quote:
Ymke: Britt durft brokken te maken
Britt Dekker en Ymke Wieringa reisden de wereld rond voor Britt en Ymke en het mysterie van... Het hilarische duo over de reis en elkaar.
Wat was het meest hilarische moment?
Britt: De kamelenrace in Oman. Ymke moest keihard huilen, omdat ze eraf wilde. Ze ging op een gegeven moment zelfs ‘Nononononono’ (van 2 Unlimited, red.) zingen. Ik had de grootste lol en wilde alleen maar harder. Zo grappig!
Ymke: Dat wij een natuurramp in Ecuador moesten verslaan, maar wij zijn natuurlijk geen echte verslaggevers. Er was een spanningsveld. Aan de ene kant kun je niet te veel grapjes maken, want die mensen verliezen alles wat ze hebben. Aan de andere kant ben je keihard een RTL 5-programma aan het maken dat draait om exotische ontberingen.
Wat is de leukste eigenschap van de ander?
Ymke: Britt durft brokken te maken. We waren bij geisha’s en ik ben iemand die dan de protocollen wil volgen en heel erg haar best doet om op een geisha te lijken. Britt maakt gewoon een clownsmond met de lippenstift. Die opperste geisha werd helemaal gek en riep: zo kun je niet naar de klant!
Britt: Ymke is zorgzaam. Ik kan nog niet zo heel erg goed op eigen benen staan. Ik eet het liefst de hele dag patat. Ymke zegt dan dat ik ook groente moet eten.
En meest nare eigenschap?
Ymke: Haar voorkeur voor de kleur beige. Ik denk dat als Britt niet oppast, ze op den duur op een soort van Gooische troela gaat lijken. Dat zou ik heel erg jammer vinden, want zo begon het niet. Ik ben bang dat ze zich laat beïnvloeden door het Gooi en haar nieuwe mediastatus.
Britt: Ymke verbetert mij altijd. Ik erger me er niet aan, maar als ik toch een voorbeeld moet noemen is dat het. Ik zeg bijvoorbeeld beter als mij. En dan zegt Ymke: dan ik. Dat gaat de hele dag door, maar ik blijf gewoon zeggen wat ik denk, want in mijn Nederlands is dat gewoon Nederlands.
Wat was het hoogtepunt van de reis?
Britt: De koppensnellers op Borneo. Ik vind dat zo interessant. Ik kan er gewoon niet bij dat ze iemands hoofd afhakken en denken slimmer te worden van het opeten van de herseninhoud.
Ymke: De reis naar Japan, dat was een lang gekoesterde wens. Japan is tot in de kleinste details ongelooflijk exotisch en heeft een goede balans gevonden tussen oriëntaalse cultuur en westers gemak.
En het dieptepunt?
Britt: De overstroming in Ecuador. Dat was heftig, maar ook wel heel erg spannend. Het was een andere vorm van televisie maken. We stonden verslag te doen van een ramp.
Ymke: De reis naar de Himba-stam in Namibië. Het was mijn eerste aanraking met een primitieve stam. Ik had hoge verwachtingen, maar ik vond het toch lastig om deze mensen goed te kunnen plaatsen. De rest van de wereld woont in flatgebouwen en heeft een credit card, waarom zij niet? En het gekke was, die mensen wachtten ons springend op en waren kennelijk al helemaal gedrild hoe ze met een cameraploeg moesten omgaan.
Britt en Ymke en het mysterie van... vanavond 20.30 uur, RTL 5.
Metronieuws