quote:
Op zondag 15 april 2012 02:42 schreef Bolkesteijn het volgende:[..]
Waar je naar moet zoeken zijn incentives (of het wegnemen er van) die banken in de juiste richting duwen bij zelfregulering. Dat is volgens mij veel slimmer dan toezichtsregulering omdat toezichthouders feilbaar zijn en doordat bedrijven zich niet graag aan de regels houden als er incentives zijn die het aantrekkelijk maken om je niet aan de regels te houden (en als die incentives er niet zijn hoef je ook niet te reguleren
Zo kan de centrale bank het bijvoorbeeld onaantrekkelijk maken om een laag eigen vermogen te hebben door een hoger rente tarief te rekenen voor banken met een laag eigen vermogen. Om maar eens wat te noemen. Dat zijn nou ook dingen die ik graag bij die commissie De Wit had gezien, want daar valt echt wat van te leren. Wat zijn de incentives die het systeem maken zoals ze nu is? Dat is de vraag die beantwoord had moeten worden.
).
Het idee dat je alles kunt reguleren met incentives is verwant met het idee van een planeconomie. Hetzelfde infomatieprobleem is aan de orde, in een iets andere vorm. Alleen als je de wereld kunt doorgronden, kun je een incentive structuur ontwerpen dat goed werkt. Hetzelfde geldt voor de ideale bonusstructuur.
Reguleren met incentives, als men het niet wil doen om de zaak zelf, is vragen om moeilijkheden. Men gaat sturen op de incentives, niet met het oorsponkelijk doel voor ogen, maar om meer winst te maken. Binnen de kortste keren zijn allerlei oneigenlijke constructies bedacht, door goedbetaalde mensen die behoren tot de almaar groeiende 'dienstensector'.
Het ontwerpen van de incentive structuur is de taak van de 'boeman' overheid. Juist dit soort technische wetgeving wordt bespeeld door lobbyisten (nog meer dienstensector). Regulering moet robust, simpel en transparant zijn. Een simpele ondergrens aan het eigenvermogen lijkt mij beter
In de financiele sector speelt nog een ander probleem. Goochemerds hebben de moraal uitgehold. In deze sector is men te cynisch, calculerend en egocentrisch geworden. Ik ben ervoor om de abn amro niet te privatiseren, maar als een 'publik option' te laten bestaan, en om een vinger aan de pols van het bankwezen te houden.
Ook in economische studies veronderstelt men te gemakkelijk dat eigenbelang het enige criterium is, en hanteert men een te simpel en eenzijdig mensbeeld. Opleidingen moeten hierop worden herzien. Er moet meer aandacht worden besteed aan de aannamens die men maakt, als men modellen ontwerpt.
De geschiedenis van de economie behoort een standaard onderdeel te zijn. Leerzaam is bijvoorbeeld:
- de klassenmaatschappij uit de tijd dat de klassieke economie ontstond, en het soort argumenten die vanuit de verschillende klassen worden aangedragen.
- Het ontstaan van maatschappelijke/economische problemen
- Het begrip 'waarde' in de economie
[ Bericht 15% gewijzigd door deelnemer op 15-04-2012 17:08:16 ]