbes zijn zwak de winter uitgekomen en die hebben daarna ook teveel vloeibare mest gehad.
den is dood en de jeneverbes is op sterven na dood.. geen idee hoe ik die weer kan reanimeren.
  woensdag 15 augustus 2012 @ 01:59:13 #168
382147 oLexie
Maorivrouwin
pi_115584237
Ola, ik vind bonsai boompjes ook heel wijs en wil het ook graag gaan proberen.
Mijn vader heeft een Japanse esdoorn in de tuin en die wil ik graag overstekken.

Hoe pak ik dit het beste aan? Lukt het om gewoon een takje af te knippen en deze tot de helft in de grond te stoppen en zo ja, in wat voor pot en welke mest heeft deze dan nodig?

[ Bericht 2% gewijzigd door oLexie op 15-08-2012 02:10:50 ]
Bay of Plenty
  woensdag 15 augustus 2012 @ 06:18:07 #169
304456 SosuaCafe
Sell me this pen...
pi_115585525
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 01:59 schreef oLexie het volgende:
Ola, ik vind bonsai boompjes ook heel wijs en wil het ook graag gaan proberen.
Mijn vader heeft een Japanse esdoorn in de tuin en die wil ik graag overstekken.

Hoe pak ik dit het beste aan? Lukt het om gewoon een takje af te knippen en deze tot de helft in de grond te stoppen en zo ja, in wat voor pot en welke mest heeft deze dan nodig?
Misschien eerst even goed ezenover de basisverzorging van bondai. Vervolgens over enten.
http://www.syfy.com/tinman/oz/
“The only thing standing between you and your goal is the bullshit story you keep telling yourself as to why you can't achieve it.”
  woensdag 15 augustus 2012 @ 10:34:42 #170
382147 oLexie
Maorivrouwin
pi_115588660
quote:
1s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 06:18 schreef SosuaCafe het volgende:

[..]

Misschien eerst even goed ezenover de basisverzorging van bondai. Vervolgens over enten.
Ben de hele nacht op geweest (schoonzusje haar buik staat 6 weken te vroeg al op knappen met 2 cm ontsluiting dus ben ontzettend gespannen) en om te 'relaxen' heb ik allerlei sites bezocht over zowel bonsai als enten en stekken. Duurt daarna toch nog ruim een jaar voor ik er überhaupt iets mee kan beginnen, dat moet samen met de hulp vanaf het forum voldoende tijd zijn om de basis te leren. :s)
Bay of Plenty
  woensdag 15 augustus 2012 @ 13:39:17 #171
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_115595090
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 01:59 schreef oLexie het volgende:
Ola, ik vind bonsai boompjes ook heel wijs en wil het ook graag gaan proberen.
Mijn vader heeft een Japanse esdoorn in de tuin en die wil ik graag overstekken.

Hoe pak ik dit het beste aan? Lukt het om gewoon een takje af te knippen en deze tot de helft in de grond te stoppen en zo ja, in wat voor pot en welke mest heeft deze dan nodig?
Dan kan je het beste een nieuw aangemaakte tak nemen en ook stekpoeder te gebruiken al zijn esdoorns niet echt makkelijk om te kweken uit zaad en om te stekken..
Dan kan je beter een kleine boom uit een tuincentrum of nogliever, bij een kweker halen.
  woensdag 15 augustus 2012 @ 19:16:10 #172
382147 oLexie
Maorivrouwin
pi_115608293
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 13:39 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Dan kan je het beste een nieuw aangemaakte tak nemen en ook stekpoeder te gebruiken al zijn esdoorns niet echt makkelijk om te kweken uit zaad en om te stekken..
Dan kan je beter een kleine boom uit een tuincentrum of nogliever, bij een kweker halen.
Ik koop, wanneer ik daar aan toe ben (schijnen nogal lastige boompjes te zijn) een nieuwe bij een kweker. Mijn pa heeft er denk zo'n 6 jaar geleden een in de tuin gezet die amper een meter hoog is.

Wat is een makkelijke stek om mee te beginnen? Krijg eerders van mijn vriend een paar bonsai boompjes voor mijn verjaardag om op te oefenen maar het lijkt me zo tof om later een bonsaibos in mijn tuin te hebben die ik zelf gemaakt heb!
Bay of Plenty
  woensdag 15 augustus 2012 @ 19:58:00 #173
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_115609985
Stekken heb ik geen verstand van, ik koop soms weleens een kweekset of zaailing bij http://www.bonsaishop.nl/bonsai.html maar die hebben op het moment niks.

Ik denk dat het handiger is om met een grotere boom te beginnen en die snoeien en vormen, dan heb je meteen resultaat.
Met een zaailing duurt het minstens 5 jaar voor je er echt iets mee kan doen.
  woensdag 15 augustus 2012 @ 21:54:11 #174
382147 oLexie
Maorivrouwin
pi_115617225
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 19:58 schreef SiGNe het volgende:
Stekken heb ik geen verstand van, ik koop soms weleens een kweekset of zaailing bij http://www.bonsaishop.nl/bonsai.html maar die hebben op het moment niks.

Ik denk dat het handiger is om met een grotere boom te beginnen en die snoeien en vormen, dan heb je meteen resultaat.
Met een zaailing duurt het minstens 5 jaar voor je er echt iets mee kan doen.
Ja, daarom krijg ik ze ook van mijn vriend. Om me eerst daarop te richten terwijl kleinere stekjes/boompjes kunnen groeien over de jaren heen en ik me daar later met wat meer ervaring op kan richten.

We gaan eerders naar Lodder toe, ik woon in de buurt.
Bay of Plenty
pi_115645233
Als je wilt stekken er is een filmpje op pagina 6 die ik heb gepost. Wellicht geeft je dat een idee. En verder zijn er nog een aantal blogs die het af en toe benaderen.

http://bonsaitonight.com is er 1 van.
  donderdag 16 augustus 2012 @ 16:02:02 #176
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_115645552
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 15:54 schreef denB het volgende:
Als je wilt stekken er is een filmpje op pagina 6 die ik heb gepost. Wellicht geeft je dat een idee. En verder zijn er nog een aantal blogs die het af en toe benaderen.

http://bonsaitonight.com is er 1 van.
pagina 6 is pagina 2 bij mij, kan je instellen..
maar je bedoelt deze post [Bonsai] Het grote kleine bomen topic deel 6 ^O^
  donderdag 16 augustus 2012 @ 16:04:04 #177
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_115645631
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 21:54 schreef oLexie het volgende:

[..]

Ja, daarom krijg ik ze ook van mijn vriend. Om me eerst daarop te richten terwijl kleinere stekjes/boompjes kunnen groeien over de jaren heen en ik me daar later met wat meer ervaring op kan richten.

We gaan eerders naar Lodder toe, ik woon in de buurt.
Neem niet al teveel geld mee naar Lodder.. ze hebben er zoveel leuke bomen en potten..
Voor je het weet heb je meer uitgegeven dan je van plan was. :D

't is dat ik zelf even wat minder financiëel bedeeld ben anders had ik een lift gevraagd :)
  vrijdag 17 augustus 2012 @ 15:11:44 #178
382147 oLexie
Maorivrouwin
pi_115683263
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 16:04 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Neem niet al teveel geld mee naar Lodder.. ze hebben er zoveel leuke bomen en potten..
Voor je het weet heb je meer uitgegeven dan je van plan was. :D

't is dat ik zelf even wat minder financiëel bedeeld ben anders had ik een lift gevraagd :)
Ghehe okay, leek me een leuk idee om een boompje uit 1990 te halen, mijn geboortejaar. Even zoeken. Woon je ook in de buurt dan?
Bay of Plenty
  vrijdag 17 augustus 2012 @ 15:21:56 #179
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_115683591
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2012 15:11 schreef oLexie het volgende:

[..]

Ghehe okay, leek me een leuk idee om een boompje uit 1990 te halen, mijn geboortejaar. Even zoeken. Woon je ook in de buurt dan?
Ik woon in Zeist.. niet heel erg in de buurt maar redelijk, ik zou dan overigens met de trein naar Vleuten zijn gegaan.
Het is alleen best een eind lopen vanaf het station daar (half uur/3 kwartier)
Maar goed, zonder geld daarheen gaan is ook weer frustrerend want je wil dan toch wel íets meenemen :D
wat dat betreft wel jammer dat ze er geen pre-bonsai en zaailingen hebben.

Of ze ook boompjes uit 1990 hebben weet ik niet, vaak zie je ze toch per 5 jaar, dus 20 jaar of 25 jaar oud zullen ze eerder hebben.
  vrijdag 17 augustus 2012 @ 15:46:28 #180
382147 oLexie
Maorivrouwin
pi_115684390
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2012 15:21 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Ik woon in Zeist.. niet heel erg in de buurt maar redelijk, ik zou dan overigens met de trein naar Vleuten zijn gegaan.
Het is alleen best een eind lopen vanaf het station daar (half uur/3 kwartier)
Maar goed, zonder geld daarheen gaan is ook weer frustrerend want je wil dan toch wel íets meenemen :D
wat dat betreft wel jammer dat ze er geen pre-bonsai en zaailingen hebben.

Of ze ook boompjes uit 1990 hebben weet ik niet, vaak zie je ze toch per 5 jaar, dus 20 jaar of 25 jaar oud zullen ze eerder hebben.
Ah, even zoeken op Google waar ik een bonsai kan vinden die even oud is als ik. En neem een fiets mee de trein in mocht je een keer gaan! ;)
Bay of Plenty
  vrijdag 17 augustus 2012 @ 15:51:55 #181
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_115684616
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2012 15:46 schreef oLexie het volgende:

[..]

Ah, even zoeken op Google waar ik een bonsai kan vinden die even oud is als ik. En neem een fiets mee de trein in mocht je een keer gaan! ;)
bel Lodder anders vantevoren of ze er een van 22 jaar hebben.
Al zou ik gewoon voor type en vorm gaan, straks zit je met een boom waar je behalve de leeftijd verder niks mee hebt.

En ach, lopen vind ik ook niet erg plus m'n zus woont ook (nog) in Vleuten al gaat ze neem ik aan komend jaar wel verhuizen (ze heeft al een ander huis namelijk)
  vrijdag 17 augustus 2012 @ 15:55:28 #182
382147 oLexie
Maorivrouwin
pi_115684735
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2012 15:51 schreef SiGNe het volgende:

[..]

bel Lodder anders vantevoren of ze er een van 22 jaar hebben.
Al zou ik gewoon voor type en vorm gaan, straks zit je met een boom waar je behalve de leeftijd verder niks mee hebt.

En ach, lopen vind ik ook niet erg plus m'n zus woont ook (nog) in Vleuten al gaat ze neem ik aan komend jaar wel verhuizen (ze heeft al een ander huis namelijk)
Zat moois te zien in Vleuten wel, neem aan dat Lodder ergens langs zo'n afgelegen weggetje ligt? Er is best veel natuur, vind het zelf altijd wel prettig om erdoorheen te rijden.
Bay of Plenty
  vrijdag 17 augustus 2012 @ 15:58:12 #183
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_115684823
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2012 15:55 schreef oLexie het volgende:

[..]

Zat moois te zien in Vleuten wel, neem aan dat Lodder ergens langs zo'n afgelegen weggetje ligt? Er is best veel natuur, vind het zelf altijd wel prettig om erdoorheen te rijden.
http://maps.google.nl/map(...)45&ctz=-120&t=h&z=19
  vrijdag 17 augustus 2012 @ 16:01:36 #184
382147 oLexie
Maorivrouwin
pi_115684954
quote:
Oh het zit echt aan de kant van Woerden, beter voor mij. Kut voor jou wel. Misschien een idee voor jou om bus 128 te pakken (weet niet welke halte) dan hoef je minder te lopen.
Bay of Plenty
  vrijdag 17 augustus 2012 @ 16:02:42 #185
382147 oLexie
Maorivrouwin
pi_115684986
En ik zal idd even bellen en vragen of ze 22 jaar boompjes hebben. Wat betreft vorm en soort heb je ook wel gelijk, ik moet wel verliefd worden als ik 't zie.
Bay of Plenty
pi_115723238
Ik heb sinds van de week een baobab. O+ 25 cm hoog. Niet zelf gekweekt, dat is vorige keer mislukt.
Op vrijdag 19 november 2010 01:13 schreef Quarant het volgende:
88.888.888
  zondag 19 augustus 2012 @ 00:14:35 #187
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_115733260
Foto's! :)
(Ook van Lodder trouwens voor oLexie, altijd leuk om te zien wat er allemaal staat)
  maandag 20 augustus 2012 @ 12:27:37 #188
382147 oLexie
Maorivrouwin
pi_115778177
Ik heb geen smartphone meer om foto's te maken (is gaan zwemmen) maar neem de EOS wel mee, gebruik ik die ook weer een keer.

En denB, thanks!
Bay of Plenty
  dinsdag 2 oktober 2012 @ 16:45:28 #189
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_117509866
vandaag heb ik bij Planta in De Bilt een kleine Chamaecyparis (soort cypres) gekocht om een bonsai van te maken.
ze hadden er leuke boompjes om bonsai van te maken, in enorm veel soorten en maten.
Ik mocht ook nog een lijstje maken met boompjes die ik zou willen hebben en dan konden ze die regelen.
Binnenkort maar een lijstje met junipers en pinussen maken en doormailen, dan zouden ze die in November kunnen hebben.

M'n mooie jeneverbes is overigens overleden, had van de winter een te grote shock gehad waardoor die vloeibare mest in de lente niet goed kon hebben, inmiddels is ie helemaal bruin geworden.
Zonde want het was m'n eerste eigen bonsai en qua vorm zag ie er toch erg mooi uit.
Nu dus ook opzoek naar een nieuwe Juniperus Procumbens Nana.
pi_117522691
Ik heb van mijn buurvrouw een kleine bonsai gekregen voor mijn verjaardag, het is een geënte tak (hij komt van de markt van Beverwijk dus ja kun je niet veel van verwachten).

Iemand een idee welke soort het is? Ze heeft er verder niets bij gevraagd namelijk.

  woensdag 3 oktober 2012 @ 12:08:23 #191
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_117541252
Ik gok een ligustrum soort, zie je veel..
Het is geen binnenbonsai, buiten doet ie het veel beter.
In de winter zou ik 'm wel in een kasje zetten want na een periode in een tuincentrum/kwekerij in een kas zijn ze vaak niet sterk genoeg om de winter te overleven.
pi_117557631
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 12:08 schreef SiGNe het volgende:
Ik gok een ligustrum soort, zie je veel..
Het is geen binnenbonsai, buiten doet ie het veel beter.
In de winter zou ik 'm wel in een kasje zetten want na een periode in een tuincentrum/kwekerij in een kas zijn ze vaak niet sterk genoeg om de winter te overleven.
Okay dankje. En als ik hem van de winter binnen hou en in het voorjaar buiten zet? Wil niet dat hij nu al doodgaat namelijk. ;(

Echt leuk overigens dat hij rustigaan gele blaadjes krijgt, herfst! O+
  woensdag 3 oktober 2012 @ 19:29:02 #193
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_117557771
quote:
99s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 19:26 schreef Phantomesse het volgende:

[..]

Okay dankje. En als ik hem van de winter binnen hou en in het voorjaar buiten zet? Wil niet dat hij nu al doodgaat namelijk. ;(
Binnen is de lucht te warm en te droog, zeker als de verwarming de hele dag aanstaat van de winter.
Weet niet of ie blasverliezend is of niet maar pot inpakken in bubbeltjesplastic en evt een doorzichtige zak over de stam en kruin kan ook nog helpen.
Ik moet er alleen wel bij zeggen dat ik meer verstand heb van naaldbomen.
pi_117557923
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 19:29 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Binnen is de lucht te warm en te droog, zeker als de verwarming de hele dag aanstaat van de winter.
Weet niet of ie blasverliezend is of niet maar pot inpakken in bubbeltjesplastic en evt een doorzichtige zak over de stam en kruin kan ook nog helpen.
Ik moet er alleen wel bij zeggen dat ik meer verstand heb van naaldbomen.
Naaldboompje zou ik ook graag willen hebben maar daar wacht ik nog even mee, eerst kijken of ik dit simpele exemplaartje aankan.

Nou van het weekend maar even wat glasplaatjes bij elkaar zoeken en bubbeltjesplastic uit de truukendoos trekken en hopen op het beste. Ik heb ook geen idee of hij bladverliezend is, het lijkt me wel maar we will see.
pi_117558161
De bladeren hebben overigens wel puntjes, die zie ik bij de ligustrums online niet.

Is het overigens mogelijk om een treurwilg te minimaliseren? Lijkt me machtig mooi een bonsai treurwilg.
  woensdag 3 oktober 2012 @ 21:08:01 #196
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_117563021
Boek van Harry Tomlinson over bonsai is aan te raden, staat vanalles in, van hoe je moet snoeien en bedraden tot verzorginsadvies en advies over welke bomen geschikt zijn voor bonsai.
Sommige soorten zijn moeilijker dan andere soorten.
  donderdag 4 oktober 2012 @ 19:19:54 #197
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_117597730
quote:
99s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 19:36 schreef Phantomesse het volgende:
De bladeren hebben overigens wel puntjes, die zie ik bij de ligustrums online niet.

Is het overigens mogelijk om een treurwilg te minimaliseren? Lijkt me machtig mooi een bonsai treurwilg.
Wat je daar hebt, is een Carmona. Zeer lastig om te houden, aangezien het gaat om een tropische boom. Je kan de boom beter van de hand doen en kiezen voor een makkelijker soort om de kneepjes van het vak te leren. Hierbij kun je denken aan een Chinese iep ( Ulmus Parvifolia ).

En een treurwilg? Nee, die passen zich niet aan om te leven in een schaal. Niet elke boom is als bonsai te houden.
soooo, da's mooi!
  maandag 7 januari 2013 @ 18:57:18 #198
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_121279471
Winter blijft winter, hoewel er in bonsai land nauwelijks iets van te merken is. Even weer een kleine update, alle bomen staan nog steeds lekker buiten. :)









soooo, da's mooi!
  maandag 7 januari 2013 @ 19:01:44 #199
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_121279644
Ah leuk, weer een update..
Zat gister toevallig ook nog naar het topic te zoeken maar opzich valt er hier niet veel te vertellen.
M'n 3 larixen hebben hun naalden verloren, 2 pinus zaailingen zijn nog te klein en de jeneverbes die ik nog over heb doet het ook nog prima, niet veel aan veranderd.
Heb er wel een chamaecyparis bij, klein boompje uit tuincenntrum, beetje licht gevormd en gesnoeid maar duurt nog wel even voor je kan zeggen dat het een bonsai is..
zal snel weer eens foto's nemen en plaatsen.
  maandag 7 januari 2013 @ 19:41:29 #200
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_121281685
Tijdens de wintermaanden valt er inderdaad ook zo weinig te laten zien. Maar goed, dag bij dag komt de lente toch weer dichterbij. Dan kunnen we weer lekker werken aan de bomen! ^O^

Jammer dat het topic niet meer zo leeft, er zouden meer mensen bij moeten komen.
soooo, da's mooi!
  maandag 7 januari 2013 @ 20:05:45 #201
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_121283007
Misschien een hoop boompjes doodgegaan?
Zo heel makkelijk is het nog niet om ze in leven te houden, ben ik ook achter gekomen helaas.
Ik denk dat ik hier toch te weinig zonlicht heb in vergelijk met m'n vorige woning.
  vrijdag 11 januari 2013 @ 09:02:30 #202
304456 SosuaCafe
Sell me this pen...
pi_121424435
Komende dagen zijn link. Pas op. ^O^
http://www.syfy.com/tinman/oz/
“The only thing standing between you and your goal is the bullshit story you keep telling yourself as to why you can't achieve it.”
  vrijdag 11 januari 2013 @ 12:04:23 #203
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_121429032
@SIGNe, het gebrek aan zonlicht is inderdaad een bekend probleem. Volgens mij heb ik mijn bomen al genoeg verhuisd in mijn tuin om maar zoveel mogelijk licht te kunnen krijgen. Misschien is het houden van bonsai op een balkon toch niet zo makkelijk als dat er word gezegd.

@SosuaCafe. Gelukkig word het weer koud, dan kunnen de bomen nog even lekker uitslapen tot aan maart. :)
soooo, da's mooi!
  vrijdag 11 januari 2013 @ 12:35:27 #204
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_121430061
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 12:04 schreef LordofLeaves het volgende:
@SIGNe, het gebrek aan zonlicht is inderdaad een bekend probleem. Volgens mij heb ik mijn bomen al genoeg verhuisd in mijn tuin om maar zoveel mogelijk licht te kunnen krijgen. Misschien is het houden van bonsai op een balkon toch niet zo makkelijk als dat er word gezegd.

Opzich ging het op het balkon in m'n oude hous beter maar daar zat ik ook op de 3e verdieping met van 's ochtends vroeg tot een uur of 16:00 vol de zon op m'n balkon.
Nu zit ik aan de andere kan van de flat, zit op de 1e verdieping (zon van 16:30 tot zonsondergang) met een hele hoop dennen en sparren die de zon ook nog eens blokkeren.
Alleen 's zomers heb ik echt zon op m'n balkon.
Dus da's wel balen.

De Larixen doen het opzich wel weer goed :)
Scheelt wel dat ik naaldbomen heb, die hebben ook wat minder zon nodig dan loofbomen.
  vrijdag 11 januari 2013 @ 19:36:30 #205
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_121444870
Dat kan zomers inderdaad knap vervelend zijn. Ik heb continue de ochtend en middagzon tot 16:00 uur, daarna volledige schaduw. Zomers kunnen bij mij de loofbomen weleens last hebben van bladschroei, maar dat neem ik maar op de koop toe. Zolang de bomen maar krachtig groeien, vind ik alles best. Ik ben toch niet van plan om ooit deel te gaan nemen aan een tentoonstelling.

Lariks blijft een mooi soort om mee te werken, lekker snel resultaat ook!

soooo, da's mooi!
  zaterdag 12 januari 2013 @ 15:34:34 #206
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_121471974
Da's een flinke progressie op die foto's inderdaad.
Zo snel gaat het bij mij dan ook weer niet maar voor komend jaar zitten er in elk geval behoorlijk wat knoppen op de takken.
  maandag 14 januari 2013 @ 19:06:21 #207
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_121558167
Nu moet ik toegeven dat het verleden jaar ook wel een erg lang groeiseizoen en warm jaar was. De lente begon pas in april en de zomer eindigde ergens in oktober. En dat gecombineerd met een goede bemesting en water, dan kan het erg hard gaan. Toch mag het van mij snel lente worden, kan niet wachten op het komende groeiseizoen! :)
soooo, da's mooi!
  dinsdag 15 januari 2013 @ 13:42:33 #208
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_121590592
Ik heb afgelopen jaar juist wat voorzichtiger gedaan met (vloeibare) mest aangezien er toch redelijk wat boompjes dood waren gegaan door overbemesting..
we zien wel wat 2013 brengt..

In elk geval sneeuw en dat is eigenlijk alleen maar goed, werkt al een isolatielaagje waardoorde wortels minder snel bevriezen.
  dinsdag 15 januari 2013 @ 19:28:08 #209
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_121605610
Ja, ik ga ook minder vloeibaar bemesten. Had ook een aantal bomen met verbrande bladeren die later veel beter terug kwamen door middel van een vaste bemesting. Vooral azalea's blijken erg gevoelig voor een zware overbemesting. Esdoorns zijn er ook geen voorstander van. Je kunt het substraat blijven doorspoelen met water, er vormt zich toch een grote laag van zouten in de bodem. Weer een harde les wijzer....
soooo, da's mooi!
  donderdag 17 januari 2013 @ 12:55:09 #210
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_121675864
Zouten in de bodem zou je weer met houtskool weg kunnen krijgen, weet alleen niet meer of er nou houtskool bij de akadama moest of dat ie volledig een jaar op houtskool moest staan..
zijn vast artikelen over te vinden
  woensdag 23 januari 2013 @ 10:22:30 #211
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_121926922
Ik lees een hoop tegenstrijdige verhalen over houtskool. Bij de één zou het de zuurgraad moeten verlagen en bij de ander moet het inderdaad de zouten uit de akadama oplossen of neutraliseren. Hoe dan ook, het voegt iets toe.... :P

In mijn koude kamer kondigt de lente zich al aan. Een maand te vroeg, maar wel mooi in deze koude periode. Een Japanse kers opent haar bloemen. :)

soooo, da's mooi!
  vrijdag 15 februari 2013 @ 10:15:42 #212
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_122905685
Nog ééntje voordat de lente echt komt. :)

soooo, da's mooi!
pi_123450571
na een tijdje weg te zijn geweest weer een foto
gister heb ik mijn metasequoia omgepot hij zat nog in zijn trainings pot en was ook niet te tillen.
nu staat hij in een lagere schaal. ik laat hem nu weer even met rust, daarna ga ik hem helemaal bedraden.de rest van de bomen lijken goed de winter door zijn gekomen


hoe gaat het met jullie bomen ?
  donderdag 28 februari 2013 @ 18:35:05 #214
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_123466779
Gave boom hoor. Pot past er mooi bij zo te zien. Hier gaat het met de bomen heel goed. Een aantal staan al in knop. Een shohin kers bloeit momenteel met kleine, witte bloemen. Zoals het er nu naar uit ziet, moeten de bomen hun bladeren laten zien binnen een week of vier. Hopelijk..... :)
soooo, da's mooi!
pi_123468031
dat is mooi om te horen :D
ik heb ze allemaal in de kas staan en alle knoppen staan al te springen.
ik hoop dat mijn mallus nou eens eindelijk appels gaat geven.
en heb nog 12 zaden van de prunus mume. deze wil ik heel graag hebben zag een kleine staan bij lodder daar waren ze 120 euro voor een boompje van 15 cm hoog vond ik beetje duur :D dus probeer het maar zelf.
ben ook bezig met de larix,japanese quince,acer buergerianum, en de katsura tree.
kijken ofdat het lukt
  vrijdag 1 maart 2013 @ 09:00:01 #216
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_123490121
Prunus mume is idd een zeer mooi soort om mee te werken. Ben je alleen niet bang dat je zaailingen nooit of pas over een dikke 20 jaar gaan bloeien?
soooo, da's mooi!
pi_123493084
ja dat zou best kunnen :D maar ben nog jong en heb alle tijd.
ik probeer het gewoon en daarna zie ik wel. ze moeten eerst kiemen kijken of dat lukt.
de acer buergerianum kiemt ook niet erg snel daar ben ik ook al even mee bezig maar lukt nog niet echt.
  vrijdag 1 maart 2013 @ 18:26:55 #218
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_123509217
Mocht de buergerianum gaan ontkiemen, dan is het een kwestie van flink bemesten en heel veel zon. Die krengen groeien als bezetenen! :D
soooo, da's mooi!
  vrijdag 1 maart 2013 @ 19:23:17 #219
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_123511160
Leuk, weer boompjes in de bloei :)
Mijn larixen hebben nog kleine knoppen, zal zeker nog anderhalve maand duren voor er iets te zien zal zijn gok ik.
Ik wil van de lente weer een paar pre-bonsai bestellen, Jeneverbessen denk ik.
Heb laatst van een vriendin ook 2 nieuwe potten gekregen, beiden mosgroen geglazuurd, een vierkante en een erg mooie ovalen pot plus onderschaal.
pi_123528369
Tot nu toe kiemt alles,ook zag ik vanochtend dat de larix ook begint te kiemen. Maar die buergerianum kiemt niet iemand tips ?

@signe waar bestel jij je boompjes ?

Ik heb bij kaizenbonsai een gereedschap set gekocht is engels bedrijf had alles binnen 5 dagen binnen. Verkoopt ook bomen en potten.
  zaterdag 2 maart 2013 @ 11:11:17 #221
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_123530103
Meestal heeft de buergerianum een koude periode nodig om te gaan kiemen. Ik gooide de zaden altijd 6-8 weken in het vriesvak van de koelkast en daarna zaaide ik ze uit. Meestal kwam zeker 75% op van de gezaaide boompjes.
soooo, da's mooi!
pi_123530559
Oo ok ja heb ze in de koelkast gedaan liggen er nu een maand in nog even laten liggen dus :)
  zaterdag 2 maart 2013 @ 13:24:02 #223
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_123533531
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 maart 2013 08:29 schreef soesla het volgende:
Tot nu toe kiemt alles,ook zag ik vanochtend dat de larix ook begint te kiemen. Maar die buergerianum kiemt niet iemand tips ?

@signe waar bestel jij je boompjes ?

Ik heb bij kaizenbonsai een gereedschap set gekocht is engels bedrijf had alles binnen 5 dagen binnen. Verkoopt ook bomen en potten.
Ik heb een aantal pre-bonsai en kweeksets bij de Bonsaishop gehaald
bezorgen best snel en de boompjes zijn opzich van goede kwaliteit.
Een nadeel is alleen dat je zelf geen keuze hebt in de vorm maar dat is bij veel webshops.

Als je daar wel keuze in wil hebben kan je beter bij Bonsai Focus shoppen.
Die zijn alleen wel een stuk duurder maar de bonsai die je kiest is ook de bonsai die ze opsturen.

Je hebt ook nog Kwekerij Roos met hun webshop: http://www.mijnwinkel.nl/shop24035/bonsai
Daar heb ik eerder esdoorns gehaald, mooie bomen maar helaas te vroeg overleden.. lag aan mijzelf.
Alleen jammer dat ze daar bij maar weinig bomen foto's hebben.
Ik ga er denk ik binnenkort wat jeneverbessen bestellen in de hoop dat er weer wat leuks tussen zit.
Misschien ook nog een larix-bosje voor de verandering al heb ik dan wel erg veel larixen

[ Bericht 4% gewijzigd door SiGNe op 02-03-2013 13:34:42 ]
  zaterdag 2 maart 2013 @ 15:01:20 #224
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_123536446
Bij kwekerij Roos heb ik ook weleens een boom gekocht, namelijk een Japanse esdoorn "Deshojo". Leuk boompje, heb ik nog steeds. Ik heb via marktplaats ooit bij H&H bonsai eens een lariks gekocht, maar ik kreeg een totaal verkeerde boom thuisgestuurd. Dat doe ik dus nooit weer. Verleden jaar heb ik een paar bomen gekocht bij www.bonsai.de . Daar kreeg ik gewoon de bomen die ik ook had uitgezocht in hun online shop. Ik moest een kleine week wachten totdat ik de bomen in huis had. Dit was inclusief de drie dagen voordat de betaling was verwerkt. Top dus. :)

Momenteel zit ik er aan te denken om een paar schalen bij Bonsaischule Wenddorf te bestellen. Ik moet er nog goed over na denken. Bomen online kopen doe ik niet meer. Ik ga weer lekker de boomkwekerijen af.
soooo, da's mooi!
pi_123568595
Toevallig gister mijn acer uitgekomen :)
Kwekerij roos wil ik ook nog een keer heen zit bij mij 20 minuten vandaan.
En teunis jan klein zit hier ook 20 minuten vandaan.
Maar kan niet echt veel meer halen me kas zit al een beetje vol. En heb ook in de volle grond aantal boompjes staan.
  zondag 3 maart 2013 @ 14:53:40 #226
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_123573299
Ik ga van de lente (over niet al te korte tijd dus) ook nog even bij Planta kijken, groencentrum in de bilt.
hebben een hoop bomen en struiken maar zijn verder niet in bonsai gespecialiseerd, hebben wel wat Japanse tuin-bomen.
Ze hadden er vorig jaar wel een leuk gevormde pinus staan, eentje van zo'n 70cm dus da's weer net een slag groter dan de bonsai die ik tot nu toe had, zat ook nog in diepe plastic pot.
pi_123796922
pff komt er weer vorst aan. heel veel van mijn bomen komen al uit.
alles maar weer goed ingepakt en hopen dat ze er door heen komen.
  vrijdag 8 maart 2013 @ 18:21:46 #228
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_123799871
Same here. Morgen maar weer de bomen onderdak zetten en de kleintjes afdekken met jute. Ik had zo gehoopt dat de winter nu wel over zou zijn. :(
soooo, da's mooi!
  vrijdag 8 maart 2013 @ 18:25:32 #229
333374 Lithia
Too serious
pi_123799985
Mooie foto's iedereen. O+
Op dinsdag 13 november 2012 21:54 schreef tong80 het volgende:
Ik laat je kreunen en smeken naar genade als ik je achterlangs neem.
:P
  zaterdag 9 maart 2013 @ 20:00:22 #230
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_123838297
Ach ja, we doen ons best. ;)
soooo, da's mooi!
pi_124712595
in mijn kas begint alles weer uit te komen. het lijkt er op dat alles het heeft overleefd


  zaterdag 6 april 2013 @ 13:58:44 #232
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_124950097
Op aanraden van SiGNe plaats ik hier even een link naar mijn topic F&F / kers snoeien

Het is een kers in pot, die gesnoeid moet worden. Graag tips :)
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
  zaterdag 6 april 2013 @ 15:33:09 #233
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_124952112
@goed_volk. Ik heb je een tip gegeven in je eigen topic. Hopelijk heb je er iets aan. :)
@soesla. Wat is de boom met de gele bloemen een plaatje zeg. Wat voor soort is het?
soooo, da's mooi!
  zaterdag 6 april 2013 @ 16:15:35 #234
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_124953398
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2013 15:33 schreef LordofLeaves het volgende:
@goed_volk. Ik heb je een tip gegeven in je eigen topic. Hopelijk heb je er iets aan. :)
@soesla. Wat is de boom met de gele bloemen een plaatje zeg. Wat voor soort is het?
Forsythia :)

En ik dacht, ik verwijs maar naar dit topic, hier hebben ze wel verstand van kersenbomen snoeien :)
  zaterdag 6 april 2013 @ 18:29:14 #235
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_124958178
Forsythia? Ik zal het onthouden. Bedankt voor de naam SIGNe. Heel goed van je verwijzing hoor, haha. :D Een bonsai kers hoort tenslotte zoveel mogelijk bloemen aan te maken voor de sier en hij wilde fruit in zijn kersenboom. Dan is het niet zo moeilijk. :P

Voor het eerst in jaren heb ik weer een den gekocht. Normaal doe ik het niet zo snel, maar ik kon het toch niet weigeren. Een leuke Pinus Parviflora. Hoogte: ik schat 50/60 cm. De schaal had ik nog ergens in de schuur staan. :)

soooo, da's mooi!
  zaterdag 6 april 2013 @ 20:06:36 #236
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_124961500
Da's een erg mooie, gewoon bij een stuincentrum gehaald?
Schaal past er ook mooi bij.
  zaterdag 6 april 2013 @ 20:29:27 #237
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_124962689
Nee, bij een bonsaikwekerij hier in Drenthe. Ik had de boom al een maand geleden gekocht zonder eerst te gaan kijken. De kweker vertelde mij dat het een kleine boom zou gaan. Aangezien ik veel aan shohin bonsai doe, ging ik ervan uit dat deze boom ook een shohin zou zijn. Nee dus, de kweker doet veel in grote bonsai en voor hem was dit een kleine boom. :P Gelukkig had ik deze schaal nog staan.
soooo, da's mooi!
  zondag 7 april 2013 @ 01:32:02 #238
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_124976686
Financiën vallen niet mee hier dus het zal wel even duren voor ik een nieuw boompje koop.
De larixen doen ook nog niet veel dus het staat hier sowieso een beetje stil wat de bonsai betreft.
Als zag ik bij een grote larix bij iemand in de voortuin al wel weer wat groene kwastjes, mijn boompjes lopen zo'n 3 weken achter op die boom.. dus nog eventjes wachten...

Binnenkort even kijken of m'n chameoparis al zonder draad kan en m'n chinese jeneverbes hoeft niet veel aan te gebeuren, alleen bodem met goede mos bedekken.
Als iemand nog een adresje daarvoor weet.. (omg. Utrecht of web)

[ Bericht 8% gewijzigd door SiGNe op 07-04-2013 07:31:03 ]
  zondag 7 april 2013 @ 09:02:35 #239
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_124979287
Ik heb die boom voor een lage prijs gekocht. Ik heb nog nooit meer dan 70 euro voor een bonsai uitgegeven en dat ga ik ook zo houden. Het moet tenslotte wel leuk blijven en ik ben en blijf een blije bonsai amateur. :)

Hier lopen de bonsai al wel uit, maar dat komt omdat ik de bomen al 14 dagen in een koele kamer heb staan. De dagtemperaturen in de kamer zitten vaak boven de 10 graden. Vandaag gaan de bomen weer lekker naar buiten. Het zal ze ongetwijfeld goed doen. Ga er maar vanuit dat je lariksen snel van zich laten zien als de temperaturen gaan stijgen, haha.
soooo, da's mooi!
pi_124982984
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2013 15:33 schreef LordofLeaves het volgende:
@goed_volk. Ik heb je een tip gegeven in je eigen topic. Hopelijk heb je er iets aan. :)
@soesla. Wat is de boom met de gele bloemen een plaatje zeg. Wat voor soort is het?
hij ziet er nu nog mooier uit zit nu helemaal vol met bloemen.
mooie pinus heb je gekocht weet je al een beetje hoe je hem vorm gaat geven ?

mijn lariksen zijn al uit gekomen ;)

  zondag 7 april 2013 @ 13:37:35 #241
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_124984677
Ah, daar heb ik er ook nog 2 van staan, hebben gewoon buiten overwinterd dus ze zien er wat minder groen uit, staan sinds de herfst op pot en ze groeiden eerst op m'n houten balkontegels.
Kan ook nog iets anders zijn dan larixen maar ze lijken er wel op.
  zondag 7 april 2013 @ 19:06:36 #242
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_124998761
@soesla. Ik laat de boom eerst ff bijkomen en het mag eerst eens flink knoppen aanmaken voordat ik ook maar iets aan stylering ga doen. Hoe beter de gezondheid van de boom is, des te blijer ik word. :) Er zit wel iets van een moyogi in, maar ik houdt niet zo van de klassieke Japanse stylen. In juni of eind zomer ga ik echt iets met de boom doen, misschien zelfs wel pas volgend jaar zomer. Het hangt allemaal van de boom af.
soooo, da's mooi!
  maandag 8 april 2013 @ 01:33:05 #243
219615 drummerdude
Wat een kutplaatje
pi_125018221
Hoi! Nieuw in dit topic, en sowieso terug van weggeweest op Fok!
Paar dagen geleden uit pure impulsaankoop een 'bonsai'-boompje gekocht. Bonsai tussen aanhalingstekens, want ik denk dat ik een ficus ginseng heb gekocht -O-. Ik ga er alsnog met dezelfde liefde voor zorgen (ondanks dat ik hem gewoon in potgrond heb gegooid en waarschijnlijk al 100 andere fouten heb gemaakt). Ik vind hem wel errug mooi. Moet ik op iets speciaals gaan letten?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nu ben ik me dus vrij enthousiast gaan inlezen en heb ik besloten alsnog een bonsai te gaan aanschaffen. Complete beginner met bijzonder weinig geld. Iemand een advies?
  maandag 8 april 2013 @ 09:06:59 #244
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_125020536
Het is inderdaad een Ficus Ginseng, hoewel het eigenlijk een doodnormale Ficus Benjamina is. Ginseng is een heel storend woord dat ze achter veel dingen uit het verre oosten plakken. Maar goed, hoe te zorgen voor je Ficus..... Wel, je mag ze niet snel verplaatsen in je (huis)kamer, want dan stoten ze erg veel blad af. Je zou de boom het beste voor een raam kunnen plaatsen, maar niet in de buurt van de verwarming. Dit kan er voor zorgen dat de boom erg snel zal uitdrogen. Als de nachttemperaturen boven de 10 graden uitkomen, dan zou je de boom buiten kunnen plaatsen in de volle zon. Ik zie dat de boom in potgrond staat, dus zorg ervoor dat de boom niet al te nat komt te staan. Snoeien hoeft voorlopig niet, laat de boom eerst maar eens flink groeien. Je zou de boom eigenlijk moeten verpotten in een beter substraat en in een pot dat een afvoer gat heeft. Zo kan overtollig water beter weglopen.

Nog belangrijker: koop of leen een boek over bonsai en lees je goed in. In de OP staan goede tips over het verzorgen en houden van bonsai. :)
En trouwens, de complete beginners zonder geld worden vaak de beste verzorgers van bonsai. Op deze manier leer je jezelf weer continue aanpassen en sneller te kiezen voor alternatieven. Ikzelf heb al jaren ervaring met bonsai, maar ook weinig geld en het gaat mij prima af. :P Succes!
soooo, da's mooi!
  maandag 8 april 2013 @ 13:31:54 #245
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_125027641
Weet je trouwens al of je naaldbomen of loofbomen wil hebben?

Het beste kan je de "bonsai" uit tuincentra met rust laten, die staan vaak op oude aarde en overleven het eerste jaar vaak niet.
Wat je dan beter kan doen is bijv. bij http://www.bonsaishop.nl/ een pre-bonsai halen of een kweeksetje.
Of naar een tuincentrum gaan en daar een gewoon boompje uitkiezen waar je een bonsai van maakt.
Ook zijn er in Nederland diverse bonsaikwekerijen, Lodder Bonsai in Vleuten bijv., daar hebben ze héle dure bomen (¤5000+) maar voor onder de ¤50 kan je er ook mooie bomen kopen waar je (met goede verzorging) lang van kan genieten.

2e tip is: neem er niet teveel!
Voor je het weet heb je meerdere bomen staan die allemaal weer een iets andere behandeling nodig hebben.
Liever 1 boom goed onderhouden dan 2 bomen half onderhouden.

3e tip: neem als beginboom een makkelijke boom, ik heb zelf niet veel verstand van loofbomen maar bij naaldbomen is de Jeneverbes een vrij makkelijke boom, laat zich makkelijk knippen en gaat niet snel dood.
  maandag 8 april 2013 @ 14:52:23 #246
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_125030940
SIGNe heeft gelijk. Bij een tuincentrum kun je heel leuk materiaal kopen voor bonsai. Ikzelf heb er al een leuke Japanse esdoorn weggeplukt voor 15 euro en een Magnolia voor maar 8 euro. Ook vind je er mooie kleine haagbeuken waar je een klein bos mee kunt maken. Chinese jeneverbessen kosten ook maar een schijntje waar je leuke kleine bonsai van kunt maken. Het is maar net wat je zoekt en leuk vind. Hou er wel rekening mee dat bovenstaande soorten niet in huis zijn te houden. Eigenlijk zijn tropische bonsai zoals je Ficus heel erg moeilijk om in leven te houden. In een warme, vochtige kas zouden ze het stukken beter doen dan wanneer je zal houden in de huiskamer of slaapkamer.

Bonsaischalen kosten ook maar vrij weinig. Je hoeft geen dure Japanse schalen te kopen die tientallen tot honderden euro's kosten. Ze maken in China en Zuid Korea tegenwoordig hele goede schalen die je voor een habbekrats kunt kopen. Gemiddeld kost een kleine schaal tussen de 5 en 15 euro. En het randmateriaal.... Voorlopig heb je aan een goede snoeischaar meer dan genoeg. Mocht je je bonsai willen verpotten, dan kun je kiezen voor cactusgrond of akadama die je weer kunt vermengen met gezeefde potgrond. Zo groeit je boom prima en kun je de kosten weer laag houden. Bemesting voor bonsai kost ook niks. Een Ficus kun je heel goed Pokon geven of een vloeibare mest van een ander merk. De meeste supermarkten verkopen vloeibare mest dat nog geen 2 euro kost.
soooo, da's mooi!
  maandag 8 april 2013 @ 16:47:13 #247
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_125035630
Ja, da's eigenlijk wel tip nummer 1: probeer je bonsai niet binnen te houden, de meesten gaan dan dood door de droge en warme lucht.
Bonsai zijn in principe buitenbomen die redelijk wat zonlicht kunnen gebruiken.

Vloeibare bemesting vind ik zelf niet echt makkelijk in gebruik, voor je het weet heb je teveel gegeven en dan kunnen boompjes heel snel dood gaan.
Zelf gebruik ik daarom eigenlijk liever Biogold mest of andere vaste meststoffen.
  maandag 8 april 2013 @ 18:38:12 #248
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_125039697
Over het vloeibare mest issue ben ik het met je eens. Ik geef de bomen alleen maar vloeibare bemesting om de bomen op te starten in maart en daarbij geef ik een hele zwakke dosis. Ik heb van mijn fouten geleerd. Maar in een huiskamer wil jij niet de geur van Biogold of andere vaste meststoffen hebben ofwel? :P Momenteel geef ik al mijn loofbomen rozenmest korrels met een klein beetje beendermeel er door heen. Voordeel van de rozenmest is dat er ook zeer veel magnesium en andere mineralen inzitten.

Naaldbomen krijgen een speciale meststof korrel speciaal voor naaldbomen en coniferen, puur vanwege het hoge ijzergehalte en de speciale schimmels. Uiteraard aangevuld met beendermeel voor knopproductie. Zo heb ik nu mijn loofbomen staan op 20-15-10 en mijn naaldbomen/coniferen op 20-10-5. Voor mijn azalea gaat het kaliumgehalte nog wel omhoog m.b.t. de bloemen volgende maand. Totale kosten voor de bemesting: 15 euro. Daarmee kunnen ze een heel groeiseizoen mee doen. :)
soooo, da's mooi!
  dinsdag 9 april 2013 @ 23:44:02 #249
219615 drummerdude
Wat een kutplaatje
pi_125097313
Bedankt voor de reacties! Vandaag naar het tuincentrum geweest, maar het was niet wat ik zocht. Nu dus maar via de webshop kopen... Het is alleen zo moeilijk om je daar voor te stellen hoe de echte bonsai er dan uit zou zien. Nog even over tobben dus...Deze is bijvoorbeeld tof.
  woensdag 10 april 2013 @ 09:13:23 #250
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_125102632
Begrijp wel dat die Liguster wederom een binnen bonsai is en daarom moeilijk is qua onderhoud. De gedachte om een bonsai binnen te houden, is natuurlijk heel erg mooi en ik zou willen dat het mogelijk was. Zoals ik al eerder zei: het werkt alleen als je zou beschikken over een kas.

Wat versta je onder een echte bonsai? Je hebt typische Japanse bonsai en westerse bonsai.

Voorbeeld van een Japanse bonsai:



Voorbeeld van een westerse bonsai:



Zoals je kunt zien, is de westerse bonsai veel natuurlijker qua vormgeving. De Japanse bonsai volgt de bonsai stijlen, maar is wel beperkt in zijn regels.
soooo, da's mooi!
  donderdag 11 april 2013 @ 00:02:00 #251
219615 drummerdude
Wat een kutplaatje
pi_125139368
Ik denk dan dat ik voor een westerse zou gaan. Ik vind deze bijvoorbeeld echt bijzonder mooi:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Is die betaalbaar + redelijk te doen voor een beginner?
Bij het tuincentrum heb ik deze zien staan, maar allen zonder blad. Als ik hem nu zou kopen, groeit dat dan niet uit tot een nogal grote? Aangezien de bladeren normaal al vrij groot zijn?
  donderdag 11 april 2013 @ 00:36:51 #252
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_125140712
Zo'n esdoorn zoals op de foto is behoorlijk prijzig lijkt me.. betaal je zo een paar honderd euro voor of meer.

Door snoeien (bladsnoei/wortelsnoei) worden de bladeren vanzelf kleiner op een gegeven moment, kan alleen wel lang (jaren) duren voor het echt kleine blaadjes zijn.
  donderdag 11 april 2013 @ 00:39:52 #253
219615 drummerdude
Wat een kutplaatje
pi_125140806
Zelf opkweken vanaf zoiets, is dat te doen?
http://www.bakker-hillego(...)n-dissectum-garnet-/
  donderdag 11 april 2013 @ 01:00:54 #254
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_125141387
Ja hoor, dat is mogelijk.. alleen zal het "ombouwen" naar bonsai wat lastiger kunnen zijn.
Je moet de boom bijv. "trainen", in een paar jaar tijd knip je het wortelstelstel kleiner om in een kleinere pot te passen.
Als je te snel werkt kan de boom zich niet aanpassen en kan te weinig voeding naar de bladeren en takken sturen.

Zelfde met takkensnoei, moet je ook niet teveel doen want dan kan de boom doodbloeden, zeker als je grote takken snoeit.

Wel goedkoop trouwens, ¤19,- met zo'n dikke stam (als de boom te vergelijken is met die op de foto's)
  donderdag 11 april 2013 @ 10:16:01 #255
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_125145468
Om een Japanse esdoorn te kweken met een flinke stam, zul je de boom toch een aantal jaren in de volle grond moeten doen. Door de takken vrij te laten groeien, zal de stam snel in dikte toenemen. Denk er wel aan dat ,voordat je de boom gaat planten, je de dikke wortels gaat wegsnoeien. Een (toekomstige) bonsai heeft behoefte aan veel haarwortels in plaats van de dikke, bruine wortels.
soooo, da's mooi!
  donderdag 11 april 2013 @ 12:46:14 #256
219615 drummerdude
Wat een kutplaatje
pi_125150044
Kreeg de website van mijn moeder doorgestuurd. Had er erg goede ervaringen mee. Vind het ook zeker een goed prijsje.
Nog maar veel youtube videootjes bekijken dus, haha. Ik moet even kijken of ik nog tuinruimte heb. Zelfs al vanuit zo'n basis van die link die ik eerder postte moet hij nog lang de grond in?
  donderdag 11 april 2013 @ 12:51:57 #257
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_125150274
quote:
0s.gif Op donderdag 11 april 2013 12:46 schreef drummerdude het volgende:
Kreeg de website van mijn moeder doorgestuurd. Had er erg goede ervaringen mee. Vind het ook zeker een goed prijsje.
Nog maar veel youtube videootjes bekijken dus, haha. Ik moet even kijken of ik nog tuinruimte heb. Zelfs al vanuit zo'n basis van die link die ik eerder postte moet hij nog lang de grond in?
Neuh, die heeft al een stam die dik genoeg is, kan dus prima in pot.

Heb je toevallig ook een boek van Harry Tomlinson liggen?
Die boeken zijn erg goed, staan boordevol tips en voordeel is dat die meer voor het westerse klimaat geschreven zijn.
Iedere Bonsaika zou minstens 1 boek van 'm moeten hebben.

Je kan namelijk wel een boom kopen en een beetje proberen te snoeien en in leven proberen te houden maar dat eindigt over het algemeen in een dode boom.
  donderdag 11 april 2013 @ 13:41:18 #258
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_125152047
@drummerdude. Zoek op Youtube maar eens naar Graham Potter bonsai en het bonsaikanaal van Chasnsx. Beiden zijn goed en zeer duidelijk. Graham laat de westerse manier van bonsai zien en Chasnsx (Charles Mashburn) laat de Japanse manier zien. Altijd leerzaam. Ook kun je ff kijken naar de methodes van Walter Pall. Let er wel op: Walter Pall's bonsai zijn van een zeer hoog niveau en dat is zijn manier van bonsai houden ook. In mijn opinie is het niet iets voor de amateur, maar oordeel zelf.

Het opkweken van een bonsai in de volle grond kan zeer snel gaan. Esdoorns groeien zeer snel, mits je ze een zonnige plaats kan bieden en goed kan bemesten.
soooo, da's mooi!
pi_125178056
quote:
Wel goedkoop trouwens, ¤19,- met zo'n dikke stam (als de boom te vergelijken is met die op de foto's)
Voor dat bedrag krijg je denk ik echt niet de boom die op de foto staat, maar eerder zoiets:
http://plantnewday.nl/sel(...)r-palmatum-dissectum

Die van de foto zal minstens 20x zoveel kosten (iets in deze buurt: http://www.palmexpert.nl/(...)apanse-esdoorn).html).

Zelf denk ik niet dat deze nog erg geschikt is om een bonsai van te maken - als ik zo'n boom in m'n bezit had zou ik het zelf in ieder geval niet proberen.
pi_125180493
quote:
0s.gif Op donderdag 11 april 2013 23:29 schreef Auk3s het volgende:

[..]

Voor dat bedrag krijg je denk ik echt niet de boom die op de foto staat, maar eerder zoiets:
http://plantnewday.nl/sel(...)r-palmatum-dissectum

Die van de foto zal minstens 20x zoveel kosten (iets in deze buurt: http://www.palmexpert.nl/(...)apanse-esdoorn).html).

Zelf denk ik niet dat deze nog erg geschikt is om een bonsai van te maken - als ik zo'n boom in m'n bezit had zou ik het zelf in ieder geval niet proberen.
Ik denk ook niet dat je zo'n grote krijgt voor die prijs, alhoewel er natuurlijk een groot verschil is tussen geënte en gezaaide Acers. Een gezaaide acer van dezelfde grootte zal vele malen duurder zijn als een geënte aangezien dit veel sneller gaat.
Ben wel benieuwd wat je voor ¤19,- wel zou krijgen.
pi_125180843
quote:
Ben wel benieuwd wat je voor ¤19,- wel zou krijgen.
Zoiets als uit de eerste link dus, en ik vermoed dat die geent is (Niet erg duidelijk op de foto, maar ik meen een kleurverschil en een verdikking te zien).

Ter vergelijking:
http://www.onlinegroen.nl/struiken/acer-palmatum-dissectum.htm
  vrijdag 12 april 2013 @ 00:35:57 #262
219615 drummerdude
Wat een kutplaatje
pi_125181644
Wat als ik ongeveer 20-30 euro te besteden heb (hoe minder hoe beter) en ik lekker bezig wil? Wat raden jullie dan aan? Sparen? :')

(En hoe minder hoe beter natuurlijk)
pi_125182537
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 april 2013 00:35 schreef drummerdude het volgende:
Wat als ik ongeveer 20-30 euro te besteden heb (hoe minder hoe beter) en ik lekker bezig wil? Wat raden jullie dan aan? Sparen? :')

Ik heb zelf eergisteren bij een Praxis met tuincentrum voor 7,50 een jeneverbes gekocht. Zo te zien een overblijfsel van vorig jaar, nogal verwaarloosd - daarom kreeg ik 'm voor een zacht prijsje - maar met een mooie taps toelopende stam. Veel te lange en onbruikbare takken (met alleen nog loof aan de uiteinden), maar met een paar jonge knoppen hoog op de stam. Ik heb al het dode materiaal en een aantal takken vewijderd zodat er meer licht bij het centrum kan komen zodat de knoppen beter kunnen groeien en er zich hopelijk nog wat meer knoppen dicht bij de stam vormen. De boom gaat de komende jaren in een grote bak om eerst volop te groeien en te herstellen. NB: mijn profielfoto was zo'n 12 jaar geleden ook zo'n verwaarloosde jeneverbes...

Ik zou zelf nooit een bonsai bij een tuincentrum kopen - dat zijn massa-produkten, niet echt fraai gevormd en er valt meestal ook weinig meer van te maken.

Voor 30 euro moet je wel aardig basismateriaal kunnen kopen. In principe kan dat overal - in tuincentra, op marktplaats, lid worden van een bonsaivereniging en een veiling bijwonen, of een bonsaikweker die pre-bonsai aanbiedt (de laatste optie zal de minst goedkope zijn). Het is wel belangrijk dat je weet wat je zoekt, wat voor soort stijl je aanspreekt, of je liever een loof- of een naaldboom hebt... en eigenlijk ook of je een kant-en-klare bonsai wilt of dat je bereid bent er veel tijd en moeite in te stelen - een mooie bonsai heb je niet in een paar maanden (behalve als je veel meer geld uit wilt geven). Het is dus goed idee om je er eerst goed in te verdiepen, zodat je weet waar je op moet letten. Hier staat een aardig artikel hierover: http://www.bonsaiempire.nl/kweken/uitgangsmateriaal

[ Bericht 1% gewijzigd door Auk3s op 12-04-2013 01:08:51 ]
  vrijdag 12 april 2013 @ 05:48:41 #264
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_125184644
Ik zou ook voor een jeneverbes gaan.. vooral omdat naaldbomen mijn voorkeur hebben maar ook omdat ze makkelijk te vormen zijn, het sterke bomen zijn waar niet snel iets fout bij gaat en omdat ze er al vrij snel erg mooi uitzien na een simpele snoeibeurt.

Mijn eerste bonsai was deze:

deze foto is genomen nadat ik 'm voor de eerste keer had gesnoeid, het enige wat ik toen gedaan had is de boom die eerst vooral horizontaal was met draad omhoog gebogen, pas later heb ik de top en de takken nog wat meer aangepakt.
Het draad is overigens nog te zien op de foto, erg losjes gedaan in tegenstelling tot wat de bedoeling is.
Voordeel was wel dat ik geen last van ingroei had en het werkte verder ook prima.

Helaas is ie vorig jaar overleden, na 5 jaar..
Ik had 'm gekocht bij http://www.bonsaishop.nl/ , Juniper Procumbens Nana starterpakket incl pot, aarde en draad..
vrij goedkoop en het was een mooie boom om mee te beginnen voor mij.

laatste foto van de boom is deze:

Die grote zijtakken durfde ik overigens steeds niet aan te pakken, ik zag wel dat er potentie was om er iets moois van te maken maar wist niet hoe.
Steeds kijken met hand ervoor om een beetje te zien hoe het zou worden maar uiteindelijk niets mee gedaan.
En zo moet het ook.. een tak kan je er niet meer aanplakken dus je moet zeker zijn van je bezigheden.

[ Bericht 3% gewijzigd door SiGNe op 12-04-2013 05:59:09 ]
pi_125190088
quote:
0s.gif Op donderdag 11 april 2013 00:36 schreef SiGNe het volgende:
Zo'n esdoorn zoals op de foto is behoorlijk prijzig lijkt me.. betaal je zo een paar honderd euro voor of meer.

Door snoeien (bladsnoei/wortelsnoei) worden de bladeren vanzelf kleiner op een gegeven moment, kan alleen wel lang (jaren) duren voor het echt kleine blaadjes zijn.
Uhhmm, als jij mij aan kan wijzen waar ik deze voor een paar honderd euro kan krijgen, graag.

Denk eerder aan enkele duizenden euro's voor zo'n Palmatum.
pi_125190714
Mijn Larix met behulp van goede vriend maar eens een eerste vorming gegeven. Zal nog veel aan veranderen de komende jaren. De boom is Shohin formaat (ongeveer 25 cm).

2 jaar geleden deze boom op de Noelander's Trophy gekocht voor maar ¤ 75,00. Goede potentie. Helaas wat slechte seizoenen gehad, dus was het nog niet goed om er mee aan de slag te gaan. Staat nog lekker in een ruime trainingspot.

Voor:


Na:


Beiden uit zelfde positie genomen de foto's. Komende tijd eens kijken hoe de boom reageert.

En maar eens een keer de Juniperus onder handen gaan nemen.

Overigens een tip in januari elk jaar naartoe te gaan de Noelanders Trophy. Interessante workshops, een hoop materiaal om te kopen en schitterende show. Dit jaar was er veel aandacht voor Shohin bonsai viel mij op bij de show.
  vrijdag 12 april 2013 @ 14:31:55 #267
219615 drummerdude
Wat een kutplaatje
pi_125196265
Binnenkort dan toch maar voor een jeneverbes. Bedankt voor de uitgebreide reacties! Halen bij het tuincentrum is dus een afrader? :|W
  vrijdag 12 april 2013 @ 15:02:04 #268
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_125197293
Ligt aan je tuincentrum..
Ik woon in zeist en in de Bilt heb je http://www.plantagroencentrum.nl/ zitten, die heeft bomen in enorm veel formaten en daar kan je dan ook leuk uitgangsmateriaal vinden.

Maar goed, waarom moeilijk doen als het makkelijk kan: http://www.bonsaishop.nl/(...)perus-chinensis.html
of http://www.bonsaishop.nl/bonsai/prebonsai.html als je al een schaal en draad hebt
  vrijdag 12 april 2013 @ 17:50:05 #269
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_125202943
@drummerdude. Ik denk dat je geen keuze hebt, aangezien je beschikt over een klein budget. Je moet bij een tuincentrum wel heel erg goed zoeken naar acceptabel materiaal voor bonsai. Misschien kun je eens gaan kijken bij een boomkwekerij. Daar hebben ze zeker bomen met een dikkere stam waarna je alleen hoeft te werken aan de wortels en nieuwe takken. Zo kun je wel tussen nu en twee jaar een redelijke bonsai krijgen. Of je gaat voor shohin bonsai. Dit zijn bomen van 0 tot 15 cm. Dan maakt het niet echt uit of je boom beschikt over een dikkere stam. Je zou het kunnen afwegen tegenover een grote bonsai.
soooo, da's mooi!
pi_125205666
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 april 2013 14:31 schreef drummerdude het volgende:
Halen bij het tuincentrum is dus een afrader? :|W
Dat was niet helemaal wat ik schreef. Aanschaffen van een bonsai in een tuincentrum is af te raden, maar goed startmateriaal moet je er wel tegen kunnen komen.
pi_125205766
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 april 2013 17:50 schreef LordofLeaves het volgende:
Misschien kun je eens gaan kijken bij een boomkwekerij. Daar hebben ze zeker bomen met een dikkere stam
De stam is dan misschien dikker, maar zal ook recht zijn. Voor een bonsai zoek je een taps-toelopende stam, ik denk dat je die bij een boomkwekerij niet gaat vinden.
pi_125206010
quote:
Uhhmm, als jij mij aan kan wijzen waar ik deze voor een paar honderd euro kan krijgen, graag.

Denk eerder aan enkele duizenden euro's voor zo'n Palmatum.
Uhmmmm... prijslijstje.

Ik wilde niet overdrijven - mijn schatting (meer dan 400 euro) was daarom wat aan de lage kant - maar 'enkele duizenden' lijkt me wat aan de te hoge kant. We zijn het er in ieder geval over eens dat je zo'n boom echt niet voor twee tientjes kunt kopen.

[ Bericht 2% gewijzigd door Auk3s op 12-04-2013 19:39:36 ]
  vrijdag 12 april 2013 @ 21:56:54 #273
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_125213147
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 april 2013 19:19 schreef Auk3s het volgende:

[..]

De stam is dan misschien dikker, maar zal ook recht zijn. Voor een bonsai zoek je een taps-toelopende stam, ik denk dat je die bij een boomkwekerij niet gaat vinden.
Hij kan de stam eventueel knotten om zo een bezemstijl te maken of een zijtak als nieuwe top kiezen. Dit hoeft geen belemmering te zijn in zijn keuze om te gaan kijken bij een boomkwekerij.
soooo, da's mooi!
pi_125214050
quote:
Hij kan de stam eventueel knotten om zo een bezemstijl te maken of een zijtak als nieuwe top kiezen. Dit hoeft geen belemmering te zijn in zijn keuze om te gaan kijken bij een boomkwekerij.
Het is een van de moeilijkere stijlen en het kost jaren voordat je een beetje redelijk resultaat ziet.
Natuurlijk kun je geluk hebben en bij een boomkwekerij goed materiaal hiervoor vinden, maar het lijkt me niet zo geschikt voor beginners.
pi_125215663
Morgen vroeg op... om 07.00 u. met de vereniging op weg naar Ruud Lagas. Niet al te groot budget; ik hoop dat ik wat aardigs kan scoren.
  zaterdag 13 april 2013 @ 00:00:51 #276
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_125219570
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 april 2013 22:41 schreef Auk3s het volgende:
Morgen vroeg op... om 07.00 u. met de vereniging op weg naar Ruud Lagas. Niet al te groot budget; ik hoop dat ik wat aardigs kan scoren.
Tof! Misschien kan je ook wat foto's maken?
  zaterdag 13 april 2013 @ 13:27:13 #277
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_125229367
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 april 2013 22:11 schreef Auk3s het volgende:

[..]

Het is een van de moeilijkere stijlen en het kost jaren voordat je een beetje redelijk resultaat ziet.
Natuurlijk kun je geluk hebben en bij een boomkwekerij goed materiaal hiervoor vinden, maar het lijkt me niet zo geschikt voor beginners.
Natuurlijk duurt het jaren voordat je resultaat hebt, maar dan heb je wel een boom waar je je eigen stempel op hebt gedrukt. En ja, voor beginners is het niet echt geschikt. Maar als hij perse een bonsai wil maken van ruw materiaal, kan hij beter goed beginnen in plaats van om zich bezig te houden met het kweken van potloden in potjes.

@drummerdude. Waarom begin je niet gewoon eens bij de basis en neem je een boomsoort die heel erg makkelijk is in onderhoud? Hierbij zou je kunnen denken aan een Chinese iep. Als je de boom rigoureus zou snoeien, dan loopt de boom ook weer erg snel uit. Fouten worden snel vergeven en je gaat er lang plezier van hebben.
soooo, da's mooi!
  zaterdag 13 april 2013 @ 15:00:30 #278
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_125231545
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 april 2013 13:27 schreef LordofLeaves het volgende:

[..]
@drummerdude. Waarom begin je niet gewoon eens bij de basis en neem je een boomsoort die heel erg makkelijk is in onderhoud? Hierbij zou je kunnen denken aan een Chinese iep. Als je de boom rigoureus zou snoeien, dan loopt de boom ook weer erg snel uit. Fouten worden snel vergeven en je gaat er lang plezier van hebben.
Jeneverbes is net zo makkelijk, bloed niet snel dood, kan tegen grove wortelsnoei, weekje geen water is ook geen probleem en verliest niet snel naalden.
Enige nadeel is dat ze niet heel snel groeien maar persoonlijk vind ik dat eigenlijk wel makkelijk, hoef je niet constant met je boompje bezig te zijn.
  zaterdag 13 april 2013 @ 15:15:37 #279
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_125231916
Het nadeel van de jeneverbes, is dat de boom nog een lange periode groen kan blijven terwijl de boom allang de geest heeft gegeven. Ook is het niet verstandig om de gehele boom "kaal" te knippen, wat de beginner nog weleens wil doen. Maar dat de boom makkelijk in onderhoud is klopt inderdaad.
soooo, da's mooi!
  zaterdag 13 april 2013 @ 15:54:43 #280
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_125232892
Dat eerste is zeker zo, dat had ik met die jeneverbes een paar posts hoger ook, hoewel het wel te merken was dat ie dood ging, het loof zag er duidelijk doffer uit.
Ik had betere maatregelen moeten treffen dan was ik hoogstens een tak kwijt geweest.
pi_125243302
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 april 2013 13:27 schreef LordofLeaves het volgende:

[..]

Maar als hij perse een bonsai wil maken van ruw materiaal, kan hij beter goed beginnen in plaats van om zich bezig te houden met het kweken van potloden in potjes.
Van potloden kun je hele mooie bonsai maken hoor :)


quote:
Hierbij zou je kunnen denken aan een Chinese iep. Als je de boom rigoureus zou snoeien, dan loopt de boom ook weer erg snel uit. Fouten worden snel vergeven en je gaat er lang plezier van hebben.
Heeft kleine blaadjes, is geschikt voor kleinere formaten en kan wat hebben. Goed advies.
pi_125247320
quote:
Tof! Misschien kan je ook wat foto's maken?
't Viel me wat tegen. De echt interessante bomen waren ver boven m'n budget. Het startmateriaal vond ik relatief (te) duur voor de geboden kwaliteit. Toch twee boompjes gekocht. Ik zal er eentje plaatsen - aan de andere is nog niet te zien waarom ik denk dat het in de toekomst een leuk boompje kan worden :)

Dit piepkleine 18-jarige jeneverbesje was 75 euro (ging 20% 'clubkorting' vanaf):



Ik heb 'm licht gesnoeid, wat te lange takjes weggehaald. Zit aardig in de knop, dus mag voorlopig voluit groeien - en dan met 't dunste draad voorzichtig bedraden en priegelen om plateaus te gaan vormen. Een mooi bijpassend potje heb ik al.
  zondag 14 april 2013 @ 09:32:40 #283
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_125258065
Bovenstaand boompje ziet er leuk uit. Wat voor soort jeneverbes is het? Ergens doet het mij denken aan een rigida, maar ik kan er naast zitten.
soooo, da's mooi!
pi_125258869
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 april 2013 19:26 schreef Auk3s het volgende:

[..]

Uhmmmm... prijslijstje.

Ik wilde niet overdrijven - mijn schatting (meer dan 400 euro) was daarom wat aan de lage kant - maar 'enkele duizenden' lijkt me wat aan de te hoge kant. We zijn het er in ieder geval over eens dat je zo'n boom echt niet voor twee tientjes kunt kopen.
Ja, maar voor dat geld heb je een boompje die met heel veel geluk zo'n wortelbezetting heeft. Die boompjes uit die prijslijst zijn namelijk allemaal geënt, en dan krijg je echt niet zo'n mooie wortelvoet. En voordat je zo'n stam en takbezetting hebt moet je ontzettend veel jaren verder zijn en wel een heleboel kennis hebben.

[ Bericht 3% gewijzigd door Molleman op 14-04-2013 10:43:45 ]
pi_125258979
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 april 2013 19:17 schreef Auk3s het volgende:

[..]

Dat was niet helemaal wat ik schreef. Aanschaffen van een bonsai in een tuincentrum is af te raden, maar goed startmateriaal moet je er wel tegen kunnen komen.
Let wel op dat er in het tuincentrum vaak boompjes in een pot geramd worden, een keer gedraaid en aangevuld met grond. Dus vaak zit er nog een heel stuk stam "onder" de grond die je in eerste instantie niet ziet. En er zal flink in wortels gesnoeid moeten worden omdat de pot helemaal vol zit met wortels.

Dus als je nog niet weet hoe je wortels moet snoeien dan kun je beter startmateriaal bij een bonsaikwekerij halen. Anders is de boom binnen no time dood.
  zondag 14 april 2013 @ 11:43:14 #286
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_125260554
quote:
0s.gif Op zondag 14 april 2013 10:34 schreef Molleman het volgende:

[..]

Let wel op dat er in het tuincentrum vaak boompjes in een pot geramd worden, een keer gedraaid en aangevuld met grond. Dus vaak zit er nog een heel stuk stam "onder" de grond die je in eerste instantie niet ziet. En er zal flink in wortels gesnoeid moeten worden omdat de pot helemaal vol zit met wortels.

Dus als je nog niet weet hoe je wortels moet snoeien dan kun je beter startmateriaal bij een bonsaikwekerij halen. Anders is de boom binnen no time dood.
Plus er zijn ook genoeg bomen die in symbiose met schimmels leven.
Zonder die schimmels kunnen ze geen voedingsstoffen opnemen en gaan dus ook dood.
Bij die bomen moet je de schimmels dus ook mee verpotten.
Voornamelijk naaldbomen leven samen met schimmels maar bijv ook de berk.

Maar goed, hoe dan ook moet je eerst zeker weten waar je mee bezig bent.
Goed inlezen dus en als je niet zeker bent niks doen en later verder gaan.
Met takken knippen is het bijv makkelijker om een tak eraf te knippen dan om de tak er weer aan te krijgen
pi_125261289
quote:
Let wel op dat er in het tuincentrum vaak boompjes in een pot geramd worden, een keer gedraaid en aangevuld met grond. Dus vaak zit er nog een heel stuk stam "onder" de grond die je in eerste instantie niet ziet. En er zal flink in wortels gesnoeid moeten worden omdat de pot helemaal vol zit met wortels.

Dus als je nog niet weet hoe je wortels moet snoeien dan kun je beter startmateriaal bij een bonsaikwekerij halen. Anders is de boom binnen no time dood.
We hebben het wel over beginners - waarschijnlijk hebben veel van jouw eerste bomen - net als die van mij en veel andere bonsai-liefhebbers - het niet overleefd. Het is een stuk vervelender om een paar bomen van 75 euro te verliezen, dan een paar van een tientje - en op een goedkoop boompje kun je prima technieken leren als snoeien en bedraden. Een mooie wortelvoet lijkt mij voor een beginner niet de grootste prioriteit - je eerste bomen hoeven niet direkt tentoonstellings-waardig te zijn.

Ik schreef al dat je wel goed moet zoeken en moet weten waar je op moet letten.
Hier nog even de link die ik al eerder postte: Waar kan ik starterplanten vinden? met wat voorbeelden van startmateriaal.

Zelf heb ik er geen moeite mee om ook de wortels van zo'n tuincentrum-boom te bekijken - even wat grond weghalen en kijken waar de wortelvoet begint en of die een beetje interessant is.

We zijn het er in alle gevallen wel over eens - of je nu een bonsai koopt, een pre-bonsai, of ruw materiaal uit een tuincentrum, zoals Signe al schreef moet je weten waar je mee bezig bent en jezelf er eerst in verdiepen. Beste manier om aan een mooie eerste boom te komen is misschien een workshop volgen en je eerste boom vormen onder begeleiding van een kenner.
pi_125261520
quote:
Ja, maar voor dat geld heb je een boompje die met heel veel geluk zo'n wortelbezetting heeft.
Volgens mij heb je het nu over bonsai, niet over tuinbomen?

[ Bericht 100% gewijzigd door Auk3s op 14-04-2013 12:37:23 ]
pi_125261529
0s.gif Op zondag 14 april 2013 12:23 schreef Auk3s het volgende:
Overigens:
Deze is van startmateriaal... van de camping van m'n ouders. Staat nog steeds in de pot waarin hij is opgegroeid. Geen idee hoe oud hij was toen ik 'm overnam, maar ik schat dat hij inmiddels over de 30 jaar is. Boom is nog niet bedraad, de 'spandraden' zitten er even tijdelijk; dinsdag ga ik 'm verpotten en gaat-ie voor het eerst in een echte bonsai pot.

pi_125261562
quote:
0s.gif Op zondag 14 april 2013 09:32 schreef LordofLeaves het volgende:
Bovenstaand boompje ziet er leuk uit. Wat voor soort jeneverbes is het? Ergens doet het mij denken aan een rigida, maar ik kan er naast zitten.
Geen idee. Lagas wist me alleen te vertellen dat het de 'traagst groeiende soort' jeneverbes is.
't Lijkt inderdaad op een rigida.
  zondag 14 april 2013 @ 12:58:54 #291
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_125262517
quote:
0s.gif Op zondag 14 april 2013 12:25 schreef Auk3s het volgende:

[..]

Geen idee. Lagas wist me alleen te vertellen dat het de 'traagst groeiende soort' jeneverbes is.
't Lijkt inderdaad op een rigida.
Lijkt ook een beetje op degene die ik had, de Procumbens Nana, grondkruiper.
Groeien inderdaad enorm traag en de naalden zijn best scherp.
pi_125272571
Ik denk dat het een Juniperus communis Berkshire is:
  zondag 14 april 2013 @ 17:36:35 #293
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_125273311
Dat lijkt er meer op inderdaad.. Procumbens heeft kleinere naalden..
pi_125609366
Binnekort nog maar eens wat stekken maken van de Craussula Sarcocaulis, had er 2 jaar geleden in het najaar een heel aantal gemaakt maar helaas zijn deze planten in onze eigen tuin toen kapot gevroren waardoor ik deze gebruikt heb om terug te planten in de tuin.
Dit is een stek van midden zomer 2011 ongeveer.

Is zo'n 35/40 cm hoog en de stam heeft een dikte van zo'n 2,5 cm. Gaat erg rap dus.
pi_125668734
Mensen die beginnen met bonsai moeten zich realiseren dat een bonsai groeien heel lang duurt en dat een bonsai in een bonsaipot stoppen iets is wat je pas helemaal op het laatst doet.

Veel goedkope of jonge planten kunnen op de lange termijn redelijke bonsai worden.
Je kunt goedkope dennen of larixen van 2 of 3 jaar in het bos vinden.
Je kunt coniferen in een tuincentrum kopen.
Je kunt een esdoorns die je al hebt stekken.

Door hiermee te beginnen kun je de basisvaardigheden die je later voor bonsai nodig gaat hebben, bijv die die je gaat kopen.

Het is misschien makkelijk om je op bijv 1 soort te richten. Elk soort is iets anders en groeit anders en heeft op een andere manier training nodig om uiteindelijk een bonsai te krijgen.

Dennen van tuincentra zijn bijna altijd soorten met dwerggroei. Hierdoor groeien ze langzamer en duurt het langer voordat je een goede stam hebt.
Esdoorns uit tuincentra zijn bijna altijd geent en dit is bijna altijd een probleem of op z'n minst lelijk.

Als je zo begint heb je misschien over 30 jaar uit zo een plan een mooie bonsai. Als je iets sneller wilt zul je er voor moeten betalen. Bonsai 'moeten' er oud uit zien en dat kost tijd.

So kun je wel oefenen hoe een plant niet dood gaat, hoe je een plant snoeit zonder teveel littekens. Hoe je een plant bedraden moet en hoe een plant reageert op snoei.

Je zou nu naar het bos kunnen lopen, daar 20 larixzaailingen van 2 jaar uit de grond kunnen trekken en deze thuis in de grond poten. Binnen niet zo heel erg veel jaren kun je dan wel iets maken dat lijkt op dat wat Molleman postte.
Deze post op dit bonsaiforum laat zien hoe je dat zou kunnen doen:
http://weetrees.co.uk/phpBB3/viewtopic.php?f=6&t=6607&hilit=larch

Normaal zijn oude planten bijna altijd ongeschikt voor bonsai omdat ze al jaren verkeerd hebben kunnen groeien. Vaak kun je dat niet meer ongedaan maken. Soms kun je echter wel een plant vinden die er een beetje tussenin zit. Wel oud, wel karakter, maar niet echt een ideaal soort bonsai.
Vaak kan zo een plant dus wel waardevol zijn. Het heeft zo zijn eigen uitdagingen. Als je het horticultuur voor het soort goed kent kun je met zo een plant wel goede oefening krijgen qua esthetiek. Het is zo makkelijk nog niet om uit ruw materiaal het beste bonsaiontwerp te herkennen.

Trouwens vindt ik die tegenstelling van 'Japanese bonsai' en 'westerse bonsai' maar onzin. Het concent van wat een Japanese bonsai is komt uit het westen. Het is juist in het westen waar men een soort van dogmatisch beeld had van hoe een bonsai zou moeten zijn. En daarom in het westen weer de tegenreactie dat een bonsai niet per se 'Japans' hoeft te zijn.

Verder zijn die goedkope bonsai die men in China voor de Europese markt groeit ook niet echt mooi. Als ik er toevallig eentje zou hebben zou ik die gelijk weer in de grond stoppen voor enkele jaren.

[ Bericht 8% gewijzigd door Pandarus op 24-04-2013 02:12:30 ]
pi_125672738
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2013 01:57 schreef Pandarus het volgende:
Mensen die beginnen met bonsai moeten zich realiseren dat een bonsai groeien heel lang duurt en dat een bonsai in een bonsaipot stoppen iets is wat je pas helemaal op het laatst doet.

Je kunt een esdoorns die je al hebt stekken.

Esdoorns uit tuincentra zijn bijna altijd geent en dit is bijna altijd een probleem of op z'n minst lelijk.
Esdoorns kun je bijna niet stekken, het is niet voor niets dat ze in tuincentra bijna allemaal geent zijn. de overige planten zullen gezaaid zijn.
pi_125677690
Je kunt ze dus wel stekken. Het is commercieel alleen beter om ze te stekken.

Ook als je een hele oude boom wilt kun je beter niet enten. En dat wil je bij een bonsai. Op termijn gaat het litteken van het ent voor meer en meer problemen zorgen.

Als je uit zaden groeit verlies je de cultivar-eigenschappen en krijg je een willekeurige of generieke variant.

Trouwens hoor ik dat dissectum-types minder geschikt zijn voor bonsai. Weet niet of dat ook zo is.

[ Bericht 72% gewijzigd door Pandarus op 24-04-2013 13:37:49 ]
  woensdag 24 april 2013 @ 13:43:09 #298
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_125678124
Nou, de Japanners zijn wel heel erg goed in het opleggen van vele dogma's. Kijk de oude bonsai boeken er maar eens op na. Hoeveel "officiële" bonsai stijlen zijn er wel niet zonder dat men daar vanaf mag wijken? Ook worden veel loofbomen in Japan gestyled als naaldbomen die weer gestyled zijn als een Chinese jeneverbes. Waarom zou je een loofboom er uit willen laten zien als een jeneverbes? Dat slaat helemaal nergens op en doet alleen maar afbreuk aan je boom.

Westerlingen maken vaak geen bonsai, zij kopiëren bonsai. En dat is een slechte, ingesleten gewoonte geworden. Bekijk de commerciële bonsai uit China maar eens. Het zijn vaak slechte "bonsai" in de typische S vorm. Het verkoopt goed, omdat men hier vaak denkt dat een bonsai er zo uit moet zien. John Naka had daar ooit een mooie quote over: "Try to make your bonsai look like a tree, not te make your tree look like a bonsai.' Ik ben er erg blij mee dat een klein groepje westerlingen nu verder gaan met de zogenaamde " natuurlijke " stijl. De bomen blijven daardoor meer lijken op bomen en niet als bonsai.
soooo, da's mooi!
pi_125678292
Je leest Japans?

In Japan zijn er altijd meerdere stromingen geweest. En ook die stromingen hebben hun eigen reacties. Het is waar dat ze daar conservatiever zijn dan in de rest van de wereld bij elkaar. Maar dan nog kun je niet spreken van een 'Japanese stijl' en een 'westerse stijl'.

Verder is het niet geheel eerlijk om dit aan te tuiden met een lelijke foto van een lelijke conifeer en een mooie foto van een mooie loofboom.
  woensdag 24 april 2013 @ 15:49:36 #300
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_125682178
Ach, maakt niet zoveel uit hoe je het doet, als je de boompjes maar in leven weet te houden.
Ik heb gister nog bij de AH iemand afgeraden om een Ficus Ginseng bonsai te kopen,. oude aarde zag er niet echt denderend uit.
Echt zo'n boompje dat al op de weg naar huis overlijdt.

Zelf doe ik tot nu toe ook niet heel veel aan m'n bonsai, ik verzorg ze en hou ze in leven maar snoeien en takken buigen doe ik verder niet echt.
Ik heb hier 2 larixen staan die nog wat moeten groeien voor ik er iets mee kan en 1 larix die ik uit het bos heb gehaald een paar jaar geleden, doet het tot nu toe prima zonder snoei en buigen.
Daar komt steeds meer een heel mooi een natuurlijke vorm in zonder er iets aan te doen
Stam zou opzich wat breder mogen worden maar dat komt wel goed uiteindelijk..

OK, met snoei en betere verzorging zal het vast sneller gaan maar ik heb niet zo'n haast
  woensdag 24 april 2013 @ 16:14:36 #301
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_125683111
@Pandarus. Ik lees geen Japans, ik heb hier nog een legio aan oude boeken liggen die zijn vertaald uit het Japans. Maar de conifeer is wel degelijk een Japans massa product, zoals je vaak ziet komen uit Japan. Hoewel ze hier vrij zeldzaam zijn, zijn het de Chinezen die ze weer kopiëren en weer gaan verkopen als massa product. Ik ben zulke bomen weleens tegengekomen bij Lodder en die kwamen bij kwekers uit Japan vandaan. Ik weet dat de Japanners veel betere en mooiere bonsai maken, maar ik gaf even snel een voorbeeldje met een verschil tussen de producten uit Japan en (mogelijk) hier. De loofboom was iets te veel van het goede, daar heb je gelijk in. :)
soooo, da's mooi!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')