pi_110040634
registreer om deze reclame te verbergen
topicHeader.png

8.gifWat is geocaching?
Kort samengevat is geocaching schatzoeken met behulp van een GPS-apparaat.

Je zoekt op de website www.geocaching.com een geocache die je wilt gaan zoeken. Bij deze geocache staan coördinaten, deze voer je in in je GPS-apparaat en vervolgens navigeer je naar deze coördinaten. Als je daar bent aangekomen kun je op zoek naar de daadwerkelijke geocache. Heb je deze gevonden dan vind je hierin een logboek. Hierin noteer je de datum en je geocaching-gebruikersnaam. Vervolgens leg je de cache weer op precies dezelfde plek terug, zodat een volgende geocacher deze ook weer kan vinden. Je hebt nu een geocache gevonden! Dit kun je op de website registreren, waarbij het voor de plaatser van de geocache leuk is als je er een verhaaltje bij schrijft.

In het volgende filmpje wordt op een eenvoudige manier uitgelegd wat geocachen is:

8.gifIk heb geen GPS, kan ik nu niet geocachen?
Als je geen los GPS-apparaat hebt wil dat nog niet zeggen dat je niet kunt geocachen. Heb je wellicht een smartphone met GPS? Voor de verschillende smartphones zijn er diverse apps om te kunnen geocachen!
Ook geen smartphone met GPS? Met een TomTom kan het ook. En sommige caches zijn met behulp van Google Maps en goed zoeken ook wel helemaal zonder GPS te doen, maar dat geldt lang niet voor alle geocaches.

8.gifHoe groot is een geocache?
Geocaches zijn er in verschillende maten, maar ook in verschillende vormen. Op geocaching.com wordt bij de cachebeschrijving aangegeven welk formaat geocache je ongeveer moet zoeken:

micro.gif Micro - minder dan 100 ml. Vaak zo'n doosje die vroeger om een fotorolletje zat.
small.gif Small - tussen de 100 ml. en 1 liter. Vaak een broodtrommel.
regular.gif Regular - tussen de 1 en 20 liter. Vaak een oude munitie-box.
large.gif Large - 20 liter of groter.
other.gif Other - Zie de cachebeschrijving voor meer informatie.

Wat in dit rijtje niet specifiek voorkomt, maar wat je wel steeds vaker ziet is de zogeheten nano. Dit is een zeer kleine geocache van ongeveer het formaat van het topje van je pink.

8.gifWelke soorten geocaches zijn er?
Net als dat geocaches er in verschillende maten zijn, zijn er ook verschillende soorten geocaches. Het soort geeft aan wat je er voor moet doen om de geocache te kunnen loggen. Dit zijn de meest voorkomende soorten in Nederland:

traditional_72.gifTraditional - Dit is zoals de naam al doet vermoeden het traditionele soort geocache, zoals geocaching ooit bedacht was. Bij een traditional is het zo dat op de cache-pagina op geocaching.com één coördinaat wordt gegeven. Om deze soort geocache te loggen voer je dit coördinaat in in je GPS-apparaat en vervolgens navigeer je daar naartoe. Op die locatie kun je meteen beginnen met zoeken naar de geocache.

multi_72.gif Multi-Cache - Bij een multi-cache doe je meerdere locaties aan voordat je bij de daadwerkelijke cache-locatie aankomt. Je zult dus eerst een route moeten wandelen/fietsen/rijden/varen/... Wat je op de verschillende tussenlocaties moet doen is afhankelijk van de specifieke geocache. Het kan zijn dat je op zo'n tussenlocatie een nieuw coördinaat vind, maar het kan ook zijn dat je op die locatie een vraag moet beantwoorden en daarmee te weten komt wat de volgende locatie op de route is.

unknown_72.gif Mystery/Puzzle - Dit is eigenlijk een "cacth-all" soort. Hieronder kunnen diverse soorten geocaches vallen, die (nog) niet onder een andere categorie vallen. Toch zijn dit meestal de puzzelcaches, wat wil zeggen dat je eerst een puzzel moet oplossen voordat je het coördinaat van de daadwerkelijke geocache zult vinden. Dit kan letterlijk een puzzel (cryptogram, sudoku, woordzoeker, ...) zijn, maar het kan ook zijn dat je een aantal vragen (over een bepaald onderwerp) moet beantwoorden en dat je met behulp van deze antwoorden een coördinaat kunt berekenen.

Andere soorten geocaches die je af en toe tegenkomt in Nederland zijn:
5.gif Letterbox Hybrid, 1858.gif Wherigo, 6.gif Event cache,
earthcache.gif Earth cache, 4.gif Virtual cache, 11.gif Webcam cache

Een beschrijving van deze soorten en nog een paar andere soorten kun je hier vinden.

8.gifWat zijn trackables?
In een geocache vind je naast een logboek/logrol waar je je naam op schrijft, vaak ook nog andere zaken aan. Dat kan klein speelgoed of andere prullaria zijn, iets wat leuk is voor kleine kinderen als ze een geocache hebben gevonden. Maar er kunnen ook zogeheten trackables in zitten. Trackables zijn items waarop een unieke code staat. Deze code kun je loggen op geocaching.com. Deze trackables krijgen vaak een missie mee, bijvoorbeeld dat hij naar New York wil reizen, of juist dat hij zoveel mogelijk Nederlandse gemeenten wil aandoen. Als je zo'n trackable aantreft in een geocache dan mag je deze ook meenemen, het is dan de bedoeling dat je op goecaching.com registreert dat je hem hebt opgepikt uit de betreffende cache en vervolgens probeer je te helpen de missie te realiseren. Hierbij is het echter wel de bedoeling dat je deze trackable niet te lang in je bezit houd maar ook snel weer in een andere geocache achterlaat.

Er zijn drie soorten trackables te onderscheiden:
Travel bugs - Een travel bug is een dogtag met daarop een unieke code. Deze dogtags worden vaak aan andere voorwerpen gehangen, bijvoorbeeld een klein knuffelbeertje of een speelgoedauto.
Geocoins - Een geocoin is een speciaal soort munt met daarop een unieke code. Geocoins zijn er in verschillende uitvoeringen en kunnen soms worden uitgegeven om een speciale gebeurtenis te herinneren of juist om een bepaalde hobby weer te geven.
Andere trackables - Andere trackables werken hetzelfde als travel bugs, maar komen voor in verschillende vormen. Ze zijn er in de vorm van sleutelhangers, stickers, maar ook als kledingstuk. Sommige trackables worden dan ook niet in een geocache gestopt, maar kunnen worden gelogd als je ze tegenkomt. Zo kan er bijvoorbeeld een trackable-sticker op een auto zijn geplakt.

Het volgende filmpje geeft een korte uitleg over trackables:

8.gifWelke sites zijn handig bij het geocachen?
www.geocaching.com De officiele Geocaching website, hier schrijf je jezelf in en kun je alle geocaches vinden.
www.geocaching.nl De Nederlandse site, voor extra NL info.
www.globalcaching.eu/Tools/Tools.aspx Diverse online tools die handig kunnen zijn.
geocaching.marckoppert.com/geocacheTools.php?page=wordValue Nog meer tools.
tile.openstreetmap.nl Met je muis over de kaart gaan, dan zie je rechtsonder zowel de RD- (RijksDriehoek) als de Lat/Lon-coördinaten.
et10.org/gc/rd.php Handige site voor RD -> WGS en WGS -> RD conversie.

8.gifHulp nodig bij het oplossen van een Mystery cache?
Als je hulp nodig hebt bij het oplossen van een geocache zijn er hier genoeg mensen die je graag een eindje op weg helpen. Denk er echter wel aan om eventuele (deel-)antwoorden in spoiler-tags te zetten, sommige mensen lossen de puzzels liever zelf op!

8.gifWil je een keer met andere mensen geocachen?
Vanuit dit topic worden er regelmatig FOK! Geocache Meets georganiseerd. Leuk als je eens een keer met andere mensen wilt geocachen, maar ook leuk voor beginners om kennis te maken met het geocachen onder begeleiding van ervaren geocachers.
Elke meet spreken we in een andere plaats af om daar een aantal geocaches te gaan zoeken. Zo zijn we in het verleden al in Utrecht, Bussum, Leiden en Leusden geweest. Is jouw stad de volgende op ons lijstje?
Hoe dan ook: Iedereen is welkom!

8.gifWordt er bij een meet ook gelogd als één team?
Vanaf de vierde FOK! Geocache Meet in Leusden is er besloten om naast de eigen usernames ook als teamFOK! te loggen. Dit account is aangemaakt om te loggen welke geocaches door FOK!kers gezamelijk zijn gelogd. Dit kan zijn tijdens een FOK! Geocache Meet, maar ook tijdens een FOK! Geocache mini-Meet. Eigenlijk zolang er via dit topic is afgesproken dus.
Wil je ook loggen als teamFOK! stuur dan even een PM naar Rockfire voor de inloggegevens.

8.gifWelke FOK!kers geocachen?
Hieronder een lijstje van FOK!kers die ook geocachen:

FOK!-username - Geocaching-username
BaasKwadraat - poosmells25
belle1608 - anti-krakers (Zuid-Holland)
Burdie - ??? (Utrecht)
Blue Thunder - ronkna (Den Helder)
Borizzz - Borizzzz (Gelderland)
Christan - ChristanMM (Goch, Duitsland)
c0nd0r - c0nd0r (Overijssel)
datisstom - Flatl (Venlo)
DaMook - DaMook (Eindhoven)
DeLuna - Deluna92 (Heerenveen)
dralion13 - dralion13
Eska - ???
jefmen - jefmen
Kimberliedje - Kimberliedje (Eindhoven)
LamstraalASD - ???
liesje1979 - Annelies1979 (Den Haag)
Lijnloos - Lijnloos (Leusden)
Magneet - ???
motorbloempje - Faithy
Nanook24 - Daffie (Noord Holland - West Friesland)
Nembrionic - ???
nikky - Chavasch
OzBunyip - Nat&Es (Brisbane, Australië)
Poppenkastpop - _KJH_ (Groningen)
qltel - qltel (Goch, Duitsland)
Randa_v - ???
Rewimo - Rewimo (Goch, Duitsland)
RJD - Erjeetje
??? - Robert1983
Rockfire - Rockfire (Enschede/Apeldoorn)
sawadie - ??? (Groningen / Drenthe)
Solique - Solique
Spockjuh_ - debuurman (Apeldoorn)
Tha_Duck - Tha_Duckies (NL Utrecht/ DE Eifel)
Thinkk-Pinkk - Th-P_
trainfreak - trainfreak
Yngwie - FirebladeNL (Noord Brabant)

Wil je ook in de lijst? Post dan even je geocaching-username in dit topic.

De OP vind je hier

[ Bericht 1% gewijzigd door liesje1979 op 12-04-2012 12:13:55 ]
pi_110040747
Lijstje is gemaild!
Welkom aan alle nieuwe teams!!
pi_110040896
quote:
10s.gif Op zaterdag 7 april 2012 22:51 schreef liesje1979 het volgende:

Zo leuk! En wat een kick he? Als je hem dan in handen hebt? Had jij hem gevonden of één van je gezinsleden? :D
We moesten best even flink zoeken. En geen idee hoe 'moeilijk' het verstopt zou liggen natuurlijk. Eén van de kinders vroeg zelfs of we niet een schep hadden moeten meenemen. :D
Uiteindelijk vond m'n vriend 'm. Maar ik mocht 'm openmaken en opschrijven. :+ En m'n oudste mocht het daarna weer netjes terug op z'n plek doen. ;)

Toen we weer wegliepen kwam er net een volgende familie aan (ook volwassenen & kinders) Die hebben ook een flinke poos gezocht, zagen we. :D
pi_110041052
Stichting Hoogvliegers nu op sbs!
pi_110041242
quote:
10s.gif Op zaterdag 7 april 2012 23:03 schreef Eska het volgende:

[..]

We moesten best even flink zoeken. En geen idee hoe 'moeilijk' het verstopt zou liggen natuurlijk. Eén van de kinders vroeg zelfs of we niet een schep hadden moeten meenemen. :D
Uiteindelijk vond m'n vriend 'm. Maar ik mocht 'm openmaken en opschrijven. :+ En m'n oudste mocht het daarna weer netjes terug op z'n plek doen. ;)

Toen we weer wegliepen kwam er net een volgende familie aan (ook volwassenen & kinders) Die hebben ook een flinke poos gezocht, zagen we. :D
O+ Wat lief van je vriend. Was het inderdaad een filmkokertje zoals ik dacht? Ja grappig is dat om andere teams te zien zoeken he? Hebben wij ons vandaag ook mee vermaakt, want wij waren als eerste op de carpoolplaats en zo bleek, er was een carpoolcache. Daarna kwamen Rockfire en Miniem, konden wij toekijken en vervolgens hebben we Borizzz nog even laten zoeken. :D En toen we ergens aan het zoeken waren kwam er een medecacher (met herkenbaar speldje) helpen want hij zag ons en hij had hem ook nog niet kunnen vinden. Helaas hebben we die niet kunnen vinden.
(Maar 16 anderen wel, en 18 kilometer gelopen!)
Caches mogen eigenlijk niet echt begraven worden, maar soms kan het wel zijn dat hij een beetje onder de grond ligt. Dan moet je met een stok prikken tot je een hol geluid hoort. :D
  zondag 8 april 2012 @ 00:40:23 #6
50442 DaMook
Mac en Tosh
pi_110044961
Net mijn eerste nachtcache gedaan, dat is ook leuk, met zaklamp het bos in :D .
The only easy day, was yesterday. (USMC)

Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS)
I'll grow old with her, just from a far. (Harold POI)
pi_110045003
quote:
17s.gif Op zondag 8 april 2012 00:40 schreef DaMook het volgende:
Net mijn eerste nachtcache gedaan, dat is ook leuk, met zaklamp het bos in :D .
Dat lijkt mij ook tof. Jullie gaan als een speer he? Verslavend spelletje wel. :+
  zondag 8 april 2012 @ 00:46:32 #8
50442 DaMook
Mac en Tosh
pi_110045159
quote:
10s.gif Op zondag 8 april 2012 00:41 schreef liesje1979 het volgende:

[..]

Dat lijkt mij ook tof. Jullie gaan als een speer he? Verslavend spelletje wel. :+
Deze keer helaas niet wij maar ik ;) . Na het werk even gedaan (nouja even, heb nog steeds het idee een stuk verkeerd gelopen te hebben :P ) helaas kon Kimberliedje er niet bij zijn. Maar moet hem nog een keer overdoen, want ik heb een coin gemist onderweg :P .

Wel andere tegengekomen, zelfs mijn auto is gelogd :D . Die sticker had ik er net voor ik ging zoeken op geplakt :D .

edit: ik ga Kimberliedje nu maar eens opzoeken in de kroeg ;) . Ze weet nog niet dat ik toch even kom. Moet dr wel even zoeken dus :D
The only easy day, was yesterday. (USMC)

Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS)
I'll grow old with her, just from a far. (Harold POI)
  zondag 8 april 2012 @ 03:09:24 #9
357619 Kimberliedje
lalalalalalaaaaa
pi_110047692
Hihi ik zat inderdaad in de kroeg, en totaal verrast! Anyway, morgen misschien eens naar Waalre fieten om te kijken of mijn puzzel klopte. En welterusten allemaal!
I'm the sweetest bitch you'll ever meet.
pi_110049397
Hier in de buurt is afgelopen nacht een nieuwe cache online gekomen, die volgens mij wel leuk is met kinderen.
Het gaat om De Schat van Oom Dagobert. En het is een regular, dus dat maakt het voor kinderen extra spannend denk ik.
Dus voor de cachers met kinderen uit het noorden...
pi_110050123
En daar is #14 al :D. Gaat hard hier!
Nu even de caches van gisteren loggen op de site!
kloep kloep
pi_110050711
Ik sta nu op 41 gevonden caches *O*
trovey's inetvriendje O+
Jan Stam: Je kan maar beter een Puch rijden hè?!
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
  zondag 8 april 2012 @ 11:25:51 #13
258885 Solique
A moment of
pi_110051294
22 stuks *)
| In Nomini Patri, et Filii, et Spiritus Sancti | Kwalitatief Uitermate Teleurstellend |
| Steam: Solique | DeviantArt: Soliquenl | Last.fm: SoliqueNL | Geocaching: Solique
pi_110051372
Ik heb wat leuke caches voor een volgende meet in Noord-Brabant of zo.

De Hel Van Loon url]http://coord.info/GC25BD9[/url]
Hugo's Wraak (De Hel van Loon II) http://coord.info/GC2JKA4
De val van Hugo [url]http://http://coord.info/GC338Z5[/url]
pi_110051474
quote:
0s.gif Op zondag 8 april 2012 11:25 schreef Solique het volgende:
22 stuks *)
105 :P
kloep kloep
  zondag 8 april 2012 @ 12:02:42 #16
357619 Kimberliedje
lalalalalalaaaaa
pi_110052154
quote:
0s.gif Op zondag 8 april 2012 11:30 schreef jefmen het volgende:

Denk ik goed als ik aan Hugo van de villa volta denk?
  zondag 8 april 2012 @ 12:12:13 #17
258885 Solique
A moment of
pi_110052420
quote:
0s.gif Op zondag 8 april 2012 11:30 schreef jefmen het volgende:

Leuk maar zijn premium only caches
| In Nomini Patri, et Filii, et Spiritus Sancti | Kwalitatief Uitermate Teleurstellend |
| Steam: Solique | DeviantArt: Soliquenl | Last.fm: SoliqueNL | Geocaching: Solique
  zondag 8 april 2012 @ 12:18:56 #18
357619 Kimberliedje
lalalalalalaaaaa
pi_110052624
Dat ook ja, kon ze al niet openen helaas. In Eindhoven ligt een hele Duckstad reeks, misschien ook wel wat ;)
  zondag 8 april 2012 @ 12:54:49 #19
13151 Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_110053628
Het was leuk gisteren begrijp ik ^O^

Eska en familie, welkom hier :D Jullie ook al besmet met het cachevirus begrijp ik ;)
pi_110053861
Er is een achterdeurtje zodat de non premium-members hem kunnen loggen.

De Hel Van Loon http://www.geocaching.com(...)9-1a3c6c2652e4&lc=10
Hugo's Wraak (De Hel van Loon II) www.geocaching.com/seek/cdpf.aspx?guid=a1d79a59-302b-4871-b495-a4628f4a6c9c&lc=10

Misschien kunnen jullie hem dan bekijken.
pi_110054842
quote:
0s.gif Op zondag 8 april 2012 11:34 schreef Borizzz het volgende:

[..]

105 :P
617 :D
pi_110055052
Heb op Vistaprint gekeken.
Een Team FOK! stempel is "gratis'' maar verzendkosten van 8 euro.

Wie is er bereidt mee te betalen?

Het is trouwens alleen een stempel met de tekst Team FOK!
Eronder zouden eventueel nog 2 regels kunnen zoals TFTC! o.i.d.
trovey's inetvriendje O+
pi_110055332
quote:
7s.gif Op zondag 8 april 2012 13:46 schreef Miniem het volgende:
Heb op Vistaprint gekeken.
Een Team FOK! stempel is "gratis'' maar verzendkosten van 8 euro.

Wie is er bereidt mee te betalen?

Het is trouwens alleen een stempel met de tekst Team FOK!
Eronder zouden eventueel nog 2 regels kunnen zoals TFTC! o.i.d.
Daar hebben we dan niet zoveel aan voor rondje de Wieden want dan moeten we nog 108 keer alle namen loggen. ;)
pi_110055419
quote:
10s.gif Op zondag 8 april 2012 13:55 schreef liesje1979 het volgende:

[..]

Daar hebben we dan niet zoveel aan voor rondje de Wieden want dan moeten we nog 108 keer alle namen loggen. ;)
Dan maak je een eigen stempel :6 }:|
trovey's inetvriendje O+
pi_110055529
Ik wil wel meebetalen hoor ;)
Maar het FOK! logo erop; is dat ook mogelijk?
kloep kloep

Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')