Ik weet niet hoe het in een (eos) dslr geregeld is maar bij video opnames waarbij je diafragma vast staat en je zelf de sluitertijd kiest en de iso setting ook vast staat kan de camera alleen nog maar invloed op de gain uitvoeren om de belichting te corrigeren, deze moet bij video nl continu gecorrigeerd worden tenzij je een stilleven vanaf statief filmt
Stel je kiest f;4,5 en t;1/60 terwijl bij iso 200 dat eigenlijk f;4,5 en t;1/30 had moeten zijn dan zal de camera de gain omhoog schroeven en feitelijk dus eigenlijk een soort iso 400 instellen maar hij doet dat niet door de zwartwaarde van het opname element te verhogen maar hij verhoogt de versterkingfactor van het signaal dat uit het element komt.
Gain en iso zijn niet hetzelfde, in principe probeert een camera altijd eerst de iso instelling te verhogen maar als dat niet kan dan blijft gain als enige optie over, de gain opschroeven levert veel meer ruis op dan de iso waarde verhogen.
Diafragma en sluitertijd bij video zelf instellen betekent dus automatisch dat de iso instelling zal fluctueren aangezien dat nog het enige goede mechanisme voor de camera is om een correcte belichting te krijgen , als je die dan vervolgens vast zet en als het dan donkerder word of je de schaduw inloopt gaat de gain omhoog en neemt de ruis enorm toe....
negen van de tien "normale" consumenten video cameras hebben dus altijd een vaste sluitertijd van zo'n 1/50, een vaste gain/iso en een automatisch diafragma/iris.
Bij de iets meer uitgebreidere kun je dan met een "avond" stand kiezen voor een langere sluitertijd,hoogste iso en/of een hogere gain, bij de "nacht" stand word de sluitertijd nog langer gezet(tot wel 1/2), de gain/iso naar max opgeschroefd en het diafragma helemaal open vast gezet, alle belichting correcties komen dan alleen nog maar van de gain.
Gain en iso doen ongeveer hetzelfde maar zijn puur technisch gezien niet hetzelfde en hebben ook een verschillend effect; iso is het verhogen van de drempel spanning (zwart waarde)van het opname element oftewel de laagste EV waarde waarbij het element nog detail kan noteren,gain is de versterkingsfactor van het signaal dat van het element komt(witwaarde).
Ik zeg dit allemaal zo even uit m'n hoofd, die theorie is lang geleden mijn kop ingegaan...
Als ik er van uit ga dat canon ook (erg goede) video cameras maakt zie ik het heel goed mogelijk dat je bij een eos het digragma+sluitertijd+iso kan vast zetten en de camera in de achtergrond dus zonder dat je er wat van ziet of merkt de gain regelt om de opname goed belicht te krijgen.
Aangezien je bij filmen slecht onder de 1/30 kunt komen aangezien object beweging dan streperig word is dus al 1 parameter min of meer vast; voor normale video zo'n 1/50.
Als je dan ook nog een lens hebt met 3,5/4,5 als grootste opening val je al heel snel in de iso 400 en hoger waardes.
Er is een reden dat video cameras ,over het algemeen, enorm lichtsterke lenzen hebben, meestal f;2,0 of groter, de reden lijkt me duidelijk....
het meest lastige van het hele verhaal; de meeste videocameras kennen doorgaans geen iso instelling maar wel een gain instelling en de meeste foto cameras kennen wel de iso instelling maar geen gain instelling...
Tipje voor ts: zet alles vast (diafragma,sluiter en iso en loop al filmend van buiten naar binnen, blijft de video correct belicht? --> de camera regelt deze dan dus via de gain en dat vernachelt je opnames, dus dan voortaan de iso op "auto" zetten"
[ Bericht 16% gewijzigd door robber57 op 02-05-2012 04:05:36 ]