abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_110104138
Hallo,

Ik heb een vraagje: is het mogelijk zuurstof van koolstofdioxide te scheiden door middel van het verschil in moleculaire massa (koolstofdioxide is 30% zwaarder dan zuurstof)?

Dus wanneer ik de twee stoffen in een cilinder zet, dat ik bovenin zuurstof kan aftappen en onderin CO2?
  maandag 9 april 2012 @ 19:05:23 #2
276761 Vaith
Moet nog een paradox oplossen
pi_110104306
Wat is het wetenschappelijke symbool voor zuurstof? Vraag je dat eerst maar af.

Kijk vervolgens naar CO2 C + O2

En vervolgens open je wikipedia en ga je zelf je eigen huiswerk maken.
Nog steeds op zoek naar een oplosbare paradox. Mijn paradox is als volgt; ''als ik deze paradox oplos heb ik mijn paradox opgelost'' dus als de paradox van mijn paradox is opgelost heb ik mijn doelstelling behaald.
pi_110104366
Moet je om een trap gaan staan om zuurstof binnen te krijgen?
_________________O_________________
pi_110104427
och natuurlijk, denkfout.

slotje
pi_110104789
Zoek eens op de term diffusie en vergelijk dat effect eens met het effect van de zwaartekracht.
gr gr
  maandag 9 april 2012 @ 19:20:23 #6
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_110104840
Hoezo denkfout ? Zuurstof (O2) en koolzuurgas (CO2) komen beide voor in onze lucht, en het idee is wel degelijk zinnig. Het probleem is met name dat bij normale temperaturen de bewegingen van de moleculen het zaakje dermate in beweging houden dat het gemengd blijft, anders zouden we een probleem hebben : het huidige mengsel van ca. 80% stikstof, 20% zuurstof en wat koolzuurgas zou zich scheiden in een bovenlaag stikstof, een middenlaag zuurstof en een onderlaagje koolzuurgas, waardoor we zouden stikken omdat we weliswaar met ons hoofd in de zuurstoflaag zouden leven, maar niet zouden ademen omdat kooldioxide nodig hebben voor de ademreflex, en dus alsnog zouden stikken.

Je zou dus de zaak zwaar moeten afkoelen, en de scheiding wordt in de praktijk uitgevoerd door de lucht vloeibaar te maken.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
  maandag 9 april 2012 @ 19:55:53 #7
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_110106310
Je hoeft het natuurlijk niet in een cilinder te stoppen! Als jouw theorie zou kloppen zou je ook boven op een berg die pure zuurstof (of misschien al waterstof) hebben. Dat is echter niet het geval, de samenstelling van de lucht varieert extreem gering met hoogte. Dus is de diffusie sterker dan de zwaartekracht.
The End Times are wild
  dinsdag 10 april 2012 @ 00:06:10 #8
276761 Vaith
Moet nog een paradox oplossen
pi_110120208
mmm nu ik er over nadenk is het misschien zo gek nog niet. Immers onze ozonlaag wordt beinvloed door methaan, lachgas en CO2. Dit blijft allemaal wel netjes op een vaste hoogte en ik heb mij niet genoeg in dit onderwerp verdiept om hier een zinnig antwoord op te geven.

Mijn excuses voor onterechte bash. Ik ben nu ook geinteresseerd naar antwoord omtrend de effecten van zwaartekracht op CO2
Nog steeds op zoek naar een oplosbare paradox. Mijn paradox is als volgt; ''als ik deze paradox oplos heb ik mijn paradox opgelost'' dus als de paradox van mijn paradox is opgelost heb ik mijn doelstelling behaald.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')