quote:
Op maandag 16 april 2012 22:05 schreef Sapstengel het volgende:Ach alsof ik me zorgen maak om de camera, daarvoor heb ik een DSLR. En om filmpjes te maken heb ik een HDV Camera.
Het is leuk dat hij fatsoenlijke foto's kan maken wanneer je een keer iets grappigs tegenkomt, maar de camera is voor mij echt geen big deal.
Dit is zo'n gemakzuchtige out.. Voor de One X uit kwam werd anders een behoorlijk big deal gemaakt van het volledig vernieuwde camerasysteem, dat voor revolutionaire kwaliteit op smartphonegebied zou zorgen. Nu is het toestel uit en blijkt de camera achter de kwaliteit van de iPhone en de Galaxy S2 aan te lopen, en opeens is de camera niet belangrijk meer..
Ja, met een DSLR maak je mooiere foto's. En als je serieus wilt fotograferen, pak je die liever dan je smartphone. Maar dat betekent geenszins dat de camera in de One-serie niet ruimschoots beneden (door HTC geschepte) verwachtingen presteert. En dat is toch jammer, want er had zoveel meer in gezeten.
Buiten dat lees ik nog veel over bugs, hot pixels en zowaar lag (op een quadcore-toestel!). Allemaal dingen die je niet tegen zou mogen komen in een high end Android-toestel anno 2012. De Samsung Galaxy Nexus heeft geen last van lag, en die draait 'slechts' op een dualcore. En zelfs met een 720p-resolutie en een RGB-matrix (wat veel beter is dan de pentile-matrix van de Galaxy Nexus) is het scherm niet zo goed als het had kunnen zijn. Ja, het ziet er fantastisch scherp uit, en de kleuren zijn goed. Maar de kijkhoek valt tegen in vergelijking met directe concurrenten.
Ik heb al sinds de HTC Magic hoge verwachtingen van de Android-toestellen van HTC, en hoop elk jaar dat ze weer een regelrechte topper op de markt kunnen brengen. Ze zijn er overduidelijk toe in staat, maar om de een of andere reden wil het ze niet echt lukken om een toestel te maken dat meer is dan de som van zijn delen. Waarschijnlijk is dit omdat ze teveel verschillende doelgroepen willen aanspreken. Dit lijkt ook nu weer het geval met de One X en de One S, waarvan de (op papier) inferieure dualcore-processor zowaar beter scoort in dagelijks gebruik, en de bouwkwaliteit veel beter is dan bij de One X. Als HTC nu de pluspunten van beide toestellen had gecombineerd in een enkel vlaggenschip, hadden ze een magistrale smartphone op de markt kunnen zetten.
Nu hebben ze slechts een heel erg goed toestel op de markt gebracht. Een toestel dat zich misschien nu nog de beste smartphone mag noemen (wat ik het persoonlijk nog steeds niet vind), maar dat op korte termijn vrijwel zeker voorbij gestreefd zal worden door de vlaggenschippen van Samsung en Apple. En dat vind ik jammer, want HTC is er zeker toe in staat om nummer 1 te zijn.