is ook een idee. maar voordat we zoiets drastisch als laptops gaan gebruiken, wil ik toch eerst andere mogelijkheden bekijken. ergo is een goeie. die hou ik in gedachtequote:Op vrijdag 6 juli 2012 10:49 schreef mrspoeZ het volgende:
Ik heb een kind in de klas gehad dat ook onleesbaar schreef... in eerdere klassen hadden ze dat opgelost door hem op de laptop te laten werken maar omdat dat niet mag (of mocht, toen tenminste) op het examen heb ik hem het laatste jaar weer laten schrijven,. Hij kreeg drie keer in de week een kwartier schrijftraining van de ergo, die hem allerlei dingen geleerd heeft, vooral voor het ontspannen van zijn armen en handen. Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat hij opstellen en dergelijke, grote schrijfopdrachten, nog wel deed met de tekstverwerker. Aan het eind van het jaar heeft hij zijn examens met de hand geschreven en ze waren best leesbaar én binnen de tijd af!
Is het een optie om L. zijn werk op een laptop te laten maken en ergotherapie ernaast te nemen voor zijn schrijven?
dit vond ik trouwens op gezondheidsweb, heel herkenbaar hier. letters zijn soms gewoon onherkenbaar. ook het probleem met lezen speelt hier.quote:Kinderen met autisme kunnen als gevolg van motorische storing soms niet goed schrijven
Nieuw onderzoek associeert schrijfproblemen bij autistische kinderen met motorische problemen
Kinderen met autisme hebben vaak problemen met lezen, zeker wanneer ze meer dan normaal begaafd zijn. Het fenomeen werd voor het eerst vastgesteld door Hans Asperger, de naamgever van het gelijknamige syndroom. Asperger slaagde er echter niet in om de oorzaak van die schrijfproblemen te achterhalen.
Ouders van kinderen met autisme hebben waarschijnlijk al vaker vastgesteld dat hun kind - ook al is het minstens even begaafd als andere kinderen van dezelfde leeftijd - moeite hadden met schrijven. Naarmate de kinderen hun autisme hadden overwonnen, verbeterden de problemen. Letters en woorden kunnen bij kinderen met autisme dikwijls problemen opleveren. Ze kennen meestal wel de tekens, maar krijgen die niet exact weergegeven. Een nul zal bijvoorbeeld niet op een nul lijken, een cirkel niet op een cirkel en sommige letters staan op papier anders dan ze er zouden moeten staan. Daardoor kunnen de resultaten op school van kinderen met autisme vaak tegenvallen.
Mogelijk zijn de oorzaken van die problemen nu gekend. Kinderen met autisme kunnen als gevolg van motorische storing soms niet goed schrijven, zo blijkt uit een zopas verschenen studie. Het nieuwe onderzoek associeert schrijfproblemen bij autistische kinderen met motorische problemen en dat is een volledig nieuw gegeven. De link tussen de schrijfproblemen en het autisme was tot dusver namelijk nog niet gelegd.
Amy J. Bastian, dokter, professor aan Baltimore's Kennedy Krieger Institute en auteur van het onderzoek, kwam tot de vaststelling dat kinderen met autisme en met een normale intelligentie evenals gewone kinderen perfect in staat waren om letters te aligneren en ruimtelijk in te schatten. Het probleem was echter dat ze er niet in slaagden om de letters te vormen, hetgeen suggereert er sprake was van een gebrekkige motorische controle. Normaliter wordt dit probleem niet met autisme geassocieerd.
De finetuning om de letters exact neer te schrijven ontbrak bij kinderen met autisme als gevolg van het motorisch probleem. Een letter D kan bij kinderen met autisme bijvoorbeeld een dakje missen, waarvoor ze voor buitenstaanders moeilijk herkenbaar is. Stukjes van letters en cijfers vallen met andere woorden weg.
Het motorisch probleem bij kinderen met autisme is overigens niet louter en alleen een schrijfprobleem, ook bijvoorbeeld het gebrekkig hanteren van eetgerei kan het gevolg zijn van motorische problemen. Een kant-en-klare oplossing bestaat voor het probleem evenwel niet, wel is er hoop. Een aantal kinderen met autisme uit het het onderzoek van Bastian zag hun geschrift in de loop van het onderzoek verbeteren, zij het dat dit heel wat moeite kostte.
Welkom in de rest van je levenquote:Op donderdag 5 juli 2012 13:35 schreef Faja-Lobi het volgende:
Wordt een beetje moe van achter allerlei instanties aan te moeten zitten
Wauw! Klinkt goed!quote:Op vrijdag 6 juli 2012 21:37 schreef livelink het volgende:
Fijn dat hij het in ieder geval leuk heeft gehad, Lady.
En over het asperger vs pdd-nos. Maakt dat nog zoveel uit dat je de diagnose zou laten wijzigen? Ik ga er toch van uit dat ze uiteindelijk naar L. zelf kijken en naar wat hij nodig heeft, ongeacht de diagnose. De diagnose zie ik dan vooral als een middel om de extra aandacht en hulp te krijgen.
Wij hebben vandaag voor het eerst melatonine (2 mg) gebruikt. Het effect was ongelooflijk. Om 18.30 gegeven en vanaf 19.30 begon hij te gapen en wilde hij naar bed. Om 20.00 was hij diep in slaap. Echt super.
En dat zou ik heel snel los laten. Het is niet anders, je zult het ermee moeten doen, laat het jouw leven, maar ook dat van de kinderen niet vergallen. Ook op een bovenwoning kan je prima en gezellig wonen. En als je de hele tijd blijft gooien met dat hij het veroorzaakt heeft, breng je dat, ongewenst, ook over op je kinderen en dat moet je gewoon voorkomen.quote:
Ik ben juf in het REC4 en ik lees voordat ik het schooljaar begin bewust géén dossiers. Een kind leer je het beste kennen door met ze te werken en we (mijn assistent en ik) beginnen met alle kinderen op dezelfde ZIGAmanier, ook al zijn we een GGAgroep. Je merkt snel genoeg welke kinderen minder sturing en duidelijkheid nodig hebben. Pas na een week of twee pak ik alle dossiers erbij en kijk ik of wat ik doe klopt met wat er staat. Is dat niet zo dan ga ik mee in het dossier maar observeer extra nauwkeurig om te ontdekken of dan wel mijn conclusie niet goed was dan wel er een nadere bestudering van dit kind nodig is.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 21:39 schreef lady-wrb het volgende:
ik heb bij L. ook melatonine gebruikt, maar hij werd er overdag hyperactief van.
en over die diagnose. dat wat jij zegt was dus ook mijn reaktie.
maar de mensen van school vonden het wel degelijk een heel verschil. zij hadden het over een verschil van benadering en een verschil met de uiteindelijke mogelijkheden.
Het zou ook kunnen, Ingrid, dat het juist door de rust komt die er nu weer is, na alle gedoe. Positief denken!quote:Op vrijdag 6 juli 2012 21:39 schreef _Ingrid_ het volgende:
Fijn dat hij het wel leuk heeft gehad verder!
Het gaat hier best kut, ik hoop heel hard dat het door de scheiding en nieuw huisje komt. (Bovenwoning met dank aan Djeez. )
Kim is mega hyper, begint Tyler weer te slaan, schoppen etc. En mij ook. Heeft een grote bek, gooit met van alles. En telkens weer zeuren om eten. Pfff! Naar bed gaan is weer een drama.
En niks helpt. Ik word er moedeloos van.
Gelukkig gaat er ook wel iets goed en kan ze wel lief zijn en leuk spelen met Tyler of zelf, maar het negatieve overheerst enorm.
Een vriendin belde net, die komt nu langs. Das wel fijn!
Aan mijn zusje en nieuwe, prille vriend heb ik ook wel veel steun.
Maar ik zit er aardig doorheen op het moment.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |