quote:
Mollemans!
GTX is al lang niet meer het enige goede waterdichte spul.
E-vent is momenteel een van de best ademende membranen.
Hyvent vind ik maar matig, niet erg duurzaam.
Bedenk eerst welk gebruik je voor ogen hebt: dagtochten met klein rugzakje/ trekkings met zware rugzak? Niet elk materiaal kan de voortdurende schuurbelasting aan van schouder en heupbanden, en gaat dan op die plaatsen lekken.
In het kort: GTX Paclite en activeshell zijn lichte uitvoeringen, volledig waterdicht, maar niet erg geschikt voor een zware trekking rugzak. Dit omdat het gore-tex laminaat maar van een hele dunne binnenlaag voorzien is, zodat het beter ademt, maar ook kwetsbaar is.
GTX proshell is wel geschikt, dit membraan zit veilig tussen 2 stevige lagen stof in. De jas is dus ook stugger, zwaarder en blijft na langdurige regen langer nat. Slimme merken maken ook paclite jassen met verstevigingen op schouders, rug en heupen van proshell materiaal.
Ook van andere merken dan Gore zijn er zulke constructies, en bijna elk groot merk heeft wel een zelfontwikkeld membraan/coating. met verschillende prestaties, hoewel ze uiteraard allemaal beweren dat je perfect droog blijft. Nou geloof me: na een hele dag in de regen is elke jas zoowel van buiten als van binnen nat & klam.
Bedenk ook: de meeste mensen lopen niet voor hun lol uren in de regen, en zoeken dan al snel een schuilplaats. Je kunt dan ook investeren in een hele goede softshell. Winddicht, kan tegen een spatje of korte bui, en je draagt m 90 % van de tijd, omdat het gewoon maar heel weinig echt stortregent. Ok, vandaag is een slecht voorbeeld
Dan kun je met een licht en goedkoper regenjasje voor die extreme momenten toe.
Mijn foto's op Flickr!Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_GielusNamens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-