Poe, dat is wel tof als je zoveel MTB mogelijkheden hebt .quote:Op maandag 16 april 2012 19:47 schreef StateOfMind het volgende:
Zo, het was vandaag weer héérlijk fietsweer.
Ik fiets altijd in de bossen tussen grofweg Nijmegen, Groesbeek en de Mookerheide. Dat is een enorm aaneengesloten bosgebied, en iets verderop ligt ook nog het Reichswald. Er is ook genoeg hoogteverschil te vinden, evenals talloze kronkelpaadjes en ruiterpaden.
Alles wat een mountainbiker zich kan wensen.
Er zijn ook wel een aantal MTB-routes, maar die vind ik slecht aangegeven: zo nu en dan staat er een stuk aangegeven, en net zo snel is er geen bordje meer te vinden.
Maar goed, zoals gezegd biedt de omgeving meer dan genoeg keuze en uitdaging.
En deze week veel zon én af en toe buien, dus ideaal weer (als het droog is) om deze week weer eens lekker door de modder te crossen
Er zijn vast wel filmpjes en sites te vinden, je kunt dit echter het beste zelf testen. Ik zit ook niet veel op mijn zadel (als ik hardtail rijdt). Dit komt denk ik wel met de tijd. Je gaat op een gegeven moment je techniek ontwikkelen, steeds harder en korter door de bochtjes, door kuiltjes, en daarmee steeds meer staan/hangen/leunen/duwen etc.quote:Op dinsdag 17 april 2012 16:49 schreef Jort227 het volgende:
Misschien een stomme vraag die al vaker is terug gekomen, maar zijn er sites waar je echt tips kan vinden met techniek van het fietsen? Ik zie op foto's van fietsers online die meer niet dan wel op het zadel zitten. Zelf kom ik eigenlijk bijna nooit echt van het zadel af, behalve als ik over een steen/kuiltje ga om m'n zaakje te beschermen .
Wat zijn jullie tips hiervoor? Zijn er bepaalde "regels" of is het meer gewoon wat je zelf fijn vind?
Wat is aan de prijs? Een paar tientjes om je sport beter te kunnen beoefenen vind ik niet duur. En je leert andere mtbers kennen.quote:Op dinsdag 17 april 2012 19:39 schreef Unsub het volgende:
[..]
Er zijn vast wel filmpjes en sites te vinden, je kunt dit echter het beste zelf testen. Ik zit ook niet veel op mijn zadel (als ik hardtail rijdt). Dit komt denk ik wel met de tijd. Je gaat op een gegeven moment je techniek ontwikkelen, steeds harder en korter door de bochtjes, door kuiltjes, en daarmee steeds meer staan/hangen/leunen/duwen etc.
Het is uiteraard gewoon wat je zelf fijn vindt
Iets wat zou kunnen helpen, is een clinic, maar deze zijn erg aan de prijs voor plezierrijders.
¤100 of meer. Mikey's Bike Adventures vraagt bijvoorbeeld 125 euro per persoon voor een trainingsdag van 10 tot half 5.quote:Op dinsdag 17 april 2012 19:47 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Wat is aan de prijs? Een paar tientjes om je sport beter te kunnen beoefenen vind ik niet duur. En je leert andere mtbers kennen.
Ik sta sowieso altijd op hobbelige gedeeltes om de klappen beter op te vakken en als je naar beneden gaat. Veeeeeeeel meer controle.
Bij een MTB club kan je vast voor minder lid worden en net zo veel advies krijgen!quote:Op dinsdag 17 april 2012 20:37 schreef Unsub het volgende:
[..]
¤100 of meer. Mikey's Bike Adventures vraagt bijvoorbeeld 125 euro per persoon voor een trainingsdag van 10 tot half 5.
Dat inderdaad. En in snelle/korte bochten iets uit het zadel, iets naar achter, met je bovenbeen tegen je zadel duwen. Zo zijn er nog wel meer trucjes, waarvan ik er ook een hoop niet kan
Ik ben nog op zoek naar een fietsbril met verwisselbare glazen.quote:Op dinsdag 17 april 2012 17:55 schreef GuitarJJ het volgende:
Voor de mensen die nog een fietszonnebril nodig hebben:
http://www.1masterdeal.com/
Ik weet niet of het een goede is, maar hij kost vandaag maar ¤ 17,95 i.p.v. ¤ 49,95. Op zich kan je daar niet veel van zeggen.
[ afbeelding ]
Beenstukken? Fietsbril met verwisselbare glazen kan je voor een paar euro's bij de decathlon kopen. Voor 8 euro een bril. Als hij te vies voor woorden is of beschadigt koop ik wel weer een nieuwe. En hij zit goed zat.quote:Op dinsdag 17 april 2012 21:03 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Ik ben nog op zoek naar een fietsbril met verwisselbare glazen.
Ik had zelf de Agu Komara op het oog: http://www.mtbgigant.nl/pages/page.aspx?c=productdetail&aid=10863
Als (harde) contactlensdrager fiets ik altijd met een (goede) zonnebril op, maar op bewolkte dagen schiet dat natuurlijk niet op. Volgende week eens gaan kijken bij de LBS.
Overigens is mijn fietsoutfit bijna compleet. Ik mis alleen nog een fietsbril met verwisselbare glazen, een helm, CO2-pomp voor onderweg, goede vloerpomp voor thuis (die Aldi-pomp was niks, althans niet voor de mountainbike) en een trainingsbroek voor de frissere dagen.
Kijk eens op http://www.mbr.co.uk/category/advice/how_to/. Daar staan veel "skills" dingen bij.quote:Op dinsdag 17 april 2012 16:49 schreef Jort227 het volgende:
Misschien een stomme vraag die al vaker is terug gekomen, maar zijn er sites waar je echt tips kan vinden met techniek van het fietsen? Ik zie op foto's van fietsers online die meer niet dan wel op het zadel zitten. Zelf kom ik eigenlijk bijna nooit echt van het zadel af, behalve als ik over een steen/kuiltje ga om m'n zaakje te beschermen .
Wat zijn jullie tips hiervoor? Zijn er bepaalde "regels" of is het meer gewoon wat je zelf fijn vind?
Ik heb de AGU Misaki (blauw). Topbrilletje.. was gratis bij een nieuwe AGU racehelmquote:Op dinsdag 17 april 2012 21:03 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Ik ben nog op zoek naar een fietsbril met verwisselbare glazen.
Ik had zelf de Agu Komara op het oog: http://www.mtbgigant.nl/pages/page.aspx?c=productdetail&aid=10863
Als (harde) contactlensdrager fiets ik altijd met een (goede) zonnebril op, maar op bewolkte dagen schiet dat natuurlijk niet op. Volgende week eens gaan kijken bij de LBS.
Overigens is mijn fietsoutfit bijna compleet. Ik mis alleen nog een fietsbril met verwisselbare glazen, een helm, CO2-pomp voor onderweg, goede vloerpomp voor thuis (die Aldi-pomp was niks, althans niet voor de mountainbike) en een trainingsbroek voor de frissere dagen.
Mooi brilletje, maar veel meer dan ik er voor uit wil geven (al scheelt het dat je hem gratis erbij kreeg). Die ik op het oog (hij zei oog ) heb vind ik erg mooi en ligt zo'n beetje op de grens van wat ik er voor uit wil geven.quote:Op dinsdag 17 april 2012 23:22 schreef Skwish het volgende:
[..]
Ik heb de AGU Misaki (blauw). Topbrilletje.. was gratis bij een nieuwe AGU racehelm
Eigenlijk is het gewoon het beste om -als beginner- gewoon aldoende te leren door ondervinding, door dingen uit te proberen in verschillende soorten terrein. Gauw genoeg heb je door wat voor jezelf de beste rijtechnieken zijn in de verschillende omstandigheden en verschillende terreinenquote:Op dinsdag 17 april 2012 22:33 schreef FHR het volgende:
[..]
Kijk eens op http://www.mbr.co.uk/category/advice/how_to/. Daar staan veel "skills" dingen bij.
Of: http://magazine.bikeradar(...)st-ride-better-pt-1/
Ik sta redelijk vaak. Niet eens om hobbels op te vangen, maar ook voor "pumping": vaart halen uit het terrein door, bijvoorbeeld flink je fiets omlaag te duwen met je benen op de achterkant van een hobbel. En ook hoe meer je je massa rechtdoor laat gaan, hoe stabieler je bent en hoe harder je over dingen heen kunt gaan (terwijl de fiets onder je redelijk beweegt). Vaak even een manual (wheelie zonder trappen) om over dingen heen te komen of door grote geulen, dan moet je ook staan. Oftewel: actief je lichaam en gewichtsverdeling gebruiken om het maximale uit het terrein te halen.
Klimmen doe ik niet vaak staand. Ik vind staand klimmen niet prettig. Het nadeel daarvan is dat je minder druk (dus minder grip) op je achterwiel hebt en je houdt het meestal minder lang uit. Verschilt een beetje per klimmetje natuurlijk, van die kleine dingen van een paar meter gaan prima staand als de ondergrond goed is. Als er veel wortels en stenen in zitten blijf ik liever zitten, pak een lagere versnelling en zorg dat m'n achterwiel goed grip houdt. Maar soms moet je wel even staan en je fiets naar voren en op iets helpen, bijvoorbeeld bij een grote hoge hobbel (zeg maar 30 centimeter bijvoorbeeld). Dan eerst je voorwiel erop tillen en daarna, staand, je achterwiel erop terwijl je je lichaam naar voren doet zodat je een beetje vaart houdt en niet stil valt.
Amen.quote:Op dinsdag 17 april 2012 23:34 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Eigenlijk is het gewoon het beste om -als beginner- gewoon aldoende te leren door ondervinding, door dingen uit te proberen in verschillende soorten terrein. Gauw genoeg heb je door wat voor jezelf de beste rijtechnieken zijn in de verschillende omstandigheden en verschillende terreinen
Prachtig!! "How does Danny Hart sits down with balls that big?"quote:Op woensdag 18 april 2012 07:35 schreef FHR het volgende:
[..]
Amen.
Ik was in ieder geval ook nog (minstens) twee dingen vergeten waarbij staan redelijk essentieel is: drops en jumps. Vooral zittend landen lijkt me geen goed idee
Mooie video om "skills" in actie te zien: Vergelijk de controle van Danny Hart (1e rijder) maar eens met de rest (die natuurlijk ook wel supergoed zijn) in dit filmpje (begint ook weer met de run van Hart):
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |