quote:
Op zondag 8 april 2012 20:32 schreef Schalks. het volgende:Ik heb een aantal vragen waarmee jullie me hopelijk kunnen helpen. Ja, ik heb de OP al uitvoerig doorgelezen.
Ik ga reeds anderhalf - twee jaar 'recreatief' naar de sportschool, maar zonder veel resultaat. Ik hoef absoluut niet af te vallen (70 kg, 1m88, ecto

) maar van merkbare spiergroei is nauwelijks sprake.
Verder voetbal ik 1x in de week, een wedstrijdje op half veld, en sinds kort boks ik 1-2 keer, op maandag en woensdag. Maandag alleen als voetbal niet doorgaat.
Wat ik wil doen is het roer omgooien, gaan fitnessen met een plan in plaats van een beetje aanklooien en wat meer op m'n lichaam letten qua voeding en rust.
Zou iemand me kunnen helpen met een basic trainigsschema? Dwz voor de dinsdag, donderdag en vrijdag.
Over voeding zal ik mezelf nog wel wat verder inlezen en gaan puzzelen. En die shakes, is het tijd om daaraan te beginnen?
Hallo, jij bent mij, een jaar geleden. 1m87, 70kg, beetje skinnyfat, weinig spiermassa, al een lange tijd aankloten op de sportschool, geen resultaten boeken.
Wat je moet doen, is structureel meer gaan eten (het liefst zo 'schoon' mogelijk, dwz niet aan chips/chocola), 3x per week knallen volgens een schema (velen hier prijzen Starting Strength van Rippetoe, ik ben zelf meteen begonnen met een split schema en dat werkte voor mij goed), en je goed inlezen over alles.
Doe je oefeningen goed, pak vooral vrije gewichten, voornamelijk compound oefeningen (sowieso squat + bench press + deadlift), ga goed zwaar op de gewichten, ga niet al te hoog zitten in de reps (persoonlijk houd ik de grote compounds op 5 reps en de isolatie oefeningen op 8-12), en lekker hard knallen. Geen 20 herhalingen op 5kg machines dus, maar gewoon barbells met dikke platters eraan.
Shakes zijn een aanvulling op je voeding, geen magisch wondermiddel. Als jij net per dag 20-30 gram proteine mist, of na je training bijv niet een goed maal met eiwitten naar binnen kan werken, zijn shakes een hele goede uitkomst ja. Verwacht echter geen wonderen, ze zorgen niet voor extra spiergroei, sneller herstel, of dat soort onzin. Het is puur een makkelijke manier om eiwitten binnen te krijgen.
Lees je eens in over je onderhoud (hoeveel kcal heb ik nodig per dag om dit gewicht te behouden), ga er 300-500 boven zitten, en knallen maar.