abonnement Unibet Coolblue
pi_113779596
Kleuter is hier over naar groep 2. Ze had nu alleen de ochtenden school, maar straks moet ze op ma, di en do ook de middagen. We zitten te denken om haar op die dagen over te gaan laten blijven, voor de continuïteit. Anders is het 12 uur halen en 13.15u weer in de klas zitten.
Hoe zouden jullie dit doen? Ik vind het lastig, het is natuurlijk al heel wat om nu dan ook de middagen te moeten, aan de andere kant, misschien wil het juist door het overblijven wel beter, krijgt ze niet zo'n tussen de middag dip zeg maar...
Mama van 2 lieve meiden :)
  woensdag 4 juli 2012 @ 22:02:45 #202
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_113781046
Moeilijk Nijna. Ik vind het een hele lange ruk dan wel. Van alleen de ochtenden naar hele dagen inclusief overblijf. Als je geen continuerooster hebt, dan duurt dat overblijven ook zo lang.
Maar jij kunt het toch denk ik zelf het beste beoordelen.

MrsPoez, goed nieuws dus *O*
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  woensdag 4 juli 2012 @ 23:40:16 #203
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_113787165
hier blijven ze nu ook 3 dagen per week over maar als het niet zou hoeven zou ik 't niet doen. als ze de keus hebben pauzeren ze altijd liever even thuis. het ligt er natuurlijk ook aan hoe ver je van school af woont, en hoe goed het overblijven op school georganiseerd/begeleid wordt.
maar hier is de tussenpauze precies even lang als bij jullie, en dan kunnen ze na 't eten toch nog lekker even spelen voor we weer naar school moeten. als maar duidelijk genoeg is op welke dag ze 1 of 2 x naar school moeten, en waar er geluncht wordt, hoeft 't allemaal niet zo erg te zijn.
in de haak.
pi_113803521
Even een korte update van onze kant. Op 16 juni heeft de CvI (commissie van indicatie) het verzoek voor een VIA met complete dossier van de casemanager gekregen. Nu heeft de CvI een wettelijke termijn van 8 weken waar binnen ze beslissien of het een VIA krijgt voor speciaal onderwijs. Echter heeft de casemanager al aangegeven dat ze goede hoop heeft dat dit gaat lukken nog voor de zomervakantie zodat onze kleine man dan op 3 september op het cluster 4 onderwijs kan starten, en dat ik hem maar in moest schrijven en mee moest laten nemen in de groepsindeling voor komend schooljaar. Dus dat hebben we gedaan en op 17 juli kan hij een ochtendje komen wennen (kennis maken) en kunnen wij alle evt benodigde formulieren zoals voor zwemles invullen. Heb de mail van de casemanager met de brief van het cluster 4 onderwijs naar de CvI gemaild met min of meer het verzoek om toch die indicatie af te geven voor de zomervakantie want ik wil mijn kleine man niet met een dode mus blij maken. "Kijk jongen, hier kan je straks naar school toe gaan als de zomervakantie klaar is" om dan toch weer met hem naar het reguliere onderwijs toe te moeten gaan als die indicatie niet is afgegeven. Maar de CvI mailde terug dat ze niks kunnen garanderen. Kortom, we zijn nog wachtende en hangen een beetje in het onzekere nu. Want ik moet ook nog leerlingenvervoer aanvragen zodra die indicatie is afgegeven.

Wordt een beetje moe van achter allerlei instanties aan te moeten zitten (niet alleen voor mijn zoon, maar ook voor mijn wederhelft). Ik wil gewoon even vakantie en niks moeten regelen. Alleen wat er op tafel komt en wat we die dag voor leuks gaan doen. Nog even doorbijten want pas eind juli heb ik vakantie, de kinderen al 20 juli.
pi_113804286
Nijna, Chris blijft over op de lange dagen. Naar huis, snel eten, en dan al snel weer uit je spel gehaald worden om terug te gaan naar school. (1.15 pauze, 15 min vanuit klas naar huis) Teveel schakelingen. Nu is het eten met zijn vriendjes (50-75%blijft over), en dan lekker lang buiten spelen..

Hij gaf het wel zelf aan. Na een maand school wilde hij het proberen, en dat ging dus prima.
En qua moeheid merk ik het verschil niet.
pi_113816438
Ik twijfel, misschien moeten we het gewoon proberen met thuis lunchen of het overblijven proberen. Of allebei... Nou ja, nog even om over na te denken en wellicht gaat het na de vakantie straks wel weer beter met naar school gaan. Het is nu vaak huilen met wegbrengen, nog 2 weken dan is het vakantie...
Mama van 2 lieve meiden :)
  donderdag 5 juli 2012 @ 18:49:43 #207
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_113816731
Faja, bij ons werd die indicatie ook zo'n race tegen de klok. Maar de school die wij voor ogen hadden deed niet moeilijk. Later begreep ik dat er ruimte was om kinderen tijdelijk zonder indicatie op te vangen.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  † In Memoriam † vrijdag 6 juli 2012 @ 08:38:44 #208
37843 lady-wrb
kortaf
pi_113839166
hier is het rugzakje aangevraagd voor het tweede leerjaar en de begeleiding gaat uitgebreid worden van 1 naar 2 keer in de week.

we hebben hier nog een ander probleem.
L. schrijft vreselijk slecht, houterig en langzaam. ik kan het soms echt niet lezen, maar als ik hem erop wijs dat het voor de leraar toch echt leesbaar moet zijn, kan je er helemaal je brood naast opeten zo langzaam als het gaat.
ik zit erover te dubben om misschien een speciale pen te kopen. maar wie weet is dat ook de oplossing niet. dus mijn vraag: is er hier iemand met ervaring met hetzelfde probleem en werkt zo'n speciale pen?

en ik moet het etui gaan controleren of alles nog in elkaar zit. L. friemelt alles uit elkaar, dus wie weet moet ik op zoek naar pennen die niet uit elkaar kunnen. (hoewel, die hadden we in het begin en toen kostte het me een aantal passers :{ )
  vrijdag 6 juli 2012 @ 10:49:49 #209
31858 mrspoeZ
crazy catlady
pi_113841951
Ik heb een kind in de klas gehad dat ook onleesbaar schreef... in eerdere klassen hadden ze dat opgelost door hem op de laptop te laten werken maar omdat dat niet mag (of mocht, toen tenminste) op het examen heb ik hem het laatste jaar weer laten schrijven,. Hij kreeg drie keer in de week een kwartier schrijftraining van de ergo, die hem allerlei dingen geleerd heeft, vooral voor het ontspannen van zijn armen en handen. Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat hij opstellen en dergelijke, grote schrijfopdrachten, nog wel deed met de tekstverwerker. Aan het eind van het jaar heeft hij zijn examens met de hand geschreven en ze waren best leesbaar én binnen de tijd af!
Is het een optie om L. zijn werk op een laptop te laten maken en ergotherapie ernaast te nemen voor zijn schrijven?
Prrrrr
  † In Memoriam † vrijdag 6 juli 2012 @ 13:52:11 #210
37843 lady-wrb
kortaf
pi_113848856
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 10:49 schreef mrspoeZ het volgende:
Ik heb een kind in de klas gehad dat ook onleesbaar schreef... in eerdere klassen hadden ze dat opgelost door hem op de laptop te laten werken maar omdat dat niet mag (of mocht, toen tenminste) op het examen heb ik hem het laatste jaar weer laten schrijven,. Hij kreeg drie keer in de week een kwartier schrijftraining van de ergo, die hem allerlei dingen geleerd heeft, vooral voor het ontspannen van zijn armen en handen. Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat hij opstellen en dergelijke, grote schrijfopdrachten, nog wel deed met de tekstverwerker. Aan het eind van het jaar heeft hij zijn examens met de hand geschreven en ze waren best leesbaar én binnen de tijd af!
Is het een optie om L. zijn werk op een laptop te laten maken en ergotherapie ernaast te nemen voor zijn schrijven?
is ook een idee. maar voordat we zoiets drastisch als laptops gaan gebruiken, wil ik toch eerst andere mogelijkheden bekijken. ergo is een goeie. die hou ik in gedachte
  † In Memoriam † vrijdag 6 juli 2012 @ 14:00:25 #211
37843 lady-wrb
kortaf
pi_113849184
quote:
Kinderen met autisme kunnen als gevolg van motorische storing soms niet goed schrijven

Nieuw onderzoek associeert schrijfproblemen bij autistische kinderen met motorische problemen

Kinderen met autisme hebben vaak problemen met lezen, zeker wanneer ze meer dan normaal begaafd zijn. Het fenomeen werd voor het eerst vastgesteld door Hans Asperger, de naamgever van het gelijknamige syndroom. Asperger slaagde er echter niet in om de oorzaak van die schrijfproblemen te achterhalen.

Ouders van kinderen met autisme hebben waarschijnlijk al vaker vastgesteld dat hun kind - ook al is het minstens even begaafd als andere kinderen van dezelfde leeftijd - moeite hadden met schrijven. Naarmate de kinderen hun autisme hadden overwonnen, verbeterden de problemen. Letters en woorden kunnen bij kinderen met autisme dikwijls problemen opleveren. Ze kennen meestal wel de tekens, maar krijgen die niet exact weergegeven. Een nul zal bijvoorbeeld niet op een nul lijken, een cirkel niet op een cirkel en sommige letters staan op papier anders dan ze er zouden moeten staan. Daardoor kunnen de resultaten op school van kinderen met autisme vaak tegenvallen.

Mogelijk zijn de oorzaken van die problemen nu gekend. Kinderen met autisme kunnen als gevolg van motorische storing soms niet goed schrijven, zo blijkt uit een zopas verschenen studie. Het nieuwe onderzoek associeert schrijfproblemen bij autistische kinderen met motorische problemen en dat is een volledig nieuw gegeven. De link tussen de schrijfproblemen en het autisme was tot dusver namelijk nog niet gelegd.

Amy J. Bastian, dokter, professor aan Baltimore's Kennedy Krieger Institute en auteur van het onderzoek, kwam tot de vaststelling dat kinderen met autisme en met een normale intelligentie evenals gewone kinderen perfect in staat waren om letters te aligneren en ruimtelijk in te schatten. Het probleem was echter dat ze er niet in slaagden om de letters te vormen, hetgeen suggereert er sprake was van een gebrekkige motorische controle. Normaliter wordt dit probleem niet met autisme geassocieerd.

De finetuning om de letters exact neer te schrijven ontbrak bij kinderen met autisme als gevolg van het motorisch probleem. Een letter D kan bij kinderen met autisme bijvoorbeeld een dakje missen, waarvoor ze voor buitenstaanders moeilijk herkenbaar is. Stukjes van letters en cijfers vallen met andere woorden weg.

Het motorisch probleem bij kinderen met autisme is overigens niet louter en alleen een schrijfprobleem, ook bijvoorbeeld het gebrekkig hanteren van eetgerei kan het gevolg zijn van motorische problemen. Een kant-en-klare oplossing bestaat voor het probleem evenwel niet, wel is er hoop. Een aantal kinderen met autisme uit het het onderzoek van Bastian zag hun geschrift in de loop van het onderzoek verbeteren, zij het dat dit heel wat moeite kostte.
dit vond ik trouwens op gezondheidsweb, heel herkenbaar hier. letters zijn soms gewoon onherkenbaar. ook het probleem met lezen speelt hier.
school heeft al geopperd dat de diagnose van L. waarschijnlijk niet goed is. zij vinden hem echt typisch asperger en geen pdd-nos, iets wat ik ook al eens gevraagd heb bij lucertis.
ik ga er toch maar weer eens werk van maken, want wie weet moet de diagnose wel gewijzigd worden.
  vrijdag 6 juli 2012 @ 16:44:22 #212
35189 Troel
scherp en bot
pi_113856871
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2012 13:35 schreef Faja-Lobi het volgende:

Wordt een beetje moe van achter allerlei instanties aan te moeten zitten
Welkom in de rest van je leven :')
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  vrijdag 6 juli 2012 @ 16:46:34 #213
35189 Troel
scherp en bot
pi_113856990
Hier komt de officiële indicatie overigens pas 19 juli, de laatste schooldag van dit jaar. Maar het schijnt slechts formaliteit te zijn.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  † In Memoriam † vrijdag 6 juli 2012 @ 19:18:25 #214
37843 lady-wrb
kortaf
pi_113862700
quote:
7s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 16:44 schreef Troel het volgende:

[..]

Welkom in de rest van je leven :')
nou inderdaad. ik zou er maar snel aan wennen, want beter wordt het niet
  † In Memoriam † vrijdag 6 juli 2012 @ 19:22:43 #215
37843 lady-wrb
kortaf
pi_113862854
L. was dus vandaag naar de efteling. hij heeft het leuk gehad, zegtie, maar was hondsmoe van alle drukte.
hij had het liefst in de bus willen slapen, zo moe, maar zijn medebusgenoten vonden het noodzakelijk hem constant aan te tikken, lastig te vallen enz. dus hij kwam lichtelijk over de zeik thuis.
we hebben hem uitgelegd dat hij door te gaan slapen wel weer heel erg opviel en dat dat gedrag van zijn busgenoten wel een soort van logisch was omdat hij zich anders dan de rest gedroeg, maar dat het wel heel vervelend voor hem was.
hij gaat zo lekker in bad liggen en dan naar bed.
  vrijdag 6 juli 2012 @ 21:37:47 #216
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_113869067
Fijn dat hij het in ieder geval leuk heeft gehad, Lady.
En over het asperger vs pdd-nos. Maakt dat nog zoveel uit dat je de diagnose zou laten wijzigen? Ik ga er toch van uit dat ze uiteindelijk naar L. zelf kijken en naar wat hij nodig heeft, ongeacht de diagnose. De diagnose zie ik dan vooral als een middel om de extra aandacht en hulp te krijgen.

Wij hebben vandaag voor het eerst melatonine (2 mg) gebruikt. Het effect was ongelooflijk. Om 18.30 gegeven en vanaf 19.30 begon hij te gapen en wilde hij naar bed. Om 20.00 was hij diep in slaap. Echt super.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_113869127
Fijn dat hij het wel leuk heeft gehad verder!

Het gaat hier best kut, ik hoop heel hard dat het door de scheiding en nieuw huisje komt. (Bovenwoning met dank aan Djeez. )
Kim is mega hyper, begint Tyler weer te slaan, schoppen etc. En mij ook. Heeft een grote bek, gooit met van alles. En telkens weer zeuren om eten. Pfff! Naar bed gaan is weer een drama.
En niks helpt. Ik word er moedeloos van.
Gelukkig gaat er ook wel iets goed en kan ze wel lief zijn en leuk spelen met Tyler of zelf, maar het negatieve overheerst enorm.
Een vriendin belde net, die komt nu langs. Das wel fijn!
Aan mijn zusje en nieuwe, prille vriend heb ik ook wel veel steun.
Maar ik zit er aardig doorheen op het moment.
pi_113869176
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 21:37 schreef livelink het volgende:
Fijn dat hij het in ieder geval leuk heeft gehad, Lady.
En over het asperger vs pdd-nos. Maakt dat nog zoveel uit dat je de diagnose zou laten wijzigen? Ik ga er toch van uit dat ze uiteindelijk naar L. zelf kijken en naar wat hij nodig heeft, ongeacht de diagnose. De diagnose zie ik dan vooral als een middel om de extra aandacht en hulp te krijgen.

Wij hebben vandaag voor het eerst melatonine (2 mg) gebruikt. Het effect was ongelooflijk. Om 18.30 gegeven en vanaf 19.30 begon hij te gapen en wilde hij naar bed. Om 20.00 was hij diep in slaap. Echt super.
Wauw! Klinkt goed!
  † In Memoriam † vrijdag 6 juli 2012 @ 21:39:59 #219
37843 lady-wrb
kortaf
pi_113869180
ik heb bij L. ook melatonine gebruikt, maar hij werd er overdag hyperactief van.

en over die diagnose. dat wat jij zegt was dus ook mijn reaktie.
maar de mensen van school vonden het wel degelijk een heel verschil. zij hadden het over een verschil van benadering en een verschil met de uiteindelijke mogelijkheden.
  † In Memoriam † vrijdag 6 juli 2012 @ 21:42:35 #220
37843 lady-wrb
kortaf
pi_113869312
moeilijk ingrid. kan je er misschien begeleiding bij krijgen?
  vrijdag 6 juli 2012 @ 21:46:34 #221
35189 Troel
scherp en bot
pi_113869515
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 21:39 schreef _Ingrid_ het volgende:
(Bovenwoning met dank aan Djeez. )
En dat zou ik heel snel los laten. Het is niet anders, je zult het ermee moeten doen, laat het jouw leven, maar ook dat van de kinderen niet vergallen. Ook op een bovenwoning kan je prima en gezellig wonen. En als je de hele tijd blijft gooien met dat hij het veroorzaakt heeft, breng je dat, ongewenst, ook over op je kinderen en dat moet je gewoon voorkomen.

Voor de rest is het ook een ontzettend moeilijke situatie. Het is natuurlijk ook nog eens het einde van het schooljaar. Heb je tijdens de vakantie wel hulp voor Kim?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  vrijdag 6 juli 2012 @ 21:56:05 #222
31858 mrspoeZ
crazy catlady
pi_113870042
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 21:39 schreef lady-wrb het volgende:
ik heb bij L. ook melatonine gebruikt, maar hij werd er overdag hyperactief van.

en over die diagnose. dat wat jij zegt was dus ook mijn reaktie.
maar de mensen van school vonden het wel degelijk een heel verschil. zij hadden het over een verschil van benadering en een verschil met de uiteindelijke mogelijkheden.
Ik ben juf in het REC4 en ik lees voordat ik het schooljaar begin bewust géén dossiers. Een kind leer je het beste kennen door met ze te werken en we (mijn assistent en ik) beginnen met alle kinderen op dezelfde ZIGAmanier, ook al zijn we een GGAgroep. Je merkt snel genoeg welke kinderen minder sturing en duidelijkheid nodig hebben. Pas na een week of twee pak ik alle dossiers erbij en kijk ik of wat ik doe klopt met wat er staat. Is dat niet zo dan ga ik mee in het dossier maar observeer extra nauwkeurig om te ontdekken of dan wel mijn conclusie niet goed was dan wel er een nadere bestudering van dit kind nodig is.
Een diagnose wordt makkelijk als stempel gebruikt met allerlei gevolgtrekkingen eraan vast en dat vind ik, zeker bij jongere kinderen, niet terecht.
Prrrrr
  vrijdag 6 juli 2012 @ 21:57:29 #223
31858 mrspoeZ
crazy catlady
pi_113870131
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 21:39 schreef _Ingrid_ het volgende:
Fijn dat hij het wel leuk heeft gehad verder!

Het gaat hier best kut, ik hoop heel hard dat het door de scheiding en nieuw huisje komt. (Bovenwoning met dank aan Djeez. )
Kim is mega hyper, begint Tyler weer te slaan, schoppen etc. En mij ook. Heeft een grote bek, gooit met van alles. En telkens weer zeuren om eten. Pfff! Naar bed gaan is weer een drama.
En niks helpt. Ik word er moedeloos van.
Gelukkig gaat er ook wel iets goed en kan ze wel lief zijn en leuk spelen met Tyler of zelf, maar het negatieve overheerst enorm.
Een vriendin belde net, die komt nu langs. Das wel fijn!
Aan mijn zusje en nieuwe, prille vriend heb ik ook wel veel steun.
Maar ik zit er aardig doorheen op het moment.
Het zou ook kunnen, Ingrid, dat het juist door de rust komt die er nu weer is, na alle gedoe. Positief denken!

Prille verkering? Leuk! Geniet ervan!
Prrrrr
pi_113870503
Vriendin is nu op visite hier, dus bijkletsen, hart luchten.
  vrijdag 6 juli 2012 @ 22:53:44 #225
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_113872916
Ingrid, het is ook wel heel erg veel allemaal. Scheiding, verhuizing, papa nieuwe vriendin, mama nieuwe vriend (?), bijna vakantie.
En ik weet niet hoe het met Kim is, maar Job is bijvoorbeeld heel erg gevoelig voor sfeer. Als één van ons niet lekker in zijn vel zit, dan pikt hij dat op en lijkt hij wel een versterker van alle negativiteit. Voor je het weet zit je in een negatieve spiraal. Als J. en ik ruzie hebben, raakt hij totaal overstuur en vliegt hij meteen uit de bocht qua gedrag. Aan de andere kant kan hij dus ook enorm genieten van gezelligheid.

Wat je tot nog toe schreef over Kim, zie ik heel veel gelijkenis met Job. Misschien kun je toch een soort gezelligheid in huis te creeren (heel moeilijk, ik begrijp het). Bijvoorbeeld een picknick organiseren op het balkon of spelletjes doen of zo. Of lekker naar buiten om te wandelen of zo.
Wat Troel zegt klopt ook natuurlijk. Maar geloof me, ik weet hoe moeilijk het is om je zelf tot gezelligheid en vrolijkheid te forceren terwijl je dat niet zo voelt. Ik leer het steeds meer omdat ik zie hoeveel baat Job er bij heeft.

En daarnaast denk ik dat het heel goed is als je in deze periode wat extra hulp zou kunnen krijgen voor Kim.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')