pi_110190898
Hallo allemaal! Ik ben nieuw hier en op zoek naar wat advies (en evt. tips en trucs) t.a.v. van het eenvoudig, snel en goedkoop afwerken van onze zolder. Het gaat er puur om dat het aangezicht er iets mooier uit komt te zien. Isoleren etc. komt later wel als we er in de toekomst nog een slaapkamer o.i.d. van willen maken.

Het betreft een zolder met schuine kanten (huis met zadeldak) met 2 grote Velux dakramen. Op dit moment kijk je tegen vast gespijkerde spaanplaten aan van geperst hout (en aan de buitenzijde zit een soort piepschuim). Tussen deze platen zitten kieren van enkele millimeters.

Dus de optie om er rücksichtslos over heen te sauzen is wat mij betreft geen optie, want dan blijf je die kieren zien.

Zelf zat ik er aan te denken om die kieren dicht te plamuren met houtplamuur (hoewel dat op termijn misschien gaat barsten, dus misschien is kitten beter?), vervolgens een glasvezel-/scanbehang erover en dat latexen.
Al vraag ik me af hoe dat uiteindelijk met die spijkers gaat (als die gaan roesten). Tot slot wil ik nog een klein plafond in de nok maken (met enkele spotjes).

Hoe kijken jullie tegen deze oplossing aan? Alle tips etc zijn welkom. Alvast bedankt.
  woensdag 11 april 2012 @ 17:53:34 #2
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_110191040
quote:
Hoe kijken jullie tegen deze oplossing aan?
Gipsplaten, nietpistool heb je zelfs nog wat extra isolatie.
pi_110191479
Gipsplaten is volgensmij de beste oplossing. Anders zou je het dicht kunnen kitten. Kit is flexibel, dus gaat niet zo snel barsten. Misschien helpt een foto zodat we beter kunnen kijken wat het probleem is?
  woensdag 11 april 2012 @ 18:09:27 #4
361746 GalgenRad
Opgegroeid voor ..
pi_110191631
osb platen :)
oooh oooh Den haag
pi_110193250
quote:
0s.gif Op woensdag 11 april 2012 18:09 schreef GalgenRad het volgende:
osb platen :)
Over de bestaande spaanplaten heen zeker 8)7
pi_110203301
Ik zou gaan voor plafondplaten:

Agnes_plafondplaat_446515.jpg?view=Standard&imageManipulation=true&maintainRatio=true&pixelsY=357&pixelsX=357

Scheel je behangen en latexen en kitten.

@Daniel, het nieten van gipsplaten is tegenwoordig verboden omdat nieten snel doorbranden en het plafond dan naar beneden komt.
pi_110217694
quote:
0s.gif Op woensdag 11 april 2012 21:26 schreef BennoDeBever het volgende:
Ik zou gaan voor plafondplaten:

[ afbeelding ]

Scheel je behangen en latexen en kitten.

@Daniel, het nieten van gipsplaten is tegenwoordig verboden omdat nieten snel doorbranden en het plafond dan naar beneden komt.
Dat is nog eens een goede tip! Hoe kan ik die platen het beste bevestigen? Schroeven? In dat geval zal ik daarna alsnog de schoefgaten moeten plamuren o.i.d.
Persoonlijk lijkt me de oplossing van BennoDeBever een mooiere oplossing i.p.v. gipsplaten, want daarbij zal je de naden ook nog weer dicht moeten smeren als je een strak plafond wilt hebben.
pi_110217760
Als het Agnesplaten zijn, zal de prijs je flink tegenvallen, plus de naden die je daarbij ziet. Gipsplaten is de fraaiste oplossing, bestaande spaanplaten latexen de goedkoopste.

Oveigens zijn spaanplaten niet ideaal qua brandveiligheid, dus blijven gipsplaten als oplossing over. De naden kan je kitten en daarna de hele riedel latexen.
De mens is onbekwaam tot enig goed en geneigd tot alle kwaad. Heidelbergse Catechismus, Antwoord 8.
pi_110219734
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2012 08:34 schreef blomke het volgende:
Als het Agnesplaten zijn, zal de prijs je flink tegenvallen, plus de naden die je daarbij ziet. Gipsplaten is de fraaiste oplossing, bestaande spaanplaten latexen de goedkoopste.

Oveigens zijn spaanplaten niet ideaal qua brandveiligheid, dus blijven gipsplaten als oplossing over. De naden kan je kitten en daarna de hele riedel latexen.
Het kost ongeveer 8 euro per vierkante meter. Naden zie je inderdaad wel maar omdat het nette naden zijn storen de meeste mensen zich er niet aan. De platen zijn te bevestigen met een schroef in de messing of groef. Als ik gipsplaten zou gebruiken (net iets meer als een euro per m2) zou ik wel AK gipsplaten gebruiken met band en dan vlaksmeren. Kitten wordt nooit netjes.
pi_110226380
AK gipsplaten zijn m.i. de beste oplossing. Ik sluit me aan bij Benno, vlak smeren is de beste optie.
pi_110228196
De TT zegt: eenvoudig en goedkoop. Als je de AK platen moet gaan afwerken met én gaas én stuc, vind ik dat niet meer eenvoudig. Agnesplaten zijn verre van goedkoop (8¤/m² :') ).

Gewoon RK platen, kitrandje en latexen
De mens is onbekwaam tot enig goed en geneigd tot alle kwaad. Heidelbergse Catechismus, Antwoord 8.

Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')