quote:
Op zaterdag 14 april 2012 10:36 schreef blomke het volgende:[..]
Het bijzondere in diit topic is nu juist, dat ik die andere mening over de huizenmarkt dus nergens lees. Ik krijg gezeik over me heen als ik m'n mening (visie, toekomst, what's in a name) over die huizenmarkt geef. Maar van een andere mening (daarover), lees ik dus hélémaal niets!
Gisteren in de Volkskrant: huizenprijsdaling kan in 2012 tot 9% oplopen. In 2 3/4 jaar is dat 27%!
Nog een leuke in de VK: Belastingdienst controleert aangiftes particulieren nauwelijks op fouten.....ben ik even blij, blij met m'n Boxie 3

er zijn hier een hoop meningen over hoe het met de huizenmarkt wel en niet gaat en als je die niet ziet moet je nog maar eens opnieuw lezen. daarbij weet je net zo goed dat je je negatieve mening overal geeft.
het probleem waarop je gewoon als een (terechte) troll wordt gezien is dat wanneer men vraagt om een openingsbod mening hier, je je mening geeft. prima. daar werd zelfs wat mee gedaan.
so far so good.
TS meld dat hij het huis heeft gekocht voor een voor hem zeer acceptabele prijs, en vervolgens kom je trots melden dat hij het absoluut niet goed heeft gedaan. dat is trollen en kruikenzeiken en daar gaat de markt aan kapot.
product A is waard wat meneer B er voor wil hebben, en meneer C er maximaal voor wil geven. dat is kapitalisme. soms geeft meneer C veel meer voor product A dan meneer B eigenlijk wil hebben en meneer B zegt dan, lekker, winst!. zo heeft de huizenmarkt jarenlang gefunctioneerd en heeft tot enorme overwaardes geleidt. terechte overwaardes want er waren vele meneertjes C die veel meer wilden geven dan meneertje B wilde hebben (of moest hebben als je wil.)
nu zit de markt in een punt waarop meneer B meer voor iets wil hebben dan meneer C wil geven (waarschijnlijk omdat meneer B ooit meneer C was) en dan dalen prijzen. ook prima en dat zien we dus duidelijk terug in de markt.
waar niemand dan wat aan heeft is meneertjes D die als een mongool (er is geen betere term voor, wellicht jaknikker) tegen meneer C begint te roepen dat hij absoluut niet moet geven wat hij er voor wil geven, dat dat slecht is, en dat de hele markt kapot is, dat er een "meneertjes C markt" is, en dat als hij het niet koopt, niemand het ooit gaat kopen.. want dan gaat meneertje C twijfelen en het geld niet uitgeven. en wij, als kuddedieren, denken dan allemaal, jaaaaa maar als die meneer geen geld uit geeft, dan wij ook niet! en de markt zit op slot..
dus nogmaals, ik ben het eens met je mening dat de markt aan het krimpen is, dat er jarenlang meer voor is gegeven dan nodig was maar dat is kapitalisme.. en daar heeft iedereen in Nederland van geprofiteerd.. hogere huizenprijzen = meer WOZ = beter voor gemeentes.. maar ik weet zeker dat toen je geld terugkrijg vanuit de regering voor wat dan ook je ook niet vooraan stond om te roepen met "ho ho, dat geld wat ik terugkrijg komt o.a. uit de te hoge huizenprijzen, hou het maar!".
dus lieve Blomke, simpeler kan ik het niet uitleggen, je hebt een prima mening, en blijf die vooral verkondigen, maar ga niet achteraf vanaf de zijlijn roepen dat iemand die een voor hem reeel bedrag heeft uitgegeven om zijn droom of volgende stap te verwezenlijken net de fout van zijn leven heeft gemaakt. dat is triest.